'והעלה ארוכה ומרפא לכל תחלואינו, ולכל מכאובינו ולכל מכותינו" מה ההבדל?

א. סופר

משתמש פעיל
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
א. בין ארוכה לרפואה כבר כתב המלבי"ם (ירמיה לג, ו) וז"ל: ארוכה ומרפא. ארוכה על השבר מבחוץ, ומרפא לחולי פנימית (כנ"ל ל' י"ז). עכ"ל.


ב. בין 'תחלוא-חולי', 'מכאוב' ל'מכה', כתבו בסידור מתיבתא עוז והדר ש'תחלוא' הוא בתוך הגוף, 'מכאוב' הוא הגורם לכאב, ו'מכה' היא מבחוץ, וציינו להמלבי"ם הנ"ל, ושם לא נכתב כפי שכתבו הם, אדרבה, המלבי"ם (שם ל, יז) כתב שמכה היא מכה פנימית.
וב'ביאור שמות הנרדפים' להרש"א ורטהיימר (אות כ, כאב) כתב ש"כאב, הונח על היסורים הבאים על האדם מסבת חולי או מכה בגופו או באחד מאבריו, כמ"ש בהיותם כואבים (בראשית לד, מה), בעבור שמלו, ונאמר איש מכאובות וידוע חולי (ישעיה נג, ג)".

ובישעיה (נג, ג) כתב המלבי"ם: הכאב יציין הרגשת הגוף את הכאב ויבא לרוב גם על ידי הכאה מבחוץ. והחולי הוא רק על שהורסה הגויה בבריאות הפנימית. ע"כ. והיינו שהחולי הוא עצם ההרס של הגוף בפנים, והכאב הוא תחושת הגוף שיכולה לבוא גם ע"י הכאה חיצונית.

וא"כ פירוש 'כאב' הוא תחושת הכאב, אך את ההבדל בין חולי למכה לא מצאתי.



אשמח לעזרת הדווקנין.
בשורות טובות ויה"ר שלא נדע לא חולי, לא מכה ולא כאב, וישלח הקב"ה ארוכה ומרפא לשברנו. אמן.
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
את ההבדל בין חולי למכה לא מצאתי
מקרא מלא דיבר הכתוב בחומש דברים (כח, סא): גם כל חלי וכל מכה וגו'.
ופירש העמק דבר: ופי' חלי, חלישות או כאב האיברים בלי שנוי הצורה ואינו ניכר: וכל מכה. הוא שנוי צורת האבר:

ובימי קדם פירשתי בלשון זה (ע"פ המלבי"ם בירמיה הנ"ל):
ההבדל בין ארוכה למרפא, שארוכה נאמרת על מכת השבר, ונקראת ארוכה ע"ש שיתארך הבשר ויתחברו השברים, ואילו מרפא הוא לשאר רפואות. - והבדלי 'תחלוא', 'מכאוב' ו'מכה', שתחלוא הוא מכה באיברים הפנימיים, ומכאוב הוא כל כאב חיצוני, ומכה הנאמרת כאן תבא על השבר. - והצלעות מגבילות, והעלה 'ארוכה' לכל מכותינו, ו'מרפא' לכל תחלואינו ומכאובינו.

וראיתי עוד שני ביאורים לזה. מצו"ב.
 

קבצים מצורפים

  • תשובות הגר''ח - א.PDF
    KB 213.3 · צפיות: 13
  • פתח שערי שמים - הרב פנחס רז.PDF
    KB 255.6 · צפיות: 11
נערך לאחרונה ב:

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קמ

א לַמְנַצֵּחַ מִזְמוֹר לְדָוִד:ב חַלְּצֵנִי יְהוָה מֵאָדָם רָע מֵאִישׁ חֲמָסִים תִּנְצְרֵנִי:ג אֲשֶׁר חָשְׁבוּ רָעוֹת בְּלֵב כָּל יוֹם יָגוּרוּ מִלְחָמוֹת:ד שָׁנֲנוּ לְשׁוֹנָם כְּמוֹ נָחָשׁ חֲמַת עַכְשׁוּב תַּחַת שְׂפָתֵימוֹ סֶלָה:ה שָׁמְרֵנִי יְהוָה מִידֵי רָשָׁע מֵאִישׁ חֲמָסִים תִּנְצְרֵנִי אֲשֶׁר חָשְׁבוּ לִדְחוֹת פְּעָמָי:ו טָמְנוּ גֵאִים פַּח לִי וַחֲבָלִים פָּרְשׂוּ רֶשֶׁת לְיַד מַעְגָּל מֹקְשִׁים שָׁתוּ לִי סֶלָה:ז אָמַרְתִּי לַיהוָה אֵלִי אָתָּה הַאֲזִינָה יְהוָה קוֹל תַּחֲנוּנָי:ח יְהוִֹה אֲדֹנָי עֹז יְשׁוּעָתִי סַכֹּתָה לְרֹאשִׁי בְּיוֹם נָשֶׁק:ט אַל תִּתֵּן יְהוָה מַאֲוַיֵּי רָשָׁע זְמָמוֹ אַל תָּפֵק יָרוּמוּ סֶלָה:י רֹאשׁ מְסִבָּי עֲמַל שְׂפָתֵימוֹ (יכסומו) יְכַסֵּמוֹ:יא (ימיטו) יִמּוֹטוּ עֲלֵיהֶם גֶּחָלִים בָּאֵשׁ יַפִּלֵם בְּמַהֲמֹרוֹת בַּל יָקוּמוּ:יב אִישׁ לָשׁוֹן בַּל יִכּוֹן בָּאָרֶץ אִישׁ חָמָס רָע יְצוּדֶנּוּ לְמַדְחֵפֹת:יג (ידעת) יָדַעְתִּי כִּי יַעֲשֶׂה יְהוָה דִּין עָנִי מִשְׁפַּט אֶבְיֹנִים:יד אַךְ צַדִּיקִים יוֹדוּ לִשְׁמֶךָ יֵשְׁבוּ יְשָׁרִים אֶת פָּנֶיךָ:
נקרא  16  פעמים

ספירת העומר

לוח מודעות

למעלה