איך כותבים 'הִידַמוּתוֹ' או 'הִידַמוֹתוֹ'?

הנושא בפורום 'עריכה לשונית, דקדוק וניקוד' פורסם ע"י שיקול דעת, ‏29/7/19.

  1. שיקול דעת

    שיקול דעת משתמש פעיל עריכה תורנית

    הצטרף:
    ‏11/2/18
    הודעות:
    602
    תודות :
    505
    נקודות:
    99
    בזוהר הק' כתוב שצריך האדם להידמות למציאות העליון (כמובן אכהמ"ל).
    אז איך מנקדים כשרוצים לכתוב 'עצם הידמותו של האדם למציאות העליון....' המ"ם הוא במלאפום או בחולם?
     
    נערך לאחרונה ב: ‏29/7/19
  2. סוגרים שידוך

    סוגרים שידוך משתמש מקצוען עריכה תורנית מוזיקה ונגינה

    הצטרף:
    ‏5/3/14
    הודעות:
    903
    תודות :
    1,963
    נקודות:
    149
    עיסוק:
    שדכן לספרדים
    מיקום:
    0583260583
    דף הבית:
  3. חגי פאהן

    חגי פאהן עימוד ספרים עימוד ספרים

    הצטרף:
    ‏29/3/15
    הודעות:
    1,695
    תודות :
    2,521
    נקודות:
    271
    עיסוק:
    מנקד, מעמד ומתכנת
    דף הבית:
    א. אמנם בקבלה כשאומרים מלאפום מתכוונים לשורוק, אך ברש"י על התורה בכל מקום הכוונה לחולם.
    ב. לגוף השאלה: אפשר את שניהם. בעצם בשורוק זה שם פעולה ובחולם זו צורת מקור, והכוונה אותה כוונה. רק צריך לשים לב שהִדַּמּוּתוֹ היא נקבה והִדַּמּוֹתוֹ הוא זכר, נ"מ להמשך המשפט.
    זה יהיה כמו ההבדל בין אחרי אָכְלָהּ לבין אחרי אֲכִילָתָהּ.
    ג. לא כדאי עם ת' אחרי הי', כי זו צורה שהשתמשו בה כשלא היתה יכולת לנקד, וכדי שלא יחליפו בין הִדָּמוֹתוֹ שהוא בנין נפעל לבין הִדַּמּוֹתוֹ שהוא בנין פיעל. אבל היא לא תקינה.
     
    SC מודה על התגובה.
  4. ספרא וסייפא

    ספרא וסייפא משתמש פעיל עריכה תורנית כתיבה ספרותית

    הצטרף:
    ‏16/5/19
    הודעות:
    144
    תודות :
    190
    נקודות:
    49
    איך נקבה? עם סיומת ו'?
    הִדַּמּוּתָה היא נקבה. ולפעמים גם עם מפיק.
    לא כך?
     
  5. SC

    SC משתמש מקצוען איור וציור מקצועי

    הצטרף:
    ‏5/11/14
    הודעות:
    183
    תודות :
    1,051
    נקודות:
    159
    הידמוּתו משמעה 'ההידמוּת שלו', והידמות היא תמיד לשון נקבה.
     
    חגי פאהן ו-אפכא מסתברא מודים על התגובה.
  6. ספרא וסייפא

    ספרא וסייפא משתמש פעיל עריכה תורנית כתיבה ספרותית

    הצטרף:
    ‏16/5/19
    הודעות:
    144
    תודות :
    190
    נקודות:
    49
    ו'הידמוֹתו' אין משמעה 'ההידמוּת שלו'?
     
  7. SC

    SC משתמש מקצוען איור וציור מקצועי

    הצטרף:
    ‏5/11/14
    הודעות:
    183
    תודות :
    1,051
    נקודות:
    159
    הידמוֹתו הוא הטייה של צורת המקור, כלומר של שם הפועל 'להידמות'.
     
  8. ספרא וסייפא

    ספרא וסייפא משתמש פעיל עריכה תורנית כתיבה ספרותית

    הצטרף:
    ‏16/5/19
    הודעות:
    144
    תודות :
    190
    נקודות:
    49
    אבל מה משמעה של המילה?
    האם אין מקורה במילה 'הידמוּת' - שהיא לשון נקבה?
     
  9. SC

    SC משתמש מקצוען איור וציור מקצועי

    הצטרף:
    ‏5/11/14
    הודעות:
    183
    תודות :
    1,051
    נקודות:
    159
    כמו שנכתב לעיל, שתי המילים הן צורות שונות של אותו שורש. הידמוּת היא שם הפעולה, בעוד להידמוֹת הוא שם הפועל.
     
  10. ספרא וסייפא

    ספרא וסייפא משתמש פעיל עריכה תורנית כתיבה ספרותית

    הצטרף:
    ‏16/5/19
    הודעות:
    144
    תודות :
    190
    נקודות:
    49
    לכן תמיהני על כך:
    הרי שניהם מקורם ב'הידמוּת' שהיא נקבה.
     
  11. חגי פאהן

    חגי פאהן עימוד ספרים עימוד ספרים

    הצטרף:
    ‏29/3/15
    הודעות:
    1,695
    תודות :
    2,521
    נקודות:
    271
    עיסוק:
    מנקד, מעמד ומתכנת
    דף הבית:
    אפשר לומר "ישיבת אחים יחד טובה מאד".
    ואפשר לומר "מה טוב ומה נעים שבת אחים גם יחד".
    כי ישיבה היא נקבה, ושבת הוא זכר. ולזאת היתה כוונתי לעיל.
     
    שושן צחור ו-SC מודים על התגובה.