איך אומרים 'מטאטא'?

דיונון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
אין קשר.
כך הוא 'לשון מקרא', וזו היא שגרת הדבור בשפת ימינו.

הפס' בישעיה הוא המקור היחידי למילה הזו שחזרה לשימוש בעברית בת ימינו (בלשון חז"ל נעשה שימוש בשורש כ.ב.ד. - מכבדין בין המטות, מכבדת, ולא במטאטא).
ומשכך - הגייתה הנכונה היא כפי שמנוקדת בפסוק.
ניקוד זה הוא במשקל המכשירים (פתח, שוא, צירה) - מחשב, מזמרה, ממטרה, מקלף, מפתח וכדו'.
 
נערך לאחרונה ב:

סערצע

משתמש מקצוען
ברור שזהו מקורה... השאלה היא, אם אכן העובדה הזו מחייבת אוטומטית לנקד כך אף בזמננו.
הסטי' מכללי הניקוד אינה מוזרה במיוחד, לאור הקושי בהגיית המילה כצורתה.
 

סערצע

משתמש מקצוען
רק אבהיר: כוונתי על ההגי' המעשית, שאינה מחויבת בכפיפות לכללי הכתיבה והניקוד ה'רשמיים'.
ברור שלא אנקד 'מְטַאְטֵא'...
 

דיונון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
השאלה היא, אם אכן העובדה הזו מחייבת אוטומטית לנקד כך אף בזמננו.
רק אבהיר: כוונתי על ההגי' המעשית, שאינה מחויבת בכפיפות לכללי הכתיבה והניקוד ה'רשמיים'.
ברור שלא אנקד 'מְטַאְטֵא'...
התבלבלתי :cool:
הסטי' מכללי הניקוד אינה מוזרה במיוחד, לאור הקושי בהגיית המילה כצורתה.
איפה הקושי?
זה כמו לומר מַטַּ'טֵה.
בסה"כ השוא שבאות א' הפך לחטף פתח ומכאן נוצר כביכול קושי.

מַטְאֲטֵא
חוצמזה, גם אם יש קושי מסוים בהגייה, אין הצדקה לקבל שיבושים לכתחילה.
'מִכְחוֹל' יוכיח.
 

דיונון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
ב. אכן, נפוץ להגותו 'מכּחול', מסיבה זו עצמה.
וזה לא נכון ולא מוצדק בשום מקום.
'סלחנות' היא לא 'הצדקה'.
ידוע לי על שני דברים שהאקדמיה קיבלה -
א. ריבוי פעולות של נקבה בצורה גברית - ילכו במקום תלכנה.
ויש לזה מקורות בתנ"ך.
ב. מְקָרֵר במקום מַקְרֵר.
גם כאן זה בסך הכל להשתמש במילה קיימת שמשמעותה פעולה, ושימוש בה כשם של מכשיר.
לא ידוע לי על מקרה של קבלת שיבוש מובהק.
 

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
מה שיותר מפתיע הוא הפועל היחודי - גם שורש מרובע וגם א' נחה - וְטֵאטֵאתִיהָ. מעתה אל תאמר 'הוא טִאטֵא' ולא 'הוא טִאֲטֵא' אלא 'הוא טֵאטֵא' ולא אחרת.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
לא שאני מחשיב את האקדמיה לבר סמכא
.
שמחת זקנתי...
בכל מקרה, האקדמיה אינה מגנה או שוללת מי שמשתמש בצורה המקראית מתוך כוונה וידיעה.
 

איש האשכולות

משתמש סופר מקצוען
עריכה תורנית
ואם כבר ב'מטאטא' עסקינן...
הביטוי המקובל "לטאטא" איננו נכון!

הביטוי הנכון: לטאט
 

תודה על החיים

משתמש צעיר
מְטַאֲטֵא - זכר
speaker4.png

1.
כלי לניקוי רצפות ומשטחים, המורכב ממוט שבקצהו יש מברשת או סיבים
2.
בלם אחורי בכדורגל
מקור : מילוג מילון עברי עברי
 

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
מְטַאֲטֵא - זכר
השגיאות שיש בלינק הנ"ל מזעזעות.
ואם כבר ב'מטאטא' עסקינן...
הביטוי המקובל "לטאטא" איננו נכון!

הביטוי הנכון: לטאט
יש לכך התייחסות בלינק לאתר האקדמיה שהובא לעיל. הכלל הוא שגם "לטאט" תקין, עיי"ש.
 

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
ראשית, את דעתי האישית כתבתי למעלה והיא שהכל פה שגיאה אחת גדולה, כי שתי הא' אמורות להיות תמיד נחות. גם לדברי האקדמיה הכלי נקרא מַטְאֲטֵא וממילא כל ההטיות שונות בתכלית.
אך אפרוט את השגיאות הנכוחות:
מְטַאֲטֶאת
לא ייתכן, תמיד בזמן בינוני בגוף יחידה בנל"א אות השורש הלפני-אחרונה בצירי והא' נחה, כמו מוּצֵאת.
מְטַאֲטְאִים, מְטַאֲטְאוֹת, מְטַאֲטְאֵי⁻
לא ייתכן. אין דבר כזה חטף לפני שוא! כיון שחטף דינו כשוא נע, הוא חייב תנועה אחריו להיסמך עליה.
מְטַאֲטַאֲתוֹ, מְטַאֲטַאֲתָהּ, מְטַאֲטַאֲתִי, מְטַאֲטַאֲתֵנוּ
נמנו וגמרו שמנקדים נוֹשֵׂאתוֹ (נושאת אותו) ולא נוֹשַׂאֲתוֹ, כמו שמצינו וּבֵרֵאתוֹ במשקל וְכִבַּדְתּוֹ, מִלֵּאתָנִי על משקל שִׂמַּחְתַּנִי. לכן צריך להיות לפחות מְטַאֲטֵאתוֹ (וזה בעצם חלק מהענין שהנביא אמר וְטֵאטֵאתִיהָ ולא אחרת).

ובכלל, למה יש הטיות נקבה בשם עצם? אין בכלל נקבה למטאטא (ואם נחשוב על זה, ודאי שאם היתה לו נקבה הוא לא היה מטאטא... :cry:)
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכג

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת אֵלֶיךָ נָשָׂאתִי אֶת עֵינַי הַיֹּשְׁבִי בַּשָּׁמָיִם:ב הִנֵּה כְעֵינֵי עֲבָדִים אֶל יַד אֲדוֹנֵיהֶם כְּעֵינֵי שִׁפְחָה אֶל יַד גְּבִרְתָּהּ כֵּן עֵינֵינוּ אֶל יְהוָה אֱלֹהֵינוּ עַד שֶׁיְּחָנֵּנוּ:ג חָנֵּנוּ יְהוָה חָנֵּנוּ כִּי רַב שָׂבַעְנוּ בוּז:ד רַבַּת שָׂבְעָה לָּהּ נַפְשֵׁנוּ הַלַּעַג הַשַּׁאֲנַנִּים הַבּוּז לִגְאֵיוֹנִים:
נקרא  15  פעמים

לוח מודעות

למעלה