"בעלי קוראים"?-הכנסו לכאן!!!

ברוך הוא

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
וכן וַתִּקְרְב֣וּן אֵלַי֮ כֻּלְּכֶם֒
ולמה בני לא נחשב לעיצור?
עִם־בְּנֵֽי־בִנְיָמִ֥ן אָחִ֖י אִם־אֶחְדָּ֑ל
אותיות אהו"י נקראות "אמות קריאה" שהם האותיות היחידות שבאים לפעמים רק להורות את דרך הקריאה ולא לשנות, כלומר, שאפילו אם נוריד אותם ונשים ניקוד זה ייקרא אותו דבר, לדוגמא "בְּנֵ בִנְיָמִן" ורק באופן זה חל הכלל של בגד כפת רפה אחרי אהו"י. אבל במקרה של פתח עם יו"ד לאחריו, אלמלא היו"ד הקריאה משתנית לפתח רגיל, הרי זה מוכיח שהיו"ד היא במקרה זה לא אם קריאה אלא עיצור כמו כל אות נחה בסוף תיבה שהיא מורגשת אך ללא תנועה, [נ.ב. וזה גם הסיבה ש"ע" בסוף תיבה לא נחשב לאם קריאה כגון "נשבע" כיון שהע' משנה את ההגייה של הב']. מקווה שהובנתי.
 

איזהו

משתמש מקצוען
עימוד ספרים
עריכה תורנית
בלת"ק
היום נפל לי אסימון, רוצה לשמוע אם זה באמת אסימון או שרק ביצה שתתפוצץ.
כל ילד יודע השבוע (פר' ויצא) לצטט את הרש"י על החילוק בין באה לבאה, בהוה ובעבר. ולפי זה אם הבעל קורא טועה וקורא את הראשון במלעיל ואת השני במלרע יהיה צריך לחזור.
היום חשבתי שאולי על פי הרש"י (כמה פעמים השבוע, ואחד פסוק לפני כן): "כל לשון הווה משתנה לדבר בלשון עתיד ובלשון עבר לפי שכל דבר ההוה תמיד כבר היה ועתיד להיות". אז עכ"פ הבאה השני אם קורא במלרע, אין צריך לחזור.
האמנם?
 

סטודיו לגרפיקה

משתמש מקצוען
את הספר "טעם למקרא" (בצירוף דיסק שמע וערכת כרטיסים, לימוד טעמי המקרא בשיטה חווייתית ומהנה, תומכי זיכרון, ציורים מרהיבים, משימות ושעשועונים, שאלות ותרגילים, תרגילים לשינון בהדרגה, הדרכה להכנת פרשה, תפקידי הטעמים, כללי הטעמים, מדיני קריאת התורה, גרמן חדש לבר מצוה והדרכה למורה בכיתה).
ספרדי או אשכנזי?
 

ברוך הוא

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
בלת"ק
היום נפל לי אסימון, רוצה לשמוע אם זה באמת אסימון או שרק ביצה שתתפוצץ.
כל ילד יודע השבוע (פר' ויצא) לצטט את הרש"י על החילוק בין באה לבאה, בהוה ובעבר. ולפי זה אם הבעל קורא טועה וקורא את הראשון במלעיל ואת השני במלרע יהיה צריך לחזור.
היום חשבתי שאולי על פי הרש"י (כמה פעמים השבוע, ואחד פסוק לפני כן): "כל לשון הווה משתנה לדבר בלשון עתיד ובלשון עבר לפי שכל דבר ההוה תמיד כבר היה ועתיד להיות". אז עכ"פ הבאה השני אם קורא במלרע, אין צריך לחזור.
האמנם?
כבר כתבתי בעבר שייתכן שבכל מקרה אינו מעכב כיוון שהשינוי הוא רק ע"י הטעמים ולא בניקוד.
חוץ מזה ברור שאם הכוונה כאן הוא הווה, לא ייתכן לקרות בלשון עתיד רק בגלל שאחר כך ההווה הוא עתיד.
 
נערך לאחרונה ב:

ברוך הוא

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
עיינת ברש"י בפנים?
האמת שלא עיינתי ברש"י קודם, עכשיו עיינתי וראיתי שבאמת לא הבנתי את שאלתך.
ולגופו של עניין שם מדבר רש"י על הווה ממושך דהיינו כשהתורה מספרת על דבר שכך הדרך להיות תמיד משתמשת התורה לפעמים בלשון עבר כמו אצל איוב, ולפעמים בהווה ולפעמים בעתיד כיון שהדבר הזה הוא גם היה וגם הווה וגם עתיד להיות ולכן אפילו אם היה כתוב כאן בלשון אחר אין זה משנה את משמעות העניין, מה שאין כן במקומות אחרים ודאי שלשנות מעתיד להווה ולהיפך זה משנה את משמעות העניין (כגון האם רחל באותו זמן כבר באה או שתוך כדי דיבורו היא באה) ולכן שם ודאי שצריך לדייק בלשון עבר הווה עתיד. ודו"ק
אולם עדיין יש לשאול מה הדין ב"ונאספו" "וגללו" וכד' אם יקרא את זה בלשון הווה או עבר האם בזה יש לחזור (עיין באשל אברהם שכתב שאפילו אם טועה בניקוד אם זה לא משנה את משמעות העניין כגון אם אמר "וילדתָּ בן" במקום "ויולדתְּ" אין צריך לחזור).
 

חייט

משתמש פעיל
מחפש מקור לכך שהמילה הלה' תגמלו זאת - שבתחילת האזינו - נקראת כמילה אחת, למרות שנכתבת כשתי מילים. (ה לה')
וכן מקור לכך שהאות ל' היא בשוא נח, והאלף נשמעת במבטא. (בשונה מכל שמות ה' שהאל'ף נעלמת והלמ'ד בפתח)
מנחת שי
 

חייט

משתמש פעיל
וַתֹּאמֶר אֵלַי תָּבוֹא (בראשית ל טז) למה התי'ו דגושה?
בגד כפת בראש מלה דגוש
לבד אם יש אהוי במלה קודמת
ובמפיק מפסיק דחיק ואתי מרחיק חוזר הדגש וכאן זה מפיק היינו ששומעים את היוד במבטא ולכן חוזר הדגש
וכמו כעמי כעמך הכף רפויה אבל כסוסי כסוסיך היוד כן דגושה וזה מפיק שאמרנו לעיל
 

גלינג

משתמש סופר מקצוען
השיטמ"ק ומענה לשון כתבו תרוויהו
שיש להפסיק יפה בין אלוקי-אבי אברהם, אלוקי-אבי יצחק בשביל שלא ישמע שאלוקי יעקב הם אברהם ויצחק.
ולא זכיתי להבין מדוע אלוקי אבי-אברהם לא עדיף מיניה.
 

ברוך הוא

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
השיטמ"ק ומענה לשון כתבו תרוויהו
שיש להפסיק יפה בין אלוקי-אבי אברהם, אלוקי-אבי יצחק בשביל שלא ישמע שאלוקי יעקב הם אברהם ויצחק.
ולא זכיתי להבין מדוע אלוקי אבי-אברהם לא עדיף מיניה.
אם מפסיק אחרי אבי חוץ מזה שאינו נכון לפי הטעמים, הרי זה נשמע ח"ו כאומר שאלוקי אבי הוא אברהם. ולכן יפסיק באלוקי, אבי אברהם. שכך נשמע שאלוקיו הוא זה שגם היה אלוקי אביו.
 

גידל

משתמש פעיל
נערך לאחרונה ב:

גידל

משתמש פעיל
שימו לב לשינויים בפרט בין פסו' יג ליז'
 

קבצים מצורפים

  • א ל ה.docx
    KB 23.7 · צפיות: 14
  • אֵ֤לֶּה בְנֵֽי.docx
    KB 14 · צפיות: 15

סטודיו לגרפיקה

משתמש מקצוען
פרק לג פסוק יא
"כי חנני אלוקים וכי יש לי כל"
רש"י כ' שנו"ן ראשונה דגושה משום שהיא משמשת כשני נוני"ם.
ולכאו', מי שלא ידגיש את הנו"ן הראשונה יצטרך לקרוא "חננני" בשלושה נוני"ם
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יְהוָה אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יְהוָה לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יְהוָה לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יְהוָה אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  13  פעמים

לוח מודעות

למעלה