מה לקחת לדרך
יש לזכור שלא נוחתים בקייב ומדובר בנסיעה ארוכה, בדרך כלל יותר מ24 שעות (מהנסיעה לנתב"ג עד ההגעה לאומן ולהיפך) ולפעמים גם הרבה יותר.
בגלל זה חוץ מהדברים הנצרכים לאומן לימי החג, הדרכון והכרטיס טיסה וכל מה שהיינו רגילים לקחת כל שנה, יש להוסיף גם את הדרכים.
צריך לקחת אוכל לדרכים הארוכות, וגם לחשוב מה תעשו כל הדרך (ספרי מהדורת "ובלכתך בדרך" וכדו'), סידור עם "סליחות" בתא הטו"ת (כנראה תתפללו שחרית בדרך) מגבת זמינה למקווה (שלא תצטרכו לחטט במזוודה) וכו'
מומלץ לא לקחת מידי הרבה תיקים לדרך, בפרט אם נוסעים ברכבת (אבל לא רק...), כל תיק שתקחו אתכם תצטרכו לסחוב איתכם כל הדרך (חוץ מהמחיר שתשלמו עליו לחברת התעופה), מה שכן לוקחים מומלץ שיהיה ארוז באופן שקל לסחוב ולהתנייד, גלגלים נוחים למזוודות, תיקי גם שאפשר להלביש על הגב, תיקים עם ידיות תקינות, וכו'.
מומלץ מאד להדפיס את כרטיסי הרכבת, (בדרך כלל חובה שיהיה מודפס) ולהצטייד בדף עם כל הפרטים על הנסיעה (תחנה, כתובת, שעה מדוייקת, מספר קו, וכל דבר שיכול לעזור בשעת מעשה). [בפרט אם הכרטיס לא בדיוק מהתחנה שאתם מתכוונים לעלות בה]
בנסיעה עם ילד שצריך נוטוריון חובה להצטייד בטופס נוטוריון.
pexels-pixabay-159148.jpg

הרכבות ברומניה
בינתיים אין רכבת שעוברת את הגבול מרומניה לאוקראינה, יתכן ועד ראש השנה כבר יהיה רכבת לראחיב (משם יש רכבות לויניצה ועוד).
בתוך רומניה יש בלילה רכבות שינה עם חדרים, דומה לרכבות באוקראינה, מבוקרשט יש רכבות רבות ליאס - פחות מ7 שעות נסיעה, ברכבת בלילה (רכבת אחת) יש אפשרות גם למיטות, יש רכבת שינה אחרי 7 בערב לקישינב, כ12 שעות, וב9 בערב רכבת שינה לסיגעט, 13 שעות.
כמו כן יש רכבות רבות לסוצ'אבה, פחות מ6 שעות נסיעה, ב22:30 בלילה זה רכבת שינה.
משאר הערים ברומניה גם יש רכבות, רק שהחיסכון יותר קטן.
תחנת הרכבת הגדולה בבוקרשט היא בוקרשט צפון
ברומניה אין אפשרות של בחירת מקום ברכבת.

איך מזמינים כרטיסי רכבת
איפה מזמינים

בדרך כלל מומלץ להזמין כרטיס מראש, בפרט אם רוצים חדר שלם וכדומה.
יש כרטיסים שאי אפשר או לא מומלץ לקנות מראש, כל כרטיס אפשר לקנות בקופה (קאסע) בתחנה.
לא בכל תחנת רכבת יש קופה, יש מקומות שיש בהם מכשיר אוטומטי לרכישת כרטיסים, יש ארצות שאם לא היתה אפשרות לקנות כרטיסים בתחנה מותר לעלות לרכבת בלי כרטיס ולרכוש כרטיס מהפקח ברכבת.
קניה במקום בדרך כלל יקרה יותר מקניה מראש.
הכי מומלץ זה לקנות ישירות מהאתר הרשמי של החברה, להלן האתרים:
האוקראיני:
הסלובקי:
ההונגרי:
הרומני:
להזמנת כרטיסים לנסיעות בתוך רומניה:
להזמנת כרטיסים מרומניה אל מחוצה לה:
הפולני (PKP):
חברות פולניות:
יש עוד חברות שעובדות בפולין.
סוכן פולני (עם אפשרות לקניית כרטיסים לאוקראינה):
האוסטרי (OBB):
הצ'כי:
https://www.cd.cz/esho חברת רגיוג'ט (אוסטריה צ'כיה ועוד): [URL unfurl="true"]https://regiojet.com/
p/[/URL]
במשך השנה החולפת מטעמי אבטחה נחסם האתר האוקראיני לכל מיני ארצות, בפועל מפה בארץ אין אפשרות להיכנס לרכישת כרטיסים באתר הרכבת האוקראיני (זה כותב "שגיאה"), ואין אפשרות לקנות כרטיסים שחוצים את הגבול באתרי הסוכנות.
האפשרות הראשונה בשביל לקנות כרטיסים זה לשנות את הVPN במחשב לכתובת של מדינה שאפשר להיכנס ממנה לאתר האוקראיני (אוקראינה והרבה ממדינות אירופה), באופן כזה האתר האוקראיני אמור לפעול בלי בעיות.
עוד אפשרות זה להכניס סים אוקראיני עם נפח גלישה מספק (רק שזה עולה יקר כמו שימוש מחו"ל).
כרטיסים לרכבות פנימיות באוקראינה אפשר לקנות אצל סוכני כרטיסים שמוכרים כרטיסי רכבת אוקראינים.
לרכבת מפשמישל לויניצה אפשר להזמין כרטיס בחברת רגיוג'ט בהזמנת כרטיס מקרקוב קטוביץ ז'שוב לויניצה עם החלפה בפשמישל, החיסרון של זה זה שאין אפשרות לבחירת מקום.
ההזמנה באתר האוקראיני מוגבלת ל4 כרטיסים בהזמנה.
באתר האוקראיני יש כמה חברות סליקה, כל אחד מהם מתאים לכרטיסי אשראי אחרים, יש כאלה שהתלוננו על כך שבקניה אצל האוקראינים הם נדרשו להקיש קוד שהגיע דווקא לטלפון אוקראיני.
הסוכן המומלץ לקניה זה "אינפובוס" מומלץ לבצע הרשמה, המחיר ביורו וקצת יקר יותר מחלק מהסוכנים האחרים, סליקה נוחה, ובדר"כ מקבלים חזרה את ההפרש במבצעים שלהם (נקודות על כל קניה לקניה הבאה):
יש עוד סוכנים אוקראינים, כל אחד והמעלות שלו, מהזול ליקר:
(זה לא כולם)

תהליך הזמנת הכרטיס, בחירת המקום, והתשלום
ברכבות בהם יש אפשרות לבחירת מקום (כמו באוקראינה) תראו תמונה של שרטוט של הקרון ותבחרו את המקומות, (שימו לב שכל חברה מציגה את השרטוט אחרת, בעיצוב שלה, ותתרגלו לקרוא את השרטוט והסימונים (איפה זה חדרים ואיפה לא, מה למעלה ומה למטה) של החברה שתתרגלו להזמין דרכה).
צריך לעשות חיפוש לפי תחנת המוצא ותחנת היעד (באוקראינית או אנגלית, גם אם האתר באוקראינית, כשתכתבו באנגלית הוא יבין אותכם) ותאריך (יש אתרים בהם אי אפשר לבחור תאריך כשמופעל תרגום לעברית, בטלו את התרגום תבחרו תאריך ותתרגמו בחזרה) ולבחור רכבת מרשימת התוצאות, למלאות פרטים (שם ותאריך לידה) לבחור הנחות (למשל נוער) ולשלם.
אם יש בחירת מקום תבחרו אחרי בחירת הרכבת את הקרון שאתם רוצים ואחרי זה את המושב שאתם רוצים.

מחירים והנחות
התעריפים באוקראינה הם קבועים, אך משתנים לפי הימים בשבוע, בסופ"ש (שישי - ראשון) המחירים יקרים יותר ב15%, יש ימים מסוימים בהם יש הנחה של 10% סה"כ יתכן הפרש של 25% בין הימים - לאותה רכבת ואותה מחלקה.
תעריף נוער באוקראינה הוא 25% הנחה.
עד גיל 4 אין צורך בקניית כרטיס אם לא תופסים מקום.
יש מקומות במזרח אירופה עם הנחה לנוער של עד 50%.
יש מקומות שכרטיס לילד קטן אפילו שזה בחינם חייבים לקנות כרטיס נסיעה (במקומות אלה בציון הגיל זה לא עולה כסף, לפעמים צריך גם לאשר שלא יתפוס מקום) (באוקראינה אין אפשרות להדפיס כרטיס בלי לשלם עליו).
במקומות רבים במזרח אירופה המחירים עולים לפי הביקוש, ויכולים להכפיל את עצמם ויותר.
תעריף נוער הוא עד גיל 14 (לא 18) יש מקומות שיש גם הנחה מסוימת בין גיל 14 ל18.
יש ארצות שיש בהם הנחה להורים הנוסעים עם ילדים.

נסיעה בלי אינטרנט.
בשביל להסתדר בנסיעה לא חייבים לנסוע עם מכשיר שיש בו אינטרנט, כמובן שאם תבחרו לנסוע בלי אינטרנט (חוץ מהסייעתא דשמיא) תצטרכו לברר כל דבר יותר טוב ולהיות מוכנים יותר לדרך, תוכלו פחות להסתמך על מה שתבררו שמה (גם אם תסעו עם אינטרנט מומלץ לברר הכל מראש).
תרשמו לעצמכם לפני שאתם יוצאים את כל מה שאתם צריכים לדעת, עם מה שיותר פרטים, תבררו הכל, תציינו את כל הפרטים החשובים, תדפיסו הכל, ותצאו לדרך... אפשר גם להדפיס צילומי מפות מגוגל מאפס עם הסבר איך ללכת, לברר כתובות וטלפונים מראש, להדפיס את כל כרטיסי הרכבת, טיסה, וכו' - (ויש הרבה שעושים את זה).
כמובן, שאם תמיד ממליצים לנסוע לבד ברכבת רק למי שיודע שהוא יודע להסתדר, במקרה כזה זה עוד יותר חשוב, וקחו בחשבון שלא תוכלו לדעת על עיכובים וכדו' (מה שלא קורה כזה הרבה, וגם אם כן זה לא אחרת מטיסה).
ודבר נחמד שיסייע לכם "קו אייקול" 079.584.0000 שלוחה 6 תרגומן קולי מכל מיני שפות.
צ'ק אין - עם קצת מאמץ תמצאו איפה לבצע את הצ'ק אין לחזור, אבל יש אפשרות לבצע צ'ק אין חודש מראש (במקום רק 24 שעות מראש כשאתם כבר באמצע הדרך) בתשלום מועט או בבחירת מקום (לפעמים זה בכל מקרה מגיע בחבילה שקניתם עם המזוודה וכו'), יש חברות תעופה שאין צורך לבצע צ'ק אין מראש או שבתשלום קטן קונים אפשרות של צ'ק אין בשדה התעופה. - שווה לבדוק את האפשרויות.

בעז"ה יהיה בתגובות סיכום עדכני של מסלולי הרכבות הרלוונטיים באוקראינה.
לכל ענייני הנסיעות פנים, התארגנות בקבוצות, מידע עדכני, מידע על אפשרויות הזמנת כרטיסי רכבת באוקראינה, ועוד, ניתן בין היתר להתעדכן כאן
pexels-mark-plötz-2790396.jpg


צאתכם ובואכם לשלום

"אחלי שאזכה לראות אור בהירות הדרך שאתם נוסעים עליו אלי"