חידות תורניות אשכול חידות תורניות

הפצחן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
אני כבר שנים מכור לחידות ושאלות.
פותר כאלה, כותב כאלה, קורא כאלה. אפשר למצוא כמה שלי באשכול הזה.

ראיתי פה באתר המון אשכולות של חידות. המון. אבל משום מה, להפתעתי, כמעט ולא מצאתי (מלבד אשכול אחד מפוזר ומבולגן) חידות ושאלות תורניות מעניינות ומסודרות, שזה חבל.

זה חבל כי זה מחדד שיניהם של ישיבישערס, זה חבל כי זה מענג מוחם של אברכים עמלים, זה חבל כי זה מתבל את הלימוד וזה חבל כי זה תורה, אחרי הכל. וזה חשוב לנו הרבה יותר מאזורי תפוצה של ארנב הקטפוליבמבה האימתני או לנסות לנחש מילה רנדומלית.

קיצור אמרתי לעצמי בוא נרים את הכפפה, ונפתח אשכול חביב ומסודר של חידות ושאלות תורניות.

אפשר שאלות הלכתיות מסקרנות, שאלות עניין יהודי, שאלות בפשוטו של מקרא וכו׳ וכו׳.

רק כמה כללים חשובים:
לחדי החידות: בבקשה - רק שאלות שיש לכם תשובה מוכנה עליהן. לא פתחנו שו״ת סמס, אלא אשכול נחמד של חידות בעלות תשובה.

ולעוני התשובות: בבקשה לא להשתמש במאגרי מידע מקוונים למיניהם. קצת אידישע קאָפּ, חבר׳ה.

נא לא להספים ולכתוב הודעות של שווא והבל. רק שאלות, תשובות וניסיונות לתשובה, למען הסדר ושמירה על אשכול קריא ונוח.

אני אשתדל להעלות פה שאלות מדי פעם, מי שירצה יוכל להשתדל לפתור וגם להעלות שאלות משל עצמו.

בעזרת השם נעשה ונצליח


שאלה מס׳ 1 | התחום: עניין יהודי

למה רבי טרפון קידש 300 נשים?
אם יהיה קושי בפיתרון, נוסיף גם רמז בעז״ה.
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
אין כאן זאב עם כבש אלא גדי עם נמר
אם יעלה חמור בסולם כן תמצא דעת בשוטים.
ואם ידור גדי עם נמר כן תדור כלה עם חמותה
לגבי החמור בסולם, יש סיום של רבי אליהו בחור, הובא בדברי היעב"ץ בלוח אר"ש:
אם יעלה חמור בסולם תמצא אשכנזי מדקדק..
(אגב, במקור שבמדרש שהזכרת, חופת אליהו ורבינו הקדוש, יש עוד שני משפטים.. מזל שלא רצו שנצטט, שלא ניכנס לתגרה מגדרית..)
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
3) לאיזה מסכת הראשונים קוראים: ש"ס קטן?
4) למי קוראים: לָא?
9) מי הם "אבות העולם"? (לא אברהם יצחק ויעקב)
3. כתובות. (לא ידוע לי על מקור, חוץ מההפלאה, אבל הוא לא ראשון).
4. לזהרורית של השמש.
9. הלל ושמאי (משנה בעדויות).
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
3. כתובות. (לא ידוע לי על מקור, חוץ מההפלאה, אבל הוא לא ראשון).
(אני לא בקי בסדר הדורות, הנה עוד מקורות לזה ותגידו אתם אם זה קודם לבעל ההפלאה)
הרב עקיבא בער לעהרן ז"ל בהקדמת ספרו האהל עולם על מס' כתובות מתבטא מסכת כתובות תלמוד קטן וגדול שם הוא. ובצוואת הגאון ר' שפעטיל בן השל"ה בסוף ס' יש נוחלין אות כה מתבטא מסכת כתובות כולל כל תלמוד. והובאו דבריו בברכי יוסף יו"ד סי' רמ"ו ס"ק ו'. והרב בנימין מנשה לוין ז"ל בהקדמתו לספרו אוצר הגאונים על כתובות מתבטא: מסכת כתובות מפתח כל הש"ס.​
9. הלל ושמאי (משנה בעדויות).
וכן במדרש (בר"ר א, טו)
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
לגבי החמור בסולם, יש סיום של רבי אליהו בחור, הובא בדברי היעב"ץ בלוח אר"ש:
אם יעלה חמור בסולם תמצא אשכנזי מדקדק..
בסוף ספר מושב זקנים לבעלי התוס' כותב המעתיק בחרוזים: חזק ויתחזק, והסופר לא יוזק, לא היום ולא לעולם, עד שיעלה חמור בסולם, כשיעקב אבינו חלם. ובהערה למטה: מליצה רגילה למעתיקי כת"י וסמוכה על מדרש הובא בחדושי הרמב"ן חולין ס"ג ובחדושי הר"ן שם.​
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
(אני לא בקי בסדר הדורות, הנה עוד מקורות לזה ותגידו אתם אם זה קודם לבעל ההפלאה)
הרב עקיבא בער לעהרן ז"ל בהקדמת ספרו האהל עולם על מס' כתובות מתבטא מסכת כתובות תלמוד קטן וגדול שם הוא. ובצוואת הגאון ר' שפעטיל בן השל"ה בסוף ס' יש נוחלין אות כה מתבטא מסכת כתובות כולל כל תלמוד. והובאו דבריו בברכי יוסף יו"ד סי' רמ"ו ס"ק ו'. והרב בנימין מנשה לוין ז"ל בהקדמתו לספרו אוצר הגאונים על כתובות מתבטא: מסכת כתובות מפתח כל הש"ס.​
רבי שעפטיל בן השל"ה נולד בשנת שנ"ב.
הברכי יוסף - שנת תפ"ד.
ההפלאה - שנת תצ"א.
בינתיים רבי שעפטיל הוא המקור הקדום ביותר.
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
אמר רבי פנחס מעשה בדמסקיא שהיה שם בית צלם אחד והיה לו כומר שמו אבא גוליש, והיה משמש לפני הצלם שנים הרבה. פעם אחת הגיעו אנינקי שלצער, צעק לפני הצלם ימים רבים ולא הועיל כלום, אחר כך יצא לחוץ בלילה, ואמר, רבונו שלעולם, שמע תפלתי ופדיני מצרתי, מיד שמע אל תפלתו ונתרפא, וגנב את עצמו ובא לו לטבריה ונתגייר, והיה מרדף אחר המצוות ונתמנה פרנס על העניים, וכיון שנכנסו מעות תחת ידו, ידים שהיו למודות משמשות בבית הצלם משמשו בקודש, מיד חשש באחת עינו ונסמית, שוב שלח ידו בהקדש וחשש בשנייה ונסמית, והיו בני מקומו באין לטבריה ורואין אותו סומה, ואומרין לו אבא גוליש מה ראית שהיית שוחק בצלם ונמיח אותו ולא היה גובה ממך וכן אחרים וכן אחרים. מה עשה אמר לאשתו עמדי עד שנלך לדמשק, אחזה בידו והיו מהלכין, כיוון שהגיע לעיירות שבתחום דמשק היו מתכנסים עליו ואומרין הרי אבא גוליש, ואומרין לו מה עשה לך הצלם שסימא את עיניך,אמר להם אף אני לא באתי אלא לבקש ממנו ולהשלים לו שמא יפתח לי עיני והוא שוחק עליהן עד שנכנס לדמשק, נתכנסו עליו אוכלסי דמשק, אמרו לו מרינו אבא גוליש מה אתה עשוי, אמר להם מה שאתם רואים, אמרו לא היתה סבור שאתה מלעיג על הצלם אף הוא מלעיג בך, והיה שוחק עליהן, ואומר להן להשלים לו באתי שמא ירחם עליו, אלא לכו וקבצו כל בני המדינה, הלכו ונתכנסו חיילות חיילות בבית עבודה זרה ועל הגגות, כיון שנתמלא המקום אמר לאשתו שתעמידו על עמוד שהיה מכיר שם, הלך ועמד לו עליו, ואמר להם, אחי בני דמשק, בשעה שהייתי כומר ומשמש לצלם הזה היו בני אדם מפקידין אצלי פקדונות והייתי כופר בהן, לפי שאין לצלם הזה לא עינים לראות ולא אזנים לשמע עד שיפרע ממני, עכשו הלכתי אצל מי שעיניו משוטטות בכל הארץ, ולא יבצר ממנו מזמה, ובקשו ידי למשמש ולטול כמו שהיו למדות, ולא הספקתי לעשות עד שנפרע ממני, לפיכך סימא את עיני.נתכנסו עליו אוכלסי דמשק, אמרו לו מרינו אבא גוליש מה אתה עשוי, אמר להם מה שאתם רואים, אמרו לא היתה סבור שאתה מלעיג על הצלם אף הוא מלעיג בך, והיה שוחק עליהן, ואומר להן להשלים לו באתי שמא ירחם עליו, אלא לכו וקבצו כל בני המדינה, הלכו ונתכנסו חיילות חיילות בבית עבודה זרה ועל הגגות, כיון שנתמלא המקום אמר לאשתו שתעמידו על עמוד שהיה מכיר שם, הלך ועמד לו עליו, ואמר להם, אחי בני דמשק, בשעה שהייתי כומר ומשמש לצלם הזה היו בני אדם מפקידין אצלי פקדונות והייתי כופר בהן, לפי שאין לצלם הזה לא עינים לראות ולא אזנים לשמע עד שיפרע ממני, עכשו הלכתי אצל מי שעיניו משוטטות בכל הארץ, ולא יבצר ממנו מזמה, ובקשו ידי למשמש ולטול כמו שהיו למדות, ולא הספקתי לעשות עד שנפרע ממני, לפיכך סימא את עיני.
נתכנסו עליו אוכלסי דמשק, אמרו לו מרינו אבא גוליש מה אתה עשוי, אמר להם מה שאתם רואים, אמרו לא היתה סבור שאתה מלעיג על הצלם אף הוא מלעיג בך, והיה שוחק עליהן, ואומר להן להשלים לו באתי שמא ירחם עליו, אלא לכו וקבצו כל בני המדינה, הלכו ונתכנסו חיילות חיילות בבית עבודה זרה ועל הגגות, כיון שנתמלא המקום אמר לאשתו שתעמידו על עמוד שהיה מכיר שם, הלך ועמד לו עליו, ואמר להם, אחי בני דמשק, בשעה שהייתי כומר ומשמש לצלם הזה היו בני אדם מפקידין אצלי פקדונות והייתי כופר בהן, לפי שאין לצלם הזה לא עינים לראות ולא אזנים לשמע עד שיפרע ממני, עכשו הלכתי אצל מי שעיניו משוטטות בכל הארץ, ולא יבצר ממנו מזמה, ובקשו ידי למשמש ולטול כמו שהיו למדות, ולא הספקתי לעשות עד שנפרע ממני, לפיכך סימא את עיני.[/SPOILER]ואומר להן להשלים לו באתי שמא ירחם עליו, אלא לכו וקבצו כל בני המדינה, הלכו ונתכנסו חיילות חיילות בבית עבודה זרה ועל הגגות, כיון שנתמלא המקום אמר לאשתו שתעמידו על עמוד שהיה מכיר שם, הלך ועמד לו עליו, ואמר להם, אחי בני דמשק, בשעה שהייתי כומר ומשמש לצלם הזה היו בני אדם מפקידין אצלי פקדונות והייתי כופר בהן, לפי שאין לצלם הזה לא עינים לראות ולא אזנים לשמע עד שיפרע ממני, עכשו הלכתי אצל מי שעיניו משוטטות בכל הארץ, ולא יבצר ממנו מזמה, ובקשו ידי למשמש ולטול כמו שהיו למדות, ולא הספקתי לעשות עד שנפרע ממני, לפיכך סימא את עיני.[/SPOILER]ואומר להן להשלים לו באתי שמא ירחם עליו, אלא לכו וקבצו כל בני המדינה, הלכו ונתכנסו חיילות חיילות בבית עבודה זרה ועל הגגות, כיון שנתמלא המקום אמר לאשתו שתעמידו על עמוד שהיה מכיר שם, הלך ועמד לו עליו, ואמר להם, אחי בני דמשק, בשעה שהייתי כומר ומשמש לצלם הזה היו בני אדם מפקידין אצלי פקדונות והייתי כופר בהן, לפי שאין לצלם הזה לא עינים לראות ולא אזנים לשמע עד שיפרע ממני, עכשו הלכתי אצל מי שעיניו משוטטות בכל הארץ, ולא יבצר ממנו מזמה, ובקשו ידי למשמש ולטול כמו שהיו למדות, ולא הספקתי לעשות עד שנפרע ממני, לפיכך סימא את עיני.[/SPOILER]לפי שאין לצלם הזה לא עינים לראות ולא אזנים לשמע עד שיפרע ממני, עכשו הלכתי אצל מי שעיניו משוטטות בכל הארץ, ולא יבצר ממנו מזמה, ובקשו ידי למשמש ולטול כמו שהיו למדות, ולא הספקתי לעשות עד שנפרע ממני, לפיכך סימא את עיני.[/SPOILER]לפי שאין לצלם הזה לא עינים לראות ולא אזנים לשמע עד שיפרע ממני, עכשו הלכתי אצל מי שעיניו משוטטות בכל הארץ, ולא יבצר ממנו מזמה, ובקשו ידי למשמש ולטול כמו שהיו למדות, ולא הספקתי לעשות עד שנפרע ממני, לפיכך סימא את עיני.[/SPOILER]
המשך- אמר ר' פנחס הכהן בר חמא, ואף ר' אבון אמר בשם רבותינו, לא ירד מן העמוד עד שנתן לו הקב"ה מאור יתר על מאורו, כדי שיתקדש שמו בעולם ונתגיירו מן האומות אלפים ורבבות על ידו. (מדרש הגדול שמות)
 

רבינו מנחם

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
פרסום וקופי

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק ד

א לַמְנַצֵּחַ בִּנְגִינוֹת מִזְמוֹר לְדָוִד:ב בְּקָרְאִי עֲנֵנִי אֱלֹהֵי צִדְקִי בַּצָּר הִרְחַבְתָּ לִּי חָנֵּנִי וּשְׁמַע תְּפִלָּתִי:ג בְּנֵי אִישׁ עַד מֶה כְבוֹדִי לִכְלִמָּה תֶּאֱהָבוּן רִיק תְּבַקְשׁוּ כָזָב סֶלָה:ד וּדְעוּ כִּי הִפְלָה יְהוָה חָסִיד לוֹ יְהוָה יִשְׁמַע בְּקָרְאִי אֵלָיו:ה רִגְזוּ וְאַל תֶּחֱטָאוּ אִמְרוּ בִלְבַבְכֶם עַל מִשְׁכַּבְכֶם וְדֹמּוּ סֶלָה:ו זִבְחוּ זִבְחֵי צֶדֶק וּבִטְחוּ אֶל יְהוָה:ז רַבִּים אֹמְרִים מִי יַרְאֵנוּ טוֹב נְסָה עָלֵינוּ אוֹר פָּנֶיךָ יְהוָה:ח נָתַתָּה שִׂמְחָה בְלִבִּי מֵעֵת דְּגָנָם וְתִירוֹשָׁם רָבּוּ:ט בְּשָׁלוֹם יַחְדָּו אֶשְׁכְּבָה וְאִישָׁן כִּי אַתָּה יְהוָה לְבָדָד לָבֶטַח תּוֹשִׁיבֵנִי:
נקרא  19  פעמים

ספירת העומר

לוח מודעות

למעלה