אז.. לאנימציה משתמשים כיום בכל התוכנות

טלי'ה

טלי'ה נחום
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
עריכה והפקת סרטים
ראיתי סרטון שמסביר מה התהליך יצירה של אנימציות ביפן, הם לא משתמשים בתוכנה אחת ומסצבר שאף סטוגיו לא מדתמש רק התוכנה אחת. צריך להפרד מהרעיון הזה שתוכנה אחת מספיקה ושאפשר לבחור את התוכנה הכי טובה ולהתמחות בה למה שאנחנו צריכים.
 

טלי'ה

טלי'ה נחום
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
עריכה והפקת סרטים
קודן הם מתחילים בסטורי בורדינד עם אודיו. את זה אפשר לעשות במנגה סטודיו.. תוכנה שיש להרבה פרוגים
Screenshot_20200716-234615_YouTube.jpg
 

טלי'ה

טלי'ה נחום
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
עריכה והפקת סרטים
אחר כך עוברים לאנימייט או טיוי פיינט כדי לצייר את קי פריימים. יש להם תוכנות נוספות לאינביטווין. החלק הכי הכי קשה באנימציה זה הקי פריים לעשות נכון וזה מתמטיקה מדוייקת אצאף הסבר תיכף למה. האינביטווין זה בקטנה, זה נחשב עבודה פחות מהקי פריימים.. על משקל הקלינטפים האנימטורים שמנקים תפנסיל טסטס.

המעלה של אנימייט זה יכולןת מניפולציה של הצורות שאין בטיויפיינט ולא צריך לצייר שם כל פריים. בטיוי פיינט יש יותר חופש בציור עצמו אבל צריך לצייר כל פריים כמו באנימציה קלאסית, בלי גרפים שיקצרו תהליכים.
 

טלי'ה

טלי'ה נחום
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
עריכה והפקת סרטים
בחלק מהאנימציןת אם לא ברובן משתמשים גם בבלנדר שהיא תוכנה תלת מימד חינמית ואפשר להזיז בה את המצלמה וליצור סביבה מוכנה לקצר תהליכים לאינביטווינס שיהיו יותר מדוייקים. כי לחשב פרספקטיבה לבד זה מצריך אליפות בסדר גודל לא רגיל. . זו תוכנה שניתן לצייר בה דמות דו מימדית במרחב תלת מימדי )שזה כרגע האנימציה הכי אופטימלית בעיני שילוב של תלת ודו.
Screenshot_20200716-234852_YouTube.jpg


אחר כך צריך לנקות וללטש תאנימציה זה נעשה בדרכ בקליפ סטודיו או פוטושופ

אבל הטייליין בהם מאד מוגבל לאודיו ולא מאפשר שליטה והזזה של האודיו שיתאים הדיבוב במדוייק אז לרוב עורכים אנימציות בפרימייר או בטפטר טפקטס ושם מוסיפים אפקטים, מתקנים זויות מצלה ואודיו בשליטה מירבית...

יש עוד תוכנות אבל זה בגדול התהליך ואלה התוכנות שאנימטור הכי צריך.
 

טלי'ה

טלי'ה נחום
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
עריכה והפקת סרטים
אה ושכחתי לציין. אנימציות כאלה זה נחשב אנימציה קלאסית שמציירים רוב או כל הפריימים ידני, אמנם במחשב אבח הרוב ידני.

באנימציה קלאסית, בפרט אן היא מורכבת מיותר מחפץ אחד, צריך exposure sheet

וגם צריך לדעת איך למלא אותם כדי לתכנן ולחשב פריימים. בע"ה בשרשור הבא אסבי מה שיודעת, סבירות גבוהה שרובכם יודעים איך.

מצורף כאן הקובץ
 

קבצים מצורפים

  • 1594933903551_exposure-sheet-a3.pdf
    KB 361.1 · צפיות: 50

טלי'ה

טלי'ה נחום
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
עריכה והפקת סרטים
עוד פרט קטן שחשוב לי לציין. הסיבה שעושים כיום סטורי בורדינג עם אודיו ולא רק ציורים בלי צליל, זה כי לא אמורים לצייר משפט לפני ששומעים אותו. אז הטוריבורדינג זה רצף אירועים מוסרט לכל תמונה הרבה זמן, זה לא אנימציה עדיין,

מקליטים אודיו, לא חייב להיות סופר מדוייק. אבל לא מנפישים ואז שמים אודיו.. קודם שומעים הקלטה על סטוריבורדינג ואז מנפישים מלל.

מצרפת הדגמה של תהליך ממליצה בחום לעקוב אחרי ערוץ הוא אנימטור קלאסי, וואיין קרליסי, עבד 30 שנה בדיסני וניקולודיאון ועדיין עובד.


יש דרכים נוספות יקרות יותר לדובב כמו סקרול של הדיבוב אחרי שהכל כבר מצוייר השחקן מקבל על כל פריים מה בדיוק להגיד ואיך למתוח כל הברה שיתאים בדיוק לפריימים. זה השיטה הכי יקרה ומדוייקת שקיימת וככה נהגו בשנות ה90. כיום ניתן למתוח את האודיו שיתאים לפריימים אז קודם מקשיבים ואז מנפישים.
עוד נקודה על דיבוב, אנחנו קודם פותחים פה ואחר כך יוצא הקול. אז אם אומרים אאאהה קודם מציירים כמה פריימים של פה פתוח וה-אההה מגיע אחרי שהפה כבר פתוח כמה זמן.. לא שעה, אבל מן דיליי כזה
את בלייז אתם כבר מכירים ומי שלא, הנה הסרטון שלו בנושא ליפסינק

 

טלי'ה

טלי'ה נחום
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
עריכה והפקת סרטים
סליחה על מגה-חפירה בפורום שאני מש חדשה בו. פשוט שרק התחלתי לגשת לתחום יריתי לכל הכיוונים ולא ידעתי מה תהליך עבודה איזה תוכנות צריכה ללמוד ומה צריכה מכל תוכנה.. וזה מרח לי זמן יקר. אז מי שיש לו/לה חלום כמוני לעשות סרט או סדרת אנימציה קלאסית על טהרת הקודש ללא פשרות לציבור שלנו, זה התהליך על רגל אחת
 

מוריה ק

משתמש פעיל
עיצוב גרפי
כיף לי לראות עוד מישהי כמוני שמנסה ללכת עד הסוף על פריים בי פריים בגלל זה אני מגיבה ומנסה לסכם בקצרה, יש אלף דרכים לעשות אנימציה, כיום המקובל -תלת מימד (כל מיני תוכנות, המרכזית- מאיה), דו מימד- קאט אאוט (רב הפרסומות כאלה ויש גם סרטונים כמו ניר וגלי וכו' בד"כ לא באורך מלא (אנימייט - תוכנה עיקרית נראה לי) דו מימד- קלאסי (פריים ביי פריים) דיסני למשל.. התוכנות שידועות לי- טי ווי פיינט, טוון בוום. אפשר גם באנימייט בעקרון. אפטר אפקט היא תוכנה של בעיקר אפקטים, ופרימייר בעיקר עריכה. על מנת ליצור סרט שלם לרוב את צריכה אפקטים ועריכה. סאונד את יכולה לשים כמעט בכל תוכנה בשביל ליצור את האנימציה את יכולה לשים סאונד בסיסי שהקלטת בעצמך ובסוף הסרט תלכי לאיש סאונד מומחה שישים לך משהו מקצועי, ואז תצטרכי לערוך כדי שיתאים בדיוק. זהו פחות או יותר
עכשיו, ככה. בשביל לעשות סרט לא מספיק תוכנה.
יש עוד תחומים שאסור לשכוח- תסריט, בימוי, קולנוע. כדאי לדעת מהם לפחות בסיס כלשהו. וזה הכרחי על מנת ליצור סרט יפה ומקצועי.
תהליך של סרט אנימציה- תסריט, סטוריבורד, אנימטיק וסאונד בסיסי, אנימציה, סאונד סופי (בכללי מאד מאד)
בהצלחה!
 

אנאל- ציור עם לב

כי לגעת בנפש- זו אומנות!
מנוי פרימיום
מרצה בבית פרוג
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
איור וציור מקצועי
מרתק, אני מאוד מתעניינת באנימציה ובפרט באנימציה קלאסית.
אם כי יש לי מידע דל מאוד בקשר לתוכנות האנימציה- השימושים בהן ואופן העבודה.
כל פיסת ידע, הכוונה, הדרכה תהיה לתועלת מרובה.
אני מאיירת עם קליפ סטודיו וניסיתי כמה פעמים ליצור שם אנימציות, אבל תמיד נתקלתי בבעיות סאונד
וכמובן חסר לי עוד ידע בשימוש הטיים-ליין שם לקצר כל מיני תהליכים.
 

מוריה ק

משתמש פעיל
עיצוב גרפי
אני לא מכירה את קליפ סטודיו, דבר ראשון צריך להבין איזה סוג אנימציה מעניין אותך כי אנימציה של קאט אאוט בעקרון העבודה יותר מהירה (ההכנה של הדמות מראש יותר מורכבת ואחר כך את "רק" מזיזה אותה) ובפריים ביי פריים (קלאסית) זה הרבה יותר ציורים ולכן יותר עבודה אבל התוצאה הסופית נראית אחרת, בכל מקרה נראה לי כן כדאי ללכת על תוכנה שמתאימה לאנימציה היא יותר בנויה לזה בעיקר מבחינת קיצורי תהליכים וכאלה..
 

טלי'ה

טלי'ה נחום
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
עריכה והפקת סרטים
קליפסטודיו זה אחלה לסטוריבורדינג ולרינדור של התמונות. אבל להכניס שם אודיו ממש קשה.. לכן עדיף אם את חובבת אנימציה קלאסית אז אופנטונס זה התוכנה בשבילך ושוב זה לגמריי חינמי ואת רואה שם תכולה של פריימים ולא רק סימון שלהם ויכולה להדביק ולערוך אודיו ברמה מפורטת ממש עד קוצו דל פריים חחח... בקליסטודיו ובקריטה אין שליטה על האודיו בכלל אז אי אפשר לעשות בזה בלבד אנימציה

יש כאלה שיורדים על אןפנטונס בטענה שזה תוכנה צולעת וכו ומה עבר על היאו מיאזקי שבחר בזה. תכלס הוא אנימטור שמוכן לסבול בשביל הפרטי פרטים. אבל... יש טוענים שזה לגמריי מחליף את אנימייט כי יש בזה כל הפיצרים כמעט אבל מצד שני זה בנוי כמו קלאסית ומאפשר ציור חופשי יותר. אנימייט לא בנויה לציור. בקליפסטודיו יש לך יותר מברשות וכו אז לרנדר תמונות ובעיקר רקעים אפשר שם. אבל באופנטונס יש לך בעקרון טיימליין הכי נוח לדעתי. תמיד אפשר להכניס לפרימייר או אפטר אבל זה לא יראה לך תכולה של כל פריים.

פשוט תורידו ותנסו. מי שיודעת אנימייט אמורה חהסצדר בזה יותר בקלות. מי שרטצה קחאסית וחא ריג )יש בזה גם וגם( זה הרבה יותר נוח חשימוש

האנימציה הדו מימד עולה הרבה יותר כסף כי צריך לצייר ולתזמן כל דבר שאת רואה בפריים ברגע שהדמות או המצלמה זזה. וצריך ידע רב בהרבה תחומים. האופציה הכי קצרה זה תלת מימד. זה גם יפה ושווה. אני פשוט תקועה על הקלאסית נראה מתי אתפקח מזה חחח

אבל יש תחומים בפיזיקה שהם מקבילים לתלת ולקלאסית ולכן אין דרך לעקוף אותם וצריך ללמוד טוב.. אם בתיכון כשלמדו מתמטיקה היו מקשרים את זה לאנימציה או למשהו מועיל יש סיכוי שהייתי מקשיבה

תנסו אופןטונס אם אתן קלאסיות. פריטיפליז. זה לוקח טיפה זמן להבין איך עובד האינטרפייס אבל זה מותאם לקלאסית. יתר התוכנות.. לא. וצריך גם אותן
 

מוריה ק

משתמש פעיל
עיצוב גרפי
לא מכירה את התוכנות הנל רק צריך לדעת שבתלת מימד זה מקל אמנם אבל גם שם אם רוצים משהו יפה ההשקעה היא מטורפת וכבר די קרובה לדו מימד ושם יש הרבה יותר התעסקות עם מתמטיקה ותוכנה ובדו מימד הרבה יותר מציירים וגם כשיש טעויות בתלת זה מאד בולט ומפריע בעין ובדו מימד פחות מפריע בעין
אישית לא הייתי מבזבזת זמן על תוכנות חינמיות בד"כ הם לא שוות את זה
 

טלי'ה

טלי'ה נחום
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
עריכה והפקת סרטים
יש נטיה לחשוב ככה שחינם שווה חינם.. אבל אני לא בוחרת תוכנה לפי עלות אלא לפי יכולות ולפי מה הפעולה שצריכה. זה כמו שנאמר שבלנדר חינמית אז בהכרח מאיה וסינמה יותר טובות.. והן ככ לא.. מאיה אני לא מכירה אבל סינמה4די יש לי כבר כמה שנים ובלנדר טובה יותר אין בכלל מה להשוות. זה איזה נסיון בסינמה מלפני 5 שנים.. לא למדתי ולכן זה נראה כמו נסיעה על רכבת הרים עמכם הסליחה. מקווה ללמוד מסודר בזכות הגאון ניומושןסטודיו :)


אפתח שרשור לבלנדר כולל טקסטורות בלי זכויות יוצרים כשהראוטר יסתדר ואוכל להעלות דברים כבדים... בני היקר הטביע אותו במים. תנסי בעצמך ותראי אם שווה כיום ללמוד דווקא את מאיה

האמת שלא מנחה אותי מחיר כמו יכולות של תוכנה. יש לי מנוי לכל תוכנות אדובי כול קרקטר והן לא יכולות להוציא מוצר שלם לאנימציה קלאסית. הן חזקות. אבל יש להן חסרונות עצומים. אפשר לשמוע אנימטורים קלאסיים מדברים על תוכנות ולפי זה לבחור. טיויפיינט למשל עדיפה על אנימייט אבל בדרכ מציירים בטיוי ומנקים באנימייט

יש המון חישובים מתמטיים באנימציה קלאסית. הלוואי שלא היה

כל התנועות שאת רואה הן בקשת. אבל איזה קשת? במטוטלת היפה שיצרת זו קשת אליפטית. בהליכה הקשתות של הכף יד והרגל הן ציקולאיד שעבר תאונה חחח .. הכדור הקופץ, קפיצה של אדם, קשת של מים זורמים מקולר ועוד.. זה פרבולה.. אז איך מציירים אותה בפרספקטיבה למשל? הכרות קטנה עם ידידנו החרוט מקור כל הקשתות (כמעט כולן)


ואיך מציירים במדוייק כל סוגי הקשתות.. יש כמובן קיצורי דרך לאנימטורים. זה ממש להנדסת מכונות:


כל ההאצות, הodd- rule זה גם חישוב מתמטי. אנימטורים יושבים עם סטופר לחשב כמה זמן לוקחת כל פעולה ולפי זה מחשבים כמה פריימים לעשות.. שלא לדבר על פרספקטיבה שזה הרבה יותר קשה בקלאסית לסובב מצלמה סביב הדמות או לשים תקשת בפרספקטיבה.. ו. לכן עדיף להציב דמות מצוירת בסביבה תלת מימדית שמחשבת גם תאורה.. בבלנדר אפשר לשלב דמות שטוחה בתלת מימד. לצייר אותה בתוך התוכנה. אני לא יודעת אם במאיה אפשר נראה לי שלא.

גם תלת מימד זה המון עבודה בדיוק כמו שאת אומרת !!ולפעמים קל יותר לצייר מלהזיז לדמות כל הפרקים ביד.. אבל בשתיהן צריך מתמטיקה ובשפע. לאנימציה קלאסית התוכנות העיקריות הן טיויפיינט או אופנסטונס או טוןבום.. אנימייט היא וקטורית ולכן זוועתית לקלאסית אבל יש לה כלים חזקים שחוסכים זמן לכן צריך גם אותה. החלק הכי קשה באנימציה זה ההנפשה עצמה (לא ריג) ואני ממליצה בחום לא לעשות באנימייט תהנפשה ואם מישהו הצליח אשמח לראות כמה אני טועה.. מה שהיה נקרא בעבר הפנסיל טסט זה החלק הכי קשה. אנימטורים שהיו מנקים תפנסיל טסט לא היו נחשבים בהכרח אנימטורים. הרצף תמונות שיוצר תתנועה זה מה שהכי קשה ליצור.. כל היתר זה פשוט קצפת על העוגה שתצא בעטיפה ראויה. אבל זה לא האתגר בהנפשה ואפשר לצורך העניין לשלם לבעל מקצוע שינקה יצבע יעשה חלונות ותריסים חחח כמו שאמרת הקושי זה בתנועה.. מחכה לראות כל התרגולים שלך נראה שאת תותחית בתחום.. ואשמח אם תצרפי הסבר איך יצרת כדי שהטרולית (אני) תבין.. זה שמתחילים ממש מלמטה למעחה מהכדור זה בסיס מאד חזק.

בקיצור לסיכום חפירה. צריך לדעת מה כל תוכנה עושה ולפי זה לבחור לכל פעולה.
 

מוריה ק

משתמש פעיל
עיצוב גרפי
הכל שאלה עד כמה את הולכת רחוק. ומומלץ מאד מיקוד. בחוקי הפרספקטיבה למשל אפשר ללכת בדיוק לפי החוקים עם סרגל אולי יצא יפה, אולי יותר יפה שזה יהיה הכיוון הכללי אבל בפועל תעשי קצת בערך וזה לפעמים יוצא אפילו יותר יפה. כדאי להתמקד אם את מדברת על תלת - אין לי בזה ניסיון, רק מה ששמעתי. בדו- טיווי פיינט וטווןבוום הן לא של אדובי והן התוכנות המומלצות בעיקר , בעניין הקשתות לא הייתי מסתבכת כלכך עם זה ,בחיים לא היית מסיימת. עושים בערך קשת שנראית טוב בעין באנימציה חייבים לדעת קצת להחליק אחרת זה לא יגמר בעניין הסטופר גם לא כזה איום ונורא אפשר יותר לזרום יעני לדמיין כמה זמן בערך זה לוקח לספור בראש 1,2,3... ואחכ לקצר ולהאריך לפי התחושה, בשביל לסובב מצלמה סביב דמות ודברים מטורפים אחרים חייבים להשתמש ברוטוסקופ גם דיסני עושים רוטוסקופ, ואחכ משנים אותו כדי שיהיה אנימציה ולא כמו צילום. אפשר לעשות דברים פשוטים ויפים זה עדיין יקח הרבה אבל זה לא בלתי ניתן להשגה.
אותי זה מחרפן לעשות כל פיפס בתוכנה אחרת. גם ה3-4 תוכנות זה מספיק מעל ומעבר.
קיצר אני בעיקר עם טיוויפיינט קצת פרימייר קצת אפטר קצת אנימייט. יש סרטונים שעשיתי פה בפרוג את יכולה לחפש אני ינסה לעלות סרטון שעשיתי די בהתחלה בtvpaint זה לא לקח המון זמן וזה חביב.
 

טלי'ה

טלי'ה נחום
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
עריכה והפקת סרטים
מצאתי שלח לחמך.. מקסים ביצוע מרשים. טיויפיינט אחלה תוכנה.
 

מוריה ק

משתמש פעיל
עיצוב גרפי
כן האמת את רב שלח לחמך אפשר לעשות גם באנימייט ויצא מעולה. יש גם "אסתר" שזה עוד יותר טיוויפיינט. ואני עדיין טריה בתחום ויש הרבה מה להשתפר. וצרפתי קובץ
בהצלחה!
 

טלי'ה

טלי'ה נחום
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
עריכה והפקת סרטים
אני חושבת שראיתי פעם ..זה רק קו נכון? שזה החלק הכי חשוב...אם כן זה אליפןת.

אני רק בשלב הלימודים, עוד לא מחפשת לייצר מוצר מרונדר. גם בציור אני ככה מעדיפה להגיע למטרות ויעדים ואחרכ להתחיל להסתבך עם שיווק ועמידה מול הלקוח. באיור עצמו הדרך עוד רחוקה ממה שצריכה. ותכלס האיור לא מעניין אותי בכלל .. מעניין אותי אנימציה. ולומדת לפי מה שאנימטורים ממליצים.. כמו שבאיור ידני לומדים פרספקטיבה ככה באנימציה לומדים פיזיקה

יש לי נטיה להעמיק ולחפור בכל נושא אבל זה דווקא מקצר תהליכים בטווח הארוך ולא מכריח להצמד למתכונים.. בע"ה שבוע הבא כשהאינטרנט ירגע אעלה אנימציה טיפה יןתר מושקעת לדוגמא למה זה כן עוזר לדעת תכללים היבשים בצורה כמה שיותר יסודית. התרגולי כדורים שלך זה מעורר הערצה.. ככל שיודעים יןתר טיימצארטס יש יןתר שליטה במרחב עצמו ובתנועה

פעם באנימציה ידנית היה לוקח 600 אנימטורים ו6 שנים לסרט. אחרכ קצרו את זה ל300 אנימטורים ול3 שנים. ותקציבים מטורפים....אז יש קיצורי דרך משמעותיים באנימציה קלאסית, לא מתכוונת לריג, אלא קיצורים עדיין בתחום הקלאסית.. אעלה בע"ה באחת החפירות בשבועות הבאים אחרי שיספיקו לשכוח חפירה נוכחית.. סמיילי מובך.. מעלה רק מה שהועיל לי בתקוה שמי שרוצה להתעמק ימצא את זה מועיל גם. זה לא דרך מובטחת להגיע ללקוחות.
 

טלי'ה

טלי'ה נחום
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
עריכה והפקת סרטים
אניוואי הפואנטה של השרשור.. שאנימציות מקצועיות משתמשים בחמש 6 תוכנות.. לא באחת

וגם ראיתי שאלה שחוזרת על עצמה כל כמה שבועות איזה תוכנה עדיף, כשהתוכנות המדוברות נוגעות יותר למושן גרפיקס ופחות לאנימציה וחבל לי שמי שרוצה אנימציה ממש לא ידע שיש עוד תוכנות מתאימות יותר.. ובאמת זה לא השקעה חד פעמית בתוכנה, זה הבנה של התהליך יצירה ואיזה תוכנה אופטימלית לכל שלב. ואם צריך להסתפק בתוכנה אחת בלבד בשבילי זה יהיה אופנטונס לדו (היא שילוב יןתר מתוחכם דל אנימייט וטיויפיינט), או בלנדר לתלת.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יְהוָה אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יְהוָה לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יְהוָה לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יְהוָה אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  26  פעמים

לוח מודעות

למעלה