דרוש מידע האם אפשר לומר: אני את נפשי הצלתי ושלום עלי נפשי?

גיטי ל.

משתמש מקצוען
לא יודעת איך לכתוב את זה
אבל זה נושא כאוב ואשמח לחוות דעתכם

יש לי שלושה בנים
אחד בחור, עבר מסכת ילדות לא קלה. בעיות עם חברים ועוד.....
השני ב"ה ילד טוב ירושלים. לומד אהוב על החברים וב"ה אין תלונות
השלישי, תוסס שובב רואה הרבה את מסדרונות הת"ת (יום ב"ה הרבה פחות מפעם)

הם היו שלושתם בת"ת נחשב מאד
מאד מאד מאד!!!!!!!
כמאה תלמידים בשנתון
רישום גדול שיותר מחציו מקבל תשובה שלילית
רמת למידה גבוהה
משפחות מעולות
ובקיצור, שם טוב לת"ת
ואשמח שאם מישהו מזה או חושב שמזהה, לא יעלה פה את שם הת"ת או העיר, כי אני ממש מבקשת לשמור על כבוד כולם
הגדול, כשהיה בכיתה ח', התחיל טיפול אצל מטפל מוצלח שנתן לו כח ואפשרות להמשיך את החיים מבחינה חברתית ועוד...
הטיפול נמשך כמה שנים של פגישות שבועיות
בכל פגישת/הדרכת הורים שהיינו, המטפל אומר לנו, אין לכם מושג כמה הילד שלכם סבל בת"ת
בכל פעם חזר והדגיש את הייחס המחפיר מצד הצוות
את הזילזול לתלמיד שלא מתנהג כמו שנדרש ממנו
את חוסר העזרה כשחברים הציקו והתעללו בו
אנחנו לא ידענו על כל זה בזמן אמת
הילד שלנו מופנם ורק המטפל שמע את הדברים
וב"ה הילד גדל ועזב את הת"ת וכל הדברים מדוברים רק לתועלת העתיד
וחשבנו שהייחס שקיבל היה בגלל שהוא לא היה ילד סטנדרטי.
לא מצדיקה את הצוות אבל לפעמים קשה להתמודד עם מי שלא כמו כולם

הילד השני כמו שאמרתי היה ילד טוב ירושלים
וב"ה לא היו תלונות משום צד

הילד השלישי שוב איתגר אותנו
וגם את הצוות
ולאור הניסיון, ניסינו לעמוד בקשר עם הצוות החינוכי כדי שיראו שאיכפת לנו ואנחנו מעוניינים לשתף פעולה
אבל כאן גילינו לצערנו, שאין עם מי לשתף פעולה
ת"ת ענק
כ- 1000 נשמות מגנון ועד כיתה ח'
מנהל חינוכי שמגיע לגיחות, יען הוא מנהל חינוכי בעוד ת"ת
מפקח אחד שיושב מבוקר עד ערב ואמור לתת מענה לכלל התלמידים על בעיותיהם וצרכיהם
אז אחרי שדיברנו עם המלמד, ושנה יש כימיה ושנה פחות
ומשנה לשנה הבעיות ממשיכות והמלמדים מתחלפים ואין רצף של דרך טיפול
אני מנסה לדבר עם המפקח, אבל כנראה שיש מיקרים יותר רציניים או הורים יותר נודניקים
ואין מענה, לא בטלפון ולא במכתבים וגם כשהגענו לת"ת החדר היה סגור כי היתה פגישה עם הורים
אז משאירים הודעות ומבקשים לדבר אבל חוץ מהבטחות שיחזרו אלינו אין שום דבר מעשי בשטח
ואז יום אחד המפקח מתקשר
ואנחנו כבר שמחים
אבל הוא מתקשר לצעוק
כי הגיעו מים עד נפש
והם לא מוכנים יותר
והבן שלי לא ממושמע
ועוד כל מיני צעקות
כאילו הלכנו לישון וזרקנו את הילד לנטל על הת"ת
אז הסברנו שאנחנו ממש מעונינים לדבר ולבדוק יחד מה אפשר לעשות
אבל שוב נתקלנו במחר/תתקשרו/נדבר/נראה וכו'
עבר שנה נוספת שבסיומה החלטנו שדי, עד כאן
הבן שלנו לא ישרוף את השנים ויצבור כעסים וחוויות שליליות כי הת"ת גדול וחסר צוות חינוכי
לקחנו את הרגליים ועזבנו לת"ת קטן יותר ועם יחס אישי
אני רק יכולה לומר ששם ראינו איך מוסד חינוכי צריך להתנהל, המנהל
קרא לנו בתחילת שנה לשיחה, בדק מה הבעיה ומה נעשה עד היום, נתן רשימת המלצות, הפנה לשפ"ח
ותוך כמה חודשים היינו באבחונים רציניים שנתנו תשובות ומענה לבעיה וב"ה גם פתרון
אבל לא זה הנושא
ולמה העליתי את כל הסיפור הזה?
כי כבר תקופה ארוכה אני מרגישה שאני את נפשי הצלתי,
הבן שלי מסודר
עברנו ת"ת, מקבלים יחס טוב ב"ה וזהו
אבל לפעמים מנקרת לי מחשבה
נכון, כל תלמידי הת"ת ההוא, שאני מכנה כמפעל לתלמידים
כולם שם נמצאים מרצון הוריהם
זה מקום מעולה, אף אחד לא נכנס סתם. כולם שם משפחות מצויינות וילדים נבחרים
אבל אפילו.
הם נמצאים במקום רע!!
הפיקוח שם בלי שליטה
אין מצב שמפקח אחד מכיר 800 ילדים
אי אפשר לחנך בלי להגיע לילד באופן אישי

אני רוצה לומר לעצמי, גברת, זה לא קשור אליך.
תני להם להסתדר
הם לא ילדים קטנים

אבל בכל אופן רע לי.
אני מרגישה שיצאנו מאפילה לאורה
וחשוב לי שידעו מזה
גם משפחות ששולחות לת"ת הגדול וה'מיוחד'
וגם המפקחים שם
שידעו שעזבנו כי לא היה לנו מענה
שידעו שהם לא מצליחים לעמוד בחובתם החינוכית
שידעו שבשביל להוציא תלמידים בריאים בנפש, לא מספיק לעמוד על הספקים
צריך עוד צוות
צריך להכיר את התלמידים באופן אישי
צריך לדעת למה כל אחד זקוק

אני כותבת בלב כואב
וסליחה על האריכות
(וצל"ש למי שהגיע עד לפה)
אבל אני רוצה לעזור
לדעת מה לעשות
אם יש לי חובה לעשות משהו, להעיר את תשומת ליבם של המנהל או מישהו
לדעת איך עושים את זה
אז אם למישהו יש רעיון/מחשבה/הערה או הארה
אשמח אם תשתפו
 

שרי ו

משתמש סופר מקצוען
רישום גדול שיותר מחציו מקבל תשובה שלילית

הדבר הזה לכשלעצמו לעיתים קרובות לא הולך עם איכות מבפנים. ממגוון סיבות.
גם כי המוסד לא חש צורך שההורים יהיו מרוצים. לא אכפת לו שיעזבו.
וסיבה מהותית יותר- כי אליטיזם לא הולך יד ביד עם איכות פנימית.
וכל הכבוד לך על האכפתיות.
 

ששונית

משתמש מקצוען
אומר לך בדיוק מה לעשות.
כלום.
מסיבה פשוטה ופרקטית.
לצוות זה ממש לא ישנה. לא יזיז להם בכהוא זה. עולם כמנהגו נוהג, ההורים ימשיכו לצבוא על דלתותיהם ולא משנה מה שרק תספרו.
להורים זה ישנה, אבל לא באופן שיגרום להם לזוז מאיזור הנוחות.
הם יעדיפו להאשים את הנסיבות, את הילד שלכם, אתכם, את כל מה שאפשר כדי שחלילה שום דבר לא יזוז בעולם ה"בטוח" שהם חיים בו.
לכן תודו להשם שהצלתם את נפשות ילדיכם מהעולם ההזוי הזה, וזהו. בכל מקרה לא ישתנה כלום רק תואשמו בשלל אישומים כדי למנוע משברים בלתי רצויים.
 

גיטי ל.

משתמש מקצוען
אומר לך בדיוק מה לעשות.
כלום.
מסיבה פשוטה ופרקטית.
לצוות זה ממש לא ישנה. לא יזיז להם בכהוא זה. עולם כמנהגו נוהג, ההורים ימשיכו לצבוא על דלתותיהם ולא משנה מה שרק תספרו.
להורים זה ישנה, אבל לא באופן שיגרום להם לזוז מאיזור הנוחות.
הם יעדיפו להאשים את הנסיבות, את הילד שלכם, אתכם, את כל מה שאפשר כדי שחלילה שום דבר לא יזוז בעולם ה"בטוח" שהם חיים בו.
לכן תודו להשם שהצלתם את נפשות ילדיכם מהעולם ההזוי הזה, וזהו. בכל מקרה לא ישתנה כלום רק תואשמו בשלל אישומים כדי למנוע משברים בלתי רצויים.

חשבתי על כיוון ההנהלה
פיקוח/מנהל כספים/מנהל רוחני
חושבת שמי שיש לו אחריות על המוסד, צריך לקחת בחשבון שלא הכל כסף
עובדים כאן עם נשמות
אם הייתי בפנים, הייתי דורשת עוד צוות בפיקוח. למשל מפקח על כל שתי שכבות
אבל רק כשיצא ראיתי איך אמור להתנהל
ורק עכשיו אני רואה מה הבאג שם
מנסה לחשוב מקומם, מה התועלת ומה יעשו עם הערה/הארה של מישהו שהיה ועזב
 
נערך לאחרונה ב:

ayys

משתמש מקצוען
חשבתי על כיוון ההנהלה
פיקוח/מנהל כספים/מנהל רוחני
חושבת שמי שיש לו אחריות על המוסד, צריך לקחת בחשבון שלא הכל כסף
עובדים כאן עם נשמות

מנסה לחשוב מקומם, מה התועלת ומה יעשו עם הערה/הארה של מישהו שהיה ועזב
זה מאד תלוי מי האנשים שממוקמים בעמדות המוזכרות.

אם המנהל/המנהל הרוחני אדם שאפשר לדבר איתו, וודאי שכדאי לעשות זאת.
עם הפיקוח נשמע ששבעתם מרדפים, וכנראה שזו לא הכתובת.
 

חוה ש

משתמש מקצוען
לדעתי מוסד קטן עדיף על גדול, עם כל הרצון הטוב א"א לתת יחס אישי לכל תלמיד במקום ענק.
מנהל אחד לא יכול לעמוד בקשר רציף עם כל המלמדים אם הם ב"ת ענק הדורש מלמדים רבים.
וזה נכון לגבי ת"ת, ישיבות וסמנרים.
 

5127109

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
נכון, כל תלמידי הת"ת ההוא, שאני מכנה כמפעל לתלמידים
כולם שם נמצאים מרצון הוריהם
זה מקום מעולה, אף אחד לא נכנס סתם. כולם שם משפחות מצויינות וילדים נבחרים
אבל אפילו.
הם נמצאים במקום רע!!
הפיקוח שם בלי שליטה
אין מצב שמפקח אחד מכיר 800 ילדים
אי אפשר לחנך בלי להגיע לילד באופן אישי
לדעתי, את את עצמך הצלת.
בחיידרים היום שולחים למקומות נחשבים או למקומות ש״מצטלמים יותר טוב״ בכל מיני צמתים בחיים (שידוכין, מעבר לישיבה גדולה/קטנה) על חשבון הילד. ואני לא אומר - לפעמים זה נסיון. (הרב וולבה כתב על זה בספר שלו על חינוך, לא זוכר את שמו כעת).

אני מאמין שכל הורה שחווה קושי עם הילד שלו, וכאשר פנה לצוות ראה את יחס הצוות כמו שאת מתארת, עשה את השיקול בעצמו, וגם את ההחלטה.

כמו כן אוסיף, שגם במקרה והילד כבר שם, לא תמיד ״מעבר״ הוא הפתרון. מעבר מסגרות לעיתים טומן בחובו בעיות נוספות שמחכות להזדמניות... תמיכה טובה ומהורים ומשפחה, עם על ידי שיחות, העשרה לימודית וחברתית יכול להועיל.
 

נס שאני כאן

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי DIP
הפקות ואירועים
כמו כן אוסיף, שגם במקרה והילד כבר שם, לא תמיד ״מעבר״ הוא הפתרון. מעבר מסגרות לעיתים טומן בחובו בעיות נוספות שמחכות להזדמניות... תמיכה טובה ומהורים ומשפחה, עם על ידי שיחות, העשרה לימודית וחברתית יכול להועיל
לפי מה שמסופר, צריך שיתוף פעולה של הצוות החינוכי
חובה לקבל עידכון והכוונה
 

RUSI10

משתמש מקצוען
מצוין שהחלטתם שלא להישאר במוסד חינוכי שמזיק לילד שלך!!! וזה שיש לו שם טוב?? קיבלו את השם שלהם על הגב של הילד שלך. פוליטיקאי טוב הוא לא בהכרח אדם טוב - והם פוליטיקאים מצויינים. חזיתם את זה על בשרכם.

ולתקן את העולם?!
עזבי. הם יותר חזקים ממך. ונקמה של אנשים כאלו , שאין יראת אלוקים בקרבם, יכולה להיות קשה וחזקה .
כל הורה שעיניו בראשו וילדו חשוב לו יגיע למה שאת הגעת.
 

ארבע

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
הפקות ואירועים
רק משהו קטן
אם במקום לדבר עם המלמד הייתם שולחים מעטפה יפה עוד לפני ראש השנה ומתחזקים בכאלו נתינות כל השנה היה לכם את המלמד בכיס
וזה לא בושה כי אם הילד שלכם מאתגר יותר אז מוצדק שהמלמד יקבל עליו יותר

ואם אין להם, הילד שלהם והם אמורים ללכת לאיבוד?

גיטי, השיתוף שלך מכאיב לי פיזית.
 

chaia

משתמש מקצוען
רק משהו קטן
אם במקום לדבר עם המלמד הייתם שולחים מעטפה יפה עוד לפני ראש השנה ומתחזקים בכאלו נתינות כל השנה היה לכם את המלמד בכיס
וזה לא בושה כי אם הילד שלכם מאתגר יותר אז מוצדק שהמלמד יקבל עליו יותר
זה ממש לא מוצדק לשלם למחנך יותר על זה שהוא מתמודד עם ילד מאתגר יותר
הורים חסרי יכולת כלכלית שמשלמים שכר לימוד לת"ת מדי חודש אמורים לשבת בשקט ולשתוק כשהם רואים כיצד ילדם מדרדר כי אין להם יכולת לתת לרב מעטפות מהצד?
מאיפה מגיע המשכורת של הצוות החינוכי אם לא משכר לימוד שמוטל על ההורים?
מה שמוצדק הוא שהורים עם ילדים בעלי קשיים צריכים להיות יותר בקשר עם הצוות החנוכי כדי לקדם את ילדם מאשר הורים שילדיהם קלים וממושמעים וללא בעיות בתחום הלימודי.
 

המשיב

משתמש פעיל
מצטרף בכאב לנאמר במכתב לעיל.
אכן על כל הורה לשים לב האם טוב לילד שלו.
ולא לסמוך על אף אחד.
חובה על ההורה לתחזק קשר רגשי נעים ופתוח עם הילד,
שיהיה לילד מקום שבו הוא יוכל לשתף ולקבל את צרכיו הרגשיים.
-כואב מאוד שאנשים רבים , -עקב כל מיני טרדות כנראה-
לא מוצאים זמן לשיחת איכות עם הילד
שבו הוא יוכל לספר על הקשיים שלו בחברה או בלימודים וכו'.
(תאמינו לי, זה היה יכול לפתור ולעלות על המון בעיות)

בתור איש שמתעסק בעשיה חינוכית ,אני מעיד
שראיתי לא מעט הורים,
שלא יודעים בכלל מתחילת שנה ועד סופה
אצל איזה מלמד לומד הילד שלהם.
וכשההורים לא "מונחים בענין" או משיקולי יוקרה וכדומה,
שולחים לחיידרים שבגלל השם היוקרתי שיצא להם
יכולים להתנהג בצורה כל כך לא מתחשבת בצרכים הרגשיים של הילד.
ישנם ילדים שעוברים קושי בלתי יתואר חברתי רגשי וכו'...
בקיצור: אני פונה לכל ההורים שטובת הילד ונפשו חשובה להם,
תקדישו זמן תפקחו עין ותשימו רק את טובת הילד ורווחתו הרגשית
לפני הכל...
"שימו לב אל הנשמה"
 

דבר סתר

משתמש פעיל
ואם אין להם, הילד שלהם והם אמורים ללכת לאיבוד?

גיטי, השיתוף שלך מכאיב לי פיזית.
זה ממש לא מוצדק לשלם למחנך יותר על זה שהוא מתמודד עם ילד מאתגר יותר
הורים חסרי יכולת כלכלית שמשלמים שכר לימוד לת"ת מדי חודש אמורים לשבת בשקט ולשתוק כשהם רואים כיצד ילדם מדרדר כי אין להם יכולת לתת לרב מעטפות מהצד?
מאיפה מגיע המשכורת של הצוות החינוכי אם לא משכר לימוד שמוטל על ההורים?
מה שמוצדק הוא שהורים עם ילדים בעלי קשיים צריכים להיות יותר בקשר עם הצוות החנוכי כדי לקדם את ילדם מאשר הורים שילדיהם קלים וממושמעים וללא בעיות בתחום הלימודי.

ואם אין להם לשלם למטפל רגשי אז הילד שלהם לא יקבל טיפול
תחשבו על המלמד שיש לו 30 כבשים ציתניות וילד אחד שהופך לו את הכיתה
למה שישקיע בו
הרי המלמד בכיתה המקבילה שקיבל כיתה זהב מקבל אותה משכורת ועובד חצי
הכלל הוא אחד
אל תהיה צודק תהיה חכם
אין סיכוי שיעזור להיות בקשר בלי תגמול
גם המלמד יודע שעשיתם טעות שרשמתם את הילד לחיידר הזה בגלל כבוד והוא משלם את המחיר
אז בבקשה תשלמו גם אתם חלק מהמחיר
 

ארבע

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
הפקות ואירועים
אני מדברת כאשת מלמד.
בעיני זו חרפה שמלמד נושא עיניו לתשלום מהצד ומתנה טיפול ויחס בקיומן של מעטפות.
לא אכחיש שאין לי מאום נגד מעטפות, דעתי הובעה כבר בהרחבה באינספור אשכולות שעסקו בנושא. אבל מעטפה היא בונוס מצד המודעים-יכולים-מוקירים, היא לא הדרך היחידה להוקיר תודה ולא האמצעי היחיד לקבל יחס חיוני.
מלמד הוא לא רועה צאן שהונדס לכדי תבנית אחת, צייתנית ופוסעת בתלם. מלמד הוא אדם שהופקד על כתה שבה עשרות נשמות שכל אחת מהן היא עולם מלא, שלם ושונה. באמת שיפה לזכור זאת מצד ההורים, כי אכן מדובר בעבודה לא פשוטה כלל ועיקר ששכרה אינו בצדה (ולפעמים המלמד גם עובד בהתנדבות חודשים, כמשכורתו בוששת מבוא), אבל חיוני שמלמד ידע מראש שהוא לא הולך לעבוד בתבניות, ושכל ילד ראוי ליחס ולטיפול.
 

דבר סתר

משתמש פעיל
אני מדברת כאשת מלמד.
בעיני זו חרפה שמלמד נושא עיניו לתשלום מהצד ומתנה טיפול ויחס בקיומן של מעטפות.
לא אכחיש שאין לי מאום נגד מעטפות, דעתי הובעה כבר בהרחבה באינספור אשכולות שעסקו בנושא. אבל מעטפה היא בונוס מצד המודעים-יכולים-מוקירים, היא לא הדרך היחידה להוקיר תודה ולא האמצעי היחיד לקבל יחס חיוני.
מלמד הוא לא רועה צאן שהונדס לכדי תבנית אחת, צייתנית ופוסעת בתלם. מלמד הוא אדם שהופקד על כתה שבה עשרות נשמות שכל אחת מהן היא עולם מלא, שלם ושונה. באמת שיפה לזכור זאת מצד ההורים, כי אכן מדובר בעבודה לא פשוטה כלל ועיקר ששכרה אינו בצדה (ולפעמים המלמד גם עובד בהתנדבות חודשים, כמשכורתו בוששת מבוא), אבל חיוני שמלמד ידע מראש שהוא לא הולך לעבוד בתבניות, ושכל ילד ראוי ליחס ולטיפול.
אל תהיו צודקים תהיו חכמים
כל מלמד (כמעט) הגיע לעבוד בשביל המשכורת
כל מלמד היה שמח לעבוד פחות וההצדקה היחידה לעבוד יותר היא כסף
בלי מעטפה אז המלמד ירגיש שלשם שמיים הוא משקיע באויב שהופך לו את הכיתה, הוא ישקיע אבל בהתאם
עם תגמול הוגן הוא יתן את מה שהוא מרגיש חייב ולא מנוצל
כמו שלא תבקשו ממטפל רגשי לטפל לשם שמים כך גם מהמלמד
 

chaia

משתמש מקצוען
ואם אין להם לשלם למטפל רגשי אז הילד שלהם לא יקבל טיפול
תחשבו על המלמד שיש לו 30 כבשים ציתניות וילד אחד שהופך לו את הכיתה
למה שישקיע בו
הרי המלמד בכיתה המקבילה שקיבל כיתה זהב מקבל אותה משכורת ועובד חצי
הכלל הוא אחד
אל תהיה צודק תהיה חכם
אין סיכוי שיעזור להיות בקשר בלי תגמול
גם המלמד יודע שעשיתם טעות שרשמתם את הילד לחיידר הזה בגלל כבוד והוא משלם את המחיר
אז בבקשה תשלמו גם אתם חלק מהמחיר
הורים שמשלמים כבר את המשכורת של המחנך (בזמנים של היום התקצוב של משרד החינוך הוא זעיר עד כמעט בלתי קיים וממילא עלות המשכורות מתגלגלת על ההורים) ובנוסף משלמים עבור טיפולים לילד שלהם אומרים לתת למחנך תוספת משכורת עבור התמודדות עם יחדים מאתגרים.
אם יש להורים יכולת כלכלית אז אין ספק שמעטפה בצד מאד תעזור כדי לשחד את המחנך ואת הצוות החינוכי אבל אמירה של "תשלמו גם אתכם חלק מהמחיר" מקוממת אותי כי שוב ההורים כבר מדלמים למחנך על זה שהוא מלמד את בנם.
 

דבר סתר

משתמש פעיל
מעולם לא הטיחו בי את הכינוי טפשה, כך שאני חושבת שאני גם צודקת וגם חכמה.
חבל לעבור לפסים אישיים והמציאות היא שלהשקיע במעטפות יעשה את העבודה גם אם לא בצדק ובחצי מחיר מטיפול רגשי מאוחר יותר
האם את חולקת על המציאות הזאת?
את חושבת שזה לא יעבוד?
שבעלך ישאל בחדר מלמדים ויחזור עם תשובה כנה
אולי בעלך הוא צדיק בסדום ואשרייך אבל זאת המציאות
 

ארבע

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
הפקות ואירועים
אני מסכימה איתכם ברמת הפרקטיקה, רק חושבת שמלמד חייב לתת את כולו גם בהיעדר מעטפות.
אין ספק שמעטפות מקלות על המלאכה להשקיע, הן נותנות דלק בהוותן תמריץ ותחושה של הכרת הטוב לאינספור המאמצים והחשיבה המושקעת בתהליך החינוכי הפרטני.
אבל מלמד צריך להיות אדם מורם. כן. כזה שיתעלה על היעדר מעטפות ויתן את לבו גם לבני העניים בכסף-דעת-הבנה-יכולת וכו'.
 
נערך לאחרונה ב:

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קלא

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד יְהוָה לֹא גָבַהּ לִבִּי וְלֹא רָמוּ עֵינַי וְלֹא הִלַּכְתִּי בִּגְדֹלוֹת וּבְנִפְלָאוֹת מִמֶּנִּי:ב אִם לֹא שִׁוִּיתִי וְדוֹמַמְתִּי נַפְשִׁי כְּגָמֻל עֲלֵי אִמּוֹ כַּגָּמֻל עָלַי נַפְשִׁי:ג יַחֵל יִשְׂרָאֵל אֶל יְהוָה מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם:
נקרא  25  פעמים

אתגר AI

ממה זה עשוי...? • אתגר 16

לוח מודעות

למעלה