התגובה שלי היא:כתבת את הנקודה שעומדת באשכול הזה.
איך קשורות הכתפיים הרחבות של הרבי למו"צים של החסידות?
זה שסומכים על הרבי בעיניים עצומות כשהוא אומר כן לגשת לשידוך פלוני ולא לעבור לאשדוד , לא קשור לזה שאסור לשאול מה המקור להלכה. כשגבר שואל שאלה הלכתית, אם הוא מונח בנושא הוא ישאל הרבה פעמים האם הפסק הוא בגלל כך או בגלל אחרת. אמונת חכמים ממש ממש לא קשורה לענין... בטח לא התקשרות לצדיקים. חוץ מזה שלא כל אדמו"ר הוא פוסק.
אני חושבת שלאף אחת באשכול כאן לא ממש איכפת מה חסידיות אוכלות או לא אוכלות בצום. מה שמביא לתגובות שנראות מזלזלות זה התשובות התמימות ש'כך אמרו לנו וכך אנחנו עושים' ועוד מכנים את ההתנהגות הזו בכל מיני שמות קודש.
להגיד כך אמרו לי ולא לדעת מקור זה לא נורא, אבל לחשוב שאסור לדעת את המקור או שהמקור איננו רלוונטי what so ever, זה לא איזו צידקות. רק שהרבה נשים חושבות שהן צדיקות בכך.
כשלנו יש שאלה בבית, בעלי קודם כל פותח שולחן ערוך. אחר כך מתקדם למשנה ברורה, ואם צריך גם לאחרוני הפוסקים (החזו"א, ר' שלמה זלמן, הרב אלישיב וכו'. תלוי לפי התחום כמובן) ולפי זה אנחנו נוהגים. אם השאלה סבוכה ולא ניתן להסיק באופן ברור מה ההלכה, נלך לשאול רב.
לפעמים, מכל מיני פולמוסים כאן, עולה התחושה שיש נשים שחושבות שהפוסק הוא הנביא שמתנבא מה עלינו לעשות. והן אומרות אמן וממשיכות. אבל למעשה כל הפוסקים משתמשים באותם הכלים כדי לענות, לא נוחתת עליהם נבואה ולכן אין כאן שום ערעור בשאלה- מה המקור.
הרבה פעמים נשים כותבות 'שאלנו ואמרו לנו לעשות כך' בעניינים שהם ממש שחור ולבן. למשל- האם מותר להפריד מעדנים בשבת. הפוסק דן אילו מלאכות יש כאן, האם זה נחשב מחתך? האם מכה בפטיש? על זה הדיון ובהתאם הפסקים השונים. ואם תשאלו למשל את הרב רובין על הענין הוא יאמר לכם- ר' שלמה זלמן סובר שלא מדובר במלאכת... מפני ש... ולכן מתיר. הגרי"ש סובר ש.... מפני ש... ולכן אוסר.
אין כאן מקום לעצימת עיניים ומלמול צדקני של כך פסקו לנו כאילו מדובר בהתרת עגונה... יש הלכה ויש פוסק להכרעה ודי.
ובעניין הצום, למשל, כאשר הייתי בשבוע 39 בט' באב נדחה, בדק בעלי את הענין וראה שמותר לי לא לצום. ולא צמתי. אם לא היה נדחה, על פי המשנה ברורה קשה להתיר, אז היינו פונים לרב עם התנאים המסויימים של השאלה שלנו ושואלים אם מותר לא לצום.
ככה פשוט.
כשם שיש מצוה לאמר דבר הנשמע כך יש מצווה לא לאמר דבר שאינו נשמע.