איך זה יכול להיות??

ALESIS

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
צילום מקצועי
נתקלתי פעם בתופעה שמופיעה המון בשירים, והיא זיוף של ממש!
זה הולך ככה:
כשעושים קול שני טרצה מעל המלודיה של השיר,
אם המלודיה עומדת על התו הראשון באקורד - הטרצה מעל עומדת על התו השלישי באקורד;
אם המלודיה עומדת על התו השלישי באקורד - הטרצה מעל עומדת על התו החמישי באקורד;
אבל אם המלודיה עומדת על התו החמישי באקורד - הטרצה מעל עומדת על תו שלא קשור לאקורד משום כיוון,
אלא אם כן התכוונו ליצור ספטאקורד... ולא נראה לי כ"כ...
לדוג' - האקורד Am:
אם המלודיה על לה - הטרצה על דו,
אם המלודיה על דו - הטרצה על מי,
אבל אם המלודיה על מי - הטרצה על סול!
במצבים כאלו, לכאורה, צריך לשנות קצת, לא להישאר מקובעים על הטרצה אלא לעלות/לרדת באופן שיסתדר עם האקורד,
אבל, לצערינו הרב:rolleyes:, זה ממש לא תמיד קורה... ואפשר לשמוע את זה המון בשירים. פשוט זיוף!
איך זה יכול להיות?? יש למישהו הסבר?
 

lab

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
מוזיקה ונגינה
עימוד ספרים
כנראה הם פשוט לא יודעים

הקול שני משתנה בהתאם לאקורד. קול שני רגיל יהיה טרצה גדולה (2 טונים) או טרצה קטנה (טון וחצי) ולפעמים גם קוורטה (2 וחצי טונים) מעל הסולו (אפשר גם מתחתיו) מה שיקבע אם לשיר טרצה גדולה, טרצה קטנה או קוורטה זה סוג האקורד והצליל שהסולו שר מתוך האקורד.

לדוגמה אם ינוגן אקורד C:

אם הסולו ישיר את הצליל דו, הקול שני ישיר את הצליל מי - טרצה גדולה מעליו.
אם הסולו ישיר את הצליל מי, הקול שני ישיר את הצליל סול - טרצה קטנה מעליו.
אם הסולו ישיר את הצליל סול, הקול שני ישיר את הצליל דו - קוורטה מעליו.

למעשה קול שני לא זז במרווח קבוע כל הזמן אלא משתנה בהתאם לאקורד ולצליל הסולו. והוא ינוע באחד משלושת מרווחים אלו (כמובן שאפשר לייצר קולות שניים מורכבים יותר שנעים במרווחים שונים ולא בצורה אחידה למנגינה.)
 

ALESIS

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
צילום מקצועי
כנראה הם פשוט לא יודעים
זמרים גדולים ורציניים?
ושאר ה"צוות" שעובד על השיר?
אף אחד לא יודע?
והאמת שלא חייבים ידע בשביל זה,
פשוט שומעים שמשהו שם לא מסתדר...
ומאנשים כאלו מצופה בהחלט לשמוע דברים כאלו...
 

ALESIS

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
צילום מקצועי
זה ממש לא זיוף...
am7 זה אקורד מאוד פופולרי וזה מה שהטרצה עושה,
כל 7 הוא לא כל כך מסתדר ולכן צריך לו פיתרון אבל זה מה שיפה
אבל 7 בלי פיתרון זה אפילו עוד יותר זיוף....
וחוץ מזה - הם באמת מתכננים "בואו נזייף עכשיו שיצא לנו אקורד 7 ולא ניתן לו פתרון ואז זה יצא מעניין"?
קצת לא נשמע לי...;)
 

ALESIS

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
צילום מקצועי
יש לך דוגמא בראש?
כן.
אולי לא מאוד מוכר, אבל בשיר "יש מי שמחכה" של משה פלד וישי לפידות -
השיר נגמר בקטע קצר:
"ואין מקרה ואין אבוד בעולמך
וידו מכוונת עתידך
וקורא לך דע לך בני
שגם היום אני אביך לצידך"
והשורה האחרונה - התווים שלה (בלה מינור) הם: לה לה דו מי מי מי מי רה מי רה דו לה
___________________________________________ש__גם_ה_יום_א__ני__א_בי__ך__ל__ציד_ך

וטרצה מעל ה"מי" הרבים שיש שם - זה סול! והם שרים את זה ככה!

ויש עוד המון המון דוגמאות, רק אין לי בראש עכשיו וגם א"א לבדוק...
 

תמיר שרעבי

משתמש פעיל
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
סאונד והפקות אולפן
מוזיקה ונגינה
נתקלתי פעם בתופעה שמופיעה המון בשירים, והיא זיוף של ממש!
...
במצבים כאלו, לכאורה, צריך לשנות קצת, לא להישאר מקובעים על הטרצה אלא לעלות/לרדת באופן שיסתדר עם האקורד,
אבל, לצערינו הרב:rolleyes:, זה ממש לא תמיד קורה... ואפשר לשמוע את זה המון בשירים. פשוט זיוף!
איך זה יכול להיות?? יש למישהו הסבר?

למה החלטת שזה זיוף? זה קול שני, והוא לא חייב להיות רק אחד משלושת צלילי האקורד שמנוגן באותו רגע.
אבל הוא כן אמור ללוות את המלודיה של הזמר לפי מרווח מסוים, כמו טרצה, קווינטה, קוורטה, אוקטבה וכו'
אם הזמר לא חייב לשיר רק את צלילי האקורד והוא יכול גם לשיר צלילים כמו ה-2, ה-4, ה-6 וה-7,
אז מותר גם לקול השני (שבד"כ בווליום מאוד נמוך ופחות דומיננטי) לשיר את אחד מהצלילים האלו.
 

ALESIS

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
צילום מקצועי
אם הזמר לא חייב לשיר רק את צלילי האקורד והוא יכול גם לשיר צלילים כמו ה-2, ה-4, ה-6 וה-7,
אז מותר גם לקול השני (שבד"כ בווליום מאוד נמוך ופחות דומיננטי) לשיר את אחד מהצלילים האלו.
אבל הזמר - הוא ה"מלך" כאן, הוא השולט במלודיה. אם כל קול יקום ויעשה מה שבא לו, תהיה קטסטרופה...
הזמר שר גם צלילים אחרים באקורד, ושאר הקולות אמורים ללוות אותו באופן מדויק ויציב! לא?

הוא לא חייב להיות רק אחד משלושת צלילי האקורד שמנוגן באותו רגע.
אבל זה לא נשמע טוב! זה צורם באוזן! זה לא מסתדר!.....
וזה לא איזה "משחק" מכוון ומעניין, שעושים פעם בשיר. זה זיוף מתמשך בלי קשר לכלום, שלא שמים לב אליו בכלל :(
 

'אלקנה

משתמש פעיל
מוזיקה ונגינה
אני דווקא מאוד אוהב אקורדים 7 שלא נפתרים זה יוצר ענין, אבל אני מבין מה אתה אומר כשזה קורא ע''י ווקאל שנמצא יחסית בצמוד לזמר ולא בתור ליווי של פסנתר למשל...
 

קלידן שכזה

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
אבל 7 בלי פיתרון זה אפילו עוד יותר זיוף....
וחוץ מזה - הם באמת מתכננים "בואו נזייף עכשיו שיצא לנו אקורד 7 ולא ניתן לו פתרון ואז זה יצא מעניין"?
קצת לא נשמע לי...;)
לענ"ד רק אקורדים 7 מזוריים שנשארים בלי פתרון הם מציקים יותר מדי ובלתי אפשריים, אבל במינור 7 זה עוד נסבל, לא?
למרות שאין הכי נמי, כשאני מלווה את עצמי עם קול שני אני משתדל לשים לב לעניין ולשנות פוזיציה באצבעות בהתאם...
 

horseman

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
אבל הזמר - הוא ה"מלך" כאן, הוא השולט במלודיה. אם כל קול יקום ויעשה מה שבא לו, תהיה קטסטרופה...
הזמר שר גם צלילים אחרים באקורד, ושאר הקולות אמורים ללוות אותו באופן מדויק ויציב! לא?


אבל זה לא נשמע טוב! זה צורם באוזן! זה לא מסתדר!.....
וזה לא איזה "משחק" מכוון ומעניין, שעושים פעם בשיר. זה זיוף מתמשך בלי קשר לכלום, שלא שמים לב אליו בכלל :(
ביש מי שמחכה זה באמת לא נפתר בגלל שיש מי שמחכה עדיין.........!!!
השיר בעצם מסתיים אבל הוא משאיר אותך באיזה מתח..........
רק שהעלת את זה כ"בעיה" הבנתי יותר את המשמעות של האקורד.......
אגב, משה פלד זמר מתחיל שמוציא רק סינגלים אבל הוא בהחלט ברמה מוזיקלית גבוהה מאוד מכל בחינה!!!
כמו זקן ורגיל........!
 

ALESIS

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
צילום מקצועי
ביש מי שמחכה זה באמת לא נפתר בגלל שיש מי שמחכה עדיין.........!!!
השיר בעצם מסתיים אבל הוא משאיר אותך באיזה מתח..........
אבל הבעיה היא לא בסוף, אלא כמה תווים קודם, ב"מי" - שאז הקול השני ב"סול"..

אבל בכל זאת באמת יש שם איזו אווירה כזאת של משהו שלא נפתר..
יכול להיות שבגלל שהקול השני בתו האחרון (שהוא הראשון באקורד) - הוא השלישי, ולא החמישי.
החמישי יותר מבטא סיום, ניצחון כזה.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יְהוָה אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יְהוָה לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יְהוָה לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יְהוָה אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  12  פעמים

לוח מודעות

למעלה