ניהול איזהו השיר? # אתגר שירה, הסבר ונספח כללי

מ"ם

משתמש סופר
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
הנה הגיע "אחרי החגים", ואתגרי השירים עולים לאוויר, במקביל לאתגר הדו-שבועי בו ימשיכו לפרסם יצירות בכל תחומי הכתיבה, לפי בקשת והזמנת המאתגר התורן.

אז מה בתפריט?

מתי?

מדי חודש יועלה אתגר "איזהו השיר?", ובו אתגר כתיבת שירה.

מה?
הדגש באתגרים אלו יהיה על צורות ויכולות, טכניקות ותבניות - ולא בחירת נושא לשירה בלבד (ניתן להגביל לנושא מסוים, בנוסף לצורה והיכולת הנדרשת).

מי?
אלא ש... שימו לב. אין מנצח אחד בכל אתגר. השיפוט מחלק נקודות למשתתפים: כל אחד ואחד מהשירים העולים לאתגר מקבל ניקוד, מ-1 ועד 10.

איך?
בסופו של שליש-שנה, מי שצבר את מירב הנקודות מקבל את ניהול האתגר לתקופה זהה - שליש.
למשל: ייתכן שמשורר פלוני העלה פעם אחת שיר מדהים וקיבל עליו 10 נקודות, אך משנהו העלה 4 שירים (1 לכל חודש) שקיבל על כל אחד מהם 3 נקודות, ובכך עקף אותו מימין.

למה?
צורה זו תעודד להשתתף בקביעות באתגרים, ותאפשר לכל מנהל אתגרים בתורו להעלות סדרה של נושאים החשובים לדעתו לכתיבת שירה.

ומי שופט?
כל אחד ממעלי האתגרים בעתו ובזמנו (כגון @משוררפלוני, מוביל האתגרים סיוון-אלול תשצ"ט) יבחר את צורת השיפוט המועדפת עליו. שיפוט לפי טעם אישי, לפי לייקים, לפי שילוב של שניהם, או גורם זר.
הצעתי לכמה משוררים כאן לקחת על עצמם את המשמרת הראשונה, אך הם התחמקו באלגנטיות השמורה למשוררים ענווים (וזו גם הסיבה לעיכוב יריית הפתיחה). במקום שאין אנשים - לקחתי על כתפיי הצרות את התור הראשון, לשם המחשה.
במשמרת המקוצרת שלי (כסלו-טבת תשפ"א), בעזר ה' ובחסדו יתברך, השיפוט והניקוד יינתנו על ידי משוררים אובייקטיביים, שאינם חברים בפורום כלל.

מי שיזכה בתקופה זו במירב הנקודות - יקבל את ניהול האתגר לחודשים שבט-אייר תשפ"א.
ומה יקרה במקרה של שוויון? כשנגיע לגשר נשרוף אותו.

בהצלחה!
 

דיונון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
כאן הנספח?

אוקיי,
הרהרתי מה מאפיין שיר בלי חרוזים.
א. תוכן חזק, רעיון, משל תפור היטב וכדו'.
ב. שפה גבוהה, יפה, מילים מקוריות.
יש עוד?

מתוך זה הגדרתי לי 'שיר' - תוכן, שפה, מבנה לשוני (למשל חרוזים, או קצב של שלוש שורות ;)).
התוכן הוא הרוח, בלעדיו זה סתם צלופן מרשרש.
השפה והמשלב מגדירים את הרמה. איך להתייחס לשיר - בבדיחות, ברצינות וכו'.
המבנה הוא הטריק החיצוני והיפה, האומנותי.

אשמח לחוו"ד נוספות בעניין. (יש לי חודש לכתוב את הנאמבר שלי)
 

עט להשקיע

עימוד ועיצוב מקצועי
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עיצוב פונטים
עימוד ספרים
עריכה תורנית
עימוד ספרים
ראשית, משום מה אין תגובות על השירים. אף אחד לא נותן בראש...
שנית, האם לפי כללי האתגר, ניתן להעלות יותר משיר אחד? (@מ"ם )
 

מ"ם

משתמש סופר
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
שנית, האם לפי כללי האתגר, ניתן להעלות יותר משיר אחד?

כן.
וניתן להעלות אותו ישירות לאשכול האתגר.
אך לקראת סוף החודש והשיפוט, יש לציין על איזה מהשירים מעוניינים לקבל את הניקוד.

בהצלחה.
 

דיונון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
המשיח / עט להשקיע

רגעים אחדים,
הדקות נספרות
והנה על הפתח.

דמותו מרשימה,
קומה תמירה,
גבוה ממאד.

נבואתו כהימן,
חכמתו כידידיה
ובעל החוטם נקרא.

בהינף ידו והנהר,
מקצות עולם כולם
וכמזדנב - חיל גוים.

נהרו כולם,
רחב לבבך
והחוטר לעץ כביר.

אריאל מזבול,
סעודות משחקים
ורוכב ערבות במחול.

עד עולמים ככתר,
השמחה והדעה עוטפים
ומכסים כמים לים.
א.
המשיח / עט להשקיע
הייתי חייב - למה לכתוב את שם הניק? זה כמו להקריא ביארצייט את האותיות של שם הנפטר (ברוך, ב' ר' ו' ט') ;)
ב. מבנה השיר ברור ומחולק בצורה טובה מאד.
שבעה בתים, בית ראשון הוא מעין כותרת, שני ושלישי - תיאור חיצוני ורוחני בהתאמה, רביעי - הגאולה עצמה, חמישי ושישי - תיאור של התוצאות לבני האדם ובמרומים, שביעי - מעין סיכום.
אני רואה מעלה גדולה בכך שלא התבזבזו בתים על 'ריק', לכל נקודה מוקדש בית.
השיר ממוקד - שאפו.
ג. הקצב של השיר מתחיל טוב ואחיד, ואז זה הולך לאיבוד כאן -
בהינף ידו והנהר,
מקצות עולם כולם
וכמזדנב - חיל גוים.
חבל, הציק לי.
וכן בבית האחרון קצת צלע -
עד עולמים ככתר,
השמחה והדעה עוטפים
ומכסים כמים לים.
אולי אפשר להותיר רק את 'השמחה והדעה' או אולי 'השמחה והדעת', בלי לגלות את כל העתיד לבא? רק הצעה כמובן.
ד. שגיאת כתיב (חמורה) צצה בבית האחרון -
השמחה והדעה עוטפים
שמחה ודעה הן נקבות ומשכך ריבויין הוא 'עוטפות'.
ומיד אחר כך -
ומכסים כמים לים.
כמובן 'מכסות' כנ"ל.
המקור מתייחס למים שמכסים את הים, לא כן כאן.
אציין שהשורה 'ומכסות כמים לים' מצטלצלת לי באוזן טוב יותר, מסקרנת יותר, מרעננת את הרפרנס.
ה. זה כבר עניין של טעם אישי לחלוטין,
אבל בעיני יש יופי כשהקצב נשבר, בפרט אם אין את הקיבוע של החרוזים.
אסביר - אני לא מתכוון להפר לגמרי את הסדר, אלא ליצור סדר לא מרובע.
למשל להוסיף מילה בודדת בין השורה השלישית לרביעית, מעין נסיגה,
כמו שקרה כאן -
נהרו כולם,
רחב לבבך
והחוטר (,)
לעץ כביר.
הקפצתי שורה כדי להדגיש את העניין.
במחילה אעשה שימוש בבית נוסף כדוגמה -
רגעים אחדים,
הדקות נספרות
דממה
והנה על הפתח.
('דממה' זו המילה שקפצה לי ראשונה, אין כאן המלצה, בראש מתנגן לי צורך ב'בום בום', זה הכל :D)
ו. המשמעויות הטמונות יפות מאד, על אף שהן לא נסתרות או דו-משמעיות.

היה כיף!
 
נערך לאחרונה ב:

א-ירושלמית

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
איור וציור מקצועי
פרסום וקופי
UX UI
D I G I T A L
עולים לי עכשיו שני פיוטים לא מחורזים:
קל אדון בתפילת שחרית של שבת, וסדר העבודה לפי נוסח ספרד (אתה כוננת.)

המאפיין של קל אדון - הקצב: 6 בתים; בחמשת הבתים הראשונים - בכל בית 4 צלעות, בכל צלע 4 מילים בדיוק, להוציא את שתי הצלעות הראשונות (5 מילים בכל אחת.) בבית האחרון - שתי צלעות, בכל אחת מהן 6 מילים.

המאפיין של אתה כוננתה - זה החזרתיות: וכך היה אומר: אחת, אחת ואחת, אחת ושתיים, אחת ושלוש...
 

מוישה

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
עולים לי עכשיו שני פיוטים לא מחורזים:
קל אדון בתפילת שחרית של שבת, וסדר העבודה לפי נוסח ספרד (אתה כוננת.)

המאפיין של קל אדון - הקצב: 6 בתים; בחמשת הבתים הראשונים - בכל בית 4 צלעות, בכל צלע 4 מילים בדיוק, להוציא את שתי הצלעות הראשונות (5 מילים בכל אחת.) בבית האחרון - שתי צלעות, בכל אחת מהן 6 מילים.

המאפיין של אתה כוננתה - זה החזרתיות: וכך היה אומר: אחת, אחת ואחת, אחת ושתיים, אחת ושלוש...
אם אני זוכר נכון, הזוהר עושה מטעמים מהמבנה של קל אדון.
 

עט להשקיע

עימוד ועיצוב מקצועי
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עיצוב פונטים
עימוד ספרים
עריכה תורנית
עימוד ספרים
א.

הייתי חייב - למה לכתוב את שם הניק? זה כמו להקריא ביארצייט את האותיות של שם הנפטר (ברוך, ב' ר' ו' ט') ;)
ב. מבנה השיר ברור ומחולק בצורה טובה מאד.
שבעה בתים, בית ראשון הוא מעין כותרת, שני ושלישי - תיאור חיצוני ורוחני בהתאמה, רביעי - הגאולה עצמה, חמישי ושישי - תיאור של התוצאות לבני האדם ובמרומים, שביעי - מעין סיכום.
אני רואה מעלה גדולה בכך שלא התבזבזו בתים על 'ריק', לכל נקודה מוקדש בית.
השיר ממוקד - שאפו.
ג. הקצב של השיר מתחיל טוב ואחיד, ואז זה הולך לאיבוד כאן -

חבל, הציק לי.
וכן בבית האחרון קצת צלע -

אולי אפשר להותיר רק את 'השמחה והדעה' או אולי 'השמחה והדעת', בלי לגלות את כל העתיד לבא? רק הצעה כמובן.
ד. שגיאת כתיב (חמורה) צצה בבית האחרון -

שמחה ודעה הן נקבות ומשכך ריבויין הוא 'עוטפות'.
ומיד אחר כך -

כמובן 'מכסות' כנ"ל.
המקור מתייחס למים שמכסים את הים, לא כן כאן.
אציין שהשורה 'ומכסות כמים לים' מצטלצלת לי באוזן טוב יותר, מסקרנת יותר, מרעננת את הרפרנס.
ה. זה כבר עניין של טעם אישי לחלוטין,
אבל בעיני יש יופי כשהקצב נשבר, בפרט אם אין את הקיבוע של החרוזים.
אסביר - אני לא מתכוון להפר לגמרי את הסדר, אלא ליצור סדר לא מרובע.
למשל להוסיף מילה בודדת בין השורה השלישית לרביעית, מעין נסיגה,
כמו שקרה כאן -

הקפצתי שורה כדי להדגיש את העניין.
במחילה אעשה שימוש בבית נוסף כדוגמה -

('דממה' זו המילה שקפצה לי ראשונה, אין כאן המלצה, בראש מתנגן לי צורך ב'בום בום', זה הכל :D)
ו. המשמעויות הטמונות יפות מאד, על אף שהן לא נסתרות או דו-משמעיות.

היה כיף!
א. ;)
ב. תודה.
ג. האמת, שגם לי זה הרגיש קצת תקוע. אבל לא הייתה לי אפשרות וזמן לשבת על זה...
ד. הנני בוש ונכלם על חוסר תשומת הלב... כנראה שהיה נראה לי שזה המשך לתיאור הכתר.
ה. בהחלט טוויסט מעניין.
ו. שוב תודה.
החכמתני. וכאן המקום לעורר, שההערות בצורה כזו עוזרות ומסייעות ביותר לשכלול הכתיבה.
בברכה
 

וי שלוק

מהמשתמשים המובילים!
מוזיקה ונגינה
א.

הייתי חייב - למה לכתוב את שם הניק? זה כמו להקריא ביארצייט את האותיות של שם הנפטר (ברוך, ב' ר' ו' ט') ;)
ב. מבנה השיר ברור ומחולק בצורה טובה מאד.
שבעה בתים, בית ראשון הוא מעין כותרת, שני ושלישי - תיאור חיצוני ורוחני בהתאמה, רביעי - הגאולה עצמה, חמישי ושישי - תיאור של התוצאות לבני האדם ובמרומים, שביעי - מעין סיכום.
אני רואה מעלה גדולה בכך שלא התבזבזו בתים על 'ריק', לכל נקודה מוקדש בית.
השיר ממוקד - שאפו.
ג. הקצב של השיר מתחיל טוב ואחיד, ואז זה הולך לאיבוד כאן -

חבל, הציק לי.
וכן בבית האחרון קצת צלע -

אולי אפשר להותיר רק את 'השמחה והדעה' או אולי 'השמחה והדעת', בלי לגלות את כל העתיד לבא? רק הצעה כמובן.
ד. שגיאת כתיב (חמורה) צצה בבית האחרון -

שמחה ודעה הן נקבות ומשכך ריבויין הוא 'עוטפות'.
ומיד אחר כך -

כמובן 'מכסות' כנ"ל.
המקור מתייחס למים שמכסים את הים, לא כן כאן.
אציין שהשורה 'ומכסות כמים לים' מצטלצלת לי באוזן טוב יותר, מסקרנת יותר, מרעננת את הרפרנס.
ה. זה כבר עניין של טעם אישי לחלוטין,
אבל בעיני יש יופי כשהקצב נשבר, בפרט אם אין את הקיבוע של החרוזים.
אסביר - אני לא מתכוון להפר לגמרי את הסדר, אלא ליצור סדר לא מרובע.
למשל להוסיף מילה בודדת בין השורה השלישית לרביעית, מעין נסיגה,
כמו שקרה כאן -

הקפצתי שורה כדי להדגיש את העניין.
במחילה אעשה שימוש בבית נוסף כדוגמה -

('דממה' זו המילה שקפצה לי ראשונה, אין כאן המלצה, בראש מתנגן לי צורך ב'בום בום', זה הכל :D)
ו. המשמעויות הטמונות יפות מאד, על אף שהן לא נסתרות או דו-משמעיות.

היה כיף!
'באת עלינו בדינים'...;););)
היה מישהו שכתב פעם. לא לכתוב בסלנגים וזה גם לא מצחיק. לא.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קמד

א לְדָוִד בָּרוּךְ יְהוָה צוּרִי הַמְלַמֵּד יָדַי לַקְרָב אֶצְבְּעוֹתַי לַמִּלְחָמָה:ב חַסְדִּי וּמְצוּדָתִי מִשְׂגַּבִּי וּמְפַלְטִי לִי מָגִנִּי וּבוֹ חָסִיתִי הָרוֹדֵד עַמִּי תַחְתָּי:ג יְהוָה מָה אָדָם וַתֵּדָעֵהוּ בֶּן אֱנוֹשׁ וַתְּחַשְּׁבֵהוּ:ד אָדָם לַהֶבֶל דָּמָה יָמָיו כְּצֵל עוֹבֵר:ה יְהוָה הַט שָׁמֶיךָ וְתֵרֵד גַּע בֶּהָרִים וְיֶעֱשָׁנוּ:ו בְּרוֹק בָּרָק וּתְפִיצֵם שְׁלַח חִצֶּיךָ וּתְהֻמֵּם:ז שְׁלַח יָדֶיךָ מִמָּרוֹם פְּצֵנִי וְהַצִּילֵנִי מִמַּיִם רַבִּים מִיַּד בְּנֵי נֵכָר:ח אֲשֶׁר פִּיהֶם דִּבֶּר שָׁוְא וִימִינָם יְמִין שָׁקֶר:ט אֱלֹהִים שִׁיר חָדָשׁ אָשִׁירָה לָּךְ בְּנֵבֶל עָשׂוֹר אֲזַמְּרָה לָּךְ:י הַנּוֹתֵן תְּשׁוּעָה לַמְּלָכִים הַפּוֹצֶה אֶת דָּוִד עַבְדּוֹ מֵחֶרֶב רָעָה:יא פְּצֵנִי וְהַצִּילֵנִי מִיַּד בְּנֵי נֵכָר אֲשֶׁר פִּיהֶם דִּבֶּר שָׁוְא וִימִינָם יְמִין שָׁקֶר:יב אֲשֶׁר בָּנֵינוּ כִּנְטִעִים מְגֻדָּלִים בִּנְעוּרֵיהֶם בְּנוֹתֵינוּ כְזָוִיֹּת מְחֻטָּבוֹת תַּבְנִית הֵיכָל:יג מְזָוֵינוּ מְלֵאִים מְפִיקִים מִזַּן אֶל זַן צֹאונֵנוּ מַאֲלִיפוֹת מְרֻבָּבוֹת בְּחוּצוֹתֵינוּ:יד אַלּוּפֵינוּ מְסֻבָּלִים אֵין פֶּרֶץ וְאֵין יוֹצֵאת וְאֵין צְוָחָה בִּרְחֹבֹתֵינוּ:טו אַשְׁרֵי הָעָם שֶׁכָּכָה לּוֹ אַשְׁרֵי הָעָם שֶׁיֲהוָה אֱלֹהָיו:
נקרא  14  פעמים

ספירת העומר

לוח מודעות

למעלה