כמה שננסה, לא ניתן באמת לדמיין את חיינו בלי תאורה... האור המלאכותי הוא אחת ההמצאות המסעירות ששינו לחלוטין את רמת החיים ואיכות החיים שלנו. תאורה יעילה יוצרת סביבת ראייה שמאפשרת לראות, לנוע ולבצע משימות בדיוק, בנוחות ובצורה בטוחה.
היא כבר מזמן לא מסתכמת בלגרש את החושך, כי אם אחראית ישירה ועקיפה, על מידת הערנות שלנו, יעילות העבודה, תיאבון, מכירות... וכמובן - משפיעה מהותית על העיצוב והאווירה בחלל.
מהפכת הלד בשנים האחרונות הביאה להרבה תמורות בענף והיא מתפתחת כל הזמן עם אין סוף אפשרויות טכניות ועיצוביות, מותחת את גבולות החומר בעיצוב מוצר ובדרך להנגיש לנו הארה חכמה וחסכונית, תאורה שתתבסס על חיישן חיצוני שידע לשנות את גווני ועוצמת האור לאורך שעות היום, מה שיעלה את הפרודוקטיביות שלנו בזמן העבודה ויעזור לנו להתכנס לקראת הערב... נשמע מבטיח, נכון?
ערב חנוכה- וברוח הימים נכוון את האלומה לתאורה עצמה ונעלה אותה על נס... בסקירה קצרה ננסה לשפוך אור על נקודות שנוגעות לרובנו- תכנון תאורה ביתית
בכמה מילים- מה זה לד בעצם ומה הוא שונה ממה שהיה לנו עד היום?
LED למעשה הוא דיודה פולטת אור (Diode Emitting Light) ובתמצית- מקור אור אלקטרוני שלא עובד על חוט להט כמו נורת ליבון או על גז כמו פלורסנט. היתרונות העיקריים שלו- צורך הרבה פחות אנרגיה, פולט הרבה פחות חום ולכן גם בעל אורך חיים גבוה משמעותית מהנורות המסורתיות, הוא גם לא מכיל כספית ולא פולט אור uv שנתפסים כמזיקים
ועכשיו תכל'ס, מה חשוב שניקח בחשבון?
נתחיל מהסוף...
סוף מעשה- במחשבה תחילה
אם אתם כרגע בעיצומו של תהליך שיפוץ תובעני ומייגע או אפילו בבנייה חדשה, אחרי שתכננתם חרשתם חקרתם בדקתם וגם התרוצצתם פיזית עד אין סוף- בחרתם ריצוף וחיפויים בטוב טעם ושקול דעת, סניטציה ואפילו מטבח כולל הכלללל. לשלב בחירת התאורה הגעתם לקראת סוף התהליך עם משאבי תקציב ואנרגיה מדולדלים... למה זה כ"כ חבל?
את מרכיב התאורה בעיצוב הכללי אני מדמה למלח באוכל- כמו שאוכל, משובח ומושקע ככל שיהיה, יישאר תפל משמעותית בלי מלח בעוד שמינון נכון שלו יחזק את הטעם הכללי וידגיש גם את שאר המרכיבים.
ככה עם תאורה נכונה נקפיץ או לחילופין נוריד את שאר הבחירות... תאורה זולה ולא מספקת יכולה להוריד גם חללים שהושקע בהם המון כשבאותה מידה עם תאורה איכותית בתכנון נכון אפשר ליצור כל אווירה ולעשות רושם גם בחללים עם השקעה צנועה.
את הנקודה הזו היה חשוב לי להאיר בהתחלה, ועכשיו נעבור לעיקר...
תכנון מקדים? בשכבות!
נברשת אלגנטית עם נורות פלורוסנט- תופעה שיוצא לי לראות בסלונים לא מעט... מוכר?
היתה נקודת המאור האחת במרכז הסלון, רצינו שיתקבל מראה אלגנטי והארה חגיגית והנברשת היפה שנבחרה הפיצה אור יוקרתי עמום אבל לא סיפקה די אור, כך שלא נותר כי אם להחליף את הנורות הרכות לנורות פלורוסנטיות לבנות חסרות חן... למעשה הסתדרנו עם ה"הכלאה" אבל בעצם- הפסדנו את האפקט הרצוי
אז גם מהסיבה הזאת, כשמתאפשר לנו לתכנן תאורה מלכתחילה-
נתייחס ל5 שכבות תאורה- מוקדי האור בחלל, עם דגש מהותי בזוג הטכני הפותח:
תאורת הצפה- היא בעצם התאורה העיקרית שצריכה לספק לנו הארה כללית של החלל באופן שווה, לרוב מומלצת בגוון אור יום (4000K) ובה אני הכי ממליצה להשקיע- לוודא שתספק לנתוני השטח ושתהיה איכותית, מה שישפיע על הארה אחידה, טמפרטורה מדויקת ומסירה טובה של הצבע (CRI)
תאורת עבודה- תוספת תאורה ישירה וממוקדת על משטח העבודה, במטבח לדוג' או בפינת המחשב שלנו. כדי שלא תיווצר הצללה-אידיאלי למקם אותה באלכסון, ואת תאורת הקריאה- מאחורי הקורא
את השלישייה הבאה אני מגדירה כאחראית על האווירה ואיתה נכניס הארה חמה (2700K-3000K) ובעיקר "נשמה" ואופי לבית:
תאורת מיקוד-כשנרצה להדגיש וליצור ניגודיות וצללים (להארה של אומנות/ חיפוי תלת מימד וכל טקסטורה מעניינת שיש לנו בבית)
וגם להוסיף תאורת סימון והתמצאות (אור שנשאר דלוק במסדרון בלילה לדוג')
תאורה נסתרת- אפקט הארה עמום שנשלב בניתוקים (מרווחים) בתקרת הגבס, ליצירת מראה מרחף של ארונות וכד'
ותאורה דקורטיבית- שהשימוש בה כיום פוחת ונועדת בעיקר ליצור עניין - בגופים תלויים/ קיריים/ עומדים שנשלב במידה.
איך משלבים?
בגלל שהמגמה כיום להסתיר את מקור האור ושההארה תהיה רכה ולא מסנוורת, נשים את הדגש המרכזי על האפקטים שהתאורה יוצרת ורק אח"כ נתייחס לגופים עצמם,
נתחיל מזה שבמידה ומתאפשרת הנמכת גבס בגובה ובתקציב, (כשלגובה מבחינת תאורה, מספיקה הנמכה של ס"מ בודדים) נוכל לשחק בקלות עם תאורה נסתרת, להסתיר על הדרך קורות/ צנרת ותעלות מיזוג אם יש, להטמיע רמקולים אם נרצה ולהאיר עם גופים שקועים ספוטיים/ לינאריים (-קוויים) למראה נקי ואחיד. היות שבאופן כללי הנטייה לתכנן חללים פתוחים עם כמה שפחות קירות וחציצות, משחק בגבס ותאורה הוא גם אחד הדרכים ליצור הגדרה ותיחום של אזורים.
השמים הם הגבול בעיצוב- מקו מודרני נקי או מתחכם ועד לקצה השני של הסקאלה- עיצוב כבד מסוגנן עם משחקי גובה, צורניות וגימורים... הכל בהתאם לסגנון הרצוי, הטעם האישי וכמובן מידת ההשקעה.
בסלון הראשון לדוג', הלקוחה מיקד אותי מראש בעיצוב מינימליסטי כמו שהיא אוהבת - מאופק וחף ממשחקים.
במקרה כזה, כשלקוח מגיע עם כיוון מוחלט, חלום ברור או אפי' תמונת "כזה ראה וקדש", אני מתייחסת לנתונים הספציפיים בשטח ולפני הכל בוחנת - האם הרעיון יתקבל יפה וישרת את המטרות גם במקרה הזה? א"כ, בתהליך קצר וממוקד נדייק ונתכנן את שילוב התאורה בצורה האופטימלית ונעבור לשלב בחירת הגופים. במידה ולא, נשב כמובן על רעיונות חילופיים.
התהליך שונה מאוד כשלקוח מגיע פתוח להצעות- בפגישה ראשונה אציג קודם השראות כדי להבין ולזהות מה הכי יקלע לטעם האישי, בסלון השני לדוג' הלקוח התחבר להנמכה דומיננטית וצורניות עגולה שתתאים לריהוט שבתכנון- סגנון קלאסי ועשיר
עם הפרדה בין פינת האוכל לאזור הספות יכולתי גם להסוות את הקורה שיורדת 16 ס"מ במרכז החדר. במקרה הזה התאורה הנסתרת בקרניזים תתן את תאורת ההצפה בגוון אור יום, הנברשת תוסיף הארה רכה בגוון חם ותאורת מיקוד לספרייה תתקבל מהספוטים מעליהם.
ולמי ששאל למה לא מספיק איש גבס, כאן התשובה... מעצב טוב ידע להתבונן, לראות את התמונה השלמה ולכוון לסגנון שבאמת יחמיא, לתכנן שכבות תאורה בצורה מקצועית ולהשלים את הכל עם בחירות מדויקות לסך הרמוני מושלם.
כשאין אפשרות להנמכה - כמובן שיש עוד דרכים ברמות שונות של השקעה לשילוב של מס' מקורות הארה/ במקרה כאן לדוג' נדרשתי לסלון ישן עם ריצוף שנשאר וגם ריהוט קיים שנראה מיד בכניסה לדירה.
התקציב לא אפשר הנמכה וגם העדפנו לא לרדת מגובה התקרה המקורית, לכן בחרתי לתת את תאורת ההצפה בקרניז היקפי עם תאורה כלפי מעלה UPLIGHT)) שתעצים את הגובה, עם לד באיכות ועוצמה גבוהה. חשוב לציין שבמקרה כזה חובה להשאיר מספיק מקום לפיזור של התאורה ולקחת בחשבון שהתקרה משפוכטלת (אחרת, התאורה פשוט תדגיש את הפגמים...) עם השלמה קטנה של צבע, קרניזים וגופים דקורטיביים מותאמים (מחסני תאורה אם שאלתם) התקבל ב"ה שינוי מדהים.
לפני
אחרי
במידה ונרצה הארה מחמיאה בהשקעה מינימלית, ובלי לגעת בנקודות בכלל- אפשר להגיע באמצעים נגישים גם ברמת הסטיילינג למראה המזמין והאווירה שרצינו, כמו גוף תאורה עומד שמוסיף לאווירה בהשקעה קטנה
ואז נתמקד בבחירת גופים מתאימים לסגנון העיצוב בחדר, כי היופי טמון בהתאמה, ואם אין לו אופי מסוים- ניצור אותו עכשיו
גם גופים טכניים צמודי תקרה נוכל להתאים בצורניות ובצבע לעיצוב הכללי, בגוון בולט- כשנרצה להדגיש או לבן כשנעדיף להטמיע, כמובן- בגודל פרופורציונלי למה שקורה מסביב.
לפעמים דיוק עם צורניות עוקבת- גוף תלוי מאורך מעל שולחן סטנדרטי, נברשת עגולה מעל שולחן עגול- תתרום למראה יותר מוקפד, ולפעמים כשהמכלול שקט יתבקש דווקא "לשבור"
כמובן שנתייחס לגוון הארה מחמיא, כי מספיק שנחליף תאורה קרה משטיחה לגוון חם שיוצר עומק ולהרים את כל הריהוט בחדר, תראו שהעץ נראה אחרת! ועם קצת תשומת לב לפרטים- תוכלו בעז"ה ליהנות מתוצאה משודרגת גם בלי פיצול או שינוי מיקומים.
____
שלומצי מנדלוביץ - מעצבת פנים לחללים ביתיים ועסקיים
מאמינה שבכל פרויקט ומכל נקודת פתיחה,אפשר בס"ד ליצור שינוי מקצה לקצה
היה לי כיף לשתף ולהאיר, ואשמח לתת פתרון או טיפ מותאם במיוחד בשבילכם. מוזמנים לשתף אותי ובס"ד נחולל את הקסם גם אצלכם בבית!
0504148890 . <לא ניתן לפרסם מיילים באופן פומבי>