שיר חוטא

דיונון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
רָעָה חוֹלָה תַּחַת הַשֶּׁמֶשׁ
מִרְמָה וָפֶשַׁע
חֵטְא וָרֶשַׁע
בִּכְסוּת נְקִיָּהּ
בְּטַלִּית כְּהִלְכָתָהּ מְצֻיֶּצֶת
עַל פָּנָיו מָשׁוּךְ הַחֶסֶד
כְּכִלָּה
מַסְתִּיר אֶת הַמִּפְלֶצֶת

נִשְׁמָתוֹ שְׁחֹרָה מִלַּיִל
כְּטֶרֶם-שַׁחַר אֲפֵלָה
לֹא יַכִּיר לָבָן אוֹ תְכֵלֶת
כַּכֶּלֶב כַּזְּאֵב
כְּמוֹ נוֹלַד לַבֶּהָלָה

וַתַּעֲבֹר עָלַי רוּחַ קְנָאוֹת
כְּפִנְחָס כְּאֵלִיָּה
לְשַׁבֵּר אֶת הַפְסִילִים
לְאָבָק דָּק
עַד כְּלֹא הָיָה

הֵנַפְתִּי הַגַּרְזֶן בְּלַהַט קֹדֶשׁ
בָּטוּחַ בְּאָרְחִי
יִישַׁר כּוֹחִי
עֵת אַעֲבִיר מֵאֶרֶץ
חֶרְפַּת מִצְרַיִם



לֹא יִהְיֶה לָּךְ עוֹד הַשֶּׁמֶשׁ
אוֹ אוֹר יָרֵחַ
נַמְתִּי לוֹ צוֹרֵחַ
יֻסַּר מִמְּךָ הַלּוֹט
שְׂאוֹר מַחְמֶצֶת
תֵּן תּוֹדָה
קֳבָל עֵדָה
קִלְלָתְךָ נִמְרֶצֶת

נְשִׁימָתוֹ פָּסְקָה פִּתְאוֹם
אֲרֶשֶׁת חַלְחָלָה
הַאֵין תּוֹחֶלֶת
תָּהָה בִּכְאֵב
הָאֵין לִי תְּעָלָה

בְּעֵינָיו עָלוּ דְּמָעוֹת
שִׁבְרֵי מִלִּים
הֱיֵה לִי לְמַלְאָךְ מוֹשִׁיעַ
הוֹ אָנָּא
נַתֵּק אֶת הַכְּבָלִים

הֵן גֹּרַשְׁתִּי מֵחֲזוֹת בַּקֹּדֶשׁ
כָּשַׁל כּוֹחִי
רַק זֹאת אָחִי
אַל נָא
אַל נָא תִקְבְּרֵנִי בְּמִצְרָיִם



וְתִזְרַח לָנוּ הֲשָׁמֶשׁ
בִּכְנָפָהּ צֶדֶק
בִּכְנָפָהּ מַרְפֵּא



1.png
 

דדד

משתמש סופר מקצוען
צילום מקצועי

דיונון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
מרגש, מרגש, מרגש.
כתוב נפלא וקצב זורם יופי.
היו פה ושם טעויות ניקוד או שנדמה לי?
תודה רבה!
ייתכן ויש שגיאות בניקוד,
אני משתדל, אבל בהשכלתי אין את הכלים כדי לנקד נכון,
אשמח לתיקונים.
 

מוישה

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית

דיונון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
איזה יופי!
כתוב טוב, בנוי כהלכה!

שיר חדש מעכשיו? או ישן שכעת הבשיל?
(אני שואל כי יש בו ניחוח אלולי)
בין כך ובין כך הוא מצוין!
תודה על המחמאה.
השיר טרי טרי.
באלול עושים תשובה,
עברות יש כל השנה ;))/:().
 

סיפור8

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
בס"ד

שיר מדהים בעיניי!

גם המילים, גם העוצמה, גם המסר.

מתחילה למצוא ציטוטים שאהבתי מהשיר, אבל זה יהיה ארוך מדיי...

למשל ההתחלה-
רָעָה חוֹלָה תַּחַת הַשֶּׁמֶשׁ
מִרְמָה וָפֶשַׁע
בְּטַלִּית כְּהִלְכָתָהּ מְצֻיֶּצֶת
עַל פָּנָיו מָשׁוּךְ הַחֶסֶד
כְּכִלָּה
מַסְתִּיר אֶת הַמִּפְלֶצֶת
מתחיל כל כך חזק.

ויש עוצמה גם בהמשך, ואז-
הַאֵין תּוֹחֶלֶת
תָּהָה בִּכְאֵב
הָאֵין לִי תְּעָלָה
רַק זֹאת אָחִי
אַל נָא
אַל נָא תִקְבְּרֵנִי בְּמִצְרָיִם

כל כך יפה, נוגע ללב.

יש בית אחד שבו העיניים שלי נעצרו באמצע הקריאה, יש אולי בעיה קלה במקצב-
הֵנַפְתִּי הַגַּרְזֶן בְּלַהַט קֹדֶשׁ
בָּטוּחַ בְּאָרְחִי
יִישַׁר כּוֹחִי
החרוז הצמוד הזה היה קצת לא מתאים. אבל לשיקולך כמובן.

מעניין אותי מה הציור?
 

דיונון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
בס"ד

שיר מדהים בעיניי!

גם המילים, גם העוצמה, גם המסר.

מתחילה למצוא ציטוטים שאהבתי מהשיר, אבל זה יהיה ארוך מדיי...

למשל ההתחלה-


מתחיל כל כך חזק.

ויש עוצמה גם בהמשך, ואז-



כל כך יפה, נוגע ללב.

יש בית אחד שבו העיניים שלי נעצרו באמצע הקריאה, יש אולי בעיה קלה במקצב-

החרוז הצמוד הזה היה קצת לא מתאים. אבל לשיקולך כמובן.

מעניין אותי מה הציור?
תודה רבה על המשוב, ובפרט על הירידה לפרטים.

לגבי החרוז של
בָּטוּחַ בְּאָרְחִי
יִישַׁר כּוֹחִי
הבעיה שהוא קצר מדי או בגלל שזה חרוז צמוד?
ואם כבר, איך הסתדר לכן המקבילה בחלק השני של השיר? -
הֵן גֹּרַשְׁתִּי מֵחֲזוֹת בַּקֹּדֶשׁ
כָּשַׁל כּוֹחִי
רַק זֹאת אָחִי

ולגבי הציור...
סוף סוף מישהו מפנה תשומת לב לאיור החביב שרשמתי :eek:
לא בדיוק הבנתי את השאלה,
בכל אופן, זוהי בבואתם של ה"חוטא ומענישו",
מבט מאחוריהם, על רקע עיגול גדול (אולי השמש? אולי סתם מסגרת תוחמת? לא יודע),
החוטא מימין, שלוב ידים, מהורהר,
משמאל עומד מושא השיר כשהוא עוטף בחיבוק את רעהו ונואם לו על מטרת האדם בעולמו (כנראה, לא שמעתי בדיוק).
פרי עפרונו של המאייר הנודע @דיונון.
 

RACHELIZ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
פרי עפרונו של המאייר הנודע @דיונון.
בסופו של דבר לא היה קרדיט אז די היה ברור אבל עצם הידיעה לא מוריד מההתפעלות.
והשיר כמובן מקסים.
זהו, עכשיו אין תירוצים, רוצים ספר שירים מאוייר!
 

דיונון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
זהו, עכשיו אין תירוצים, רוצים ספר שירים מאוייר!
חשבתי על זה פעם, אבל אחרי בירור לא מעמיק מסתבר שזה לא ריווחי, לא ייאמן!
אין, העולם הפסיד :)
 

RACHELIZ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
באמת!
 

וי שלוק

מהמשתמשים המובילים!
מוזיקה ונגינה
מעקצץ לי חזקקקק בקצה האצבעות, המוח והלב, לכתוב את השיר מצידו השני.
אוי, כמה שזה מציק לי, אי...
רגע,
רגע, תחכה,
יהיה אישור, תכתוב.
תמתין בסבלנות. (יא'חוטא אחד).

מצפה לאישור. @דיונון
 
נערך לאחרונה ב:

דניאל גופזר

משתמש סופר מקצוען
מעקצץ לי חזקקקק בקצה האצבעות, המוח והלב, לכתוב את השיר מצידו השני.
אוי, כמה שזה מציק לי, אי...
רגע,
רגע,
יהיה אישור תכתוב.
תחכה בסבלנות.

מצפה לאישור. @דיונון
זה מתחיל להריח טוב...
משהו גדול מתבשל...
איזה יופי!
 

דיונון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
מעקצץ לי חזקקקק בקצה האצבעות, המוח והלב, לכתוב את השיר מצידו השני.
אוי, כמה שזה מציק לי, אי...
רגע,
רגע, תחכה,
יהיה אישור, תכתוב.
תמתין בסבלנות. (יא'חוטא אחד).

מצפה לאישור. @דיונון
בטח שבוודאי!
 

נפש

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
יוצא מן הכלל!
 

דיונון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
לו היתה לשיר כותרת משנית, היא היתה: "יתמו חטאים מן הארץ ורשעים עוד אינם, על פי דרשת ברוריה".

כמובן על פי המעשה הידוע שבו דרשה - וכי כתוב בפסוק 'חוטאים'?! לא כתוב אלא 'חטאים', לומר שיתמו החטאים וממילא הרשעים כבר לא ירשיעו. (ברכות י.)
(יש לציין שפשט הפסוק הוא על חוטאים, כיון שהאות ט' דגושה)

השיר מתאר חוויה רוחנית שעוברת על ה'צדיק' דווקא, ולא על ה'חוטא'.
אין צורך לבאר יותר מדי כיון שהטקסט נכתב כסיפור כמעט - התחלה אמצע וסוף,
בכל אופן אתקצר את הרעיון ואחר כך אפשט את הרפרנסים ואשרטט את מבנה השיר.

האדם עומד מול עוול, פשע, מעשה נבלה,
יתר על כן - הוא מגלה שזהות הפושע היא של אדם מן המניין, המתהלך בינינו כאילו לא קרה כלום.
והרצון להעמידו לדין,
לקרוע את המסכה מעליו,
להוקיעו לעין השמש -
מפעפע, קורץ, זועק בקול שזו ממש מצווה! ידע הציבור ויזהר! וכולי...
הייתי שם.
וברגע האמת חלחלה לי לראש ההבנה שמולי עומד אדם ש...
נפל.
בסך הכל נפל.
אולי זו נפילה מתמשכת,
אולי אפילו התמכרות לדבר לא טוב,
אבל בסופו של יום הוא לא איש רע ביסודו,
יש לו חיים שלמים מעבר לזה, חיים מלאים, משפחה, ילדים, ואפילו רצונות ושאיפות טובים.
הוא בסך הכל לא מצליח להתמודד עם הנסיון שלו.
וכי אני ואתה מתמודדים עם הפרויקטים שלנו בצורה משביעת רצון?
רק מה - אצלו זה תיק קצת יותר מכוער.
נוווו, עדיין לא סיבה למחוץ אותו.
נתתי לו צ'אנס.
עמדתי בנסיון שלי :)

השיר מחולק לשני חלקים, כל אחד בן ארבעה בתים.
החרוזים בשני החלקים ומבנה השורות בכלל, מתואמים (לא הצלחתי לעשות שני טורים :().
בית ראשון - א' מסתיימת ב'שמש'. ב' וג' חרוזות. אחריהן שורות ה' וח' מתחרזות בסיומת 'צת'.
בית שני - ב' וה' מתחרזות בסיומת 'לה' (חריזת ב' וה' כמו המתכונת בחמש השורות האחרונות שבבית הראשון). ג' בסיומת 'לת'. ד' בסיומת 'אב'.
בית שלישי - ב' וה' מתחרזות בסיומת 'י-ה'.
בית רביעי - א' מסתיימת ב'קודש'. ב' וג' חרוזות ב'חי' (ב' וג' כמו בתחילת הבית הראשון). ה' מסתיימת ב'מצרים'.
בסוף שני החלקים על שמונת בתיהם, שורות סיום - א' מסתיימת ב'שמש'. ב' וג' תואמות במילה הראשונה (בדמיון לתחילת הבית הראשון והחמישי).

השיר מחולק לשניים,
החלק הראשון - בו הזעם ה'קדוש' והילדותי בוער, והחלק השני - שבו קורה המהפך.


חלק א'

בית ראשון - מתאר את המחדל הנגלה לעין נשוא השיר
רָעָה חוֹלָה תַּחַת הַשֶּׁמֶשׁ - עפ"י קהלת ה יב.
מִרְמָה וָפֶשַׁע
חֵטְא וָרֶשַׁע
בִּכְסוּת נְקִיָּהּ
- וכל העוול הזה נעשה באצטלא דרבנן, בהתחסדות כלפי חוץ.
בְּטַלִּית כְּהִלְכָתָהּ מְצֻיֶּצֶת - עטוף בטלית מצויצת כדין. הרעיון שאול מהביטוי 'טלית שכולה תכלת' כלפי אדם שכביכול אין בו רבב, אך באמת לא כך הדבר. טלית היא בגד שיכול להסתיר הרבה דברים תחתיו, ולכן ה'רשע' שלנו התעטף בטלית.
עַל פָּנָיו מָשׁוּךְ הַחֶסֶד - עפ"י 'אמר ריש לקיש: כל העוסק בתורה בלילה, הקב"ה מושך עליו חוט של חסד ביום' (חגיגה יב: ). במקרה דנן, החוט משוך על פניו באופן מלאכותי, שהרי ב'לילה' אינו 'עוסק בתורה' בלשון המעטה.
כְּכִלָּה
מַסְתִּיר אֶת הַמִּפְלֶצֶת


השתמשתי בהקשר הטלית המצויצת מהבית הראשון לתיאור נפשו האפלה ללא טיפת אור, על פי הברייתא בעניין זמן קריאת שמע של שחרית - משיכיר בין תכלת ללבן, ולדעת רבי מאיר משיכיר בין כלב לזאב (ברכות ט: ). ההכרה בין תכלת ללבן מתפרשת שם בתוס' ד"ה 'אלא' על חוטי התכלת והלבן שבציצית, ומכאן הקשר המדובר לבית א'.
נִשְׁמָתוֹ שְׁחֹרָה מִלַּיִל
כְּטֶרֶם-שַׁחַר אֲפֵלָה
- כתוב שלפני עלות השחר מתחזקת חשכת הלילה ומגיעה לשיאה.
לֹא יַכִּיר לָבָן אוֹ תְכֵלֶת - הלבן והתכלת מסמלים את הדברים החיוביים בחיים, האנשים הטובים שבהם הוא פוגע במעשיו הרעים.
כַּכֶּלֶב כַּזְּאֵב - כאילו היה כלב או זאב שפגיעתם רעה.
כְּמוֹ נוֹלַד לַבֶּהָלָה - עפ"י "ולא נלד לבהלה". כאילו נולד האיש האיום הזה רק כדי להרע.

כאן מתעורר ה'קנאי' לדבר ה'.
וַתַּעֲבֹר עָלַי רוּחַ קְנָאוֹת
כְּפִנְחָס כְּאֵלִיָּה
- שני הקנאים המפורסמים, פנחס - "תחת אשר קנא לאלקיו" (במדבר כה יג), אליהו - קנא קנאתי לה' (מלכים א יט י).
לְשַׁבֵּר אֶת הַפְסִילִים - כמעשה אברהם ופסילי תרח.
לְאָבָק דָּק - אחר מעשה העגל, טחנו משה לאבק דק.
עַד כְּלֹא הָיָה

הֵנַפְתִּי הַגַּרְזֶן בְּלַהַט קֹדֶשׁ
- כהמשך לדימוי הקודם על הפסלים.
בָּטוּחַ בְּאָרְחִי - בטוח בדרכי.
יִישַׁר כּוֹחִי - עפ"י דרשת חז"ל על הפסוק "אשר שברת - יישר כחך ששברת" שנאמר למשה אחרי שבירת הלוחות. גם כאן בטוח המעניש ששכרו מובטח.
עֵת אַעֲבִיר מֵאֶרֶץ
חֶרְפַּת מִצְרַיִם
- מצרים מסמלת את הרוע והטומאה, 'זוהמת מצרים'.


חלק ב' -

עובר למעשה, בו הוא מודיע לנאשם שהגיע יום הדין...
לֹא יִהְיֶה לָּךְ עוֹד הַשֶּׁמֶשׁ
אוֹ אוֹר יָרֵחַ
- עפ"י הפסוק "לא יהיה לך עוד השמש לאור יומם, ולנגה ירח לא יאיר לך, והיה לך ה' לאור עולם" (ישעיהו ס יט). כאן לקחתי רק את החלק הראשון של הפסוק בשינוי קל, כך שזה נשמע כקללה. המשמעות הנוספת כאן היא שלא יוכל יותר ללכת בגלוי מפני הבושה.
נַמְתִּי לוֹ צוֹרֵחַ - אמרתי לו בצרחה.
יֻסַּר מִמְּךָ הַלּוֹט - תוסר ממך המסכה ולא תציג את עצמך כביכול כשר אתה.
שְׂאוֹר מַחְמֶצֶת - כמו מחמצת ושאור שמחמיץ גם אחרים.
תֵּן תּוֹדָה - התוודה. עפ"י הפסוק "ותן לו תודה והגד נא לי מה עשית אל תכחד ממני" (יהושע ז ט).
קֳבָל עֵדָה - לפני כולם.
קִלְלָתְךָ נִמְרֶצֶת - עפ"י הפסוק "והוא קללני קללה נמרצת" (מלכים א' ב ח). במסכת שבת (קה.) "רב אחא בר יעקב אמר - והוא קללני קללה נמרצ"ת, נוטריקון נואף הוא מואבי הוא רוצח הוא צורר הוא". לענייננו, הצדיק מאשים את החוטא בכל מדה רעה ומגונה.

ואז מגיע המהפך. פתאום ה'רשע' מתגלה כלכוד ברשת יצרו, מתחנן לצאת ואינו יכול.
נְשִׁימָתוֹ פָּסְקָה פִּתְאוֹם
אֲרֶשֶׁת חַלְחָלָה
- פחד על פניו.
הַאֵין תּוֹחֶלֶת - האין תקווה לייחל לה?
תָּהָה בִּכְאֵב
הָאֵין לִי תְּעָלָה
- האין לי תרופה ומזור? עפ"י "אין דן דינך למזור רפאות תעלה אין לך" (ירמיהו ל יג)

כאן פונה אליו המסכן ומבקש את עזרתו.
בְּעֵינָיו עָלוּ דְּמָעוֹת
שִׁבְרֵי מִלִּים
הֱיֵה לִי לְמַלְאָךְ מוֹשִׁיעַ
הוֹ אָנָּא
נַתֵּק אֶת הַכְּבָלִים
- נתק אותי מהכבלים שמושכים אותי לחטא.

הֵן גֹּרַשְׁתִּי מֵחֲזוֹת בַּקֹּדֶשׁ - עפ"י שני פסוקים - "כי גרשוני היום מהסתפח בנחלת ה'" (שמואל א' כו יט), "כן בקדש חזיתיך לראות עזך וכבודך" (תהלים סג ג).
כָּשַׁל כּוֹחִי - אין לי עוד כח להתמודד בעצמי.
רַק זֹאת אָחִי - בקשה אחת לי.
אַל נָא
אַל נָא תִקְבְּרֵנִי בְּמִצְרָיִם
- עפ"י לשון הפסוק (בראשית מז כט). כלומר - רק אל תחשוף אותי, כך שאשאר מוכתם חברתית, לנצח 'חוטא' בלי יכולת לתקן, כי בכך אפילו האחיזה הקטנה שיש לי בקדושה תתנתק ואכלא לעד במלתעות היצר הרע.


סוף טוב - הכל טוב.
וְתִזְרַח לָנוּ הֲשָׁמֶשׁ - עפ"י הפסוק "ויזרח לו השמש" (בראשית לב לב).
בִּכְנָפָהּ צֶדֶק
בִּכְנָפָהּ מַרְפֵּא
- עפ"י "וזרחה לכם יראי שמי שמש צדקה ומרפא בכנפיה" (מלאכי ג כ). כאן זרחה השמש והביאה איתה 'צדק' אמיתי לצדיק, ו'מרפא' לחוטא.
 

דוכסוסטוס

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
לו היתה לשיר כותרת משנית, היא היתה: "יתמו חטאים מן הארץ ורשעים עוד אינם, על פי דרשת ברוריה".

כמובן על פי המעשה הידוע שבו דרשה - וכי כתוב בפסוק 'חוטאים'?! לא כתוב אלא 'חטאים', לומר שיתמו החטאים וממילא הרשעים כבר לא ירשיעו. (ברכות י.)
(יש לציין שפשט הפסוק הוא על חוטאים, כיון שהאות ט' דגושה)

השיר מתאר חוויה רוחנית שעוברת על ה'צדיק' דווקא, ולא על ה'חוטא'.
אין צורך לבאר יותר מדי כיון שהטקסט נכתב כסיפור כמעט - התחלה אמצע וסוף,
בכל אופן אתקצר את הרעיון ואחר כך אפשט את הרפרנסים ואשרטט את מבנה השיר.

האדם עומד מול עוול, פשע, מעשה נבלה,
יתר על כן - הוא מגלה שזהות הפושע היא של אדם מן המניין, המתהלך בינינו כאילו לא קרה כלום.
והרצון להעמידו לדין,
לקרוע את המסכה מעליו,
להוקיעו לעין השמש -
מפעפע, קורץ, זועק בקול שזו ממש מצווה! ידע הציבור ויזהר! וכולי...
הייתי שם.
וברגע האמת חלחלה לי לראש ההבנה שמולי עומד אדם ש...
נפל.
בסך הכל נפל.
אולי זו נפילה מתמשכת,
אולי אפילו התמכרות לדבר לא טוב,
אבל בסופו של יום הוא לא איש רע ביסודו,
יש לו חיים שלמים מעבר לזה, חיים מלאים, משפחה, ילדים, ואפילו רצונות ושאיפות טובים.
הוא בסך הכל לא מצליח להתמודד עם הנסיון שלו.
וכי אני ואתה מתמודדים עם הפרויקטים שלנו בצורה משביעת רצון?
רק מה - אצלו זה תיק קצת יותר מכוער.
נוווו, עדיין לא סיבה למחוץ אותו.
נתתי לו צ'אנס.
עמדתי בנסיון שלי :)

השיר מחולק לשני חלקים, כל אחד בן ארבעה בתים.
החרוזים בשני החלקים ומבנה השורות בכלל, מתואמים (לא הצלחתי לעשות שני טורים :().
בית ראשון - א' מסתיימת ב'שמש'. ב' וג' חרוזות. אחריהן שורות ה' וח' מתחרזות בסיומת 'צת'.
בית שני - ב' וה' מתחרזות בסיומת 'לה' (חריזת ב' וה' כמו המתכונת בחמש השורות האחרונות שבבית הראשון). ג' בסיומת 'לת'. ד' בסיומת 'אב'.
בית שלישי - ב' וה' מתחרזות בסיומת 'י-ה'.
בית רביעי - א' מסתיימת ב'קודש'. ב' וג' חרוזות ב'חי' (ב' וג' כמו בתחילת הבית הראשון). ה' מסתיימת ב'מצרים'.
בסוף שני החלקים על שמונת בתיהם, שורות סיום - א' מסתיימת ב'שמש'. ב' וג' תואמות במילה הראשונה (בדמיון לתחילת הבית הראשון והחמישי).

השיר מחולק לשניים,
החלק הראשון - בו הזעם ה'קדוש' והילדותי בוער, והחלק השני - שבו קורה המהפך.


חלק א'

בית ראשון - מתאר את המחדל הנגלה לעין נשוא השיר
רָעָה חוֹלָה תַּחַת הַשֶּׁמֶשׁ - עפ"י קהלת ה יב.
מִרְמָה וָפֶשַׁע
חֵטְא וָרֶשַׁע
בִּכְסוּת נְקִיָּהּ
- וכל העוול הזה נעשה באצטלא דרבנן, בהתחסדות כלפי חוץ.
בְּטַלִּית כְּהִלְכָתָהּ מְצֻיֶּצֶת - עטוף בטלית מצויצת כדין. הרעיון שאול מהביטוי 'טלית שכולה תכלת' כלפי אדם שכביכול אין בו רבב, אך באמת לא כך הדבר. טלית היא בגד שיכול להסתיר הרבה דברים תחתיו, ולכן ה'רשע' שלנו התעטף בטלית.
עַל פָּנָיו מָשׁוּךְ הַחֶסֶד - עפ"י 'אמר ריש לקיש: כל העוסק בתורה בלילה, הקב"ה מושך עליו חוט של חסד ביום' (חגיגה יב: ). במקרה דנן, החוט משוך על פניו באופן מלאכותי, שהרי ב'לילה' אינו 'עוסק בתורה' בלשון המעטה.
כְּכִלָּה
מַסְתִּיר אֶת הַמִּפְלֶצֶת


השתמשתי בהקשר הטלית המצויצת מהבית הראשון לתיאור נפשו האפלה ללא טיפת אור, על פי הברייתא בעניין זמן קריאת שמע של שחרית - משיכיר בין תכלת ללבן, ולדעת רבי מאיר משיכיר בין כלב לזאב (ברכות ט: ). ההכרה בין תכלת ללבן מתפרשת שם בתוס' ד"ה 'אלא' על חוטי התכלת והלבן שבציצית, ומכאן הקשר המדובר לבית א'.
נִשְׁמָתוֹ שְׁחֹרָה מִלַּיִל
כְּטֶרֶם-שַׁחַר אֲפֵלָה
- כתוב שלפני עלות השחר מתחזקת חשכת הלילה ומגיעה לשיאה.
לֹא יַכִּיר לָבָן אוֹ תְכֵלֶת - הלבן והתכלת מסמלים את הדברים החיוביים בחיים, האנשים הטובים שבהם הוא פוגע במעשיו הרעים.
כַּכֶּלֶב כַּזְּאֵב - כאילו היה כלב או זאב שפגיעתם רעה.
כְּמוֹ נוֹלַד לַבֶּהָלָה - עפ"י "ולא נלד לבהלה". כאילו נולד האיש האיום הזה רק כדי להרע.

כאן מתעורר ה'קנאי' לדבר ה'.
וַתַּעֲבֹר עָלַי רוּחַ קְנָאוֹת
כְּפִנְחָס כְּאֵלִיָּה
- שני הקנאים המפורסמים, פנחס - "תחת אשר קנא לאלקיו" (במדבר כה יג), אליהו - קנא קנאתי לה' (מלכים א יט י).
לְשַׁבֵּר אֶת הַפְסִילִים - כמעשה אברהם ופסילי תרח.
לְאָבָק דָּק - אחר מעשה העגל, טחנו משה לאבק דק.
עַד כְּלֹא הָיָה

הֵנַפְתִּי הַגַּרְזֶן בְּלַהַט קֹדֶשׁ
- כהמשך לדימוי הקודם על הפסלים.
בָּטוּחַ בְּאָרְחִי - בטוח בדרכי.
יִישַׁר כּוֹחִי - עפ"י דרשת חז"ל על הפסוק "אשר שברת - יישר כחך ששברת" שנאמר למשה אחרי שבירת הלוחות. גם כאן בטוח המעניש ששכרו מובטח.
עֵת אַעֲבִיר מֵאֶרֶץ
חֶרְפַּת מִצְרַיִם
- מצרים מסמלת את הרוע והטומאה, 'זוהמת מצרים'.


חלק ב' -

עובר למעשה, בו הוא מודיע לנאשם שהגיע יום הדין...
לֹא יִהְיֶה לָּךְ עוֹד הַשֶּׁמֶשׁ
אוֹ אוֹר יָרֵחַ
- עפ"י הפסוק "לא יהיה לך עוד השמש לאור יומם, ולנגה ירח לא יאיר לך, והיה לך ה' לאור עולם" (ישעיהו ס יט). כאן לקחתי רק את החלק הראשון של הפסוק בשינוי קל, כך שזה נשמע כקללה. המשמעות הנוספת כאן היא שלא יוכל יותר ללכת בגלוי מפני הבושה.
נַמְתִּי לוֹ צוֹרֵחַ - אמרתי לו בצרחה.
יֻסַּר מִמְּךָ הַלּוֹט - תוסר ממך המסכה ולא תציג את עצמך כביכול כשר אתה.
שְׂאוֹר מַחְמֶצֶת - כמו מחמצת ושאור שמחמיץ גם אחרים.
תֵּן תּוֹדָה - התוודה. עפ"י הפסוק "ותן לו תודה והגד נא לי מה עשית אל תכחד ממני" (יהושע ז ט).
קֳבָל עֵדָה - לפני כולם.
קִלְלָתְךָ נִמְרֶצֶת - עפ"י הפסוק "והוא קללני קללה נמרצת" (מלכים א' ב ח). במסכת שבת (קה.) "רב אחא בר יעקב אמר - והוא קללני קללה נמרצ"ת, נוטריקון נואף הוא מואבי הוא רוצח הוא צורר הוא". לענייננו, הצדיק מאשים את החוטא בכל מדה רעה ומגונה.

ואז מגיע המהפך. פתאום ה'רשע' מתגלה כלכוד ברשת יצרו, מתחנן לצאת ואינו יכול.
נְשִׁימָתוֹ פָּסְקָה פִּתְאוֹם
אֲרֶשֶׁת חַלְחָלָה
- פחד על פניו.
הַאֵין תּוֹחֶלֶת - האין תקווה לייחל לה?
תָּהָה בִּכְאֵב
הָאֵין לִי תְּעָלָה
- האין לי תרופה ומזור? עפ"י "אין דן דינך למזור רפאות תעלה אין לך" (ירמיהו ל יג)

כאן פונה אליו המסכן ומבקש את עזרתו.
בְּעֵינָיו עָלוּ דְּמָעוֹת
שִׁבְרֵי מִלִּים
הֱיֵה לִי לְמַלְאָךְ מוֹשִׁיעַ
הוֹ אָנָּא
נַתֵּק אֶת הַכְּבָלִים
- נתק אותי מהכבלים שמושכים אותי לחטא.

הֵן גֹּרַשְׁתִּי מֵחֲזוֹת בַּקֹּדֶשׁ - עפ"י שני פסוקים - "כי גרשוני היום מהסתפח בנחלת ה'" (שמואל א' כו יט), "כן בקדש חזיתיך לראות עזך וכבודך" (תהלים סג ג).
כָּשַׁל כּוֹחִי - אין לי עוד כח להתמודד בעצמי.
רַק זֹאת אָחִי - בקשה אחת לי.
אַל נָא
אַל נָא תִקְבְּרֵנִי בְּמִצְרָיִם
- עפ"י לשון הפסוק (בראשית מז כט). כלומר - רק אל תחשוף אותי, כך שאשאר מוכתם חברתית, לנצח 'חוטא' בלי יכולת לתקן, כי בכך אפילו האחיזה הקטנה שיש לי בקדושה תתנתק ואכלא לעד במלתעות היצר הרע.


סוף טוב - הכל טוב.
וְתִזְרַח לָנוּ הֲשָׁמֶשׁ - עפ"י הפסוק "ויזרח לו השמש" (בראשית לב לב).
בִּכְנָפָהּ צֶדֶק
בִּכְנָפָהּ מַרְפֵּא
- עפ"י "וזרחה לכם יראי שמי שמש צדקה ומרפא בכנפיה" (מלאכי ג כ). כאן זרחה השמש והביאה איתה 'צדק' אמיתי לצדיק, ו'מרפא' לחוטא.
ההבדל שבין משורר למשורר דגול.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קמד

א לְדָוִד בָּרוּךְ יְהוָה צוּרִי הַמְלַמֵּד יָדַי לַקְרָב אֶצְבְּעוֹתַי לַמִּלְחָמָה:ב חַסְדִּי וּמְצוּדָתִי מִשְׂגַּבִּי וּמְפַלְטִי לִי מָגִנִּי וּבוֹ חָסִיתִי הָרוֹדֵד עַמִּי תַחְתָּי:ג יְהוָה מָה אָדָם וַתֵּדָעֵהוּ בֶּן אֱנוֹשׁ וַתְּחַשְּׁבֵהוּ:ד אָדָם לַהֶבֶל דָּמָה יָמָיו כְּצֵל עוֹבֵר:ה יְהוָה הַט שָׁמֶיךָ וְתֵרֵד גַּע בֶּהָרִים וְיֶעֱשָׁנוּ:ו בְּרוֹק בָּרָק וּתְפִיצֵם שְׁלַח חִצֶּיךָ וּתְהֻמֵּם:ז שְׁלַח יָדֶיךָ מִמָּרוֹם פְּצֵנִי וְהַצִּילֵנִי מִמַּיִם רַבִּים מִיַּד בְּנֵי נֵכָר:ח אֲשֶׁר פִּיהֶם דִּבֶּר שָׁוְא וִימִינָם יְמִין שָׁקֶר:ט אֱלֹהִים שִׁיר חָדָשׁ אָשִׁירָה לָּךְ בְּנֵבֶל עָשׂוֹר אֲזַמְּרָה לָּךְ:י הַנּוֹתֵן תְּשׁוּעָה לַמְּלָכִים הַפּוֹצֶה אֶת דָּוִד עַבְדּוֹ מֵחֶרֶב רָעָה:יא פְּצֵנִי וְהַצִּילֵנִי מִיַּד בְּנֵי נֵכָר אֲשֶׁר פִּיהֶם דִּבֶּר שָׁוְא וִימִינָם יְמִין שָׁקֶר:יב אֲשֶׁר בָּנֵינוּ כִּנְטִעִים מְגֻדָּלִים בִּנְעוּרֵיהֶם בְּנוֹתֵינוּ כְזָוִיֹּת מְחֻטָּבוֹת תַּבְנִית הֵיכָל:יג מְזָוֵינוּ מְלֵאִים מְפִיקִים מִזַּן אֶל זַן צֹאונֵנוּ מַאֲלִיפוֹת מְרֻבָּבוֹת בְּחוּצוֹתֵינוּ:יד אַלּוּפֵינוּ מְסֻבָּלִים אֵין פֶּרֶץ וְאֵין יוֹצֵאת וְאֵין צְוָחָה בִּרְחֹבֹתֵינוּ:טו אַשְׁרֵי הָעָם שֶׁכָּכָה לּוֹ אַשְׁרֵי הָעָם שֶׁיֲהוָה אֱלֹהָיו:
נקרא  7  פעמים

ספירת העומר

לוח מודעות

למעלה