דיון סקר- ספרי המשך

האם ספרי המשך פחות טובים מהספר הראשון?

  • שטויות, אגדה שסופרים המציאו כדי שהקהל לא ילחץ עליהם.

    הצבעות: 7 6.5%
  • ברור,אי אפשר להתעלות על הסיפור המקורי ואין מה לעשות עם זה.

    הצבעות: 9 8.3%
  • יש קושי בכתיבת ספר המשך טוב, אבל הדבר אפשרי.

    הצבעות: 70 64.8%
  • העניין זה לא איכות הספר,אלא רמת הציפיות שעולה.

    הצבעות: 22 20.4%

  • סה"כ מצביעים
    108

שמואל י

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
אני בכלל לא קרוב לשלב הזה בכתיבה שלי, אבל השאלה מעניינת אותי.

מוזמנים להגיב ולפרט את הבחירה שלכם! אם בחרתם וגם אם לא ;)
 

מ. י. פרצמן

סופרת ועורכת, מנהלת קהילת כתיבה
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
בעיניי ספר טוב הוא ספר קשה לכתיבה, עם או בלי להיות ספר המשך. גם ספר ראשון וגם ספר שני צריכים הרבה מאמץ ועבודה קשה כדי לצאת טובים. לא חושבת שמספר הספרים הקודמים לו עושה את הספר טוב יותר או גרוע יותר.
 

לוטם

מהמשתמשים המובילים!
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
צילום מקצועי
הפקות ואירועים
לדעתי,
עם כל ספר נוסף שכותבים הכתיבה עולה ברמה ונהיית יותר איכותית ומקצועית.
לדעתי זה כך גם בעלילה.
אלא אם כן זו סדרה של יותר מידי ספרים והרעיונות ממחזרים את עצמם...
 

יוסף יצחק פ.

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
אני אתן דוגמא מעובדה שקראתי פעם (מתנצל שאין לי מקור) :
רוב סרטי ההמשך שנעשו לסרטים מצליחים, פחות הצליחו כמו קודמיהם.

אני מצודד בדעה הזו. ספר טוב שהצליח כמובן מייצר ציפייה אצל הקורא לעוד טעם טוב, וחבל לבאס אותו עם ספר (שלפעמים הוא גם ה-'סוף') גרוע. ישנה גם את האמרה 'כל המוסיף גורע'... אבל עדיין,

יש קושי בכתיבת ספר המשך טוב, אבל הדבר אפשרי.

 

Chaya Lea

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
דווקא בסדרות של ספרים שקראתי הספר הכי טוב לאו דווקא היה הראשון...
יכול להיות שלא תמיד זה ככה או שזה רק לפי דעתי.
לדוג': ממלכה במבחן- הספר הכי טוב לא לכל הדעות הוא איסתרק ולדעתי דווקא מהללאל.
 

שמואל י

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
בעיניי ספר טוב הוא ספר קשה לכתיבה, עם או בלי להיות ספר המשך. גם ספר ראשון וגם ספר שני צריכים הרבה מאמץ ועבודה קשה כדי לצאת טובים. לא חושבת שמספר הספרים הקודמים לו עושה את הספר טוב יותר או גרוע יותר.
אז לדעתך אין עניין בשאלה "מה עושה ספר המשך רע/טוב" אלא צריך להתמקד בשאלה "מה עושה ספר רע/טוב" ?
לדעתי,
עם כל ספר נוסף שכותבים הכתיבה עולה ברמה ונהיית יותר איכותית ומקצועית.
לדעתי זה כך גם בעלילה.
אלא אם כן זו סדרה של יותר מידי ספרים והרעיונות ממחזרים את עצמם...
הייתי צריך להוסיף אופציה כזאת, אני רואה שכמה הגיבו ככה.
דווקא בסדרות של ספרים שקראתי הספר הכי טוב לאו דווקא היה הראשון...
יכול להיות שלא תמיד זה ככה או שזה רק לפי דעתי.
לדוג': ממלכה במבחן- הספר הכי טוב לא לכל הדעות הוא איסתרק ולדעתי דווקא מהללאל.
בדוגמא שהבאת העדפה שלי ממש בדעת מיעוט יוזבד
 

מ. י. פרצמן

סופרת ועורכת, מנהלת קהילת כתיבה
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
אז לדעתך אין עניין בשאלה "מה עושה ספר המשך רע/טוב" אלא צריך להתמקד בשאלה "מה עושה ספר רע/טוב" ?
כך לדעתי, כן. כמובן שלספר המשך יש פרמטרים נוספים מספר רגיל כדי להפוך אותו טוב, אבל הם מזעריים לעומת שלל הפרמטרים שיש בספר באופן כללי.
 

ifatrosh

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
התשובה שלי נכונה לשאלה האם ספרי המשך פחות טובים מהספר הראשון שיצא מוצלח?
כי כתבת נכון למעלה, שהשאלה היא - מה עושה את הספר טוב?
 

הרמס"דית

משתמש פעיל
אני חושבת שאם הספר הראשון היה ממש חידוש מבחינת עלילה, תהליכים של דמויות או אפילו תקופה היסטורית שלא דובר עליה וכותבים אותה בצורה מאוד חיה ומושכת - אז זה יוצר בעיה לספרי ההמשך כי הבאת רף מאוד מאוד גבוה, ואז אתה גם נמצא במבוך כלשהוא (חיובי אמנם, אבל עדיין מבוך) כי הצבת רף גם לעצמך. שזה פחות או יותר מה ש @יוסף יצחק פ. אמר אם אני לא טועה.

אבל בא נהיה חיוביים ונאמין כמו ש @לוטם אמרה שככל שהזמן עובר ויש ספרי המשך הכתיבה עצמה גם משתפרת, אז האתגר שאתה מציב לעצמך (לכאורה, עם אופטימיות) אמור להיות קל יותר :)

סה"כ אם אתה מוכשר כדי להבריק בספר הראשון בסדרה וליצור קונספט חדשני, אני מאמינה שאפשר להבריק גם בספרי ההמשך.
לדעתי @מיה קינן ו @יונה ספיר הם ההוכחה לכך
 

נ. גל

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
פן נוסף שלא התייחסו אליו עד כה, הוא השאלה כיצד בנויה עלילת הספר הראשון.
ישנם ספרים שכמעט "מזמינים" עלילת המשך, וישנם כאלה שהעלילה שלהם עומדת בפני עצמה ונסגרת באופן מהודק בסופו של כל חלק.
לשם הדוגמא: בסוף הספר "איסתרק" ישנה כמעט הזמנה מפורשת, לדמיין את המשך המלחמה. בלשונה של מ. קינן: "הניצחון היה שלהם, אולם העבודה היתה עדיין רבה. תם אך לא נשלם". גם אם הכותבת לא הייתה מצהירה שורה לאחר מכן שהיא מתכוונת להוציא ספר המשך בשם מהללאל - עדיין זה היה יכול להיות צפוי, ואיש לא היה תמה אם היה מגיע ספר המשך. זאת משום שהעלילה נגמרת ברגע שיא.
לעומת זאת, סיומו של הספר "אויב באדמת ידיד" הוא כביכול מזמין (סופה החלה להתגלגל... אייל ישים אליה את פעמיו), אך בעצם בסופו של הספר אין סקרנות עמוקה לקראת הספר הבא. העלילה נסגרת, והספר הבא עוסק בעלילה חדשה עם גיבורים ישנים. (כמובן שבספרים הבאים יונה ספיר כבר שינתה את גישתה, והשאירה הזמנות עלילתיות יותר.)

מכאן נובעת גם שאלת הקושי. לבנות סיפור חדש, אחר לגמרי שלא תלוי בספר הקודם (מלבד אופי הגיבור, פחות או יותר) - זהו מאמץ ששווה לכתיבת ספר ראשון. אולי אפילו קל יותר, כפי שהוזכר קודם.
אבל לקחת עלילה שעברה כבר שיא אחד, ולפתח אותה כך שהיא תיצור פיתולים שלא נצפו קודם (וכנראה גם לא נצפו על ידי הכותב עצמו)... זה מורכב יותר. כאן נכנס גם עניין השבלוניות שעלולה להיווצר, והציפיות של הקוראים שכבר ישבו וניסו לנחש מה יהיה בספר הבא.

ועל כן דעתי היא: יש קושי בכתיבת ספר המשך טוב, אבל הדבר אפשרי.
 

שמואל י

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
פן נוסף שלא התייחסו אליו עד כה, הוא השאלה כיצד בנויה עלילת הספר הראשון.
ישנם ספרים שכמעט "מזמינים" עלילת המשך, וישנם כאלה שהעלילה שלהם עומדת בפני עצמה ונסגרת באופן מהודק בסופו של כל חלק.
לשם הדוגמא: בסוף הספר "איסתרק" ישנה כמעט הזמנה מפורשת, לדמיין את המשך המלחמה. בלשונה של מ. קינן: "הניצחון היה שלהם, אולם העבודה היתה עדיין רבה. תם אך לא נשלם". גם אם הכותבת לא הייתה מצהירה שורה לאחר מכן שהיא מתכוונת להוציא ספר המשך בשם מהללאל - עדיין זה היה יכול להיות צפוי, ואיש לא היה תמה אם היה מגיע ספר המשך. זאת משום שהעלילה נגמרת ברגע שיא.
לעומת זאת, סיומו של הספר "אויב באדמת ידיד" הוא כביכול מזמין (סופה החלה להתגלגל... אייל ישים אליה את פעמיו), אך בעצם בסופו של הספר אין סקרנות עמוקה לקראת הספר הבא. העלילה נסגרת, והספר הבא עוסק בעלילה חדשה עם גיבורים ישנים. (כמובן שבספרים הבאים יונה ספיר כבר שינתה את גישתה, והשאירה הזמנות עלילתיות יותר.)

מכאן נובעת גם שאלת הקושי. לבנות סיפור חדש, אחר לגמרי שלא תלוי בספר הקודם (מלבד אופי הגיבור, פחות או יותר) - זהו מאמץ ששווה לכתיבת ספר ראשון. אולי אפילו קל יותר, כפי שהוזכר קודם.
אבל לקחת עלילה שעברה כבר שיא אחד, ולפתח אותה כך שהיא תיצור פיתולים שלא נצפו קודם (וכנראה גם לא נצפו על ידי הכותב עצמו)... זה מורכב יותר. כאן נכנס גם עניין השבלוניות שעלולה להיווצר, והציפיות של הקוראים שכבר ישבו וניסו לנחש מה יהיה בספר הבא.

ועל כן דעתי היא: יש קושי בכתיבת ספר המשך טוב, אבל הדבר אפשרי.
מצד שני, יש מקרים של ספרים עם סוף פתוח שהשני אכזב, יכול להיות שהסיבה היא שהדמיון של הקוראים כבר הספיק להמציא כל אפשרות כך ששום דבר כבר לא הפתיע? או אולי מדובר על סופרים שיותר מוצלחים בהתנחלות של סיפור?

אגב, יש סדרות שהקונספט שלהם הוא שכל ספר עומד בפני עצמו ורק דמות אחת ראשית או רעיון ראשי חוזרים בכל ספר. סוג של איזון בין האופציות...
 

יוסף יצחק פ.

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
כמדומני שסופר שהחליט מראש לכתוב סדרת ספרים, הרעיון יכול לעבוד כי אחרי הכל "סוף מעשה במחשבה תחילה", לעומת זאת ספר שהצליח והוחלט (או שהמעריצים ממש לחצו וכו..) ליצור ספר המשך, זה קצת בעייתי.
וע"כ, אני מצודד בדעה הראשונית שלי, ומוסיף שכדאי בכל אופן להכשיר את הדרך וליצור פתח מזמין לספר המשך.
אזכיר, טרילוגיות יכולות לשמש כספרים בודדים - והעלילה שלהם תהיה מעולה לכשעצמה, אבל ספר ההמשך - יהיה המשך, וכמובן לא יפגום בטעם של הראשון.
 

הגיבן (ת)

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
אבל לקחת עלילה שעברה כבר שיא אחד, ולפתח אותה כך שהיא תיצור פיתולים שלא נצפו קודם (וכנראה גם לא נצפו על ידי הכותב עצמו)... זה מורכב יותר. כאן נכנס גם עניין השבלוניות שעלולה להיווצר, והציפיות של הקוראים שכבר ישבו וניסו לנחש מה יהיה בספר הבא
כאן אני רואה את ההבדל. בסדרה כמו מרגל להשכרה, כל ספר עוסק בעלילה סגורה למדי. אבל הסדרה כולה עוסקת בדמות. בכל "פרק" חוקרים את הדמות בעוד מצבים, מול אתגרים שונים ובסוף הסדרה מכירים אותה יותר טוב ממה שאנחנו מכירים את עצמינו.

לעומת זאת בטרילוגיה (או סדרה סגורה) העלילה יכולה להתפרס על פני הסדרה, כמו סיפור ארוך ואפי. כאן הסיכון למרוח את הסיפור מעבר למה שמתחשק לקהל להשקיע. אני חושבת שאפשר לוודא שכל ספר סוגר קשת דמות מסוימת, או שלב מוגדר אחר של סיפור.

הספר הראשון צריך להשקיע ללמד ולבנות את העולם והרקע, בלי להקריב את הטעם בקריאה, אז אני מניחה שהספרים הבאים כיף וקל יותר. מלבד המטלה להבליע את התקציר...
 

-חיה-

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
בלת"ק חלקי
ספר המשך טוב מביא רובד נוסף לעלילה על ידי הסתכלות עליה מזווית אחרת והתמודדות של הגיבורים מהספר הראשון בנושאים שלא נגעו בהם שמראים צדדים נוספים באישיות שלהם.
 
נערך לאחרונה ב:

-חיה-

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
שאלתי את רובי האם ניתן לכתוב ספר המשך טוב והוא מדבר באמת על מה שאמרו פה, תראו:
1676018291792.png
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק טז

א מִכְתָּם לְדָוִד שָׁמְרֵנִי אֵל כִּי חָסִיתִי בָךְ:ב אָמַרְתְּ לַיהוָה אֲדֹנָי אָתָּה טוֹבָתִי בַּל עָלֶיךָ:ג לִקְדוֹשִׁים אֲשֶׁר בָּאָרֶץ הֵמָּה וְאַדִּירֵי כָּל חֶפְצִי בָם:ד יִרְבּוּ עַצְּבוֹתָם אַחֵר מָהָרוּ בַּל אַסִּיךְ נִסְכֵּיהֶם מִדָּם וּבַל אֶשָּׂא אֶת שְׁמוֹתָם עַל שְׂפָתָי:ה יְהוָה מְנָת חֶלְקִי וְכוֹסִי אַתָּה תּוֹמִיךְ גּוֹרָלִי:ו חֲבָלִים נָפְלוּ לִי בַּנְּעִמִים אַף נַחֲלָת שָׁפְרָה עָלָי:ז אֲבָרֵךְ אֶת יְהוָה אֲשֶׁר יְעָצָנִי אַף לֵילוֹת יִסְּרוּנִי כִלְיוֹתָי:ח שִׁוִּיתִי יְהוָה לְנֶגְדִּי תָמִיד כִּי מִימִינִי בַּל אֶמּוֹט:ט לָכֵן שָׂמַח לִבִּי וַיָּגֶל כְּבוֹדִי אַף בְּשָׂרִי יִשְׁכֹּן לָבֶטַח:י כִּי לֹא תַעֲזֹב נַפְשִׁי לִשְׁאוֹל לֹא תִתֵּן חֲסִידְךָ לִרְאוֹת שָׁחַת:יא תּוֹדִיעֵנִי אֹרַח חַיִּים שֹׂבַע שְׂמָחוֹת אֶת פָּנֶיךָ נְעִמוֹת בִּימִינְךָ נֶצַח:
נקרא  16  פעמים

אתגר AI

האנשה • 2

לוח מודעות

למעלה