• משתמשים יקרים!

    בשל עבודות תחזוקה הערב, ייתכן שהאתר יהיה סגור לפרקי זמן שונים לצורכי תחזוקה.
    זוהי סגירה מכוונת, ונועדה לשפר את ביצועי האתר, לטובתכם.
    בתקווה להבנה. תודה על הסבלנות!

אוראל סולטן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
הסיפור אמיתי, אך עבר מעט שינויים. החוקרים לא באמת קיימים. ההשראה לשמו של רי'צי נלקחה משם סגן משטרת ניו-יורק החרדי ושם משפחתו משם המדינה 'טאורד' המוכרת מהמקרה של האיש ביפן (מי שלא מכיר, לא קרא 'נידונה לכישלון'...).תודה רבה לדורון פישלר, לוויקיפדיה, ולנ. נווה.

#1

1 בדצמבר 1948, 6:30 בבוקר, משטרת אוסטרליה.

הטלפון בתחנת המשטרה מצלצל.

"הלו?" פותח האדם מעבר לקו בלחץ, "משטרה, שומעים אותי? מצאתי איש מת על חוף הים בסומרטון פארק."

מכאן הכל התחיל.


כעבור מספר דקות, בחוף.


"תראו", אמר המתקשר לשוטרים, "יש טיילת ליד החוף, ויש גדר אבן שמפרידה בין החול לבין הטיילת, ומדרגות עץ שיורדות מהטיילת אל החול.

ליד המדרגות שוכב בן אדם שהיה נראה לי שהוא פשוט ישב רגע להסתכל על הים ונרדם שם. תראו, הנה, שם, זה ששוכב עם הרגליים לכיוון הים ושהראש שלו שעון על הגדר."

השוטרים מסתכלים על האיש. "איש לבן, נראה בסביבות גיל 45, הוא די נאה. הוא גבוה, שרירי, הוא לובש בגדים נקיים, חולצה לבנה מכופתרת, מכנסיים חומים, נעליים, ז'קט ועניבה." מסכם אחד השוטרים את מראה עיניו.

"וכמו כן, הוא מת." מוסיף המתקשר.

"האיש לא שוכב בשלולית דם. הוא לא דקור, הוא לא ירוי, אין עליו שום סימני אלימות. הוא פשוט מת."

השוטרים עושים חיפוש מהיר בבגדים של האיש, בכיסים שלו, והם מוצאים כמה דברים:

קופסת סיגריות, וקופסת גפרורים, מסרק, עוד מסרק אחד, היו לו שניים, חפיסת מסטיק, כרטיס אוטובוס וכרטיס רכבת.

מה שהם לא מוצאים זה ארנק, או תעודת זהות, או כל אמצעי זיהוי אחר. ככה שהזהות של האיש נשארת לא ברורה.

ואז הם מתחילים לחקור.


משרדו של החוקר ריצ'י טאווירד.

"אני מנסה לענות על שתי שאלות", אמר ריצ'י לידידו דונאלד, "א', מי זה האיש הזה? וב', מה הרג אותו?"

"נו, ומה גילית?" מסתקרן דונאלד.

"אז בקשר לשאלה הראשונה - מי זה?:

בדרך כלל, אם בן אדם כלשהו נעלם, מישהו ידווח על זה: משפחה, עבודה, חברים. אבל אף אחד בערים שמסביב לא מדווח על נעדר שמתאים לתיאור הזה.

עכשיו, לזה מצאתי תשובה פשוטה - האיש הזה לא מקומי. הוא הגיע לאזור יום לפני כן."

"איך אתה יודע?" שאל דונאלד.

"מיניתי צוות שישאל מי ראה את האיש הזה ביום האחרון, ולפי העדויות בניתי לוח זמנים של כל מה האיש הזה עשה ביום שהוא הגיע לפה.

אז אנחנו יודעים שהוא הגיע ברכבת לתחנת הרכבת המרכזית באדלייד, ב11 בבוקר. הוא קנה כרטיס אוטובוס, שלקח אותו לתחנה שנמצאת 20 דקות הליכה מהחוף."

"ואז?"

"ואז זהו. אין לנו מושג מה הוא עשה, כי הפעם הבאה שראו אותו זה ב19:15 בערב, שני אנשים שטיילו על החוף ראו אותו שוכב, באותו מקום בדיוק, ליד המדרגות. הם אמרו שהם ראו אותו זז, ככה שהוא לא היה מת בשלב הזה, אבל בדיעבד מתברר שהוא לא קם יותר משם.

"אז איך נדע מאיפה הוא?" שאל דונאלד.

"יש דרכים." נאנח ריצ'י, "אחת הדרכים לדעת מאיפה בן אדם מגיע, היא דרך הבגדים שלו. בתווית של הבגד אמור להיות שם של החנות שבה הוא נקנה, ובאיזו עיר החנות הזאת נמצאת.

"טוב, בוא נבדוק את הבגדים."


לאחר מספר דקות, ליד הגופה.

"טוב, מוזר..." פלט ריצ'י, "אין לו תוויות על הבגדים, כולם תלושות. זה טיפה מתחיל להיראות כמו איש שלא רוצה שידעו מי הוא..."

"ואיפה הארנק שלו בעצם?" שאל דונאלד, "הרי הוא היה רחוק מהבית, והוא קנה כרטיסי אוטובוס, כלומר היה עליו כסף, אבל בכיסים שלו לא הייתה אגורה. אז הוא איבד את הארנק? גנבו לו אותו? מישהו הרג אותו ולקח לו את הארנק כדי שלא יזהו אותו?"

"לא יודע", ענה ריצ'י, עדיין לא מצאנו אותו".

ובלוח החקירות של ריצ'י מופיעים שני משפטים בלבד:

"התשובה ל'מי זה?':

אין. לאף. אחד. מושג."
 

חי מינץ

מהמשתמשים המובילים!
כתיבה ספרותית
הסיפור אמיתי, אך עבר מעט שינויים. החוקרים לא באמת קיימים. ההשראה לשמו של רי'צי נלקחה משם סגן משטרת ניו-יורק החרדי ושם משפחתו משם המדינה 'טאורד' המוכרת מהמקרה של האיש ביפן (מי שלא מכיר, לא קרא 'נידונה לכישלון'...).תודה רבה לדורון פישלר, לוויקיפדיה, ולנ. נווה.

#1

1 בדצמבר 1948, 6:30 בבוקר, משטרת אוסטרליה.

הטלפון בתחנת המשטרה מצלצל.

"הלו?" פותח האדם מעבר לקו בלחץ, "משטרה, שומעים אותי? מצאתי איש מת על חוף הים בסומרטון פארק."

מכאן הכל התחיל.


כעבור מספר דקות, בחוף.


"תראו", אמר המתקשר לשוטרים, "יש טיילת ליד החוף, ויש גדר אבן שמפרידה בין החול לבין הטיילת, ומדרגות עץ שיורדות מהטיילת אל החול.

ליד המדרגות שוכב בן אדם שהיה נראה לי שהוא פשוט ישב רגע להסתכל על הים ונרדם שם. תראו, הנה, שם, זה ששוכב עם הרגליים לכיוון הים ושהראש שלו שעון על הגדר."

השוטרים מסתכלים על האיש. "איש לבן, נראה בסביבות גיל 45, הוא די נאה. הוא גבוה, שרירי, הוא לובש בגדים נקיים, חולצה לבנה מכופתרת, מכנסיים חומים, נעליים, ז'קט ועניבה." מסכם אחד השוטרים את מראה עיניו.

"וכמו כן, הוא מת." מוסיף המתקשר.

"האיש לא שוכב בשלולית דם. הוא לא דקור, הוא לא ירוי, אין עליו שום סימני אלימות. הוא פשוט מת."

השוטרים עושים חיפוש מהיר בבגדים של האיש, בכיסים שלו, והם מוצאים כמה דברים:

קופסת סיגריות, וקופסת גפרורים, מסרק, עוד מסרק אחד, היו לו שניים, חפיסת מסטיק, כרטיס אוטובוס וכרטיס רכבת.

מה שהם לא מוצאים זה ארנק, או תעודת זהות, או כל אמצעי זיהוי אחר. ככה שהזהות של האיש נשארת לא ברורה.

ואז הם מתחילים לחקור.


משרדו של החוקר ריצ'י טאווירד.

"אני מנסה לענות על שתי שאלות", אמר ריצ'י לידידו דונאלד, "א', מי זה האיש הזה? וב', מה הרג אותו?"

"נו, ומה גילית?" מסתקרן דונאלד.

"אז בקשר לשאלה הראשונה - מי זה?:

בדרך כלל, אם בן אדם כלשהו נעלם, מישהו ידווח על זה: משפחה, עבודה, חברים. אבל אף אחד בערים שמסביב לא מדווח על נעדר שמתאים לתיאור הזה.

עכשיו, לזה מצאתי תשובה פשוטה - האיש הזה לא מקומי. הוא הגיע לאזור יום לפני כן."

"איך אתה יודע?" שאל דונאלד.

"מיניתי צוות שישאל מי ראה את האיש הזה ביום האחרון, ולפי העדויות בניתי לוח זמנים של כל מה האיש הזה עשה ביום שהוא הגיע לפה.

אז אנחנו יודעים שהוא הגיע ברכבת לתחנת הרכבת המרכזית באדלייד, ב11 בבוקר. הוא קנה כרטיס אוטובוס, שלקח אותו לתחנה שנמצאת 20 דקות הליכה מהחוף."

"ואז?"

"ואז זהו. אין לנו מושג מה הוא עשה, כי הפעם הבאה שראו אותו זה ב19:15 בערב, שני אנשים שטיילו על החוף ראו אותו שוכב, באותו מקום בדיוק, ליד המדרגות. הם אמרו שהם ראו אותו זז, ככה שהוא לא היה מת בשלב הזה, אבל בדיעבד מתברר שהוא לא קם יותר משם.

"אז איך נדע מאיפה הוא?" שאל דונאלד.

"יש דרכים." נאנח ריצ'י, "אחת הדרכים לדעת מאיפה בן אדם מגיע, היא דרך הבגדים שלו. בתווית של הבגד אמור להיות שם של החנות שבה הוא נקנה, ובאיזו עיר החנות הזאת נמצאת.

"טוב, בוא נבדוק את הבגדים."


לאחר מספר דקות, ליד הגופה.

"טוב, מוזר..." פלט ריצ'י, "אין לו תוויות על הבגדים, כולם תלושות. זה טיפה מתחיל להיראות כמו איש שלא רוצה שידעו מי הוא..."

"ואיפה הארנק שלו בעצם?" שאל דונאלד, "הרי הוא היה רחוק מהבית, והוא קנה כרטיסי אוטובוס, כלומר היה עליו כסף, אבל בכיסים שלו לא הייתה אגורה. אז הוא איבד את הארנק? גנבו לו אותו? מישהו הרג אותו ולקח לו את הארנק כדי שלא יזהו אותו?"

"לא יודע", ענה ריצ'י, עדיין לא מצאנו אותו".

ובלוח החקירות של ריצ'י מופיעים שני משפטים בלבד:

"התשובה ל'מי זה?':

אין. לאף. אחד. מושג."
תמאם שוד!
אני מכיר את הסיפור הזה כבר שנים
בין היתר מהתשובה
אבל הופתעתי שבכל זאת הצלחת להכניס את הגוון שלך
מדהים!
וסתם משהו שמעניין אותי - אתה עורך דין?
 

אוראל סולטן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
תמאם שוד!
אני מכיר את הסיפור הזה כבר שנים
בין היתר מהתשובה
אבל הופתעתי שבכל זאת הצלחת להכניס את הגוון שלך
מדהים!
תודה רבה. לא הרבה מכירים אותו בדווקא, לכן החלטתי לכתוב עליו כאן...


וסתם משהו שמעניין אותי - אתה עורך דין?
לא לפי מה שידוע לי (למה אתה שואל?)...
 

אוראל סולטן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
#2

"טוב, אז לפחות, ממה הוא מת?" שאל דונאלד.

"בשביל זה צריך להעביר את הגופה לבית החולים, שם פתולוג יעשה לו ניתוח שלאחר המוות", עונה ריצ'יי בהחלטיות.


כעבור מספר שעות, בית החולים.

"אז ככה", פתח הפתולוג את דבריו, "בגדול, אני לא יודע למה הוא מת. אין לו פצעים בגוף, אין לו חבורות בולטות] הלב שלו במצב טוב יחסית למת, ואפשר אפילו לומר שהוא היה בכושר, מכיוון ששריר התאומים הנמצא בחלקו האחורי של הקרסול מפותח ביותר, ובגלל זה גם אני חושב שהאיש היה רקדן בלט. רק למי שמבלה הרבה זמן על קצות האצבעות יכולים להיות שרירים כאלו."

"בקיצור, האיש היה לגמרי בריא", סיכם דונאלד את דברי הפתולוג, "נראה שהוא פשוט נשכב על החול ופשוט הפסיק לחיות, מסיבה לא ברורה."

"ומה עם רעל?" שאל ריצ'י.

"זאת האופציה היחידה שנשארה, ולמרות שאני לא יכול לומר את זה בוודאות, בגלל שאין עדויות לסיבה אחרת, אני קובע שסיבת המוות היא כנראה רעל."

"טוב," אמר דונאלד, "הגיע זמן לשלוח דגימות דם לבדיקת רעלים".


כעבור מספר דקות.

"הבדיקות חזרו שליליות." דיווח דונאלד לריצ'י, "לא מצאו לו רעלים או חומרים בדם."

"יש פה עוד משהו מוזר ששמתי לב אליו עכשיו", אמר ריצ'י לפתע, "כשאנשים מורעלים בדרך כלל הם מקיאים ומתפתלים. לא היה שום סימן לדבר כזה אצל האיש."

ובלוח של ריצ'י נוספו עוד שני משפטים:

"התשובה ל'מה הרג את האיש':

אין. לאף. אחד. מושג."


כעבור חודש.


"יש לי רעיון", זעק לפתע ריצ'י בקול.

"מה?" שאל דונאלד.

"נבדוק בתחנת הרכבת. יש שם שירות של שמירת חפצים. אז למה שלא נלך לשם ונברר אם האיש במקרה השאיר שם איזה תיק או משהו שהוא עבר שם?"

"רעיון טוב", המהם דונאלד בשקט, "הולכים."

כעבור מספר דקות, בתחנת הרכבת.

"יש כאן מזוודה שמישהו השאירו לפני חודש." אמר מנהל מחלקת האבדות, "אף אחד לא בא לקחת אותה."

"בוא נבדוק אותה", הכריז דונאלד.

"לפי שאריות הבדים והחוטים פה...", אמר ריצ'י בעודו מתבונן במזוודה, "מובן שזו באמת המזוודה שלו. הוא השאיר אותה בתחנה, וכנראה התכוון לחזור לקחת אותה מאוחר יותר. יש כאן בגדים, כמה זוגות מכנסיים, חולצות להחלפה, משחת נעליים, מברשת, סבוניה, ניירות, ועפרונות. אבל אין כאן ארנק או תעודה מזהה. אה, ובאף בגד אין תווית. כלומר, כמעט על אף אחד, יש פה שלושה בגדים בעלי תגית עם השם 'קִין', כל פעם מאוית בצורה שונה."

"שזה מאוד מוזר," הבין דונאלד, "רוב האנשים יודעים איך לאיית את השם שלהם. בוא ניצור קשר עם אנשים בממשלה, כדי למצוא איפה יש בן אדם נעדר בשם קין."


כעבור מספר דקות, משרדי הממשלה.

"מצטער לאכזב אתכם," אמר הפקיד, "אבל אין לנו אחד כזה. לאף אחד בכל אוסטרליה לא נעדר אדם בשם קין."

ועל הלוח של רי'צי נוספים עוד שני משפטים:

"התשובה ל'איפה הוא גר':

לאף. אחד אין. שום. מושג".
 

מוריופ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי

sol key

לזכות אלון בן עידית.
מנהל קבוצה
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
סאונד והפקות אולפן
מוזיקה ונגינה
צילום מקצועי
הפקות ואירועים
וואו מרתק!!!
פעם ראשונה שאני יושבת פעורת פה מול המסך ומגלגלת במהירות לקרוא את הפרק הבא.
 

אוראל סולטן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
#3

כעבור חודשיים.

האיש נשאר במקרר המתים. אבל הגופה התחילה כבר להירקב, והיה צריך לקבור אותה.

"לפני שהוא יקבר, תעשו יציקת גבס של הפנים שלו, כדי שאפשר יהיה להשתמש בה בשביל לנסות לזהות אותו." פקד ריצ'י, וכך היה.

כעבור מספר ימים הוא נקבר, על מצבתו כתבו האנשים: "פה נקבר האיש הלא ידוע מחוף סומרטון. 1 בדצמבר 1948."


אבל הסיפור שלו לא נגמר.


רגע לפני שהוא נקבר, דרש ריצ'י לעשות עוד חיפוש על הבגדים שהוא לבש בזמן מת.

"יש פה משהו!" זעק דונאלד אחרי שעות של חיפושים מעמיקים.

"אהם", אמר ריצ'י והביט על החפץ, מתאר את מראהו בקול, "חתיכת נייר קטנטנה, ברוחב של משהו כמו 3 ס"מ. מגולגלת."

"היא הייתה תחובה בתוך כיס פנימי שנתפר באחד מכיסי המכנסיים שלו, מין כיס סודי כזה", הוסיף דונאלד.

"מוזר." המהם ריצ'י וקרא את הרשום על הדף, "תמאם שוד. זה מה שכתוב פה".

"מה זה, או מי זה, תמאם שוד?" פתח דונאלד בסדרה של שאלות, "למה האיש החזיק את הפתק הזה בכיס שלו? מאיפה הגיע הפתק הזה? ושוב, מה זה לכל הרוחות תמאם שוד?"

"השוליים של הנייר לא ישרים כאילו גזרו אותו, אלא מחוספסים", אמר ריצ'י לפתע, "ברור שמישהו קרע את זה מתוך נייר גדול יותר. המילים שעליה כתובות באותיות אנגליות, למרות שאלה לא מילים שיש להן משמעות באנגלית. הן מודפסות בפונט קצת משונה, אותיות גדולות יחסית, מקושטות. על אחת מהאותיות A, יש סימן שגורם לה להראות כאילו זה משהו בשפה אחרת. יש שטח לבן ריק משני צדי האותיות וגם מעליהם ומתחתיהם. הנייר והדפוס נראים כמו כאלה של ספר. כלומר, זה נראה כאילו זה נתלש מתוך ספר."

"אז המשימה הופכת לספרותית", צחקק דונאלד, "מי יכול להגיד מאיזה ספר זה לקוח? זה לא משימה קלה, רוב האנשים לא יודעים את כל המילים שנכתבו בכל הספרים."

כעבור מספר ימים הם מצאו עיתונאי חולף שנתן להם את התשובה. הוא מכיר את הספר שממנו זה לקוח.

"הספר הוא ה'רובעיאת' של עומר ח'יאם", פתח העיתונאי בהסברו, "קוראים לו כך כי בכל שיר יש בדיוק ארבע שורות. הספר הזה ידוע, ולא רק בפרס. יש כמה תרגומים של הספר הזה לאנגלית, הוא יצא בכל מיני מהדורות, בכל מיני מקומות בעולם, כשבחלק מהתרגומים בסוף הספר, אחרי השיר האחרון, כתוב 'תמאם שוד'. כי 'תמאם שוד' בפרסית זה 'תם ונשלם'."

"או במילים אחרות, 'זה הסוף', הוסיף דונאלד, פניו מחווירות באחת.

"נראה לי," אמר לפתע, "לא, בעצם אני בטוח, שהאיש ידע שהוא הולך למות."
 

אוראל סולטן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
#4

תחנת המשטרה, לאחר מספר שעות.

"טוב, אז בפונט המסוים הזה, שהוא כמין חיקוי של הכתב הפרסי, השתמשו, רק במהדורה אחת נדירה שיצאה בניו זילנד." אמר ריצ'י לאחר מחקר קצר שערך, "המשימה הבאה היא למצוא את הספר המסוים שממנו נתלשו המילים האלה."

"טוב," השיב לו דונאלד, "אני מדפיס עכשיו מודעה בעיתון שדורשת את עזרת הציבור עם צילום של הפתק עם המילים."


כעבור מספר ימים, תחנת המשטרה.

"שלום",, אדם גבה קומה נכנס לחדרו של ריצ'י, מפיל לידיו עתק של הרובאעיאת. עתק מהמדורה הניו זילנדית שחלק מהעמוד האחרון שלו קרוע.

"איך השגת את זה?" שאל רי'צי בחשד מהול בסקרנות מה.

"פשוט מצאתי את הספר הזה במושב האחורי של המכונית שלי באמצע יום אחד שבו השארתי את החלון פתוח. זה היה בערך ב1 בדצמבר. המכונית שלי חנתה קרוב לחוף." ענה האיש בכנות גמורה.

"תודה רבה", נענע ריצ'י בראשו, "אם נצטרך עוד עדות שלך, נקרא לך".

האיש יצא מהחדר, טורק אחריו את הדלת, ריצ'י דפדף בספר בעדינות, מגיע לכריכה האחורית.

עיניו נעתקו ממקומן בתדהמה. יש כאן מילים. כאילו מישהו כתב על דף שהיה על הכריכה, והחריטות נשארו.


לאחר מספר דקות של בדיקה יסודית.


"כתוב כאן משהו אחד", אמר דונאלד לאחר שבחן את הספר, "וזה סדרה של אותיות שלא מרכיבות שום מילה הגיונית." הוא הציג לריצ'י את הספר, ריצ'י התבונן בו עמוקות, מנסה לקרוא את המילים המוזרות.
מה שהיה כתוב:

WRGOABABD
MLIAOI
WTBIMPANETP
x
MLIABOAIAQC
ITTMTSAMSTGAB

"כמו שאתה רואה", המשיך דונאלד בדבריו, "אחת מהשורות מחוקה, ושתי שורות אחריה יש שוורה שמתחילה דומה, כאילו האיש התבלבל בכתיבה. מה שאומר: צופן."

ריצ'י כתב בלוח את הפרטים לגבי הפתק:

"50 אותיות, 44 אם לא סופרים את השורה המחוקה, לא מספיק כדי לעשות ניתוח תדירויות. לא נראה כמו משפט הגיוני באנגלית. כל המילים ארוכות מאוד, בין 9 ל-13 אותיות. מה המשמעות של זה?"

דונאלד הביט בריצ'י, פונה אליו בשאלה. "בן אדם חסון, בלי זהות, שמסתובב במקומות לא מוכרים, אולי עם רעל, וכותב דברים בצופן… אולי הוא היה מרגל? ובגלל זה אף אחד לא מדווח על נעדר ואין לו תעודת זהות?".

"חלק מהחפצים פה", אמר ריצ'י בעודו מתבונן על המזוודה, "גורמים לי לחשוד שאולי הוא אמריקאי. אחד מהמסרקים הוא מסוג שנמכר רק בארה"ב. קופסת הסיגריות שלו היא ממותג אחד, אבל הסיגריות שבתוכה ממותג אחר, יותר יקר. לא רחוק מהחוף יש שטח צבאי סודי, שבו עושים ניסויים בטילים. אולי הוא בא לרגל שם?"

"רגע!", זעק דונאלד, "לא סיימנו עם הספר! מצאתי כאן משהו!"

"מה?" תמה ריצ'י, מביט בספר בסקרנות.

"יש כאן שני מספרי טלפון מקומיים." ענה דונאלד המתוח, "זה כבר משהו שאפשר לעבוד איתו. המספר הראשון הוא של הבנק כאן."

"טוב מאוד", טפח ריצ'י על שכמו של דונאלד, בוא נתקשר אליהם."

כעבור מספר דקות.

"אוף!", זעק רי'צי והטיח את עטו בשולחן, "מתחיל להימאס לי החקירה הזאת, הם לא יודעים כלום!"

"כלום?" תמה דונאלד.

"כלום! כלום!" ענה ריצ'י בזעם, "לא על האיש, לא על הספר, לא על הקוד, כלום!"

"רגע," קטע אותו דונאלד, "לפני שאתה חוטף פה מתקפת זעם, תרגע. יש פה עוד מספר, ובדקתי כבר למי הוא שייך."

"למי?" תמה רי'צי, מתנשף ומנסה להרגיע את הלחץ שהחל לאפוף אותו.

"מספר הטלפון השני הוא הטלפון של ג'סיקה תומפסון."
 

מוריופ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
מוצלח מאוד. הקטעים הקצרים והתוספת של המיקום והזמן נותנים תחושה חזקה של תסריט

שלוש נקודות קטנטנות שהפריעו שלי:
1. עד עכשיו היה תיאור מאוד מפורט של מה שחוקרינו עשו. אבל מרגע שנכנסו מספרי הטלפון לתמונה, נראה שהם הלכו קצת לאיבוד.
כלומר:
"יש כאן שני מספרי טלפון מקומיים." ענה דונאלד המתוח,
וכאן לעניוד"י אמור להיות פירוט, או משפט-שניים שיתאר איך הם בדקו למי שייכים מספרי הטלפון. (הרי לא ייתכן שהם זיהו אותם בקלילות אוטומטית כזאת, נכון?) נגיד:
'יצא לרגע ושב עם ספר הטלפונים העירוני והמאובק/הקליד את המספרים לתוך תוכנת החיפוש המשטרתית.
"זה כבר משהו שאפשר לעבוד איתו. המספר הראשון הוא של הבנק כאן."
וגו'

2.
"טוב מאוד", טפח ריצ'י על שכמו של דונאלד, בוא נתקשר אליהם."

כעבור מספר דקות.

"אוף!", זעק רי'צי והטיח את עטו בשולחן, "מתחיל להימאס לי החקירה הזאת, הם לא יודעים כלום!"
זה קצת היה חבל. יש כאן יציאה בוטה מהתסריט. הייתי מעדיפה את זה יותר מרוכך ונסתר. אולי היה כדאי להמשיך את הרצף של התסריט. לדוג': 'השיחה ארכה מספר דקות, והעלתה, כמו כל הממצאים לפניה, אפס מאכזב. "אוף!" זעק ריצ'י וגו'...' או משו בסגנון

3.
"רגע," קטע אותו דונאלד, "לפני שאתה חוטף פה מתקפת זעם, תרגע. יש פה עוד מספר, ובדקתי כבר למי הוא שייך."

"למי?" תמה רי'צי, מתנשף ומנסה להרגיע את הלחץ שהחל לאפוף אותו.

"מספר הטלפון השני הוא הטלפון של ג'סיקה תומפסון."
גם המשפט הזה. מרגיש לי קצת מעושה, במקום להציג את איך שריצ'י התנהג (שאל בזעף? רקק ארצה? אולי בכלל הוא לא שאל אלא התעלם, ודונאלד המשיך להנאתו להסביר?) הוצג לנו כאן מה אנחנו הקוראים אמורים להרגיש. (לתמוה, להסתקרן)

חוץ מזה - נהדר
 

אוראל סולטן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
#5

"מי זו ג'סיקה הזו?" מביט בו ריצ'י במבט תמה.

"אז ככה", מכחכח דונאלד בגרונו, "לפי מה שהספקתי לחקור, ג'סיקה תומפסון, היא אישה בת 27, עובדת בתור אחות, נשואה, אמא לילד בן שנה. ומה שהכי חשוב לנו: היא גרה 400 מטר מהנקודה שבה מצאו את האיש המת."

"הו הו!" עיניו של ריצ'י זרחו לפתע, "נראה לי שעלינו כאן על משהו! אתה בא אליה?!"


כעבור מספר שעות, בביתה של ג'סיקה

"גבירתי", קרא ריצ'י לג'סיקה לאחר כמה שניות בה ישב על הכורסא בביתה, "האם יש לך קשר לגבר שנמצא מת בחוף כאן לפני כמה חודשים?"

"לא", ג'סיקה הפנתה את ראשה אל עבר ריצ'י ודונאלד במבט תמים, "אין לי שום מושג, רק קראתי על זה בעיתון".

לפתע, ללא הכנה מוקדמת, התכופף דונאלד והוציא את העותק הגזור של ה'רובעיאת' משום מקום.

"את מכירה את הספר הזה?" שאל בקול חמור, כאילו היה מורה למתמטיקה עצבני וחסר התחשבות.

ג'סיקה הנהנה בתנועה מזערית ובלתי-מורגשת.

ריצ'י הניח את ידו על סנטרו בהרהור. "האם יש לך ברשותך עותק של הספר הזה?" שאל לבסוף.

"לא", עונה גברת תומפסון בעודה מסתכלת בחשש על שני השוטרים שנפלו לביתה באמצע יום בהיר. "היה לי, אבל נתתי אותו לידידי אלף בוקסל, לפני בערך ארבע שנים".

ריצ'י הביט בדונאלד לשנייה במבט חודר. "ספרי לנו עוד על זה, בבקשה".

"לפני ארבע שנים", משיבה ג'סיקה בקול נוסטלגי, "למדתי בבי"ס לאחיות בסידני. ופגשתי שם קצין צבא בשם אלף בוקסל. התיידדנו, ובסופו של דבר הוא נשלח לחזית למלחמת העולם השנייה. בפעם האחרונה שנפגשנו, נתתי לו בתור מתנת פרידה ספר של ה'רובעיאת'. זאת הייתה הפעם האחרונה שפגשתי אותו. הוא כתב לי מכתב אחרי כמה חודשים, וזהו, מאז לא פגשתי אותו."

"טוב, אני מבקש ממך לסור אתנו לתחנת המשטרה." אמר דונאלד לפתע בקול קפדני, "אנחנו צריכים שתראי את מסכת הגבס שהכינו מהפנים של האיש המת, אולי תזהי אותו."



לאחר מספר דקות, בתחנת המשטרה

"הנה הפסל." חשף לפניה ריצ'י את הפיסול שעשו.

ג'סיקה העיפה מבט קצר על הפסל. מחווירה, מתנודדת. היא מסיטה את המבט ומסתכלת על הרצפה.

"את מזהה את האיש הזה?", שאל ריצ'י, פניו נראות תמהות במקצת.

"לא." עונה ג'סיקה בחדות קולנית.

"יש לך מושג כלשהו מי האיש הזה?" ממשיך רי'צי לשאול, "זה אלף בוקסל במקרה?"

"לא."

"את משקרת." פוסק ריצ'י, "את מזהה אותו, אבל לא מוכנה לדבר על זה."

"עזוב", לוחש לו דונאלד בהיסוס, "ממילא היא לא באמת חשודה בכלום, תחקור אותה קצת ונשחרר אותה."

"בסדר." עונה לו ריצ'י בקול גבוה מהרגיל, ממשיך לדלות מידע מג'סיקה בדרכים משונות.


כעבור יום, תחנת המשטרה.

"טוב," מסכם ריצ'י לדונאלד את האפשרויות הסבירות, "האופציה היחידה שנשארה לנו היא שבעצם אלף בוקסל הוא האיש."

"נו?" מביט בו דונאלד במבט סקרן.

"יש לנו רק בעיה אחת קטנה - אלף בוקסל לא מת."

"מה?!"

"התקשרתי אליו היום", מסביר ריצ'י לדונאלד המופתע, "הוא גר בסידני, הוא חזר מהמלחמה לפני כמה שנים, בריא ושלם, הוא לא היה בקשר עם ג'סיקה כבר הרבה מאוד זמן. יש לו את הספר שהיא נתנה לו. עותק אחר, של מהדורה אחרת. עותק שבו העמוד האחרון לא קרוע. ובמקרה שיש לך איזשהו ספק בעניין, בספר הזה נמצאת עדיין ההקדשה שהיא כתבה לו."

"נו, אז אם כך, ההסבר שנשמע הכי סביר הוא שג'סיקה תומפסון פשוט נהגה לתת עותקים של הספר הזה לאנשים." חושב דונאלד בקול, "כנראה אלף בוקסל לא היה היחיד שהיא נתנה לו עותק של הספר. אבל זה עדיין לא עונה על השאלה מי היה האיש המת ומאיפה הוא הגיע."

"טוב, יש לנו כמה קצות חוט", נושך ריצ'י את שפתיו, "למשל, במזוודה של האיש, היו לו שם חולצות, מכנסיים, אבל לא גרביים. וזה קצת מוזר, למה שמישהו לא יביא גרביים?"

דונאלד מהנהן.

"פרט אחר, הוא האוזניים של האיש המת." ריצ'י מקשקש משהו על ה לוח הסמוך אליו, "האוזניים שלו היו קצת לא שגרתיות. תנוך האוזן שלו היה מחובר לעור של הפנים. זאת תופעה גנטית יחסית נדירה, שקיימת אצל אחוז או שניים מהאוכלוסייה."

"ובמה זה עוזר לנו?" דונאלד מחזיק קלסר בידו, מביט בריצ'י במבט מסוקרן.

"הו, טוב ששאלת." מחייך ריצ'י חיוך דק וכמעט בלתי נראה, "עכשיו, עוד מישהו שיש לו אוזניים מאותו סוג, זה רובין תומפסון, הבן הבכור של ג'סיקה."
 
נערך לאחרונה ב:

מוריופ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
כתוב זורם ונוח לקריאה כרגיל

בקטע הזה יש סלט של הווה-עבר בפעלים...
"הנה הפסל." חשף לפניה ריצ'י את הפיסול שעשו.

ג'סיקה העיפה מבט קצר על הפסל הזה. מחווירה, מתנודדת. היא מסיטה את המבט ומסתכלת על הרצפה.

"את מזהה את האיש הזה?", שאל ריצ'י, ופניו נראו תמהות במקצת.

"לא." עונה ג'סיקה בחדות קולנית.

"יש לך מושג כלשהו מי האיש הזה?" ממשיך רי'צי לשאול, "זה אלף בוקסל במקרה?"

"לא."

"את משקרת." פסק ריצ'י, "את מזהה אותו, אבל לא מוכנה לדבר על זה."

"עזוב", לוחש לו דונאלד בהיסוס, "ממילא היא לא באמת חשודה בכלום, תחקור אותה קצת ונשחרר אותה."

"בסדר." עונה לו ריצ'י בקול גבוה מהרגיל, ממשיך לדלות מידע מג'סיקה בדרכים משונות.
גם כאן ברח ללש' הווה
"לא", עונה גברת תומפסון בעודה מסתכלת בחשש על שני השוטרים שנפלו לביתה באמצע יום בהיר. "היה לי, אבל נתתי אותו לידידי אלף בוקסל, לפני בערך ארבע שנים".
ומשם עבר ללש' הווה על מלא

בנוסף:
"עזוב", לוחש לו דונאלד בהיסוס, "ממילא היא לא באמת חשודה בכלום, תחקור אותה קצת ונשחרר אותה."
באמת? לא חשודה בכלום?! הגברת הביאה עותק של ספר מהעיזבון המועט של האיש, מזדעזעת לראות את פני המת, אבל היא לא חשודה?
אולי אין להם אליבי לחקור אותה, או אישור, או אולי הם לא יכולים להשתמש בזה כדי להחשיד אותה חוקית
אולי באמת תציעוכאן הסבר ראוי להחלטת החוקרים הזאת. גם כשקראתי את הסיפור המקורי הסצינה הזאת הציקה לי ממש. על דברים הרבה יותר טריוויאלים אנשים מועברים לחקירות שתי וערב. כאן, כשכל תגובותיה של האישה הוכיחו על מינימום של קשר, החוקרים עזבו אותה?

"טוב, יש לנו כמה קצות חוט", נושך ריצ'י את שפתיו, "למשל, במזוודה של האיש, היו לו שם חולצות, מכנסיים, אבל לא גרביים. וזה קצת מוזר, למה שמישהו לא יביא גרביים?"
שאלה טובה. מסקרנת מאוד.

"הו, טוב ששאלת." מחייך ריצ'י חיוך דק וכמעט בלתי נראה, "עכשיו, עוד מישהו שיש לו אוזניים מאותו סוג, זה רובין תומפסון, הבן הבכור של ג'סיקה."
סיום מוצלח ומותח
 

אוראל סולטן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
@מוריופ תודה כרגיל על העידוד וביקורת, הלוואי כולם היו כאלה... (לא שאני אומר שאתם לא. אבל אל תעלבו לי עכשיו, כן? ;)).

לגבי המעבר מעבר (משחק מילים לא מוצלח...) להווה - שמתי לב לזה עוד שכתבתי את הפרק. לא היה לי כוח לחזור ולתקן, אז פשוט החלטתי להפוך למיה קינן ולכתוב בסגנון הווה (חוצמזה שהפרק הוא מעוד מין 'קינני' כזה.).
סידרתי את זה עכשיו (בערך...).

באמת? לא חשודה בכלום?! הגברת הביאה עותק של ספר מהעיזבון המועט של האיש, מזדעזעת לראות את פני המת, אבל היא לא חשודה?
אולי אין להם אליבי לחקור אותה, או אישור, או אולי הם לא יכולים להשתמש בזה כדי להחשיד אותה חוקית
אולי באמת תציעו כאן הסבר ראוי להחלטת החוקרים הזאת. גם כשקראתי את הסיפור המקורי הסצינה הזאת הציקה לי ממש. על דברים הרבה יותר טריוויאלים אנשים מועברים לחקירות שתי וערב. כאן, כשכל תגובותיה של האישה הוכיחו על מינימום של קשר, החוקרים עזבו אותה?
ג"א לא הבנתי את זה. אבל בסופו של דבר חשבו כנראה שהיא לא רצחה את האיש - ומה לעשות שלפני 77 שנה לא היו שיטות חקירה כמו היום?

שאלה טובה. מסקרנת מאוד.
אני חשבתי שאולי הוא פשוט גרב אותם עליו ;)...

סיום מוצלח ומותח
תודה רבה על העדכון. התלבטתי מאוד איפה כדאי לעצור.
 

סבתא חביבה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
כתיבה מרתקת! זכרתי מאיזשהו את הסיפור הזה, אבל יאמר לשבחך שההיכרות לא גורעת מההנאה של הקריאה.
בסופו של דבר חשבו כנראה שהיא לא רצחה את האיש
היא לא הואשמה ברצח אבל כנראה שכן נחשדה. גם לי היה מוזר שעזבו אותה על כך מהר, במיוחד אחרי התגובה האינסטינקטיבית שלה. גם אם בסוף היא שוחררה, כדאי להוסיף עוד קצת על החקירה שלה ועל כך שלא התקבל מידע חדש ממנה, ולא להשאיר את הקורא תמה על המשטרה העיוורת.
באופן כללי, לדעתי אפשר לעבות את העלילה, כמובן להיצמד לעובדות העיקריות אבל יש פה מקום להוסיף נופך. לשיקולך.
 

אוראל סולטן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
#6


60 שנה מאוחר יותר.

דרק אבוט, פרופסור לפיזיקה באוניברסיטת אדלייד, היה די אובססיבי לאחרונה. לפני מספר חודשים הוא נתקל בסיפור של תמאם שוד, והתעניין בו.

הוא התחיל לחקור, מנסה לפענח את הצופן העתיק ששרד שנים בכל מיני דרכים, הוא התחיל לשאול אנשים בסביבה, ומצא את ג'סיקה תומפסון, מה שלא היה קל, כי השם שלה לא פורסם עד אז, אבל באותו זמן היא כבר הייתה מתה.

הוא חיפש את הבן שלה, רובין תומפסון, ומתברר שגם הוא כבר מת.

אבל אז התברר גם עוד פרט מעניין בקשר לרובין תומפסון - הוא היה רקדן בלט שרקד עם הבלט הלאומי של אוסטרליה.

"לפי השרירים של האיש הבלתי ידוע עלתה ההשערה שהוא היה רקדן בלט." כתב דרק לעצמו בעטו החורק, "ואפילו אם זה נכון שהאיש הזה היה למעשה האבא של רובין תומפסון, הוא מעולם לא פגש אותו. אז אי אפשר להגיד שאבא שלו השפיע עליו ללמוד בלט. אז מה קורה פה?!"

בכל אופן, דרק אבוט המשיך לחקור. הוא מצא את אשתו של רובין, רומא - גם היא הייתה רקדנית בלט. הוא שלח לה תמונה של האיש המת בצרוף שאלה: "האם את מכירה במקרה רקדן שנראה ככה?"

כעבור מספר דקות, כבר חזרה אליו רומא: "כן, זה נראה כמו בעלי לשעבר".

אך זו לא הייתה ראיה מספיקה. שהרי לשניהם הייתה את אותה בעייה באוזניים.

לאבוט לא הייתה גישה לגופה, אבל... כן למסכת הגבס.

"הרי כדי שיהיה להם את הפסל," אמר באותו בוקר אבוט לאשתו ריצ'ל - בתו של תומפסון, "צריך לכסות את כל הפנים בחומר, לחכות שזה יתקשה, להוריד את זה, ואז לצקת פנימה. וכשמכסים פנים בגבס, מדי פעם יש כמה שערות שנשארות תקועות בפנים. מה את אומרת, שווה לבדוק אם יש דבר כזה?"

ריצ'ל הנהנה.


כעבור מספר שעות.

"השגתי שערות שלו", דיווח אבוט לריצ'ל בטלפון, "עכשיו אני בבדיקות דנ"א. ואל תשאלי, מצאתי!".

ריצ'ל המהמה בסקרנות מעטה.

"הגעתי למסקנה חד משמעית", המשיך בהתרגשות, "שהאיש מסומרטון היה למעשה... קראל - המכונה צ'ארלס ווב. חשמלאי במקצועו!"

(מה רציתם? זה האיש. זה השם שלו.)

"הזהות של הבן אדם הזה מתאימה מכמה בחינות." כחכח דרק לפתע,"הוא נולד במלבורן ב-1905, מה שאומר שהוא היה בן 43 שמצאו את האיש המת. זה מתאים. מה שיותר מעניין זה שיש לו תעודת לידה, אין לו תעודת פטירה. ב-1947 מר ווב נעלם - שנה לפני שמצאו את הגופה. כל הפריטים מצביעים - זה האיש."

ריצ'ל המשיכה להמהם, מחויכת לנוכח העובדה שהדבר לא קשור לאביה רובין.

...

אבל... קודם כל, מי זה האיש הזה?

הי, ומה עם רובין תומפסון?! מה עם ה"רובעיאת"? מה עם כל התיאוריות על זה שהוא היה מרגל סובייטי? מה עם זה שלא היו לו גרבים? למה היה לו הפתק עם המילים "תמאם שוד" בכיס? מה הקשר בינינו לבן ג'סיקה?

הפתרון יישאר כנראה בספק, עד שתיק"ו. אבל עד אז - זה הכל.
 

אולי מעניין אותך גם...

אשכולות דומים

פרק 1.

האקדמיה לש.ר.ל.ו.ק. הול.מ.ס.


"שיטת ש.ר.ל.ו.ק. הול.מ.ס, חביבי, היא הדרך היחידה לשרוד במקצוע הזה."

ככה התחיל היום שלי, כמו כל יום שבו אני, כריס דיפט, נגרר אחרי הבוס היהודי שלי, הבלש מייקל ווטסון.

הפעם זה קרה בשורה 18, כיסא B, בטיסה מסיאטל לפורטלנד. מקום טוב באמצע המטוס, או כמו שמייקל אוהב להגיד – "מרחק אידיאלי להשתלטות במקרה של חטיפה." אני חשבתי שזה סתם מקום אידיאלי כדי לישון בלי שאיזה תינוק יבעט לי בגב, אבל לך תתווכח עם בלש בינלאומי שמתייחס לכל רגע בחיים כמו איזו חקירה.

"תגיד," פניתי אליו, "מה זה בעצם השיטה הזו?"

"יפה ששאלת." הוא חייך, שלף מחברת וכתב בכותרת: שיטת ש.ר.ל.ו.ק. הול.מ.ס

ואז הוא כתב מתחת:
שיטה רצינית להתמודדות ומניעת כל סכנה.

אני נשבע שהוא המציא את זה באותו רגע רק כדי שיצא לו ראשי תיבות משעשעים.

"אני אסביר לך בקצרה," הוא המשיך, "בכל מצב של סכנה, בין אם מדובר בחטיפה, התנקשות או מצב שבו מגישים לך קפה קר במסעדה – עליך לפעול בשלושה שלבים."

הוא המשיך לרשום תוך כדי דיבור:
  1. שמור על קור רוח. רק אנשים טיפשים נכנסים לפאניקה. חכמים מחכים לרגע הנכון לפעול.
  2. רשום פרטים סביבתיים. תמיד תסתכל על יציאות, על אנשים חשודים ועל ההבעות שלהם.
  3. לחשוב מהר, אבל לפעול לאט. אל תעשה שום דבר בלי לחשוב, אלא אם כן מדובר בבריחה, ואז – פשוט תרוץ.
"אז אתה אומר," סיכמתי, "שאם עכשיו המטוס הזה ייחטף, אני צריך לשמור על קור רוח, להסתכל מסביב ולחשוב על פתרון לפני שאני מתעלף?"

"בערך," הוא השיב, "רק אל תשכח לשים לב אם החוטף לובש נעליים חדשות או ישנות. זו לפעמים ההוכחה שהוא חסר ניסיון."

"תזכיר לי למה אני עובד איתך?"

"כי אני משלם לך 30% יותר מכל בלש אחר בעיר."

"נכון, נכון... וגם כי החיים משעממים מדי בלי זה."

ובדיוק כשסיימתי את המשפט, כל האורות במטוס נכבו.


יומנו של כריס דיפט – 24 בנובמבר 1971

לא יודע איך החיים שלי הפכו למשהו שאפשר לקרוא עליו בעיתון. פעם הייתי סתם שוטר שמן עם חלום קטן לעבוד במשרד חקירות פרטי. עכשיו אני על מטוס עם מטורף שטוען שיש עליו פצצה.

הכל התחיל בדיוק כמו שלא רציתי – עם דיילת מבוהלת שהעבירה פתק לקברניט, ואז הקברניט שיצא מהקוקפיט עם פנים שהיו לבנות כמו החולצה של הבוס שלי, ואז הלחישה הזו בין הדיילים:

"הוא אומר שיש לו פצצה."

ומה אני עשיתי? כמובן, הפעלתי את שיטת ש.ר.ל.ו.ק. הול.מ.ס.
  1. שמור על קור רוח – נכשלתי בזה ברגע שהתזתי על עצמי את הקולה מהחרדה.
  2. רשום פרטים סביבתיים – האיש ההוא, עם משקפי השמש, מעיל שחור, ופרצוף שאומר "אני הולך להיות אגדה אורבנית".
  3. לחשוב מהר, לפעול לאט – אז חשבתי, מהר מאוד, על הדרך הכי טובה לשרוד: לתת למייקל להיות זה שמתעסק עם זה.

הערות מייקל ווטסון – חוקר תחת אש (או לפחות תחת איום פצצה):


"זה הוא", לחשתי לכריס.

"אה, באמת? חשבתי שזה הילד בשורה 12 עם הדובי", הוא ענה לי בסרקזם.

"תקשיב לי טוב," אמרתי לו, "תוציא מחברת ותכתוב: חשוד – גבר בסוף שנות השלושים לחייו, משקפי שמש, לבוש במעיל שחור. גובה 1.78 בערך, נראה בטוח בעצמו בצורה מחשידה."

"סליחה," כריס הרים גבה, "איך אתה יודע שהוא 1.78 בדיוק?"

"כי אני 1.81 והוא נמוך ממני בדיוק בגובה של חצי כוס קפה אמריקאי רגילה."

"ברור," כריס נאנח, "איך לא חשבתי על זה."

אני לא זוכר באיזה רגע הבנתי שהוא מתכוון באמת לקפוץ מהמטוס עם מצנח וכסף, אבל זה היה בערך בנקודה שבה הוא נתן לדיילת הוראות מפורטות לגבי איך בדיוק הוא רוצה את הכסף שלו – מזומן, בשטרות של 20 דולר, בלי עקבות.

בשלב הזה, שני דברים קרו בו-זמנית:
  1. כריס הביט בי במבט של "אנחנו עומדים למות, נכון?"
  2. ואני הבנתי שאני צריך להישאר רגוע, לרשום פרטים סביבתיים ולפעול בצורה חכמה – כי האיש הזה לא נראה כמו סתם עבריין. הוא היה גאון. או מטורף. או גם וגם.
וככה, מבלי שתכננתי, הפכתי להיות האדם היחיד בעולם שצפה בלייב בפרשיית די.בי. קופר – בזמן שהיא התרחשה.

את הסיפור הבא כתבתי יחד עם אחותי ( הניק
@לאי הארט ) לכן את הפרק הראשון אני אעלה ואת שאר הפרקים נעלה בתורנות. נשתדל להעלות פרק בשבוע.
חשוב לציין שהסיפור לא עבר הגהה ממשית, לכן נשמח לקבל הערות והארות.


פרק 1

שווייץ 1957


האדים שיצאו מקטר הרכבת התפוגגו לאיטם באוויר הצלול. יהודה, נער בן שבע עשרה בעל עיניים חומות חודרות ושיער כהה, ירד מהקרון יחד עם פרץ אביו. לנגנאו, עיירה שוויצרית קטנה וציורית, נפרשה בפניהם במלוא הדרה: שורות של בתים צבעוניים עם גגות רעפים אדומים, נהר שוצף שחוצה את העיירה, ופסגות מושלגות מתנשאות ברקע.

פרץ, סוחר יהלומים מנוסה וקשוח, צעד בשקט לצד בנו יהודה. עיניו החדות של פרץ סקרו את תחנת הרכבת הקטנה ואת הרחובות הסמוכים."יהודה, תישאר קרוב אליי," אמר פרץ, קולו נמוך ורציני כהרגלו. יהודה הנהן בהבנה. הוא ידע שאביו לא אוהב עיכובים, הפרעות או סיכונים מיותרים.

הם התמקמו במלון קטן במרכז העיירה. החדרים היו מעוטרים ברהיטים עתיקים ובשטיחים יקרים, ומהחלונות נשקף נוף עוצר נשימה. פרץ יצא מיד לפגישה, ויהודה יצא לטייל באוויר הצח. הוא הסתובב בין הסמטאות הצרות והמפותלות, התרשם מחלונות הראווה המקושטים של החנויות הקטנות, והאזין לצלילי הכינורות שהגיעו מאי שם. "סליחה", הוא שמע קול קורא מאחוריו. "אתה יהודי"?

הוא הסתובב וראה נער יהודי צעיר, גבוה ובעל שיער חום בהיר, עומד מאחוריו. היו לו עיניים כחולות בהירות וחיוך ידידותי.

"כן, מי אתה?"

"נעים מאוד, אני בנציון", אמר הנער, "אני גר כאן", בנציון הושיט את ידו ללחיצה.

"אה, נעים מאוד," נענה יהודה ליד המושטת, " יהודה".

"אתה לא מפה, נכון?", שאל בנציון בחיבה יהודית.

יהודה הניע בראשו לשלילה.

"מה מביא אותך ללנגנאו?"

"אבי הוא סוחר גדול, הוא הגיע לכאן לצורך עסקה גדולה".

"איזו עסקה?"

"עסקה עם סוחר יהודי כאן בעיירה, יהודי בשם שמעון".

"שמעון? סוחר בדים?", בנציון הביט בו בהפתעה.

"כן".

"איזה צירוף מקרים מדהים, זה אבא שלי".

"אבא שלך"? פליאה בעיניו של יהודה, "לא יאמן איך מכל האנשים דווקא אותך פגשתי כאן".

"אתה רוצה שאכיר לך את העיירה?"

יהודה הסכים, והשניים החלו לטייל יחד. בנציון הראה ליהודה את הנהר, את הגשר העתיק, ואת הכיכר המרכזית, שם עמד מגדל שעון מרשים. הוא סיפר לו על ההיסטוריה של העיירה, על האגדות המקומיות ועל המקומות המיוחדים שאפשר לבקר בהם. יהודה התרשם מהידע של בנציון ומהאהבה שלו לעיירה.

"לנגנאו זה מקום מיוחד," אמר בנציון. "יש כאן אווירה שקטה ורגועה, אבל תמיד יש משהו מעניין שקורה."

יהודה הנהן, אך תחושה מוזרה תקפה אותו, כאילו מישהו מסתכל עליהם. הוא הבחין בדמויות חולפות וחש שמשהו מתרחש.

"אתה מרגיש את זה?" שאל יהודה את בנציון, קולו נמוך וחשדני.

"מרגיש מה?" שאל בנציון, מרים גבה.

"כאילו מישהו עוקב אחרינו."

בנציון צחק קלות. "אתה מדמיין. אין כאן אף אחד."

אבל יהודה לא היה רגוע. הוא המשיך להסתכל סביבו, מחפש סימנים. דמות לבושה במעיל כהה ארוך עומדת בפינת רחוב צדדי צדה את עיניו. הדמות הסתתרה בצללים של בניין גבוה, אבל יהודה ראה בבירור עיניים צופות בהם, חודרות ומאיימות.

"בנציון, תראה שם," אמר יהודה, מצביע על הדמות.

בנציון הסתכל לכיוון שאליו הצביע יהודה, אך הדמות כבר לא הייתה שם.

"אני לא רואה כלום," אמר בנציון, קולו מבולבל. "בוא נלך, אולי אתה סתם עייף מהנסיעה."


במרתף תחת אחד מרחובות לנגנאו

הקור המקפיא של המרתף חדר לעצמותיהם, האוויר היה דחוס וטחוב, ריח של עובש וברזל חלוד עמד בו. נר בודד דלק בעששית קטנה, מטיל אור עמום וצללים ארוכים ומוזרים על קירות האבן המחוספסים. במרכז החדר עמד שולחן עץ כבד, עליו מפה מפורטת של העיירה לנגנאו. קווים ועיגולים אדומים סימנו נקודות ציון, ופתקים קטנים עם כתב יד צפוף היו פזורים סביבם.

האיש המבוגר, בעל פנים שנראו כאילו נחצבו בסלע, הניח את אצבעו המקומטת על נקודה במפה. "הם כאן," אמר בקול נמוך. "המטרה הגיעה, וזה אומר שהגיע הזמן לפעול. אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו עיכובים או טעויות. כל שנייה קריטית."

הגבר הצעיר, בעל פנים חלקות ועיניים קרות וחדות, הנהן באישור. "אני מבין," אמר בקול שקט, "אני כבר הכנתי את כל מה שצריך. הכל מוכן לפעולה. הציוד, התוכניות, הנתיבים – הכל מוכן."

האיש המבוגר הסיט את מבטו מהמפה אל הצעיר, עיניו החדות בוחנות את פניו. "טוב מאוד," אמר, אבל קולו שידר חוסר שקט. "אני עדיין מודאג. יש יותר מדי דברים שיכולים להשתבש. אמנם זו עיירה קטנה ושקטה, אבל יש בה עיניים בכל מקום. אנחנו צריכים להיות זהירים, מאוד זהירים."

הצעיר חייך חיוך קל, חיוך שלא הגיע לעיניים. "אל תדאג," אמר, קולו משדר ביטחון מוחלט. "אני דאגתי לכל פרט. אף אחד לא יפריע לנו. יש לי אנשים במקומות הנכונים, ואני יודע איך להעלים עקבות."

המבוגר הניח את ידיו על השולחן, אצבעותיו מתופפות בעצבנות. "אני מקווה שאתה צודק," אמר, עיניו בוחנות את פניו של הצעיר, כאילו מנסות לקרוא את מחשבותיו. "הדבר הזה חייב להתבצע בצורה חלקה, בלי שום בעיות. אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו תקלות. אם נטעה, זה לא יהיה טוב."

"אני מבטיח לך," אמר הצעיר, קולו משדר ביטחון מוחלט. "אתה יכול לסמוך עליי. אני יודע מה אני עושה. הכל יהיה בסדר."

המבוגר הנהן באישור, אבל עיניו נשארו חשדניות. הוא ידע שהצעיר הוא אדם מוכשר, קר רוח, אך הוא גם ידע שהוא שאפתן וחסר מעצורים. הוא קיווה שהוא לא יתחרט על הבחירה שלו, על האמון שנתן בו.

"טוב," אמר המבוגר, קם מכיסאו, תנועותיו איטיות ומדודות. "בוא נלך. יש לנו הרבה עבודה לעשות."

הם יצאו מהמרתף, דלת ברזל כבדה נסגרה מאחוריהם בטריקה חזקה, האור העמום של הנר נשאר דולק, מטיל צללים על הקירות, שומר על סודותיו האפלים של המרתף.​
סיפור שהתפרסם בגיליון סוכות של 'שלום לעם' ומפני שהרב @הדוויג לא הסכים להעלותו בתור מאמר משום 'עבר זמנו בטל ענינו', אני מעלהו כאן:

איז'ו היה צייר מפורסם. הוא היה יושב בקרן הרחוב מצייר על בדי קנבס מתוחים, בעוד תרמילו מונח ברישול. הוא היה אדם מוכשר ואיש אשכולות, בעל זקן פרוע ועיניים נוצצות. ציוריו היו תלויים במוזאונים נחשבים ברחבי העולם, מכיוון שהם היו יצירות אומנות בעלות מרקם עשיר של צבעים עזים. הן כללו בתוכן משיחות מכחול נועזות וקומפוזיציות מורכבות. הוא היה אומן של טכניקה, מומחה בצבעים יקרים ובעיקר בעבודות על הקנבסים הענקיים. כך עבד במשך שנים ארוכות עד שהפך למפורסם בקנה מידה עולמי, ומכל רחבי העולם באו לקנות את ציוריו.

למרות כל כישרונותיו הרגיש איז'ו ריקנות גדולה. הוא חיפש משהו מעבר ליופי החיצוני של ציוריו, משהו עמוק שיעניק משמעות פנימית ועמוקה יותר לחייו. הוא הקדיש למציאת המהות הזאת ימים שלמים ושעות ארוכות, קרא מאות ספרים, שרף שעות במחשבות נוגות והרגיש כיצד שעון החול של חייו הולך ואוזל בלי משמעות פנימית ומטרה לחיים.

באחד הימים, במהלך טיול על חוף הים הסוער, נתקל איז'ו בנער צעיר שצייר על החול הרטוב שעל החוף. הנער, בשיער בלונדיני מתולתל וחולצה מלוכלכת בצבעים, השתמש בחול הרטוב ובקונכיות כדי ליצור ציורים פשוטים אבל מלאי חיים. הוא צייר ספינות שוחות בינות הגלים, ציפורים עפות בשמיים ושמש שוקעת באופק. איז'ו התבונן בציוריו של הנער והתפעל. הוא ראה את היופי הטמון בפשטות, את החמימות הטובה שנבעה בתוכם. הוא עמד והביט בהם ללא הפסקה ונדהם למראה הרבדים הנוספים והעומק שהוא הצליח למצוא בציורים הפשוטים.

"איך אתה מצליח ליצור ציורים יפים כל כך בכלים וצבעים פשוטים כל כך?" שאל איז'ו את הנער, תוך כדי שהוא מתיישב לצידו. "אני מצייר מהלב", השיב הנער בחיוך זרחני ומלא תמימות, "אני לא חושב על הצבעים או על המכחולים, אני פשוט מנסה להעביר את הרגשות שלי. כמו שהגלים נעים או כמו שהרוח נושבת "…המשמעות של הדברים הבריקה פתאום במוחו של איז'ו והכתה בו כרעם ביום בהיר. הוא הרגיש שהוא מצא ברגע אחד את המטרה שהוא כל כך מחפש.

איז'ו חזר לפינת הרחוב האהובה שלו והחל לחשוב על דברי הנער. הוא התבונן במכחולים היקרים שלו, בצבעים הטריים ובקנבסים הלבנים, והרגיש רחוק מהאמת הפשוטה. הוא הבין שטעה כל הזמן. תמיד הוא חשב שיופי הוא רק עניין של טכניקה ושל חומרים יקרים. אך האמת היא שיופי אמיתי נובע מהלב, שמשמעות מצליחים ליצור רק כשמשקיעים את הנשמה. ולא, זה לא תלוי בטכניקות או בחומרי הגלם, זה תלוי בנפש של האומן ובמשמעות שהוא מכניס בתוך הציורים, כי ציורים ללא לב הם גוף ללא נשמה.

איז'ו החליט לנסות משהו חדש. הוא יצא אל הגן שמאחורי הדירה שלו, מצא פינה שקטה מתחת לעץ תאנה עתיק והתיישב על הדשא הרך. הוא הוציא מהתיק קנבס קטן וצבעי פסטל רכים. הוא לא השתמש במכחולים מיוחדים, אלא באצבעותיו. הוא לא חשב על יצירת מופת, אלא פשוט נתן לרגשות שלו להנחות אותו. הוא צייר את העץ, את השמים הכחולים ואת העננים הלבנים המתגלגלים ברוח. הוא צייר את אורה של השמש, את מרבית הציפורים ואת השלווה ששררה סביבו. כאשר הוא סיים את הציור, הוא התבונן בו בהשתאות. זה היה ציור פשוט, אך הוא היה מלא בחום, באור ובשלווה. זה היה הציור הכי אמיתי שצייר בחייו.

מאותו יום המשיך איז'ו לצייר, אך הוא כבר צייר ישירות מהלב. הוא צייר את הנופים שראה ואת האנשים שפגש, והצליח להעביר לתוך הקנבסים הלבנים והדוממים את הרגשות שחש. הוא צייר במוזאונים ובסמטאות, בחופים ובמדבריות. ציוריו הפכו פשוטים יותר, אך הם נגעו בלבבות האנשים יותר מכל הציורים האחרים שיצר בעבר.

*
הסוכה צריכה להיות נאה ויפה, אבל עיקר המצווה הוא דווקא בפשטות שבה. הענפים הפשוטים שמכסים את גג הסוכה ומותירים חריצים של חיבור אל כיפת השמיים, מזכירים לנו את הפשטות והתמימות הנדרשות מאיתנו. עיקר מצוות הסוכה הוא לא החיצוניות שלה, אלא דווקא הפנימיות, לבוא אל הסוכה עם כל האיברים וכל החושים, פשוט לבוא, לשבת בתוכה ולהתחבר למהות הפנימית שלנו.

(שלום לעם, גיליון 1152, סוכות תשפ"ה.).
לסיפור באתר.
בעז"ה המשך יבוא אם יהיה ביקוש...

פרק 1 / הבקשה.


שלום:

הוואי, הילו.

עמדתי שם, בתוך כל החורבן. על כתפי תיק גב, בידי השנייה מחזיק אני בקבוק מים מרוקן למחצה. לפתע, שמעתי רשרושים מעומק ההריסות. התקרבתי, והזזתי קרש סורר שעמד לי בדרכי. הצצתי מבעד לאחד הקרשים השבורים לכיוון שממנו נשמע הרעש, ולא האמנתי למראה עיני. בתוך כל ההריסות, העשן והאש, שוכבים להם שני אנשים, וצועקים בקול: "שמע ישראל ה' אלוקינו ה' אחד!".


***


קוראים לי שלום, כיום אני אברך כולל שלומד כרגיל, ומדי פעם עובד לפרנסתי בעבודות זמניות. ברצוני לספר לכם סיפור שהתרחש לפני כ30 שנה. עבדתי אז ב: "אורמל טכנולוגיות"– מפעלים ליצור חשמל מאנרגית הלבה. הייתי אחראי לבדיקת שטחי מיקומי המפעלים. כדי שתבינו, אקדים לכם כמה דברים. מפעל לייצור אנרגיה גיאותרמית -אנרגית חשמל מלבה, צריך מקום בו ההתפרצויות בלבה רבות, כדי שיוכל לשאוב יותר בקלות. אבל, המפעל גם צריך שההתפרצויות לא יהיו יותר מדי, אלא בצורה קטנה.


***


יום אחד, קרא לי נשיא המפעל, י.ברונוביץ, ואמר לי כך: "שלום, אני צריך שתבדוק לי משהו".


"מה?", שאלתי, ועיני נפקחו בפליאה. הנשיא של החברה ואשתו המנכ"לית, לא הרבו לבקש בכלל דברים מהעובדים.


"יש מקום במדינת הוואי, באי הגדול של הוואי בעיר הילו, ליד הר הגעש קילוואה - שהוא אחד מהרי הגעש הכי פעילים בעולם, והר הגעש מאונה לואה - שהוא הר הגעש הפעיל הכי גדול בעולם. המקום לא ניזוק בכלל הרבה מהרי הגעש, ואני צריך שתלך לבדוק לי אותו".


"אם אתה יודע על המקום הזה כל כך הרבה", אמרתי, "למה אתה פשוט לא קונה אותו?".


"פשוט מאוד", ענה לי המנהל, "המושל, בן קאייטנו ובית הסאנט שלו, דורשים מחיר מופקע עבור קרקע האדמה הזאת, שהשטח שלה לא עולה על 10 דונם. ועכשיו אני בספק אם כדאי לי לעשות את העסקה או לא, אז אמרתי שתלך לבדוק אותה, ותגיד לי אם זה שווה את המחיר".


*


טסתי להוואי, והגעתי ל"אי הגדול" שלמרבה הפלא – שמו הוא גם הוואי. נסעתי לכיוון המקום שבו אני ואחד משליחי הממשל של הוואי קבענו להיפגש.

"הגענו", הכריז הנהג שנשכר מאת החברה שלנו. יצאתי מהרכב החבוט, מתקדם לעבר הווילה היחידה באזור העומדת בקצה רחוב ווילות ענק.

נעצרתי ליד שער גדול ממדים, וחומה המתנשאת לאורך כל הווילה. דפקתי על הדלת דפיקות ספורות, עין אלקטרונית – דבר נדיר עד בלתי קיים באותם שנים – סרקה אותי מכף רגל ועד ראש.

לפתע קול קשוח נשמע מצדי, "מי אתה אדוני?", שאל הקול, "ולמה אתה עומד ליד הבית שלי?"....
מה, באמת חשבתם שהוא חוסל איך שדיוחו לכם? תשמעו את הסיפור האמיתי כפי שנחשף מהקלטות צה"ליות (או יותר נכון - נחשף ע"י הGPT החשאי שלי, בעריכתי הנדיבה...):

ביום קיץ חם במיוחד, נסראללה החליט שהוא רוצה לצאת מהשגרה ולבקר בשוק המקומי. "אני אקנה כמה ירקות, אולי אפילו אגזים עם פירות", חשב לעצמו. כשהוא הגיע לשוק, הוא נחשף למגוון עצום של דוכנים, ולא עמד בפיתוי.

הוא עבר ליד דוכן של פירות והחל להתמקח עם המוכר. "אני לא מוכן לשלם מחיר כזה על תפוחים! זה נראה לי כמו סיפור זוועה!".

"אבל זה לא כמו סיפור זוועה - זה באמת סיפור זוועה! רוצה לשמוע מה קרה לי איתם?", השיב המוכר בזעקה.

"לא", ענה נסראללה, "אין לי זמן לזה, אני צריך לחשוב על טקטיקה כנגד ישראל".

נסראללה המשיך בדרכו, ולפתע ראה ליצן שמבדר ילדים. הוא התקרב, חושב על טקטיקה צבאית חדשה.

"ליצן, איך אתה מצליח לגרום לכולם לצחוק?", שאל נסראללה את הליצן.

"הטריקים שלי פשוטים – אני לוקח את הדברים הכי נוקשים ומציג אותם בצורה מוקצנת והזויה!".

נסראללה, שחשב על התמונה הגדולה, החליט שיש לו רעיון! הוא לקח כמה בלונים והתחיל להכין דמויות, אבל במקום כלב או חרב, הוא יצר 'טנק בלונים', בתוך הטנק הכניס חומר נפץ, אותו תכנן לזרוק אל עבר ישראל.

נסראללה שב לביתו בשמחה ובטוב לבב, מחזיק את הבלון בידו, "שמע", אמר לקיר שלידו (מה הוא אשם שכל העוזרים שלו מתו?), "אני הולךך לפוצץ עם הבלון הזה את ישראל, וככה נגמור אותם!".

...

באותו הזמן, בשוק.

"הטריק עבד?", שאל א', סוכן מוסד בכיר.

"כן", ענה לו הסוכן המחופש לליצן, "הכנסתי לו מכשיר איתור בתוך הבלון".

"תגיד לי", אמר לפתע א' מעברו השני של הקו, "אתה בטוח שזה יעבוד?".

"כן", ענה לו הליצן, "זה יהיה מבצע פיצוץ".

...

כעבור מספר שעות, בבונקר של נסראללה.

"טוב", אמר נסראללה, "בשלוש אני מעיף את הבלון. שלוש, שתיים, אחד...".

נסראללה שיחרר את הבלון מידו, פיצוץ עז וקולני נשמע.

חסן נסראללה מת.

80 טון חומר נפץ גזרו את דינו להתפורר בבונקר לחלקיקים, מתנה טובה לקראת השנה החדשה, כן יאבדו כל אויבך ה'.

תהא נבלתו צנוחה במי הספונג'ה.

ועכשיו, באמת (כלומר - לפי האמת שלכם...), איך אתם חושבים שנסראללה חוסל?

ספירת העומר

הצטרפות לניוזלטר

איזה כיף שהצטרפתם לניוזלטר שלנו!

מעכשיו, תהיו הראשונים לקבל את כל העדכונים, החדשות, ההפתעות בלעדיות, והתכנים הכי חמים שלנו בפרוג!

אתגר AI

תספרו 50... תזכורת • אתגר 252

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק צה

א לְכוּ נְרַנְּנָה לַיי נָרִיעָה לְצוּר יִשְׁעֵנוּ:ב נְקַדְּמָה פָנָיו בְּתוֹדָה בִּזְמִרוֹת נָרִיעַ לוֹ:ג כִּי אֵל גָּדוֹל יי וּמֶלֶךְ גָּדוֹל עַל כָּל אֱלֹהִים:ד אֲשֶׁר בְּיָדוֹ מֶחְקְרֵי אָרֶץ וְתוֹעֲפוֹת הָרִים לוֹ:ה אֲשֶׁר לוֹ הַיָּם וְהוּא עָשָׂהוּ וְיַבֶּשֶׁת יָדָיו יָצָרוּ:ו בֹּאוּ נִשְׁתַּחֲוֶה וְנִכְרָעָה נִבְרְכָה לִפְנֵי יי עֹשֵׂנוּ:ז כִּי הוּא אֱלֹהֵינוּ וַאֲנַחְנוּ עַם מַרְעִיתוֹ וְצֹאן יָדוֹ הַיּוֹם אִם בְּקֹלוֹ תִשְׁמָעוּ:ח אַל תַּקְשׁוּ לְבַבְכֶם כִּמְרִיבָה כְּיוֹם מַסָּה בַּמִּדְבָּר:ט אֲשֶׁר נִסּוּנִי אֲבוֹתֵיכֶם בְּחָנוּנִי גַּם רָאוּ פָעֳלִי:י אַרְבָּעִים שָׁנָה אָקוּט בְּדוֹר וָאֹמַר עַם תֹּעֵי לֵבָב הֵם וְהֵם לֹא יָדְעוּ דְרָכָי:יא אֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתִּי בְאַפִּי אִם יְבֹאוּן אֶל מְנוּחָתִי:
נקרא  7  פעמים

לוח מודעות

למעלה