אתגר דו שבועי - שני מטר

ליאורהA

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
קורונה. אי אפשר להתעלם ממנה. נדחפת בעקשנות לכל פינה בחיינו - לפחות כאן יהיה לנו קצת שקט ממנה.
אבל עובדה שלא. אין לי נתונים מדוייקים, אבל הרבה אשכולות נפתחו בעניין הזה. הרבה מאוד.
אז בהשראת הימים הללו, ובענייני דיומא (יתבאר בהמשך), מוגש לכם האתגר הבא. והנושא הוא: מרחק. ריחוק חברתי. במילים אחרות: שני מטר.
כתבו סיפור/ שיר/ קטע בלי ז'אנר מוגדר בנושא מרחק. יכול להיות מרחק פיזי (בין ארצות), מרחק אידיאולוגי (ההערות על הכתיבה, לא על התוכן, בבקשה), ריחוק רוחני וכו'... ריחוק בין עמ"י לביתו של הקב"ה בהשראת י"ז בתמוז. מה שתבחרו.
האתגר יינעל בע"ה בעוד שבועיים מהיום.
נספח
בהצלחה!
 
נערך לאחרונה ב:

הוריקן

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
צילום מקצועי
הרוח פרעה קלות את שערם של השניים, מצטרפת בהמייתה לקול הגלים המתנפצים.

אב ובן צועדים, דומים במראה ומעט בגובה.

"אז מה בן.. מה שלומך?" הקול רועד מעט, סדוק.

"בסדר" הוחזרה התשובה מבעד לשפתיים החשוקות.

"כן.. אני ... אני שמח לשמוע" לאט האב "פשוט רציתי שנצא קצת, נדבר..."

הבן המהם כמה הימהומים לא מחייבים, מרגיש שהגלים והרוח אינם עושים עבודתם כמו שצריך- שקט מידי ...

החול הרך והצדפות עניינו אותם פתאום יותר מכל פעם אחרת ולולא הגולש שארז את חפציו לידם, והיווה מבלי משים נושא לשיחה, נדמה היה ששתיקתם תארך נצח.

"אתה ממש מבין בנושא אה..." סיכם האב כשמוצו כל הזוויות העוסקות בגלישה, גלים וכמה הים גדול...

' למה רק עכשיו אתה אומר לי את מה שכמהתי לו כל ילדותי??? זה כבר לא מאוחר מידי???'

לאחר עוד רגעים מביכים מלאים בשתיקה עד אפס מקום הציע הבן " נחזור הביתה?"

' אתה לא רואה כמה אני מנסה להתקרב, להתקשר אליך??? הלב שלי בוער, שורף, אכול...' חשב האב

אבל בשקט רק אמר "כן, באמת כבר מאוחר...."

הרחובות חשוכים רק קיוסק בפינת הדרך קיבל את פניהם באור לבן חיוור "מה אתה אומר על משהו קריר? " שאל האב "קצת חם היום"

"לא תודה אבא, באמת לא צריך"

'עכשיו באמת לא צריך'

"בטח שצריך" אמר האב, מנסה לגבור על העלבון בקולו "שניים קולה בבקשה"

טפח האב על בנו ומיד נרתע מהכתף המתקשחת.

וכשהעפילו שניהם במדרגות לביתם לחש האב לגבו של בנו כשדמעות מתקשרות בעיניו,

"אני.. אני אשמח שנצא כך שוב..." תסכול, אכזבה, לב מנופץ לרסיסים.



לו רק ראה את שפתותיו הרוטטות של בנו....
 

רוחי בלבוחי

משתמש סופר מקצוען
"סבא היא שלך", שמתי את רות הקטנה על ברכיו, סבא, "זו הנקמה הכי מתוקה שלך בהם..."

לא מזכירה לסבא את השנים הנוראיות הללו, המספר על היד מזכיר לו ולכולנו כל בוקר, עת נכרכות הרצועות.

סבא גליציאנר טיפוסי, שנון ומלא הומור, כבה עם השנים, זה כבר לא אותו סבא ששר "קה ריבון" בקול חזק, זה לא הסבא ההדור עם הספודיק הגבוה והמרשים עם החיוך של הגיט שבעס בשעת דמדומים.

סבא כבר מבוגר ונזקק, נסעד ונתמך, ואנו לצידו - - - רק לראות את סבא מחייך.

קשה להוציא מסבא חיוכים, אבל הילדים מצליחים בקלות, צחוק של ילד וסבא נמס, חיוך של תינוקת וסבא מתמוגג,

אנחנו עוטפים את סבא באהבה ומניחים לו את החומש עם הפירוש של "העמק דבר" שהוא כל כך קשור אליו, ה"שניים מקרא" מחייה אותו.

סבא- שנים של סבל, בוכנוואלד, ופרוסת לחם כל שבת , שנשמרה בקפדנות ל"לחם משנה" ,

סבא- לצאת מערימת המתים, ולצעוד אלי החיים...

שנים של נחת, של משפחה חמה סביב, קרוב קרוב, משפחה מחבקת חזק, שולחן שבת סבא בראש השולחן, ושירים וזמירות שממלאים את הלב , וסבא קורן, סבא שמח, נקמתי בו, ימ''ש.


שלהי חורף תש''פ

סבא לבד, הדלת סגורה, אין צחוק של ילד, ואין המולה,

סבא לא מבין, סבא משתוקק לקרבה, סבא מחכה לחיבוק של נכד, לחיוך של נינה,

הוא יושב בחלון השמש מסנוורת, ביד כוס תה, והפנים חסרות מבע.

"סבא" - - - אני פה, על הסורג ... גילי הקטנה מכניסה את הראש מבעד לסורג, נס שסבא בקומה ראשונה אפשר לפגוש את סבא בלי להיכנס,

סבא מסתכל, סבא מרגיש את הלב הקרוב, ו—כן סבא סוף סוף מחייך.
 

יאן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
סורי על הנושא הלעוס לאחרונה.

שוב הוא מצא את עצמו נוטל את הכובע והחליפה בתנופה ו"הולך ללמוד". עיניים זועמות ליוו אותו.
בהתחלה הוא הלך ללמוד בהודיה, פינק את עצמו בגביניות עייפות ושקית שוקו. אחר כך נחת במעלית השקופה לספרי אור החיים, עד שקלט מזוית עינו את אסטרייכר מהגמ"ח ונמלט לעזרה ואחווה, אך שם חש כתרנגול בודד בלול מטילות וברח מהר לבית הכנסת הקטנטן, התמקם וטחן את הגביניות. את השוקו הוא לא ישתה כאן, קצת כבוד. דחף אותו לכיס ונפנה למשימה הקשה ביותר, איך להעביר את הזמן עד אחד ורבע, אז יענקי חוזר מהחיידר ומטשטש את האווירה הלא נעימה.

איפה ימצא בית מדרש פנוי בשעה הזו. לא פשוט. בזכות הקורונה יש אי אלו בתי מדרש שוממים למחצה. אבל בזכות הקורונה הוא בכלל יצא בחוץ עכשיו. לבסוף התיישב ביוצאי - כלשהו, ופתח עלון של הידברות. העלון עיצבן אותו. בכל מקום ראה רק מודעות על שלום בית. שלום לך - בית.

איך, איך הגיע למצב הזה. רק לפני חודשיים עוד תכננו לפרוטרוט את העיצוב החדש לסלון, אבל אז הגיעה הקורונה והעסק שלה גווע מיום ליום. לא היו הזמנות. כן היו ביטולים. מחנק אשראי ומחנק באופן כללי.

ואז הוא גילה שהוא עקשן. לא רק עקשן אלא גם וכחן. וגם זעמן. זעמן מצוי. זועם על כל דבר. מילא, זה טבעי. האדם הרי יורד לעולם לתקן את מידותיו. אבל הוא גילה שגם היא עקשנית. איפה היתה כל השנים. החביאה את הכל מתחת לחיוך כזה נחמד. הקורונה גילתה את הפרצוף האמיתי שלה.

לא, לא. הוא נסחף.
נכון, תקופה קשה, קשה מאוד אפילו. אבל ככה לזרוק לפח תשע שנים? באמת היו שנים טובות. היו גם מריבות קטנות אבל תמיד הוא הצליח לראות את היבשה באופק. הפעם, זה נראה לו אחרת. הוא טובע בים הגדול. האם זהו? רק בגלל קורונה אחת דפוקה הכל ילך לאיבוד?
הוא לא מסוגל לחשוב בצלילות. כולו עברה וזעם. מלאכים רעים. השוקו התפוצץ לו בכיס. איך מתאים. הוא שונא את כולם. לפחות יכין קפה וירגע.

במטבחון פגש את שיף, ידיד ישן מהישיבה. ככל הידוע לו הוא אינו תושב העיר בכלל.
אה? מה?
שיף חייך את חיוכו הידוע. כן, נקלעתי לכאן. מה נשמע? שנים, שנים.
שיף נעשה שוחט חו"ל. הוא בא לכאן לרב לובלינסקי שיראה את הסכינים שלו. טייל כבר בכל העולם. נוסע לתקופות ארוכות.
משהו נדלק בתוכו.

תגיד, איך נכנסים לעסק הזה? כאילו, איך התחלת בכלל? וזה לא קשה לך להיות חודש מחוץ לבית?
הוא שואל כאילו בתמימות אבל שיף קלט.
אתה רוצה? יוצאים שבוע הבא ובדיוק חסר משגיח. תבוא.
היא הסכימה מיד. בטח, רק תסע. נסתדר. אל תדאג.

עכשיו הוא כאן, בסן משהו, רחוק עשרת אלפים קילומטר, ומרגיש שהוא אפילו טיפה מתגעגע.
איך אמר לו פעם מישהו חכם, כשאומרים עושה שלום במרומיו, הולכים אחורה. לפעמים להתרחק זה השלום.
 

גוגלית

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
פרסום וקופי
אֶצְבָּעוֹת שׁוֹבְתוֹת
נְצוּרָה הַמִּקְלֶדֶת
וְצַו הַרְחָקָה.

מִלִּים נִפְלָטוֹת
הַשּׁוּרָה מִתְאַבֶּדֶת
מֶרְחַק עֲרִיקָה.
 

shevi123

מהמשתמשים המובילים!
מנהל קבוצה
כתיבה ספרותית
לילה, בקר, צהרים וערב. ימי חול כשבתות ומועדים. ללא רגע של הפוגה.

הגב דואב מסחיבה ממושכת, החבל הקושר את השק מעקצץ את ידיה ומותיר סימנים אדומים, מציקים. והיא לבדה, ממשיכה בדרכה. צופה מדי פעם בהמון הגועש, השמח, שחוגג לא רחוק ממנה.
מנסה לעצור למנוחה קלה, לשאוף אויר, ללגום מים צוננים.

כהרף עין מסיטה את מחשבתה. 'מדוע את בכלל חושבת על כך?' כמו שמעה את קולו של השק, בפעם המי יודע כמה. 'כלום באמת חשבת שתוכלי להיפרד ממני? מהשק הוותיק המלווה אותך בנאמנות כבר שנים ארוכות? באמת חשבת שתוכלי להפטר ממני?'.
נכנעת, עצובה ודומעת. ממשיכה בדרכה הארוכה, זרועת המכשולים.

הדרך קשה, מתישה, אך כה מוכרת. 'אילו הם חייה', נאנחה בלי קול. 'ואין מה לעשות, תשלימי עם זה, תשלימי עם זה כבר. למה את סתם מייסרת את עצמך? עדיף כבר להשלים, לא?'

באחת הקיצה משנתה הטרופה. שטופת זיעה קרה, מנסה להסדיר את קצב ליבה המשתולל.
'זהו רק חלום', שיננה לעצמה, 'חלום בלהות אך לא יותר מכך'.
אך בליבה פנימה ידעה שאין זה כך. החלום הזה הוא תמצית חייה. נשמתה הזועקת בקול דממה דקה, המודחקת בקפידה, מצאה לה פורקן בשקט הלילי.
'זה לא יעזור לך' מצאה את עצמה לוחשת, 'איך באמת חשבת שתיפטרי מחלק כה משמעותי בחייך? מהסבל שמעיק עלייך יום יום, שעה שעה, בכל דקה מחדש, בכאב מפלח חודר עד לקרקעית הנפש'.

את האבחנה הרשמית לא קבלה כ"כ מהר, קדמו לכך שנים ארוכות של סבל.
התרגלה בכאב לכך שהיא לא מצליחה להתמיד בלימודיה. רגליה קיפצו כמו מעצמם, חותרות להרגיש את החופש והשחרור. ימיה היו מלאים במעוף יצירתי קסום. ובהמון, המון כוחות שאין להם סוף. שום מעצור לא עמד בפניה. במשך ימים ולילות לבנים, העסיקה את עצמה ללא הרף. פרויקטים, ניקיונות, ארגון ועיצוב הבית מחדש, ואין ספור רעיונות. כמו ננסכו בה כוחות על טבעיים.

ההמשך היה פחות מזהיר. לא רוצה להיזכר, לא יכולה לשכוח.
המיטה שהפכה לה לחברה קרובה, קרובה מדי. הדמעות שהפכו לאורחות קבע. הייאוש והחידלון שחנקו את נפשה. והיא שתקה, התנתקה. לא רצתה לדעת ולא להבין. רק בקשה שיעזבו אותה לנפשה, שגם ככה קשה לה ושיפסיקו לנדנד.

בסוף לא הייתה ברירה. מול פרופסור מעונב, וקירות עטורים בתעודות ומכתבי תודה נרגשים, נאלצה להתמודד פנים מול פנים עם האבחנה הקודרת.
'זה ממש כמו רכבת הרים' ניסה הפרופסור להסביר בעדינות. 'חווית בעצמך את שני הקצוות. את ההיי המדהים, הבלתי טבעי. המשכר בעוצמתו וכ"כ מושך. ואת המעבר החד, לדיכאון כ"כ קשה ומייסר'.

האבחנה הייתה כ"כ מהירה, ממש לא היה שמץ של התלבטות. ולא, לא עמדה בפניה שום ברירה. הגוש החונק איים להתפרץ. בקושי השתלטה עליו, אכזרי שכמותו. כמו מתוך בלהות, הדהד בה גזר דינה. זוהי מחלה. לא פשוטה ולא נעימה. 'מאניה דיפרסיה' ניסתה להגות, להתרגל למילים שיהפכו להיות חלק משמעותי מחייה. לא יכלה, לא רצתה.

'הבשורה הטובה' המשיכו להלום בה המילים, 'שיש לנו דרכי טיפול מדהימות. תרופות חדשניות, כמעט ללא תופעות לוואי. את תוכלי לנהל אורח חיים שגרתי כמעט לחלוטין. לתפקד, לעבוד ולהמשיך את החיים. כמובן כל עוד תיטלי את התרופות כסדרן'.

ואז זה הגיע, המרשם הכולל מגוון כדורים. הוראות קפדניות מתי, כמה ואיך. וכמובן ביקורת חוזרת, המלצה לליווי פסיכולוגי מסודר. ואיחולים לחזרה לשגרה במהרה.

הכל עובר במוחה בקצב מסחרר. כן, זה היה הרגע בו נחלקו חייה לשניים. והחלק השני, הכבד, צורב את נשמתה יום יום. הסוד המעיק נכרך והעיק על גבה, מייסר ומכאיב. ההחלטה הגורלית נבטה בה בהחלטיות. היא תתמיד בהסתרה עיקשת של כל סממן שיכול להסגיר אותה.
גם בימי הדיכאון שלא נטשו אותה, למרות הכל. דאגה להסתיר, להסתתר ככל האפשר. למצוא תירוצים יצירתיים להעדרה מאירועים וחוויות משפחתיות.
היו גם ימים טובים. אפילו רבים. בהם עבדה בעבודות מכובדות. כמעט ולא הרגישה שונה. מסתבר שמחלתה לא יכלה לכישרונותיה הברוכים.

והשק? השק המשיך להכביד. לחרוץ בה חריצים שותתי דם. להתעלל בה מבלי מפריע. בעקביות בלתי נלאית, יוצר חומה שקופה, החוצצת בינה לבין הבריאים המאושרים.
מודעת עד לכאב למחיר ההחלטה. הבדידות הנוראה, שתייסר את נשמתה ללא הפוגה.
ככל שהייתה מוקפת חברות וידידות מעריכות. בני משפחה אוהבים ומחבקים. חשה ביתר שאת את החומה השקופה, החוצצת ביניהם. יודעת שלעולם לא תוכל לחוש את קרבתם באמת. יודעת שהם רואים רק את המסיכה, היפה והמושלמת. לא משערים בנפשם כמה סבל ודמעות מסתירה היא בדממה.

לפעמים, רק לעיתים רחוקות, העזה להשתעשע ברעיון ההזוי, הכ"כ מופרך ומטופש. ניסתה לחזות בדמיונה, ברגע בו היא משתפת בפשטות את בני המשפחה, החברות והידידות הקרובות.
לא כדי לפרסם, לא כדי שיעטפוה במבטי רחמים. רצתה לחוש את הקרבה, למרות הכול, למרות הסוד. לדעת שאוהבים אותה כפי שהיא, ללא תנאים, ללא מחיצות.
הצחוק המר, המלגלג. צחוקו של הסוד הטמון בשקה, הדהד שוב באוזניה.

יודעת שלעד תשא את משאה, בכאב, בבדידות.
לעד תתייסר בהרגשה הנוראית. לחוש את הבדידות בין כל האוהבים, היקרים לה מכל.
אין לה ברירה, היא לא תסתכן באובדן האהבה וההערכה, שיתווספו על הבדידות הקיימת. זה יהיה קורבן גדול מדי.
די לה בבדידותה, אין היא זקוקה לשק נוסף, מלא חרפה.
 

כנפיים

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
אני קטלני
אני קוצני
דיכאוני
קיצוני
ואין צד שני.

עופו ממני,
אני עצבני!


תזוזו, תלכו!
אל תקחו!
לא לגעת!
עוד רגע אחד
אני יוצא מהדעת!

לאן?
אולי הקורונה יודעת!

זה אני?
לא אני?
זה היה לי בפנים?
זה פשוט ישב
וחיכה שם שנים?

אין לי מושג,
אין לי כח לבדוק.
שני מטר?
וואלה!
ת'שארו מרחוק!
 

stars

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
הישראלים הם "עַם הזרימה". הכל בסחבק, צפירות, בלגן ושיטת ה"סמוך": "אל תדאג, יהיה טוב", "סמוך עלי, יהיה פסדר".

חיבוקים באמצע הרחוב הם מעשים שבכל יום ורגע, והדוגריות הבוטה, המשעשעת, החצופה והמביכה נמצאת בכל דיבור ושיחה: "זוז מפה", "תגיד, כמה אתה מרוויח?"

וגם הסלט האנושי המתובל בחינניות לא נעדר. כל אחד חי בתוך השני, יודע מה קורה אצל האחר, ותמיד מעניק עצה וסיוע, גם לאדם זר וגם כשלא התבקש.

ואז באה הקורונה.

אין סחבק ואין סמוך, והתיבול החינני נשאר ללא הסלט.

מסכה ושתי מטר, ואם לא – קיבלת דו"ח.

***

האמריקאים לעומתם הם העם הנחמד, הנימוסי ולעתים גם המזויף. הכל מסודר, מאורגן ורשמי, ותמיד יאחלו ויחמיאו האחד לשני: "היי, גוד מורנינג", "הב א גוד דיי".

הדיבורים מרומזים ועטופים בחיוכים רחבים או מאולצים, והבהלה אוחזת בכל אחד לשמע צפירת מכונית פתאומית. "איי אם סואו סורי".

אבל מעל הכל – הפרטיות. יש זהירות מקרבה רגשית ומניעה מקרבה פיזית, אין טפיחות על הגב או על השכם, ולעולם לא תקבל ייעוץ בלי שביקשת.

ואז באה הקורונה.

יש סחבק ויש סמוך, והסלט האנושי נראה בכל חור.

אין מסכה, אין שתי מטר ואין דו"חות.
 

עכביש

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
D I G I T A L
} מעט @צופר הנעמתי {

שעת לילה מאוחרת... גם אחרוני ה'מתקנים' המפולשים באפר, התנערו והתכרבלו במיטותיהם...
נשאתי בידי שקית שחורה בדרכי להאכיל את 'הצפרדע' הירוקה שאינה יודעת שובעה...
חתול רחוב שחור נס על נפשו, תוך שהוא מגניב לעברי מבט תמה, כאומר 'מה לילוד אשה בשעת אשמורת זו?!'

לפתע נשמעה הקריאה---

הרררררב......

הסתובבתי לאחור נרתע מעט, מיהו זה הצועק לעברי "רב" בשעת לילה מאוחרת כ"כ?!
ו...בכלל, מאימתי אברכצ'יק צעיר של בבא קמא, מכונה רב...?!

ואז ראיתי את שרולי,
שרולי השכן, נער ברזלים עם לב חמאה...

ת'אמת עד לפני חודשיים כלל לא הכרתיו, שלא תטעו... אותו לא הכרתי, אך מיתרי קולו נשמעו לי היטב...
קטטות ומריבות, ויכוחים וחפצים מעופפים, היו מנגינה לא עריבה מתחת לחלון ביתי.
נגינה צורמנית, משברת לב ומדאבת נפש..
הוריו אנשים פשוטים וטובים, אך מעוננים וחסרי אונים...

שרולי גדל בקהילה שמרנית שלא ידעה להכילו, ומדדה אותו בשפיץ נעליו ובכפתורי חולצתו,
לא השכילה למצוא מסילות ללבו ולאמצו כאחד מבניה.
נפשי נקרעה לסבלו ולתסכוליו, אט אט החלתי לגלגל עימו שיחה.

הררררררב....

ננערתי... שרולי הסתובב לעברי, סהרורי... עיניו נוצצות ובורקות מחומרים ממריצים שהזריק לגופו, גרדתי את
פדחתי מנסה נואשות להיזכר מתי למדתי עם שרולי?! הפעם היחידה שבה ניסתי ללמוד עימו היה כשפתחנו גמרא בניחותא במדרשייה תוך כדי גלגול טבק וגמיעת אקסל, שרולי הפריח טבעות עשן, בדמיונו... משחיל כמותם מזהב ל-'מקודשת'...

לאחר דקת בהייה מול גמרא הפוכה, שרולי בקש בנימוס לצאת למקום שגם המלך יושב בדד...

הלך לבלתי שוב...
ואני המתנתי וחיכיתי... עד שהפנמתי שנפשו המיוסרת נרמסה תחת מגף מסומר וממוסגר, ולא מצליחה
להתחבר למעיין החיים.
הוכתרתי כרבו לא מפני שהענקתי לו חכמה ומוסר, אלא מפני שהכלתי לנפשו הפצועה.

אדי האלכוהול שנשפו מפיו התערפלו עם עשן ה'קטורת' וטשטשו את חושי, השתעלתי קלות וחבקתי אותו חיבוק חם שהורגש היטב בצינת הלילה העזה,

חזרתי הביתה לבד...
מהורהר...
מתי נהיה דור של הכלה, ולא של הכללה...
אימתי נפנים שלא כל שונה, הוא משונה...
כיפת סרט ללא שריטה...
 

+shira

משתמש סופר מקצוען
הִתְרַגַלְנו
לַשָּׁמָיִם הָאֲפוֹרִים,
לִבְלוֹיֵי הַסְּחָבוֹת,
לַּלֵּאוּת.

הִתְרַגַּלְנוּ
לַּמַּשָּׂא,
לָאֶבֶן,
לַתְּפֵלוּת.

הִתְרַגַּלְנוּ,
לַעֲבוֹדָה הַזֹּאת,
לְבֵנִים וּסְלָעִים,
בַּחום הַלּוֹהֵט.

שָׁכַחְנוּ כְּבָר
אוֹר שֶׁל בֹּקֶר פָּשׁוּט,
מַיִם זַכִּים,
מַנְגִּינָה.

שָׁכַחְנוּ
רֵיחַ שֶׁל בַּית,
חֻמּוֹ וְאוֹרוֹ,
וְקִרְבָה.

וְכִמְעַט וְשָׁכַחְנוּ
גַּעְגּוּעַ
יָשָׁן,
דִּמְעָה רְטֻבָּה


אַז תִּזְכּוֹר אוֹתָנוּ,
לִפְנֵי שֶׁנִּשְׁכַּח לְבַקֵּשׁ.
 

קופי 100

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
פרסום וקופי
גַּם אָנִי רוֹצֶה לָבוֹא–
מֵרָחוֹק רָחוֹק.
וְאָז לָחוּשׁ חָזָק חָזָק
אֶת הַקִּרְבָה.

לִרְאוֹת עוֹלָם נִשְׁטָף
כִּמְעַט נִמְחַק-
בְּמֵי מַבּוּל.
וְאָז בְּרֶגַע אַחֲרוֹן-
לְהִמָּלֵט אֶל הַתֵּבָה.

גַּם אָנִי רוֹצֶה לָקוּם-
מִתּוֹךְ הַנְּפִילָה.
לִצְלֹעַ קְצַת בְּעַצְמִי- בָּאֲפֵלָה.
וְאָז פִּתְאוֹם לְהִסְתַּנְוֵר
מֵאוֹר גָּדוֹל– גָּנוּז
מִיְּמֵי שִׁבְעָה.

לְחַפֵּשׂ וְלִמְצֹא.
לְכַבֵּס וְלִבְרֹא-
בִּי לֵב חָדָשׁ.
לִמְאֹס בַּשֶּׁקֶר, בַּכָּזָב.
לָרֶדֶת לִשְׁאוֹל
וְלַחֲזֹר בִּתְשׁוּבָה.
 

anotherית

משתמש סופר מקצוען
רחל: היי מור.
מה קורה?
יש לי שאלה קצרה, אני צריכה להריץ טסק עם שתי פרמטרים
את יודעת איך לעשות את זה?

מור: בטח, קחי לינק, תראי עם עוזר.
אבל באופן כללי אני מעדיפה שתריצי ביום ראשון, אנחנו בדרך כלל לא מעלים קוד ביום חמישי בשעה כזו… ואני תורנית הסופש.

רחל: לא הבנתי, למה לא היום?

מור: כי עכשיו יום חמישי ב5:50, רוב האנשים חותכים הביתה.
שישי-שבת לא עובדים.
אם יש בעיה - זה נופל לנו על ימי החופש.
ואתן שומרות שבת אז בכלל לא נוכל לתקשר, חח.

רחל: אהה, הבנתי, אבל גם בראשון אנחנו לא פה. תורנות סופ"ש. אוחח.

מור: איפה אתן?

רחל: יש צום, הצוות כולו ביום חופש.

מור: אה, בהצלחה בצום!

רחל: אם ככה אז אני אזוז.
שבת שלום! גם כן שבת, היא תורנית סופש

מור: רגע, איזה אירוע יש?

רחל: תשעה באב.

מור: אהה, הבנתי. לכל השדים, מה זה תשעה באב?? נעשה גוגל.
נדבר בשני אם תסתבכי.
ביי ביי בנתיים .
 

עטרה ד

משתמש מקצוען
בכה תבכה בלילה - דמעתה על לחיה

כל כולה צער תאניה ומאניה

ואין מנחם- אין מי שידרוש לשלומה

שבורת לב, מנופצת חומה.

מסתובבת בדד, אוספת תפילות

מתפלשת בינות לעפר וחולות

דמעותיה זולגות ללא הרף

לשועלים נתונה היא לטרף.



ואין לה מנחם...



קומי רוני בלילה- לראש אשמורות

דמעותייך היו לי מורות

הראי את יופייך, את מראייך

התנערי מאבק תלאותייך

שובי אליי- ואשוב גם אלייך

כתר ומלכות יראו בבגדייך



ראי, שערותיי מטל רטובות

הן הלכתי אחרייך ברחובות

ולא מנעתי עצמי מלפסוע

גם כשסמאו עייני מדמוע

חזיתי כיצד רבית וגדלת

ופעמים ששכחת מאיפה באת

גם במצולות כשכמעט וטבעת

הייתי עימך שם, והיית לי לבת

שובי ביתי, בני בית חייך.

שובי אליי, ואשוב גם אלייך.
 

מ"ם

משתמש סופר
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
ב"ה.


הוא עמד כבכל בוקר בתחנה, נרתיק תפילין בזרועו הימנית, גמרא ומחברת סיכומים בידו השנייה. קור הבוקר הירושלמי חדר לגוו והוא הצטמרר קלות.

בכל בוקר הוא צריך 'לקחת' את האוטובוס עד לשכונה המרוחקת, כבר בשש וחצי בבוקר. רק השנה הוא התחיל ישיבה-קטנה, אבל ההורים לא מתפשרים על פחות מהטוב ביותר. הטוב ביותר זו כמובן הישיבה של החסידות "שלהם", הנמצאת בשכונת גילה. היה ברור שלמרות שהוא בסך הכל ילד בן 13, אי אפשר חלילה לשלוח אותו לשום מקום אחר. לפחות ישנים בבית כל יום.

ה'סדר' בישיבה מתחיל בשבע וחצי בדיוק והמשגיח לא אוהב איחורים. ההורים והאחים ישנים בבית, הרחוב לוחש שקט, והוא בתחנה, לבד.

לא לגמרי לבד. למעשה, גם היא נמצאת שם בתחנה כל בוקר. היא - המפרנסת. הבעל לומד בכולל כמובן, נחשב לאחד מהאברכים החשובים שם. יש אברכים שאפילו מתייחסים אליו כנושא ונותן. סיפר לה בגאווה על כוס קפה ועוגה.

והיא, מצאה את עבודת המזכירות רק בקטמון. מרחק שעת נסיעה. טוב שהכולל מתחיל בתשע והוא יכול להוציא את הילדים. גם זה משהו. אין ספק.

כך, הם מוצאים את עצמם מחכים כל יום בתחנה. הוא מחכה לקו 31 והיא לקו 32. בשעות הבוקר הקוים מדייקים, תוך דקות ספורות האוטובוסים מגיעים. לפעמים הקו שלה קודם, לפעמים שלו קודם. אין כל קשר ביניהם. אבל בעצם, כשחושבים על זה, שניהם כאן בשעה הזו מאותה סיבה. חבל שלא חושבים על זה.

והיום, אחרי כמעט חצי שנה של קביעות שאינה משתנה, הוא עמד שם לבדו. תחילה הביט תמה לצדדים, לקח לו כמה דקות להבין מה בעצם חסר לו. משהבין, כבר עבר האוטובוס שלה והוא הצר על כך שהיא הפסידה אותו. דקה אחר כך עבר גם האוטובוס שלו והוא נסע משם, לישיבה.

משהו הציק לו במשך היום. ניקר בו. הוא התקשה להתרכז בלימוד. מה בעצם חסר לו? לא ידע להגדיר. הזדהות? הכרה? הבנה? שותפות גורל? אולי כשיגדל יבין. כרגע, הוא חיכה בקוצר רוח לשוב הביתה.

למחרת, היא שוב הייתה שם בתחנה. בשעה הקבועה. הוא נשם לרווחה. בלב, רק בלב. והיא, מה תאמר לו? שכמעט יצאה אתמול לתחנה להשאיר לו פתק שהמשרד סגור ליום? לא אמרה כלום. גם הוא לא אמר כלום.

רק רעש מנוע האוטובוס המתקרב קטע את השיחה.
 

אי פה אי שם

משתמש מקצוען
זוכה ורואה


תמוז תש"פ

"לזוז! כולם לזוז!". גולדשטיין הגבאי - מותש כבר מהמריבה אתם בכל מוצאי צום.

"ילד, אתה לא שומע? תתרחק מפה. כן, אני יודע שאתה רוצה. אבל עכשיו זה רק למי שצם".


אב תש"פ

"תבדוק לי יוסף גולדשטיין - - אהה".

"טוב. תראה כבוד הרב, לעכשיו אין מצב. הקיבולת שלנו בירושלים מלאה. תנסה אולי להזמין לתשרי".

"לא! לא! תתרחק! אתה לא תוכל לעבור. כרגע זה רק למי שהצטער".
 

מכונתכתיבה

משתמש סופר מקצוען
פרסום וקופי
הפקות ואירועים
בס"ד.

(הסיפור בהשראת הקטע של @anotherית )

סיכת ביטחון חלודה.



היא סוקרת את כולן בחיוך, העיניים הירוקות שלה מדלגות באלגנטיות על השולחן שלי.

אני יודעת שהיא לא סובלת אותי.

כשאני מחייכת אליה ומנסה להתחנף, קצת להתקרב לפלורוסנט המסנוור שהיא

היא מיד מכבה אותו, אוטמת את העיניים עם דבק מלחמה ומתחילה ללבן את בעיותי.

ואני כל כך רציתי רק לדבר אתה, גלוי ופשוט.

לספר לה שקשה לי. שבתוך הלב אני חמאה רטובה ומזיעה מפחד. ידעתי שהיא לא תאמין.

היא לא ניסתה מעולם לפתוח את האוזניים שלה בשבילי.

אולי משום שהיא פתחה אותן למורה משנה שעברה.

כל כך רציתי אותה, רציתי שתהיה גם שלי. שתדע שגם אני טובה.

שתעזור לי לצאת מקורי העכביש שיצרתי לעצמי.

אבל היא סגרה את חלונה בטריקה כמו מפני רוח חורפית קרה.

ולי לא הייתה שמש.

*

'חבל שאת לא שמה לב למילים שאת מוציאה מהפה' היא אמרה באכזבה, עיניה כאובות.

'נעמי כל כך נפגעה אני חושבת שראוי שתפייסי אותה'

'אבל המורה זה לא בדיוק כך' ניסיתי להסביר, היא לא הייתה איתי.

'תפתרו את זה ביניכן אתן בנות בוגרות' וכבר היא נטלה את תיקה ויצאה מחדר המורות בשפתיים חתומות.


*

נולדתי עם סכינים בפה, לפחות כך אמא שלי אומרת.

מאז שאני קטנה איש לא העז להתגלש לי לתוך הלב והוא נותר חתום ובודד.

הייתי מרוחקת, חזקה, מעל כולן.

כולן הסתכלו עלי בהערצה ובאימה, ממתינות למוצא פי שתמיד היה שנון ומושחז.

יריתי חצים מורעלות לכל עבר ורק חיכיתי שמישהו יבין שהחיצים חוזרים אלי בסיבוב.

שמישהו יפתח את הלב המדמם שלי וינקה אותו, שמישהו יעזור לי לסלק את החומות

ששלטו בי ללא מצרים.

תמיד פחדתי שיגלו שאין בי כלום חוץ מניבים חשופים.

רציתי כל כך מישהי קרובה אבל פחדתי לאבד את כלב השמירה שלי. הלשון.

כולם פחדו מזו, הורודה הקטנה, גם המורות. כולם התרחקו והאשימו ובטחו ביכולת שלי לתקן.

איך אפשר לשבור חומה בידיים חשופות ובודדות?


כששמעתי שהמורה צילה תהיה המחנכת שלי בכיתה י'א צהלתי מאושר.

היא נחשבת המורה הכי דגולה והכי חכמה בסמינר. היא גם יועצת מוסמכת.

כל ה'יודיות' חולמות ומייחלות שהיא תהיה המחנכת שלהן, והנה אני זכיתי וקיוויתי שיש לכך סיבה.

חיכיתי לה שתציל אותי, שתעזור לי, שתשלוף אותי מהתהום העמוקה של חוסר הביטחון שלי.

בלילות דמיינתי את החיוך הלבן שלה מביט אלי בהערכה. בחיבה.

המורה צילה טיפלה במקרים הכי מורכבים בהצלחה רבה. ידעתי שאני מורכבת.

מהרגע הראשון צעקתי לה בלשוני הפתלתלה לעזרה, היא לא הצליחה להבין את השפה שלי.


אני יודעת שאסור לבטוח בנדיבים ובכל זאת דמעות שורפות לי את הגרון.

כמה הייתי נותנת בשביל חיוך שלה שיהיה מיועד בשבילי עכשיו.

אני בולעת חומצה לתוך הגרון, יוצאת מדלת חדר המורות.

היא כבר לא בסביבה, בעצם מעולם לא הייתה.
 

שיילה

מהמשתמשים המובילים!
כתיבה ספרותית
כשעליתי לישיבת 'דעת ישרים' לפני עשור, העלטערס' מקיבוץ ג' היו עדיין בישיבה קטנה, אריק שרון היה ראש הממשלה, והת"תניק המיתולוגי 'שמערל'ה גרליץ' היה בשלהי הקדנציה שלו.

כבחור חברהמן עם זיפים ג'ינג'יים, לא נתתי לעובדת היותי דרדק צעיר למנוע ממני 'לתפוס' קשרים בחלונות הגבוהים, בכל יום הייתי ממתין לשמערל'ה ליד המשרד ושואל אותו אם במקרה הוא צריך עזרה. והוא, ניצל זאת כמו שצריך.

אט אט הפכתי לפרוייקטור אחראי על הלבשת החתנים, על מגבית פורים, ואפילו על קומנדו התמיכות הסודי.

לאחר ששמערל'ה התחתן, נהייתי ת"תניק באופן רשמי וקיבלתי גם את התפקיד הקשה ביותר והוא- שיבוץ מקומות לימים הנוראים.

סידור המקומות הינו תפקיד פוליטי לכל דבר ועניין, זה נשמע נרגני ומוזר אבל בכל שנה הסיוט התעצם וגדל, חזקות וזכויות קדימה בשל בעיות רפואיות וגופניות, אלו היו הבעיות הקטנות.

הבעיות הגדולות היו בשל שני מטרים בודדים המשתרעים להם להנאתם אחורי הבימה, מלגלגים בחיוך חשוף רצפה על האברכים העומדים צפופים ומדמיינים רווחים.

שני מקומות ישיבה נחשקים אשר אין להם מחיר אלא שתדלנות ראויה.

בשנה זו החלטתי להשאיר את שני המקומות הללו ריקים, פשוט כך. גם-לי-גם-לך-לא-יהיה, והכל בא על מקומו בשלום ללא מריבות ותככים, כמעט.

במקרה, בסייעתא דשמיא, ובלי כל קשר לזה שידעתי זאת קודם, לפני ראש השנה הוסיפו עמוד תמך לתקרת בית המדרש בדיוק במקום הקבוע שלי והמקום הפנוי היחיד היה במרווח היוקרתי שאחורי הבימה.

כך בלית ברירה ישבתי שם לבדי כשהרווח כולו שלי.
 

מנוחה כהן

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
בכל מקום שהוא הולך הוא מושך אליו את כל זוגות העינים שסביבו.
זה לא בגלל הדגם במכנסיים או הצווארון שהתקפל. זה גם לא בגלל שהאבזם בחגורה היה מקולף בצדדים או שהנעליים היו מעט מאובקות. זה פשוט בגלל שהוא גבוה.
כן כן, עכשיו אתם נדים בראש ואומרים: "נו, באמת. גבוה! מזה הוא עושה סיפור? יש כל כך הרבה אנשים גבוהים, והם בסדר גמור!"
נכון. יש הרבה אנשים גבוהים, אבל הוא היה גבוה במיוחד.
גבוה מאד.
כמה מאד? שני מטר.
עכשיו תגידו לי אתם את האמת. הולך לפניכם בחור ישיבה, לבוש כמו בחור ישיבה, מתנהג כמו בחור ישיבה, מדבר כמו בחור ישיבה, וגבוה כמו שחקן כדורגל.
לא הייתם חושדים?
הייתם.
את האמת אמרנו!
חושדים.
אבל הוא, צדיק בן צדיק בן צדיק. באמונה.
לא היה ולא יהיה במשפחתו שחקן כדורגל, אפילו לא אחד שמשחק במגרש השכונתי, זה שממוקם בין העמודים של הבניין.
אממה?
הוא הולך ברחוב, וכמו מגנט כל העיניים נצמדות אליו. נעים זה לא.
אבל נח זה כן.
תמיד יש לו אוויר. גם בבני ברק באמצע הקיץ, יש לו אוויר. הראש שלו מתנוסס מעל כולם, והוא נהנה מהבריזה.
ככה גם אפשר לזהות אותו ממרחק, אגב.
הוא תמיד רואה את המספר של האוטובוס, ואף אחד לא מסתיר לו את השלט של התחנה, הצהוב הזה.
הוא גבוה, כבר אמרנו.
וגבוה זה לא מטר שמונים, חברים. זה שני מטר. לפחות.
 

RACHELIZ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
מרימי יושבת על המיטה, חולמת בהקיץ. איזה כיף! מחר טיול! היא מדמיינת את האטרקציות שיהיו להן. מסלול במים, צחוקים, הנסיעה. לא צריך לשבת, לדגור ולנסות להקשיב לכל המורות המשעממות האלו.
היא יורדת לסופר, מעמיסה לה כמה ממתקים. לא שוכחת מסטיקים, כמובן.

יום הטיול בא. השמיכה עפה לקול צלילו הראשון של השעון. הכריכים מוכנים בתוספת כמה ענפי ענבים גדולים ועסיסיים.
הקפה נשאר מיותם בחציו על השיש.
"להת', אמא", היא קוראת לכיוון חדר ההורים. אמא קמה בזריזות אבל כבר לא נותר את מי לברך...

כל הדרך מרימי מלהגת עם החברות. מידי פעם הן שרות שירים. פה ושם נשמעים הדי וויכוח על עניינים ברומו של עולם. בית של תורה, פרנסה ומה שביניהם.
מרימי לא אוהבת להתווכח.
היא צוחקת עם תמר וגילה בחמישיה האחרונה של האוטובוס. בדיחות עפות על ימין ועל שמאל תוך הפרחת בלוני מסטיק.

הטיול מסתיים. מרימי חוזרת מבסוטה. באמת היה לה כיף.

***

מגיעים ימי השיגרה. כל יום היא סופרת את הדקות שיסתיימו כבר הלימודים. בהפסקות, החברות קובעות איתה לצאת לקניות בתורנות. היא אלופה בלמצוא דברים שווים...

עוברות להן שנתיים שלוש, מרימי מתחתנת עם בחור נחמד. היו לו המון סיפורים על הווי הישיבה, על הטיול שעשו בלונדון, כשחבר חדר התחתן ושילם להם כרטיסים, על הכמעט טביעה שלו בים.
הם סיכמו בקריצה לטייל הרבה בחיים.

***

מרימי יושבת בבית הקטן והמתוק שלה. אין לה עדיין עבודה. משועממת נורא.
היא מעלעלת בעיתון השכונתי. "הו, מופע סטנדאפ. יווו, זה היום בערב!"
מיד מתקשרת לאפרת, קובעת איתה לצאת. "יש שם כמה מופעים בערב אחד, איך שלא תסתכלי על זה, זה שווה".

הן יושבות בשורה החמישית. רואים משם הכי טוב. לא מידי קרוב, שצריך להרים את הראש כל הזמן ולא מידי רחוק, שלא רואים כל הבעת פנים. היא באה חצי שעה קודם בשביל זה. שווה את המאמץ.

בין המופעים עולה מרצה. האישה שיושבת לצידה מסתובבת לאחור, מעדכנת שזו המרצה הכי מדהימה שהיא שמעה אי פעם. ההרצאה מתחילה ואז נוחתת השאלה: מתי נפגשת לאחרונה עם... עצמך? שקט שורר בקהל. רק קול לחישות נשמע מהכיוון של מרימי:
"אפרת, רוצה לצאת איתי קצת החוצה? זה לא מעניין..."
 
נערך לאחרונה ב:

אפרת תהל

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
הדמיות בתלת מימד
עיצוב ואדריכלות פנים
''בואי'', ברכה ביקשה ממנה בכל פעם שדיברו, ''אני רוצה לראות אותך, לדבר איתך פנים אל פנים, התגעגעתי''.

"עזבי, רחוק מהעין רחוק מהלב", היא הייתה עונה תוך כדי שפשוף עצבני של עקב ימין בקרסול שמאל, "גם אני מתגעגעת אבל לא יעשה לי טוב לראות אותך, זה יזכיר לי את כל העבר המשותף שלנו יחד".

"הלוואי", ידידת נפשה התלהבה, "מה יהיה רע בלהיזכר?"

יעל סרבה שתפגשנה בעקשנות טיפוסית, "את גרה רחוק, ברכה, יש לך מושג כמה זמן זה נסיעה מאילת עד טבריה?"

לברכה לא היה מושג, "יש אהבה שמקלקלת את ההגיון ועולה על כל מרחק", תחנון היה בקולה של חברתה ויעל אטמה את אוזניה בכח.
רק לא להשתכנע.


ב' אייר תש"ף

פעמיים רצופות השיחה נדחתה, אין הגיון בלחשוב שברכה לא רוצה לדבר איתה, אז מה כן?

בפעם השלישית סוף סוף נענתה השיחה. על הקו לא הייתה ברכה שהיא הכירה, ברכה אחרת דיברה איתה, חלשה וכאובה שספרה לה בכאב על הגידול שמצאו לה בגזע המח ובקשה בדמעות שתבוא לבקר אותה. הפעם יעל הבטיחה, שמחה לשמוע את קולה של ברכה מתעודד.

כשניתקה את השיחה התפלאה מכך שהיא מתרגשת לנסוע לטבריה, חשבה שכבר שכחה, מחקה ודיכאה כל קשר בינה לבין העבר שלה, אבל הוא נותר בתוכה, מחכה לרגע שתיתן לו להתפרץ ולהציף אותה.


י' אייר

הנהג לא הסכים להעלות אותה. האוטובוס המלא בעשרים ושלושה אנשים התרחק מהתחנה ואיתו התקווה לבקר את ברכה. חבל על יום החופש שלקחה מהעבודה, האוטובוס הבא יגיע רק בעוד שעה והיא לא תספיק לבקר את החולה, להיות איתה ולנסוע חזרה לתחנה המרכזית בירושלים כדי להספיק את האוטובוס האחרון שיוצא בשמונה.

המציאות טופחת על פניה: יש מחיר לבחירות שלך, יש מחיר לכך שעזבת בית, משפחה, חברה והתרחקת מהכל. יש לך חשבונית של הפסדים ללא סוף, חבל שלא חשבת על כך בתחילה.

כנראה אלוקים שכל כך התאמצה לברוח הרחק ממנו, הכי הרחק שאפשר, לא רוצה שתבקר את ברכה. לא צריך, העיקר שישמור עליה ויבריא אותה.



י"ט אייר


הדמעות שרטטו על פניה הכאובות שבילים ונחתו חרישית על האדמה שספגה אותם בכאב.

קולה המאוכזב של ברכה עדיין הדהד במוחה וההבטחה שלא קיימה רבצה על מצפונה.

"זה היה כל כך מהר, ברכה", היא אמרה לתלולית האדמה שלרגליה, "אפילו לא הכנת אותי לכך, ואני..." הדמעות חנקו את גרונה, "אני כל כך רציתי לבוא, להיות איתך ולחזק אותך במה שאת חיזקת אותי".

רוחות אביביות יללו ברקע, מצטרפות לבכייה, "דווקא כשהגעתי והמרחק איננו עוד מפריד בינינו, אני לא יכולה לראות אותך, את כל כך קרובה אלי, אך כל כך רחוקה", הלב שרף בין הצלעות, מתקשה להכיל את הצער והאובדן, היא השתתקה ונשענה באפיסת כוחות על הקבר הסמוך.


לפני שהלכה היא הרימה אבן ושמה על קברה הטרי של ברכה ולחשה אליו: "הרבה הפסדתי בגלל שהייתי רחוקה ממך, אפילו בהלוויה לא זכיתי להיות, אבל אני רוצה לחזור, לצמצם מרחקים ופערים, תסתכלי עלי מלמעלה, אני עוד אשוב, מבטיחה".

הפעם, לא כלפני שבועיים, היא תעמוד בהבטחתה, יהיה המחיר אשר יהיה.


*****

בית הוריה נראה מרחוק, צמוד לבית האבלים.

יעל שמה פעמיה אליו, לא עוד המרחק יהיה לה כחומה, לא עוד.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכז

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לִשְׁלֹמֹה אִם יְהוָה לֹא יִבְנֶה בַיִת שָׁוְא עָמְלוּ בוֹנָיו בּוֹ אִם יְהוָה לֹא יִשְׁמָר עִיר שָׁוְא שָׁקַד שׁוֹמֵר:ב שָׁוְא לָכֶם מַשְׁכִּימֵי קוּם מְאַחֲרֵי שֶׁבֶת אֹכְלֵי לֶחֶם הָעֲצָבִים כֵּן יִתֵּן לִידִידוֹ שֵׁנָא:ג הִנֵּה נַחֲלַת יְהוָה בָּנִים שָׂכָר פְּרִי הַבָּטֶן:ד כְּחִצִּים בְּיַד גִּבּוֹר כֵּן בְּנֵי הַנְּעוּרִים:ה אַשְׁרֵי הַגֶּבֶר אֲשֶׁר מִלֵּא אֶת אַשְׁפָּתוֹ מֵהֶם לֹא יֵבֹשׁוּ כִּי יְדַבְּרוּ אֶת אוֹיְבִים בַּשָּׁעַר:
נקרא  39  פעמים

אתגר AI

אחרי החגים • אתגר 13

לוח מודעות

למעלה