מידע שימושי דרשנים, מרצים, רבנים לכאן. (וגם כל מי שמתסכל אותו אלול)

יוחנן ק

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
UX UI
מסכים עם כל מילה של עטרה ד

הנושא הזה בעוכרינו,

אבל מי שמחפש, מוצא

יש גם שונים

למשל, הרב ראובן לויכטר


וכמובן, יש את הגישה החסידית,
שפחות נכנסת לעיסוק בשכר ועונש
 

ANANAS

משתמש מקצוען
הדרשנים שאת מדברת עליהם היו פה כבר לפני שנים רבות, לשבר את לב העם בתשובה גם בתקופות מאוד קשות לעם היהודי. כי זו - דרך.
אלול הוא חודש של קרבת אלוקים. חודש שבו מאירים י"ג מידות הרחמים בעוצמה בעולמינו הגשמי. יש בו אור רוחני שבדומה לו מאיר רק ביום הכיפורים. לכאורה היו אמורים ימי החודש הזה להיות שבת או יו"ט, בהם אסורות מלאכות מסויימות והאדם מתפשט קצת מהגשמיות והופך לכלי לאור הזה.
אך לא. הימים הם ימי חול. כי בחודש אלול המלך - בשדה.
ואנחנו, יהודים שתמיד בעומק רצוננו רוצים לעשות את הטוב והנכון אבל נופלים שוב שוב, מגיעים גם השנה אל החודש הזה. נכלמים. השנה בנוסף לכל גם הרגשנו לאורכה ש"משהו לא בסדר". אין ספק, הקב"ה רוצה שניטיב את דרכינו, שנתהפך. שנשתנה. ואנחנו בושים, דווים ומוכים גם בלי שיבואו דרשנים למיניהם להזכיר לנו את זה, הלב היהודי והנשמה האלוקית שלנו עושים את זה מצויין.
מה שאנחנו כן צריכים לשמוע, זה שאלול כאן, הזדמנות שאי אפשר לפספס, ולמרות הניסיון הדיי - מר שלנו עם עצמינו, השנה בעז"ה, זה יהיה אחרת.
שהמלך כאן, לידינו. שהוא ירד מהיכל מלכותו הישר אל השדה היומיומי המאובק שלנו. שטוף טרדות היום יום, מלא בכאב, דאגות וחוסר וודאות.
והוא רוצה שנשוב עליו. ככה. איך שאנחנו. האור שהחודש הזה מביא איתו גדול מספיק כדי להמס את את השכבות שלבשנו על עצמינו השנה. וגם הגשמיות שעוטפת אותנו לא מפריעה לו לחדור. הוא מקבל אותנו בסבר פנים יפות ומראה לנו פנים שוחקות כי הוא רואה את האמת. את מה שעשינו השנה, גם בחדרי חדרים, ואת מה שאנחנו באמת, מתחת למעטה המחוספס ולטרדות היצר. הוא רוצה שנשוב. הוא רוצה למחול לנו. הוא רוצה לחתום אותנו לשנה טובה ומתוקה.
ככה זה כשהשופט - הוא גם אבא שלנו.

ודרך אגב, החזרה בתשובה היא אחת מן המצוות. ומצוות - צריך לעשות בשמחה. שמחה על עצם עשיית המצווה, ושמחה על ההזדמנות המיוחדת שניתנת לנו, להיות כל כך קרובים למלך. להצליח לחזור להיות אנחנו.

ו"מוד" של עצבות, מרירות, דיכאון והלקאה עצמית לעולם לא יביאו אותנו למקום שאליו השמחה והקרבה האמיתית הזו תביא אותנו.
 

progitm

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
מסכים עם כל מילה של עטרה ד

הנושא הזה בעוכרינו,

אבל מי שמחפש, מוצא

יש גם שונים

למשל, הרב ראובן לויכטר


וכמובן, יש את הגישה החסידית,
שפחות נכנסת לעיסוק בשכר ועונש

יש גם את הרב בויאר שליט"א
שממש מחבר דרך שכל ליטאי להעמקה חסידית

הוא אמר פעם באחד משיעוריו על הימים נוראים
כשיבואו ימות המשיח
נראה אנשים שהיו צדיקים והקב"ה יתן להם דין וחשבון
וזה למה על זה שהם הרחיקו את בניו ממנו
תכלית המצוות זה להתענג על ה' ולהתקשר אליו
כמובן לא שייך אהבה ללא יראה
אלא הכוונה היא שהתוצאה מעשית מצוות תפילה ולימוד היא חיבור והתקשרות עם בורא עולם
אבל יש כאלו שמלמדים מצוות תורה ותפילה וכל מילה שלהם גורמת לך להרגיש יותר ריחוק מבורא עולם
וככה יצא שפספסנו את העיקר
וזה עצוב עצוב


(הוא אמר שהוא אומר דברים קשים ולכן יש לו דפי מקורות ומי שרוצה יבוא לראות ומי שרצה ניגש)
 

EFRAT2004

משתמש פעיל
עימוד ספרים
חודש אלול.

תמיד כשבא אלול יש לי משאלה כמוסה בלב. אולי פטית, אולי נאיבית, אולי עוד תמימה מהילדות.

שתהיה לי הרצאה טובה, שתפתח לי את הלב, שתשיב לי תשובה, שאצא ממנה בתחושה- 'וואו, רוצה עוד'.

טוב, אז בלי הקדמות וכחכוחים מיותרים אגש לעיקרו של עניין.

הייתי בטוחה שהשנה יהיה אחרת.

אני לא אחת שנוהה לכנסי התעוררות, וגם לקווי תוכן כאלה או אחרים אני פחות נוטה להאזין. אבל אלול... אלול. אז יש איזה מזג אוויר שגורם לי לרצות לשמוע איזו הרצאה קטנה, משהו ללב, להכין אותו לראש השנה ולימים הנוראים. אז אני מורידה הרצאה או מעבירה מחברה, ותוך כדי עבודה מאזינה ולוקחת ללב.

שנה אחר שנה, בלי לפספס, המרצים כולם אומרים פחות או יותר אותם רעיונות. חלקם עם כושר רטורי, חלקם בלי, אבל אין אחד שפספס את 'אפילו דגים שבים רועדים'. ואין אחד שלא שאג 'לב מי לא יחרד'. המשלים המוכרים של יעברון כבני מרון, הסיפורים המצמררים על ההוא שחשב שהכל בסדר ובסוף בום. תאונה. מחלה. או לא קם בבוקר. הכל מפחיד ומצמרר ו-

מעורר? לא. לא אותי.

והשנה, הייתי בטוחה שיהיה אחרת.

בלי להוריד מיופייה של השנה בה התגלתה אחדות מופלאה, עמודי חסד איימתניים, מסירות נפש למצוות, ועוד מעלות רבות וטובות. נוספה לשנה זו גם חוסר נוחות מיוחדת ומסוימת לתש"פ.

הרי מי מאיתנו אוהב להישאר כלוא ב50 אמותיו עם עדת ילדים מצווחים את הקלישאה הרווחת ש'משעמם להם'.

למי מאיתנו נחמד לחוש חוסר טעם וריח בעת אכילת מצה עם חזרת ולהרגיש שהגרון נשרף בלי שום סיבה.

האם אי מי פה מהקהל נהנה לעטר את פניו הנאים במסיכה תכולה, שלא רק מכערת ומקערת את הבריות, אלא גם מוסיפה נופך למילים 'על כל נשימה ונשימה...'.

ומי מכל העם הקדוש חש רגשות חיבה עזים למילים בשם 'אפדימיולוגיה' 'אקססציונאלי' 'פנדמיה' 'פרוייקטור' וכו' וכו' וגו'.

בקיצור, כולנו סבלנו מאי נוחות במידה כזו או אחרת. ולי היה בטוח ומחוור כי המרצים ישנו השנה את פאזה. ירימו את קצה הפראק המקומט (כן, כי הוא שכב בארון תקופה ארוכה). יטו את גבם לכיוון הקהל המסוכך והמפורד, וישאגו בפה מלא; 'רבותי! היו נכונים! שנה זו זו השנה האחרונה לקראת ביאת משיח! הכינו עצמכם, קשטו מלבושיכם, נקו את בתיכם, הכינו ליבכם. כי משיח פה! בפתח!'

לתומי חשבתי כך.

ואז האזנתי להרצאה.

היא הוקלטה בי"ז אלול תש"פ. לא היה מקום לטעות. הרב החל בהרצאה בקול מיילל ואמר; 'רבותי! תראו מה עבר עלינו השנה, איזה אסונות, כמה נפטרים, כמה חולים, איך התהפך מזלנו, היינו בטוחים שאנו על גג העולם, ונגיף אחד קטן מגיע והופך את עולמינו לאחר'. וכאן החלו סיפורים אישים על אותו היהודי, כן, עם הזקן הארוך שצעד כל לילה, ולילה אחד הוא לא הגיע ומצאו אותו גוסס, כי אי מי הדביק אותו בנגיף העלוב. ועל אותו צעיר שדיבר איתו אתמול והיום הוא מורדם ומונשם ה"י.

לא אמשיך בתיאורים. כי פה אני הפסקתי להקשיב.

השנה. לא. צריך. כאלה. דרמות.

כולנו סבלנו, כולנו מכירים מישהו שנפטר מקורונה ארורה. על כולנו התהפכו השמיים, וכולנו חשנו על בשרינו שאין לנו על מי לסמוך. למדנו בעל פה לומר שאנחנו רוצים לעשות משהו, אבל אולי בורא עולם ירצה אחרת, כי מי יודע אם יכפו עלינו סגר, או פתאום יבוא בידוד, או יצנח שיעול או חום ל"ע.

והרב החשוב, שעומד ומרצה על הפודיום, או במרפסת ביתו נושף לתוך פלאפון ישן, שכח את זה. הוא לקח איתו את דפי הדרשה של תשע"ט ותשע"ח ותשע"ז /ו/ה/ד/ג/ב/א תשס"ט וכו' וכו'.

מרצים יקרים, לתשומת ליבכם.

רוב רובם של הציבור הקדוש שמקשיב לכם וליבם נוקף, יבכה השנה במילים 'מי במגיפה'. וכן, גם במילים 'ומי בחנק', כולנו נקרע שערי שמיים בפסוק 'מנע מגיפה מנחלתך'. אין צורך לשאוג את המילים הללו שוב ושוב עד שאחרון המאזינים ישפיל את עיניו...

השנה.

השנה תצעקו לנו, באותו רטט, באותו חיל. באותה התלהבות, 'מלוך על כל העולם כולו בכבודך'.

השנה לא תוותרו לאף מאזין עד שעיניו יתמלאו דמעות, ותחזרו ותגידו שמשיח בפתח, ולב מי לא יחרד, מגודל המעמד, מגודל הקרבה, מעוצמת התשוקה.

השנה תחבטו על הפודיום עד שיסדקו כפות ידיכם, הלוך והכה, הכה והלך עד שיקלוט האדיש שבקהל כי הנה, משיח בא. לא עוד סבל. לא בכי. לא עוד כתרים מנוגפים. לא עוד הסתר פנים בין אדם למקום. לא הסתרת פנים בין אדם לחברו.

השנה תגנזו את דפי ההלקאות, ותתחילו לדרוש את מה שהקהל צריך, רוצה ומוכרח לשמוע, נחמה.

וכולנו, כן. כ-ו-ל-נ-ו. נבין שאם משיח בפתח, חייבים להתעורר, חייבים להשתנות.

תהא שנת פדות אמת.

(ניתן להעביר עם קרדיט; עטרה ד)

את כנראה נעולה על סוג מאוד מסוים של מרצים וחבל
יש עוד כמה איכותיים וממש לא בנאלים שמביאים חומרים אקטואליים ולא תשסט/ח/ז/ו/ה/ד/ וכו'

אולי המרצים שאת מכירה לא משנים חומר כמו שאת לא משנה מרצה וסגנון
ועוד יותר אהבתי שאת בטוחה שיהיה איזה מרצה שהעניין יגיע אליו (כי אחרת לא היית טורחת לכתוב את הגיגיך )
בהצלחה
 

עטרה ד

משתמש מקצוען
ועוד יותר אהבתי שאת בטוחה שיהיה איזה מרצה שהעניין יגיע אליו (כי אחרת לא היית טורחת לכתוב את הגיגיך )
ב"ה אינני נאיבית עד כדי כך שאאמין שיבוא מרצה וישנה את הרצאותיו, אלא זה נכתב ע"מ לעורר אותנו האנשים המקשיבים.

יש מישהו שיכול להבטיח שמשיח בפתח?
לפני כמעט ששת אלפי שנין נברא העולם. ומה לעשות שאנו בדורות אחרונים לפני ביאת משיח? בחישוב מהיר נותר לנו מעט מאוד שנים עד התאריך האחרון... לכן, משיח בפתח.

בכל ר"ה אנו מקדישים חלק עיקרי ומיוחד בתפילה למה שנקרא המלכת ה'.
לכן, עלינו להכין עצמינו בכל יום, במיוחד בימים של אלול, ולפני הימים הנוראים להמלכת ה' עלינו. להכין את הלב, את המחשבה, וגם במעשים מעשיים.
מתי תהא מלכות ה' שולטת בעולם לגמרי? מתי שיבוא משיח.
הדרשנים שאת מדברת עליהם היו פה כבר לפני שנים רבות, לשבר את לב העם בתשובה גם בתקופות מאוד קשות לעם היהודי. כי זו - דרך.
אלול הוא חודש של קרבת אלוקים. חודש שבו מאירים י"ג מידות הרחמים בעוצמה בעולמינו הגשמי. יש בו אור רוחני שבדומה לו מאיר רק ביום הכיפורים. לכאורה היו אמורים ימי החודש הזה להיות שבת או יו"ט, בהם אסורות מלאכות מסויימות והאדם מתפשט קצת מהגשמיות והופך לכלי לאור הזה.
אך לא. הימים הם ימי חול. כי בחודש אלול המלך - בשדה.
ואנחנו, יהודים שתמיד בעומק רצוננו רוצים לעשות את הטוב והנכון אבל נופלים שוב שוב, מגיעים גם השנה אל החודש הזה. נכלמים. השנה בנוסף לכל גם הרגשנו לאורכה ש"משהו לא בסדר". אין ספק, הקב"ה רוצה שניטיב את דרכינו, שנתהפך. שנשתנה. ואנחנו בושים, דווים ומוכים גם בלי שיבואו דרשנים למיניהם להזכיר לנו את זה, הלב היהודי והנשמה האלוקית שלנו עושים את זה מצויין.
מה שאנחנו כן צריכים לשמוע, זה שאלול כאן, הזדמנות שאי אפשר לפספס, ולמרות הניסיון הדיי - מר שלנו עם עצמינו, השנה בעז"ה, זה יהיה אחרת.
שהמלך כאן, לידינו. שהוא ירד מהיכל מלכותו הישר אל השדה היומיומי המאובק שלנו. שטוף טרדות היום יום, מלא בכאב, דאגות וחוסר וודאות.
והוא רוצה שנשוב עליו. ככה. איך שאנחנו. האור שהחודש הזה מביא איתו גדול מספיק כדי להמס את את השכבות שלבשנו על עצמינו השנה. וגם הגשמיות שעוטפת אותנו לא מפריעה לו לחדור. הוא מקבל אותנו בסבר פנים יפות ומראה לנו פנים שוחקות כי הוא רואה את האמת. את מה שעשינו השנה, גם בחדרי חדרים, ואת מה שאנחנו באמת, מתחת למעטה המחוספס ולטרדות היצר. הוא רוצה שנשוב. הוא רוצה למחול לנו. הוא רוצה לחתום אותנו לשנה טובה ומתוקה.
ככה זה כשהשופט - הוא גם אבא שלנו.

ודרך אגב, החזרה בתשובה היא אחת מן המצוות. ומצוות - צריך לעשות בשמחה. שמחה על עצם עשיית המצווה, ושמחה על ההזדמנות המיוחדת שניתנת לנו, להיות כל כך קרובים למלך. להצליח לחזור להיות אנחנו.

ו"מוד" של עצבות, מרירות, דיכאון והלקאה עצמית לעולם לא יביאו אותנו למקום שאליו השמחה והקרבה האמיתית הזו תביא אותנו.
כל מילה.
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
לפני כמעט ששת אלפי שנין נברא העולם. ומה לעשות שאנו בדורות אחרונים לפני ביאת משיח? בחישוב מהיר נותר לנו מעט מאוד שנים עד התאריך האחרון... לכן, משיח בפתח.
נותרו מאתיים ועשרים שנים, שזה הרבה זמן.
ובכל אופן, גם אם הוא לא יבוא עד האלף השביעי, זה לא יבטל לנו את האמונה.
והרמב"ם כותב שדעת רוב החכמים היא שהעולם יתקיים לעולם, והדעה שהוא יחרב באלף השביעי היא דעת יחיד.
 

פררו רושה

משתמש סופר מקצוען
הנדסת תוכנה
D I G I T A L
העולם ימשיך כהרגלו. נקווה שהמשיח יגיע עד אז, וגם אז חוקי הטבע לא ישתנו.
קשה לי להבין את זה -
יכול להיות שהמשיח לא יגיע,
העולם לא ייחרב,
והוא ימשיך למעלה משבעת אלפים שנה?
כלומר, ייתכן מצב של עולם שממשיך לתפקד גם 10,000 שנים ומעלה?

או שבאמת לא הבנתי :eek: ?
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
קשה לי להבין את זה -
יכול להיות שהמשיח לא יגיע,
העולם לא ייחרב,
והוא ימשיך למעלה משבעת אלפים שנה?
כלומר, ייתכן מצב של עולם שממשיך לתפקד גם 10,000 שנים ומעלה?
כן.
הרמב"ם (מורה הנבוכים ח"ב פכ"ח) אף מוכיח זאת מהפסוק 'יסד ארץ על מכוניה, בל תמוט עולם ועד'.
 

נ.ו.ה

משתמש צעיר
שמעתי הרצאה מאד יפה ונוגעת לעניין שהעלית פה,
ההרצאה מיועדת לנשים,
והיא נמצאת בקו השמורה במבזקים (שלוחה 1)
הרצאה מהגב' אסתר ליברמן
המספר של השמורה זה-02/6440292
 

יוסי ב.ק

משתמש סופר מקצוען
לאור האמור פה. רעיון שעלה לי ואולי יהיה לתועלת.
אנחנו מכירים את 'פיטום הקטורת' שם מופיעים אחד עשר סממני הקטורת. הקטורת היא אחת מהדברים החשובים שהיו בבית המקדש. איתה היה נכנס הכהן הגדול ביום הכיפורים לקודש הקודשים, שהיה אחד מרגעי השיא של יום הכיפורים בבית המקדש ונושא שם תפילה. ובלעדי הקטורת או שהיא לא עשויה כדין, אסור לו להכנס לקודש הקדשים, ועל זה נאמר בברייתא של פיטום הקטורת "ואם חיסר אחת מכל סממניה חייב מיתה".
ברשימה של פיטום הקטורת מופיעים שני 'מצרכים' "בורית כרשינה" ו"יין קפריסין" ורבן שמעון בן גמליאל מסביר למה הם נצרכים "בורית כרשינה - ששפין בה את הציפורן [אחד מסממני הקטורת] כדי שתהא נאה, יין קפריסין ששורין בו את הציפורן כדי שתהא עזה". דהיינו שהציפורן דורשת טיפול מיוחד ובין השאר נצרך לה 'יין קפריסין'. והנה בברייתא הזאת כתוב "אם אין לו יין קפריסין מביא חמר חיוריין עתיק". מדובר בקטורת לעבודת בית המקדש! כולל כניסת הכהן הגדול לקודש הקודשים ביום הכיפורים! מה פירוש "אין יין קפריסין"? תתאמצו, תעבדו קשה, תשיגו!
למדנו מכאן שיש מצבים שאין, פשוט אין! אז במקום 'יין קפריסין' יתפשרו על 'חמר חיוריין עתיק' ועם זה הכהן הגדול יכנס לקודש הקודשים ביום הכיפורים!
עברנו שנה כל כך קשה, ולא בטוח שיש לנו 'יין קפריסין', אין לנו את ההכי טוב להגיע איתו לראש השנה. לא היינו בבתי הכנסת הרבה זמן, נאלצנו להתפלל בחצרות ובמרפסות. וכל כך הרבה מאתנו התפללו ביחידות בבידוד וכו' וכו'. קשיים כלכליים שהשפיעו על הכל וכו'. בראש השנה עצמו לא כולם יתפללו איך ואיפה שהם רגילים. ובקיצור אין לנו יין קפריסין, נעשה כל מאמץ להביא לפחות 'חמר חיוריין עתיק' ועם זה ניגש לקב"ה ונבקש ממנו "תכלה שנה וקללותיה תחל שנה וברכותיה".
 

+shira

משתמש סופר מקצוען
ברמה הטכנית, כי לא היה לי הזמן לקרוא את כל השרשור המרתק:
יש הרצאות של הרב יעקב אסטרייכר בקול הלשון מכמה סוגים. הרבה מהן על אלול, ר"ה ותשובה. הוא מקפיד לפספס טת "דגים שבים" ומקפיד לא לפספס דברים אחרים. לי הוא שינה את אלול. אולי תיהני גם.
 

עטרה ד

משתמש מקצוען
לא חשבתי שאצטרך להבהיר את עמדתי שוב ושוב.
כתבתי את הדברים כאחת חסידית, (שב"ה יודעת את מהות התשובה מאהבה, ) אם לא הייתי כזו- מסתמא שלא הייתי כותבת את הדברים.
אך רוב הדרשנים והמרצים לבנות הם בד"כ שייכים לקהילות שאינן חסידיות. (רוב. לא כל)
הרצון שלהם הוא אמיתי וכנה לעורר את הציבור לקראת הימים הנוראים אך כנראה השנה פיספסו משהו.
ואני כותבת את הדברים לא לחינם. אלא ע"מ וישמעו אחרים ששמעו הרצאות בסגנון הזה ויתעוררו לתשובה מאהבה, אחרי כזו שנה קשה ומתישה. (והיה בה הרבה הסתר פנים...),
הפניה הייתה אמנם לדרשנים והמרצים, אך כמובן שבאמת התכוונה אל האנשים הפשוטים, וגם כאלה שאינם.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכג

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת אֵלֶיךָ נָשָׂאתִי אֶת עֵינַי הַיֹּשְׁבִי בַּשָּׁמָיִם:ב הִנֵּה כְעֵינֵי עֲבָדִים אֶל יַד אֲדוֹנֵיהֶם כְּעֵינֵי שִׁפְחָה אֶל יַד גְּבִרְתָּהּ כֵּן עֵינֵינוּ אֶל יְהוָה אֱלֹהֵינוּ עַד שֶׁיְּחָנֵּנוּ:ג חָנֵּנוּ יְהוָה חָנֵּנוּ כִּי רַב שָׂבַעְנוּ בוּז:ד רַבַּת שָׂבְעָה לָּהּ נַפְשֵׁנוּ הַלַּעַג הַשַּׁאֲנַנִּים הַבּוּז לִגְאֵיוֹנִים:
נקרא  1  פעמים

לוח מודעות

למעלה