שיתוף - לביקורת הבריחה הנועזת

הווה פשוט

מהמשתמשים המובילים!
כתיבה ספרותית
"אנחנו במרתף" קרא הרבי בפתוס.

"בחוץ ישנה שמש בהירה עד לסנוור, שמים תכולים יפהפיים מקושטים בעננים ציוריים משתרעים מאינסוף לאינסוף, גושים אדירים של אויר צלול וקריר עולים מעל פני אוקיינוסים זכים ומנידים צמרות ירוקות של יערות עד, ואלפי זני חי וצומח צבעוניים ומקסימים מכסים את היבשות הענקיות"

"ובלילות" מנמיך הרבי את קולו כמגלה סוד
"בלילות נוצצים השמים במליוני כוכבי אור המכשפים בזוהרם את הצופה ומרמזים לו על עוד ועוד עולמות רחוקים המוארים בשמשות אדירות משלהם וגם להם יבשות וימים ומי יודע מה עוד, וגם להם יש לילות זרועי כוכבים וגם לכוכבים שלהם יש כוכבים וכך הלאה עד אין קץ, הלאה והלאה משתרע היקום הבלתי נתפס..."

במרתף הטחוב והאפל נשמעו לחשושים, תמהו האנשים איש אל רעהו,
הם מאמינים לרבי, כמובן, אבל...

קשה לחוש שיש משהו משמעותי מעבר לכתלי הבטון החשוף שמנורה מרושתת ועמומה תלויה במרכזו והמסמרים החלודים הבולטים פה ושם מטילים צללים מאיימים לאורך הקירות.

עם הזמן פותחו שיטות להמחשת המציאות האמיתית שבחוץ.
יש שהרבו לספר ולתאר את העולם שבחוץ, יש שדנו בפרטי פרטיו וניסו להבין איך ומה, ומתוך ריבוי המחשבה להגיע לאיזו תחושה.
יש שניסו לצייר נופים על פי תאורי הרבי או לחבר שירים על העולם שבחוץ,
יש שמדטו שעות, וחזרו קפואי פנים על המנטרה שמש שמש שמש שמש.

לאט לאט התגבשו קבוצות קבוצות, אלה מאמינות בטכניקה זו ואחרות דוגלות באחרת.
התחיל פילוג שהפך ללגלוג ומשם לשנאה ולמאבקי כח בין הקבוצות ותת הקבוצות.

וככל שזרח והתעצם אור השמש בחוץ כך רבתה האפלה במרתף והיו אומללים רבים שפסעו בין הקבוצות השונות ולא מצאו את עצמם.

"ומה קורה אם לוחצים על הידית החלודה הזו"?
שאל נער אחד חד מבט וטהור תלתל את אמו שמהרה למשוך אותו הרחק משם,
"ששש ילד, אל תחשוב אפילו לגעת, הידית הזו מלוכלכת, וחוץ מזה היא נעולה, וסתם כך אין מאחוריה כלום,
ולמה לעשות מה שאיש לא עשה מעולם, זה חסר טעם מלבד שזה אסור ועלול לגרור עונש, וזה מראה על טפשות ופזיזות ורשעות ו... הי... הייי!

הילד נשמט מידה ורץ אל הידית שנפתחה בקלי קלות, הוא סגר מאחריו את הדלת ועלה במדרגות התלולות למעלה

למעלה

למעלה

בְּרֵאוֹת מלאות אויר צח וחופשי
בידיים פרושות אל המרחבים
טובל באורות ריחות וגוונים חדשים
נשא את מבטו אל השמש הטובה
ולא היה זקוק עוד לכלום

כל הקבוצות, כל האידאולוגיות והטכניקות, למרות כוונתן הרצויה, החמיצו את המטרה ועשו פעולה הפוכה, הם הקטינו את האמת לתוך תבניות, עמעמו את האור לספקטרום צר, ומתוך סמפונית היקום הנהדרת אפשרו לנו להאזין רק לערוץ משובש אחד.
האם אצליח יום אחד בעינים זכות ובלב תם להשליך את כל הכללים והסטיגמות לפתוח דלת שנמצאת במרחק זרוע ממני, ולחוות בצורה ישירה ובלתי אמצעית, את האלוקות?!
 

הווה פשוט

מהמשתמשים המובילים!
כתיבה ספרותית
משל המערה של אפלטון עבר גיור לחומרא
בקטע היפה הזה
לא הכרתי את משל המערה כשכתבתי את זה, אבל כבר העירו לי על זה, והלכתי לקרוא ואכן נדהמתי מהדמיון, אמנם הדמיון הוא רק בתפאורה אבל ממש לא במסר שרוצים להעביר.
 

ר' יעקב ישראל

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
עימוד ספרים
"אנחנו במרתף" קרא הרבי בפתוס.

"בחוץ ישנה שמש בהירה עד לסנוור, שמים תכולים יפהפיים מקושטים בעננים ציוריים משתרעים מאינסוף לאינסוף, גושים אדירים של אויר צלול וקריר עולים מעל פני אוקיינוסים זכים ומנידים צמרות ירוקות של יערות עד, ואלפי זני חי וצומח צבעוניים ומקסימים מכסים את היבשות הענקיות"

"ובלילות" מנמיך הרבי את קולו כמגלה סוד
"בלילות נוצצים השמים במליוני כוכבי אור המכשפים בזוהרם את הצופה ומרמזים לו על עוד ועוד עולמות רחוקים המוארים בשמשות אדירות משלהם וגם להם יבשות וימים ומי יודע מה עוד, וגם להם יש לילות זרועי כוכבים וגם לכוכבים שלהם יש כוכבים וכך הלאה עד אין קץ, הלאה והלאה משתרע היקום הבלתי נתפס..."

במרתף הטחוב והאפל נשמעו לחשושים, תמהו האנשים איש אל רעהו,
הם מאמינים לרבי, כמובן, אבל...

קשה לחוש שיש משהו משמעותי מעבר לכתלי הבטון החשוף שמנורה מרושתת ועמומה תלויה במרכזו והמסמרים החלודים הבולטים פה ושם מטילים צללים מאיימים לאורך הקירות.

עם הזמן פותחו שיטות להמחשת המציאות האמיתית שבחוץ.
יש שהרבו לספר ולתאר את העולם שבחוץ, יש שדנו בפרטי פרטיו וניסו להבין איך ומה, ומתוך ריבוי המחשבה להגיע לאיזו תחושה.
יש שניסו לצייר נופים על פי תאורי הרבי או לחבר שירים על העולם שבחוץ,
יש שמדטו שעות, וחזרו קפואי פנים על המנטרה שמש שמש שמש שמש.

לאט לאט התגבשו קבוצות קבוצות, אלה מאמינות בטכניקה זו ואחרות דוגלות באחרת.
התחיל פילוג שהפך ללגלוג ומשם לשנאה ולמאבקי כח בין הקבוצות ותת הקבוצות.

וככל שזרח והתעצם אור השמש בחוץ כך רבתה האפלה במרתף והיו אומללים רבים שפסעו בין הקבוצות השונות ולא מצאו את עצמם.

"ומה קורה אם לוחצים על הידית החלודה הזו"?
שאל נער אחד חד מבט וטהור תלתל את אמו שמהרה למשוך אותו הרחק משם,
"ששש ילד, אל תחשוב אפילו לגעת, הידית הזו מלוכלכת, וחוץ מזה היא נעולה, וסתם כך אין מאחוריה כלום,
ולמה לעשות מה שאיש לא עשה מעולם, זה חסר טעם מלבד שזה אסור ועלול לגרור עונש, וזה מראה על טפשות ופזיזות ורשעות ו... הי... הייי!

הילד נשמט מידה ורץ אל הידית שנפתחה בקלי קלות, הוא סגר מאחריו את הדלת ועלה במדרגות התלולות למעלה

למעלה

למעלה

בְּרֵאוֹת מלאות אויר צח וחופשי
בידיים פרושות אל המרחבים
טובל באורות ריחות וגוונים חדשים
נשא את מבטו אל השמש הטובה
ולא היה זקוק עוד לכלום

כל הקבוצות, כל האידאולוגיות והטכניקות, למרות כוונתן הרצויה, החמיצו את המטרה ועשו פעולה הפוכה, הם הקטינו את האמת לתוך תבניות, עמעמו את האור לספקטרום צר, ומתוך סמפונית היקום הנהדרת אפשרו לנו להאזין רק לערוץ משובש אחד.
האם אצליח יום אחד בעינים זכות ובלב תם להשליך את כל הכללים והסטיגמות לפתוח דלת שנמצאת במרחק זרוע ממני, ולחוות בצורה ישירה ובלתי אמצעית, את האלוקות?!
מדהים!
אבל יש להיזהר לא לקחת זאת כלגיטמציה לפריצת כל המוסכמות. משום שלעיתים מבטנו הוא קצר רואי, ומה שנראה כגילוי אלוקות יכול להיות ההיפך הגמור!
אבל הרעיון אמיתי אמיתי אמיתי!
 

א. פרי

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
כמה יפה, הרעיון ובעיקר ההגשה!

לגבי זה -
אבל יש להיזהר לא לקחת זאת כלגיטמציה לפריצת כל המוסכמות. משום שלעיתים מבטנו הוא קצר רואי, ומה שנראה כגילוי אלוקות יכול להיות ההיפך הגמור!
במשך שנים חשבתי שאלוקים נמצא רק בתורה - והוא שייך רק לחרדים.
בתהליך שעברתי חיפשתי תשובות להרבה שאלות וכך הבנתי פתאום שאלוקים זה הכל!
הוא בעצם המציאות (אני מרגישה תמיהה למה הבנתי את זה רק בגיל מבוגר ורק לאחר שעברתי משברים, זה הרי ברור כל כך! אולי כי אף אחד לא לימד אותי או כי לא היו לי כלים נפשיים להבין... ואולי זה כדי שנדע לראות ולהעריך את האור)
שמעתי לאחרונה את הרב יגאל כהן מדבר בנושא הזה, הוא אמר שאלוקים זה גם הרעים וגם הטובים, הכל זה אלוקות (להבנתי - ממה שהבנתי, כן? מדובר בנושא נשגב מבינתנו, למרות שכתוב 'לא בשמים היא ולא מעבר לים כי אם בפיך ובלבבך')

אז אולי הכוונה כאן בקטע הזה שאנחנו כולנו מצמצמים את עצמנו לתוך אמונות וויכוחים ואלוקים בשמים ישחק.

אבולוציה? זה הוא.
מדע? הוא.
כעסים, עצבים תסכולים וקנאה - גם.
ענווה, גאווה נחיתות תחרותיות - מניעים פנימיים להתקדם בעולמו.
מחשבות מטרידות - זה ממנו.
מחשבות על אמונה - זה הוא שולח, וגם את התשובות לשאלות.
מאבקים, חיפושים, ניצחונות -הוא סיבת הסיבות.
גויים במקומות נידחים - גם אלוקות.. וכי יש מקום פנוי ממנו?
חילונים, כפירה, ציונות? יצירי כפיו!


אם ככה, אם הוא הכל - אז למה לנו להיות טובים ולהלחם על הטוב?
זה בגלל הרווח שלנו.
מי שלא הולך לפי דרך התורה עובר תהליך בו הוא עשוי להגיע למקומות לא טובים. רבים מהמפורסמים החילונים, שהם בשיא התהילה שאדם יכול לדמיין ויש להם הכל הכל - הם למרבה הצער חיים על סמים, כדי לשרוד נפשית. או שהם עוברים תהליכים לא בריאים או שהם פשוט מתקרבים לדת להבדיל (לכן אולי יש קושיה איך זה צדיק ורע לו רשע וטוב לו - כי לפי דרך הטבע צדיק צריך לחיות בתחושה טובה תמידית ורשע בתחושה לא טובה, וכאן יש תמיהה למה הצדיק מרגיש רע עם עצמו ולרשע יש בטחון בעצמו והוא עוד מטיף מוסר לצדיק..)
דרך התורה היא הדרך היחידה שמובילה אותנו בתהליך בריא לחיות חיים מאושרים, בעלי משמעות.
אם אנחנו לא מאושרים אלא מרגישים תסכול וחוסר זה סימן שמשהו חסר בשמירת המצוות שלנו - או פשוט יתכן שמשהו לקוי בחשיבה שלנו. (האם אני מאושרת? לא תמיד, אגב, יש שטחים שאני מרגישה בהם ממש לא טוב.. וזה התחום בו כנראה אלוקים לא מספיק נוכח שם).
דוגמאות לכך שמצוות התורה הן פשוט לטובתנו:
שבת.
תמיד היתה אמירה של מחלליה מות יומת וכל זה.
אבל שבת היא מנוחה נפשית מוחלטת שתורמת בגדול לכל ההיבטים בחיינו.
גאווה.
אדם גאוותן סובל כל הזמן, אין לו רגע מנוחה.
כעס.
אנרגיה שלילית
בכל שטח בשמירת מצוות אפשר לראות עד כמה הן מכוונות אותנו למקום טוב ושלם.

אם ככה אז מדוע צריך לפחד מעבירות? למה כפה עליהם הר כגיגית?
כנראה שזה בגלל שלפעמים הטבע האנושי חזק מידי והוא משתוקק לקבל מיד את הנוחות שבעבירה, למשל זה קל להתגאות יותר מאשר לעבוד על ערך חיובי ועשיה חיובית וכו'
זה כמו רעל שנראה טעים וזמין - שצריך הרבה אזהרות יותר מאשר רעל שנראה רעל.
כך אפשר להבין שכל מצווה בונה לנו בנפש חיות, לכן כתוב מחלליה מות יומת כי תחושת החיים הקשורה לאותה מצווה נחסרת מהנשמה חלילה.


כך אולי אפשר להבין מהקטע הנ"ל של @הווה פשוט שבעוד לתפיסתנו אלוקים מצומצם - הרי שהנכון הוא שהוא מקור האור ומקור כל הטוב והיופי . (גם מקור החושך כמובן - אבל החושך אולי נועד בין השאר להדגיש את האור) אלוקים רוצה שיהיה לנו מרחב ושיהיה לנו טוב מוחלט. טוב מוחלט לכולנו ולא רק לקבוצה מסוימת. כמה קשה להגיע לתחושה ולהבנה שצריך להיות טוב, ולכולם - גם לגויים, אם כי כנראה הטוב לגויים אמור לעבור דרך הטוב לעם שלנו, שזה נובע מעבודת הבורא והבנה שהבורא הוא טוב וחפץ בטוב!

וכמה קשה זה לדעת וללמוד מה זו התודעה המצומצמת ומה זה המרחב.. כי לפעמים הצמצום דווקא הוא המרחב. למשל בתחום היצירתי - דווקא כשאין הרבה חומרים ניתן לחשוב מחוץ לקופסא ולהגיע למקומות שבשעת שפע לא היינו מגיעים....

מקווה שלא יצא עמוק מידי, אם זה לא מתאים לפורום אפשר למחוק או לערוך...
 
נערך לאחרונה ב:

ר' יעקב ישראל

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
עימוד ספרים
כמה יפה, הרעיון ובעיקר ההגשה!

לגבי זה -

במשך שנים חשבתי שאלוקים נמצא רק בתורה - והוא שייך רק לחרדים.
בתהליך שעברתי חיפשתי תשובות להרבה שאלות וכך הבנתי פתאום שאלוקים זה הכל!
הוא בעצם המציאות (אני מרגישה תמיהה למה הבנתי את זה רק בגיל מבוגר ורק לאחר שעברתי משברים, זה הרי ברור כל כך! אולי כי אף אחד לא לימד אותי או כי לא היו לי כלים נפשיים להבין... ואולי זה כדי שנדע לראות ולהעריך את האור)
שמעתי לאחרונה את הרב יגאל כהן מדבר בנושא הזה, הוא אמר שאלוקים זה גם הרעים וגם הטובים, הכל זה אלוקות (להבנתי - ממה שהבנתי, כן? מדובר בנושא נשגב מבינתנו, למרות שכתוב 'לא בשמים היא ולא מעבר לים כי אם בפיך ובלבבך')

אז אולי הכוונה כאן בקטע הזה שאנחנו כולנו מצמצמים את עצמנו לתוך אמונות וויכוחים ואלוקים בשמים ישחק.

אבולוציה? זה הוא.
מדע? הוא.
כעסים, עצבים תסכולים וקנאה - גם.
ענווה, גאווה נחיתות תחרותיות - מניעים פנימיים להתקדם בעולמו.
מחשבות מטרידות - זה ממנו.
מחשבות על אמונה - זה הוא שולח, וגם את התשובות לשאלות.
מאבקים, חיפושים, ניצחונות -הוא סיבת הסיבות.
גויים במקומות נידחים - גם אלוקות.. וכי יש מקום פנוי ממנו?
חילונים, כפירה, ציונות? יצירי כפיו!


אם ככה, אם הוא הכל - אז למה לנו להיות טובים ולהלחם על הטוב?
זה בגלל הרווח שלנו.
מי שלא הולך לפי דרך התורה עובר תהליך בו הוא עשוי להגיע למקומות לא טובים. רבים מהמפורסמים החילונים, שהם בשיא התהילה שאדם יכול לדמיין ויש להם הכל הכל - הם למרבה הצער חיים על סמים, כדי לשרוד נפשית. או שהם עוברים תהליכים לא בריאים או שהם פשוט מתקרבים לדת להבדיל (לכן אולי יש קושיה איך זה צדיק ורע לו רשע וטוב לו - כי לפי דרך הטבע צדיק צריך לחיות בתחושה טובה תמידית ורשע בתחושה לא טובה, וכאן יש תמיהה למה הצדיק מרגיש רע עם עצמו ולרשע יש בטחון בעצמו והוא עוד מטיף מוסר לצדיק..)
דרך התורה היא הדרך היחידה שמובילה אותנו בתהליך בריא לחיות חיים מאושרים, בעלי משמעות.
אם אנחנו לא מאושרים אלא מרגישים תסכול וחוסר זה סימן שמשהו חסר בשמירת המצוות שלנו - או פשוט יתכן שמשהו לקוי בחשיבה שלנו. (האם אני מאושרת? לא תמיד, אגב, יש שטחים שאני מרגישה בהם ממש לא טוב.. וזה התחום בו כנראה אלוקים לא מספיק נוכח שם).
דוגמאות לכך שמצוות התורה הן פשוט לטובתנו:
שבת.
תמיד היתה אמירה של מחלליה מות יומת וכל זה.
אבל שבת היא מנוחה נפשית מוחלטת שתורמת בגדול לכל ההיבטים בחיינו.
גאווה.
אדם גאוותן סובל כל הזמן, אין לו רגע מנוחה.
כעס.
אנרגיה שלילית
בכל שטח בשמירת מצוות אפשר לראות עד כמה הן מכוונות אותנו למקום טוב ושלם.

אם ככה אז מדוע צריך לפחד מעבירות? למה כפה עליהם הר כגיגית?
כנראה שזה בגלל שלפעמים הטבע האנושי חזק מידי והוא משתוקק לקבל מיד את הנוחות שבעבירה, למשל זה קל להתגאות יותר מאשר לעבוד על ערך חיובי ועשיה חיובית וכו'
זה כמו רעל שנראה טעים וזמין - שצריך הרבה אזהרות יותר מאשר רעל שנראה רעל.
כך אפשר להבין שכל מצווה בונה לנו בנפש חיות, לכן כתוב מחלליה מות יומת כי תחושת החיים הקשורה לאותה מצווה נחסרת מהנשמה חלילה.


כך אולי אפשר להבין מהקטע הנ"ל של @הווה פשוט שבעוד לתפיסתנו אלוקים מצומצם - הרי שהנכון הוא שהוא מקור האור ומקור כל הטוב והיופי . (גם מקור החושך כמובן - אבל החושך אולי נועד בין השאר להדגיש את האור) אלוקים רוצה שיהיה לנו מרחב ושיהיה לנו טוב מוחלט. טוב מוחלט לכולנו ולא רק לקבוצה מסוימת. כמה קשה להגיע לתחושה ולהבנה שצריך להיות טוב, ולכולם - גם לגויים, אם כי כנראה הטוב לגויים אמור לעבור דרך הטוב לעם שלנו, שזה נובע מעבודת הבורא והבנה שהבורא הוא טוב וחפץ בטוב!

וכמה קשה זה לדעת וללמוד מה זו התודעה המצומצמת ומה זה המרחב.. כי לפעמים הצמצום דווקא הוא המרחב. למשל בתחום היצירתי - דווקא כשאין הרבה חומרים ניתן לחשוב מחוץ לקופסא ולהגיע למקומות שבשעת שפע לא היינו מגיעים....

מקווה שלא יצא עמוק מידי, אם זה לא מתאים לפורום אפשר למחוק או לערוך...
הדברים עמוקים מאוד!
אבל על קצה המזלג... בקצרה ממש.
זה קשור להנהגת היחוד מול הנהגת המשפט.
ישנן שתי הנהגות בבריאה,
הנהגת המשפט, שבה הטוב הוא טוב, והרע הוא רע.
וכלול בה שמי שעושה טוב יקבל טוב, ומי שעושה רע יקבל רע. -מידה כנגד מידה.
אולם ישנה הנהגה גבוה ועמוקה יותר והיא הנהגת היחוד, שהיא הנהגה שבה הקב"ה מוביל את העולם לתיקונו השלם.
וכחלק מכך, גזרה חכמתו שיתרחשו דברים טובים ורעים בעולם, שהם אלו שבסופו של דבר יובילו את העולם ליעודו.
והתביעה על האדם היא לא על המעשה שנעשה (כי אם הוא התרחש - אז הוא היה אמור לקרות כחלק מתוכנית הבריאה!), אלא על הבחירה והרצון ברע.
וזה עניין התשובה, (עיינו מסילת ישרים פ"ד וזהו עומק דבריו), שלכאו' איך אדם שרצח יכול לשוב בתשובה, הרי האדם לא יקום לתחיה, אולם הביאור הוא: שהאדם היה צריך למות, רק אני עשיתי עוול בבחירה והרצון לרצוח אותו, וכאשר האדם מתחרט על הרצון ומחליף אותו בצער על כך, כעקירת הנדר נעקר הרצון הרע, וממילא מה שנותר הוא רצון חיובי (של התשובה), ומעשה שהיה אמור להיעשות.
ויותר משכתבתי לפניכם יש כאן.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קלב

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת זְכוֹר יְהוָה לְדָוִד אֵת כָּל עֻנּוֹתוֹ:ב אֲשֶׁר נִשְׁבַּע לַיהוָה נָדַר לַאֲבִיר יַעֲקֹב:ג אִם אָבֹא בְּאֹהֶל בֵּיתִי אִם אֶעֱלֶה עַל עֶרֶשׂ יְצוּעָי:ד אִם אֶתֵּן שְׁנַת לְעֵינָי לְעַפְעַפַּי תְּנוּמָה:ה עַד אֶמְצָא מָקוֹם לַיהוָה מִשְׁכָּנוֹת לַאֲבִיר יַעֲקֹב:ו הִנֵּה שְׁמַעֲנוּהָ בְאֶפְרָתָה מְצָאנוּהָ בִּשְׂדֵי יָעַר:ז נָבוֹאָה לְמִשְׁכְּנוֹתָיו נִשְׁתַּחֲוֶה לַהֲדֹם רַגְלָיו:ח קוּמָה יְהוָה לִמְנוּחָתֶךָ אַתָּה וַאֲרוֹן עֻזֶּךָ:ט כֹּהֲנֶיךָ יִלְבְּשׁוּ צֶדֶק וַחֲסִידֶיךָ יְרַנֵּנוּ:י בַּעֲבוּר דָּוִד עַבְדֶּךָ אַל תָּשֵׁב פְּנֵי מְשִׁיחֶךָ:יא נִשְׁבַּע יְהוָה לְדָוִד אֱמֶת לֹא יָשׁוּב מִמֶּנָּה מִפְּרִי בִטְנְךָ אָשִׁית לְכִסֵּא לָךְ:יב אִם יִשְׁמְרוּ בָנֶיךָ בְּרִיתִי וְעֵדֹתִי זוֹ אֲלַמְּדֵם גַּם בְּנֵיהֶם עֲדֵי עַד יֵשְׁבוּ לְכִסֵּא לָךְ:יג כִּי בָחַר יְהוָה בְּצִיּוֹן אִוָּהּ לְמוֹשָׁב לוֹ:יד זֹאת מְנוּחָתִי עֲדֵי עַד פֹּה אֵשֵׁב כִּי אִוִּתִיהָ:טו צֵידָהּ בָּרֵךְ אֲבָרֵךְ אֶבְיוֹנֶיהָ אַשְׂבִּיעַ לָחֶם:טז וְכֹהֲנֶיהָ אַלְבִּישׁ יֶשַׁע וַחֲסִידֶיהָ רַנֵּן יְרַנֵּנוּ:יז שָׁם אַצְמִיחַ קֶרֶן לְדָוִד עָרַכְתִּי נֵר לִמְשִׁיחִי:יח אוֹיְבָיו אַלְבִּישׁ בֹּשֶׁת וְעָלָיו יָצִיץ נִזְרוֹ:
נקרא  31  פעמים

אתגר AI

תקווה לעתיד טוב יותר • אתגר 17

לוח מודעות

למעלה