מידע שימושי מקצוע שווה או מתאים? או- האם בסמינר מתכוננים לחיים?

מצב
הנושא נעול.

ראשית דעת

משתמש צעיר
את נחמי אני מכירה מגיל צעיר. בת 19 מקסימה והבכורה של תמי חברתי.
היא בכיתה י"ב בתיכון מצוין.
יש לה הבנה באנשים וחיבור ואינטואיציות. היא החברה הבוגרת שפונים אליה לעצה ולסתם עידוד. היא נערה מיוחדת ולא רק כי היא הבת של אמא שלה.
היא צריכה לבחור מסלול לשנה הבאה, והבחירה הזו מטלטלת את ההורים ואותה. אני משוחחת עם תמי רבות, ויודעת שהיא אחת מתוך הורים רבים בצומת הזו.

מבחן תי"ל כיוון אותה לאחד משלושת המסלולים שהסמינר מציע.
לא, היא לא תלמד הנדסאים. גם ראית חשבון לא מתאים לה. אין בסמינר שלה אדריכלות וזה ממילא לא תחום שמושך אותה.

מתאים לה ללמוד מקצוע טיפולי.
היא תהיה מטפלת מבוקשת,
או מאבחנת מעולה.

תמי חושבת שלא נכון ללמוד מקצוע טיפולי בגיל 18.
בעוד שנתיים, אולי כשתתקרב לנישואין, יהיה על מה לדבר. אם נחמי תקבל החלטה מושכלת על המסלול הזה, ימצאו את המסלול המוסמך והמתאים.
ההורים מאחלים לה להיות אם ואישה בישראל ולא רק פונקציה של עובדת = שכר טוב.
הם לא רוצים שתכבול את עצמה למקצוע שבעוד 5 שנים היא תחפש את פתח המילוט ממנו.
הם מקווים להתפתחות מקצועית שתשמח אותה כל יום.
הם רוצים עבורה התפתחות אישית ולימוד תורני מעמיק וחברה טובה ובסיס חזק לחיים.

היא בכיתה י"ב בתיכון מצוין

היא רוצה לבנות את עצמה, לעבור תהליך עומק.
היא רוצה לשאול שאלות ולבסס עולם רוחני בוגר.
היא רוצה לבחור את עתידה המקצועי מתוך מודעות והיכרות את עולם העבודה
היא רוצה להכין את עצמה לחיים שיש בהם.

בדיוק בשבילה, ובשביל בנות מדהימות כמוה, קם סמינר "ראשית דעת".
שנה של רוח, מעשה וצמיחה.
 

ראשית דעת

משתמש צעיר
1686512923541.png
 

ראשית דעת

משתמש צעיר
כדאי אולי לפרט מה בדיוק הסמינר מציע?
אני מבינה שלימודי קודש
מה זה אומר הכרות עם עולם העבודה?
יום בשבוע מוקדש להתנסות מעשית. כל אחת יוצאת להתנסות בסביבת עבודה שבה היא שוקלת לעבוד בעתיד. באופן הזה היא מכירה את התפקידים השונים בתחום, מתנסה באופן מעשי וכך ההחלטה על מקצוע מתקבלת מתוך היכרות וידע.
למעשה שנה של לימודי קודש.
לימודי קודש ברמה אחרת, במודל שמקובל בחלק מהסמינרים האמריקאים.
פיתוח אישי, הרחבת אופקים ומנהיגות
פלוס :)
  • תהליך מעמיק לבחירת תחום מקצועי
  • הכוונה אישית לבחירה, השלמת ידע ובנית מסלול לטווח ארוך.
  • אנגלית עד הגשה למבחן פטור. זה נחוץ לכל מקצוע רציני, וחוסך כמה וכמה קורסי חובה בהמשך.
 

ווילי וונקה

משתמש מקצוען
יום בשבוע מוקדש להתנסות מעשית. כל אחת יוצאת להתנסות בסביבת עבודה שבה היא שוקלת לעבוד בעתיד. באופן הזה היא מכירה את התפקידים השונים בתחום, מתנסה באופן מעשי וכך ההחלטה על מקצוע מתקבלת מתוך היכרות וידע.

לימודי קודש ברמה אחרת, במודל שמקובל בחלק מהסמינרים האמריקאים.
פיתוח אישי, הרחבת אופקים ומנהיגות
פלוס :)
  • תהליך מעמיק לבחירת תחום מקצועי
  • הכוונה אישית לבחירה, השלמת ידע ובנית מסלול לטווח ארוך.
  • אנגלית עד הגשה למבחן פטור. זה נחוץ לכל מקצוע רציני, וחוסך כמה וכמה קורסי חובה בהמשך.
אשמח לדבר איתך בפרטי
איך אפשר?
תודה
 

עבמית

משתמש פעיל
יום בשבוע מוקדש להתנסות מעשית. כל אחת יוצאת להתנסות בסביבת עבודה שבה היא שוקלת לעבוד בעתיד.
אנגלית עד הגשה למבחן פטור. זה נחוץ לכל מקצוע רציני, וחוסך כמה וכמה קורסי חובה בהמשך.
רעיו מעולה וכל כך חשוב!
אשמח לדבר איתך בפרטי
איך אפשר?
תודה
כנ״ל
 

GRN

משתמש סופר מקצוען
מנהל קבוצה
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
עיצוב ואדריכלות פנים
נשמע מעולה.
הביקורת שככל הנראה תעלה היא שזה יגרום לדחיית גיל הנישואים...
 

ראשית דעת

משתמש צעיר
נשמע מבטיח

אני רק שאלה, למה שזה לא יהיה הקונספט של י"ב?
שאלה מצוינת. יש לנו תשובה על כך, אבל נשמח לשמוע ממורות והורים האם חושבים שזה אפשרי
מי הרבנים שעומדים מאחורי המיזם?
מי הרב שילווה את הסמינר?
הסמינר בברכת אחד מגדולי מנהיגי הדור אך עדיין לא בקשו ממנו רשות לכתוב את שמו בפרסומים, בעז"ה בהמשך.
הכוונה וליווי חינוכי וערכי של הרב זכריה גרינוולד שליט"א, ראש ישיבות ומנהל סמינר "מאור" לבנות מארה"ב.
 

רגע של ניצחון

משתמש מקצוען
נשמע מעולה.
הביקורת שככל הנראה תעלה היא שזה יגרום לדחיית גיל הנישואים...
+ הרגשה של "בזבוז" שנה כביכול...
כי חברותיהן תסיימנה שנה לפניהן את הלימודים והמקצוע ןחיי החברה
וגם מבחינה כלכלית - יש פה תשלום בעצם על שנה נוספת

לא שוללת חלילה- שואלת
 

ראשית דעת

משתמש צעיר
נשמע מעולה.
הביקורת שככל הנראה תעלה היא שזה יגרום לדחיית גיל הנישואים...

+ הרגשה של "בזבוז" שנה כביכול...
כי חברותיהן תסיימנה שנה לפניהן את הלימודים והמקצוע ןחיי החברה
וגם מבחינה כלכלית - יש פה תשלום בעצם על שנה נוספת

לא שוללת חלילה- שואלת
הסיפור של ללמוד מקצוע שנתיים, להתחתן בסוף י"ד ולצאת מיד לעבוד במקצוע אותו למדו, כבר לא רלוונטי לרוב הבנות (לפחות בסמינרים הליטאיים. בחסידיים הסיפור שונה, ושם צריך מענים אחרים).

בהוראה יש שנה ג', חלק גדול מהבנות ממשיך אחרי שנה ג' להשלמה בנוות ישראל וכד'. גם במקצועות של מהט ממשיכים ללמוד. יש בנות שהמקצוע אותו הן רוצות לא קיים בסמינר אבל הן נשארות בכל זאת במסגרת בתשלום מלא ומיד אחרי י"ד מתחילות השלמות וממשיכות ללמוד במשך כמה שנים.
יש כאלה שרק אחרי הסמינר ושנה אחת או שתיים של התנסות מגלות שהן לא מתאימות למקצוע אותו למדו, או שצורת ההעסקה והעבודה לא טובה לאורח חייהן. הן מתחילות לחפש השלמות והסבות ומתגלגלות לעיתים במשך כמה שנים בקורסים כאלה ואחרים עד שמוצאות את המקצוע שמתאים להן.
במקביל, גם בגלל התארכות הלימודים/ יוקר המחיה/ מצוקת הדיור, גיל הנישואין עלה. לפני 20 שנים בסוף י"ד רוב הבנות בסמינרים הליטאיים היו נשואות. היום לא.

הבנות מתחתנות תוך כדי לימודים ועבודה, ושורדות את השנים הקשות של תחילת החיים תוך כדי פרויקט גמר, השלמת לימודים ועבודה של 9 שעות בשכר מינימום. כל אחת והדרך שבה היא משלבת את כל פונקציות החיים.

לכל אחת מהדוגמאות האלו יש כמה וכמה אשכולות התייעצות בפרוג, חלקם כבר מ2011, 2015, ובסיבובים מדויקים עד ימינו אנו.
(המשך בהודעה הבאה)
 

ראשית דעת

משתמש צעיר
השנתיים בסמינרים טובות למי שרוצה ומתאימה ללמוד ראית חשבון, הנדסאים, ואולי גם אדריכלות. הן משלמות על המסגרת, יוצאות עם מקצוע, ומי שמצליחה להשתלב בעבודה ומתמידה בה לאורך שנים לא מבזבזת זמן.

מה עם 50% מהבנות שמתאימות לתחומים הומניים? הן מחפשות פתרונות אחרים כדי לא "לבזבז" שנתיים ו30,000 ש"ח.

יש שהולכות למקומות שמשלבים אקדמיה
יש שהולכות למסגרות של שנה אחת עם תעודה כלשהי, כדי לבזבז רק שנה אחת ולא שנתיים
יש שהולכות למסגרות של שנת קודש.

הרוב נשארות בסמינרים, משלמות על שנתיים, כדי להשאר בחברה טובה ולקבל את החלק החינוכי בסמינר.
כשמסיימות ובמקביל לעבודה ו\או נישואין ממשיכות\ מתחילות ללמוד, ומשלמות שוב על המסלול שמתאים להן.

רבות לומדות בסמינר מקצוע מתוך מבחר מצומצם. אחרי כמה שנים מחפשות את השינוי, ההתקדמות, ההסבה. בגיל 26 עם קטנטנים ומשכנתא זה כבר הרבה יותר קשה.

עד היום אין מסגרת של שנה חינוכית וערכית שמתאימה לבנות ממשפחות שמורות בלי להתפשר על חברה מתאימה.
ובשבילן סמינר ראשית דעת קם.

שנה של בנית אישיות- לקחת אחריות על החיים ועל הבחירות
שנה של התעלות רוחנית- שמוקדשת להכנה עמוקה ואמיתית לכל התפקידים שמצפים בהמשך החיים (והשעות והמטלות של "המסלול" לא דוחקות את החלק הרוחני לתחתית סדר העדיפויות...)
שנה של הכרות ומודעות- את עולם העבודה האפשרי, המקצועות, בנית תוכנית עבודה מסודרת מתוך שיקול דעת ובלי כבלים של היצע בסמינר ספציפי. על בסיס התנסות מעשית ויציאה לשטח.


זו שנה שמעניקה לבנות מסלול מסודר ובהיר. שחוסכת הרבה זמן, כסף, התלבטויות ושינויים בהמשך החיים. זו דרך שנראית ארוכה לרגע, אבל קצרה ונכונה (וזולה) יותר בכל פרמטר אפשרי.
 

חיים שיש בהם

משתמש סופר מקצוען
מנהל קבוצה
עריכה תורנית
יש נקודה שצריכה להתברר
לאיזה סגנון משפחות/בנות האירוע פונה ?
נקודה נוספת
המטרה היא שאחרי שנה בנות יפנו לאיפה?
אקדמיה למינה? השתלמויות סמינרים? תכנית אחרת שיש לכם בקנה?
אני אסביר מה מפריע לי
בעצם ישנה טענה שהמקצועות בסמינרים מוגבלים
האמת יש בזה
אבל
השאלה האם המטרה היא למצוא פתרון אמתי בלי צורך באקדמיה
שכנראה זה הזרם השמרני היה רוצה שיקרה
או אולי לצאת מתוך נקודת הנחה שבת בת 19 וחצי שנה אחרי תיכון (תיכון מסיימים בגיל 18-18 וחצי)
כשירה יותר להתמודד עם האקדמיה למינה
והמטרה היא שהיא תדע איזה מקצוע היא רוצה
שזה כנראה פחות יקסום לשמרנים שבינינו
 
נערך לאחרונה ב:

רגע של ניצחון

משתמש מקצוען
השנתיים בסמינרים טובות למי שרוצה ומתאימה ללמוד ראית חשבון, הנדסאים, ואולי גם אדריכלות. הן משלמות על המסגרת, יוצאות עם מקצוע, ומי שמצליחה להשתלב בעבודה ומתמידה בה לאורך שנים לא מבזבזת זמן.

מה עם 50% מהבנות שמתאימות לתחומים הומניים? הן מחפשות פתרונות אחרים כדי לא "לבזבז" שנתיים ו30,000 ש"ח.

יש שהולכות למקומות שמשלבים אקדמיה
יש שהולכות למסגרות של שנה אחת עם תעודה כלשהי, כדי לבזבז רק שנה אחת ולא שנתיים
יש שהולכות למסגרות של שנת קודש.

הרוב נשארות בסמינרים, משלמות על שנתיים, כדי להשאר בחברה טובה ולקבל את החלק החינוכי בסמינר.
כשמסיימות ובמקביל לעבודה ו\או נישואין ממשיכות\ מתחילות ללמוד, ומשלמות שוב על המסלול שמתאים להן.

רבות לומדות בסמינר מקצוע מתוך מבחר מצומצם. אחרי כמה שנים מחפשות את השינוי, ההתקדמות, ההסבה. בגיל 26 עם קטנטנים ומשכנתא זה כבר הרבה יותר קשה.

עד היום אין מסגרת של שנה חינוכית וערכית שמתאימה לבנות ממשפחות שמורות בלי להתפשר על חברה מתאימה.
ובשבילן סמינר ראשית דעת קם.

שנה של בנית אישיות- לקחת אחריות על החיים ועל הבחירות
שנה של התעלות רוחנית- שמוקדשת להכנה עמוקה ואמיתית לכל התפקידים שמצפים בהמשך החיים (והשעות והמטלות של "המסלול" לא דוחקות את החלק הרוחני לתחתית סדר העדיפויות...)
שנה של הכרות ומודעות- את עולם העבודה האפשרי, המקצועות, בנית תוכנית עבודה מסודרת מתוך שיקול דעת ובלי כבלים של היצע בסמינר ספציפי. על בסיס התנסות מעשית ויציאה לשטח.


זו שנה שמעניקה לבנות מסלול מסודר ובהיר. שחוסכת הרבה זמן, כסף, התלבטויות ושינויים בהמשך החיים. זו דרך שנראית ארוכה לרגע, אבל קצרה ונכונה (וזולה) יותר בכל פרמטר אפשרי.
ואחרי השנה הזו איפה הבנות ילכו ללמוד את המקצועות ההומניים המדוברים?
במכללות והאקדמיה?
אז הן יכולות לעשות את זה מיד בסוף י"ב בלי לבזבז עוד שנה נוספת בדרך...
לדוג' בת שמתאים לה ורוצה ללמוד קלינאות תקשורת
השנה אצלכם לא תתן לה שום דבר
היא תבזבז עוד שנה ואז תלך למכללה
מה השנה הזו הוסיפה לה?
 

חיים שיש בהם

משתמש סופר מקצוען
מנהל קבוצה
עריכה תורנית
יש נקודה שצריכה להתברר
לאיזה סגנון משפחות/בנות האירוע פונה ?
נקודה נוספת
המטרה היא שאחרי שנה בנות יפנו לאיפה?
אקדמיה למינה? השתלמויות סמינרים? תכנית אחרת שיש לכם בקנה?
אני אסביר מה מפריע לי
בעצם ישנה טענה שהמקצועות בסמינרים מוגבלים
האמת יש בזה
אבל
השאלה האם המטרה היא למצוא פתרון אמתי בלי צורך באקדמיה
שכנראה זה הזרם השמרני היה רוצה שיקרה
או אולי לצאת מתוך נקודת הנחה שבת בת 19 וחצי שנה אחרי תיכון (תיכון מסיימים בגיל 18-18 וחצי)
כשירה יותר להתמודד עם האקדמיה למינה
והמטרה היא שהיא תדע איזה מקצוע היא רוצה
שזה כנראה פחות יקסום לשמרנים שבינינו
ואחרי השנה הזו איפה הבנות ילכו ללמוד את המקצועות ההומניים המדוברים?
במכללות והאקדמיה?
אז הן יכולות לעשות את זה מיד בסוף י"ב בלי לבזבז עוד שנה נוספת בדרך...
לדוג' בת שמתאים לה ורוצה ללמוד קלינאות תקשורת
השנה אצלכם לא תתן לה שום דבר
היא תבזבז עוד שנה ואז תלך למכללה
מה השנה הזו הוסיפה לה?
כאילו מרגיש שזה פשוט מכינה (רוחנית) קדם אקדמאית
 
מצב
הנושא נעול.

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קמד

א לְדָוִד בָּרוּךְ יְהוָה צוּרִי הַמְלַמֵּד יָדַי לַקְרָב אֶצְבְּעוֹתַי לַמִּלְחָמָה:ב חַסְדִּי וּמְצוּדָתִי מִשְׂגַּבִּי וּמְפַלְטִי לִי מָגִנִּי וּבוֹ חָסִיתִי הָרוֹדֵד עַמִּי תַחְתָּי:ג יְהוָה מָה אָדָם וַתֵּדָעֵהוּ בֶּן אֱנוֹשׁ וַתְּחַשְּׁבֵהוּ:ד אָדָם לַהֶבֶל דָּמָה יָמָיו כְּצֵל עוֹבֵר:ה יְהוָה הַט שָׁמֶיךָ וְתֵרֵד גַּע בֶּהָרִים וְיֶעֱשָׁנוּ:ו בְּרוֹק בָּרָק וּתְפִיצֵם שְׁלַח חִצֶּיךָ וּתְהֻמֵּם:ז שְׁלַח יָדֶיךָ מִמָּרוֹם פְּצֵנִי וְהַצִּילֵנִי מִמַּיִם רַבִּים מִיַּד בְּנֵי נֵכָר:ח אֲשֶׁר פִּיהֶם דִּבֶּר שָׁוְא וִימִינָם יְמִין שָׁקֶר:ט אֱלֹהִים שִׁיר חָדָשׁ אָשִׁירָה לָּךְ בְּנֵבֶל עָשׂוֹר אֲזַמְּרָה לָּךְ:י הַנּוֹתֵן תְּשׁוּעָה לַמְּלָכִים הַפּוֹצֶה אֶת דָּוִד עַבְדּוֹ מֵחֶרֶב רָעָה:יא פְּצֵנִי וְהַצִּילֵנִי מִיַּד בְּנֵי נֵכָר אֲשֶׁר פִּיהֶם דִּבֶּר שָׁוְא וִימִינָם יְמִין שָׁקֶר:יב אֲשֶׁר בָּנֵינוּ כִּנְטִעִים מְגֻדָּלִים בִּנְעוּרֵיהֶם בְּנוֹתֵינוּ כְזָוִיֹּת מְחֻטָּבוֹת תַּבְנִית הֵיכָל:יג מְזָוֵינוּ מְלֵאִים מְפִיקִים מִזַּן אֶל זַן צֹאונֵנוּ מַאֲלִיפוֹת מְרֻבָּבוֹת בְּחוּצוֹתֵינוּ:יד אַלּוּפֵינוּ מְסֻבָּלִים אֵין פֶּרֶץ וְאֵין יוֹצֵאת וְאֵין צְוָחָה בִּרְחֹבֹתֵינוּ:טו אַשְׁרֵי הָעָם שֶׁכָּכָה לּוֹ אַשְׁרֵי הָעָם שֶׁיֲהוָה אֱלֹהָיו:
נקרא  21  פעמים

ספירת העומר

לוח מודעות

למעלה