רגע לפני שהמדינה משתלטת על הכותל המערבי ועושה שם ככל העולה על רוחה - - -

יום אחד החלטתי לנסוע לכותל.
ירדתי מהאוטובוס רחוק, פשוט העסקנים לא הצליחו לקבל אישור להביא את האוטבוס קרוב. מה-זה קינאתי בכל המקורבים למכובדים שמקבלים אישור להגיע עם הרכבים ממש עד הכותל. והם עוד חוסמים את הכביש, קוראים לזה "כביש בומבה".

אני איש פשוט בלי קשרים, אז כמו כל העמ'ך הלכתי על שני גשרוני מתכת מאולתרים, כמעט נפלתי במדרגות העקומות, אבל ב"ה עברתי בשלום.
בשער היה רמקול בווליום משוגע שביקש ממני לתרום לאחזקת הקרן למען הכותל, ועד שהתחמקתי ממנו היה מולי עוד רמקול מפלצתי עם קשיש שיילל וילל שאתרום למען עניי ירושלים ומעלות תרשיחא, וכל השמות יוזכרו בקברו של הגר"ח זצ"ל.
מישהו סיפר לי שמנכ"ל הקרן גר במעלות תרשיחא, זה מסביר הרבה אני חושב.

מייד אחרי השער המסתובב חדרו לאפי הריחות הערבים של קוגל ירושלמי, וצעדתי מעדנות לאוהל הכנסת אורחים ע"ש זלטה וחונא.
בכניסה לאוהל דחפו אותי בחורים אז דחפתי חזרה, אבל הם התעקשו וככה התייבשתי בתור. צמא צמא ורעב רעב. בסוף הצלחתי קצת לקצר את התור, מבטיח שרק באמצעים כשרים, והגעתי בעקשנות לראשו. שם קיבלתי צלחת מהבילה וכוס קולה חמה מוגזת "לעילוי נשמת חנא ממז'יבוז' ולהצלחת התורמים". זקן אחד נענע לי בראשו, המום מכך שעקפתי אותו בלי בושה. לא אמרתי לו כלום, פשוט הייתי צמא ממש.

קיצער, לא כ"כ מצאתי איפה לשבת, התיישבתי על איזו אבן גדולה בצד.
אחרי ה'ביס' הראשון ביקשו ממני לקום כדי שנכה אחד עם כיסא גלגלים יוכל לעבור. קמתי באי חשק, ולא הבנתי איך הוא בכלל הגיע לפה. שאלתי אותו, והוא אמר שבאמת ממש קשה להגיע עד הכותל, אבל הוא מגיע הכי קרוב שהוא יכול.
"כל אחד עושה פה מה שהוא רוצה", מלמל הנכה.

אחרי שאכלתי רציתי גם לאכול פיצה, הריח היה ממש חזק והתגריתי. מישהו שאל את המוכרים אם אין בעיה של זלזול לאכול פיצה בכניסה לכותל, אבל הם הצביעו על התמונה של באבא מאלי זצ"ל, ואמרו שהם הנכדים שלו והוא כתב להם בצוואה שהם צריכים למכור דווקא כאן פיצה. שיהיה.

חיפשתי את השירותים.
יש את השירותים למטה של אגודת קיר הנצח, אבל שם תמיד מלוכלך, אז עליתי במדרגות הלולייניות לשירותים של אוהל ר' מוישל'ה. שם תמיד יש נייר. אבל הדלת הייתה נעולה, אז הלכתי קצת יותר רחוק לשירותים של עמותת אתרא קדושתא.

בדרך חשבתי לעצמי שבאמת מעניין איך מסתדרים פה זקנים ומבוגרים שאין להם כוח לעלות מדרגות.

PikiWiki_Israel_71483_the_western_wall.jpg


נכנסתי למערת הכותל והתפללתי, היה קצת קשה למצוא פינה נוחה, כי המאוררים מועטים ומכוונים רק לקיר האחורי. שם כל הכיסאות היו תפוסים.

מצאתי כיסא קרוב, התיישבתי עם ספר תהילים, וחטפתי מכה לא נורמלית. הסתכלתי וראיתי שחטפתי אותה מקופת צדקה ענקית שבולטת מהקיר, כתוב עליה: "קופת אוהל חנא וזלטה". למה אף אחד לא עושה פה סדר?

כל הזמן שהתפללתי דחפו אותי אנשים, והיה לי ממש צפוף ומחניק. באמצע התפילה נדלקו פתאום רמקולים ענקיים בתוך המערה, וכל המתפללים שרק רצו להתפלל שמעו יום שידורים מיוחד עם מנדל טוקר בדמעות בצל וגדי מימרן בדמעות עלי אקספרס שבוכים, וביקשו מכל המתפללים לתרום כסף.

באמצע השידור שמענו צעקות ברמקולים "הצלה! הצלה! הצלה לעזרת נשים! תנו להם לעבור!", ואז שוב פעם גדי בכה ברמקולים. אוף! למה יש פה כאלו הפרעות? רק רציתי לבוא ולהתפלל.

אגב, שמעתי שהמדינה רוצה להשתלט על כך המתחם של הכותל ולמחוק ממנו את כל הפחונים והחזקות למיניהם. אולי משהו פה יהיה אחרת, מי יודע. כרגע אני נגד. שלא ייגעו לנו במקום הקדוש הזה, ככה בדיוק כמו שהוא היה עשרות שנים - ככה צריך להישאר.

תכל'ס בינתיים השמש שקעה, אז החלטתי לחזור.
חזרתי לאוטובוס, הלכנו בשביל העקום שחלק ממנו מרוצף וחלק לא, אין שום מעקה ושום דבר, והתאורה חלשה ממש. למרות שאני איש צעיר החלקתי על משהו ונאחזתי בכוח במישהו לפני.

בושות!!!
זה היה הזקן שעקפתי בתור יותר מוקדם כדי לקבל קוגל.
על המחבר
Natan Galant
מצב
הנושא נעול.

תגובות

הידעת שמירון אינו שייך למדינה (לא הופקע, ועל ההפקעה שרצו לעשות יצאו כל גדולי ישראל נגד זה)?
הידעת שהבעלות על מבנה הציון עברה מימות האר"י הקדוש בירושה של "חזקות" ל"הקדשות" "חכמים" ואנשי הישוב הישן שהרבו לשהות במירון?
זו בדיוק התשובה על השאלה : למה לא התחילו לפני 13 חודשים
 
הויכוח היחיד הוא - האם במידה והמשטרה מאבדת שליטה ו50,000 אנשים נכנסים בו זמנית, האם זה פוגע בונשמרתם (לא מצד המכות שהמשטרה תתן, שזה וודאי בכנת נפשות לעמוד ליד שוטר בכל שעות היום...) או שלא.
שאגב, גם לשיטתם שאישרו (בהתחלה) 20000 איש
לפי חישוב לדונם אם מכלילים גם את המושב, בני עקיבא, ושטחים מסביב זה פי 10 שטח ויכולים להיכנס 200000 איש בו זמנית.
 
אתה משווה בין עצרת בחירות בשטח מישור למבנים המורכבים ולמעברים הצרים במירון?
או כמו שניסו בחוברת להשוות בין מירון לבין איצטדיון שנבנה עם תקנים מחמירים פי מאה מאשר הפחונים במירון?
אני מנסה להבין אתה טוען שהבעיה של מירון זה הפחונים?
מה הם קשורים?
אולי לא 16000 אבל גם לא יותר מ100000
שום סכנה רק 45 מתים ועוד צמח.
אף אחד לא מדבר על יותר מ100,000 בו זמנית, אלא כ200,000 בכל משך היום במצטרף.
שום סכנה רק 45 מתים ועוד צמח.
אכפת לך לקרוא מה שכתבתי לפני שאתה שואל שאלות?
אם מישהו היה בונה בית כנסת בחניה של הבניין שלך, גם אז היה לזה דין ש'אסור להרוס'?
הר מירון שייך למישהו?:unsure:
 
אם מישהו היה בונה בית כנסת בחניה של הבניין שלך, גם אז היה לזה דין ש'אסור להרוס'?
כן, איסור דאורייתא של "לא תעשו כן לה' א-לוקיכם" ועל אף אי הנעימות שבדבר.
ושוב, מירון זה לא שטח פרטי שלהם, לא חניה שלהם, לא הלכתי ולהבדיל לא חוקי
 
למה התחילו רק בחודשים האחרונים ולא לפני 13 חודשים?
בעבר לא היה לכך גיבוי ציבורי ואחרי האסון זה השתנה.
הגיוני שהדברים לא קורים באופן מיידי (בנית פעם?)
למה אין היגיון להרשות לבן אדם פרטי שהשקיע מכספו לעזור לעולים גם לפני שזה היה מקום נחשק, להמשיך?
מתי השטח לא היה נחשק?
אתה יודע כמה מריבות היו שם על החזקות בשטחים הנ"ל?
למה אתה קורה לזה השתלטות?
זה התיאור בעיברית (כמו בכל שטח במדינה)..
הידעת שיש דין שאסור לשבור בית כנסת לפני שבונים את החדש "שמא יארע אונס"?
בא לא נגזים.
זהו דין יחודי בבית כנסת ולא בכל גשר כהנים..
הידעת שחלק מהבני אדם הפרטיים קנו את השטחים והשטחים שייכים להם על פי כל דין?
תן לי מבנה אחד! שנבנה בשטח פרטי..
הידעת שהבעלות על מבנה הציון עברה מימות האר"י הקדוש בירושה של "חזקות" ל"הקדשות" "חכמים" ואנשי הישוב הישן שהרבו לשהות במירון?
אני לא יודע וגם אתה לא.
הסיפור עם החזקות הרבה פחות חלק ותמים ממה שאתה מתאר כאן.
האם אתה באמת חושב שהמדינה רק רוצה לבנות?
אתה חושב שהליטאים מאמינים במדינה?
הם פשוט ריאלים וחיים פה בגלות כמו תחת ממשלה בחו"ל שיש לה מילה ולא מתנגחים בה על כל דבר.
וגם לא סבורים שהיא חיפשה להרוג את החרדים בהילולה הקודמת.
סתם אנשים ריאלים.
 
כן, איסור דאורייתא של "לא תעשו כן לה' א-לוקיכם" ועל אף אי הנעימות שבדבר.
ושוב, מירון זה לא שטח פרטי שלהם, לא חניה שלהם, לא הלכתי ולהבדיל לא חוקי
זה לא היה בית כנסת.
והדין לא קיים במבנה זמני שנבנה על תנאי.

מה גם אני לא סבור שהמדינה היא מדינת הלכה והיא עודה גם עבירות.
זה לא אומר שצריכים להתקסח עם כל שוטר על כל דבר.
 
בעת האסון היו מאה וחמש אלף אנשים בשטח ההר
ובשנה רגילה ללא הגבלה אין יותר מ50,000 - 80,000 איש בו זמנית! ב24 שעות יחדיו במצטבר מגיעים כ200,000 איש! מה שהיה שנה שעברה זה שלא התירו לקיים עוד הדלקות בו בזמן וזה היה ליל שישי שאין זמן לבוא למחרת וכולם נדחסו בכמה שעות האלו.
השנה גם האנשים יותר מתפרסים מבחינת שעות, וגם (לצערינו) הורידו הרבה מבנים, תן לאנשים להיכנס! ובכלל, תעשה כמה שיותר אירועים בו זמנית ככה תפרוס את האנשים על פני כל ההר!

מה קורה בפועל?
עושים שביל צר מאוד (יחסית לשטח הכולל של מירון) ובו דוחסים את כולם לאותה הדלקה יחידה...
גאונות שנקראת ע"י מי ומי "הוראות בטיחות, ונשמרתם"...

כל מה שמנוי פרימיום ניסה לנגיד זה שתאורטית כמו שהיה אכפת לך בחניה, התורה לא בדיוק מבדילה בין החניה של הברסלב'ר שלנו לציון של רשב"י
מה זה משנה מה הברסלבער יענה?
אם זאת ההלכה זאת ההלכה!

בעבר לא היה לכך גיבוי ציבורי ואחרי האסון זה השתנה.
הגיוני שהדברים לא קורים באופן מיידי (בנית פעם?)
אם לא אכפת לך לפני 13 חודש אירע האסון... ואז היו צריכים לבנות הכל מחדש לא בדקה האחרונה.
 
מתי השטח לא היה נחשק?
לפני 30 שנה + כשעדיין לא היו כל כך הרבה עולים
לפני 20 שנה כשהמדינה עדיין לא לטשה עייניים
זהו דין יחודי בבית כנסת ולא בכל גשר כהנים..
אבל הטעם שווה גם פה, ובפרט כזה סמוך לל"ג בעומר, ובפרט שמהנדס אישר את זה
אני לא יודע וגם אתה לא.
הסיפור עם החזקות הרבה פחות חלק ותמים ממה שאתה מתאר כאן.
אתה לא יודע והחלטת שזה לא תמים.
אני כן יודע שבוני המבנה ייעדו אותו בשבילם.
 
המדרגות למרפסת הכהנים שמשמשים בין השאר כפתח המילוט היחיד מהציון, מהנדס בא בחודשים האחרונים לבדוק אותם ואישר אותם, נשברו "על מנת לבנות מחדש" ובינתיים אין אישור מאחד מתוך... שאמורים לאשר.
גשר הכהנים נשבר, התחילו לבנות אותו מחדש במהירות ובהילות ובאופן פחות בטיחותי ממה שהיה לפני זה, חוסם את הכביש (שאגב, שנה שעברה שימש כציר לכוחות חירום), ומקטין במעל 50% את השטח, ועכשיו הגיע מהנדס ששטח כזה קטן זה לא בטיחותי וצריך לחצוב בהר להגדיל את השטח, בהר ישנם קברים, ואתה בטוח שכל מה ששוברים זה פשוט בשביל לבנות יותר טוב:geek:
 
המדרגות למרפסת הכהנים שמשמשים בין השאר כפתח המילוט היחיד מהציון, מהנדס בא בחודשים האחרונים לבדוק אותם ואישר אותם, נשברו "על מנת לבנות מחדש" ובינתיים אין אישור מאחד מתוך... שאמורים לאשר.
גשר הכהנים נשבר, התחילו לבנות אותו מחדש במהירות ובהילות ובאופן פחות בטיחותי ממה שהיה לפני זה, חוסם את הכביש (שאגב, שנה שעברה שימש כציר לכוחות חירום), ומקטין במעל 50% את השטח, ועכשיו הגיע מהנדס ששטח כזה קטן זה לא בטיחותי וצריך לחצוב בהר להגדיל את השטח, בהר ישנם קברים, ואתה בטוח שכל מה ששוברים זה פשוט בשביל לבנות יותר טוב:geek:
יש לי אכן חשש גדול ממה שעלול להתרחש בדרך מהדרין ( לאחר חסימת חצי הרוחב ).
 
שלחן ערוך - אורח חיים קנב
א
אֵין סוֹתְרִים (א) בֵּית הַכְּנֶסֶת כְּדֵי לִבְנוֹת בֵּית הַכְּנֶסֶת אַחֵר, שֶׁמָּא יְאֵרַע לָהֶם אֹנֶס שֶׁלֹּא יִבְנוּ הָאַחֵר; אֶלָּא בּוֹנִים אַחֵר תְּחִלָּה, וְאַחַר כָּךְ (ב) סוֹתְרִים הַיָּשָׁן וַאֲפִלּוּ לֹא רָצוּ לִסְתֹּר רַק מְחִצָּה א' לְהַרְחִיבוֹ, נָמֵי (ג) דִּינָא הָכֵי (ר' יְרוּחָם נ''ג ח''ח וּבֵית יוֹסֵף בְּשֵׁם הָרַמְבָּ''ם). וְהָנֵי מִלֵּי, שֶׁהָיָה הָרִאשׁוֹן חָזָק; אֲבָל אִם חָרְבוּ יְסוֹדוֹתָיו אוֹ נָטוּ כְּתָלָיו לִפֹּל, סוֹתְרִים אוֹתוֹ מִיָּד וּמַתְחִילִין לִבְנוֹת בִּמְהֵרָה בַּיּוֹם וּבַלַּיְלָה, שֶׁמָּא תִּדְחַק הַשָּׁעָה וְיִשָּׁאֵר חָרוּב. הגה: וְאָסוּר לִקַּח אֲבָנִים מִבֵּית הַכְּנֶסֶת (ד) הַיְּשָׁנָה כְּדֵי לִבְנוֹת חֲדָשָׁה (הַגָּהוֹת אֲשֵׁרִ''י פ' בְּנֵי הָעִיר). וְאָסוּר (ה) לִסְתֹּר דָּבָר מִבֵּית הַכְּנֶסֶת, אֶלָּא אִם כֵּן עוֹשֶׂה עַל מְנַת לִבְנוֹת. (מָרְדְּכַי פֶּרֶק בְּנֵי הָעִיר).
באר היטב:
(ד)
הישנה. ב''ח וט''ז פסקו בדאיכא מקום לצלויי שרי ומ''א כתב דבכל גווני אסור ע''ש: (ה) לסתור. דבה''כ נקרא מקדש מעט ואם נתץ אבן ממנה עובר בלאו. ע''כ יש ליזהר באותן שעושין דף שקורין שטענדיר ועושין גומא בכותל שיוכל להחזיק שם ע''י עץ אותו דף לאו שפיר עבדי ט''ז סי' קנ''א. (ובספר אליהו רבה הביא ראיות להתיר דהא כתב הרמב''ם דהנותץ מן המזבח דוקא דרך השחתה אסור וכן מוכח דברי מהרא''ם פ' ראה שפירש דברי רש''י וכי תעלה על דעתך שישראל נותצין מזבח כו' הא דלא הקשה על מחיקת השם היינו משום די''ל בענין שיש צורך למחוק ואם איתא דאסור בנתיצה אף לצורך א''כ מאי פריך על נתיצה ע''ש) ועיין במהר''ם פאדווה סי' ס''ה
ערוך השולחן - אורח חיים קנב
ה
עוד כתב דאסור לסתור דבר מבית הכנסת אלא אם כן עושה על מנת לבנות. עד כאן לשונו.
ביאור דבריו: דאיתא בספרי פרשת ''ראה'': מניין לנותץ אבן מן ההיכל, מן העזרה, מן המזבח, שהוא בלא תעשה? תלמוד לומר: ''לא תעשון כן לה' אלהיכם''. וכיון דהבית הכנסת הוא מקדש מעט – אסור לנתוץ ולסתור איזה דבר המחובר שבו. אמנם אם כוונתו לסתור על מנת לבנות, ובסתירה זו מתקן – מותר, שהרי אין זו סתירה.
ויש שאוסרים לעשות קצת גומא בכותל, לתחוב העץ או הברזל של הדף (ט''ז סימן קנ''א סעיף קטן ג'). ויש מתירים (אליה רבה סעיף קטן ז'), שכל שאינו דרך השחתה – מותר, כמו שכתב הרמב''ם בפרק ראשון מבית הבחירה אף בהבית המקדש, וכל שכן בבית הכנסת. וכן עיקר, וכן המנהג הפשוט.
ובית הכנסת ובית המדרש – דין אחד להם בכל דיני סימן זה.
חלקי..., לבינתיים...
 
גשר כהנים/קראון של משפחת...

א. לא הבנתי כל הבתי כנסת בבית שמש שהם מפח הם גם של משפחת....
ב. חצי מהשטח שעליו נבנה קארוואן של היכל התורה אכן רשום בטאבו של משפחת.... והוא נתן לכל כלל ישראל ללמוד בו עשרים וארבע שבע עם חדר קפה מה רע בזה?
 
כפי הידוע לכל בן דעת בשביל להסדיר את כל האזור בצורה נורמטיבית ורחבה יש להרוס את המבנים הישנים (שבלי קשר בכל מקום אין היגיון להשאיר השתלטות של בן אדם פרטי על שטח לא לו).
ולאחר מכן ניתן להתחיל לבנות את הכל בצורה גדולה רחבה ומסודרת.
דא עקא שההילולא חלה בין ההריסה לבניה ועל זה יצא קצפכם כאילו הם רק באו להחריב את מירון....

אם כן למה החריבו לפני האירוע?
ראית בן אדם שמתחיל שיפוצים בביתו בי"א ניסן או בז' תשרי?
הגשר שהיה מעל הדרך הקבועה שזה הביאה אנשים ממהדרין לשטח של בואיאן שזה השנה השטח היחיד שיהיה בו ריקודים למה הסירו אותו
זה הרי היא גשר להצלה ממבול של אנשים שנוהרים על עבר הציון
לא נראה לי שזה היה גשר רעוע...
 
ואם כן זה לא בית כנסת?
. זה היה מכשיר ליצירת כסף.
חוץ מזה שתתביש לך איך שאתה מדבר, יהודי חרדי שבונה = מכשיר ליצירת כסף, ועל אף שאלפים נהנים, שישבר.
אבל המדינה ששוברת, ריאלי לחשוב שכוונותיה רק טובות
 
מצב
הנושא נעול.

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק טז

א מִכְתָּם לְדָוִד שָׁמְרֵנִי אֵל כִּי חָסִיתִי בָךְ:ב אָמַרְתְּ לַיהוָה אֲדֹנָי אָתָּה טוֹבָתִי בַּל עָלֶיךָ:ג לִקְדוֹשִׁים אֲשֶׁר בָּאָרֶץ הֵמָּה וְאַדִּירֵי כָּל חֶפְצִי בָם:ד יִרְבּוּ עַצְּבוֹתָם אַחֵר מָהָרוּ בַּל אַסִּיךְ נִסְכֵּיהֶם מִדָּם וּבַל אֶשָּׂא אֶת שְׁמוֹתָם עַל שְׂפָתָי:ה יְהוָה מְנָת חֶלְקִי וְכוֹסִי אַתָּה תּוֹמִיךְ גּוֹרָלִי:ו חֲבָלִים נָפְלוּ לִי בַּנְּעִמִים אַף נַחֲלָת שָׁפְרָה עָלָי:ז אֲבָרֵךְ אֶת יְהוָה אֲשֶׁר יְעָצָנִי אַף לֵילוֹת יִסְּרוּנִי כִלְיוֹתָי:ח שִׁוִּיתִי יְהוָה לְנֶגְדִּי תָמִיד כִּי מִימִינִי בַּל אֶמּוֹט:ט לָכֵן שָׂמַח לִבִּי וַיָּגֶל כְּבוֹדִי אַף בְּשָׂרִי יִשְׁכֹּן לָבֶטַח:י כִּי לֹא תַעֲזֹב נַפְשִׁי לִשְׁאוֹל לֹא תִתֵּן חֲסִידְךָ לִרְאוֹת שָׁחַת:יא תּוֹדִיעֵנִי אֹרַח חַיִּים שֹׂבַע שְׂמָחוֹת אֶת פָּנֶיךָ נְעִמוֹת בִּימִינְךָ נֶצַח:
נקרא  19  פעמים

אתגר AI

האנשה • 2

לוח מודעות

More from נתן גלנט

שתף את המאמר

למעלה