ביקורת ספרות זוזוז / יעל רועי

מ. י. פרצמן

סופרת ועורכת, מנהלת קהילת כתיבה
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
ביקורת ספרות: זוזוז - יעל רועי
מאת מ. י. פרצמן / קישור לבלוג

אזהרת ספוילרים: מכיל ספוילרים על הספר זוזוז

את הסקירה לספר אפשר למצוא כאן, כתובה ושנונה טוב בהרבה משאני אצליח להפיק גם לו אשחיק מקלדתי לשווא, ולכן אקפוץ ישר לחוויית המשתמש האישית שלי אחרי הקריאה בפסח האחרון. המסקנות לא ארוכות – כי, כאמור, @3333ציפי ניסחה אותן טוב יותר, ובכל זאת אציין כאן כמה נקודות קטנות, שלדעתי מגיעות לספר המצוין הזה:



// נקודה ראשונה


לא מתייחסת כרגע לכתיבה, גם לא לעלילה, לגיבורים, לרעיונות – שעל כל אחד מהם אפשר לכתוב סקירה בת למעלה מאלף מילה והיא עדיין לא תמצה. מתייחסת רק להומור.

אודה ולא אבוש מן המלעיגים: קראתי את הספר ומצאתי את עצמי באחת מאותן פוזות סוריאליסטיות שמרכיבות את הסצנות שאני זוכרת לחיים: יושבת על הספה, אוחזת את הספר וצוחקת – בפה מלא – צחוק גדול ורם. לא בכאילו, לא בדמיון, לא בכוח. צחוק מתגלגל, אמיתי ונישא, יודעים מה זה? 'חה, חה, חה' כזה, עם פסיקים או בלי, עם קול שיוצא מהגרון ופה פתוח לרווחה במעין דביליות כלשהי כאילו החיים תותים ואין צרות בעולם.

מכיוון שספר טוב הוא – לדעתי, כמובן – ספר שגורם הנאה לקוראיו, הריני להמליץ עליו כספר טוב בכל קנה מידה. נהניתי לקרוא אותו, פשוט כי היה כיף לצחוק.

הייתי מצטטת כאן כמה פנינים נבחרות, אבל הספר נחטף מביתי באשמת ההמלצות החמות עליו. (כאן, בעצם, אפשר לסיים את הביקורת, שהרי ההמלצה הומלצה. אבל רגע, יש לי עוד כמה דברים לומר).



// נקודה שנייה


הפריעה לי, יש לומר מאוד – למרות שזאת נקודה שולית למדי, קפיצת הטרמפ של אורי על הספר. הוא לא באמת היה אמור להיות שם מלכתחילה, והעובדה שבסוף היה הרגישה לי דבוקה בכוח.

זה שיש סיכוי שהוא היה רשום בעלילה מיום היוולדה? בהחלט יכול להיות. זה לא משנה. התחושה שלי, כקוראת, היא שהוא הגיע לשם בטעות, בתור עוד אחת מדמויות הרקע החינניות שהספר משופע בהן – ואז החליטה הסופרת שהוא בעצם משרת גם את הפרק הבא, וכן את הפרק אחריו – ואיכשהו התגלגל אורי להיות אחת הדמויות הראשיות. לא מוצא חן בעיניי. כשאני נדרשת להתחבר לגיבור, אני רוצה לקבל הבנה שהוא דמות שעליי להתייחס אליה. לא לקבל אותה לפרצוף בתור עוד דמות שולית, להפריד אותה כחלק מחוויית ההתחברות שלי לגיבורים ואז לקלוט שבעצם כן צריך להתייחס אליה.

פוסל בלי פתור אינו פטור (זה משפט שהמצאתי עכשיו, אבל אהבתי. תתעמקו, זה יפה) – אז לכן יש לי גם פתרון: די פשוט, אומנם, אבל פותר את הבעיה: היה אפשר להתחיל את אותו פרק שבו אנחנו מתוודעים לאורי – עם היכרות על הגיבור עצמו. במקום להתחיל אותו עם הסיפור על ליאה שמגיעה לארץ והנהג אומר "שלום, אני אורי", לספר על אורי שמגיע לשדה התעופה וליאה אומרת – שלום, אני ליאה. שלוש-ארבע פסקות, והיינו קולטים שיש כאן גיבור נוסף ולא איזה טרמפיסט שהוא במקרה גם נהג.



// נקודה שלישית


לא לטוב, לא לרע, ולא נוקטת צעד לשום צד: בספר מתוארים יחסים פתוחים למדי בין הגיבורים לגיבורות, שפחות מוכרים בעולם החרדי הישראלי ובטח שלא בספרות החרדית הישראלית. ריח חו"ל נושב כמעט מכל מילה שלו. כאמור – לא מתייחסת לעצם העובדה, כמו לתוצאה שהספר שונה, מאוד, מכל המוכר במדף הספרים החרדי. מלבד סגנון הכתיבה של יעל רועי – שעליו לבדו יש אפיון מובהק מספיק כדי להנפיק עליו חיקויים – לספר הזה יש 'הפך-המיינסטרים' מודגש אפילו יותר.



// נקודה רביעית

פרק הסיום:

היה כאן משהו גדול. משהו שאני אישית עוד לא ראיתי בשום ספר אחר.

לאלו שעוד לא קראו, תקציר קצר: אחת הדמויות בספר היא ליאה, דמות חייכנית ואהובה על הקוראים. בפרק האחרון, בום טראח, היא נפטרת. עצוב, טראגי. בשיבה טובה, נכון, אבל היה לי מן הלם כקוראת להיפרד ממנה ככה, אחרי כל השעות שהשקעתי בה.

טוב. קורה. סיימתי את הפרק האחרון, ואז, למול עיניי המסרבות להאמין, כותבת הסופרת (כאן היה צריך להוסיף "בכתב ידה המסוגנן", אבל לא נוסיף): נכון שהיה לא יפה שהרגתי את ליאה? אז זהו, לכל אלו שהתקשו לקרוא את הפרק האחרון, הנה פרק אחרון אחר. היא חיה, חיה, חיה. הכל בסדר. להלן הפרק שהיה אמור להגיע אחרי פרק 68.

ברגע הראשון רציתי לחבוט בספר. בשני, חשבתי לעצמי שבעצם מה אני רוצה מהחיים שלה. היא נתנה לך בדיוק מה שרצית. קודם נפטרה ליאה, די בליגיטימיות, אחר כך סופק לך תחליף למקרה שלא מצא חן בעינייך. מה לא מוצא חן בעינייך עכשיו?

קראתי את הפרק האחרון האחרון. היה יפה. אבל איכשהו, מצאתי את עצמי מנסה נואשות להתחבר אל דמות שבעצם כבר נפטרה. אפעס, לא עבד לי. רציתי לנסח כתב אישום לסופרת, אבל גם לא עבד לי. אין לי עם מה לבוא בטענות. מסובך.

לא יודעת אם זה היה יפה או לא. מה שבטוח שזה היה ג'סטה מקורית ומהנה, שבהחלט לוקחת חלק בהטיית כל הספר לאאוטסיידריות מוחלטת,

וזה, לנקודת סיכום, מה שאני כל כך אוהבת בזוזוז. האאוטסיידריות, המוזרות-משהו שלו, הזריחה הרעננה שלו בספרות שלנו.

תודה, יעל.
 
נערך לאחרונה ב:

3333ציפי

משתמש סופר מקצוען
צילום מקצועי
תייגת אותי, אז באתי
סקירה ממש יפה, רק למה למען ד' לקח לך חצי שנה להשיג את הספר? תבושי
שעל כל אחד מהם אפשר לכתוב סקירה בת למעלה מאלף מילה והיא עדיין לא תמצה
לעניות דעתי, הגזמת
זה שיש סיכוי שהוא היה רשום בעלילה מיום היוולדה? בהחלט יכול להיות. זה לא משנה. התחושה שלי, כקוראת, היא שהוא הגיע לשם בטעות, בתור עוד אחת מדמויות הרקע החינניות שהספר משופע בהן – ואז החליטה הסופרת שהוא בעצם משרת גם את הפרק הבא, וכן את הפרק אחריו – ואיכשהו התגלגל אורי להיות אחת הדמויות הראשיות. לא מוצא חן בעיניי. כשאני נדרשת להתחבר לגיבור, אני רוצה לקבל הבנה שהוא דמות שעליי להתייחס אליה. לא לקבל אותה לפרצוף בתור עוד דמות שולית, להפריד אותה כחלק מחוויית ההתחברות שלי לגיבורים ואז לקלוט שבעצם כן צריך להתייחס אליה.
יפההה, ממש אין מילים טובות יותר לומר את זה, והפתרון אחלה (לא תלכי לערוך לה את הספרים הבאים? לא יפה)
לספר הזה יש 'הפך-המיינסטרים' מודגש אפילו יותר.
כאן זה לשלילה, וזה צרם גם לי למרות שזה גרר ויכוח, באופן כללי יעל רועי היא הפך המיינסטרים, וברוב המקומות האחרים זה לחיוב, כמו שכתבת:
האאוטסיידריות, המוזרות-משהו שלו, הזריחה הרעננה שלו בספרות שלנו.
חיבים גם כזאת אצלינו

היה משהו נפסד בספר הזה
כי אם היא יכולה לכתוב מחלק התמונים ומחנה הקיץ של אדון הוא, למה להוציא זוזוז שלא מגרד אותם? :( באסה
 

מ. י. פרצמן

סופרת ועורכת, מנהלת קהילת כתיבה
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
תייגת אותי, אז באתי
בואי גם בלי שאתייג אותך :)
לעניות דעתי, הגזמת
מסכימה איתך.
מתקנת: שעל כולם ביחד אפשר לכתוב סקירה בת למעלה מאלף מילה, והיא עדיין לא תמצה.
כאן זה לשלילה, וזה צרם גם לי למרות שזה גרר ויכוח, באופן כללי יעל רועי היא הפך המיינסטרים, וברוב המקומות האחרים זה לחיוב, כמו שכתבת:
חיבים גם כזאת אצלינו

היה משהו נפסד בספר הזה
כי אם היא יכולה לכתוב מחלק התמונים ומחנה הקיץ של אדון הוא, למה להוציא זוזוז שלא מגרד אותם? :( באסה
אני מתנגדת.
מנחשת מראש שיהיו כאלו שיתנגדו להתנגדות שלי, וזה לגמרי בסדר :) ובכל זאת רוצה להסביר מאיפה אני באה:
הספרות שלנו, של המגזר החרדי, מלאה בצנזור. אני לא מדברת רק על צנזורה בעיתונות - היא בכלל לא נושא להשוואה, אלא על הצנזורה בספרים החרדיים.
רק זורקת דוגמה, והאמינו לי שהיא קצה הקרחון: לקוחה שלי (אם היא רוצה היא מוזמנת לצייץ כאן) קיבלה פעם קיטון על הראש מכיוון שהיא העזה לכתוב בספרה שהגיבור שלה היה "נאה".
כן כן, הנהנתי בעוגמה, שמעתם נכון.
הצנזורה בספרות שלנו עברה את גבול הטעם הטוב, והתקדמה עוד כמה צעדים מעבר לו.
ולכן:
מבחינתי, כל אדם ששובר את המוסכמות של הצנזורה הטפשית-משהו - ראוי למדליה.
שוב, אני לא מדברת על תוכן פסול. אני לא מורה הוראה ולא שום דבר מתקרב לכך, ולא מתיימרת לנסות לשפוט האם מדובר כאן בצנזור לגיטימי או לא. והיה אם אכן יש בעיה אמיתית עם דיבור חופשי בין גיבורים לגיבורות - ראו את כל הנאמר לעיל כמבוטל.
אבל מכיוון שלשאלה אין תשובה אחת - ומכיוון שלא כאן המקום לנתח אותה - אני מנתחת את עצם המציאות של כתיבה על תוכן שהצנזורה אוסרת: אם אכן מדובר בתוכן טוב - האם לא שווה לגמרי לכתוב אותו, הגם שהוא לא מקובל ולמרות העובדה שהצנזורה פוסלת אותו?
כל כך הרבה אנחנו מתלוננים כאן בפורום על ספרים שממחזרים את עצמם, על ז'אנרים מצומצמים ועל כתיבה שלא יוצאת מהקובייה. אתם לא חושבים שטוב שיש מישהו שמגוון לנו את הספרות? שיש לו מספיק אומץ לעשות את זה? ששובר את קוביית הצמצום?
אם לא השיח הזה בין הגיבורים לגיבורות - ששוב, אני לא באה לפסוק האם הוא מותר או לא - אלא מתייחסת רק לעצם השימוש בו, הספר לא היה אאוטסיידר כמו שהוא עכשיו.
מבחינתי, שבירת המוסכמות הזאת היא מעלה.
 

3333ציפי

משתמש סופר מקצוען
צילום מקצועי
מבחינתי, כל אדם ששובר את המוסכמות של הצנזורה הטפשית-משהו - ראוי למדליה.
סורי?
בלי להיות חסידת הצדקנות ואטימת ראשים אני מוחה על המשפט הנ"ל
ספרות כללית יש מליארדים
הצנזור של הספרות שלנו הוא בבסיס טוב, בעיני, ואפילו מוכרח
זה שהם הגזימו זה נושא לדיון נפרד, אבל ללחוץ יד למי שנחלץ ממנה ולומר לו תמשיך כך! כל הכבוד על חוסר ההתכופפות!
בואי.
ואפרופו זוזוז, היא הגזימה ואם זה היה מנסה להתפרסם זה לא היה עובר את הבסיס של הביקורת
סופר מוצלח יודע לכתוב גם בתוך המסגרת דברים טובים
 

מכונתכתיבה

משתמש סופר מקצוען
פרסום וקופי
הפקות ואירועים
ספרות כללית יש מליארדים
נכון, אבל אי אפשר להשוות פתיחות בכתיבה לעומת ספרות כללית.
מדובר כאן בשני קצוות הסקאלה....
לי אישית כקוראת יותר מעניין לקרוא ספר שמתאר את החיים על זרימתם
ולא נתקע על מכבשי הצנזורה בכל מיני מעקפים שונים ומשונים.
מסכימה שצריך לשמור על גבולות הטעם הטוב. אבל אצל כל אחד הגבול כנראה במקום אחר,
בהתאם לאורח החיים אליו הוא הורגל!!
למשל בעיני, יעל רועי ממש לא הגזימה בזוזוז וזה כנראה תלוי
כל אחד בסביבה ובמנטליות שבה הוא חי בתוך העולם החרדי.

לטעמי ספרות פתוחה איכותית וזורמת מסייעת לי ולאחרים
להימנע ככל האפשר מספרות כללית שבאמת באמת מזיקה לרוחניות.


ו--שפו על הביקורת. אין, אין על יעל רועי.
היא מביאה סגנון כל כך מרענן ואחר.
צחקתי המון כשקראתי את זוזוז
או כמו שתיארת באופן מושלם -
'חה, חה, חה' כזה, עם פסיקים או בלי, עם קול שיוצא מהגרון ופה פתוח לרווחה במעין דביליות כלשהי כאילו החיים תותים ואין צרות בעולם.
אהבתי :)

אבל משהו בו קצת אכזב אותי. לא נתן לי כלום.
ואני מצפה מספר שכן ייתן לי איזו חוויה פנימית מעשירה כאשר אקום ממנו...
יעל רועי, מחכים לעוד ספר!
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יְהוָה אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יְהוָה לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יְהוָה לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יְהוָה אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  30  פעמים

לוח מודעות

למעלה