איך מתמודדים עם ביקורת במקום העבודה

כולנו היינו שם. הבוס נותן משוב שלילי במהלך הערכת העובדים, או שעמית לעבודה מעביר ביקורת קשה על מצגת שעבדנו עליה חודשים.
ביקורת יכולה להיות קשה להתמודדות, אבל היא גם יכולה להיות מתנה. ללא משוב בונה, אי אפשר לשפר את הביצועים שלכם ולהשתפר. הבחירה כיצד להתמודד עם ביקורת שלילית היא שלכם, גם אם הביקורת נאמרה בצורה פחות נעימה.
מצאתי באתר Forbes חמש דרכים בריאות להתמודד עם ביקורת בעבודה שיעזרו לכם רק לצמוח ממנה:

1. פתיחות
הצעד הראשון להפיק תועלת מביקורת בעבודה הוא להיות פתוחים אליה. הקשיבו באופן פעיל למה שנאמר וקחו זמן לעכל את המידע. אל תקפצו למסקנה שהאדם המבקר רוצה להכשיל אתכם. במקום זאת, בחרו להניח שהוא כנה ובעל כוונות טובות. גם אם המשוב אינו טקטי, אין זה אומר שהוא אמור לפגוע. חזרו על המשוב כדי לוודא ששניכם מדברים על אותו דבר. זה נותן לכם יותר זמן "עיכול" ונותן לכם את האישור שהבנתם אותו נכון. ותמיד זכרו להודות על המשוב, בלי קשר לתוכנו.
2. שפת גוף
היו מודעים לשפת הגוף שלכם. הקפידו לפתוח את הזרועות (לא לשלב ידיים במגננה) וליצור קשר עין. האטו את הנשימה כדי להפחית את רמת הלחץ ולתת לרגש שלכם הזדמנות להסתדר לפני שאתם מגיבים. נסו לשמור על שפת גוף פתוחה וכתפיים רגועות. התמודדות עם ביקורת בעבודה יכולה להיות מאתגרת, ושפת גוף פתוחה תגרום לכם להרגיש פחות מתגוננים.
3. שאלות הבהרה
ברגע ששניכם מבינים את המשוב, שאלו שאלות הבהרה. האם אתם מסכימים עם הדברים, או שמא זו הפתעה מוחלטת עבורכם? זכרו כי מדובר בשיחה דו-כיוונית, ובידיכם האפשרות לקחת את השליטה בשיחה.
כמה שאלות אפשריות יכולות להיות:
  • באיזה הקשר ראית את הנקודה הזו?
  • אתה יכול לתת לי דוגמה?
  • מה אתה מציע שאעשה אחרת כדי לשפר?
4. קבעו מעקב
תכנון שיחת המשך יוכיח למנהל שלכם שהקשבתם, ואתם רציניים בשיפור הדרך שלכם. הכינו לעצמכם רשימת שלבי פעולה, אסטרטגיית התקדמות, ושתפו בה את המנהל בפגישה. זו הזדמנות נהדרת לפתח קשר נוסף עם המנהל ולגרום לו להרגיש שותף לתהליך. זאת גם הזדמנות מצוינת להציג טיעון רציונלי אם היתה נקודה במשוב שאתם לא מסכימים איתה. על ידי הצגת הדברים ללא כעס או מגננה, תוכליו לעזור לאחרים להבין את נקודת המבט שלכם.
5. שתפו את המשוב
מצאו לכם מנטור, קולגה או יועץ ושתפו איתם את המשוב. זאת דרך טובה לקבל נקודת מבט שונה ממישהו שאתם סומכים על דעתו. שאלו אותם אם הם מרגישים שהדברים נכונים.

לסיכום,
משוב קבוע במקום העבודה זהו תהליך בריא. אם אתם רגישים במיוחד בקבלת ביקורת, כדאי לכם להבין מדוע. זה יכול לנבוע מחוסר ביטחון עצמי או חסרונות שאתם חושבים שיש לכם (לא תמיד בצדק). כדאי לקחת בחשבון גם מיהו נותן המשוב. האם זה מישהו שאתם מכבדים את דעתו? האם הוא מעוניין לעזור לכם להתפתח, או שהוא חולם על המקום שלכם? כך או כך, תמיד השתדלו להישאר רגועים, להתמקד בעובדות ולהמשיך הלאה.
על המחבר
ברכי ש
ברכי שפירו - מומחית בליווי נשים חרדיות למציאת עבודה

קצת עלי,
צמחתי מפיתוח תוכנה, אבל מעבר לפיתוח מאד אהבתי תמיד את העבודה עם האנשים.
אחרי מספיק שנים בהייטק - עברתי לצד השני כמגייסת, ליויתי תהליכי מיון וגיוס, חקרתי את עולם העבודה המשתנה, דבר שהתעצם בעקבות משבר הקורונה ופיתחתי אסטרטגיות מציאת עבודה מתקדמות.

אחרי הניסיון שצברתי בעבודה משני צידי המתרס, אני יודעת שלאישה חרדית יש אתגרים שאין לכל אישה בעולם זה:
השפה, המונחים, הערכים, הקונפליקטים התורניים וההלכתיים - כל אלו מלווים את יומה, את החלטותיה ואת מעשיה. בכל מה שאני עושה - אני מאמינה בקידום ציבור הנשים שלנו מתוך שמירה על כל אלו.
הדרך שלי היא קידום נשים חרדיות להצלחה, כל אחת מן המקום שבו היא נמצאת.

כיום אני מביאה את הידע הטכנולוגי שלי והניסיון הרב בגיוס במגוון תחומים לעבודתי היומיומית בליווי נשים חרדיות למציאת עבודה.
יחד אנחנו בונות אסטרטגיה לניהול תהליך מציאת העבודה, עובדות על כתיבת קו"ח איכותיים, מתרגלות איך לפנות למגייסים באופן שיגרום להם לענות ולהתרשם, להתראיין במקצועיות ובביטחון עצמי ולעשות את כל ההשתדלות כדי למצוא משרה טובה ומתאימה בעז"ה.

תגובות

דרך חכמה,
השאלה היא האם יש מישהו שעד כדי כך שולט ברגשותיו ויכול ליישמה בשעת מעשה.
 
דרך חכמה,
השאלה היא האם יש מישהו שעד כדי כך שולט ברגשותיו ויכול ליישמה בשעת מעשה.
באופן אישי יכולה לומר שהיו לי סיטואציות שהשתמשתי בדרך הזו.
ככל שיודעים לזהות מצב באופן תיאורטי, ככל שמודעים לסיטואציות שעשויים להיתקל בהן בדרך - יהיה יותר קל לשלוט במצב בזמן אמת. ידע הוא כוח.
תקוותי במאמר הזה לעורר את הנושא, בתקוה שאם מישהו יהיה בעמדת קבלת ביקורת - הוא ייזכר בדברים ויוכל ליישם אותם.
 
באופן אישי יכולה לומר שהיו לי סיטואציות שהשתמשתי בדרך הזו.
ככל שיודעים לזהות מצב באופן תיאורטי, ככל שמודעים לסיטואציות שעשויים להיתקל בהן בדרך - יהיה יותר קל לשלוט במצב בזמן אמת. ידע הוא כוח.
תקוותי במאמר הזה לעורר את הנושא, בתקוה שאם מישהו יהיה בעמדת קבלת ביקורת - הוא ייזכר בדברים ויוכל ליישם אותם.
@ברכי ש אני מבינה שאת מדברת יותר על תהליך מסוים של משוב שמקובל במקומות עבודה מסוימים, ופחות על ביקורת שמגיעה בצורה אמוציונאלית מלקוח לא מרוצה.
 
@ברכי ש אני מבינה שאת מדברת יותר על תהליך מסוים של משוב שמקובל במקומות עבודה מסוימים, ופחות על ביקורת שמגיעה בצורה אמוציונאלית מלקוח לא מרוצה.
גם וגם.

במקרה של לקוח לא מרוצה - החליפי את "מנהל" ב"לקוח" - שקפי לו את הביקורת, ודאי שהבנת אותה והיא עניינית (פרץ אמוציונאלי ללא סיבה מקצועית מספקת לא צריך לגרום לך לשנות דברים, מקסימום להכיל ולהמשיך הלאה לתת שירות טוב), וקבעי דרך פעולה לשיפור התוצאה.

בהצלחה!
 

לוח מודעות

More from ברכי ש

שתף את המאמר

למעלה