כלי נגינה פורום למנגנים בכינור

האם אתה מנגן בכינור?


  • סה"כ מצביעים
    279

מולאן

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
מוזיקה ונגינה
פלאז'לט - קיים בעוד כלים חוץ מכינור?
מצאתם אולי פעם סרטוני הדרכה בעניין??? - לכינור כמובן
או מידע כתוב מסודר?
שמח לשמוע
 

אינסטרומנט

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
המושג פלאז'ולט קיים בכלי קשת.

למיטב ידיעתי בשאר הכלים לא משתמשים כל כך במושג הזה, אולי קצת בגיטרה.
בגיטרה ושאר כלי מיתר זה אותו רעיון של שימוש בצלילים עיליים "אוברטונים", על ידי נגיעה רופפת בחצי/שליש/רביע המיתר (ההרמוניות הטבעיות) אבל זה יוצר צליל חלש וחיוור יחסית שמשמש למין אפקט. בגיטרות חשמליות הוא מוגבר יותר ואז משתמשים בו יותר בסגנונות רוק כבד, לא משהו שאני מכיר.

המושג של אוברטונים קיים בכל הכלים בצורה זו או אחרת. בכלי נשיפה זה חלק בלתי נפרד מהפקת הצלילם השונים ואין כאן מקום להאריך.

יש פלאז'ולט טבעי ופלאז'ולט מלאכותי.
פלאז'ולט נוצר על ידי מגע רופף במיתר בנקודות שמחלקות את אורכו לשברים לחצי, שליש, רבע, חמישית, שישית וכו'
מגע על מיתר פתוח - פלאז'לט טבעי מאפשר רק מספר מוגבל של טונים שניתן להפיק מכל מיתר. כי אחרי שבר מסויים (שישית?) האורך זה כבר לא נשמע טוב.
מגע על מיתר חסום מאפשר להגיע לכל הצלילים. לדוגמה אם אצבע ראשונה לוחצת על מקום מסוים, אצבע רביעית נוגעת מעל נקודת הרבע או החמישית וכך מפיקה אוקטבה או קווינטה מעל הטון הבסיסי.

פלאז'ולט בכינור הינו טכניקה די קשה ומתקדמת, מפורסם הקטע ב"צ'ארדש" של מונטי. בדקה 2:57 בקובץ המצורף.
כמו"כ יש ווריאציה בקפריצ'יו המפורסם של פגניני (24 בלה מינור) שהיא בפלאז'ולט.

לסירטוני הדרכה - אין לי גישה.
 

טובי וינברג

💫מוזיקה מלוטשת💫
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
סאונד והפקות אולפן
מוזיקה ונגינה
הדמיות בתלת מימד
לא חושבת שיש מה לעשות
המיתרים מתורפפים גם מהנגינה עצמה, לא רק מהמזג אויר
תמיד צריך לכוון...
דמפיט- עוזר לשים באפים והכיוון כבר לא זז.
צ'לנית, לא כנרת
 

מולאן

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
מוזיקה ונגינה
פלאז'ולט בכינור הינו טכניקה די קשה ומתקדמת, מפורסם הקטע ב"צ'ארדש" של מונטי. בדקה 2:57 בקובץ המצורף.
במקרה דנן בדיוק אני עסוקה כרגע
קשה ממש לביצוע
עד עכשיו מיאוש פשוט ניגנתי אותם בצלילים גבוהים בפוזיציה שלישית באופן חלוש- דמוי
העניין כאן הוא הדיוק המירבי שבלעדיו לא ניתן להגיע לתוצאה כלל
חשבתי שסרטוני הדרכה או מידע מפורט על אופן הביצוע יתנו לי יותר כלים להתמודדות.... (עד אשר ישובו לימודים סדירים)
את הפיזיקה של העניין דווקא הבנתי
 

אינסטרומנט

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה

קבצים מצורפים

  • 16 Czardas (Monti).mp3
    KB 366.8 · צפיות: 121

אינסטרומנט

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
קשה ממש לביצוע
עד עכשיו מיאוש פשוט ניגנתי אותם בצלילים גבוהים בפוזיציה שלישית באופן חלוש- דמוי
העניין כאן הוא הדיוק המירבי שבלעדיו לא ניתן להגיע לתוצאה כלל
חשבתי שסרטוני הדרכה או מידע מפורט על אופן הביצוע יתנו לי יותר כלים להתמודדות....

אכן, לא סתם משאירים את הטכניקה הזו לשנה מאוחרת יותר בלימודי כינור.

תרגיל הכנה:
כדי להרגיל את האצבעות למירווח, שמשתנה לאורך השחיף, אפשר לתרגל קודם נגינה של אוקטבה בשתי מיתרים.
נגיד אצבע ראשונה על סי במיתר לה - בפוזיציה ראשונה, ויחד איתה אצבע רביעית על סי במיתר מי. ולנגן על שתי המיתרים - לה ומי. לשמוע אוקטבה זכה.
כעת להחליק את שתי האצבעות במעלה השחיף כלפי מעלה תוך כדי הפקת צליל מתמשך, לשמוע את האוקטווה עולה ולשמור עליה זכה. (יצחק פרלמן עושה את זה בהרבה ביצועים)
המרווח שבין האצבעות ראשונה ורביעית הולך ומצטמצם במעלה השחיף.

התרגיל הנ"ל הוא הקדמה לפלז'ולט.
בפלז'ולט עושים אותו דבר, רק כשאצבע רביעית מרחפת על אותו מיתר. וצריך להשאיר אותה ישרה ולא מכופפת. (ויש עוד סוג של מרווח, עם רעיון דומה)
 

Violinist

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
הפקות ואירועים
יש לחלק:

ובקשר למורה ללימוד נגינה בכינור.

אני מנגן על הרבה כלים חוץ מכינור (פסנתר, גיטרה, מפוחית, חלילית, וקצת חצוצרה וחליל צד)
ללמוד כינור זה באמת משהו שונה, וזה לוקח זמן ארוך (אני לומד 7 שנים ועדיין ממשיך בע"ה) ובהכוונת מורה, להגיע לצליל נכון, מביע, חם, עם וויבראטו נכון.

אם מישהו טוען שהוא עשה את זה לבד, או שהוא לקח רק כמה שיעורים להכוונה, אדרבה, שיעלה לכאן הקלטה קצרה של הצליל שהוא מסוגל להוציא מהכינור ויראה לי שאני טועה.
זה ברור שאין שום השוואה בין מישהו שלמד עם מורה שהוא הרבה יותר מתקדם לבין מישהו שלמד לבד
אבל..
להגיע לרמת ביצוע פשוטה של דיוק (לא הקפצות ולא ויברציה מטורפת ולא פלז'ולט ) אלא ליצור מלודיה פשוטה ונקייה
זה ודאי שאפשר גם ללא מורה
אבל באיזה שהוא שלב ודאי שחובה הכוונה כי יש שלב שממצים לבד ולא יודעים לאן להתקדם...
וגם אז תלוי באיזה מורה מדובר אני מכיר אישית מורה שמקבל המון כאלה שלומדים לבד ומעוניינים לשפר או לשפץ נגינה או ללמוד טכניקות חדשות וכדו שהוא נותן בשיעור אחד כמה דברים עם הסבר בסיס ולך תתאמן עד שתהיה מושלם ואז תחזור ותתקדם עוד
וכך זה לא מגיע על חשבון הלימוד והחוויה שהצלחתי לבד מול ההתקדמות ההכרחית בשביל להיות באמת כנר
ואני יכול להעיד על עצמי שהתחלתי מאפס לבד ועד לרמה של נגינה ב"זיצ"ים הגעתי ללא מורה
משם והלאה כבר לא היתה לי ברירה...
כמובן שכשהגעתי למורה פתאום הבנתי "איך כותבים נח בשבע שגיאות"
אבל עדיין זה לא היה משהו ככ קריטי שמנע ממני לנגן יפה
 

מולאן

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
מוזיקה ונגינה
אכן, לא סתם משאירים את הטכניקה הזו לשנה מאוחרת יותר בלימודי כינור.
ברור, משום מה העניין הזה נשאר ישנוני אצל מורותיי ....... (10 ש')
וכשאני באה לנסות להנאתי את היצירה הנל נתקלתי וכו.

תרגיל הכנה:
כדי להרגיל את האצבעות למירווח, שמשתנה לאורך השחיף, אפשר לתרגל קודם נגינה של אוקטבה בשתי מיתרים.
נגיד אצבע ראשונה על סי במיתר לה - בפוזיציה ראשונה, ויחד איתה אצבע רביעית על סי במיתר מי. ולנגן על שתי המיתרים - לה ומי. לשמוע אוקטבה זכה.
כעת להחליק את שתי האצבעות במעלה השחיף כלפי מעלה תוך כדי הפקת צליל מתמשך, לשמוע את האוקטווה עולה ולשמור עליה זכה. (יצחק פרלמן עושה את זה בהרבה ביצועים)
המרווח שבין האצבעות ראשונה ורביעית הולך ומצטמצם במעלה השחיף.
תודה!

התרגיל הנ"ל הוא הקדמה לפלז'ולט.
בפלז'ולט עושים אותו דבר, רק כשאצבע רביעית מרחפת על אותו מיתר. וצריך להשאיר אותה ישרה ולא מכופפת. (ויש עוד סוג של מרווח, עם רעיון דומה)
כל מיקום שונה של האצבע ייצור מרווח אחר או אוקטבה כפולה או אוקטבה וקווינטה וכו וכד

יש לי כתוב- אם תרצו
 
נערך לאחרונה ב:

מולאן

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
מוזיקה ונגינה

מולאן

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
מוזיקה ונגינה
טכניקות?
לא שמעתי אף פעם על טכניקה ספציפית להבכי את צליל הכינור
אולי הדינמיקה וסגנון משיכת הקשת משפיעים על הסגנון הנל

אגב ויברטו
נתקלתי במשפט נאה
"יש נגנים, הרועדים בעקביות על כל תו כחולי פרכסת" - ליאופולד מוצרט
 

מרובע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
D I G I T A L
מה בערך ההשקעה הכספית הנדרשת ממי שמנגן על כינור ללא מורה, כמה יעלה לו להפוך את נגינתו לנגינה טובה ונורמלית?
(תמיד אפשר ללמוד עוד ועוד, אבל אני רוצה לדעת רק כמה עולה להגיע לרמה בסיסית שאפשר לנגן יפה וטוב).
 

חזק וברוך!

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
מה בערך ההשקעה הכספית הנדרשת ממי שמנגן על כינור ללא מורה, כמה יעלה לו להפוך את נגינתו לנגינה טובה ונורמלית?
(תמיד אפשר ללמוד עוד ועוד, אבל אני רוצה לדעת רק כמה עולה להגיע לרמה בסיסית שאפשר לנגן יפה וטוב).
כמו בכל כלי זה תלוי יותר בהשקעה עצמית, ז''א כמה האדם משקיע באימונים וכו'..
גם 100 שיעורים אצל מורה לא יעזרו אם הוא לא ישקיע בעצמו
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק ג

א מִזְמוֹר לְדָוִד בְּבָרְחוֹ מִפְּנֵי אַבְשָׁלוֹם בְּנוֹ:ב יְהוָה מָה רַבּוּ צָרָי רַבִּים קָמִים עָלָי:ג רַבִּים אֹמְרִים לְנַפְשִׁי אֵין יְשׁוּעָתָה לּוֹ בֵאלֹהִים סֶלָה:ד וְאַתָּה יְהוָה מָגֵן בַּעֲדִי כְּבוֹדִי וּמֵרִים רֹאשִׁי:ה קוֹלִי אֶל יְהוָה אֶקְרָא וַיַּעֲנֵנִי מֵהַר קָדְשׁוֹ סֶלָה:ו אֲנִי שָׁכַבְתִּי וָאִישָׁנָה הֱקִיצוֹתִי כִּי יְהוָה יִסְמְכֵנִי:ז לֹא אִירָא מֵרִבְבוֹת עָם אֲשֶׁר סָבִיב שָׁתוּ עָלָי:ח קוּמָה יְהוָה הוֹשִׁיעֵנִי אֱלֹהַי כִּי הִכִּיתָ אֶת כָּל אֹיְבַי לֶחִי שִׁנֵּי רְשָׁעִים שִׁבַּרְתָּ:ט לַיהוָה הַיְשׁוּעָה עַל עַמְּךָ בִרְכָתֶךָ סֶּלָה:
נקרא  28  פעמים

ספירת העומר

לוח מודעות

למעלה