איך מנקדים "שקדי מרק"?

feel-הרמוני

משתמש מקצוען
החלטת האקדמיה בעניין:
משקל פָּעֵל
1. במשקל פָּעֵל רבים השמות שהצירי מתקיים בהם, וכך צריך לנהוג בכל שם המתחדש במשקל זה. למשל: אָבֵל אֲבֵלִים אֲבֵלֵי- אֲבֵלָה אֲבֵלַת- אֲבֵלָתוֹ, אָשֵׁם אֲשֵׁמֵי- בָּצֵק בְּצֵקְךָ בְּצֵקְכֶם בְּצֵקָם, חָפֵץ חֲפֵצִים חֲפֵצֵי-(חיים), יָעֵן יְעֵנֵי-, יָרֵחַ יְרֵחַ- יְרֵחֲךָ יְרֵחֲכֶם יְרֵחֵיהֶם, יָשֵׁן יְשֵׁנֵי-(עפר), כָּבֵד [האיבר] כְּבֵדֵי-, סָפֵק סְפֵקוֹתֵיהֶם, קָמֵעַ קְמֵעוֹתַי קְמֵעַי, שָׁכֵן שְׁכֵנִי שְׁכֵנְכֶם-ן שְׁכֵנֵיהֶם שְׁכֵנוֹתַי שְׁכֵנוֹתֵיהֶם.
2. השמות האלה נוטים בביטול חלקי של הצירי: גָּדֵר,[FONT=&quot][1]http://www.prog.co.il/#_ftn1 זָקֵן, חָבֵר, חָדֵל, חָנֵף, חָסֵר, חָצֵר, יָעֵל, יָרֵא, יָרֵךְ, כָּבֵד (היפוכו של קל), כָּרֵס, כָּתֵף, נָמֵל, עָקֵב, עָרֵל, שָׁלֵו.[FONT=&quot][2][/FONT][/FONT]
דוגמת הנטייה: נָמֵל, נְמַל- [חֲבֵר-], נְמֵלְךָ, נְמֵלֵךְ, נְמֵלוֹ, נְמֵלָהּ, נְמֵלֵנוּ, נְמֵלְכֶם-ן, נִמְלֵי- [חַצְרוֹת-], נִמְלֵיכֶם-ן [חַצְרוֹתֵיכֶם-ן].

[FONT=&quot][1][/FONT] צירוף הלשון 'יצא מגדר-' מותר לנקדו כדרך הסגוליים, כגון יצא מגִּדְרוֹ, יצאתי מגִּדְרִי.

[FONT=&quot][2][/FONT] במקרא יש גם שִׂמְחֵי לב (ישעיהו כד, ז), לכל חֶפְצֵיהֶם (תהלים קיא, ב), יִתְדֹת הַמִּשְׁכָּן (שמות לח, לא).
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
זו החלטה מוזרה, כי רוב השמות הללו (על משקל "שקדי" עפ"י האקדמיה) אינם מופיעים במקרא ברבים או בנטיית הרבים; מן הראוי היה לנקדם לפי "זִקֱנֵי", שהיא הצורה המצויה יותר. הצורה "אבלי" וכו' מקורה בפועל ברוב המקרים (אם לא בכולם - הרשימה המלאה איננה לנגד עיני כרגע).
 

געוואלדיג

משתמש צעיר
עימוד ספרים
מן הרשימה הארוכה הזו אפשר להוריד כחצי שהם שמות הנגזרים מן פעלים:
אבילי, אשימי, חפיצי, ישיני, שכיני.
(כבדי לשון יחזקאל ג, ה לא התקיים הצר"י אף שהוא פעל כמו שמחי לב המצויין).
ספק קמע אינם עברית מקראית, ועל כן תמוה למה ננהג דוקא לפיהם.
בצק, יען, - אין את הכלים להתווכח, כיון שלא ברור מאין הסיקו שגם ברבים סמוכים נשמר הצר"י.
ירחי - מפורש שאינו כן אלא פת"ח שו"א - איוב ז, ג; כט, ב.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
הוא אשר אמרתי; מה הביא אותם לקביעה מוזרה זו? [אגב, כמדומני ש"ירחי" בשני המקומות באיוב זה יֶרַח - חודש, ולא יָרֵחַ; נטיית ירח (לבנה) ברבים לא מצאתי (בקונקורדנציה של אבן שושן)].
 

געוואלדיג

משתמש צעיר
עימוד ספרים
יֶרַח בסגול ופתח מופיע רק בנסמך, אולם מבסיסו הוא בקמ"ץ צר"י, והוא כמו יָרָק יֶרֶק (ויש מה לדון בזה ואכמ"ל) ויכול להיות שהוא הדין שָׁקֵד - שֶׁקֶד בנסמך.
 

געוואלדיג

משתמש צעיר
עימוד ספרים
אולם נמצא פעם אחד שאינו נסמך - זכריה יא, ח. ומצינו גם עם הכנוים בצורת שו"א וצר"י - לֹא יָבוֹא עוֹד שִׁמְשֵׁךְ וִירֵחֵךְ לֹא יֵאָסֵף. ישעי' ס, כ.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
"וירחך לא יאסף" זו ההטיה הרגילה של המשקל יָרֵחַ(כל הדיון נסב על נטית הרבים) והמשמעות היא גם כן של לבנה ולא של חודש. לא ירדתי לסוף דבריך. ואגב, בדיוק רציתי להביא את הפסוק בזכריה, רק הקדמת אותי.
 

געוואלדיג

משתמש צעיר
עימוד ספרים
איך אתה אומר כִּתְפֵךְ או כְּתֵפֵךְ? - לפי מה שאני אומר אין בעצם הבדל בין לבנה וחדש, בשניהם בנפרד יָרֵחַ ובנסמך יֶרַח כמו יָרֵךְ יֶרֶךְ (אלא שלפני גרונית פת"ח כידוע - נֶגַע פֶּשַׁע פֶּצַע פֶּסַח).
 

דייקן

משתמש רשום
בס"ד
גם אני יודע כי מנקדים שִׁקְדֵי מָרָק. ועל הפסוק בשופטים ו, כ כותב הרד"ק "והוא שלא כמשפט השמות מזה המשקל". וכתב ב"מנחת שי" לאחר שהביא דברי הרד"ק "וראיתי במחברת בן אשר שזוכר אותו בכלל הקמוצים ע"כ לשונו". אלו דברי ה"מנחת שי".
 

דייקן

משתמש רשום
נכתב ע"י געוואלדיג;265196:
כבר הובא בתגובה 16 לך נא ראה שם.
בס"ד
נכון, לא שמתי לב. וחוץ מזה, רציתי להעיר לך, כי אחרי שכבר יש לפנינו את דברי הרד"ק והמנחת שי המביא את דברי בן אשר שהי' מהמדקדקים הגדולים - אין לנו להוסיף מאומה. זוהי דעתי.
 

געוואלדיג

משתמש צעיר
עימוד ספרים
אכן במחברתו של בן אשר הוא מונה את "מרק" בין הקמוצים, אולם בתנ"ך שלו "הכתר" הוא בפת"ח, אם אמנם מהדורת סימנים הגיהו לפיו כפי שהם מציינים בהקדמתם.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק טז

א מִכְתָּם לְדָוִד שָׁמְרֵנִי אֵל כִּי חָסִיתִי בָךְ:ב אָמַרְתְּ לַיהוָה אֲדֹנָי אָתָּה טוֹבָתִי בַּל עָלֶיךָ:ג לִקְדוֹשִׁים אֲשֶׁר בָּאָרֶץ הֵמָּה וְאַדִּירֵי כָּל חֶפְצִי בָם:ד יִרְבּוּ עַצְּבוֹתָם אַחֵר מָהָרוּ בַּל אַסִּיךְ נִסְכֵּיהֶם מִדָּם וּבַל אֶשָּׂא אֶת שְׁמוֹתָם עַל שְׂפָתָי:ה יְהוָה מְנָת חֶלְקִי וְכוֹסִי אַתָּה תּוֹמִיךְ גּוֹרָלִי:ו חֲבָלִים נָפְלוּ לִי בַּנְּעִמִים אַף נַחֲלָת שָׁפְרָה עָלָי:ז אֲבָרֵךְ אֶת יְהוָה אֲשֶׁר יְעָצָנִי אַף לֵילוֹת יִסְּרוּנִי כִלְיוֹתָי:ח שִׁוִּיתִי יְהוָה לְנֶגְדִּי תָמִיד כִּי מִימִינִי בַּל אֶמּוֹט:ט לָכֵן שָׂמַח לִבִּי וַיָּגֶל כְּבוֹדִי אַף בְּשָׂרִי יִשְׁכֹּן לָבֶטַח:י כִּי לֹא תַעֲזֹב נַפְשִׁי לִשְׁאוֹל לֹא תִתֵּן חֲסִידְךָ לִרְאוֹת שָׁחַת:יא תּוֹדִיעֵנִי אֹרַח חַיִּים שֹׂבַע שְׂמָחוֹת אֶת פָּנֶיךָ נְעִמוֹת בִּימִינְךָ נֶצַח:
נקרא  16  פעמים

אתגר AI

האנשה • 2

לוח מודעות

למעלה