מדריך מקצועי העורך, הנערך, ואיפה אתה ביניהם?

ליאורהA

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
בס"ד


כותבים רבים מבינים את הצורך בעריכת התוכן שלהם (בין אם ספרותית ובין אם לשונית), אבל לא תמיד יודעים לפני מעשה כיצד העבודה מתנהלת.

מה העורך עושה, בעצם? אם אני נותן למישהו להתערב לי ביצירה – אני רוצה להבין בדיוק מה התפקיד שלו ומה הוא עורך!

במאמר הזה אביא בעזרת ה' את תהליך העריכה מהמבט של הסופר, בפירוט לפי שלבים ולפי תפקידים, ובסוף גם אענה על שאלות ספציפיות ששאלתם.

אני כותבת על תהליך העבודה שלי, מהניסיון האישי שלי. יכול בהחלט להיות שיהיו שינויים אצל עורכים אחרים.

בנוסף, במסגרת עבודתי אני מבצעת גם את העריכה הספרותית וגם את העריכה הלשונית וההגהה. ישנם עורכים שמתמקדים בסוג עריכה אחד, אז התהליך אצלם יהיה מעט שונה.



סיימת לכתוב את הספר, סוף סוף. קראת אותו לפחות 57 פעמים, אם לא יותר. קיבלת עליו מחמאות מכל מי שקרא אותו, ובצדק. 90,000 מילה שיצאו מהלב אל המקלדת, עובדו ושונו ותוקנו עד שהגעת לקובץ הסופי. עכשיו אתה רוצה שהעולם יקרא אותו, ייהנה ממנו, יפיק ממנו תועלת.

אבל קודם אתה מחפש עורך. בעל מקצוע שיעבור על הספר, יתקן שגיאות, יחדד דמויות והתרחשויות, יציע למחוק קטעים מסוימים ובקיצור – יביא את הספר למקסימום שלו.

אתה מקבל שמות של עורכים שונים, וכאן הקובץ מגיע אליי. במהלך ההמתנה שלך לתשובה, אני עוברת על הספר, מתרשמת, ונוקבת במחיר. אנחנו חותמים על הסכם עבודה, ומתחילים.

בתחילת הדרך הספר מחולק למספר חלקים (בדרך כלל שלושה, אבל תלוי באורך הספר), כדי שכאשר חלק אחד יהיה אצלך – אוכל להמשיך לעבוד על החלק הבא. (וגם כדי שתקבל מהר חלק מהספר ערוך, ונוכל להתרגש שהעבודה כבר התחילה. יש אפילו הוכחות!)

כעת מתחיל שלב העריכה הספרותית של החלק הראשון. אין לך שום מחויבויות או תפקידים בשלב הזה. אתה יכול לנוח בשלווה ולפתוח את קהילת הכתיבה בפרוג.

אחרי כשבוע וחצי-שבועיים, נוחתת הודעה נרגשת בתיבת המייל שלך – סיימתי את העריכה הספרותית של החלק הראשון!

במייל יש את הקובץ של החלק הראשון (בשם שלו מצוין תאריך, כדי שנעקוב איזו גרסה היא המעודכנת ביותר. יהיו הרבה, מזהירה מראש), וגם הדרכה של מה אתה צריך לעשות עכשיו. אל דאגה, אני מסבירה שם הכל.

למשל, שבקובץ יש שני חלקים שונים של העריכה:

דבר ראשון, תיקונים בגוף הטקסט, שמסומנים בצבע באמצעות "עקוב אחרי שינויים" של וורד. (ותודה לממציא הדגול, רעיון גאוני.) דבר שני, הערות בצד שמאל, שמיוחסות למילה או למספר מילים בטקסט.

ועוד חלק חשוב מאוד שתראו בהערות: אני מקפידה לכתוב לאורך הספר פירגונים, מחמאות והדגשות על קטע מסוים שנהניתי ממנו במיוחד. מרענן לראות באמצע שורת הערות לתיקון – זריקת עידוד להמשך הדרך. :)

עכשיו אתה יכול לפתוח את הקובץ. אז אילו סוגי תיקונים תראה כאן? למשל, דברים שנוגעים לטעויות בשמות הדמויות, אפיונים, מקומות, סתירות בעלילה, ניסוחים, הורדת קטעים לא קריטיים לעלילה, וציון צורך בהוספת קטעים שישלימו את העלילה.

בנוסף, אם ראיתי בשלב הזה טעויות כתיב, זכר/נקבה, ניסוח וכו', תיקנתי כבר עכשיו למרות שזה שייך לעריכה הלשונית ולהגהה. באג שלי, אני לא יכולה לראות משהו ולא לתקן אותו. אבל בסוף על זה אתה משלם לי, אז... :)

וואו, הרבה עבודה בשבילך! אבל יש לך זמן, כי בינתיים אני עובדת על החלק הבא.

על כל הערה אתה מגיב כתשובה להערה שלי, את התיקונים שלי אתה מקבל בלשונית "סקירה" של וורד (אם יש משהו שאתה לא מסכים עליו, תכתוב לי בהערה או במייל), ואת התיקונים שלך אתה מוסיף ב"עקוב אחר שינויים", כדי שאראה מה הוספת/שינית.

אחרי שסיימת לעבור על החלק הראשון, אתה מעדכן את התאריך בשם הקובץ, ומחזיר לי בשמחה רבה.

ומקבל אותו בחזרה. כן, אחרי שעברתי על התיקונים והתגובות שלך, אני מחזירה לך למעבר חוזר. (לדוגמא, אם יש לי שאלה על אחת התגובות שלך.)

בשלב זה, אם נשארו הערות שלא פותרו, למשל עבודה על דמות כלשהי או קטע שהמלצתי למחוק ואתם לא שלמים עם זה (וזה בסדר גמור) – עוברים לדיון ספציפי במייל.

התהליך הנ"ל חוזר על עצמו על שני החלקים הנוספים, עד שמסיימים את העריכה הספרותית.

והוא חוזר על עצמו פחות או יותר גם בחלק של ההגהה, אלא שכאן פחות תשב על הקבצים, כי התיקונים האלו יהיו יותר טכניים, לפי כללים מוגדרים (כתיב, פיסוק, זכר/נקבה וכד'). אבל כמובן בסוף הכל עובר דרכך, ויש לך וטו על כל שינוי.

ובסוף בסוף, אתה מקבל לידך (למחשבך) קובץ מאוחד, ערוך ומוגה במקצועיות, לעימוד ולהדפסה. וואו, מחכה כבר לראות את הספר על המדפים!


שאלות ששאלתם:

1.
העורכת מתקשרת לשאול על כל מילה שמתקנת או שיש לה יד חופשית לשנות כרצונה?
כמו שראיתם, רוב העבודה מתנהלת במייל. אם יש צורך לשוחח על משהו ספציפי (דמות מסוימת, התרחשות שצריך לעבוד עליה וכו'), אפשר לדבר בטלפון, אבל בהחלט לא על כל מילה. מנגד, גם אין לי יד חופשית לשנות כרצוני. אני מציעה שינויים, אבל הכל עובר דרככם, ומאושר על ידכם.

2.
איך מתנהלת העבודה בפועל?
ובכן, במאמר הזה אפשר למצוא הסבר די מפורט. אם יש שאלות ספציפיות, אשמח לענות.

3.
האם לסמוך על הניפוח של העריכה? או שלא תמיד זה כך.
לא תמיד. העריכה אפילו יכולה לצמצם את כתב העט, כי לפעמים אמליץ להוריד קטעים שאינם הכרחיים לעלילה, כאמור.

4.
האם העורך משנה לי את הטקסט, יוצר דברים חדשים, וכד'?
העורך משנה את הטקסט, כן. אבל לא מקצה לקצה. הסגנון והמילים שלכם, במפורש. אחד הדברים שהכי חשובים לי בעבודת העריכה הוא לשמור על הסגנון המיוחד של הכותב (ויעידו על כך הסופרים שעבדו איתי, ב"ה).

יוצר דברים חדשים? בדרך כלל לא. מילים פה ושם כן, אבל אם יש צורך להוסיף קטעים שלמים – הסופר הוא זה שכותב אותם, אלא אם כן הוא מבקש מהעורך, ואז הוא ישמח לעזור.


הרבה הצלחה!


(ואם נפלו במאמר הזה טעויות, אשמח שתעדכנו אותי. הסנדלר הולך יחף, לא אני אמרתי.)
 

הדוויג

עורך תוכן ראשי
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
עריכה תורנית
תודה רבה.
מקיף, בהיר ואיכותי.


הערה אחת שקפצה לי בעין:
העריכה אפילו יכולה לצמצם את כתב העט
'כתב עת' הוא כותר תקופתי.
'כתב יד' הוא עותק מקורי של יצירה (כנראה לזה הייתה הכוונה).
'כתב עט' - זו המצאה חדשה. צריך למצוא לה שימוש...
 

7שבע7

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
תודה רבה! מאמר מקיף ותמציתי ובהחלט עונה על שאלות.

יש לי עוד שאלה...
לא עדיף שהעורך הספרותי יקרא קודם את הטקסט כולו, ורק אז יעיר את הערותיו ויציע את הצעותיו לשינויים? הרי עריכה ספרותית עובדת על העלילה בכללותה, ואמורה להצביע על טעויות כוללות בעלילה...
(לדוגמה, בספר ששלחתי לאחרונה לעורכת ספרותית - היא העירה לי שיש יותר מדי קונפליקטים בסיפור, ושכדאי שאצמצם אותם לאחד. זה משהו שאפשר לזהות רק אחרי קריאה של הסיפור כולו.)
בשלב עריכת הלשון - אכן נוח לחלק את הקובץ לחלקים, וכך אני עובדת הרבה פעמים.

מוסיפה את ברכת הצלחתי לך! ותיהני מהעבודה :)
 

נודד

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
סקירה יעילה ומועילה.
תודה.
לא עדיף שהעורך הספרותי יקרא קודם את הטקסט כולו, ורק אז יעיר את הערותיו ויציע את הצעותיו לשינויים? הרי עריכה ספרותית עובדת על העלילה בכללותה, ואמורה להצביע על טעויות כוללות בעלילה...
נדמה לי שהתשובה היא ש -
במהלך ההמתנה שלך לתשובה, אני עוברת על הספר, מתרשמת,
 

ליאורהA

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
מקיף, בהיר ואיכותי.
מאמר מקיף ותמציתי ובהחלט עונה על שאלות.
תודה רבה!
שמחתי לקבל פידבק על המאמר מעורכים כמוכם. :)

סקירה יעילה ומועילה.
תודה!

(כנראה לזה הייתה הכוונה).
נכון. תודה על ההערה!

יש לי עוד שאלה...
לא עדיף שהעורך הספרותי יקרא קודם את הטקסט כולו, ורק אז יעיר את הערותיו ויציע את הצעותיו לשינויים? הרי עריכה ספרותית עובדת על העלילה בכללותה, ואמורה להצביע על טעויות כוללות בעלילה...
(לדוגמה, בספר ששלחתי לאחרונה לעורכת ספרותית - היא העירה לי שיש יותר מדי קונפליקטים בסיפור, ושכדאי שאצמצם אותם לאחד. זה משהו שאפשר לזהות רק אחרי קריאה של הסיפור כולו.)
בשלב עריכת הלשון - אכן נוח לחלק את הקובץ לחלקים, וכך אני עובדת הרבה פעמים.
כי ברור שהייתי צריכה לשכוח לציין משהו... ;) תודה על התזכורת. בהחלט עדיף לקרוא את הטקסט כולו, וכך באמת אני עושה - אחרי שחותמים על הסכם העבודה, ולפני שלב החלוקה. כמו שכתבת - צריך לראות את העלילה בשלמותה כדי למצוא טעויות שאינן ממוקדות רק למשפט/קטע מסוימים בספר.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכד

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד לוּלֵי יְהוָה שֶׁהָיָה לָנוּ יֹאמַר נָא יִשְׂרָאֵל:ב לוּלֵי יְהוָה שֶׁהָיָה לָנוּ בְּקוּם עָלֵינוּ אָדָם:ג אֲזַי חַיִּים בְּלָעוּנוּ בַּחֲרוֹת אַפָּם בָּנוּ:ד אֲזַי הַמַּיִם שְׁטָפוּנוּ נַחְלָה עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ:ה אֲזַי עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ הַמַּיִם הַזֵּידוֹנִים:ו בָּרוּךְ יְהוָה שֶׁלֹּא נְתָנָנוּ טֶרֶף לְשִׁנֵּיהֶם:ז נַפְשֵׁנוּ כְּצִפּוֹר נִמְלְטָה מִפַּח יוֹקְשִׁים הַפַּח נִשְׁבָּר וַאֲנַחְנוּ נִמְלָטְנוּ:ח עֶזְרֵנוּ בְּשֵׁם יְהוָה עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:
נקרא  11  פעמים

לוח מודעות

למעלה