דרוש מידע הידעת? סגנון דיבור שכדאי להוציאו משימוש!

משה אהרן גולד

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
אני יודעת זאת ממישהו גדול שמקפיד ע" אני יכולה לברר
אבל בינתיים שמיטוט בגוגל מראה כך אולי זו הכוונה?
צפה בקובץ המצורף 1435292
דרך אגב אין כזה דבר ילקוט שמואל אלא זה נמצא בילקוט שמעוני על שמואל א יב קיז.
וז"ל:
כי הואיל ה' לעשות אתכם, רבי יהודה אומר אין הואלה אלא תחלה, כמה דאת אמר ועתה הואל וברך את עבדך, רבי נחמיה אומר אין הואלה אלא לינה, כמה דאת אמר הואל נא ולין, ורבנן אמרי אין הואלה אלא שבועה... (שמואל א יב, קיז)
ולפי"ז אין שום קשר לנושא דידן.
 

סבא ישראל

משתמש מקצוען

משה אהרן גולד

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
כתוב להדיא כדברי מותר לשקר! o_O
פה לא שייך טעם הגמ' שם משום שזה לא מקח אלא האדם עצמו יצר ורוצה אדם בקב וכו'
וז"ל הגמ':
תנו רבנן כיצד מרקדין לפני הכלה בית שמאי אומרים כלה כמות שהיא ובית הלל אומרים כלה נאה וחסודה אמרו להן ב"ש לב"ה הרי שהיתה חיגרת או סומא אומרי' לה כלה נאה וחסודה והתורה אמרה (שמות כג, ז) מדבר שקר תרחק אמרו להם ב"ה לב"ש לדבריכם מי שלקח מקח רע מן השוק ישבחנו בעיניו או יגננו בעיניו הוי אומר ישבחנו בעיניו מכאן אמרו חכמים לעולם תהא דעתו של אדם מעורבת עם הבריות.
ולפי דבריך מותר תמיד לשקר. [תמיד תמצא איך זה קשור לגמ' שם כמו שמצאת עכשיו]
 

משה אהרן גולד

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
מה כוונתך?
התכוונת שכיון שהוא קנה את זה אז זה באמת יפה בעיניו?
לא.
מכיון שהוא קנה את זה ואין אפשרות להחזיר [לכן הגמ' כתבה שקנה מן השוק שבשוק אין אפשרות להחזיר] אז ישבחנו בעיניו.
אבל דבר שאדם יצר כגון ציור אין את הטעם הזה.
אך באמת במקרה שאדם קנה בגד או משהו כזה ישבחנו בעיניו אבל לא יגיד בחיים שלי לא ראיתי דבר כזה יפה כי אם זה באמת מקרה שצריך לשבח כגון המקרה של הגמ' שקנה מקח רע אז להגיד בחיים שלי לא ראיתי וכו' זה שקר שלא צריך להוסיף. וד"ל.
 

סבא ישראל

משתמש מקצוען
לא.
מכיון שהוא קנה את זה ואין אפשרות להחזיר [לכן הגמ' כתבה שקנה מן השוק שבשוק אין אפשרות להחזיר] אז ישבחנו בעיניו.
אבל דבר שאדם יצר כגון ציור אין את הטעם הזה.
אך באמת במקרה שאדם קנה בגד או משהו כזה ישבחנו בעיניו אבל לא יגיד בחיים שלי לא ראיתי דבר כזה יפה כי אם זה באמת מקרה שצריך לשבח כגון המקרה של הגמ' שקנה מקח רע אז להגיד בחיים שלי לא ראיתי וכו' זה שקר שלא צריך להוסיף. וד"ל.
לדעתי מי שצייר ציור פשוט שצריך לומר לו שהוא יפה גם אם בעיני זה מכוער
ומה שכתבת שלכן הגמ' כתבה שקנה מן השוק הכוונה שאם יכול להחזיר את המקח, אז יסביר לו כמה המקח שעשה לא טוב כדי שיחזיר את המקח
 

משה אהרן גולד

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
לדעתי מי שצייר ציור פשוט שצריך לומר לו שהוא יפה גם אם בעיני זה מכוער
מה המקור?
ומה שכתבת שלכן הגמ' כתבה שקנה מן השוק הכוונה שאם יכול להחזיר את המקח, אז יסביר לו כמה המקח שעשה לא טוב כדי שיחזיר את המקח
ממש לא. הגמ' כתבה שקנה בשוק מפני שבשוק אין החזרות דבר פשוט וברור.
 

קאלאדין

משתמש חדש
אני נשבע לך ש.... - מה אתה צריך להישהבע אם אתה אומר אמת ולהיפך אם אנשים יראו שאתנה "משחרר" שבועות בקצב מסחרר פשוט יסתפקו אם להאמין לך ואם לאו.
זה אכן בעיה מצד שבועה.
וואו בחיים שלי לא ראיתי כזה דבר יפה. - אמירה שהיא בד"כ שקר ונועדה להחמיא למישהו.
לא דווקא המילים האלו, כל מחמאה שהיא שקר...
.... באמת! - לומר את המילה באמת זה אף יותר גרוע משבועה משום ש"אמת" זה חותמו של הקב"ה וכשאתה אומר את זה אתה נשבע בחותמו של הקב"ה.
אפשר מקור הלכתי?
גם 'בחיי' 'באמונה' ייתכן שהם לשון שבועה.
יש הרבה לשונות שבועה. ואכן בעיה להגיד אותם. כדאי לבדוק מה נכלל בזה
"וואלה"
זה גם לש' שבועה ובעיה ממש לומר
(מי שעדיין משתמש במילה הזו...)
מקור?
יש איסור להישבע לשקר ויש איסור להישבע בשם השם דהיינו שאומר אני נשבע בשם השם שכך וכך היה.
מי אמר שהמילה באמת היא לשון שבועה?
 

ה' אוהב אותך

משתמש מקצוען

מקור???????????
עוד לא ביררתי
אבל פה ראיתי תשובה של הרב מוצפי שליט"א

1690891419403.png



 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק טו

א מִזְמוֹר לְדָוִד יְהוָֹה מִי יָגוּר בְּאָהֳלֶךָ מִי יִשְׁכֹּן בְּהַר קָדְשֶׁךָ:ב הוֹלֵךְ תָּמִים וּפֹעֵל צֶדֶק וְדֹבֵר אֱמֶת בִּלְבָבוֹ:ג לֹא רָגַל עַל לְשֹׁנוֹ לֹא עָשָׂה לְרֵעֵהוּ רָעָה וְחֶרְפָּה לֹא נָשָׂא עַל קְרֹבוֹ:ד נִבְזֶה בְּעֵינָיו נִמְאָס וְאֶת יִרְאֵי יְהוָה יְכַבֵּד נִשְׁבַּע לְהָרַע וְלֹא יָמִר:ה כַּסְפּוֹ לֹא נָתַן בְּנֶשֶׁךְ וְשֹׁחַד עַל נָקִי לֹא לָקָח עֹשֵׂה אֵלֶּה לֹא יִמּוֹט לְעוֹלָם:
נקרא  22  פעמים

אתגר AI

האנשה • 2

לוח מודעות

למעלה