יצא לי להיתקל לא מעט בכרזות של פוליטיקאים ממפלגת הליכוד, שעשו שימוש בדגל ה-ל המיתולוגית מהלוגו של הליכוד - בסלוגנים שלהם. למען קידום קמפיין הפריימריז האישי שלהם - לרוב להמחיש את החיבור שלהם למפלגה ולאג'נדה.
ואולי אף לייצר אמירה רק אני זה שמייצג את הליכוד האמיתי.
הל' הזאת קיבלה במה גם בקמפיין ה"לך", שם התאמצו הקמפיינירים להנדס את תודעת העם היושב בציון - בדגש על בוחרי הליכוד ולשכנע שהגיע הזמן שהמנהיג "הדגול" יתלה את הנעליים. - כתב על זה יצחק למפרט - לך מלך בלפור
מקור הסמל של הליכוד
הכיתוב הנטוי של סמל הליכוד - מוכר לנו מהדגל עיצב גדעון שגיא, תחת משרד הפרסום "דחף" אחריו מכן בשנת 1981 עידן ועיבד אותה ראובן אדלר למה שהיא כיום - לוגוטייפ - סגנון לוגו שמבוסס על כיתוב בעיקר. כמו שכתב על זה יצחק
כטיפוגרף תמיד הפריע לי הלחמת הל' הסמלית - ששתלו המעצבים עבור הפוליטיקאים - פעמים רבות בצורה מאולצת - לגופנים לא מתאימים
לי מייד קפץ לעין החיבור הלא טבעי והמראה המוזר שהתקבל מבחינה ויזואלית וטיפוגרפית.
מכאן נולדה לי התשוקה ליצור פונט איכותי ומוסכם!
כזה שמתיימר להשלים את סדרת האותיות הנטויות שחסרות לו, כדי שיוכלו להשתמש בהם בצורה מיטבית בכותרות ובקמפיינים שונים - ללא צורך בהלחמות מזוויעות לגופנים לא מתאימים.
אז הפשלתי שרוולים וניגשתי למלאכה
עיצבתי את הגופן המלא עבור מפלגת הליכוד והקמפיינים שלה בחירות 23/01/21
על תהליך היצירה
יצירת הגרסא היציבה – והחלופות האלטרנטיביות
התחלתי את תהליך היצירה בבניית גרסא יציבה - המבוססת על העיקרון המבני של הלוגו הנטוי, לכל אות פיתחתי מגוון רחב אותיות וחלופות אלטרנטיביות (עיצוביות).
את סגנונות האותיות מיינתי וסיווגתי לפי הפרמטרים הצורניים שלהם.
לאחר מכן שיבצתי אותם בסטים שונים לסוגי פונטים שונים, הם פועלים כ-13 סגנונות פונטים בקובץ פונט בודד.
כאשר כל סגנון מייצג בקומבינציה שלו אמירה טיפוגרפית שונה וייחודית!
מכיוון שיצרתי חלופות רבות לכל אות - חלקם הנכבד של החלופות לא מופיעים בסטים
הם נועדו להתאמה ידנית ושליפה מחלון הגליפס, לקבלת הצירוף טיפוגרפי האולטימטיבי
כדי שכל אות תקבל את הבאה אחריה או לפניה בצורה המושלמת ביותר!
וזה ממש מרים להנחתה לתכונת הקרנינג שהטמעתי בפונט.
יצירת ריווח-צימודים (Kering)
קרנינג היא הגדרה תכנותית שניתן להוסיף אותה כפיצ'ר בתוך גופן, היא מתווספת על הגדרת הריווח הבסיסי;
הריוח הבסיסי - בתוך קובץ הפונט האות יושבת בחלל קובייתי לבן ויש לו שולים ימין ושמאל שיוצר את המרחק מכל אות.
הגדרת קרנינג - מפעילה תכונה של היצמדות יתירה או התרחקות מחמירה, בין צמד אותיות מסוים - ומעניקה ריווח מותאם בין אותיות.
דוגמא טובה למקום שנדרש בו קרנינג לקבלת מקצב נעים ונכון אופטית האות ר שמגיע לפני ג' שהיא אלכסונית
נוצר כאן חלל משולש גדול בין האותיות
נ.ב. כיום יש פונקציה הנקראת optical (אינדיזיין ועוד.) שיודעת לפענח מדדים אופטיים וליצור קרנינג לא רע
תלוי בסטייל של הפונט - ככל הידוע לי בלטינית עובדת מעולה - ובסנסריפים עבריים -
ריווח בסיסי:
הפעלת תכונת הקרנינג:
זה היה מאתגר במיוחד בגלל כמות הגליפים, ואפשרויות ההתאמות והצירופים ביניהם - גם לכאלה שאינם מן הסט הטבעי שלהם,
וגם לאלה שנועדו לעבודה ידנית - אך עם הנצח לא מפחד מדרך ארוכה
יצירת גרסת המותג - החלק המהותי
העיצוב של גרסת המותג היה החלק המאתגר ביותר בפרוייקט
לתהליך היצירה של הגרסא המקורית ניגשתי בשמרנות יתירה על גבול הכפייתית – בתחילה ישבתי ליצור את מילות הלוגו ה-ל-י-כ-ו-ד בסבלנות רבה ובזווית המדויקת של הלוגוטייפ, משום שבהמשך כל האותיות יתבססו על האותיות האלה והמרכיבים שאפשר לגזור מהם.
לאחר מכן התחלתי לבנות את האותיות החסרות מתוך הקפדה על היצמדות מקסימלית לאותיות המקור, ניבאתי את שאר האותיות,
אלא שלא נוצרו מעולם, במטרה לייצר הרמוניה מקצב ופשטות צורנית ככל האפשר
סדרה שתשב בצורה טובה ותיצור מקצב נאה בעל אחידות אופטית-ויזואלית.
יצירת הספרות
את הספרות יצרתי בהשראת מספרים שהופיעו בתמונה של ביבי שהיה אז עלם צעיר, גם בתהליך יצירת הספרות השתמשתי בגישת
"ההשלמה הנבואית" תהליך יצירה השראתי המבוסס על הפרמטרים הצורניים של הספרות שמופיעים ויצירת החסרים בהשראה מהם.
ריווחתי עשיתי להם קרנינג - את המספרים יצרתי גם לגרסה היציבה וגם לגרסת המותג הנטויה.
יצרתי כאלטרנטיבה סדרת נוספת של ספרות בעלת מראה פשוט יותר
לקינוח סימני הפיסוק ואייקונים עם המון ניחוח ציוני
הוספתי סדרת סימני פיסוק ציוניים כמו סימן הדגל-קריאה נקודות כוכב, ועוד.. שיוצקים תוכן ומשמעות טיפוגרפית מדהימה לכל כותרת!
יצרתי חלופות לסימני הפיסוק מעגול למרובע ואופציה להסרת ל הדגל המסורתית.
תיבלתי עם סדרה של דגלים ואייקונים שנבנו בקו אחיד לשילוב בכותרות וטקסט חי
הכנסתי קיצורים לדמויות של מנהיגים שיצרתי (שהיו במפלגה) כתבו ביבי קבלו בנג'מין
ואולי אף לייצר אמירה רק אני זה שמייצג את הליכוד האמיתי.
הל' הזאת קיבלה במה גם בקמפיין ה"לך", שם התאמצו הקמפיינירים להנדס את תודעת העם היושב בציון - בדגש על בוחרי הליכוד ולשכנע שהגיע הזמן שהמנהיג "הדגול" יתלה את הנעליים. - כתב על זה יצחק למפרט - לך מלך בלפור
מקור הסמל של הליכוד
הכיתוב הנטוי של סמל הליכוד - מוכר לנו מהדגל עיצב גדעון שגיא, תחת משרד הפרסום "דחף" אחריו מכן בשנת 1981 עידן ועיבד אותה ראובן אדלר למה שהיא כיום - לוגוטייפ - סגנון לוגו שמבוסס על כיתוב בעיקר. כמו שכתב על זה יצחק
כטיפוגרף תמיד הפריע לי הלחמת הל' הסמלית - ששתלו המעצבים עבור הפוליטיקאים - פעמים רבות בצורה מאולצת - לגופנים לא מתאימים
לי מייד קפץ לעין החיבור הלא טבעי והמראה המוזר שהתקבל מבחינה ויזואלית וטיפוגרפית.
מכאן נולדה לי התשוקה ליצור פונט איכותי ומוסכם!
כזה שמתיימר להשלים את סדרת האותיות הנטויות שחסרות לו, כדי שיוכלו להשתמש בהם בצורה מיטבית בכותרות ובקמפיינים שונים - ללא צורך בהלחמות מזוויעות לגופנים לא מתאימים.
אז הפשלתי שרוולים וניגשתי למלאכה
עיצבתי את הגופן המלא עבור מפלגת הליכוד והקמפיינים שלה בחירות 23/01/21
על תהליך היצירה
יצירת הגרסא היציבה – והחלופות האלטרנטיביות
התחלתי את תהליך היצירה בבניית גרסא יציבה - המבוססת על העיקרון המבני של הלוגו הנטוי, לכל אות פיתחתי מגוון רחב אותיות וחלופות אלטרנטיביות (עיצוביות).
את סגנונות האותיות מיינתי וסיווגתי לפי הפרמטרים הצורניים שלהם.
לאחר מכן שיבצתי אותם בסטים שונים לסוגי פונטים שונים, הם פועלים כ-13 סגנונות פונטים בקובץ פונט בודד.
כאשר כל סגנון מייצג בקומבינציה שלו אמירה טיפוגרפית שונה וייחודית!
מכיוון שיצרתי חלופות רבות לכל אות - חלקם הנכבד של החלופות לא מופיעים בסטים
הם נועדו להתאמה ידנית ושליפה מחלון הגליפס, לקבלת הצירוף טיפוגרפי האולטימטיבי
כדי שכל אות תקבל את הבאה אחריה או לפניה בצורה המושלמת ביותר!
וזה ממש מרים להנחתה לתכונת הקרנינג שהטמעתי בפונט.
יצירת ריווח-צימודים (Kering)
קרנינג היא הגדרה תכנותית שניתן להוסיף אותה כפיצ'ר בתוך גופן, היא מתווספת על הגדרת הריווח הבסיסי;
הריוח הבסיסי - בתוך קובץ הפונט האות יושבת בחלל קובייתי לבן ויש לו שולים ימין ושמאל שיוצר את המרחק מכל אות.
הגדרת קרנינג - מפעילה תכונה של היצמדות יתירה או התרחקות מחמירה, בין צמד אותיות מסוים - ומעניקה ריווח מותאם בין אותיות.
דוגמא טובה למקום שנדרש בו קרנינג לקבלת מקצב נעים ונכון אופטית האות ר שמגיע לפני ג' שהיא אלכסונית
נוצר כאן חלל משולש גדול בין האותיות
נ.ב. כיום יש פונקציה הנקראת optical (אינדיזיין ועוד.) שיודעת לפענח מדדים אופטיים וליצור קרנינג לא רע
תלוי בסטייל של הפונט - ככל הידוע לי בלטינית עובדת מעולה - ובסנסריפים עבריים -
ריווח בסיסי:
הפעלת תכונת הקרנינג:
זה היה מאתגר במיוחד בגלל כמות הגליפים, ואפשרויות ההתאמות והצירופים ביניהם - גם לכאלה שאינם מן הסט הטבעי שלהם,
וגם לאלה שנועדו לעבודה ידנית - אך עם הנצח לא מפחד מדרך ארוכה
יצירת גרסת המותג - החלק המהותי
העיצוב של גרסת המותג היה החלק המאתגר ביותר בפרוייקט
לתהליך היצירה של הגרסא המקורית ניגשתי בשמרנות יתירה על גבול הכפייתית – בתחילה ישבתי ליצור את מילות הלוגו ה-ל-י-כ-ו-ד בסבלנות רבה ובזווית המדויקת של הלוגוטייפ, משום שבהמשך כל האותיות יתבססו על האותיות האלה והמרכיבים שאפשר לגזור מהם.
לאחר מכן התחלתי לבנות את האותיות החסרות מתוך הקפדה על היצמדות מקסימלית לאותיות המקור, ניבאתי את שאר האותיות,
אלא שלא נוצרו מעולם, במטרה לייצר הרמוניה מקצב ופשטות צורנית ככל האפשר
סדרה שתשב בצורה טובה ותיצור מקצב נאה בעל אחידות אופטית-ויזואלית.
יצירת הספרות
את הספרות יצרתי בהשראת מספרים שהופיעו בתמונה של ביבי שהיה אז עלם צעיר, גם בתהליך יצירת הספרות השתמשתי בגישת
"ההשלמה הנבואית" תהליך יצירה השראתי המבוסס על הפרמטרים הצורניים של הספרות שמופיעים ויצירת החסרים בהשראה מהם.
ריווחתי עשיתי להם קרנינג - את המספרים יצרתי גם לגרסה היציבה וגם לגרסת המותג הנטויה.
יצרתי כאלטרנטיבה סדרת נוספת של ספרות בעלת מראה פשוט יותר
לקינוח סימני הפיסוק ואייקונים עם המון ניחוח ציוני
הוספתי סדרת סימני פיסוק ציוניים כמו סימן הדגל-קריאה נקודות כוכב, ועוד.. שיוצקים תוכן ומשמעות טיפוגרפית מדהימה לכל כותרת!
יצרתי חלופות לסימני הפיסוק מעגול למרובע ואופציה להסרת ל הדגל המסורתית.
תיבלתי עם סדרה של דגלים ואייקונים שנבנו בקו אחיד לשילוב בכותרות וטקסט חי
הכנסתי קיצורים לדמויות של מנהיגים שיצרתי (שהיו במפלגה) כתבו ביבי קבלו בנג'מין