מידע שימושי בעניין השידוכים

  • פותח הנושא mat
  • פורסם בתאריך

סימן שאלה

משתמש פעיל
נתינת הדירות או ההתחייבויות הגבוהות, הן אלו שמאפשרות למגזר הליטאי להמשיך עם שיעור אברכות גבוה כ"כ. זו הייתה הטענה.
פעם הביאו במוסף של יתד בשם יועץ משכנתאות בכיר מבני ברק, ששמונים אחוזים מהורי הבנות בציבור הליטאי שלקחו משכנתא עבור הזוג הצעיר, אינם עומדים בהחזרים, ולבסוף נאלץ הזוג לקחת על עצמו את התשלומים (האמת ש80% נראה לי מוגזם אבל בכל אופן התופעה אכן רחבה מאוד.)
את רואה ש80% מהאברכים הליטאים יוצאים לעבוד? לא. הם ממשיכים בכולל ומגלגלים איכשהו.
יותר מזה, את יכולה גם לראות כמה אברכים בני 40 50 ויותר, שכבר מגלגלים מאות אלפים ומליונים מהגמחי"ם לבנקים וחוזר חלילה, ועדיין נשארים בכולל ולא יוצאים לעבוד
כך שלתלות את האברכות של הליטאים בכך ש"קיבלו דירות", נראה לי כמו הסבר של מישהו מבחוץ ...
 
נערך לאחרונה ב:

מירי עוס

משתמש מקצוען
מדי הרבה פעמים הדיינתי ארוכות עם מי שאח"כ התברר לי שהיא פעוטה בת 18.
כדי לדעת איך להגיב, לפעמים צריך לדעת עם מי (בערך) מדברים.
גם אם היא "פעוטה בת 18" זה לא מכבד את הדיון.

בכל אופן כמדומני באשכול אחר היא כתבה שיש לה בת שסיימה סמינר...
 
נערך לאחרונה ב:

שולי איטח

משתמש מקצוען
אולי תסכימי לגלות לנו מה טווח הגיל שלך? האם עברת את ה-30, ויש לך 3-4 ילדים ומעלה?

40+ ויש לי בלעה"ר משפחה ברוכת ילדים , כולל בשידוכים, בישיבות גדולות ועוד הרבה קטנים ובעז"ה בקרוב היא תגדל.
 

סימן שאלה

משתמש פעיל
אנא, בבקשה, אנא,
בואו נוציא את המילים האלו מהלכסיקון שלנו.
האמירות האלו. "תג מחיר" "לבחור טוב מגיע"
הן הן שגורמות את כל הבעיה.
בואו נוציא את זה. זה לא נכון.

לקבוע "תג מחיר" של חצי מליון לחתונה עם בן תורה,
זה בדיוק כמו הקצין שסיפרתי עליו קודם,
שהיה קובע תג מחיר של מליון רובל על מכסת הפטורים מהצבא.
קוראים לזה סחטנות. לא נכס ולא עיסקה.

הסיפור שלנו הוא שונה לחלוטין.
לא מציעים את הבחור למכירה. אין עליו תג מחיר.

יש כאן בן תורה משכמו ומעלה, שבא להקים את ביתו בישראל.
יש כאן בת תלמיד חכם משכמה ומעלה, שבאה להקים את ביתה בישראל.
היא הדבר שמתאים לו. הוא הדבר שמתאים לה.
ההורים רוצים לעזור לזוג להקים בית של תורה.

זהו.

זה כל הסיפור.

לא מכירה,
לא נכס,
לא עיסקה,
לא סחורה,
לא מסחרה.

באו נפסיק עם זה. בבקשה. אנא!!
 

גלגל הצבעים

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה והפקת סרטים
פעם הביאו במוסף של יתד בשם יועץ משכנתאות בכיר מבני ברק, ששמונים אחוזים מהורי הבנות בציבור הליטאי שלקחו משכנתא עבור הזוג הצעיר, אינם עומדים בהחזרים, ולבסוף נאלץ הזוג לקחת על עצמו את התשלומים (האמת ש80% נראה לי מוגזם אבל בכל אופן התופעה אכן רחבה מאוד.)
את רואה ש80% מהאברכים הליטאים יוצאים לעבוד? לא. הם ממשיכים בכולל ומגלגלים איכשהו.
יותר מזה, את יכולה גם לראות כמה אברכים בני 40 50 ויותר, שכבר מגלגלים מאות אלפים ומליונים מהגמחי"ם לבנקים וחוזר חלילה, ועדיין נשארים בכולל ולא יוצאים לעבוד
כך שלתלות את האברכות של הליטאים בכך ש"קיבלו דירות", נראה לי כמו הסבר של מישהו מבחוץ ...

דבר ראשון, רוב הזוגות מקבלים לפחות חלק מהכסף במזומן וחלק ממנו במשכנתא שההורים מתחייבים לפרוע, כך שגם אם ההורים מפסיקים לשלם הם עדיין נחשבים במצב טוב יחסית.

דבר שני, לא קל לצאת לעבוד - יש לחץ חברתי ולחץ אישי, יש אחוזים של אברכים שמגלגלים חובות מגיל צעיר.

אבל ברור שהיכולת הכללית היא רק בגלל בדירות.
 

שולי איטח

משתמש מקצוען
אולי תסכימי לגלות לנו מה טווח הגיל שלך? האם עברת את ה-30, ויש לך 3-4 ילדים ומעלה?

עכשיו אני שמה לב שבעצם יצא לי לענות לך כמה פעמים על אותו נושא , ממש לא התכונתי להפוך את הדיון לאחד על אחד:)

אבל אם כבר אני חייבת לגלות שפתאום שמתי לב שזה את ואני ממש נהנית לקורא את הספרים שלך קיבלתי מהם המון במיוחד מהספר אנכי מבקש אז קודם כל תודה רבה שבזכותך יש לנו ספרי קריאה ברמה כ"כ גבוהה ושכ"כ מדהים לקרוא אותם!!

ולעניין הדיון אולי אני נאיבית אבל מתפללת ומקווה שיבוא יום ויתברר שגם ללא סחיטת ההורים יצליחו המשפחות לחיות חיי תורה
(באופן אישי אני ממש מגיבה לעניין מבחוץ כי הלוואי וזאת היתה הבעיה שלי כרגע בתור הורה)
 

סימן שאלה

משתמש פעיל
דבר ראשון, רוב הזוגות מקבלים לפחות חלק מהכסף במזומן
שמגיע מהגמ"ח המרכזי, שגם הוא יוצא מהחשבון שלהם
וגם כשזה מגיע מגמחים שיוצאים מהחשבון של ההורים, בסופו של דבר כשלהורים אין יכולת להמשיך העול נופל על הילדים (אם הם אנושיים כמובן)

דבר שני, לא קל לצאת לעבוד - יש לחץ חברתי ולחץ אישי, יש אחוזים של אברכים שמגלגלים חובות מגיל צעיר.
וזו בדיוק הטענה. שהסיבה האמיתית לאברכות היא חינוכית וסביבתית, וכמעט לא קשורה למצב הכלכלי
 

גלגל הצבעים

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה והפקת סרטים
שמגיע מהגמ"ח המרכזי, שגם הוא יוצא מהחשבון שלהם
ממש לא, רוב מי שאני מכיר ההורים לקחו משכנתאות על הדירות שלהם/הלוואות חוץ בנקאיות מבנקים/גלגול גמחים.

וגם כשזה מגיע מגמחים שיוצאים מהחשבון של ההורים, בסופו של דבר כשלהורים אין יכולת להמשיך העול נופל על הילדים (אם הם אנושיים כמובן)

אבל זה נופל על כל הילדים בשווה, לא על זוג צעיר בלבד עם אחריות מלאה.
 

גלגל הצבעים

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה והפקת סרטים
בכל אופן זה כבר לא זוג ש"קיבל דירה או בסיס רחב לדירה",
ובכל זאת הוא ממשיך בכולל
לא הבנתי למה לא? נדבר במספרים?
למשל קיבלו מהורי הבת 500 שמתוכם 400 במזומן (ההורים מישכנו את הדירה של עצמם).
אם ההורים לא יכולים לעמוד בהחזר - אז זה נופל על כל הילדים בשווה - וממעשרות. כי אף אחד לא מצפה מהזוג למכור את דירתו.
בקיצור מה מפריע מלהמשיך ללמוד?
 

סימן שאלה

משתמש פעיל
לא הבנתי למה לא? נדבר במספרים?
למשל קיבלו מהורי הבת 500 שמתוכם 400 במזומן (ההורים מישכנו את הדירה של עצמם).
אם ההורים לא יכולים לעמוד בהחזר - אז זה נופל על כל הילדים בשווה - וממעשרות. כי אף אחד לא מצפה מהזוג למכור את דירתו.
בקיצור מה מפריע מלהמשיך ללמוד?
טוב אם זה כך...
אולי בבת הראשונה והשניה
כמה ההורים יכולים למשכן את הדירה של עצמם?
על מליון? נניח
מה קורה מהבת השלישית?
 

סימן שאלה

משתמש פעיל
אם ההורים לא יכולים לעמוד בהחזר - אז זה נופל על כל הילדים בשווה - וממעשרות
אם ההורים קורסים, גם אם יחלקו את כל המשכנתאות והחובות הקודמים של ההורים בין כולם, זה הרבה הרבה יותר מהמעשרות.. (ההורים הרי עדיין לא גמרו לשלם גם את המשכנתא של הבת הראשונה כמובן)
 

גלגל הצבעים

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה והפקת סרטים
טוב אם זה כך...
אולי בבת הראשונה והשניה
כמה ההורים יכולים למשכן את הדירה של עצמם?
על מליון? נניח
מה קורה מהבת השלישית?
חלק גדול מהדרישות של הבחורים (והוריהם) זה לא רק הסכום אלא גם צורת התשלום (כמה במזומן וכמה במשכנתא של הזוג), ולכן המציאות היא שהרבה זוגות מקבלים מזומן.
ואיך משיגים כסף? העיתונים מלאים מודעות של הלוואות (לא מומלץ בכלל), ובתוספת גמחים שונים - ומגלגלים ומגלגלים.

אם ההורים קורסים, גם אם יחלקו את כל המשכנתאות והחובות הקודמים של ההורים בין כולם, זה הרבה הרבה יותר מהמעשרות.. (ההורים הרי עדיין לא גמרו לשלם גם את המשכנתא של הבת הראשונה כמובן)

דבר ראשון זה קורה בד"כ אחרי שסיימו לחתן את הבנות, כי אם יקרסו קודם אז זה יפגום בשידוכים של הקטנות.

ויש הרבה הורים שימכרו את הדירה שלהם, ולא ימשיכו לגור בירושלים או במרכז ויפילו על הילדים את ההחזרים.

ולענייננו אתה צודק, אבל במציאות הכסף לא בדיוק נופל על הצווואר שלהם, לא יכולים להכריח אותם כלום, ואם זה נשגב מכוחותיהם הם יכולים להתרים חברים, להתרים בעיר אחרת, בקיצור זה לא שהם מתמודדים בינם לבין עצמם, והמציאות תוכיח!!
 

אפרסמון2

משתמש סופר מקצוען
אין בהיצע פה סמיילי מספיק מתפוצץ מצחוק לנוכח הנאיביות הזו

רוב המשפחות בשלב הזה (שההורים נופלים עליהם) הם כבר אחרי החומש
(תמהיל קלאסי: מעשרות של המלגה - לכולל כמובן. ערבים. קופת הצדקה השכונתית. גנרטור. טרגדיה ל"ע במשפחה שהקימו עבורה קרן. אותו כנ"ל בכולל/עבודה. דמי חבר לבית כנסת וקרן הבניין. המאצינג של הישיבה בה למדו. וזה לפני כל מיני מאצינגים ומכירות סיניות או סתם מצוות שהם עשו)

אז זה נופל על כל הילדים בשווה

העול של כל הילדים נופל על כל הילדים, ואז? מה המתמטיקה פה

האושר הגדול הוא שזה מגיע בצורה הזויה: החתן לא מבין איך פתאום זה נפל עליו ואיך הוא צריך להפוך לשנורר באמצע החיים בשביל השווער שלו, השווער האומלל הופך לנתמך הזקוק להשפיל עצמו לעזרת החתנים שלו
בקיצור כולם מאושרים ומרוצים

במקום שכל אחד יבין שהוא צריך לשלם על הדירה שלו, בצורה שפויה, עושים את זה בצורה עקומה וכואבת כזו
 

הלל. פ.

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עימוד ספרים
ההורים מישכנו את הדירה של עצמם)

הורים לא צריכים למשכן את הדירה שלהם כדי שהחתן ימשיך ללמוד!
(והאבא של הבת לא צריך להמשיך ללמוד???)

למה צריכים לראות אנשים שפושטים יד בבית כנסת כי יש להם חובות מנישואי הילדים?

למה הילדים היותר קטנים בבית צריכים לסבול מדוחק כי ההורים משלמים לילדים הגדולים הנשואים?

צריך פשוט להפסיק את המנהג הזה!

כשלהורה יש הוא נותן, וכשלא הוא לא חייב כלום!

ושוב,
חלק גדול מהדרישות של הבחורים (והוריהם) זה לא רק הסכום אלא גם צורת התשלום

זה גם תלוי בראשי ישיבות שלהם!
(כי אם גם להורים זה פחות משמועתי מגיע הרב לוורט ודורש...)

בואו נעצור את הסחף הזה!
 

שרה מגן

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
עימוד ספרים
עריכה תורנית
הניסוח לא היה ש'נשות אברכים פורשות במהירות', אלא ש'עול של פרנסה יחד עם דיור, למי שלא קיבלה כלל דירה, הוא מעל ליכולתן של רוב הנשים'. וזו המציאות בכל מגזר שהוא.

במגזר החסידי, אכן רבים יותר מהגברים יוצאים לפרנס.
הליטאים נשארים בלימוד יותר, אך זאת לאחר שקיבלו דירה או בסיס רחב לדירה. נתינת הדירות או ההתחייבויות הגבוהות, הן אלו שמאפשרות למגזר הליטאי להמשיך עם שיעור אברכות גבוה כ"כ. זו הייתה הטענה.

רותי, זה נכון אבל זו לא הסיבה העיקרית.
היום, מצבו הכלכלי של זוג ליטאי שמקבל כ800 יכול להיות יותר קשה מזוג חסידי שקיבל 200.
הא, כיצד.
אלו נוטלים עוד 800 על גבם כדי לרכוש דירה בשכונות ירושלים. (דירה עתיקת יומין שתזדקק לשיפוץ בעתיד הקרוב. מה שאומר עוד כ200)
אלו נוטלים עוד 600 על גבם כדי לרכוש דירה בטבריה או עמנואל. (דירה חדשה)
ויתכן גם שנשותיהן למדו את אותו מקצוע ומכניסות משכורת דומה.

האווירה החברתית היא הנקודה. בשביל שאברך ליטאי צעיר יצא לעבוד צריך לקרות משהו. לכלל זה כמעט מופקע.
לא נכנסת לדיון האם זה טוב או לא. וכמה גוררים את עצמם והופכים ל'עקרת הבית' העיקר לשמור על המסגרת המתאימה לחברה הסובבת. וכמה כן צומחים אט אט בגלל המסגרת החברתית הזו. אבל בגדול, זו הסיבה העיקרית לשיעור האברכות הגבוה במגזר הליטאי.
 

רפ

משתמש סופר מקצוען
אין בהיצע פה סמיילי מספיק מתפוצץ מצחוק לנוכח הנאיביות הזו

רוב המשפחות בשלב הזה (שההורים נופלים עליהם) הם כבר אחרי החומש
(תמהיל קלאסי: מעשרות של המלגה - לכולל כמובן. ערבים. קופת הצדקה השכונתית. גנרטור. טרגדיה ל"ע במשפחה שהקימו עבורה קרן. אותו כנ"ל בכולל/עבודה. דמי חבר לבית כנסת וקרן הבניין. המאצינג של הישיבה בה למדו. וזה לפני כל מיני מאצינגים ומכירות סיניות או סתם מצוות שהם עשו)



העול של כל הילדים נופל על כל הילדים, ואז? מה המתמטיקה פה

האושר הגדול הוא שזה מגיע בצורה הזויה: החתן לא מבין איך פתאום זה נפל עליו ואיך הוא צריך להפוך לשנורר באמצע החיים בשביל השווער שלו, השווער האומלל הופך לנתמך הזקוק להשפיל עצמו לעזרת החתנים שלו
בקיצור כולם מאושרים ומרוצים

במקום שכל אחד יבין שהוא צריך לשלם על הדירה שלו, בצורה שפויה, עושים את זה בצורה עקומה וכואבת כזו
מה מסובך. תשלום לגנרטור שבת. (ואל תכנסו לזה עכשיו. זה היה תמהיל קלאסי, אפשר במקום גנרטור להכניס לרשימה תפילין מהודרות לילד שיש שמשלמים מהחומש)
מאוד מעניין.
בכמה משפחות שאני מכירה המעשרות עוברים להורים הרבה לפני שהם מגיעים לפת לחם או התמוטטות כלכלית, וכמובן בעדיפות עליונה, לפני צדקות למיניהן וכמובן לפני גנרטור (לא ידעתי שמותר לשלם אותו ממעשרות).
 

Ruty Kepler

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
פעם הביאו במוסף של יתד בשם יועץ משכנתאות בכיר מבני ברק, ששמונים אחוזים מהורי הבנות בציבור הליטאי שלקחו משכנתא עבור הזוג הצעיר, אינם עומדים בהחזרים, ולבסוף נאלץ הזוג לקחת על עצמו את התשלומים (האמת ש80% נראה לי מוגזם אבל בכל אופן התופעה אכן רחבה מאוד.)
את רואה ש80% מהאברכים הליטאים יוצאים לעבוד? לא. הם ממשיכים בכולל ומגלגלים איכשהו.
יותר מזה, את יכולה גם לראות כמה אברכים בני 40 50 ויותר, שכבר מגלגלים מאות אלפים ומליונים מהגמחי"ם לבנקים וחוזר חלילה, ועדיין נשארים בכולל ולא יוצאים לעבוד
כך שלתלות את האברכות של הליטאים בכך ש"קיבלו דירות", נראה לי כמו הסבר של מישהו מבחוץ ...

מי שמשלם משכנתא, אות מובהק הוא שקיבל דירה, ב"ה.
ועליו לא דיברנו.
היות שבימינו גם בסיס לדירה זה הרבה מאוד כסף, ומי שקיבל את הסכום הזה מהוריו, ונותרה לו רק משכנתא חודשית, יכול איכשהו להסתדר בדוחק מעבודת האשה.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכד

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד לוּלֵי יְהוָה שֶׁהָיָה לָנוּ יֹאמַר נָא יִשְׂרָאֵל:ב לוּלֵי יְהוָה שֶׁהָיָה לָנוּ בְּקוּם עָלֵינוּ אָדָם:ג אֲזַי חַיִּים בְּלָעוּנוּ בַּחֲרוֹת אַפָּם בָּנוּ:ד אֲזַי הַמַּיִם שְׁטָפוּנוּ נַחְלָה עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ:ה אֲזַי עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ הַמַּיִם הַזֵּידוֹנִים:ו בָּרוּךְ יְהוָה שֶׁלֹּא נְתָנָנוּ טֶרֶף לְשִׁנֵּיהֶם:ז נַפְשֵׁנוּ כְּצִפּוֹר נִמְלְטָה מִפַּח יוֹקְשִׁים הַפַּח נִשְׁבָּר וַאֲנַחְנוּ נִמְלָטְנוּ:ח עֶזְרֵנוּ בְּשֵׁם יְהוָה עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:
נקרא  12  פעמים

לוח מודעות

למעלה