ביקורת מילות שיר - עוקר הרים

מצב
הנושא נעול.

קוביד

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
כִּי אַתָּה סוֹבֵב כָּל עָלְמִין, וְאַתָּה מָלֵא כָּל עָלְמִין,
אֵין לִי אֱלוֹ-הַּ מִבִּלְעָדֶיךָ וְלֵית אֲתָר פָּנוּי מִמֵּךְ.."
זה העיקר!
לא צריך להתקטנן....
(לו יהי)
 

castamir

מהמשתמשים המובילים!
בבית אחד הוא מניח את יושבי על מדין שחלקם עוקרים הרים, חלקם מקצצים בנטיעות ופליטת סופריהם מדברים סרק.

בבית אחר הוא מניח את המסכסכים והמגדפים.
אז כנראה שהוא לא בא למנות דרכים בעבודת ה'
יותר בכיוון של "תאמינו לי תחליטו שאתם באים לחסות בצל האלוקים, לא צריך יותר"


לא לחינם הוא בחר דווקא בדימוי התלמודי של עוקר הרים (ועוד קרא את כל השיר בשמו!).

עם "סיני" אין לו בעיה, במהלך השיר הזה. גם לא עם צדיקים או עובדי ה' כמים.

לביטוי עוקר הרים - למרות מקורו הטהור לגמרי - כבר היו במהלך השנים קונוטציות, גם בציבור החרדי והתורני.
(עד שאפשר למצוא כאלו גם בספרות השו"ת)
הפלפול לשם פלפול, לא למען ידיעת ההלכה, לא למען הוראה ואפילו לא למען עבודת ה'.
ההתנשאות שבהברקות הלימודיות. ההגבהה (גם במקור - זה הרים מול סיני, היישר לריב ההרים הידוע).

את ההבדל הזה הוא מבקש לחדד כאן.
בזכות.
 

על דא ועל הא

משתמש סופר מקצוען
עימוד ספרים
לא לחינם הוא בחר דווקא בדימוי התלמודי של עוקר הרים (ועוד קרא את כל השיר בשמו!).

עם "סיני" אין לו בעיה, במהלך השיר הזה. גם לא עם צדיקים או עובדי ה' כמים.

לביטוי עוקר הרים - למרות מקורו הטהור לגמרי - כבר היו במהלך השנים קונוטציות, גם בציבור החרדי והתורני.
(עד שאפשר למצוא כאלו גם בספרות השו"ת)
הפלפול לשם פלפול, לא למען ידיעת ההלכה, לא למען הוראה ואפילו לא למען עבודת ה'.
ההתנשאות שבהברקות הלימודיות. ההגבהה (גם במקור - זה הרים מול סיני, היישר לריב ההרים הידוע).

את ההבדל הזה הוא מבקש לחדד כאן.
בזכות.
הוא כותב: "תלמיד חכם, עוקר הרים".
 

על דא ועל הא

משתמש סופר מקצוען
עימוד ספרים
הוא לא שם באותה משוואה, אלא רק מסביר שבעוד שאנשים חריפים ומוכשרים נוטים להיות אחד מהטיפוסים האחרים, הוא יהודי פשוט שבא לעבוד את ה' בפשטות.

הדרך ארוכה מאד ממה שהוא כתב, עד ההגדרה שכתבת עליו 'שהוא שם באותה משוואה את שתי ההגדרות הללו. חלילה. הוא לא כתב כך...
וודאי שזה מעביר רושם ברור של 'לשים באותה משוואה' את שניהם.
גם אם הוא התכוון לאיזה משהו נסתר עלום ועמוק, כדבריך, זה צורם מאוד באוזן.
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
ר' שולי לעומתו, מחליט עבור עצמו בשביל מה הוא בא לעולם.
(והרי זה לא רק בשביל עצמו, על מסר כזה יקפצו קונים רבים, שעוד ינפנפו בדברי המשורר אהוב הקהל)
לא צריך להגזים. שולי רנד, השחקן והיוצר, הוא לא דמות כזו נעלית שאפשר לנפנף בדקדוקים מדבריה.
.take it easy
 

castamir

מהמשתמשים המובילים!
הוא כותב: "תלמיד חכם, עוקר הרים".

יוצרים נוטים להקצין בביטוי כדי לחדד מסר.

תזכירו לי מי כתב ממש כאן בפורום בשבוע האחרון: "מי צריך את הכיפה בכלל, היא סתם מפריעה לי"...;)
 
נערך לאחרונה ב:

על דא ועל הא

משתמש סופר מקצוען
עימוד ספרים
יוצרים נוטים להקצין בביטוי כדי לחדד מסר.

תזכירו לי מי כתב ממש כאן בפורום בשבוע האחרון: "מי צריך את הכיפה בכלל, היא סתם מפריעה לי".
א. הבדל קטן בין שיר עם מסר, לקטע סאטירי.
ב. נכתב כמשל, וכפי שמובן מסוף הקטע שהכיפה מפריעה להסתפר, ולא מעבר לזה חלילה.
ג. למרות זאת, אם היה יוצא החוצה לציבור רחב, הנוסח היה מתעדן בהרבה.
ד. למרות כל הנ"ל, הנוסח תוקן. עיין שם.
 

דיונון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
האם הוא מזלזל ביהדות אלסקה, קהילות קרליבך, חזנים בחו"ל וחיבת הארץ? (אולי כן, אבל נניח לרגע שלא)
רק אומר שעבורו בית המדרש זה המקום הכי מתאים ושם קבע את מושבו.

גם שולי רנד במילותיו אומר:
אני כבר לא אהיה תלמיד חכם עצום מחד, אך גם לא אהיה כופר ומקצץ בנטיעות מאידך.
בחרתי להיות איש טוב תמים ופשוט החוסה בצל הקל.
קבעתי את מושבי.
אהרן רזאל בסופו של מסר מכוון גבוה, לדבר הנעלה ביותר - יושבי בית המדרש.
שולי רנד לעומתו מכוון לבינוניות ומטה. וזה עוד לפני השאלה האם יש שם זלזול בלומדי התורה או לא.
נ.ב. הדרך ארוכה מאוד ממה שכתבתי, עד ההגדרה שהבאת בשמי עליו - 'משורר שאינו חרדי'. חלילה. לא כתבתי כן. כשהזהירו אותנו משבוע של ספינים התכוונו לעלילות כאלו
מצאתי עטרה מונחת בקרן זוית, אבוא ואטלנה -
שולי רנד הוא חרדי ( נראה לי), אבל הוא לא משורר חרדי.
פעם הוא מרגיז את החסידים עם 'צדיק'
אני חסיד והוא לא הרגיז אותי עם צדיק.
זה אחד השירים החסידיים ביותר שיש!
השיר לא מיועד ל'צדיק', אלא לכל אחד ואחד - חשבון נפש מטלטל.
מקלף את המסך שמאחוריו אנחנו מסתתרים מעצמנו, באפלתו משלים את עצמנו ש'אנחנו בסה"כ בסדר'.
חסידישע וורט בתלבושת מודרנית.
ופעם אחרת את הליטאים עם 'עוקר הרים'
אני ליטאי והוא לא הרגיז אותי עם עוקר הרים.
הוא פשוט לא שם.
לא צריך להגזים. שולי רנד, השחקן והיוצר, הוא לא דמות כזו נעלית שאפשר לנפנף בדקדוקים מדבריה.
.take it easy
כל התורה כולה על רגל אחת.

וכבר דנו בעבר על השינוי בסגנון השירים שלו.
 

castamir

מהמשתמשים המובילים!
שולי רנד לעומתו מכוון לבינוניות ומטה

חידה בעיניי איך מסר מופלא כזה הוא בעיניך קריאה לבינוניות.

הנה שיר קדום ואהוב עם מסר דומה:

ה׳!
לֹא גָבַהּ לִבִּי,
וְלֹא רָמוּ עֵינַי.
וְלֹא הִלַּכְתִּי בִּגְדֹלוֹת וּבְנִפְלָאוֹת מִמֶּנִּי -

אִם לֹא שִׁוִּיתִי
וְדוֹמַמְתִּי נַפְשִׁי
כְּגָמֻל עֲלֵי אִמּוֹ. כַּגָּמֻל עָלַי נַפְשִׁי…
 

על דא ועל הא

משתמש סופר מקצוען
עימוד ספרים
חידה בעיניי איך מסר מופלא כזה הוא בעיניך קריאה לבינוניות.

הנה שיר קדום ואהוב עם מסר דומה:

ה׳!
לֹא גָבַהּ לִבִּי,
וְלֹא רָמוּ עֵינַי.
וְלֹא הִלַּכְתִּי בִּגְדֹלוֹת וּבְנִפְלָאוֹת מִמֶּנִּי -

אִם לֹא שִׁוִּיתִי
וְדוֹמַמְתִּי נַפְשִׁי
כְּגָמֻל עֲלֵי אִמּוֹ. כַּגָּמֻל עָלַי נַפְשִׁי…
שמא יבאר לנו מר ביאור הכתוב כפי הבנתו, ואז נבין הקשרו לכאן.
[נ.ב. לפירש"י הפסוק מדבר על כך שדוד לא נהג בשררה ובגדולה. ולפי מדרשו הוא פסוק המדבר על שעה שנמשח למלך, ולמרות זאת לא גבה ליבו. חידה בעיניי איך כל זה קשור לענייננו].
 

סיפור8

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
בעז"ה

מזכיר לי שראיתי מודעה על כך ש"חלומה של כל אם הוא שבנה יהיה גדול בישראל" (וכמובן הפנייה לתרומה במקום פלוני על מנת שזה יתגשם...)
מצחיק איך משפט אחד הוא כל כך פשוט אצל חלק אחד מהציבור, וכל כך מופרך אצל חלק אחר...

מעולם לא חונכתי לחלום שבני יהיה גדול בישראל. גדול בתורה, כן, עובד השם. אבל גדול בישראל?

נראה שהמשפט של המשורר הנ"ל נכנס להגדרה של המשפטים האלו, שדעת חלק מהציבור אינה סובלתן ודעתם של האחרים נוחה איתם.

ולעצם העניין- המטרה בחיינו היא אכן לא לעקור הרים. לא על זה מברכים בברכת התורה ולא זה מה שה' מבקש מאיתנו. זה דבר טוב וחיובי, אבל לא מטרה בפני עצמה.
וזו כנראה כוונת המשורר, שבמשך כל השיר הוא מנסה לדייק את מטרת בואו לעולם על ידי שלילת נקודות אחרות- שלא למטרה זו הוא הגיע לעולם.
 

שרה מגן

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
עימוד ספרים
עריכה תורנית
קודם נשאל, איך קורה שאומן, בגלל הכישרון האומנותי שלו! בלבד!!! הופך לדמות מעוררת הערצה עד כדי פילפול בכל מילה היוצאת מפיו.
 

RACHELIZ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
קודם נשאל, איך קורה שאומן, בגלל הכישרון האומנותי שלו! בלבד!!! הופך לדמות מעוררת הערצה עד כדי פילפול בכל מילה היוצאת מפיו.
כנות מעוררת הערצה...
 

RACHELIZ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
גם רזאל וגם שולי הם יוצרים. לא סתם זמרים. וכל אחד דיבר את נפשו. אין כאן הוראות לאחרים אלא אולי מי שמרגיש שהוא באותה סיטואציה, שידבק במה שמדבר אליו ומרומם את ליבו.
 

על דא ועל הא

משתמש סופר מקצוען
עימוד ספרים
בעז"ה

מזכיר לי שראיתי מודעה על כך ש"חלומה של כל אם הוא שבנה יהיה גדול בישראל" (וכמובן הפנייה לתרומה במקום פלוני על מנת שזה יתגשם...)
מצחיק איך משפט אחד הוא כל כך פשוט אצל חלק אחד מהציבור, וכל כך מופרך אצל חלק אחר...

מעולם לא חונכתי לחלום שבני יהיה גדול בישראל. גדול בתורה, כן, עובד השם. אבל גדול בישראל?

נראה שהמשפט של המשורר הנ"ל נכנס להגדרה של המשפטים האלו, שדעת חלק מהציבור אינה סובלתן ודעתם של האחרים נוחה איתם.

ולעצם העניין- המטרה בחיינו היא אכן לא לעקור הרים. לא על זה מברכים בברכת התורה ולא זה מה שה' מבקש מאיתנו. זה דבר טוב וחיובי, אבל לא מטרה בפני עצמה.
וזו כנראה כוונת המשורר, שבמשך כל השיר הוא מנסה לדייק את מטרת בואו לעולם על ידי שלילת נקודות אחרות- שלא למטרה זו הוא הגיע לעולם.
וכבר כתבתי למעלה, שאני לא דן על עצם השאלה האם זו מטרת בואנו לעולם או לא,
אלא על ההשוואה בין המושג הנעלה 'עוקר הרים וטוחנן', לבין 'קוצץ בנטיעות באש קודח' וכו'.
 

castamir

מהמשתמשים המובילים!
וכבר כתבתי למעלה, שאני לא דן על עצם השאלה האם זו מטרת בואנו לעולם או לא,
אלא על ההשוואה.

:rolleyes:

'עוקר הרים וטוחנן' הוא ביטוי הערכה המובא בגמרא על ריש לקיש.
ולא יתכן (כן כן) להשתמש בביטוי הזה לומר ש'לא באתי לעולם' בשביל זה.
 
מצב
הנושא נעול.

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יְהוָה אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יְהוָה לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יְהוָה לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יְהוָה אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  19  פעמים

לוח מודעות

למעלה