בית הכנסת ש-2000 שנה חיכו לו | פרק 6
(קישור לסרטון נמצא בסוף הכתבה)
זה ללא ספק אחד מבתי הכנסת הנדירים שתראו. בפרוייקט הזה שעיצבתי בבית שמש, חזרתי אחורה בזמן. לשנים שלאחר חורבן בית המקדש כשהוחלפו התפילות בבתי הכנסת, עם הקרבת הקורבנות בבית המקדש.
ניסיתי לשחזר לבקשת הלקוח, מבנה בית כנסת עשיר ויוקרתי כפי שבנו אז.
לגבי המבנה מבחוץ הוא רצה שיזכיר במעט את בית המקדש.
וכך התחלתי לחקור את סגנון הבניה העתיקה, ולדמיין איך מבנה בגודל של 11+13 מטר יכול להחזיק תקרה בלי עמודים באמצע? ואיך הקירות הגבוהים היו עומדים אז, בלי שיהיה להם תמיכה כל כמה מטרים? ואיך להראות מבנה על זמני?
וכאן אני ישתף אותכם בתהליך העיצוב הראשוני, למרות שעשינו קצת שינויים במהלך הדרך.
היה לי חשוב שכל אלמנט במבנה יראו איך הוא מחובר עד לרצפה, וגם שלא יראו שום גוף חשמלי, כמו בסגנון ישן חשוף. וכך התחלתי בשילוב שיש ואבן של עמודים שיחזיקו את כל הקונסטרוקציה הזאת של התקרה, כשהעמודים עצמם מחזיקים קונסטרוקציה של קורות עץ דמיוניים שעוברים מצד לצד. בנוסף העמודים מחוברים בניהם בקשת משולשת גם לתקרה וגם לעמודים משני הצדדים שלהם. ומחזיקים את קומת הגלריה המפוארת שמתחבר שוב בין העמודים עם שילוב של עמודי שיש מגולפים.
לגבי התאורה היה לי מאוד חשוב שלא יראו בכלל גופי תאורה. אלא ירגישו שכל האור הוא טבעי מאור השמש, או מהשנדלירים הרבים בצורת נרות שיש בתקרה שיורדים לגובה נמוך כמו במבנים העתיקים. ולכן התקרה בנויה מפתחים של קווים חדים וגסים שיעניק תחושה של פתח אמיתי בתקרה שממנו נכנס אור יום פנימה. כשהתאורה עצמה בעצם מאחורי הזכוכית החלבית.
בקומת הגלריה למרות שעזרת הנשים היא רק משני הצדדים, החלטתי להקיף את כל השערים בחיפוי עץ במקום בוילונות, שיוכל להיכנס אור מהחלונות ועדיין יעניקו מיסתוריות נוספת לחלל.
בחלק התחתון בקומת בית הכנסת הקיר השמאלי הוא קיר הזזה שנפתח לחדר נוסף, אז עליו צבענו ציורי קיר ועמודים בצורת הקיר שממול שיתן תחושה של קיר קבוע
לגבי הצבע כל הקירות צבועים בצבע שיש, בשילוב זהב עדין, והמון קרניזים מעוטרים, וכן בציורי קיר ותקרה. ובכדי ליצור ניגודים חזקים, הוספתי חיפוי של אבן גס בין העמודים החלקים משיש, שיוסיף לתחושה של החומרים כפי שהשתמשו אז.
את ארון הקודש עיצבתי מעץ מעוטר בשילוב כלי המקדש, וסיומות מאלמנטים עיצוביים של בית המקדש כפי שעיצבתי במבנה מבחוץ. גם בעמוד החזן והאדמו"ר שילבתי את העיצוב כולו בקטן. הרחקתי את הארון מהקהל עם בימה מעוגלת ומוגבהת עם גדר יפה מסביב,
וגם בחלק העליון שוב חזרתי עם גדר שיתן תחושת קדושה, ריחוק ובידול מהקהל. הכספת עצמה עם ספרי התורה נמצאת מחוץ למבנה, ככה שהאדמו"ר נכנס פנימה לחדר ספרי תורה בפתיחת הארון ועובר את קו האפס, כמו שהיה בבתי הכנסת העתיקים.
את המבנה מבחוץ גם מכיון מזרח ששם הכניסה הראשית לבניין, וגם מכיון מערב שאת צידו רואים למרחוק, הלקוח רצה שהעיצוב יזכיר את הגעגועים לבית המקדש.
האתגר במרכז הקיר המזרחי, היה שהקיר עצמו הוא מלבן מוערך, והייתי חייב לרבע אותו ולתת לו תחושה של גובה בשביל שאנשים יזהו במבט הראשוני את העיצוב של בית המקדש עם העמודים המוכרים מהצדדים. לכן הוצאתי לו בעיטור למעלה בליטה מזוייפת והכנסתי תחתיו את הארבע עמודים, כך שבעין התחושה תהיה של מבנה מרובע וגבוה ולא מלבני.
בנוסף למבנה של בית המקדש היה לי חשוב לצרף לעיצוב גם את תחושת החצר שהיה, כדי שיראה וירגיש כמו בירושלים העתיקה, שהמבנה יושב בתוך חצר שסובבת אותו, ומעליו מציץ בהפרש גובה המבנה עצמו עם הסיומת המוכרת. כמובן לא היה מקום לחצר עצמה, וגם אם היה, למי שהיה צופה מרחוק החצר היה מוסתר בגלל הגובה הנמוך שלו.
ולכן שמתי קירוי מעל המעבר הצמוד של הכניסה לבית כנסת, עם עמודים משולבים במעקה, עם הפרשים והכפלות זהות. ומעליהם סיומת שונה מתקרת בית המקדש, בגובה נמוך יותר מהגג. כך זה נותן תחושה כמו שהיה אז, שחצר בין המקדש מסביב, כשמעליו גבוהה בולט המבנה המוכר המרכזי.
במרכז הקיר שמתי מדרגות חצי מעוגלות צרות מאוד, כדי שילדים לא יוכלו לטפס. ועליהם דלת זהב גדולה שימשוך את המבט לקרקע, ומשם יוכלו לראות את הגודל, הגובה ועוצמה של המבנה שמעליו.
בלובי כניסה רציתי שירגישו שנכנסים בכפיפת קומה, ולכן כל החלק למטה חשוך יותר ובנוי מאבן. ורק השלישי העליון מואר ומכניס אור מגופי תאורה מוסתרים.
מקוה שנהנתם, ולהתראות בפרוייקט הבא.
אבי אשר | אדריכלות ועיצוב פנים לבתי כנסת
______________________________________________________
וידאו קצר וקולע, על "התהליך עיצוב בית כנסת" | פרק 6:
צפיה מהנה:
לינק לצפיה בוידאו של כל הסדרה בגוגל דרייב, לחצו כאן :
(קישור לסרטון נמצא בסוף הכתבה)
זה ללא ספק אחד מבתי הכנסת הנדירים שתראו. בפרוייקט הזה שעיצבתי בבית שמש, חזרתי אחורה בזמן. לשנים שלאחר חורבן בית המקדש כשהוחלפו התפילות בבתי הכנסת, עם הקרבת הקורבנות בבית המקדש.
ניסיתי לשחזר לבקשת הלקוח, מבנה בית כנסת עשיר ויוקרתי כפי שבנו אז.
לגבי המבנה מבחוץ הוא רצה שיזכיר במעט את בית המקדש.
וכך התחלתי לחקור את סגנון הבניה העתיקה, ולדמיין איך מבנה בגודל של 11+13 מטר יכול להחזיק תקרה בלי עמודים באמצע? ואיך הקירות הגבוהים היו עומדים אז, בלי שיהיה להם תמיכה כל כמה מטרים? ואיך להראות מבנה על זמני?
וכאן אני ישתף אותכם בתהליך העיצוב הראשוני, למרות שעשינו קצת שינויים במהלך הדרך.
היה לי חשוב שכל אלמנט במבנה יראו איך הוא מחובר עד לרצפה, וגם שלא יראו שום גוף חשמלי, כמו בסגנון ישן חשוף. וכך התחלתי בשילוב שיש ואבן של עמודים שיחזיקו את כל הקונסטרוקציה הזאת של התקרה, כשהעמודים עצמם מחזיקים קונסטרוקציה של קורות עץ דמיוניים שעוברים מצד לצד. בנוסף העמודים מחוברים בניהם בקשת משולשת גם לתקרה וגם לעמודים משני הצדדים שלהם. ומחזיקים את קומת הגלריה המפוארת שמתחבר שוב בין העמודים עם שילוב של עמודי שיש מגולפים.
לגבי התאורה היה לי מאוד חשוב שלא יראו בכלל גופי תאורה. אלא ירגישו שכל האור הוא טבעי מאור השמש, או מהשנדלירים הרבים בצורת נרות שיש בתקרה שיורדים לגובה נמוך כמו במבנים העתיקים. ולכן התקרה בנויה מפתחים של קווים חדים וגסים שיעניק תחושה של פתח אמיתי בתקרה שממנו נכנס אור יום פנימה. כשהתאורה עצמה בעצם מאחורי הזכוכית החלבית.
בקומת הגלריה למרות שעזרת הנשים היא רק משני הצדדים, החלטתי להקיף את כל השערים בחיפוי עץ במקום בוילונות, שיוכל להיכנס אור מהחלונות ועדיין יעניקו מיסתוריות נוספת לחלל.
בחלק התחתון בקומת בית הכנסת הקיר השמאלי הוא קיר הזזה שנפתח לחדר נוסף, אז עליו צבענו ציורי קיר ועמודים בצורת הקיר שממול שיתן תחושה של קיר קבוע
לגבי הצבע כל הקירות צבועים בצבע שיש, בשילוב זהב עדין, והמון קרניזים מעוטרים, וכן בציורי קיר ותקרה. ובכדי ליצור ניגודים חזקים, הוספתי חיפוי של אבן גס בין העמודים החלקים משיש, שיוסיף לתחושה של החומרים כפי שהשתמשו אז.
את ארון הקודש עיצבתי מעץ מעוטר בשילוב כלי המקדש, וסיומות מאלמנטים עיצוביים של בית המקדש כפי שעיצבתי במבנה מבחוץ. גם בעמוד החזן והאדמו"ר שילבתי את העיצוב כולו בקטן. הרחקתי את הארון מהקהל עם בימה מעוגלת ומוגבהת עם גדר יפה מסביב,
וגם בחלק העליון שוב חזרתי עם גדר שיתן תחושת קדושה, ריחוק ובידול מהקהל. הכספת עצמה עם ספרי התורה נמצאת מחוץ למבנה, ככה שהאדמו"ר נכנס פנימה לחדר ספרי תורה בפתיחת הארון ועובר את קו האפס, כמו שהיה בבתי הכנסת העתיקים.
את המבנה מבחוץ גם מכיון מזרח ששם הכניסה הראשית לבניין, וגם מכיון מערב שאת צידו רואים למרחוק, הלקוח רצה שהעיצוב יזכיר את הגעגועים לבית המקדש.
האתגר במרכז הקיר המזרחי, היה שהקיר עצמו הוא מלבן מוערך, והייתי חייב לרבע אותו ולתת לו תחושה של גובה בשביל שאנשים יזהו במבט הראשוני את העיצוב של בית המקדש עם העמודים המוכרים מהצדדים. לכן הוצאתי לו בעיטור למעלה בליטה מזוייפת והכנסתי תחתיו את הארבע עמודים, כך שבעין התחושה תהיה של מבנה מרובע וגבוה ולא מלבני.
בנוסף למבנה של בית המקדש היה לי חשוב לצרף לעיצוב גם את תחושת החצר שהיה, כדי שיראה וירגיש כמו בירושלים העתיקה, שהמבנה יושב בתוך חצר שסובבת אותו, ומעליו מציץ בהפרש גובה המבנה עצמו עם הסיומת המוכרת. כמובן לא היה מקום לחצר עצמה, וגם אם היה, למי שהיה צופה מרחוק החצר היה מוסתר בגלל הגובה הנמוך שלו.
ולכן שמתי קירוי מעל המעבר הצמוד של הכניסה לבית כנסת, עם עמודים משולבים במעקה, עם הפרשים והכפלות זהות. ומעליהם סיומת שונה מתקרת בית המקדש, בגובה נמוך יותר מהגג. כך זה נותן תחושה כמו שהיה אז, שחצר בין המקדש מסביב, כשמעליו גבוהה בולט המבנה המוכר המרכזי.
במרכז הקיר שמתי מדרגות חצי מעוגלות צרות מאוד, כדי שילדים לא יוכלו לטפס. ועליהם דלת זהב גדולה שימשוך את המבט לקרקע, ומשם יוכלו לראות את הגודל, הגובה ועוצמה של המבנה שמעליו.
בלובי כניסה רציתי שירגישו שנכנסים בכפיפת קומה, ולכן כל החלק למטה חשוך יותר ובנוי מאבן. ורק השלישי העליון מואר ומכניס אור מגופי תאורה מוסתרים.
מקוה שנהנתם, ולהתראות בפרוייקט הבא.
אבי אשר | אדריכלות ועיצוב פנים לבתי כנסת
______________________________________________________
וידאו קצר וקולע, על "התהליך עיצוב בית כנסת" | פרק 6:
צפיה מהנה:
הטופ שבעיצוב | בית הכנסת ש-2000 שנה לא היה כמוהו בעולם!!
בסדרת פרקים, האדריכל אבי אשר משתף אותכם בכל תהליך העיצוב וסודות העיצוב של בניית בתי כנסת ומבני ציבור, בארץ ובחו"ל.החל מחלוקת החלל, אתגרי העיצוב, בחירת חומרים...
youtu.be
הטופ שבעיצוב | בית הכנסת ש-2000 שנה לא היה כמוהו בעולם!!
בסדרת פרקים, האדריכל אבי אשר משתף אותכם בכל תהליך העיצוב וסודות העיצוב של בניית בתי כנסת ומבני ציבור, בארץ ובחו"ל.החל מחלוקת החלל, אתגרי העיצוב, בחירת חומרים...
youtu.be
לינק לצפיה בוידאו של כל הסדרה בגוגל דרייב, לחצו כאן :