טראמפ 2024

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
עריכה תורנית
לא. הם פסקו שבפריימריז הוא לא יוכל להתמודד במדינה. {יהיה לו מספיק קולות בלי זה}, אבל זה תקדים למדינות הבאות.
נ"ל שגם בבחירות לנשיאות הוא לא יוכל להתמודד במדינה, אבל זו מדינה דמוקרטית מובהקת..
 

טראמפ 2024

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
עריכה תורנית
טראמפ נפסל מהתמודדות בבחירות גם במדינת מיין.

הממונה על הבחירות במדינה הודיע כי הוא פוסל את הנשיא לשעבר מלהתמודד בבחירות המקדימות במפלגה הרפובליקנית בשל מעורבותו במהומות הקפיטול בינואר 2021. בכך מצטרפת מיין למדינת קולורדו, שבית המשפט העליון שלה פסל גם הוא את טראמפ וקבע שהוא אינו כשיר להתמודדות.

זה מתחיל להיות ממש בעייתי בשבילו, אם יצטרפו עוד מדינות דמוקרטיות לפסילה, זה יכול לעלות לו בהפסד בפריימריז.

רק בית המשפט העליון יכול לבטל את ההחלטה. (בחלק מהמדינות גם בית המשפט לערעורים).
 

טראמפ 2024

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
עריכה תורנית
מדינת קליפורניה תאפשר לנשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ להתמודד בפריימריז לנשיאות ב-2024 על רקע קריאות להדיחו אחרי פסיקת בית משפט בקולורדו, והודעת מדינת מיין שלא יאפשרו לו להתמודד.
 

טראמפ 2024

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
עריכה תורנית
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן האשים את קודמו בתפקיד, דונלד טראמפ, בהקרבת הדמוקרטיה האמריקנית כדי להעמיד את עצמו שוב בשלטון:

"הבחירות הקרובות לנשיאות הן הכול על השאלה אם דמוקרטיה היא עדיין המטרה הקדושה של ארצות הברית", אמר ביידן בנאום בפנסילבניה לציון יום השנה למתקפה של תומכי טראמפ על הקפיטול ב-6 בינואר. :sleep:
 

אביר88

משתמש סופר מקצוען
פרסום וקופי
בית המשפט העליון בארה"ב יקבע בקרוב האם דונלד טראמפ יוכל להתמודד בבחירות לנשיאות.

בסוף שבוע הודיעו שופטי בית המשפט העליון בארה"ב כי הסכימו לדון בערעור שהגיש הנשיא לשעבר נגד ההחלטה של בית המשפט בקולורדו לפסול אותו מהתמודדות בבחירות לנשיאות שיתקיימו בחודש נובמבר השנה.
הדיון הראשון בערעור של טראמפ יתקיים בתאריך 8 בפברואר, ופסיקת בית המשפט העליון תחול על כל המדינות בארה"ב.

במידה ובית המשפט יפסוק כי טראמפ רשאי להתמודד לנשיאות, אף מדינה לא תוכל לפסול אותו באופן עצמאי.
 

אביר88

משתמש סופר מקצוען
פרסום וקופי
לקראת הבחירות המקדימות באיווה, הקמפיין של טראמפ משנה כיוון.
מפסיקים לתקוף את דה סנטיס ועוברים למתקפה על ניקי היילי שצוברת מומנטום.
הפער בסקרים מתכווץ לפער חד ספרתי כשהוא עדיין נוטה לטובת טראמפ.
 

אביר88

משתמש סופר מקצוען
פרסום וקופי
על פי הדיווח ב'פוליטיקו': ב2020 טראמפ אמר לנשיא הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין
שהוא נשבע ש'לעולם' לא יעזור לאירופה אם היא תותקף,
כפי שמעיד הנציב הצרפתי תיירי ברטון, שנכח גם הוא בפגישה בדאבוס.
"נאט"ו מת, ואנחנו נעזוב, נפרוש מנאט"ו", אמר טראמפ והוסיף, 'דרך אגב, אתם חייבים לי 400 מיליארד דולר,
כי לא שילמתם, הגרמנים, את מה שהייתם צריכים לשלם עבור ההגנה".
 

טראמפ 2024

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
עריכה תורנית

סקר: שני שלישים מהרפובליקנים בטוחים שרק טראמפ יכול להציל את הכלכלה.​

67% מהמצביעים הרפובליקנים שהשתתפו בסקר בחרו בנשיא לשעבר כמי שינהל בצורה הטובה ביותר את הכלכלה האמריקאית. יריביו משתרכים הרחק מרחוק: 9% בחרו בריק דסנטיס ו-8% בלבד בניקי היילי. בשבוע הבא יתקיימו באיווה הפריימריז הראשונים, ולפי הסקר טראמפ יזכה ב-50% מהקולות.​


שני שלישים מהמצביעים הרפובליקנים בארה"ב סבורים שדונלד טראמפ הוא המועמד הטוב ביותר לניהול הכלכלה, כך לפי סקר חדש שפרסמו בפייננשל טיימס ונערך ביחד עם אוניברסיטת מישיגן.
הממצאים בעייתיים במיוחד לניקי היילי, הנחשבת לאיום הגדול ביותר על טראמפ בפרמרייז של המפלגה הרפובליקנית. רק 8% מהנשאלים טענו כי היא המועמדת המתאימה ביותר לניהול הכלכלה האמריקאית, בעוד ש-67% בחרו בטראמפ, ו-9% במושל פלורידה ריק דסנטיס. הסקר נערך בין התאריכים 28 בדצמבר ו-2 בינואר והשתתפו בו אלף מצביעים רשומים ברחבי ארה"ב.

קרדיט: https://www.calcalist.co.il/world_news/article/s1ts7nfd6
 

טראמפ 2024

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
עריכה תורנית

שבוע לפני הפריימריז הרפובליקניים: כריס כריסטי, מושל ניו ג'רזי לשעבר, הודיע על פרישה מהמירוץ.​


"ברור לי שאין דרך עבורי לזכות במועמדות", הוא הסביר בכנס בחירות בניו המפשייר • "זו הסיבה שאני משעה את הקמפיין שלי לנשיאות" • טראמפ ממשיך להוביל בסקרים בעשרות אחוזים על מתחריו


כריס כריסטי, המועמד בפריימריז הרפובליקניים לנשיאות ארהב, מודיע על פרישתו מהמירוץ , אי.פי

כריס כריסטי, המועמד בפריימריז הרפובליקניים לנשיאות ארה"ב, מודיע על פרישתו מהמירוץ. צילום: אי.פי


כריס כריסטי, מושל ניו ג'רזי לשעבר, הודיע הלילה (בין רביעי לחמישי, שעון ישראל) כי הוא פורש מהמירוץ הרפובליקני לנשיאות. "ברור לי הלילה שאין דרך עבורי לזכות במועמדות, וזו הסיבה שאני משעה את הקמפיין שלי לנשיאות ארצות הברית", אמר כריסטי בכנס בחירות בניו המפשייר.

בדיווח שפורסם ב״ניו יורק פוסט״ נטען כי בטרם ההודעה על פרישתו מהמירוץ הוקלט כריסטי באומרו כי המועמדת ניקי היילי ״לא בנויה לזה״, כלומר לרוץ לנשיאות. לגבי דה-סנטיס הוא אמר כי הוא ״ייצא מהמירוץ אחרי הבחירות באיווה״.

אמנם הפריימריז לבחירת המועמד הרפובליקני לנשיאות ארה"ב ייצאו לדרך רק בשבוע הבא, אבל בתקשורת האמריקנית כבר דנים במועמדים האפשריים שירוצו לצד דונלד טראמפ, שממשיך להוביל בעשרות אחוזים על מתחריו בסקרים.

בין השמות שעלו בדיווחים שונים אפשר למצוא אישי ציבור מוכרים, חלקם אף עבדו בעבר עם טראמפ, שעשויים לקבל את ההצעה המפתה להצטרף לקמפיין, אם הנשיא לשעבר אכן יזכה בפריימריז. בין השמות: קריסטי נואם, מושלת דרום דקוטה, וטים סקוט, סנאטור מטעם דרום קרוליינה שהתמודד נגד טראמפ בפרימרייז המפלגתיים ואף התבטא נגדו, אך לא זכה למטחי עלבונות מצידו.
 

טראמפ 2024

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
עריכה תורנית
סקר CNN לקראת הבחירות המקדימות בניו-המפשייר, מצביע כי היילי סגרה את הפער בינה לבין טראמפ לחד ספרתי.

טראמפ מוביל עם 39%, היילי עם 32%, המושל של ניו ג'רזי כריסטי עם 12% (הספיק לפרוש), יזם הביומד רמאסוואמי עם 8% ואחרון ומדשדש דה-סאנטיס עם 5% בלבד.
 

טראמפ 2024

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
עריכה תורנית

הסוס השחור של הפריימריז: מהם הסיכויים של היילי לנצח את טראמפ?​

שגרירת ארה"ב לאו"ם לשעבר צומחת במהירות במרוץ לנשיאות מטעם המפלגה הרפובליקנית, ונחשבת למועמדת לא צפויה עם פוטנציאל להפתיע את כולם. עד כמה היא רחוקה מהשגת המטרה?​

ניקי היילי, לשעבר מושלת דרום קרוליינה והשגרירה של ארצות הברית לאו"ם בממשל טראמפ, צומחת במהירות במרוץ לנשיאות מטעם המפלגה הרפובליקנית. היא נחשבת כעת לסוס שחור, כלומר מועמדת לא צפויה עם פוטנציאל להפתיע את כולם.

במקרה של ניקי היילי, היא החלה את הבחירות לפני כשנה עם סקר של הרווארד/האריס ב-18 לינואר, 2023, כמי שמדורגת במקום החמישי עם 3% מהנסקרים שאומרים כי יצביעו עבורה בתחילת הבחירות.

בפרויקט 538, אתר המאגד את כלל הסקרים בארה"ב, ניקי היילי עומדת כיום באותו הקו עם המושל דה סאנטיס, שאותו פגשה הלילה לדיבייט האחרון הלילה עם 11% תמיכה, צוואר לצוואר במקום השני לטראמפ. ההבדל בין השנים הוא במילה אחת משמעותית והיא מומנטום. בעוד שדה סאנטיס גלש מ-35% תמיכה בחודש מרץ 23 ל-11% כיום, אצל היילי הכיוון היה הפוך באותה התקופה, מ-2% בממוצע ל-11% באותה התקופה המדוברת. חשוב מאוד להדגיש כי המועמד טראמפ, ממשיך להתחזק בסקרים ועלה מ-45% ל-61% באותה התקופה אמורה, ונכון לעתה נראה כמי שאמור "לשייט" כל הדרך לניצחון המועמדות של המפלגה הרפובליקנית.

לפני שאגש לנתח את הסיכויים של ניקי היילי, קצת רקע חשוב לקורא הישראלי, שמכיר אותה בעיקר בזכות עמידתה האיתנה למען מדינת ישראל כשגרירת ארצות הברית באו"ם.

כאשר ניקי היילי נבחרה למושלת דרום קרולינה בשנת 2010 ונכנסה לתפקיד בשנת 2011, היא ישה מדינה בפשיטת רגל וללא יכולת לשלם את המשכורות והפנסיות לעובדי המדינה. היא הצליחה להציל את המדינה, שהתבססה בעבר על תעשיות הטקסטיל, הטבק והתיירות, והפכה אותה למדינה הנשענת על נמל צ'רלסטון כשער הכניסה למזרח ארה"ב. היא גם הביאה פסי יצור לתעשיית הרכב והתעופה מאירופה למדינתה, מה שהביא לכינוייה של המדינה "המפלצת מהמזרח" (The Beast from the East).

דונלד טראמפ (צילום: REUTERS/Brian Snyder)
דונלד טראמפ (צילום: REUTERS/Brian Snyder)
החלק החשוב ביותר בקמפיין, וגם מה שמשמש כאינדיקטור ליכולת לנצח בחירות, הוא היכולת לגייס כספים מתורמים. בזמן האחרון, זרם התרומות להיילי גבר בצורה משמעותית, כאשר האחים קוך, מיליארדרים מהמפלגה הרפובליקנית, החלו לשפוך מיליונים של דולרים לקמפיין שלה.

ניקי היילי, שמשפט הקמפיין שלה הוא "מעולם לא הפסדתי", בנתה אסטרטגיה מעניינת למערכת הבחירות הזאת, שמתחילה בשבוע הבא באיווה. לצורך הדיון, אכנה אותה "ניו המפשייר ודרום קרולינה תחילה", שהן תחנות 2 ו-3 בפריימריז.

למה היה הרעיון שלה להשקיע ככל יכולתה בתחנה השנייה, ניו המפשייר? למה דווקא ניו המפשייר כל כך מיוחדת ויכולה הייתה להתאים לאסטרטגיה של היילי?

קודם כל, במדינה זו כולם יכולים להצביע, גם מי שאינו רשום כרפובליקני. זה בפני עצמו יכול להביא מצביעים שלא מעוניינים בנשיא טראמפ לצאת להצביע עבורה במדינה, שבה המושל הרפובליקני כריס סנונו הודיע על התמיכה שלו בקמפיין שלה ומלווה אותה בעקביות. לא זאת וואף זאת, ניצחון במדינה מייצר רוח גבית משמעותית, שנחקרה בספרות המדע הפוליטית ונקראת "אפקט ניו המפשייר".

רק לפני מספר ימים פרסם CNN סקר לקראת הבחירות ב-23 בינואר, המצביע כי היילי סגרה את הפער בניו המפשייר לחד ספרתי. טראמפ מוביל עם 39%, היילי עם 32%, המושל של ניו ג'רזי כריסטי עם 12%, יזם הביומד רמאסוואמי עם 8% ואחרון ומדשדש דה-סאנטיס עם 5% בלבד.

מה הופך את הפער הזה, של 7% לטראמפ על היילי, לכל כך פריך? על פי שמועות בשדה הפוליטי, בימים הקרובים כריסטי עשוי להודיע על פרישה מהמרוץ והעברת תמיכתו להיילי. במקרה כזה, זה יכול להביא לסגירה נוספת של הפער ואולי אף לניצחון של היילי בניו המפשייר.

התחנה השלישית המשמעותית בפריימריז הרפובליקניים היא מדינת דרום קרולינה, המדינה שבה היילי נולדה וגרה. זו נחשבת למדינת הבית שלה, והיא צפויה להיות משמעותית עבורה, גם אם הפער בסקרים לטובתו של טראמפ הוא עצום כיום. אם היילי תנצח בניו המפשייר, היא תצבור מומנטום משמעותי, שיוכל לעזור לה לקצץ את הפער בדרום קרולינה. ניצחון במדינת הבית שלה יהיה מכה משמעותית לטראמפ, וישאיר אותה במצב טוב לקראת "סופר טיוזדי" ב-5 במרץ, יום בו יתקיימו בחירות פריימריז בעשרות מדינות במקביל.

טראמפ, שצופה בהתחזקות של היילי בסקרים, החל להגביר את התקיפות עליה. לאחר שבעבר קרא לה "מח של ציפור", הוא שיתף בחשבון הרשת החברתית שלו מוקדם יותר השבוע טענה כי היא "בת של מהגרים שלא החזיקו באזרחות באותה העת". טענה זו, כמובן, חסרת כל אמת.

הטענה של טראמפ היא ניסיון לערער את הלגיטימיות של היילי כנשיאה פוטנציאלית. היא מתבססת על החוק האמריקאי, הקובע כי רק אזרחים ילידי ארצות הברית יכולים להיבחר לנשיאות. עם זאת, היילי נולדה בארצות הברית להורים אמריקאים, ולכן היא אזרחית אמריקאית מלידה.

טענה זו של טראמפ דומה לטענה שהעלה נגד הנשיא לשעבר ברק אובמה, לפיה הוא לא נולד בארצות הברית ולכן לא יכול היה להיבחר לנשיאות. טענה זו הופרכה על ידי אובמה בהצגת תעודת הלידה שלו ממדינת הוואי.

לסיכום, גם בעת כתיבת שורות אלו, הסיכויים של ניקי היילי לזכות במועמדות המפלגה הרפובליקנית לנשיאות נראים קלושים במיוחד. בכל הסקרים ובכל טבלאות ההימורים, הנשיא טראמפ מוביל ובגדול על היילי.

עם זאת, הנושא המשפטי של טראמפ עדיין לא ברור עד הסוף, וייתכן שהכרעות שיבוצעו על ידי בית המשפט העליון ישפיעו על המרוץ. בנוסף, היילי אוספת מומנטום בכל החזיתות ובכל הפרמטרים, לצד קרב "דו-ראשי" מול טראמפ וסחיפת התמיכה של מועמדים אחרים אליה, עשויים עוד להפוך אותה "הסוס השחור" שינצח בבחירות, הגם אם מדובר בעת הזו בסיכוי נמוך מאוד.

קרדיט https://www.maariv.co.il/journalists/opinions/Article-1067026
 

שמחה קופי

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
פרסום וקופי
י

הסוס השחור של הפריימריז: מהם הסיכויים של היילי לנצח את טראמפ?​

שגרירת ארה"ב לאו"ם לשעבר צומחת במהירות במרוץ לנשיאות מטעם המפלגה הרפובליקנית, ונחשבת למועמדת לא צפויה עם פוטנציאל להפתיע את כולם. עד כמה היא רחוקה מהשגת המטרה?​

ניקי היילי, לשעבר מושלת דרום קרוליינה והשגרירה של ארצות הברית לאו"ם בממשל טראמפ, צומחת במהירות במרוץ לנשיאות מטעם המפלגה הרפובליקנית. היא נחשבת כעת לסוס שחור, כלומר מועמדת לא צפויה עם פוטנציאל להפתיע את כולם.

במקרה של ניקי היילי, היא החלה את הבחירות לפני כשנה עם סקר של הרווארד/האריס ב-18 לינואר, 2023, כמי שמדורגת במקום החמישי עם 3% מהנסקרים שאומרים כי יצביעו עבורה בתחילת הבחירות.

בפרויקט 538, אתר המאגד את כלל הסקרים בארה"ב, ניקי היילי עומדת כיום באותו הקו עם המושל דה סאנטיס, שאותו פגשה הלילה לדיבייט האחרון הלילה עם 11% תמיכה, צוואר לצוואר במקום השני לטראמפ. ההבדל בין השנים הוא במילה אחת משמעותית והיא מומנטום. בעוד שדה סאנטיס גלש מ-35% תמיכה בחודש מרץ 23 ל-11% כיום, אצל היילי הכיוון היה הפוך באותה התקופה, מ-2% בממוצע ל-11% באותה התקופה המדוברת. חשוב מאוד להדגיש כי המועמד טראמפ, ממשיך להתחזק בסקרים ועלה מ-45% ל-61% באותה התקופה אמורה, ונכון לעתה נראה כמי שאמור "לשייט" כל הדרך לניצחון המועמדות של המפלגה הרפובליקנית.

לפני שאגש לנתח את הסיכויים של ניקי היילי, קצת רקע חשוב לקורא הישראלי, שמכיר אותה בעיקר בזכות עמידתה האיתנה למען מדינת ישראל כשגרירת ארצות הברית באו"ם.

כאשר ניקי היילי נבחרה למושלת דרום קרולינה בשנת 2010 ונכנסה לתפקיד בשנת 2011, היא ישה מדינה בפשיטת רגל וללא יכולת לשלם את המשכורות והפנסיות לעובדי המדינה. היא הצליחה להציל את המדינה, שהתבססה בעבר על תעשיות הטקסטיל, הטבק והתיירות, והפכה אותה למדינה הנשענת על נמל צ'רלסטון כשער הכניסה למזרח ארה"ב. היא גם הביאה פסי יצור לתעשיית הרכב והתעופה מאירופה למדינתה, מה שהביא לכינוייה של המדינה "המפלצת מהמזרח" (The Beast from the East).

832832
דונלד טראמפ (צילום: REUTERS/Brian Snyder)
החלק החשוב ביותר בקמפיין, וגם מה שמשמש כאינדיקטור ליכולת לנצח בחירות, הוא היכולת לגייס כספים מתורמים. בזמן האחרון, זרם התרומות להיילי גבר בצורה משמעותית, כאשר האחים קוך, מיליארדרים מהמפלגה הרפובליקנית, החלו לשפוך מיליונים של דולרים לקמפיין שלה.

ניקי היילי, שמשפט הקמפיין שלה הוא "מעולם לא הפסדתי", בנתה אסטרטגיה מעניינת למערכת הבחירות הזאת, שמתחילה בשבוע הבא באיווה. לצורך הדיון, אכנה אותה "ניו המפשייר ודרום קרולינה תחילה", שהן תחנות 2 ו-3 בפריימריז.

למה היה הרעיון שלה להשקיע ככל יכולתה בתחנה השנייה, ניו המפשייר? למה דווקא ניו המפשייר כל כך מיוחדת ויכולה הייתה להתאים לאסטרטגיה של היילי?

קודם כל, במדינה זו כולם יכולים להצביע, גם מי שאינו רשום כרפובליקני. זה בפני עצמו יכול להביא מצביעים שלא מעוניינים בנשיא טראמפ לצאת להצביע עבורה במדינה, שבה המושל הרפובליקני כריס סנונו הודיע על התמיכה שלו בקמפיין שלה ומלווה אותה בעקביות. לא זאת וואף זאת, ניצחון במדינה מייצר רוח גבית משמעותית, שנחקרה בספרות המדע הפוליטית ונקראת "אפקט ניו המפשייר".

רק לפני מספר ימים פרסם CNN סקר לקראת הבחירות ב-23 בינואר, המצביע כי היילי סגרה את הפער בניו המפשייר לחד ספרתי. טראמפ מוביל עם 39%, היילי עם 32%, המושל של ניו ג'רזי כריסטי עם 12%, יזם הביומד רמאסוואמי עם 8% ואחרון ומדשדש דה-סאנטיס עם 5% בלבד.

מה הופך את הפער הזה, של 7% לטראמפ על היילי, לכל כך פריך? על פי שמועות בשדה הפוליטי, בימים הקרובים כריסטי עשוי להודיע על פרישה מהמרוץ והעברת תמיכתו להיילי. במקרה כזה, זה יכול להביא לסגירה נוספת של הפער ואולי אף לניצחון של היילי בניו המפשייר.

התחנה השלישית המשמעותית בפריימריז הרפובליקניים היא מדינת דרום קרולינה, המדינה שבה היילי נולדה וגרה. זו נחשבת למדינת הבית שלה, והיא צפויה להיות משמעותית עבורה, גם אם הפער בסקרים לטובתו של טראמפ הוא עצום כיום. אם היילי תנצח בניו המפשייר, היא תצבור מומנטום משמעותי, שיוכל לעזור לה לקצץ את הפער בדרום קרולינה. ניצחון במדינת הבית שלה יהיה מכה משמעותית לטראמפ, וישאיר אותה במצב טוב לקראת "סופר טיוזדי" ב-5 במרץ, יום בו יתקיימו בחירות פריימריז בעשרות מדינות במקביל.

טראמפ, שצופה בהתחזקות של היילי בסקרים, החל להגביר את התקיפות עליה. לאחר שבעבר קרא לה "מח של ציפור", הוא שיתף בחשבון הרשת החברתית שלו מוקדם יותר השבוע טענה כי היא "בת של מהגרים שלא החזיקו באזרחות באותה העת". טענה זו, כמובן, חסרת כל אמת.

הטענה של טראמפ היא ניסיון לערער את הלגיטימיות של היילי כנשיאה פוטנציאלית. היא מתבססת על החוק האמריקאי, הקובע כי רק אזרחים ילידי ארצות הברית יכולים להיבחר לנשיאות. עם זאת, היילי נולדה בארצות הברית להורים אמריקאים, ולכן היא אזרחית אמריקאית מלידה.

טענה זו של טראמפ דומה לטענה שהעלה נגד הנשיא לשעבר ברק אובמה, לפיה הוא לא נולד בארצות הברית ולכן לא יכול היה להיבחר לנשיאות. טענה זו הופרכה על ידי אובמה בהצגת תעודת הלידה שלו ממדינת הוואי.

לסיכום, גם בעת כתיבת שורות אלו, הסיכויים של ניקי היילי לזכות במועמדות המפלגה הרפובליקנית לנשיאות נראים קלושים במיוחד. בכל הסקרים ובכל טבלאות ההימורים, הנשיא טראמפ מוביל ובגדול על היילי.

עם זאת, הנושא המשפטי של טראמפ עדיין לא ברור עד הסוף, וייתכן שהכרעות שיבוצעו על ידי בית המשפט העליון ישפיעו על המרוץ. בנוסף, היילי אוספת מומנטום בכל החזיתות ובכל הפרמטרים, לצד קרב "דו-ראשי" מול טראמפ וסחיפת התמיכה של מועמדים אחרים אליה, עשויים עוד להפוך אותה "הסוס השחור" שינצח בבחירות, הגם אם מדובר בעת הזו בסיכוי נמוך מאוד.

קרדיט https://www.maariv.co.il/journalists/opinions/Article-1067026
יש לך מושג מי הכתב?
 

שמחה קופי

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
פרסום וקופי
ד"ר קובי ברדה
לא יודע מי זה
מקצוען אמיתי.

חשוב לדעת מי הכתב, כי על פי זהות הכתב אפשר לקבל אידיקציה כמה רצינות לתת לדיווח/פרשנות.

המשפט הזה נכון תמיד. על אחת כמה וכמה בכל מה שקשור לבחירות בארה"ב. על אחת כמה וכמה בכל מה שקשור לבחירות בארה"ב שטראמפ מתמודד בהן.
 

טראמפ 2024

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
עריכה תורנית
עמיחי שטיין:

מחר הפריימריז הרפובליקנים באיווה:

השאלה הגדולה היא: מי יהיה מקום שני אחרי טראמפ. ניקי היילי או רון דה סנטיס.

היילי צברה תאוצה בשבועות האחרונים, וסקר CBS מהיום נותן לה את הפער הגדול ביותר מול ביידן (לעומת טראמפ ודה סנטיס): 53% לעומת 45% לביידן.

צריך לומר: 69% מהרפובליקנים ע"פ סקר CBS רוצים את טראמפ. אבל הופעה טובה של היילי, והעובדה שהיא צמצמה משמעותית את הפער בניו המפשייר (המדינה הבאה) אולי ישנו משהו..
 

טראמפ 2024

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
עריכה תורנית

פריימריז מתחת לאפס: טראמפ בדרך לניצחון הלילה באייווה הקפואה​

הבחירות לנשיאות ארה"ב יוצאות לדרך בהצבעה הראשונה בפריימריז הרפובליקניים: הנשיא לשעבר צפוי להשיג רוב עצום באספות הבוחרים באייווה, היילי ודסנטיס נאבקים על המקום השני. מזג האוויר הקיצוני – שלג וקור של מינוס 26 מעלות – עשוי להשאיר חלק מהבוחרים בבית ולהשפיע על התוצאות.​


אחרי חודשים של עצרות, עימותים טלוויזיוניים ומסעות בדרכים, מערכת הבחירות לנשיאות ארה"ב יוצאת הלילה (בין שני לשלישי) לדרך באופן רשמי, עם ההצבעה הראשונה בפריימריז הרפובליקניים, שתיערך באייווה. דונלד טראמפ הוא הפייבוריט המוחלט לנצח שם ובמרוץ כולו בדרך לקרב חוזר מול ג'ו ביידן על הנשיאות בחודש נובמבר, אבל ניקי היילי ורון דסנטיס נאבקים על המקום השני, ומקווים שהישג מרשים הלילה יאפשר להם לכפות על טראמפ מרוץ צמוד מעט יותר.

הפריימריז מגיעים לאייווה בשעה שאת המדינה שבמערב התיכון פוקדת סופת שלגים עם טמפרטורות מקפיאות של עד מינוס 26 מעלות, עובדה שאילצה בימים האחרונים את חמשת המועמדים שנותרו במרוץ לבטל אירועי בחירות ועצרות או להעביר אותם לשידור בזום. השאלה הגדולה היא כיצד ישפיע מזג האוויר על שיעור המצביעים, ומי ירוויח מהיעדרות של חלק מהבוחרים. במחנה טראמפ בטוחים שההתלהבות בקרב בוחריו גדולה מזו של בוחרי היילי ודסנטיס, ושלכן לו עצמו לא צפוי להיגרם נזק.

מ-12 מועמדים שהחלו את המרוץ בפריימריז הרפובליקניים בקיץ נותרו כאמור חמישה: הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, שלפי ממוצע הסקרים הארציים של אתר Real Clear Politics (RCP) צועד במקום הראשון בקרב הבוחרים הרפובליקנים עם 61.4% תמיכה; שגרירת ארה"ב באו"ם לשעבר ניקי היילי, שמפגרת אחריו בפער עצום עם 12%; מושל פלורידה רון דסנטיס, שבמקום השלישי עם 10.7% בלבד; יזם ההייטק הפרובוקטיבי ויווק רמסוואמי, שזוכה ל-4.3%; ומושל ארקנסו לשעבר אייסה הצ'ינסון שמקבל רק 0.7%.

הפריימריז שמתחילים הלילה יימשכו עד 4 ביוני, ובמהלכם יצביעו הרפובליקנים ב-50 מדינות ארה"ב ובחמש טריטוריות אמריקניות, בהן גואם ואיי הבתולה של ארה"ב. לכל מדינה וטריטוריה מוקצה מספר מסוים של צירים (delegates) לפי פרמטרים כמו גודלה ומידת התמיכה שלה זוכים בה הרפובליקנים. בסך הכול מחולקים בפריימריז הרפובליקניים 2,469 צירים, ומטרת כל מועמד היא לגרוף כמה שיותר צירים בכל מדינה ולהגיע בסופו של דבר ל-1,235 צירים, המספר הדרוש לניצחון. ביולי תתכנס הוועידה הרפובליקנית הארצית, במילווקי, וויסקונסין, ושם יוכרז המועמד רשמית.

הכוח הלא פרופורציונלי של אייווה​

אייווה, המדינה הראשונה שמצביעה, מחלקת רק 40 צירים בפריימריז הרפובליקניים – 1.6% בלבד מכלל הצירים במרוץ – אבל היותה הראשונה להצביע מקנה לה חשיבות לא פרופורציונלית: הישג מפתיע של אחד המועמדים במדינה זו יכול לתת לו רוח גבית להמשך המרוץ ולהזניקו בסקרים, ומנגד תוצאה מאכזבת של מועמד עלולה לאותת על כישלון הקמפיין שלו, ואף להוביל לפרישתו מהמרוץ. לכן כבר חודשים לפני ההצבעה באייווה השקיעו בה המועמדים מאמצים כבירים, שכללו עצרות, שלטי חוצות ותשדירי תעמולה.

בניגוד להצבעה ברוב מדינות ארה"ב, בפריימריז באייווה הבוחרים אינם נותנים את קולם בעמדת הצבעה רגילה, אלא בשיטה של אספות בוחרים (caucus). בשיטה זו המצביעים מתכנסים בשורה של אתרים – כגון כנסיות, מסעדות, קפיטריות של בתי ספר ובתים פרטיים – ושם מתחלקים לקבוצות, מנהלים ויכוח על זהות המועמד המועדף, ומצביעים בכמה סבבים, הכוללים מסעות שכנוע, ויתורים ופשרות, עד שהם מקבלים הכרעה. לא פעם נמשכות האספות האלה שעות ארוכות.

שעת ההתחלה של אספות הבוחרים באייווה נקבעה הפעם ל-19:00 לפי השעון המקומי (3:00 לפנות בוקר שעון ישראל), ופרסום התוצאות צפוי כמה שעות אחר כך. את 40 הצירים שלה מחלקת אייווה באופן יחסי, כל מועמד לפי מידת התמיכה בו, ולא בשיטת "המנצח לוקח הכול".

לפי הסקרים להצבעה הלילה הגיעו המועמדים כשטראמפ מוביל בקרב הבוחרים באייווה עם 52.5%, היילי שנייה עם 18.8% ודסנטיס שלישי עם 15.7%. לפני שהחלו הפריימריז סומן דסנטיס כיריב המרכזי של טראמפ, אבל בחודשים האחרונים הוא הלך ודעך, ואם יפסיד גם את המקום השני באייווה, תהיה זו מכה שממנה יתקשה להתאושש. סקרים מנבאים להיילי את המקום השני, אחרי טראמפ, גם בהצבעה הבאה, זו שתיערך בשבוע הבא בניו המפשייר. היא מקווה לשמור על המקום הזה כדי לבסס את מעמדה כאלטרנטיבה לטראמפ וכמנהיגה הבאה של המפלגה הרפובליקנית, לקראת בחירות 2028. לא מן הנמנע גם שזכייה במקום השני תגביר את הלחץ על טראמפ לבחור בה לסגניתו במרוץ בנובמבר.

ה-caucuses הקפואים בהיסטוריה​

מעל אספות הבוחרים באייווה מרחף הפעם כאמור מזג האוויר, שהביא למדינה את הטמפרטורות הנמוכות ביותר בתולדות הפריימריז שם. הקור הקיצוני יוצר תנאי נסיעה מסוכנים בכל פינה במדינה הכפרית, ומעורר את החשש שרבים מהבוחרים יעדיפו להישאר בבית. "תהיו אמיצים מול מזג האוויר – וצאו להציל אמריקה", אמר אתמול הנשיא לשעבר טראמפ במהלך אירוע בחירות במלון בדה מוין, בירת אייווה. "יחד נעשה היסטוריה – אבל אתם חייבים להתייצב".

בחלק מאזורי המדינה עשויה כאמור הטמפרטורה לצנוח למינוס 26 מעלות, ושירות החיזוי הלאומי הזהיר מסכנה של כוויות קור והיפותרמיה למי שלא יתלבש היטב. משקלו של מזג האוויר עשוי להיות גדול במיוחד אם מביאים בחשבון את העובדה שתושבים מבוגרים באייווה הם הרוח החיה של אספות הבוחרים, ורבים מהם תהו ערב ההצבעה כיצד יצליחו להגיע לאתרי ההצבעה. ב-2016 רק 186 אלף תושבי אייווה התייצבו לאספות, והפעם עלול שיעור ההשתתפות להיות נמוך עוד יותר.

ם היום ניסו המועמדים לשכנע אותם שלא לוותר. "הגיע רגע האמת", אמרה היילי לבוחרים בדיינר בדה מוין, "זה הרגע שחיכינו לו". גם היא וגם דסנטיס מנסים להפגין ביטחון בכך שהתוצאה שלהם תהיה טובה מהצפוי. "אני המועמד שיהיה סוכן השינוי בוושינגטון", הבטיח דסנטיס ב-CNN לפני שיצא ליום האחרון של הקמפיין באייווה. טראמפ מצדו החליט להקדיש את היום לראיונות ברדיו ולפגישה עם אנשי הצוות שלו, ובלילה ישתתף במסיבת צפייה בתוצאות בדה מוין.

מקור: https://www.ynet.co.il/news/article/bj59bx7ft
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קמד

א לְדָוִד בָּרוּךְ יְהוָה צוּרִי הַמְלַמֵּד יָדַי לַקְרָב אֶצְבְּעוֹתַי לַמִּלְחָמָה:ב חַסְדִּי וּמְצוּדָתִי מִשְׂגַּבִּי וּמְפַלְטִי לִי מָגִנִּי וּבוֹ חָסִיתִי הָרוֹדֵד עַמִּי תַחְתָּי:ג יְהוָה מָה אָדָם וַתֵּדָעֵהוּ בֶּן אֱנוֹשׁ וַתְּחַשְּׁבֵהוּ:ד אָדָם לַהֶבֶל דָּמָה יָמָיו כְּצֵל עוֹבֵר:ה יְהוָה הַט שָׁמֶיךָ וְתֵרֵד גַּע בֶּהָרִים וְיֶעֱשָׁנוּ:ו בְּרוֹק בָּרָק וּתְפִיצֵם שְׁלַח חִצֶּיךָ וּתְהֻמֵּם:ז שְׁלַח יָדֶיךָ מִמָּרוֹם פְּצֵנִי וְהַצִּילֵנִי מִמַּיִם רַבִּים מִיַּד בְּנֵי נֵכָר:ח אֲשֶׁר פִּיהֶם דִּבֶּר שָׁוְא וִימִינָם יְמִין שָׁקֶר:ט אֱלֹהִים שִׁיר חָדָשׁ אָשִׁירָה לָּךְ בְּנֵבֶל עָשׂוֹר אֲזַמְּרָה לָּךְ:י הַנּוֹתֵן תְּשׁוּעָה לַמְּלָכִים הַפּוֹצֶה אֶת דָּוִד עַבְדּוֹ מֵחֶרֶב רָעָה:יא פְּצֵנִי וְהַצִּילֵנִי מִיַּד בְּנֵי נֵכָר אֲשֶׁר פִּיהֶם דִּבֶּר שָׁוְא וִימִינָם יְמִין שָׁקֶר:יב אֲשֶׁר בָּנֵינוּ כִּנְטִעִים מְגֻדָּלִים בִּנְעוּרֵיהֶם בְּנוֹתֵינוּ כְזָוִיֹּת מְחֻטָּבוֹת תַּבְנִית הֵיכָל:יג מְזָוֵינוּ מְלֵאִים מְפִיקִים מִזַּן אֶל זַן צֹאונֵנוּ מַאֲלִיפוֹת מְרֻבָּבוֹת בְּחוּצוֹתֵינוּ:יד אַלּוּפֵינוּ מְסֻבָּלִים אֵין פֶּרֶץ וְאֵין יוֹצֵאת וְאֵין צְוָחָה בִּרְחֹבֹתֵינוּ:טו אַשְׁרֵי הָעָם שֶׁכָּכָה לּוֹ אַשְׁרֵי הָעָם שֶׁיֲהוָה אֱלֹהָיו:
נקרא  8  פעמים

ספירת העומר

לוח מודעות

למעלה