חידות תורניות אשכול חידות תורניות

הפצחן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
אני כבר שנים מכור לחידות ושאלות.
פותר כאלה, כותב כאלה, קורא כאלה. אפשר למצוא כמה שלי באשכול הזה.

ראיתי פה באתר המון אשכולות של חידות. המון. אבל משום מה, להפתעתי, כמעט ולא מצאתי (מלבד אשכול אחד מפוזר ומבולגן) חידות ושאלות תורניות מעניינות ומסודרות, שזה חבל.

זה חבל כי זה מחדד שיניהם של ישיבישערס, זה חבל כי זה מענג מוחם של אברכים עמלים, זה חבל כי זה מתבל את הלימוד וזה חבל כי זה תורה, אחרי הכל. וזה חשוב לנו הרבה יותר מאזורי תפוצה של ארנב הקטפוליבמבה האימתני או לנסות לנחש מילה רנדומלית.

קיצור אמרתי לעצמי בוא נרים את הכפפה, ונפתח אשכול חביב ומסודר של חידות ושאלות תורניות.

אפשר שאלות הלכתיות מסקרנות, שאלות עניין יהודי, שאלות בפשוטו של מקרא וכו׳ וכו׳.

רק כמה כללים חשובים:
לחדי החידות: בבקשה - רק שאלות שיש לכם תשובה מוכנה עליהן. לא פתחנו שו״ת סמס, אלא אשכול נחמד של חידות בעלות תשובה.

ולעוני התשובות: בבקשה לא להשתמש במאגרי מידע מקוונים למיניהם. קצת אידישע קאָפּ, חבר׳ה.

נא לא להספים ולכתוב הודעות של שווא והבל. רק שאלות, תשובות וניסיונות לתשובה, למען הסדר ושמירה על אשכול קריא ונוח.

אני אשתדל להעלות פה שאלות מדי פעם, מי שירצה יוכל להשתדל לפתור וגם להעלות שאלות משל עצמו.

בעזרת השם נעשה ונצליח


שאלה מס׳ 1 | התחום: עניין יהודי

למה רבי טרפון קידש 300 נשים?
אם יהיה קושי בפיתרון, נוסיף גם רמז בעז״ה.
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
תקציר הפרקים הקודמים:

נפתח בחידה מיותמת, נשכחה כמת מלב, וכפרח שכבר אינו מלבלב:
אך מקרה הוא שלא תעבור במים
ותתחנן חמישה מטל השמים
כי תאמרו מה יום מיומים
שבת קול יצאה משמים
אלא שכבר העיד על עצמו יוצרה:
האמת שזו חידה קשה מאוד ואין טעם לנסות לפתור אותה וסתם העלתי אותה בשביל הקטע.
ועדיין לא נענינו לשאלה עליה:
קשור לעצירת גשמים עם ר"א ור"ע ?

וכעת לשאר השאלות הממתינות לגואל:
היכן מצינו, אדם אחד עושה פעולה אחת ומקיים מצווה וגם עובר על איסור דאורייתא, ולחלק מהשיטות מדרבנן?
אורב מאחורי דלת סביו - כל החידה מדברת על עשו - א"כ הכוונה לסבו של עשו (היכן מצינו שעשיו ארב מאחורי דלת סבו?)
מי הרג את אביו, מי את סביו, ומי [כמעט] את נכדיו.
חידה מסוג אחר (פרוגית. לא מקראית, אלא שבנויה על המקרא):
אח ואחות נחמדים, כאחד באו נצמדים, זו לימין וזה לשמאל כרצונם.
האחות עברה שינוי, אך בהיצמדותה לאחיה קיבל השינוי פינוי.
היכי משכח"ל אדם שניצול ממות על ידי שירת שיר בסעודה? רמז: קשור לחנוכה
5. האם יש למילים הבאות איזה מכנה משותף ? ענן/שמן/אהבה/זכאי/סימון/אחי/אפס/ענני/שכחת/ויתור/ערך/ראש/איפה/סחורה/חומה/צמח/איסור/חלוב/פקוד/כדי/ סבא/פתר?
6. אצל מי מצינו שקיימו מצוות כיבוד אב עוד לפני מתן תורה ?

וכבר לבי אומר לי כי -אם יכשר הדבר בעיניכם - מוטב היה לו לאשכול זה שיעמידוהו על צביונו, יקבעו בו כללים ליישרו במסילתו, או אז ישוטטו בו רבים ותרבה תנובתו.

האמת שיש גם משפט אחרון של חידת הרצועה המאתגרת:
בסחור סחור היה צרפו, שלערך יהיה אות למנחם, ועל זאת הלביא יקדמם.
אלא שהבטיחנו המחדד שבהמשך הוא עצמו יעלה את פתרונו.
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
6. אצל מי מצינו שקיימו מצוות כיבוד אב עוד לפני מתן תורה ?
כבד את אביך ואת אמך קיימו יוסף, שנאמר ויאמר ישראל אל יוסף הלא אחיך רועים בשכם לכה ואשלחך אליהם.
דבר אחר, כבד את אביך ואת אמך קיים יצחק, שהיה מושלך לפני אביו כשה לטבח. (תנא דבי אליהו רבה פרק כ"ו)

עשו הרשע היה מיוחד בכיבוד אב.
 
נערך לאחרונה ב:

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
ואני אבוא אחריך ומילאתי את דבריך:
בראש לבשמים = מר דרור, הוא מרדכי, ולמעמדות = כהן העומד על העבודה.
נכון מאוד, והכוונה היה גם שכהן זה ראש למעמדות (כהן לוי ישראל) !
אני כתובה = ספר 'שפתי כהן' לרבי 'מרדכי הכהן' מצפת. והוא 'מעוללי הטורף' = כמו שכתבת (עוללי הטורף, זה כבר מרגיש קצת כמו אשכול סמוך, אלא שמה שההוא עושה למילה אתה עושה למשפט).
כל מילה !!! ( טורף זה כינוי לאריה תהלים ז ג)
האמת שיש גם משפט אחרון של חידת הרצועה המאתגרת:
בסחור סחור היה צרפו, שלערך יהיה אות למנחם, ועל זאת הלביא יקדמם.
אלא שהבטיחנו המחדד שבהמשך הוא עצמו יעלה את פתרונו.
סחור סחור קשור לחנוכה ??
נכון מאוד !
כי צדיקים אמרו שבסביבון (דריידל בלע"ז) יש אותיות ג ש נ ה גימטרייה משיח
וכתוב 'ואת יהודה שלח לפניו להורות לפניו גשנה', הכוונה שע"י שליחת יהודה לפני אחיו לגשנה, יעקב פעל להקדים את משיח בן דוד, לפניו גשנה, וד"ל.
יוצא שבסחור סחור (הסביבון) צרפו (למילה ארץ גשן) המילה היה כדי שיהיה תוספת אות ה כדי שיהיה גשנה, שלערך, הגמטריה, יהיה אות למנחם, משיח, ועל זאת הלביא, יהודה, יקדמם את אחיו לגשנה, כנ"ל.
 

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
כבד את אביך ואת אמך קיימו יוסף, שנאמר ויאמר ישראל אל יוסף הלא אחיך רועים בשכם לכה ואשלחך אליהם.
דבר אחר, כבד את אביך ואת אמך קיים יצחק, שהיה מושלך לפני אביו כשה לטבח. (תנא דבי אליהו רבה פרק כ"ו)

עשו הרשע היה מיוחד בכיבוד אב.
יפה, ויש עוד כמה וכמה !
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
כי צדיקים אמרו שבסביבון (דריידל בלע"ז) יש אותיות ג ש נ ה גימטרייה משיח ..

הוי, כמה שזה מרגיע אותי!
מעתה אין בי לחץ על שלא ידעתי..
חידושים גדולים נתחדשו כאן: 'גשנה' ו'משיח', יהודה ומשיח בן דוד. ואני עד יום האתמול הייתי מתהלך לי לתומי בתחושה שיש לי ידיעה על משחק הילדים הלזה. מתברר ששום דבר אינו כפי שהוא נראה, ואין לך כל חפץ וחפץ שאין בו סוד נסתר, כל אות ואות שאין בה רז טמיר ונעלם, כל מנהג ישראל וכל משחק משובה שאין בו משום הכנת פעמי משיח.
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
יפה, ויש עוד כמה וכמה !
זכור לי בבירור מדרש שהיו עשר דורות מאדם הראשון עד נח, שהיו מכבדים כל אחד את אביו בלבד, ולא הסכימו לכבד את אבי-האב, עד שבא נח וכיבד את אביו ואת אבי אביו.
אלא שביקשתיו - מעט כמיסת הפנאי - ולא מצאתיו עתה.
אבקש מאת המכירים אבידה זו שישיבוה ויושיבוה על מכונה, ושכרם כפול מן השמים.
 

sl disign

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
זכור לי בבירור מדרש שהיו עשר דורות מאדם הראשון עד נח, שהיו מכבדים כל אחד את אביו בלבד, ולא הסכימו לכבד את אבי-האב, עד שבא נח וכיבד את אביו ואת אבי אביו.
אלא שביקשתיו - מעט כמיסת הפנאי - ולא מצאתיו עתה.
אבקש מאת המכירים אבידה זו שישיבוה ויושיבוה על מכונה, ושכרם כפול מן השמים.
על פי ספר "אוצר אגדות התורה" [- ליקט: ישראל יעקב קלפהולץ ]: באו המלאכים, ושאלו את ה': "במה מצא חן -נח בעינך?" השיב להם מה ההבדל בין נח לבין קודמיו:

כשהוליד שת- את אנוש- בנו ובקש ממנו שיאכיל את אביו, השיב לו: שהוא מוכן להאכילו, אבל כאשר בקשו ממנו להאכיל גם את סבו- את אדם, השיב להם: "מה לי ולו?" "די לי באבי, לא אוכל לדאוג גם לסבי "וכך גם הבאים אחריו- לא הסכימו להאכיל את הסבא, אלא את אביהם בלבד. כשנח הופיע בעולם ובקשו ממנו להאכיל את סבו השיב להם:

"היכן כל קרוביי וגואליי וכל אבות אבותיהם, כי חפץ אני להאכיל ולכלכל את כולם ולשרתם כל ימיהם"

כאשר המלאכים שמעו על כך- הם הבינו מדוע נח מצא חן בעיני ה' ואמרו: "אין כנח צדיק תמים, עושה צדקה וחסד, יהי רצון שצדקתו תצילו ממוות"
 

sl disign

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
זכור לי בבירור מדרש שהיו עשר דורות מאדם הראשון עד נח, שהיו מכבדים כל אחד את אביו בלבד, ולא הסכימו לכבד את אבי-האב, עד שבא נח וכיבד את אביו ואת אבי אביו.
אלא שביקשתיו - מעט כמיסת הפנאי - ולא מצאתיו עתה.
אבקש מאת המכירים אבידה זו שישיבוה ויושיבוה על מכונה, ושכרם כפול מן השמים.
תנא דבי אליהו רבא פרשה טז
פעם אחת
הייתי יושב בבית המדרש הגדול שבירושלים, ובא תלמיד אחד ושאל אותי דבר כמו בן שהוא שואל את אביו. ואמר לי: רבי, מפני מה נשתנו דורות הראשונים מכל הדורות כולם, שרבו ימיהם והאריכו ימים ושנים?

אמרתי לו: בני, בשביל כך האריכו שנים, כדי שיוכלו לעשות גמילות חסדים זה עם זה.

מניין תדע לך שכך הוא?

צא למד מעשרה דורות ראשונים, אדם שת אנוש קינן מהללאל ירד חנוך מתושלח למך נח.

אדם בא לעולם, בא שת בנו אחריו. אמרו לו לשת: עבוד את אביך - היה זנו ומפרנסו ומכלכלו.

בא שת לעולם, בא אנוש בנו אחריו. אמרו לו לאנוש: עבוד את אביך - היה זנו ומפרנסו ומכלכלו.

אמרו לאנוש: עבוד את אבי אביך.

אמר להם: אין אני חייב בו.

בא אנוש לעולם, בא קינן בנו אחריו. אמרו לו לקינן: עבוד את אביך - היה זנו ומפרנסו ומכלכלו.

אמרו לו לקינן: עבוד את אבי אביך.

אמר להם קינן: אין אני חייב בו.

וכן עד נח. בא נח לעולם, אמרו לו: עבוד את אביך - היה זנו ומפרנסו ומכלכלו.
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
משהו ששייך לפרשת השבוע הקודם (וישלח).
המבוקש: דמות במקרא.

ארבע אותיות בשמי נמצאות, אל מקומי הוגלו מבני בנימין,
אם תכה ארבעים בראשי, תמצא את נכדו של עשיו (אשר כף אחת ממנו, טובה ממלא חפני עמל).
בתוך תיבתי ישכון השוכן בתיבה, וסביבותיו תמצא את שאירע לסביבותיה.

(יש בי הרהורי דברים לעשות אשכול ייעודי לחידות על פרשת השבוע בלבד).
 

שרלוט

משתמש סופר מקצוען
משהו ששייך לפרשת השבוע הקודם (וישלח).
המבוקש: דמות במקרא.

ארבע אותיות בשמי נמצאות, אל מקומי הוגלו מבני בנימין,
אם תכה ארבעים בראשי, תמצא את נכדו של עשיו (אשר כף אחת ממנו, טובה ממלא חפני עמל).
בתוך תיבתי ישכון השוכן בתיבה, וסביבותיו תמצא את שאירע לסביבותיה.

(יש בי הרהורי דברים לעשות אשכול ייעודי לחידות על פרשת השבוע בלבד).
מבני שובל: מנחת.
 

שרלוט

משתמש סופר מקצוען
ארבע אותיות בשמי נמצאות, אל מקומי הוגלו מבני בנימין,
בני בנימין הוגלו אל עיר בשם מנחת
דברי הימים: ''והנה הגלו קצתם אל עיר מנחת''

אם תכה ארבעים בראשי, תמצא את נכדו של עשיו (אשר כף אחת ממנו, טובה ממלא חפני עמל).
אם מורידים את האות מ' מקבלים את נחת נכדו של עשו

בתוך תיבתי ישכון השוכן בתיבה, וסביבותיו תמצא את שאירע לסביבותיה
נח נמצא בתוך המילה מנחת, ומה שנשאר מאנשי דורות זה מת..
 

שרלוט

משתמש סופר מקצוען
דמות נוספת (מפרשת וישלח):
כאן אני מנוי בין האלופים, במקום אחר - ממשפחת המלכים, ובמקום השלישי משלשים הגבורים.
אל תוסיף בי חמישים, פן כמדבר אותי תשים.
שמה
אלוף שמה מבני רעואל
אחיו של דוד המלך
אחד מגיבורי בית דוד.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק כ

א לַמְנַצֵּחַ מִזְמוֹר לְדָוִד:ב יַעַנְךָ יְהוָה בְּיוֹם צָרָה יְשַׂגֶּבְךָ שֵׁם אֱלֹהֵי יַעֲקֹב:ג יִשְׁלַח עֶזְרְךָ מִקֹּדֶשׁ וּמִצִּיּוֹן יִסְעָדֶךָּ:ד יִזְכֹּר כָּל מִנְחֹתֶךָ וְעוֹלָתְךָ יְדַשְּׁנֶה סֶלָה:ה יִתֶּן לְךָ כִלְבָבֶךָ וְכָל עֲצָתְךָ יְמַלֵּא:ו נְרַנְּנָה בִּישׁוּעָתֶךָ וּבְשֵׁם אֱלֹהֵינוּ נִדְגֹּל יְמַלֵּא יְהוָה כָּל מִשְׁאֲלוֹתֶיךָ:ז עַתָּה יָדַעְתִּי כִּי הוֹשִׁיעַ יְהוָה מְשִׁיחוֹ יַעֲנֵהוּ מִשְּׁמֵי קָדְשׁוֹ בִּגְבֻרוֹת יֵשַׁע יְמִינוֹ:ח אֵלֶּה בָרֶכֶב וְאֵלֶּה בַסּוּסִים וַאֲנַחְנוּ בְּשֵׁם יְהוָה אֱלֹהֵינוּ נַזְכִּיר:ט הֵמָּה כָּרְעוּ וְנָפָלוּ וַאֲנַחְנוּ קַּמְנוּ וַנִּתְעוֹדָד:י יְהוָה הוֹשִׁיעָה הַמֶּלֶךְ יַעֲנֵנוּ בְיוֹם קָרְאֵנוּ:
נקרא  4  פעמים

אתגר AI

אשליה אופטית • אתגר 48

לוח מודעות

למעלה