חידות תורניות אשכול חידות תורניות

הפצחן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
אני כבר שנים מכור לחידות ושאלות.
פותר כאלה, כותב כאלה, קורא כאלה. אפשר למצוא כמה שלי באשכול הזה.

ראיתי פה באתר המון אשכולות של חידות. המון. אבל משום מה, להפתעתי, כמעט ולא מצאתי (מלבד אשכול אחד מפוזר ומבולגן) חידות ושאלות תורניות מעניינות ומסודרות, שזה חבל.

זה חבל כי זה מחדד שיניהם של ישיבישערס, זה חבל כי זה מענג מוחם של אברכים עמלים, זה חבל כי זה מתבל את הלימוד וזה חבל כי זה תורה, אחרי הכל. וזה חשוב לנו הרבה יותר מאזורי תפוצה של ארנב הקטפוליבמבה האימתני או לנסות לנחש מילה רנדומלית.

קיצור אמרתי לעצמי בוא נרים את הכפפה, ונפתח אשכול חביב ומסודר של חידות ושאלות תורניות.

אפשר שאלות הלכתיות מסקרנות, שאלות עניין יהודי, שאלות בפשוטו של מקרא וכו׳ וכו׳.

רק כמה כללים חשובים:
לחדי החידות: בבקשה - רק שאלות שיש לכם תשובה מוכנה עליהן. לא פתחנו שו״ת סמס, אלא אשכול נחמד של חידות בעלות תשובה.

ולעוני התשובות: בבקשה לא להשתמש במאגרי מידע מקוונים למיניהם. קצת אידישע קאָפּ, חבר׳ה.

נא לא להספים ולכתוב הודעות של שווא והבל. רק שאלות, תשובות וניסיונות לתשובה, למען הסדר ושמירה על אשכול קריא ונוח.

אני אשתדל להעלות פה שאלות מדי פעם, מי שירצה יוכל להשתדל לפתור וגם להעלות שאלות משל עצמו.

בעזרת השם נעשה ונצליח


שאלה מס׳ 1 | התחום: עניין יהודי

למה רבי טרפון קידש 300 נשים?
אם יהיה קושי בפיתרון, נוסיף גם רמז בעז״ה.
 

rivki a

משתמש רשום
סמ"ק מצוה ג
סמק מצוה ג.jpg
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
1. רב ענן (איפשהו בסוף כתובות) כשבא אליו אליהו הנביא.
קו:
2. רבא ברא אדם. רב חנינא ורב אושעיא בראו עגל משובח בכל יום שישי, והיו אוכלים אותו (סנהדרין סה, ב).
ראה שו"ת הרשב"א סי' ת"ג שמבאר למה דווקא בערב שבת
3. רבי מתיא בן חרש, ע"י שהבעיר אש ומסמרים ונעצם בעיניו (תנחומא חוקת).
וכן בילקוט שמעוני ויחי (רמז קסא) בשם מדרש אבכיר, ובמדרש עשרת הדברות
6. אומרים שהפיל.
קוף ופיל פעמים שהן מלומדים. (רש"י עירובין לא: ).

אמרו בתלמוד המערב [1] שאדם יכול ללמדם שבעים לשון. (מאירי).

ויש מהב"ח מי שיקרב להבנת האדם כמו הפיל שהוא מבין דבור בני אדם ויקבל הצווי והאזהרה וכן הזכירו חז"ל בעירובין [2]. (מגן אבות להרשב"ץ ח"ג פרק ד').

ושמעתי מפי חכם חסיד מקובל ר' משולם זצ"ל על ההיא דתניא בברכות בפ' הרואה הרואה פיל וקוף וקיפוף אומר ברוך משנה הבריות דקשיא מאי שנוי שייך התם דהא כל בע"ח נמי משונה צורתם זו מזו, ותירץ דבזמן דור המבול [3] נפרע הקב"ה מן האנשים שהפכן לקופים ופילים והיינו שהקוף דומה לאדם ופיל נמי מבין לשון בני אדם. (מלאכת שלמה כלאים פ"ח מ"ה)

[1] לפנינו בירושלמי לא נמצא. (מגדים חדשים) [2] ובשו"ת תשב"ץ (ח"ג סי' שכ"ו): ומה שהזכיר פיל או קוף ולא שאר בעלי חיים, אורחא דמילתא נקט, שכן יש בהם קצת הבחנה לקיים מצות משלחם, כמ"ש הטבעיים. [3] לכאורה צ"ל דור הפלגה כדאי' בסנהדרין קט., או דור אנוש כדאי' בב"ר כג, ו.
 
נערך לאחרונה ב:

rivki a

משתמש רשום
4) מי מהשבטים היתה לו אשה סומא באחת מעיניה?
?
אסנת

8) איזו חיה נקראת "ישראל"?
אָמַר רַבִּי עֲקִיבָא: בְּכֹל יוֹם וָיוֹם מַלְאָךְ אֶחָד עוֹמֵד
שַׁחֲרִית, בְּאֶמְצַע רָקִיעַ, וּפוֹתֵחַ וְאוֹמֵר: "ה' מֶלֶךְ...",
וְכָל צְבָא מָרוֹם עוֹנִים אַחֲרָיו, עַד שֶׁמַּגִּיעַ לְבָרְכוּ.
וּכְשֶׁמַּגִּיעַ לְבָרְכוּ, חַיָה אַחַת עוֹמֶדֶת בְּאֶמְצַע הָרָקִיעַ
וּשְׁמָהּ יִשְׂרָאֵל, וְחָקוּק עַל מִצְחָהּ יִשְׂרָאֵל, וְאוֹמֶרֶת:
"בָּרְכוּ אֶת ה' הַמְּבֹרָךְ", וְכָל שָׂרֵי מַעְלָה עוֹנִים
אַחֲרֶיהָ: "בָּרוּךְ שֵׁם כְּבוֹד מַלְכוּתוֹ לְעוֹלָם וָעֶד".
וְעַד שֶׁלֹּא נִגְמַר הַדָּבָר, רוֹעֲשִׁים וְרוֹעֲדִים הָאוֹפַנִּים
וּמַרְעִידִים אֶת כָּל הָעוֹלָם כֻּלּוֹ, וְאוֹמְרִים: "בָּרוּךְ
כְּבוֹד ה' מִמְּקוֹמוֹ".
וְאוֹתָהּ הַחַיָּה עוֹמֶדֶת בְּאֶמְצַע הָרָקִיעַ,
עַד שֶׁרוֹעֲשִׁים כָּל שָׂרֵי מַעְלָה, וּשְׂרָפִים, וּכְרוּבִים,
וּגְדוּדִים, וְכֹל הַמַּחֲנוֹת, וְכֹל אֶחָד וְאֶחָד בְּעָמְדוֹ
אוֹמֵר לַחַיָּה, "שְׁמַע יִשְׂרָאֵל יִשְׂרָאֵל ה' אֱלֹקֵינוּ ה' אֶחָד".
(היכלות דרבי ישמעאל כהן גדול)
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
מסופר על הגר"א שקודם גיל בר מצוה עסק בבריאת גולם אלא שהפסיק באמצע
ובספר יצירה היתה משנתו סדורה לו מימי ילדותו בגירסה ברורה ועמקות נורא, כי הצעתי לפניו עשרה שיטות בנוסחות מוחלפות בספר יצירה, ואמר לי גירסתו הברורה כגירסת האר"י ז"ל, רק דבר אחד הוסיף מה שנשתבש גירסת האר"י ז"ל בדפוס. אמרתי לו מעתה הלא אינו דבר גדול ופלא כל כך לברוא גולם, השיב: כי באמת פעם אחת התחלתי לברוא גולם ובעודי באמצע עשייתי חלף ועבר תמונה אחת על ראשי והפסקתי מלעשותו עוד, כי אמרתי מסתמא מן השמים מנעוני לפי רכות שני אז, ושאלתיו בן כמה היה אז, והשיב שהיה קודם י"ג שנה. (הקדמת מוהר"ח וולאזין לספר ספרא דצניעותא)
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
מהנוסף אחר כך מהחברים ועוד קצת נופך משלי
תמשיכו להפתיע אותנו ברעיונות והערות
וכל המוסיף מוסיפין לו
ברשותכם אביעה חידות
1) מי במשך ההיסטוריה התחבא בתוך תיבה
נח ובניו ונשותיהם וכל החי, סיחון (נולד בתיבה - רבינו בחיי חקת, מהרש"א נידה סא.), שרה, דינה (רש"י), משה, יהושע בן נון (ספר חיבור יפה מהישועה לר"נ גאון, ובהקדמה לספר רב פעלים לר' אברהם בן הגר"א, אמנם כרגיל יש המפקפקים בסיפור), רב ענן (כתובות קו: )​
2) מי הם הצדיקים שבראו יצירה ע"י ספר יצירה במשך הדורות?
אברהם אבינו (חסד לאברהם עין משפט נהר נ"א, מלבי"ם וירא), השבטים בני לאה (של"ה וישב בשם קובץ ישן), רבא (או: רבה), רב חנינא ורב אושעיא (סנהדרין סה: סז: ), אבן עזרא (פירוש המיוחס לרבינו סעדיה גאון לספר יצירה פ"ב משנה ד-ה; אמנם יש מפקפקים), ר"ש בן גבירול (מצרף לחכמה פ"ז עמוד כ"ה), המהר"ל מפראג (ידוע הפולמוס בענין), ר' אליהו בעל שם (שו"ת חכם צבי סי' צ"ג, שו"ת מהריעב"ץ ח"ב סי' פ"ב), בעל הגור אריה (ברכת אברהם מבוטשאטש עמוד יא), הגר"א (התחיל והפסיק - הקדמת מוהר"ח וולאזין לספר ספרא דצניעותא), הבעש"ט (אנציקלופדיה אוצר ישראל ח"ג עמוד 262; תולדות הפוסקים עמוד ל"ד), ר' אברהם ראביצענקיר (הקדמה לספר דרכי החיים על שלחן ערוך הרב; היכל הבעש"ט ח"ב עמוד קכד), הג"ר שמעון מזעליחוב (דברי יעקב להרב יעקב עדס, סנהדרין עמוד תרפב; ספר נהרי א"ש; הפוסק עמוד תרל"ח - ליקוטי שמועות מרבינו השבט הלוי מפי נינו הר"ר מנחן בן ציון פאדווא הי"ו)​
3) מי הם קדושי עליון שסימו את עיניהם בשביל קדושת העיניים, ובאיזה אופן סימו את עיניהם?
רבי מתיא בן חרש (תנחומא ישן חקת; ילקוט שמעוני ויחי רמז קסא בשם מדרש אבכיר, מדרש עשרת הדברות - ע"י אש ומסמרים), רב יוסף (רבינו גרשום מנחות קי. ד"ה א"ל רב לרב שימי, ר"ן ורמב"ן קידושין לא., תשובות הגאונים שערי תשובה סי' קע"ח, מדרש תלפיות ענף אברהם, מקור חיים להרב שמואל צרצה סוף פ' שלח מובא בסדר הדורות - ישב בבית אפל ארבעים יום וצוה להביא לפניו אבני שיש והסתכל בהם ונעשה סגי נהור), רב ששת (רבינו גרשום ותשובות הגאונים שם), רב אשי (מקור חיים שם, ובהגהות נחל עדן לסדר הדורות כתב נראה דצ"ל רב ששת)​
4) מי מהשבטים היתה לו אשה סומא באחת מעיניה?
יוסף (ב"ר כי"ו - [כתב יד ווטיקאן] ויחי פרשה צ"ז)
5) מי הם במשך ההיסטוריה שהזכירו שם המפורש לצורך הצלה?
אליעזר עבד אברהם (ילקוט שמעוני רמז קט), משה רבינו (דב"ר סוף דברים, ילקוט שמעוני רמז תתפג), פינחס (תרגום יונתן, ועי' זוהר בלק קצד: ), בני ישראל כשהרגו את סיחון (תרגום יונתן חקת), אבישי בן צרויה (סנהדרין צה.), ישעיה הנביא (יבמות מט: ), אבוה דשמואל (תוס' קידושין עג. ד"ה מאי, תשובות הגאונים שערי תשובה סי' י"ח, הלכות גדולות סוף גיטין מובא ברא"ש קידושין פ"ד סי' ז' ובסדר הדורות) תלמידי רבי יהודה החסיד (סמ"ק מצוה ג'), מהרח"ו (שם הגדולים מערכת ח', בן יהוידע סנהדרין צד.), ר' שמעון סופר (שמן ראש ח"ט עמוד רלט)​
6) איזו חיה מבינה שפת בני אדם?
פיל (מאירי, מגן אבות להרשב"ץ ח"ג פרק ד', מלאכת שלמה כלאים פ"ח מ"ה).
7) איזו חיה עיניה מתקטנות ומתגדלות לפי מיעוט הלבנה?
חתול (שבט מוסר פרק י"א)
8) איזו חיה נקראת "ישראל"?
חיה שברקיע (ספר היכלות, רוקח סי' שכ, שסב)
9) באיזה ימים לא ירד לישראל מָן במדבר?
שבת, יו"ט (עי' תוס' ביצה ב: ד"ה והיה, פסחים קטז. ד"ה מה), ביום מחלוקת קרח (שבט מוסר פרק לז, מעיל צדקה אות שצח), וראה בשפתי צדיק שלח אות טו.
10) היכן מצאנו בחז"ל איש ושמו גימל?
ביצה יג:, ירושלמי תרומות ו:
 
נערך לאחרונה ב:

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
הבן איש חי
ושם הוא מביא שכיון שכל ההנאה בעוה''ב זה בעינים לכן צריך להזהר בזה שלא יפגום .
והרי לשון המקור (בא"ח שנה ראשונה, הקדמה לפרשת ואתחנן):
שתכלית הנאת הצדיקים והזנתם הוא בעינים שלהם בג"ע העליון, לכך צריך לדקדק בדבר הנוגע לעינים אפילו בעבור דבר קל כחוט השערה לסבול עליו צער קשה ומר מאד כדי לנקותם ולזככם היטב היטב לגמרי:
 

זעירא דחברייא

משתמש פעיל
והרי לשון המקור (בא"ח שנה ראשונה, הקדמה לפרשת ואתחנן):
שתכלית הנאת הצדיקים והזנתם הוא בעינים שלהם בג"ע העליון, לכך צריך לדקדק בדבר הנוגע לעינים אפילו בעבור דבר קל כחוט השערה לסבול עליו צער קשה ומר מאד כדי לנקותם ולזככם היטב היטב לגמרי:
כיון דאירינן בהכי
שמעתי מהרב עדס שכתוב כמה פעמים שר' ששת אמר כדניים ושכיב רב אמר להאי שמעתתא וביאר הטעם שדוקא ר' ששת אמר זאת כיון שכידוע תלמידי רב קיבלו כל אחד הנהגות שלו ור' ששת קיבל עליו לא להסתכל חוץ לד''א וכיון שהיה לו קשה סימא את עיניו וכיון שהוא עשה את ההנהגה שלא להסתכל חוץ לד''א וידע שלא מרגישים על העושה כן אם יושן או לאויכולים להתבלבל לחשוב שהוא ער ולכן אמר כדניים ושכיב רב וכו'
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
בערך על שלוש שנים- על השנתיים הראשונות ועל השנה האחרונה.
יפה מאוד!
בתורה מסופר על השנה הראשונה והשניה [ספר שמות ויקרא במדבר עד פרשת חוקת]
ומיד 'קופצים' לשנת הארבעים [פרשת חוקת, מיתת מרים].
וכתב האבן עזרא שם: והנה אין בתורה כלל שום מעשה או נבואה רק בשנה הראשונה ובשנת הארבעים.
[השנה השניה היה רק מעט, ולכן אינו מחשיבה].
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק יד

א לַמְנַצֵּחַ לְדָוִד אָמַר נָבָל בְּלִבּוֹ אֵין אֱלֹהִים הִשְׁחִיתוּ הִתְעִיבוּ עֲלִילָה אֵין עֹשֵׂה טוֹב:ב יְהוָה מִשָּׁמַיִם הִשְׁקִיף עַל בְּנֵי אָדָם לִרְאוֹת הֲיֵשׁ מַשְׂכִּיל דֹּרֵשׁ אֶת אֱלֹהִים:ג הַכֹּל סָר יַחְדָּו נֶאֱלָחוּ אֵין עֹשֵׂה טוֹב אֵין גַּם אֶחָד:ד הֲלֹא יָדְעוּ כָּל פֹּעֲלֵי אָוֶן אֹכְלֵי עַמִּי אָכְלוּ לֶחֶם יְהוָה לֹא קָרָאוּ:ה שָׁם פָּחֲדוּ פָחַד כִּי אֱלֹהִים בְּדוֹר צַדִּיק:ו עֲצַת עָנִי תָבִישׁוּ כִּי יְהוָה מַחְסֵהוּ:ז מִי יִתֵּן מִצִּיּוֹן יְשׁוּעַת יִשְׂרָאֵל בְּשׁוּב יְהוָה שְׁבוּת עַמּוֹ יָגֵל יַעֲקֹב יִשְׂמַח יִשְׂרָאֵל:
נקרא  12  פעמים

לוח מודעות

למעלה