הערות בניקוד

אהרן2

משתמש מקצוען
עימוד ספרים
לקוח לקח עבודת ניקוד לאחד מרבנים המפורסמים, והוא כתב לו את ההערות כדלהלן, האם הוא צודק??

לכתחילה - קמץ בכ"ף

"לשנא" דמתניתין - בלי דגש בשי"ן

"עקר" הטעם =קמץ בקו"ף

אם כבר, פנחס, כותבים עם יו"ד או בלי
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
לא יודע מי זה הרב אבל הוא לא כ"כ מבין בניקוד.
לכתחילה - כ' בפתח
לישנא ש' דגושה (אם כי בניקוד הארמי אני לא כ"כ מבין ואולי אפשר גם בלי? ייתכן)
עקר - בעקרון עם קמץ, אבל במקרה דנן "עיקר הטעם" - ק' בפתח בגלל הסמיכות.
פינחס שקינא לשם ה' - עם י'
פנחס אח של חפני מבני עלי - בלי י'
 

געוואלדיג

משתמש צעיר
עימוד ספרים
נכתב ע"י דובר צדק;256484:
לא יודע מי זה הרב אבל הוא לא כ"כ מבין בניקוד.
לכתחילה - כ' בפתח
לישנא ש' דגושה (אם כי בניקוד הארמי אני לא כ"כ מבין ואולי אפשר גם בלי? ייתכן)
עקר - בעקרון עם קמץ, אבל במקרה דנן "עיקר הטעם" - ק' בפתח בגלל הסמיכות.
פינחס שקינא לשם ה' - עם י'
פנחס אח של חפני מבני עלי - בלי י'

לשנא אין השי"ן דגושה לא בארמית וגם לא אם היתה זו מלה עברית, (מלבד אם יוכח אחרת).
פינחס בנו של עלי מלא, ורק במקום אחד הוא חסר ש"א א ג.

ואם כבר ניקוד שמות, מי יודע איך מנקדים את השמות הבאים: אפרים, נחום, זלמן, יחזקאל, טוביה, עמוס, חגי, בתיה.
מסכתות הש"ס: יומא, עדויות, כריתות, כתובות, ערכין.
 

מאן דאמר

משתמש פעיל
איך מנקדים דניאל?
אני חושב שרוב הציבור משתבש בזה.
 

מאן דאמר

משתמש פעיל
אֶפְרַיִם או אֶפְרָיִם. בתנ"ך זה תלוי אם זה באמצע או באתנחתא סוף פסוק. אני חושב שביום יום צריך לנקד אֶפְרַיִם
זלמן זה לא מגיע מעברית. מקובל לנקד זַלְמָן, אבל בהחלט יכול להיות גם זַלְמֶן
טוֹבִיָה
עָמוֹס
חַגַי
בִתְיָה (לא נפלתי, אה...)

יוֹמָא
עֵדוּיוֹת
כְּרִיתוֹת
כְּתוּבוֹת
עֲרָכִין
 

אהרן2

משתמש מקצוען
עימוד ספרים
נכתב ע"י געוואלדיג;256501:
לשנא אין השי"ן דגושה לא בארמית וגם לא אם היתה זו מלה עברית, (מלבד אם יוכח אחרת).
פינחס בנו של עלי מלא, ורק במקום אחד הוא חסר ש"א א ג.

ואם כבר ניקוד שמות, מי יודע איך מנקדים את השמות הבאים: אפרים, נחום, זלמן, יחזקאל, טוביה, עמוס, חגי, בתיה.
מסכתות הש"ס: יומא, עדויות, כריתות, כתובות, ערכין.

אֶפְרַיִם נַחוּם, זַלְמָן, יְחֶזְקְאֵל טוּבִיָּה, עָמוֹס, חַגַּי, בַּתְיָה.
יוֹמָא, עֱדֻיּוֹת ,כְּרִיתוֹת, כְּתֻבּוֹת, עֲרָכִין
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
אֶפְרַיִם (אם בהפסק אזי הרי"ש קמוצה), נַחוּם (בדברי הימים יש גם נְחום), זַלְמָן, יְחֶזְקֵאל, טוּבְיָּה (במקרא רק טוֹבִיָּה), עָמוֹס, חַגַּי (יש גם חגִי), בִּתְיָה.
מסכתות:
יש גורסים יוֹמָא ויש גורסים יוּמָא, הרוב חושבים שעֵדֻיּוֹת אבל התפארת ישראל כתב בשם אביו עִדִּיּוֹת ואני הקטן נוטה לדעתו כפי שביאר שם בטוב טעם ודעת, כְּרֵתוֹת, כְּתֻבּוֹת, עֲרָכִין.
דניֵאל הצירי באות י' ולא בא'
 

געוואלדיג

משתמש צעיר
עימוד ספרים
נכתב ע"י דובר צדק;256533:
אֶפְרַיִם (אם בהפסק אזי הרי"ש קמוצה), נַחוּם (בדברי הימים יש גם נְחום), זַלְמָן, יְחֶזְקֵאל, טוּבְיָּה (במקרא רק טוֹבִיָּה), עָמוֹס, חַגַּי (יש גם חגִי), בִּתְיָה.
מסכתות:
יש גורסים יוֹמָא ויש גורסים יוּמָא, הרוב חושבים שעֵדֻיּוֹת אבל התפארת ישראל כתב בשם אביו עִדִּיּוֹת ואני הקטן נוטה לדעתו כפי שביאר שם בטוב טעם ודעת, כְּרֵתוֹת, כְּתֻבּוֹת, עֲרָכִין.
דניֵאל הצירי באות י' ולא בא'

היכן מצאת טוּבְיָּה?
זלמן בפת"ח המ"ם.
עִדִּיּוֹת - ואני הקטן דעתי שיש לנקד עֵדָיוֹת.
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
יש הרבה אנשים שקוראים להם טוּבְיָּה, ייתכן וזה בא משיבוש השם התנכ"י אך לא מתחייב, יש בתהלים לולא האמנתי לראות בטוּב ה'. אולי זה המקור.
זלמן כתבתי עם קמץ על משקל נחמן.
מה הסברא של עֵדָיוֹת?
 

געוואלדיג

משתמש צעיר
עימוד ספרים
נחמן איננו שם לועזי. זלמן היה במקור סאלאמאן. אולם קלמן בקמ"ץ, ומקורו קלונימוס.
עדיות מלשון עדוּת, כי מסכת זו היא אסופה של עדות שנמסרו בהלכה ע"י התנאים, כמו שנמצא שם רבות העיד ר"ח, אף הוא העיד וכו'.
הדל"ת צ"ל בחול"ם, כי כן הוא בלשון המקרא "אלה העדוֹת", ולשון חכמים נוטה להוסיף אל"ף או יו"ד אצל החול"ם המורה לרבים, כמו הוריות או הוראות, הודיות - הודאות, וכדו'.
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
הוריות והוראות - ריבוי של הוראה
הודיות - ריבוי של הודיה
הודאות - ריבוי של הודאה
לפי זה אין סיבה שעדוּת יהפך לעדיות, אלא שיישאר עדוֹת כמו במקרא.
אבל אכן בשום מקום בחז"ל לא מצאתי שכתוב עדויות אלא תמיד עדיות בלא ו' ובכתיב לא מנוקד צריך להיות ו' שרוקה במקום קובוץ.
 

אברימי

מנהל פורום סוכרת
מנהל
מנוי פרימיום
אם אינני טועה, בכל המקומות בתורה כתוב פנחס (בן אלעזר) בלי יו"ד.
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
אתה טועה בהחלט. בכל המקומות בתורה כתוב עם י'. גם בשאר התנ"ך חוץ ממקום אחד (בשמואל) שמדבר על פנחס בן של עלי הכהן.
 

געוואלדיג

משתמש צעיר
עימוד ספרים
נכתב ע"י דובר צדק;256562:
הוריות והוראות - ריבוי של הוראה
הודיות - ריבוי של הודיה
הודאות - ריבוי של הודאה
לפי זה אין סיבה שעדוּת יהפך לעדיות, אלא שיישאר עדוֹת כמו במקרא.
אבל אכן בשום מקום בחז"ל לא מצאתי שכתוב עדויות אלא תמיד עדיות בלא ו' ובכתיב לא מנוקד צריך להיות ו' שרוקה במקום קובוץ.

לפי לשון המקרא ריבוי של הוד צ"ל הודות.
לפי לשון המקרא ריבוי של אמן צ"ל אמנוֹת וכן הוא בסוף בבלי קידושין - אבל שאר כל אומנוֹת אינן כן. אולם לפעמים נוסף יו"ד בלשון חכמים - אומניות, וכן פרעניות וכדו'.
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
גיוואלדיג אני קצת לא מבין.
היחיד של הודאות הוא לא הוד, אלא הודאה.
וכן פרעניות - היחיד הוא פורענות ולא פורען
(או שמא אני טועה?)
 

געוואלדיג

משתמש צעיר
עימוד ספרים
גם אני טעיתי, השרש של הודאה הוא "ידה" והיחיד של הודות בלשון המקרא הוא הודה או תודה.
רבים של פורענוּת הוא פורענוֹת או פורעניות, בדומה לאומניות שהזכרתי.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכג

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת אֵלֶיךָ נָשָׂאתִי אֶת עֵינַי הַיֹּשְׁבִי בַּשָּׁמָיִם:ב הִנֵּה כְעֵינֵי עֲבָדִים אֶל יַד אֲדוֹנֵיהֶם כְּעֵינֵי שִׁפְחָה אֶל יַד גְּבִרְתָּהּ כֵּן עֵינֵינוּ אֶל יְהוָה אֱלֹהֵינוּ עַד שֶׁיְּחָנֵּנוּ:ג חָנֵּנוּ יְהוָה חָנֵּנוּ כִּי רַב שָׂבַעְנוּ בוּז:ד רַבַּת שָׂבְעָה לָּהּ נַפְשֵׁנוּ הַלַּעַג הַשַּׁאֲנַנִּים הַבּוּז לִגְאֵיוֹנִים:
נקרא  1  פעמים

לוח מודעות

למעלה