דרוש מידע אתם עושים שמחה משפחתית בלי פיקוח כשרותי צמוד?

רמת אלחנני

משתמש פעיל
המשתמש נחסם
אתם עורכים שבת אופרוף או שבת שבע ברכות באולם השכונתי, הזמנתם קייטרינג עם חותמת כשרות הכי מהודרת שיכולה להיות ונראה שהכל לכאורה עשוי להתנהל על פניו על מי מנוחות. יופי, מזל-טוב! ברוכים הבאים למועדון המחותנים המאושרים.

האם חלפה בראשכם המחשבה שבמקרה של תקלה או בעיה הלכתית בענייני שבת או כשרות שעשויה להתעורר במהלך השבת, נתונה המחויבות של המלצרים בראש ובראשונה להלכה, או שמא לשמו הטוב של בעל הקייטרינג שלא תצא חלילה תקלה גסטרונומית תחת ידו או ידם שלהם?

זה מעשה שבכל יום, או במקרה שלנו מצוי בשבתות שמחה משפחתיות לרוב, שהמלצרים מנהלים את המטבח ללא כל פקוח כשרותי הדוק של משגיח המכיר את פרטי הלכות שבת וכשרות על דקדוקיהם, או למצער מישהו המשפחה המצוי ובקי בהלכות הרלוונטיות.

אינספור שאלות הלכתיות בנושא התגלגלו למפתנו של גאב"ד בד"צ מהדרין של הגאון רבי אברהם רובין, ביניהם גם סיטואציות שהתפתחו אפילו לכדי שאלות בחושן משפט.

לא פעם קרה שהמלצרים הגיעו דקות ספורות טרם כניסת השבת והכינו את המטבח לסעודות השבת, מבלי לדקדק האם התבשילים בושלו כדי צורכם טרם הנחתם על האש ומבלי לבדוק שלא נעשו מלאכות אסורות בשבת, שלא לדבר על שעת בין הערביים.

לא אחת מתברר בדקה ה-99 לפני כניסת השבת שהפלטה לא עובדת וצריך למצוא מיד פתרון יצירתי כזה או אחר, זאת מבלי לוודא שהפתרון שננקט עומד בכללי ההלכה הבסיסית ושלא לדבר על לכתחילה.

קרה גם קרה שלאחר חלוקת הצ'ולנט המהביל בקידושא רבא שנערך בבית הכנסת, ניגש בעל השמחה למלצרים ועדכן אותם שישנה קבוצה גדולה העושה את דרכה למקום וביקש להזכיר להם שהצ'ולנט שיוגש להם יהיה חם ולוהט. אך דא עקא המלצרים כבר הורידו את הסיר מהאש, אבל הצליחו לעקוף את הבעיה 'הפעוטה' ומצאו פתרון מבריק. "מה הבעיה", הם הסבירו לאחר מעשה, "יש 'בלעך' מעל האש" ולא ידעו כי דרושים תנאים נוספים כדי להחזיר סיר על האש בשבת - שלא התקיימו במקרה ההוא - ולא די באש מכוסה.

במקרה אחר, הרוטב של אחד התבשילים נשכח באחד הארגזים מאחור ולפתע לפני ההגשה היה צורך בחימום. בלית ברירה, המלצר מחוסר ידע או מפחד מביקורת שלילית, הניח אותו לחימום על הפלטה בעיצומו של השבת. בסיטואציה אחרת כשהיה חסר רוטב, המלצר פשוט הוסיף מים בלי למצמץ.

אגב, בכל המקרים המצוינים, מדובר בחברות קייטרינג הזוכות להשגחת כשרות של בד"צ מהודר לעילא ולעילא. הבעיה מתחילה ברגע שהמשלוח יוצא את מטבח הקייטרינג, או אז אין לגוף הכשרות כל פיקוח על הנעשה לאחר מכן.

דיון מעניין התגלגל לפתחו של בית ההוראה בנשיאותו של הרב רובין, כאשר מנהל קייטרינג ביקש לדעת אם יש מקום לתבוע ממונית אדם שמנע מהמלצר לעבור על איסור שבת ולהחזיר סיר חמין לפלטה, וכתוצאה מכך הוא נתבע על ידי בעל השמחה בגין עוגמת נפש והוא נאלץ לפצותו.

כאן מפנה הגר"א רובין זרקור לדילמה לא פשוטה שעומד בפני כל מלצר באשר הוא שנאלץ לתת שירותים גם בשבת. "הרי גם אם נניח שהמלצר יודע ומכיר את ההלכה על בוריה, האם הוא יהיה מסוגל לעמוד בנחישות מול בעל השמחה או בעל הקייטרינג בידיים חשופות עם צ'ולנט קר, או שהפיתוי לדלג בקלילות על כמה שאלות הלכתיות סבוכות בענייני שבת יקרוץ לו יותר? איננו יודעים... אבל מה שבטוח שהמצב הזה הוא לא ראוי. מה גם שברוב המקרים המלצרים הם לא בדיוק כאלה המקפידים על הנחת תפילין דר"ת... והם הם אלו המופקדים על המלאכה לחמם ולהגיש את האוכל לאורחים שלנו בשבת. ואם במחללי שבת בפרהסיה עסקינן, דבר שלצערנו נפוץ לא מעט במחוזותינו, קיימת שאלה נוספת לגבי היין ובמקרים של מלצרים גויים מתווסת לכך בעיה של 'בשר שנתעלם מן העין', וכך הלאה. יכלה הנייר והשאלות ההלכתיות לא יכלו.

"ברור לכל ירא-שמיים שלא יכניס הביתה חלילה מזון שעומד ברמת כשרות עם סימני שאלה, כך גם לא יסעד באירוע כלשהו מבלי שיוודא שגוף נותן הכשרות יהיה ברמה מספקת עבורו. אבל באירועים משפחתיים הנערכים בשבת, אין מי שישגיח ויעיף מבט על הבחורצ'יק שמטפל בחימום האוכל מאחורי הפרגוד במטבח, או אפילו לוודא היכן המלצרים מתאכסנים בשבת והאם הם מגיעים ממרחק ברכב חלילה. אין ספק שהמצב הנוכחי לא תקין בעליל.

"ולכן", אומר הרב רובין, "הפתרון האולטימטיבי והראוי ביותר הוא להציב משגיח כשרות צמוד במהלך סעודות השבת שישגיח ויפקח על עבודת המלצרים. פתרון נוסף עשוי להיות אפשרי, שגוף נותן הכשרות לקייטרינג יגבש מסמך נהלים ברורים בסדר כרונולוגי של זרימת העבודה. החל משעת ההגעה למטבח של המלצרים לפני שבת, דרך ההכנות לפני שבת, ההכנות לקראת סעודות השבת ובמהלכן, אופן ההגשה וכן התייחסות איך לפעול בכל הסיטואציות האפשריות והשאלות שעשויות להתעורר במהלך השמחה. בד בבד יש למנות אדם מתוך המשפחה הבקי ומכיר את הלכות שבת על בוריין ויפקח על עבודת המלצרים ויוודא את יישום מסמך הנהלים. "מה שברור", מסכם הרב רובין, "המצב העכשווי מחייב תיקון ויפה שעה אחת קודם".

כל רגע
 

רוגעל'ה

משתמש מקצוען
איור וציור מקצועי
לא בהכרח צריך משגיח צמוד.
השבת עשינו שמחה משפחתית ב"ה.
בעלי היה בקשר מתמיד עם המלצרים, לפני כל סעודה ברר איתם איך הם מחממים כל דבר, בדק איתם איך הם בדיוק מניחים על קומה שניה וכו'. כל מנה ומנה הוא ידע בדיוק איך היא מתחממת ומתי מניחים אותה על הפלטה ואיך.
(יאמר לזכותם שהם היו ממש מונחים בהלכות וידעו מה מותר ומה אסור).

אני חושבת שברגע שהמלצרים מבינים, שיש כאן משהו שאכפת לו, ושהוא בודק אותם. הם כבר לא יעשו דברים על דעת עצמם בלי לשאול. ואם בעל השמחה לא מספיק פנוי לטפל בזה, הוא יכול למנות משהו מהמשפחה אחראי במקומו.

ואגב, המשגיח הגיע בערב שבת, לבדוק את המטבח, נתן הוראות מדוייקות. לגבי כל החימומים למיניהם.
 

דוּבי

משתמש מקצוען
לא בהכרח צריך משגיח צמוד.
השבת עשינו שמחה משפחתית ב"ה.
בעלי היה בקשר מתמיד עם המלצרים, לפני כל סעודה ברר איתם איך הם מחממים כל דבר, בדק איתם איך הם בדיוק מניחים על קומה שניה וכו'. כל מנה ומנה הוא ידע בדיוק איך היא מתחממת ומתי מניחים אותה על הפלטה ואיך.
(יאמר לזכותם שהם היו ממש מונחים בהלכות וידעו מה מותר ומה אסור).

אני חושבת שברגע שהמלצרים מבינים, שיש כאן משהו שאכפת לו, ושהוא בודק אותם. הם כבר לא יעשו דברים על דעת עצמם בלי לשאול. ואם בעל השמחה לא מספיק פנוי לטפל בזה, הוא יכול למנות משהו מהמשפחה אחראי במקומו.

ואגב, המשגיח הגיע בערב שבת, לבדוק את המטבח, נתן הוראות מדוייקות. לגבי כל החימומים למיניהם.
כנ"ל
אנחנו גם מקפידים על מלצרים מאוד מסוימים שיודעים את ההלכות הרלוונטיות כמו שצריך
ואחד מהמשפחה נמצא ועוקב ממש על כל צעד ושעל שלהם
לפי השבתות שאני הייתי זה דבר מקובל
 

רוגעל'ה

משתמש מקצוען
איור וציור מקצועי
יפה לכם.
אבל אני הייתי בהרבה שבתות של שמחה, שבעל הבית לא יודע, לא מבין, לא מונח, לא בודק, ולא עוקב.
ועל זה ראוי לעורר ולהזהיר.
הדברים שכתבתי באו לחזק את דבריך, שצריך השגחה.
אבל גם להוסיף שלא חייב משגיח צמוד, אפשר להשגיח לבד. (כמו שבבית שלי אני משגיחה לבד..)
 

י. שלמה כהן

משתמש צעיר
תלוי
מי שיודע את ההלכות ויש לו זמן לזה - אז לא צריך
מי שלא יודע / אין לו זמן לזה וין מחליף - אז צריך
מומלץ גם להתייעץ לפני עם משגיח או אחד שמבין טוב לבדוק את נקודות התורפה והפתרונות
 

רוגעל'ה

משתמש מקצוען
איור וציור מקצועי
מומלץ גם להתייעץ לפני עם משגיח או אחד שמבין טוב לבדוק את נקודות התורפה והפתרונות
בעקרון, אם יש השגחה לקייטרינג, אמור להגיע משגיח למקום, לפני האירוע, ולתת הוראות.

מי שלא יודע / אין לו זמן לזה וין מחליף - אז צריך
ודאי.
 

רמת אלחנני

משתמש פעיל
המשתמש נחסם
מישהו פעם אמר לי הערה מעניינת
הרי רוב המלצרים בחתונות הם בחורים שלצערינו נשרו מדרך התורה ורובם ככולם לא נוטלים ידיים כל בוקר בקומם מהשינה כך שיוצא שהם נוגעים באוכל עם ידיים עם רוח רעה, וזה דבר מאד לא טוב, ובאמת יש צדיקים ואנשי מעשה שמבקשים יפה בעדינות מהמלצרים ליטול ידיים בתחילת הערב, בדרך כלל כשמבקשים יפה ובדרך ארץ הם לא נפגעים ועושים את זה
 
מישהו פעם אמר לי הערה מעניינת
הרי רוב המלצרים בחתונות הם בחורים שלצערינו נשרו מדרך התורה ורובם ככולם לא נוטלים ידיים כל בוקר בקומם מהשינה כך שיוצא שהם נוגעים באוכל עם ידיים עם רוח רעה, וזה דבר מאד לא טוב, ובאמת יש צדיקים ואנשי מעשה שמבקשים יפה בעדינות מהמלצרים ליטול ידיים בתחילת הערב, בדרך כלל כשמבקשים יפה ובדרך ארץ הם לא נפגעים ועושים את זה
יש כאלו שמראש מזמינים "הימישע טיילערס"
 

מירימ

משתמש פעיל
מקוה שלא נכשלנו ולא היכשלנו!!
תודה עצומה
אתם עורכים שבת אופרוף או שבת שבע ברכות באולם השכונתי, הזמנתם קייטרינג עם חותמת כשרות הכי מהודרת שיכולה להיות ונראה שהכל לכאורה עשוי להתנהל על פניו על מי מנוחות. יופי, מזל-טוב! ברוכים הבאים למועדון המחותנים המאושרים.

האם חלפה בראשכם המחשבה שבמקרה של תקלה או בעיה הלכתית בענייני שבת או כשרות שעשויה להתעורר במהלך השבת, נתונה המחויבות של המלצרים בראש ובראשונה להלכה, או שמא לשמו הטוב של בעל הקייטרינג שלא תצא חלילה תקלה גסטרונומית תחת ידו או ידם שלהם?

זה מעשה שבכל יום, או במקרה שלנו מצוי בשבתות שמחה משפחתיות לרוב, שהמלצרים מנהלים את המטבח ללא כל פקוח כשרותי הדוק של משגיח המכיר את פרטי הלכות שבת וכשרות על דקדוקיהם, או למצער מישהו המשפחה המצוי ובקי בהלכות הרלוונטיות.

אינספור שאלות הלכתיות בנושא התגלגלו למפתנו של גאב"ד בד"צ מהדרין של הגאון רבי אברהם רובין, ביניהם גם סיטואציות שהתפתחו אפילו לכדי שאלות בחושן משפט.

לא פעם קרה שהמלצרים הגיעו דקות ספורות טרם כניסת השבת והכינו את המטבח לסעודות השבת, מבלי לדקדק האם התבשילים בושלו כדי צורכם טרם הנחתם על האש ומבלי לבדוק שלא נעשו מלאכות אסורות בשבת, שלא לדבר על שעת בין הערביים.

לא אחת מתברר בדקה ה-99 לפני כניסת השבת שהפלטה לא עובדת וצריך למצוא מיד פתרון יצירתי כזה או אחר, זאת מבלי לוודא שהפתרון שננקט עומד בכללי ההלכה הבסיסית ושלא לדבר על לכתחילה.

קרה גם קרה שלאחר חלוקת הצ'ולנט המהביל בקידושא רבא שנערך בבית הכנסת, ניגש בעל השמחה למלצרים ועדכן אותם שישנה קבוצה גדולה העושה את דרכה למקום וביקש להזכיר להם שהצ'ולנט שיוגש להם יהיה חם ולוהט. אך דא עקא המלצרים כבר הורידו את הסיר מהאש, אבל הצליחו לעקוף את הבעיה 'הפעוטה' ומצאו פתרון מבריק. "מה הבעיה", הם הסבירו לאחר מעשה, "יש 'בלעך' מעל האש" ולא ידעו כי דרושים תנאים נוספים כדי להחזיר סיר על האש בשבת - שלא התקיימו במקרה ההוא - ולא די באש מכוסה.

במקרה אחר, הרוטב של אחד התבשילים נשכח באחד הארגזים מאחור ולפתע לפני ההגשה היה צורך בחימום. בלית ברירה, המלצר מחוסר ידע או מפחד מביקורת שלילית, הניח אותו לחימום על הפלטה בעיצומו של השבת. בסיטואציה אחרת כשהיה חסר רוטב, המלצר פשוט הוסיף מים בלי למצמץ.

אגב, בכל המקרים המצוינים, מדובר בחברות קייטרינג הזוכות להשגחת כשרות של בד"צ מהודר לעילא ולעילא. הבעיה מתחילה ברגע שהמשלוח יוצא את מטבח הקייטרינג, או אז אין לגוף הכשרות כל פיקוח על הנעשה לאחר מכן.

דיון מעניין התגלגל לפתחו של בית ההוראה בנשיאותו של הרב רובין, כאשר מנהל קייטרינג ביקש לדעת אם יש מקום לתבוע ממונית אדם שמנע מהמלצר לעבור על איסור שבת ולהחזיר סיר חמין לפלטה, וכתוצאה מכך הוא נתבע על ידי בעל השמחה בגין עוגמת נפש והוא נאלץ לפצותו.

כאן מפנה הגר"א רובין זרקור לדילמה לא פשוטה שעומד בפני כל מלצר באשר הוא שנאלץ לתת שירותים גם בשבת. "הרי גם אם נניח שהמלצר יודע ומכיר את ההלכה על בוריה, האם הוא יהיה מסוגל לעמוד בנחישות מול בעל השמחה או בעל הקייטרינג בידיים חשופות עם צ'ולנט קר, או שהפיתוי לדלג בקלילות על כמה שאלות הלכתיות סבוכות בענייני שבת יקרוץ לו יותר? איננו יודעים... אבל מה שבטוח שהמצב הזה הוא לא ראוי. מה גם שברוב המקרים המלצרים הם לא בדיוק כאלה המקפידים על הנחת תפילין דר"ת... והם הם אלו המופקדים על המלאכה לחמם ולהגיש את האוכל לאורחים שלנו בשבת. ואם במחללי שבת בפרהסיה עסקינן, דבר שלצערנו נפוץ לא מעט במחוזותינו, קיימת שאלה נוספת לגבי היין ובמקרים של מלצרים גויים מתווסת לכך בעיה של 'בשר שנתעלם מן העין', וכך הלאה. יכלה הנייר והשאלות ההלכתיות לא יכלו.

"ברור לכל ירא-שמיים שלא יכניס הביתה חלילה מזון שעומד ברמת כשרות עם סימני שאלה, כך גם לא יסעד באירוע כלשהו מבלי שיוודא שגוף נותן הכשרות יהיה ברמה מספקת עבורו. אבל באירועים משפחתיים הנערכים בשבת, אין מי שישגיח ויעיף מבט על הבחורצ'יק שמטפל בחימום האוכל מאחורי הפרגוד במטבח, או אפילו לוודא היכן המלצרים מתאכסנים בשבת והאם הם מגיעים ממרחק ברכב חלילה. אין ספק שהמצב הנוכחי לא תקין בעליל.

"ולכן", אומר הרב רובין, "הפתרון האולטימטיבי והראוי ביותר הוא להציב משגיח כשרות צמוד במהלך סעודות השבת שישגיח ויפקח על עבודת המלצרים. פתרון נוסף עשוי להיות אפשרי, שגוף נותן הכשרות לקייטרינג יגבש מסמך נהלים ברורים בסדר כרונולוגי של זרימת העבודה. החל משעת ההגעה למטבח של המלצרים לפני שבת, דרך ההכנות לפני שבת, ההכנות לקראת סעודות השבת ובמהלכן, אופן ההגשה וכן התייחסות איך לפעול בכל הסיטואציות האפשריות והשאלות שעשויות להתעורר במהלך השמחה. בד בבד יש למנות אדם מתוך המשפחה הבקי ומכיר את הלכות שבת על בוריין ויפקח על עבודת המלצרים ויוודא את יישום מסמך הנהלים. "מה שברור", מסכם הרב רובין, "המצב העכשווי מחייב תיקון ויפה שעה אחת קודם".

כל רגע
 

מירימ

משתמש פעיל
סה"כ ניסיתי להבין מה התכוונתכם במה שכתבתם "מקווה שלא נכשלנו ולא הכשלנו".
לקחתם מלצרים רגילים? בעל השמחה השגיח, פיקח, נכנס מדי פעם למטבח, נתן איזה שהם הוראות?
עישנו שמחות כמתואר -
קיטרינג עם הכשר מהודר, ללא משגיח בשטח, עם מלצרים שהקייטרניג שלח
ולא, לא בדקנו מה בדיוק עושים המלצרים מבחינה הלכתית.
 

תמי אחת

משתמש סופר מקצוען
ולא, לא בדקנו מה בדיוק עושים המלצרים מבחינה הלכתית.
חייבים לפקח.
יכול להיות אפילו קטע טכני, של העברת המנות בעוד התבנית/ הסיר על הפלטה. זה מגיס ובעייתי לחלוטין.
אמא שלי פעם אמרה למלצרים שלא יחליקו את הכבד, משום ממחק. זה דברים הכי פשוטים, שלפעמים גם אנשים חרדים ויראים נכשלים - אם הם לא בקיאים בכך.
ואם כבר - חשוב לבדוק מה קורה *גם* במטבחי האולם.
כבר קרה שבערב שבת אבא שלי הגיע וגילה שהצג שעל המקרר מחליף מעלות ברגע שפותחים את הדלת. בעיה קשה...
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קלא

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד יְהוָה לֹא גָבַהּ לִבִּי וְלֹא רָמוּ עֵינַי וְלֹא הִלַּכְתִּי בִּגְדֹלוֹת וּבְנִפְלָאוֹת מִמֶּנִּי:ב אִם לֹא שִׁוִּיתִי וְדוֹמַמְתִּי נַפְשִׁי כְּגָמֻל עֲלֵי אִמּוֹ כַּגָּמֻל עָלַי נַפְשִׁי:ג יַחֵל יִשְׂרָאֵל אֶל יְהוָה מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם:
נקרא  26  פעמים

אתגר AI

ממה זה עשוי...? • אתגר 16

לוח מודעות

למעלה