דיון איך כותבים פרק שני??

ניק 70107

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
פרק ראשון של הספר נכתב מצויין בדיוק כמו שפרק ראשון צריך להיות כתוב

ואז אני נתקעת.

איך מחליטים מה נכנס בפרק שני, מה מחכה לשלישי, מה בכלל צריך למחוק מהסיפור כולו ובאיזה אופן לסדר את הדברים?

ניסיתי לעשות לוז סיפור מפורט עם חלוקה שכתוב לי בכל פרק מה קורה בו ולא עבד.

ניסיתי פשוט לכתוב איך שזורם לי וגם לא עבד.

הא?

תודה.
 

Tamarit

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
פרק ראשון של הספר נכתב מצויין בדיוק כמו שפרק ראשון צריך להיות כתוב

ואז אני נתקעת.

איך מחליטים מה נכנס בפרק שני, מה מחכה לשלישי, מה בכלל צריך למחוק מהסיפור כולו ובאיזה אופן לסדר את הדברים?

ניסיתי לעשות לוז סיפור מפורט עם חלוקה שכתוב לי בכל פרק מה קורה בו ולא עבד.

ניסיתי פשוט לכתוב איך שזורם לי וגם לא עבד.

הא?

תודה.
על שיטת משושה השלג שמעת פעם?
 

לוטם

מהמשתמשים המובילים!
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
צילום מקצועי
הפקות ואירועים
מה שאני עושה זה לכתוב תקציר.
סוג של מפת סצנות.
משהו כוללני. לא יורד לפרטים, אבל נותן קו לאורכו של כל הספר המתוכנן.
אני אוהבת לחלק את זה ל 10 חלקים. מה אמור להיות בכל חלק של הספר, מסיימת אחד, עוברת הלאה...

בהצלחה!
 

משולש ברמודה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
הנדסת תוכנה
איך מחליטים מה נכנס בפרק שני, מה מחכה לשלישי, מה בכלל צריך למחוק מהסיפור כולו ובאיזה אופן לסדר את הדברים?
תקציר יש?
את יכולה לנסות לעשות חלוקה ראשונית לפי דמויות בצורה גסה: נקודה שבה הדמות מופיעה לראשונה, מאורע משמעותי שקורה לה בסיפור, נקודת שיא (איך את רואה את השיא של הסיפור ומה התפקיד שלה בו, אם בכלל?) ונקודת התרה איפה את רואה אותה בסיום הסיפור?
אחר כך אפשר לשלב בין התקצירים של הדמויות בצורה כרונולוגית, נקודה אחרי נקודה.
אחר כך, זה כבר תלוי כמה נוח לך, אפשר לפתח את הנקודות לסצנות או אפילו לחלק אותן לכמה סצנות.
כן, לא עבד ככ...
מה לא עבד כל כך?
אני כותבת לפי כוכב השלג אבל בצורה מאד כללית. לא עוקבת אחרי הכללים, אלא רק מה שנוח לי.
 

משולש ברמודה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
הנדסת תוכנה
נערך לאחרונה ב:

בובה בובה

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
מוזיקה ונגינה
צילום מקצועי
הפקות ואירועים
יש כמה שיטות לבניית עלילה, ביניהן כוכב השלג.
מה שבטוח, זה שלב שמקדים את הכתיבה עצמה.
 

mic003

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
וואוו. קראתי את המאר על שיטת כוכב השלג, וזה נראה לי מפרך ומתיש. איכשהו, המורכבות של החשיבה על כל שלב בסיפור, הורסת לי את המוטיבציה ואת הכיף.
אצלי, השיטה היא הפוכה לגמרי. יש לי בראש תכנית מתאר כלשהי, שאני לא מוגבל דווקא אליה והיא עשויה להשתנות עם הזמן, אבל אני מקפיד להשקיע כבר מההתחלה בבניית הדמויות (בדרך כלל אני לוקח אנשים שאני מכיר. לאו דווקא אישית, וחושב איך הם יגיבו לסיטואציות שונות). אני נותן לדמויות להתמודד, מציב אותן אחת מול השנייה, ומדמיין בכל פעם מחדש מה יהיה ולאן זה יוביל.
אחד הדברים האהובים עליי, הוא להכניס את הדמויות למלכודות שאני לא סגור איך הן ייצאו מהן. אני מדגיש, שאין כוונתי שאין לי פתרון למלכודת, אלא שיש לי כמה פתרונות, ואני זורם עם הדמות ובוחר אחר כך את מה שנראה לי הכי מתאים. באופן הזה, אני מבטיח שההמשך לא יהיה צפוי. כי אם אני בעצמי לא יודע איך זה ימשיך, אני גם לא יכול לרמוז בהיסח הדעת מה יהיה בהמשך.
 

הגיבן (ת)

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
וואוו. קראתי את המאר על שיטת כוכב השלג, וזה נראה לי מפרך ומתיש. איכשהו, המורכבות של החשיבה על כל שלב בסיפור, הורסת לי את המוטיבציה ואת הכיף.
אצלי, השיטה היא הפוכה לגמרי. יש לי בראש תכנית מתאר כלשהי, שאני לא מוגבל דווקא אליה והיא עשויה להשתנות עם הזמן, אבל אני מקפיד להשקיע כבר מההתחלה בבניית הדמויות (בדרך כלל אני לוקח אנשים שאני מכיר. לאו דווקא אישית, וחושב איך הם יגיבו לסיטואציות שונות). אני נותן לדמויות להתמודד, מציב אותן אחת מול השנייה, ומדמיין בכל פעם מחדש מה יהיה ולאן זה יוביל.
אחד הדברים האהובים עליי, הוא להכניס את הדמויות למלכודות שאני לא סגור איך הן ייצאו מהן. אני מדגיש, שאין כוונתי שאין לי פתרון למלכודת, אלא שיש לי כמה פתרונות, ואני זורם עם הדמות ובוחר אחר כך את מה שנראה לי הכי מתאים. באופן הזה, אני מבטיח שההמשך לא יהיה צפוי. כי אם אני בעצמי לא יודע איך זה ימשיך, אני גם לא יכול לרמוז בהיסח הדעת מה יהיה בהמשך.
מזדהה מאוד. יש סיפורים מסוג שצריך להיות יותר מתוכנן ואסטרטגי, אבל הרבה סיפורים נוטים להדגיש את הפן האנושי. דמות בנויה *היטב* עם האלמנטים הכי חיוניים, כבר בהתחלה, יכולה לעשות פלאות במהלך העלילה, גם אם העלילה לא הכי מתוכננת, וכותבים בזרימה.

אני מתארת לעצמי שהמרכיב החיוני ביותר הוא הרצון של הדמויות.

1. כל דמות רוצה משהו.
הרצון הזה מדריך כל פעולה שלהן, כל מילה שהן אומרות. אז אנחנו מרגישים קו מאחד ועקבי עבור כל דמות, גם אם לא אומרים לנו לעולם מהו הרצון, ואפילו אם הדמות לא מודעת לרצון הזה.
לדוגמא: הדמות רוצה לחוות את החיים בשלימות (אף שהיא אדם בוגר, מסודר, וממוסד באופן כללי)
הדמות רוצה להיות עצמאית, חזקה, ולהשיג דבר משמעותי (אף שמצופה ממנה להיות מוגנת, תלותית, ועדינה)
הדמות רוצה להרגיש שלימה עם עצמה, לדעת שהיא אדם טוב (אף שגרמה לצער רב בחייה)

2. סתירות
בין הדמויות יש ניגוד אינטרסים. אם דמות אחת תשיג את רצונה, זה ייקח מדמות אחרת את הרצון שלה. אף אם הן אינן מודעות לזה, בדיאלוג ובזירות מרובות דמויות, יהיה להן על מה לדבר, ולהתחכך אחת בשנייה, ולהוציא אחת מהשנייה את החלקים הכי טובים, מכיון שהן חותרות לדברים סותרים.

(דבר זה יפצה על החולשה בעלילה)

3. ניגודיות
בדמות עצמה יש סתירה. ייתכן שזה בין הרצון שלה למה שהיא באמת צריכה כדי להיות שלימה.
לדוגמא: הדמות רוצה להתחתן. אבל באמת היא זקוקה לביטחון עצמי ואהבה עצמית (על מנת שנישואין יעבוד בכלל)
הדמות רוצה להתקדם בעבודה (אבל באמת היא זקוקה לחוות את החיים מחוץ לממסד על מנת להרגיש מיצוי)
הדמות רוצה להצליח במטלה עצמאית ולהוכיח את עצמה (אבל באמת היא זקוקה לאהבה ותמיכה כדי למצוא סיפוק)

מבלי להתעמק בדמויות עוד לפני הכתיבה, אפשר לכתוב סתירה חיצונית, ולגלות בהמשך את הרצון שמסתתר מאחוריו.
הדמות היא מורה מסורה שמקבלת משוב רב מתלמידיה והורי תלמידיה, אך היא זורקת אותם לזבל מבלי לפתוח.
הדמות מנהיגה ציבורית עצמאית וחזקה, ועושה הכל כדי להיות תמיד בצד המסייע, אך חווה התקפי חרדה וייאוש.
הדמות סולדת להסתכל במראה, ולא מוכנה להצטלם, אבל מקפידה על כל חוק ומנהג אפשרי בלבוש שלה.

כבר מהתחלה זה מסקרן אותנו (איך זה ייתכן? מה ההיגיון של הדמות הזאת? מה הסיפור שלה??) וגם בתור סופר, הסקרנות יכולה להמריץ אותך למצוא סיבות יצירתיות מאחורי זה.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קמא

א מִזְמוֹר לְדָוִד יְהוָה קְרָאתִיךָ חוּשָׁה לִּי הַאֲזִינָה קוֹלִי בְּקָרְאִי לָךְ:ב תִּכּוֹן תְּפִלָּתִי קְטֹרֶת לְפָנֶיךָ מַשְׂאַת כַּפַּי מִנְחַת עָרֶב:ג שִׁיתָה יְהוָה שָׁמְרָה לְפִי נִצְּרָה עַל דַּל שְׂפָתָי:ד אַל תַּט לִבִּי לְדָבָר רָע לְהִתְעוֹלֵל עֲלִלוֹת בְּרֶשַׁע אֶת אִישִׁים פֹּעֲלֵי אָוֶן וּבַל אֶלְחַם בְּמַנְעַמֵּיהֶם:ה יֶהֶלְמֵנִי צַדִּיק חֶסֶד וְיוֹכִיחֵנִי שֶׁמֶן רֹאשׁ אַל יָנִי רֹאשִׁי כִּי עוֹד וּתְפִלָּתִי בְּרָעוֹתֵיהֶם:ו נִשְׁמְטוּ בִידֵי סֶלַע שֹׁפְטֵיהֶם וְשָׁמְעוּ אֲמָרַי כִּי נָעֵמוּ:ז כְּמוֹ פֹלֵחַ וּבֹקֵעַ בָּאָרֶץ נִפְזְרוּ עֲצָמֵינוּ לְפִי שְׁאוֹל:ח כִּי אֵלֶיךָ יְהוִה אֲדֹנָי עֵינָי בְּכָה חָסִיתִי אַל תְּעַר נַפְשִׁי:ט שָׁמְרֵנִי מִידֵי פַח יָקְשׁוּ לִי וּמֹקְשׁוֹת פֹּעֲלֵי אָוֶן:י יִפְּלוּ בְמַכְמֹרָיו רְשָׁעִים יַחַד אָנֹכִי עַד אֶעֱבוֹר:
נקרא  5  פעמים

ספירת העומר

לוח מודעות

למעלה