לא ישב שום אדם חכם לחבר את השפה הזו
רוב מוחלט של השפות לא נכתבו על ידי 'אדם חכם', אלא נוצרו מתוך השטח. אידיש היא גלגול של גרמנית ממחוז שלזיה (אאל"ט), שהיא גלגול של לטינית.
למותר לציין שהיא התגבשה לשפה בתקופה בה לא היו לא ירקנים ולא אוטובוסים.
לא התכוונתי ברצינות שאכן ישב בן אדם לחבר את השפה הזו (סורי כנראה שכחתי להשים מרכאות..)זה לא ממש אדם אחד... שפת האידיש מבוססת ברובה על גרמנית, והיא נוצרה בשביל שיהודים בכל מקום ישתמשו בה ויוכלו להבין אחד את השני.
ברור! זה לא שפה שמתחדשת, ובנוסף,האם זה נובע מכך שיש מילים בשפה שאולי גם אלו שדוברים אותה לא יודעים?
וואוו איזה הסבר מושקע!!ברור! זה לא שפה שמתחדשת, ובנוסף,
שימי לב שדוברי האידיש קוראים ספרים בעברית!
גם הלימוד בבתי ספר הוא בספרים בעברית.
גם הכתיבה היא בעברית.
המורות שלי היו מעבירות את השיעור באידיש ואנחנו סיכמנו במחברות בעברית.
כך שבעצם גם תרגמנו, וגם כתבנו.
תמיד כשהיה מספרים למשל תאריכים בשיעורי היסטוריה, אז הבנות שהגיעו מבתים יותר ישראליים וידעו פחות טוב אידיש ביקשו מהמורה להגיד תאריכים בעברית.
(כי ביידיש אומרים קודם את העשרות למשל 26 יגידו קודם את ה6 וזה בלבל אותן)
בני משפחתי שגרים בארה"ב ולונדון מדברים יידיש מעורבת באנגלית.
כך שבעצם הבני דודים שנפגשים בכל הגילאים יכולים להבין אחד את השני (כי כולם מדברים יידיש) אבל יש את המילים השונות בכל מדינה.
הישראלים יגידו:
גיי אריבער דע כביש
האמריקאים גרועים יותר:
קרוס דע סטריט
הרבה יותר אנגלית מיידיש.
הכי טובים הם הבלגים! יש להם יידיש צחה אבל הילדים שלי יזדקקו להסברים ממני על היידיש שלהם.
למשל, בארץ אומרים מאחורה, גם ביידי: פון אחורה.
הם יגידו פון אחטער... ועוד בח' חזקה וחורקת כמו שרק הבלגים יודעים.
מקוה שעזרתי לך!
התכוונתי למילים שקיימות מאז ומ עולם כמו ים, מלפפון וכד'...ברור! זה לא שפה שמתחדשת, ובנוסף,
דווקא מכירה המון מקומות שהילדים בקושי מסתדרים עם העברית בגלל שהכל שם באידיש...שימי לב שדוברי האידיש קוראים ספרים בעברית!
גם הלימוד בבתי ספר הוא בספרים בעברית.
גם הכתיבה היא בעברית.
נשמע מאתגר לחלוטין!המורות שלי היו מעבירות את השיעור באידיש ואנחנו סיכמנו במחברות בעברית.
כך שבעצם גם תרגמנו, וגם כתבנו.
דווקא משום שהמשפחה של אבי מתגוררים גם כן בארצות הברית תמיד היה נראה לי מוזר לחשוב שהם ידברו בצורה הזו...בני משפחתי שגרים בארה"ב ולונדון מדברים יידיש מעורבת באנגלית.
זה יתרון גדול הלוואי על כולנו!!כך שבעצם הבני דודים שנפגשים בכל הגילאים יכולים להבין אחד את השני (כי כולם מדברים יידיש) אבל יש את המילים השונות בכל מדינה.
מקוה שעזרתי לך!
עדיין יהיה לו ה-ר-ב-ה יותר קל מילד ישראלי שאינו דובר אידיש...כשילד ישראלי דובר אידיש נפגש עם ילד אמריקאי דובר אידיש יהיה לשניהם קשה לנהל ביניהם דו שיח, כל אחד מהם מערבב בשפתו מילים מקומיות בקושי ישארו מילים אידישאיות טהורות, ברובם מילות קישור.
מה לעשות, אנחנו בגלות...
במיוחד בשבילך!וואוו איזה הסבר מושקע!!
אכן, המשפחות החוצניקיות יותר מתקשות (אם הילד לא מספיק קולט שפות) וזה סיבה למה אני ועוד הרבה שולחות את הבנות לגני בית יעקב.דווקא מכירה המון מקומות שהילדים בקושי מסתדרים עם העברית בגלל שהכל שם באידיש...
הספרים המחברות השיעורים וכד'
יתכן, אני לא כ"כ זוכרת,אוטובוס זה טייגער כך היינו קוראים לזה
אין קשר בין אוטובוס לטייגער גם לא באידיש טייגער באידיש זה נמר (כמו באנגלית) ולאוטובוסים של ירושלים של פעם היה סמל של נמר ומשם הגיע השם!אוטובוס זה טייגער כך היינו קוראים לזה
נראה לי שזה רק הבדלי הגיה ויש כאלו שאומרים כך ומזה הגיע השם של האוטובוס (עכ"פ בירושלים)נמר באידיש זה טיגער עם חיריק אוטובוס זה טייגער
הכוונה בדיבור, נכון? ג"כ תלוי מידת השימוש בשפהלא. וזו הבעיה המרכזית של האידיש.
מוסיפים מילה לפי הצורך בשפת המקום.
איך ליג ביי די ערסל. איך דארף א מטען צו די פלאפון. לייג די זופ ביי די מיקרוגל.
תלוי איפהברור! זה לא שפה שמתחדשת, ובנוסף,
שימי לב שדוברי האידיש קוראים ספרים בעברית!
גם הלימוד בבתי ספר הוא בספרים בעברית.
גם הכתיבה היא בעברית.
המורות שלי היו מעבירות את השיעור באידיש ואנחנו סיכמנו במחברות בעברית.
כך שבעצם גם תרגמנו, וגם כתבנו.
תמיד כשהיה מספרים למשל תאריכים בשיעורי היסטוריה, אז הבנות שהגיעו מבתים יותר ישראליים וידעו פחות טוב אידיש ביקשו מהמורה להגיד תאריכים בעברית.
(כי ביידיש אומרים קודם את העשרות למשל 26 יגידו קודם את ה6 וזה בלבל אותן)
בני משפחתי שגרים בארה"ב ולונדון מדברים יידיש מעורבת באנגלית.
כך שבעצם הבני דודים שנפגשים בכל הגילאים יכולים להבין אחד את השני (כי כולם מדברים יידיש) אבל יש את המילים השונות בכל מדינה.
הישראלים יגידו:
גיי אריבער דע כביש
האמריקאים גרועים יותר:
קרוס דע סטריט
הרבה יותר אנגלית מיידיש.
הכי טובים הם הבלגים! יש להם יידיש צחה אבל הילדים שלי יזדקקו להסברים ממני על היידיש שלהם.
למשל, בארץ אומרים מאחורה, גם ביידי: פון אחורה.
הם יגידו פון אחטער... ועוד בח' חזקה וחורקת כמו שרק הבלגים יודעים.
מקוה שעזרתי לך!
גם בכתיבה. ספרי לי איך את כותבת "אני צריכה מטען לפלאפון" או "שימי את המרק במיקרוגל". הבעיה היא כמו שהזכירו - האידיש לא מתחדשת אלא מתעדכנת משפת המקום.הכוונה בדיבור, נכון? ג"כ תלוי מידת השימוש בשפה. בכתיבה זה לא עובר
לא זוכרת כרגעגם בכתיבה. ספרי לי איך את כותבת "אני צריכה מטען לפלאפון" או "שימי את המרק במיקרוגל". הבעיה היא כמו שהזכירו - האידיש לא מתחדשת אלא מתעדכנת משפת המקום.
סלפון זה באנגלית, גם אם יכתבו את זה עם א' וע'. פולער - ממלא, אולי זו הכף איתה אני ממלאת את האורז בפלפל? אולי זה המכשיר שממלא גז בבלוני הליום? אין פה התייחסות בכלל לקטע של הטענה, ולא שמעתי אף פעם את המילה הזו בהקשר הזה. המילה מטען היא חדשה וצריך להחליט על מילה מתאימה בשבילה. אפשר כמובן להחליט על המילה הזו - וזה רעיון יפה, אבל אין איזה גוף שיחליט על כאלו דברים (סוג של אקדמיה ללשון).לא זוכרת כרגע
לא נראה לי שאת קוראת את הספרות באידיש, כי בספרות שאני קוראת אני לא מוצאת את המילים האלו
ולמשפט ששאלת: איך דארף א פולער פאר מיין סעלפאן
ווארעם אן די זופ
לוח לימודים
מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:
4.06
כ"ז אייר
סילבוס חדש ל-2024!
קורס פיתוח ובניית אתרים
קריירה מתקדמת, ביקוש עצום, וממוצע משכורות גבוה במיוחד!
מלגות גבוהות ומשתלמות!
2.06
כ"ה אייר
פתיחת מסלול
קורס עריכת וידאו
מלגות והנחות משמעותיות!
27.06
כ"א סיוון
פתיחת מסלול
עיצוב ואדריכלות פנים
מלגות גבוהות!
27.06
כ"א סיוון
השקה חגיגית!
עיצוב גרפי ודיגיטל - בסילבוס חדש ומטורף!
מלגות גבוהות!
21.05
י"ג אייר
#רקבפרוג
הרצאה מרתקת:
דיגיטל בגובה העיניים
עם מנדי נאבול
כל האפשרויות הטמונות בעולם הדיגיטל שיגרמו לך להרוויח יותר!
לתלמידים ובוגרים בלבד!
תהילים פרק קמד
א לְדָוִד בָּרוּךְ יְהוָה צוּרִי הַמְלַמֵּד יָדַי לַקְרָב אֶצְבְּעוֹתַי לַמִּלְחָמָה:ב חַסְדִּי וּמְצוּדָתִי מִשְׂגַּבִּי וּמְפַלְטִי לִי מָגִנִּי וּבוֹ חָסִיתִי הָרוֹדֵד עַמִּי תַחְתָּי:ג יְהוָה מָה אָדָם וַתֵּדָעֵהוּ בֶּן אֱנוֹשׁ וַתְּחַשְּׁבֵהוּ:ד אָדָם לַהֶבֶל דָּמָה יָמָיו כְּצֵל עוֹבֵר:ה יְהוָה הַט שָׁמֶיךָ וְתֵרֵד גַּע בֶּהָרִים וְיֶעֱשָׁנוּ:ו בְּרוֹק בָּרָק וּתְפִיצֵם שְׁלַח חִצֶּיךָ וּתְהֻמֵּם:ז שְׁלַח יָדֶיךָ מִמָּרוֹם פְּצֵנִי וְהַצִּילֵנִי מִמַּיִם רַבִּים מִיַּד בְּנֵי נֵכָר:ח אֲשֶׁר פִּיהֶם דִּבֶּר שָׁוְא וִימִינָם יְמִין שָׁקֶר:ט אֱלֹהִים שִׁיר חָדָשׁ אָשִׁירָה לָּךְ בְּנֵבֶל עָשׂוֹר אֲזַמְּרָה לָּךְ:י הַנּוֹתֵן תְּשׁוּעָה לַמְּלָכִים הַפּוֹצֶה אֶת דָּוִד עַבְדּוֹ מֵחֶרֶב רָעָה:יא פְּצֵנִי וְהַצִּילֵנִי מִיַּד בְּנֵי נֵכָר אֲשֶׁר פִּיהֶם דִּבֶּר שָׁוְא וִימִינָם יְמִין שָׁקֶר:יב אֲשֶׁר בָּנֵינוּ כִּנְטִעִים מְגֻדָּלִים בִּנְעוּרֵיהֶם בְּנוֹתֵינוּ כְזָוִיֹּת מְחֻטָּבוֹת תַּבְנִית הֵיכָל:יג מְזָוֵינוּ מְלֵאִים מְפִיקִים מִזַּן אֶל זַן צֹאונֵנוּ מַאֲלִיפוֹת מְרֻבָּבוֹת בְּחוּצוֹתֵינוּ:יד אַלּוּפֵינוּ מְסֻבָּלִים אֵין פֶּרֶץ וְאֵין יוֹצֵאת וְאֵין צְוָחָה בִּרְחֹבֹתֵינוּ:טו אַשְׁרֵי הָעָם שֶׁכָּכָה לּוֹ אַשְׁרֵי הָעָם שֶׁיֲהוָה אֱלֹהָיו: