חידות תורניות אשכול חידות תורניות

הפצחן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
אני כבר שנים מכור לחידות ושאלות.
פותר כאלה, כותב כאלה, קורא כאלה. אפשר למצוא כמה שלי באשכול הזה.

ראיתי פה באתר המון אשכולות של חידות. המון. אבל משום מה, להפתעתי, כמעט ולא מצאתי (מלבד אשכול אחד מפוזר ומבולגן) חידות ושאלות תורניות מעניינות ומסודרות, שזה חבל.

זה חבל כי זה מחדד שיניהם של ישיבישערס, זה חבל כי זה מענג מוחם של אברכים עמלים, זה חבל כי זה מתבל את הלימוד וזה חבל כי זה תורה, אחרי הכל. וזה חשוב לנו הרבה יותר מאזורי תפוצה של ארנב הקטפוליבמבה האימתני או לנסות לנחש מילה רנדומלית.

קיצור אמרתי לעצמי בוא נרים את הכפפה, ונפתח אשכול חביב ומסודר של חידות ושאלות תורניות.

אפשר שאלות הלכתיות מסקרנות, שאלות עניין יהודי, שאלות בפשוטו של מקרא וכו׳ וכו׳.

רק כמה כללים חשובים:
לחדי החידות: בבקשה - רק שאלות שיש לכם תשובה מוכנה עליהן. לא פתחנו שו״ת סמס, אלא אשכול נחמד של חידות בעלות תשובה.

ולעוני התשובות: בבקשה לא להשתמש במאגרי מידע מקוונים למיניהם. קצת אידישע קאָפּ, חבר׳ה.

נא לא להספים ולכתוב הודעות של שווא והבל. רק שאלות, תשובות וניסיונות לתשובה, למען הסדר ושמירה על אשכול קריא ונוח.

אני אשתדל להעלות פה שאלות מדי פעם, מי שירצה יוכל להשתדל לפתור וגם להעלות שאלות משל עצמו.

בעזרת השם נעשה ונצליח


שאלה מס׳ 1 | התחום: עניין יהודי

למה רבי טרפון קידש 300 נשים?
אם יהיה קושי בפיתרון, נוסיף גם רמז בעז״ה.
 

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
חוה האכילה מעץ הדעת את הבהמה ואת החיה ואת העופות, הכל שמעו לה חוץ מעוף אחד ושמו חול, הה"ד (איוב כט, יח) וְכַחוֹל אַרְבֶּה יָמִים, דבי רבי ינאי אמרי אלף שנה הוא חי ובסוף אלף שנה אש יוצאה מקינו ושורפתו ומשייר בו כביצה וחוזר ומגדל אברים וחי. ר' יודן בר"ש אומר אלף שנים חי ולסוף אלף שנים גופו כלה וכנפיו מתמרטין ומשתייר בו כביצה וחוזר ומגדל אברים. (ב"ר יט, ט)
יפה מאוד, אך לפני זמן מה ראיתי בחנות ספר אוצר פלאות (?) מביא בשם אוצר המדרשים אייזנשטיין 345 דבר מפליא, מצרף תמונה:

1716472400316.png

 

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
חידה לספירת העומר:
כיצד יתכן אופן ספירה, שבלילה אחד יצא ידי חובה,
בלילה שלאחריו לא יצא, ובלילה השלישי שוב יצא?
כשנסע ליל ב' למקום שלא אותו ספירה כתוצאה מהבדל שעות, ואז חזר למקומו הראשון ?
 

חול הים

משתמש רשום
אולי שהוא ספר רק שבועות דהיינו שאמר שהם ארבעה שבועות (לדוג') ולא המשיך ושישה ימים, ולכן לא יצא, וביום שלאחרי זה, זה חמשה שבועות שלמים, ולא צריך להמשיך ולכן יצא, וביום שאחר כן היה אמור לספור שהם חמשה שבועות (לדוג') ויום אחד, ואמר רק חמשה שבועות ולא המשיך ויום אחד ולכן לא יצא
 

רפי ב"ש

משתמש צעיר
מנוי פרימיום
רעיון מקסים. אבל לא.
טוב, נמאס לי.. אני מגלה..
מדובר שסופר שבועות ללא ימים- כגון שאומר 'היום שבוע אחד ויום אחד' ולא אומר לפני כן 'שמונה ימים', שהדין הוא שבשבועות עגולים [7, 14, 21, וכו'] לא יצא [כמבואר במ"ב סי' תפט' סק"ז] ואילו בלא עגולים יצא [כמבואר במ"ב סק"ט], ועל כן התשובה לשאלה היא: בליל 6,7,8, או 13,14,15, או 20,21,22, וכדו'.
 

חול הים

משתמש רשום
אולי שהוא ספר רק שבועות דהיינו שאמר שהם ארבעה שבועות (לדוג') ולא המשיך ושישה ימים, ולכן לא יצא, וביום שלאחרי זה, זה חמשה שבועות שלמים, ולא צריך להמשיך ולכן יצא, וביום שאחר כן היה אמור לספור שהם חמשה שבועות (לדוג') ויום אחד, ואמר רק חמשה שבועות ולא המשיך ויום אחד ולכן לא יצא
אח"כ ראיתי שהמשנ"ב (סי' תפ"ט סק"ט) כותב שבכה"ג יצא, אז חוזרני בי
ובאמת התשובה היא כמו שכתב רפי ב"ש
מדובר שסופר שבועות ללא ימים- כגון שאומר 'היום שבוע אחד ויום אחד' ולא אומר לפני כן 'שמונה ימים', שהדין הוא שבשבועות עגולים [7, 14, 21, וכו'] לא יצא [כמבואר במ"ב סי' תפט' סק"ז] ואילו בלא עגולים יצא [כמבואר במ"ב סק"ט], ועל כן התשובה לשאלה היא: בליל 6,7,8, או 13,14,15, או 20,21,22, וכדו'.
נ.ב. הביה"ל (שם בס"ח ד"ה שיספור) כותב שיתכן שגם בכה"ג יצא עכ"פ לדעת הט"ז, אך למעשה פסק (בסק"ח) שלא יצא וכמו בתשובה כאן
חידה יפה!!
 

רפי ב"ש

משתמש צעיר
מנוי פרימיום
איזה מאכל ניתן לאוכלו עם חלבי, ואם נחכה מספיק זמן - הוא יהיה בשרי לגמרי?
(מצד עצמו, ולא שיתבשל עם בשר וכדו')
ביצת תרנגולת? ['ביעתא בכותחא'] שאם נמתין זמן הביצה תהפוך לתרנגול- בשרי?
 
תיקנתי
ולגבי הנשר מובא 3 שיטות: לסוף עשר שנה - עד מאה שנה (רבינו בחיי בראשית ב, יט; רד"ק תהלים קג, ה), לסוף ז' שנים, לסוף שבעים שנה (שערי ג"ע שער האותיות אות ח' פתח ב' דרך ג')
ראיתי זאת לראשונה בבעל הטורים לפרשת שמיני
ומציין לתהילים קג תתחדש כנשר נעורייכי שם רש"י מביא את זה וכתוב בסוגריים בראשית רבה יט, ה ובדקתי במדרש בב"ר וראיתי שכתוב לגבי עוף החול ותמהתי מאד, וצ"ל שעוף החול הזה הוא הנשר ולכן נקרא "נשר" ע"ש שמשיר את שערותיו ולכן כתוב "תתחדש כנשר נעורייכי" שגם אצל נוק' מצינו עניין חדוש הנערות בהשרת השער כדאיתא בגמ' לגבי 'סטכת' שמשיר את השער ומעדן את הבשר עי"ש ברש"י ואכמ"ל ודוק. ולכן הנוק' נמשלה לנשר בכל מקום.
ובאמת כנראה זה הפשט בפסוק יחליפו כח וכו' כנשרים כלומר ענין ההתחלפות והחידוש, וז"ס שית אלפי שנין הוי עלמא וחד חרוב שעל זה נאמר יעלו אבר כנשרים מפני שב'חד חרוב' הוא חידוש העולם ודוק, והדברים פלא.
והוא רחום יכפר עון


נ.ב @מתגעגע מלאים געגועים לדברי חכמתך בפל ודוק
 
וז"ס שית אלפי שנין הוי עלמא וחד חרוב שעל זה נאמר יעלו אבר כנשרים מפני שב'חד חרוב' הוא חידוש העולם ודוק
ולכשתמצי לומר, ז"ס שנת השמיטה וזה מה שהעיר את את הרב @נכון מאוד לשאול את שאלתו באזור פרשיות בהר-בחוקתי
ואולי התעורר אל העניין מכח החד חרוב שעמד על פתח מערת רשב"י וכידוע סודו בשית אלפי שנין הוי עלמא וחד חרוב כמ"ש רבינו הרמח"ל בספרו 'אדיר במרום' סוף מאמר קמא (זכור לי עמוד כב או כד בערך) ועיין ערך הנץ החמה.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק טו

א מִזְמוֹר לְדָוִד יְהוָֹה מִי יָגוּר בְּאָהֳלֶךָ מִי יִשְׁכֹּן בְּהַר קָדְשֶׁךָ:ב הוֹלֵךְ תָּמִים וּפֹעֵל צֶדֶק וְדֹבֵר אֱמֶת בִּלְבָבוֹ:ג לֹא רָגַל עַל לְשֹׁנוֹ לֹא עָשָׂה לְרֵעֵהוּ רָעָה וְחֶרְפָּה לֹא נָשָׂא עַל קְרֹבוֹ:ד נִבְזֶה בְּעֵינָיו נִמְאָס וְאֶת יִרְאֵי יְהוָה יְכַבֵּד נִשְׁבַּע לְהָרַע וְלֹא יָמִר:ה כַּסְפּוֹ לֹא נָתַן בְּנֶשֶׁךְ וְשֹׁחַד עַל נָקִי לֹא לָקָח עֹשֵׂה אֵלֶּה לֹא יִמּוֹט לְעוֹלָם:
נקרא  26  פעמים

אתגר AI

האנשה • 2

לוח מודעות

למעלה