הבנות שגויות בביאור פסוקים

עדיאל

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
נכתב ע"י צצפ;1723497:
כי אין אלוק מבעלדַיי, אוי אוי כי אין אלוק מבלעדיי ... אוי אוי ה'...

מסתמא התכוונת ל"כי מי אלוק מבלעדי..."
 

עדיאל

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
אגב, בדיסק שיצא לאור בעת האחרונה, יש שיר מקסים על המילים "אתה הראית לדעת" שיר שהפך להיות נחלת הכלל.
דא עקא, ש: "אין כמוך באלהים ה'" - אלהים הוא שם של חול, והוא שר שם "אלקים", וזו טעות בכוונה.
 

פינטל

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי DIP
אצל שאול ואגג כתוב: וילך אגג "מעדנוֹת" (לא זוכר את הלשון המדוייק)
והפירוש של מעדנות הוא "מקושר/מאוזק".
ולא כמו בשימוש הנפוץ בביטוי הזה שהוא צעד נינוח ורגוע.
 

יוסף צבי

משתמש פעיל
נכתב ע"י רוצה טוב;1724056:
אולי עמרצים :p
אני זוכר כלשמדתי בישיבה היה בחור אחד שלקח כמה בחורים ואמר להם התודה....
נו תמשיך
כמה בחורים ענו וקל נזיר
 

כוכב מאיר

משתמש פעיל
עוד טעות נפוצה ו...קריטית
ברוך הוא אלוקינו שבראנו לכבודו יש להגיד שבראנו מלרע ולא מלעיל, הוא ברא אותנו ולא חלילה להיפך
 

רוצה טוב

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
עריכה תורנית
נכתב ע"י כוכב מאיר;1725154:
עוד טעות נפוצה ו...קריטית
ברוך הוא אלוקינו שבראנו לכבודו יש להגיד שבראנו מלרע ולא מלעיל, הוא ברא אותנו ולא חלילה להיפך

זה גם טעות, אומרים שבְרָאָנו עם קמץ.
 

גלבוע

משתמש סופר מקצוען
נכתב ע"י עדיאל;1723968:
אגב, בדיסק שיצא לאור בעת האחרונה, יש שיר מקסים על המילים "אתה הראית לדעת" שיר שהפך להיות נחלת הכלל.
דא עקא, ש: "אין כמוך באלהים ה'" - אלהים הוא שם של חול, והוא שר שם "אלקים", וזו טעות בכוונה.

באותו פסוק רגילים להגיד 'אתה הֶרְאֵיתָ לדעת' וחושבים שהמילה 'אתה' פונה לקב"ה, אתה הראית לנו שה' הוא האלוקים.
ולמעשה המילה 'אתה' פונה לעם ישראל:
אתה, עם ישראל הָרְאיתָ לדעת (קמץ קטן בה'). פועל סביל: הראו לך. כי ה' הוא האלוקים וכו'....
 

avram

משתמש מקצוען
נכתב ע"י פינטל;1724053:
אצל שאול ואגג כתוב: וילך אגג "מעדנוֹת" (לא זוכר את הלשון המדוייק)
והפירוש של מעדנות הוא "מקושר/מאוזק".
ולא כמו בשימוש הנפוץ בביטוי הזה שהוא צעד נינוח ורגוע.

רש''י והרד''ק פירשו מעדנות על פי התרגום ''מפנקא'' וזה הפירוש המקובל
 

avram

משתמש מקצוען
נכתב ע"י מה הענינים;1723878:
אכן, טעות מגוחכת.
כל מי שאמרתי לו את זה עד היום - הגיב בהפתעה גמורה. הרי כ"כ הרבה דיו נשפך על הרעיון שהאדם הוא עץ השדה, איך אפשר לטעון שזה בדיוק הפוך?

חלילה לקרוא לזה טעות מגוחכת, זה אמנם לא פשט הפסוק אבל ודאי שהרבה מדרשים נדרשו על הפסוק הזה בשאר חלקי הפרד''ס שה לא בתמיה אלא שהאדם הוא מקביל לעץ השדה
 

פינטל

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי DIP
נכתב ע"י avram;1725273:
רש''י והרד''ק פירשו מעדנות על פי התרגום ''מפנקא'' וזה הפירוש המקובל

אכן, צודק. עכשיו ראיתי ברש"י שם.
(אני ידעתי רש"י מגמרא סוכה יד: שם הוא מפרש "מעדנות" מלשון "מקושר")
 

מירי5

משתמש רשום
גם את הפסוק "נצח ישראל לא ישקר" רגילים לומר בתור הבטחה להמשך עמ"י כדו'
אבל הפרוש הפשוט הוא ש"נצח ישראל" - הקב"ה לא ישקר ויוותר ויחזור בו מדבריו.
 

נוכחות לעסקים

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
עריכה תורנית
D I G I T A L
נכתב ע"י שמואל גרינשטיין;1723523:
גם השיר הידוע והיה בעת ההיא אחפש את ירושלים בנרות - מושר בנעימה עליזה כל כך, כשבעצם הוא נבואת פורענות. אחפש את ירושלים - ולא אמצא. קרוב יום השם הגדול והנורא - יום החורבן ולא יום הגאולה.

חני

לבי לבי על חלליהם, מעי מעי על חלליהם, כי אתה ה' באש הצתה ובאש אתה עתיד לבנותה,
אותו עקרון. על כאילו מילים עושים בכלל שיר.
 
נכתב ע"י שמואל גרינשטיין;1723523:
גם השיר הידוע והיה בעת ההיא אחפש את ירושלים בנרות - מושר בנעימה עליזה כל כך, כשבעצם הוא נבואת פורענות. אחפש את ירושלים - ולא אמצא. קרוב יום השם הגדול והנורא - יום החורבן ולא יום הגאולה.

חני

רש"י אחפש את ירושלים בנרות. אדקדק בעונותיהם.
 
נכתב ע"י vizual;1723547:
נו... הרי גם על משה רבינו אומרים שהוא רצה לומר "שמעו נא חמורים"...

אני מוחה.


נכתב ע"י שמואל גרינשטיין;1723560:
אבל הוא לא היה הונגרי. זה בטוח.
אם היה הונגרי לא היו קוראים לו רבינו אלא רבינוביץ.

חני

וגם על זה.

ובכלל - יישר כח ל-yosef1234 על פתיחת אשכול כה חשוב ועיקרי!
ובקשתי שטוחה, כבר קיים אשכול לטעויות ילדים, הבה ונשאיר את האשכול הזה לטעויות רציניות של מבוגרים.
תודה!

וההוספה שלי - שמעתי כמה פעמים שאומרים בעלינו 'כי לך תכרע כל ברך' עם תי''ו רפויה. זה נגד כללי הדקדוק, וגם בסידור התי''ו מודגשת...
 

בתנופה

משתמש פעיל
עיצוב גרפי
הרבי מטשורטקוב זי"ע אמר פעם שאילולא המנגינה
לא היה לנשים זכות לחיות.
וביאר: הגמרא אומרת בתמיה (לעניין מזוזה): "גברי בעי חיי נשי לא בעי חיי?"
ואילולא המנגינה (סימן השאלה) היה אפשר לקרוא בפשיטות "גברי בעי חיי נשי לא בעי חיי!"
ללמדך כוחו של ניגון!
 

yosef1234

משתמש פעיל
אכן אכן יש המון דברים רציניים ואדרבה כדאי להגדיל תורה ולאדירה תרתי משמע (האדרה וההדרה למקור)
 

למען דעת

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
הַבֵּן יקיר לי אפרים (ה' הידיעה) במקום הֲבֵן יקיר לי אפרים (ה' התימה)
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק טז

א מִכְתָּם לְדָוִד שָׁמְרֵנִי אֵל כִּי חָסִיתִי בָךְ:ב אָמַרְתְּ לַיהוָה אֲדֹנָי אָתָּה טוֹבָתִי בַּל עָלֶיךָ:ג לִקְדוֹשִׁים אֲשֶׁר בָּאָרֶץ הֵמָּה וְאַדִּירֵי כָּל חֶפְצִי בָם:ד יִרְבּוּ עַצְּבוֹתָם אַחֵר מָהָרוּ בַּל אַסִּיךְ נִסְכֵּיהֶם מִדָּם וּבַל אֶשָּׂא אֶת שְׁמוֹתָם עַל שְׂפָתָי:ה יְהוָה מְנָת חֶלְקִי וְכוֹסִי אַתָּה תּוֹמִיךְ גּוֹרָלִי:ו חֲבָלִים נָפְלוּ לִי בַּנְּעִמִים אַף נַחֲלָת שָׁפְרָה עָלָי:ז אֲבָרֵךְ אֶת יְהוָה אֲשֶׁר יְעָצָנִי אַף לֵילוֹת יִסְּרוּנִי כִלְיוֹתָי:ח שִׁוִּיתִי יְהוָה לְנֶגְדִּי תָמִיד כִּי מִימִינִי בַּל אֶמּוֹט:ט לָכֵן שָׂמַח לִבִּי וַיָּגֶל כְּבוֹדִי אַף בְּשָׂרִי יִשְׁכֹּן לָבֶטַח:י כִּי לֹא תַעֲזֹב נַפְשִׁי לִשְׁאוֹל לֹא תִתֵּן חֲסִידְךָ לִרְאוֹת שָׁחַת:יא תּוֹדִיעֵנִי אֹרַח חַיִּים שֹׂבַע שְׂמָחוֹת אֶת פָּנֶיךָ נְעִמוֹת בִּימִינְךָ נֶצַח:
נקרא  16  פעמים

אתגר AI

האנשה • 2

לוח מודעות

למעלה