ארמונות מפוארים המעוטרים בכסף, זהב וארגמן, מסדרונות עוטי הוד, אנשים רבי המעלה מסתובבים בערים עטויים בגלימות מקושטות ביהלומים ובכובעים הדורים, בתי הכנסת נישאים לשמיים ונראים בהחלט כמקום הולם לשמירתם של אוצרות ה', יהודים עטורי זקנים ובעלי כיפה צועדים בגאווה יהודית אל בתי המדרש או אל עבודתם, כשספר קודש תחת שחיים, יונים צחורות משקשקת ממעל, ומגלות לנו להיכן נחתנו הפעם - תקופת תור הזהב של יהדות ספרד.
האמת שאין צורך להכביר במילים, השירים המיוחדים שנותרו מהתקופה הזו מספרים ללא אומר את סיפורו של הזמן הנדיר הזה בהיסטוריה.
שירת ימי הביניים המוכרת לנו, ששורשיה הצורניים לקוחים מן השירה הערבית של אותה התקופה, מיוחסת לגדולי ישראל מספרד המוסלמית. רבים מן השירים שנכתבו אז משובצים כקטעי תפילה, בעיקר במחזורים.
בשונה משכנתה מהחודש הקודם - הבלדה, אני מאמינה שאותה אפשר להציג פחות, שכן היא בוודאי מוכרת יותר לקהלינו.
אז האתגר הנוכחי לא יהיה כקודמו - בעל כמה שיותר פרטים המאפיינים בלדה, אלא יגדיר מה עליכם לשלב בשיר שלכם מתוך מאפייני שירת ימי הביניים.
אז ככה:
1 - החליטו היכן אתם רוצים לשלב את השיר, באמצע איזו תפילה ובין אלו קטעים, וספרו לנו על כך בכותרת של השיר. כמובן שצריך להיות קשר. דוגמאות לצורת הקשר - חפשו במחזור. (בהתאם לסעיף זה - המשלב הלשוני יהיה גבוה ובסגנון של קודש)
2- החריזה תהיה (ברוב המוחלט של השיר) לפחות ראויה. (לפחות שני אותיות זהות עם ניקוד דומה ביניהן, כמו - בלון-חלון, שיר-כשיר, אתגר-מאגר. חרוז עובר (שאסור באתגר זה) הוא אות אחת וניקוד אחד. לדוגמא- בלון-שעון, שירה-הפתעה, אתגר-נגמר וכו') כמובן ששיבוץ חרוזים משובחים יתקבל בברכה.
3- תבנית השיר תהיה אחת מאלו -
א: התבנית הקלאסית - השורות רצופות והחרוז אחיד לכל אורך השיר
ב: שיר אזור - השיר מחולק לבתים בעלי ארבע שורות, כאשר שלושת השורות הראשונות של כל בית מתחרזות אחת עם השנייה, והשורה האחרונה מתחרזת עם השורות האחרונות בכל הבתים.
4- אקרוסטיכון - האותיות הראשונות של כל הבתים יצרו מילה כלשהי (או יהיו ע"פ סדר ה- א"ב)
5- שיבוץ - שבצו פסוק/ים מתאימים.
נשמע המון, נכון? אבל זה עדיין מעט מן המעט שנדרש כדי להגיע לרמתם האמיתית של שירי ספרד.
מי שרוצה להיווכח בצדקתי, או מי שחפץ להפוך את שירו לדומה עוד יותר לשירים המקוריים (לא תינתן על כך הוספה בניקוד - כדי לשמור על הוגנות), יכול לפתוח פה.
בהצלחה רבה!
מחכה לכם בנספח בשביל לשמוע, לענות, לייעץ ולהדיין.
.
האמת שאין צורך להכביר במילים, השירים המיוחדים שנותרו מהתקופה הזו מספרים ללא אומר את סיפורו של הזמן הנדיר הזה בהיסטוריה.
שירת ימי הביניים המוכרת לנו, ששורשיה הצורניים לקוחים מן השירה הערבית של אותה התקופה, מיוחסת לגדולי ישראל מספרד המוסלמית. רבים מן השירים שנכתבו אז משובצים כקטעי תפילה, בעיקר במחזורים.
בשונה משכנתה מהחודש הקודם - הבלדה, אני מאמינה שאותה אפשר להציג פחות, שכן היא בוודאי מוכרת יותר לקהלינו.
אז האתגר הנוכחי לא יהיה כקודמו - בעל כמה שיותר פרטים המאפיינים בלדה, אלא יגדיר מה עליכם לשלב בשיר שלכם מתוך מאפייני שירת ימי הביניים.
אז ככה:
1 - החליטו היכן אתם רוצים לשלב את השיר, באמצע איזו תפילה ובין אלו קטעים, וספרו לנו על כך בכותרת של השיר. כמובן שצריך להיות קשר. דוגמאות לצורת הקשר - חפשו במחזור. (בהתאם לסעיף זה - המשלב הלשוני יהיה גבוה ובסגנון של קודש)
2- החריזה תהיה (ברוב המוחלט של השיר) לפחות ראויה. (לפחות שני אותיות זהות עם ניקוד דומה ביניהן, כמו - בלון-חלון, שיר-כשיר, אתגר-מאגר. חרוז עובר (שאסור באתגר זה) הוא אות אחת וניקוד אחד. לדוגמא- בלון-שעון, שירה-הפתעה, אתגר-נגמר וכו') כמובן ששיבוץ חרוזים משובחים יתקבל בברכה.
3- תבנית השיר תהיה אחת מאלו -
א: התבנית הקלאסית - השורות רצופות והחרוז אחיד לכל אורך השיר
ב: שיר אזור - השיר מחולק לבתים בעלי ארבע שורות, כאשר שלושת השורות הראשונות של כל בית מתחרזות אחת עם השנייה, והשורה האחרונה מתחרזת עם השורות האחרונות בכל הבתים.
4- אקרוסטיכון - האותיות הראשונות של כל הבתים יצרו מילה כלשהי (או יהיו ע"פ סדר ה- א"ב)
5- שיבוץ - שבצו פסוק/ים מתאימים.
נשמע המון, נכון? אבל זה עדיין מעט מן המעט שנדרש כדי להגיע לרמתם האמיתית של שירי ספרד.
מי שרוצה להיווכח בצדקתי, או מי שחפץ להפוך את שירו לדומה עוד יותר לשירים המקוריים (לא תינתן על כך הוספה בניקוד - כדי לשמור על הוגנות), יכול לפתוח פה.
בהצלחה רבה!
מחכה לכם בנספח בשביל לשמוע, לענות, לייעץ ולהדיין.
.