מכירים משהו בעל בעיות קש"ר? כמה דברים שחשוב שתדעו

  • פותח הנושא meme
  • פורסם בתאריך

MRF

משתמש מקצוען
סליחה על השאלה
יש כ"כ הרבה ילדים כאלו, כ"כ הרבה הפרעות בילד אחד
איך אפשר לומר שהוא נורמלי?
ילד היפר שמסוגל לעשות מה בא לו, לא מצליח ללמוד ולהתרכז ולהתקדם, מסוגל לקחת חבילת מלח ולשפוך על הרצפה כי הוא רוצה לראות איך זה נשפך, ודקה אח"כ לקחת גבינה ולמרוח על כל המראה, לא שולט בעצמו, ממש כמו ילד חינוך מיוחד אז מה ההבדל בעצם?
 

מטאלי

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
עריכה והפקת סרטים
@בא יבוא אשמח לפרטים גם כן ב - metalli459 בג'מייל.
הילדים שלי לוקחים אומגה 3 מסוג מאד מסויים אשמח לשמוע מה דעתך.
 

במבונה

משתמש מקצוען
צילום מקצועי
סליחה על השאלה
יש כ"כ הרבה ילדים כאלו, כ"כ הרבה הפרעות בילד אחד
איך אפשר לומר שהוא נורמלי?
ילד היפר שמסוגל לעשות מה בא לו, לא מצליח ללמוד ולהתרכז ולהתקדם, מסוגל לקחת חבילת מלח ולשפוך על הרצפה כי הוא רוצה לראות איך זה נשפך, ודקה אח"כ לקחת גבינה ולמרוח על כל המראה, לא שולט בעצמו, ממש כמו ילד חינוך מיוחד אז מה ההבדל בעצם?
יש הפרעות קש''ר עם היפראקטיביות, ויש כאלו שלא.
הסביבה לא סובלת מהם, רק הקרובים להם ביותר - כשאין סבלנות, הכלה ואמפתיה - אפשר להתפוצץ לפעמים...
והם עצמם סובלים! קשה להם! התנהגויות שלכל העולם פשוטות ומובנות - מהם סוחט כוחות...
 

MRF

משתמש מקצוען
כן
אם הילד נורמלי למה הוא עושה דברים לא נורמלים
גם כשיש סבלנות הכלה ואמפתיה, זה לא קשור
אם הוא עושה דברים כאלו, משהו לא בסדר בשכל
אז למה זה נחשב רק להפרעה?
ועוד שאלה, באיזה גיל זה מתנרמל?
יש איזה גיל כזה?
 

רפ

משתמש סופר מקצוען
כן
אם הילד נורמלי למה הוא עושה דברים לא נורמלים
גם כשיש סבלנות הכלה ואמפתיה, זה לא קשור
אם הוא עושה דברים כאלו, משהו לא בסדר בשכל
אז למה זה נחשב רק להפרעה?
ועוד שאלה, באיזה גיל זה מתנרמל?
יש איזה גיל כזה?
את/ה מכיר/ה מקרוב את הנושא?
זו בעיה נוירולוגית = בעיה מוחית = שינוי במבנה של המוח.
לא בעיה שכלית.
 

MRF

משתמש מקצוען
נו, שינוי במבנה המוח זה לא מילה יפה לבעיה שכלית?
השאלה שלי נובעת מילדה בת 4 שנולדה קצת יותר מקילו וכנראה זה מגיע מזה, מתוקה וחמודה במיוחד אבל מופרעת מאד
כשהיא נורמלית היא ממש נורמלית וכשהיא מתחילה לעשות שטויות אפשר לחשוב שמשהו זז שם בשכל.
למה שילד נורמלי יעשה דברים שהוא יודע שלא לעניין לעשות אותם ויעשה בכל אופן?
 

רפ

משתמש סופר מקצוען
נו, שינוי במבנה המוח זה לא מילה יפה לבעיה שכלית?
לא. השינוי במבנה המוח לא משנה את היכולות השכליות של מי שלוקה בקש"ר.
אולי אפשר לומר שהוא משפיע על האפשרות למצות את הפוטנציאל שלהן.
עובדה שתחת השפעת ריטלין ותרופות דומות הם עשויים להגיע להישגים יפים מאוד.
 
  • תודה
Reactions: MRF

MRF

משתמש מקצוען
התודה לא עובדת לי משום מה
תודה רבה
מובן יותר ומעודד
אין איזה גיל שנרגע? לא ראיתי מבוגרים מהסוג הזה...
 
  • תודה
Reactions: SM!

רפ

משתמש סופר מקצוען
התודה לא עובדת לי משום מה
תודה רבה
מובן יותר ומעודד
אין איזה גיל שנרגע? לא ראיתי מבוגרים מהסוג הזה...
א. לא כל התנהגות מופרעת נובעת מקש"ר.
ב. לא מאבחנים קש"ר לפני גיל 6 אני חושבת, ולא נותנים טיפול תרופתי לפני גיל זה אלא רק במקרים חריגים במיוחד.
ג. ילדים ונערים שטופלו כמו שצריך (ע"י תרופות או טיפולים התנהגותיים או גם וגם) פעמים רבות יכולים להפסיק את הטיפול התרופתי בבגרות ולהשתמש בהרגלי התנהגות נאותים שנרכשו - עדיין זה קשה מאוד.
ד. בגילאים מבוגרים גם אם זה לא נרגע זה מתבטא בצורה אחרת מגילאי הילדות והנערות.

יש טור בקטיפה "מורה עם ריטלין בתיק" שמתאר חיים של אישה שסובלת מקש"ר (אני חושבת גם מהיפראקטיביות).
 

מיכל ב'

כתבת
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
פרסום וקופי
הנה כמה עובדות שכדאי לדעת לגבי המתמודדים עם ADHD:
1. יש להם מוח פעיל ביותר

המוח של אדם המתמודד עם ADHD לא עוצר לרגע. אין כפתור השהיה, יום ולילה, ללא מעצורים. לא קל לחיות כך.

2. הם מקשיבים אבל לא תמיד מסוגלים לקלוט את מה שנאמר
אדם עם ADHD יסתכל עליך כשאתה מדבר, יראה קשוב, ישמע אותך ויראה את השפתיים שלך זזות, אבל אחרי כמה מילים המוח שלו כבר מפליג למסע משל עצמו למחוזות משל עצמו. הוא עדיין ישמע אותך מדבר אבל יחשוב על איך השיער שלך מסודר או מה זו הנקודה הזו בעין שלך וכו…

3. קשה להם להישאר במסלול
במקום להישאר ממוקדים במה שמתרחש לפניהם הם נסחפים בכל פעם לדבר אחר. זה כמו ללכת במבוך, בכל פעם משתנה הכיוון בחיפוש אחרי נקודת היציאה.

4. הם נכנסים למצבי חרדה די בקלות
הם אנשים רגישים, מעמיקים, החושבים לעומק על כל נושא ורגישים לכל דבר המתרחש בסביבה. כתבה מדכדכת בחדשות יכולה להכניס אותם לתחושה של סוף העולם.

5. הם לא מסוגלים להתרכז כשהם נסערים
אם יש משהו שמטריד אותם הם יחשבו רק עליו ולא יוכלו להתרכז בשום דבר אחר. מה שהופך את הריכוז בעבודה או בשיחה משמעותית או בכלל במעורבות חברתית למאתגרים ביותר.

6. כשהם כבר כן מרוכזים זה בריכוז יתר
לאדם עם ADHD קשה מאוד להתרכז כשהוא נסער רגשית או כשהוא מוסח על ידי משהו אחר. אבל כשמשהו באמת מעניין אותו הוא יכול לצלול לתוכו כל כך באינטנסיביות ולהיות בהיפרפוקוס כל כך חזק עליו שלא ניתן למשוך את תשומת לבו למשהו אחר.

7. קשה עד בלתי אפשרי עבורם להפסיק את המשימה באמצע כשהם בהיפרפוקוס
להתחיל פרוייקט זה אתגר אבל לעצור אותו זה אפילו אתגר גדול יותר. כשדלתות התודעה של אדם עם ADHD נפתחות, הוא צולל פנימה כמו צוללן במים העמוקים ביותר. הוא עמוק בפנים ושום דבר לא ישלוף אותו לרגע. כשהם צוללים עמוק כל כך, הם לא יעלו מעלה גם כשהחמצן כבר כמעט נגמר, הם עדיין נהנים מהיופי שבמעמקים.

8. הם מתקשים ביותר לווסת רגשות
אצל אדם עם ADHD הרגשות מתעופפים בחופשיות, נטולי רסן ושליטה ובעוצמות חזקות. המוחות המבריקים האלה מתקשים לעבד מחשבות ורגשות וזקוקים לזמן עיכול ארוך יותר מאחרים.

9. יש להם לפעמים התפרצויות מילוליות
לאדם עם הפרעת קשב יש מחסום רופף ביותר השומר על פיו. הוא פחות או יותר אומר מה שהוא חושב באותו רגע ללא סינון מיוחד. פעמים רבות הוא יתחרט על דבריו מאוחר יותר אבל לא יהיה מסוגל לשלוט במילותיו גם בפעם הבאה.

10. יש להם לפעמים חרדה חברתית
אנשים עם הפרעת קשב מרגישים את השונות שלהם בחברה ומודעים אליה, מה שגורם לאי נוחות כללית בסיטואציות חברתיות. ישנו חשש מתמיד להתנהגות בלתי הולמת או שחלילה יאמר משהו טיפשי שאינו במקום. לכן הימנעות מרגישה בטוחה יותר.

11. הם מאוד אינטואיטיביים
לאנשים עם ADHD פני השטח אינם קיימים כמעט, הם תמיד רואים לעומק את כל הרבדים שנסתרים מעיני מרבית האנשים. זה אחד האספקטים היותר מגניבים של ה ADHD, זה הדבר שיוצר גאונים יצירתיים, ממציאים, אומנים, מוזיקאים וסופרים.

12. הם תמיד חושבים מחוץ לקופסא
תמיד. הקופסא לא קיימת בכלל. זה עוד אספקט נחמד, בגלל אופי החשיבה היצירתי שלהם הם רואים פתרונות לבעיות שאחרים לרוב אינם רואים.

13. הם חסרי סבלנות וחסרי מנוחה
רוצים הכל כאן ועכשיו, חסרי סבלנות, וכל הזמן מתעסקים בנייד שלהם, או בשיער, או בעט, או בכל חפץ אחר שבסביבה, כל הזמן מקפיצים רגליים. אנשים עם ADHD זקוקים לתנועתיות הזו, היא מרגיעה אותם.

14. הם רגישים תחושתית
הם מודעים למרקם של הבד על העור, לכובד של העיפרון שביד, לגבשושיות של המזרון, למרקם של האוכל בפה, כמו הנסיכה והעדשה באגדה, הם יכולים לחוש באפון שמתחת לעשרים המזרנים.

15. הם לא מסודרים
ערימות זו שיטת הארגון החביבה עליהם. הכל נערם בערימות, עד שהערימה לפתע נראית גבוהה מדי ואז הם נלחצים ונאלצים לטפל בה.

16. הם צריכים מרחב תנועה
כשהם מדברים בטלפון או חושבים באופן כללי הם זזים ללא הרף, הם פשוט מתפקדים טוב יותר תוך כדי תנועה. התנועה מרגיעה ומביאה בהירות מחשבתית.

17. הם ינסו להימנע מקבלת החלטה
להגיע להחלטות זה אתגר לא פשוט. הם לא עצלנים וזה לא שהם חסרי אחראיות, זה פשוט שהמוח שלהם מלא באפשרויות מגוונות ולבחור אחת זה קשה למדי. דווקא בגלל עומק המחשבה שלהם, הם ינסו להימנע מלקבל החלטה. הם טובעים במעמקי המחשבות שלהם.

18. הם לא מצליחים לזכור משימות פשוטות
זאת אחת ההתמודדויות המאתגרות בלחיות עם ADHD. הם לא זוכרים להביא חלב גם אם זה הדבר היחיד ברשימת הקניות. מצד שני באופן פרדוקסלי לחלוטין הם זוכרים כל ציטוט, מספר טלפון, מילים של שיר או הערה שמישהו זרק להם.

19. יש להם הרבה משימות בביצוע בו זמנית
בגלל הצורך המתמיד בתנועה הם יזרמו במהירות ממשימה אחת לשניה בלי לגמרי לסגור קצוות… מולטי טסקינג עם בעיית פיניש קלה…

20. הם עושים הכל בתשוקה
הרגשות, המחשבות, המילים והמגע של אדם עם ADHD הם עוצמתיים, הכל מועצם. תכונה זו יכולה להיות נפלאה אם היא מתועלת למקומות הנכונים. אדם עם הפרעת קשב יעשה את מה שהם עושה עם כל לבו ונשמתו. יתן את כל כולו. הוא יהיה הכי מעמיק ויסודי. וזו גם התכונה שהופכת את אנשי הADHD לכה אהובים ונחשקים.

לסיכום אפשר לומר שאנשי הקשב והריכוז מתקשים לשלוט בדחפים שלהם אבל יש להם תכונות נדירות ומדהימות. אם אתם אוהבים אדם המתמודד עם הפרעת קשב אתם צריכים להיות אמפתיים, סבלניים ושתהיה לכם חמלה כלפיו, ההתמודדות שלו אינה קלה והוא לא בוחר להיות כזה. חשוב להיות מודעים לכך, לטפל בעצמכם, לדעת לקחת זמן לעצמכם כשצריך, לעשות מה שאתם אוהבים ולנשום…

חלק לא מבוטל מגדולי האומנים, המוסיקאים, הסופרים והממציאים התמודדו עם הפרעת קשב. והם הצליחו כי היה מישהו שאהב אותם , בדיוק כמוכם, ותמך בהם במאבק היומיומי שלהם.

אז בפעם הבאה שאתם כועסים או חושבים שהם חסרי אחראיות או עצלנים, נסו להבין כמה הם נאבקים כדי להשלים משימות פשוטות שלכל אחד אחר באות בקלות.

ומשפט אחרון וחשוב ביותר:
לא תמצאו בעולם כולו מישהו שיאהב אתכם בעוצמה כמו אנשי ה ADHD. מה שהופך את כל האתגר למשתלם במיוחד.
זו הכללה גורפת.
לא הכל נכון לכל אחד.
אבל יש כאן הרבה משפטים שיכולים להתאים לבעלי הפרעות קש"ר.
 

meme

משתמש פעיל
אני מכירה הרבה מבוגרים עם בעיות קש"ר הם עובדים על זה כל החיים שלהם זה לא משהו שעובר זה משהו שלומדים להתגבר עליו ולפעמים מצליחים ולפעמים לא
 

בא יבוא

משתמש מקצוען
אין אפשרות להודעות פרטיות
אשמח
לפרטים
a.rubinshtain בגימייל
גם אני בבקשה
mrjudaica
שטרודל
תזכי למצוות
@בא יבוא
אשמח לקבל גם פרטים במייל
gdolimmeahaim וכו
@בא יבוא אשמח לפרטים גם כן ב - metalli459 בג'מייל.
הילדים שלי לוקחים אומגה 3 מסוג מאד מסויים אשמח לשמוע מה דעתך.
שלחתי
 

מטאלי

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
עריכה והפקת סרטים
@בא יבוא תודה רבה!
שלחתי שם שתי שאלות, אשמח להתעדכן.
 

MRF

משתמש מקצוען
נשמע רע, קשה מאד לילד להתנהג כמו שצריך בגלל מבנה מח שונה מאחרים
אולי אם זה בגלל פגות זה לא קשור למבנה המח?
כך או כך הטיפול כנראה שווה
אין לי קטיפה אבל טוב לדעת

בכל אופן הרופאה אמרה לי שהיא לא בעד טיפול תרופתי רק כשמפריע בגיל ביהס
צריך 3 קריטריונים
1. מפריע לילד עצמו [ולא להורים]
2.מפריע ללימודים בביהס
3.לא מצליח חברתית
אם מצליח להתגבר עליהם לא שווה את תופעות הלוואי
 
  • תודה
Reactions: SM!

ליליאן

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
זו בעיה נוירולוגית = בעיה מוחית = שינוי במבנה של המוח.

בלת"ק, כל שאני יודעת, זה לא שינוי במבנה המח (או לא רק),
אלא שינוי בהפרשות הדופמין וכימיקלים אחרים, שהם אלה שמווסתים את התפקוד המוחי שלנו.
כמו כן, הגלים החשמליים במח שלהם לא מדוזמנים בצורה רגילה כשאר בני האדם.
אבל זה לא ממש משנה..



עובדה שתחת השפעת ריטלין ותרופות דומות הם עשויים להגיע להישגים יפים מאוד.
ולכן מה שאמרת נכון. פשוט מכניסים את הכימיקלים האלה, שהמח מפריש לא מספיק, דרך תרופות...
או הפוך, אם זה יותר מדי, יש בתרופות חומרים שמעקבים ספיגה או משהו כזה.



נו, שינוי במבנה המוח זה לא מילה יפה לבעיה שכלית?
תגדירי בעיה שכלית? אינטלגטית? אז לא. אבל יש לה השפעות קוגנטיביות.
ואם ההפרעה היא נוירולוגית מולדת, זו אכן בעיה מוחית.
ואני תוהה כמה זמן, גלגולים וסטיגמות הציבור החרדי יעבור
עד שיפנימו שבעיה קוגניטיבית לא שווה פיגור קל, אלא בעיות בזכרון וריכוז, תכנון וארגון, וויסות גירויים ואמפולסיביות - שלא פוגעות ברמה ובאינטליגציה, אבל גורמות שהכשרונות לא יבואו לידי ביטוי במיטבם, כי הכלים לקליטת העולם, עיבוד החשיבה והגובות חסרים.
 

רפ

משתמש סופר מקצוען
בלת"ק, כל שאני יודעת, זה לא שינוי במבנה המח (או לא רק),
מעתיקה מויקיפדיה:
מערכת הקשב האנושית מופעלת על ידי רשת של תאי עצב והיא כוללת אזורים אנטומיים רבים בעלי תפקידים שונים. הגורם הבסיסי להפרעת קשב הוא נוירו-ביולוגי ומבוסס על שינויים קטנים במבנה המוח ובתפקודו. בהתאם לכך, נמצא הבדל נוירולוגי מובהק בין מוחות של אנשים הסובלים מהפרעת קשב למוחות של אנשים ללא הפרעת קשב.
אבל זה לא ממש משנה..
זה קצת כן משנה.
כי בהפרעת קשב שנרכשה לדוגמא בגלל אכילה מופרזת של סוכרים, אכן שינוי תזונתי והורדת הסוכרים יחוללו פלאות.
אבל בהפרעת קשב נוירולוגית, גם אם תהיה לכך השפעה היא תהיה פחותה משמעותית.
 

ליליאן

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
.כי בהפרעת קשב שנרכשה לדוגמא בגלל אכילה מופרזת של סוכרים, אכן שינוי תזונתי והורדת הסוכרים יחוללו פלאות.

אין הפרעת קשב וריכוז ADHD מאכילת סוכרים.
יכולה להיות ירידה בקשב, בוויסות הרגשי, בתפקודיים הניהולים, ברמה זו או אחרת, תלוי במקרה.
אבל זאת לא ההפרעה הספציפית הזאת שיש לה מהלך אופיני ביותר.

קצת כמו ההבדל בין דיאטת נטולת גלוטן מבחירה לשיפור תפקווד מערכת העיכול,
לצליאק שזו מחלה אוטואימונית שהגוף פשוט תוקף את עצמו.
כמו כמו ההבדל בין פריחה מקומית, לאלרגיה, לזאבת (מחלה אוטואמונית המתאפיינת בין השאר בפריחה)
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יְהוָה אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יְהוָה לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יְהוָה לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יְהוָה אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  12  פעמים

לוח מודעות

למעלה