בתקופה האחרונה מדובר רבות אודות אפשרות הכניסה של המוסדות החרדיים לאופק חדש, אחד הדברים שצריך לבדוק האם אופק חדש נועד לצורך שיפור שכר המורים או לקידום החינוך וההוראה או בבתי הספר? או לחלופין גם וגם?

מחקרים הוכיחו שהעלת שכר לא תמיד זו שתשפר את איכות ההוראה ותמנע שחיקה אך בהחלט יכולה לעזור לשמירה ולעידוד הקיים, אם נסתכל על הרפורמה רק לשיפור שכר אנו נחטא אל האמת ונפסיד את ההזדמנות לעשות שינוי של ממש בהוראה ובחינוך ילדי ישראל.

בעוד במגזר הכללי והממלכתי עברו מזמן לרפורמת אופק חדש במגזר החרדי מדובר שכעת הרשתות מוסדות המוכש"ר יצטרפו בעזרת ה' לרפורמה, כעת עלינו לבדוק את הצורך ברפורמה, מה היא נותנת למורים ולתלמידים ומה היא דורשת ובמקביל מה תהיה ההשפעה בשכר למורים בדומה למגזר הכללי.

מצד אחד יש שיאמרו שטוב שנכנסים רק כעת לאחר שכבר עברו את חבלי הניסוי והתהיה של המשרד בהטמעת אופק חדש ויש שיאמרו שמאוחר מידי, מצד שני אין ספק שדבר בעיתו מה טוב וכעת ישנה הזדמנות פז להטמעת הרפורמה במגזר החרדי.

בשונה מתלמידי התורה לבתי הספר לבנות יהיה קל יותר ההטמעה של רפורמת אופק חדש היות והן רגילות במורות מקצועיות וימים חופשיים למורות אך זה גם ידרוש ממורות להישאר יותר שעות בבית הספר מה שיקשה למורות עם סידור לילדים (רק שבמשך השנים האלו נכנסו גם צהרונים עד כתה ג' למוסדות חרדיים ופטרו בחלקם את הבעיה).

לעומת זאת התת"ים שרגילים למורה מחנך אחד בכיתה שמלמד את כל המקצועות (או במקרה הטוב ישנו שרייבר שמלמד אחר הצהריים לימודי חול) וללא יום חופשי יהיה קשה יותר ויצטרכו חשיבה וסיוע בבניית מערכת שעות נכונה.

וכעת לעצם הרפורמה, בעיקרה נבנתה בשיתוף עם הסתדרות המורים להעלת שכר בשונה ממה שהיה עד אז ובתמורה לנתינה של תוספת מצד המורה ופיתוח מקצועי לצורך קידום בדרגה.
אולם בתתי הסעיפים וכפי שכתבו אחר כך שרי ומנכלי החינוך לאורך השנים הרפורמה נתנה הזדמנות לשיפור מערכת החינוך על ידי שעות לימוד פרטניות ושעות שהיה למורים.

אם בעבר למורה שהיה עמוס עד מעל הראש לא היה אפשרות לשיח אישי עם תלמידים, לפגוש הורים, לשבת להכין חומר ובדיקת מבחנים הרפורמה הייתה ההזדמנות שלו וממילא זה השפיע על מערך ההוראה ועולמם הרגשי, החינוכי והלימודי של התלמידים ועל כל הכיתה והמוסד.

וכאן אנחנו צריכים לנצל את ההזדמנות לבניה נכונה של מערכת השעות ומתן מענה לכלל עובדי ההוראה, התלמידים וההורים.

בטרום רפורמה מורה עבד ביסודי בחלקיות משרה של 30 שעות לא-ו ו24 שעות לז-ח (נתייחס רק למוסדות יסודי של א-ח ולא לחטיבות הביניים). במסגרת זו המנהל יכל לתת למורה שעות חלון וישיבות צוות ללא תמורה ושכר על שעות אלו בשונה מהסכם אופק חדש בו אין יותר שעות חלון וישיבות ללא שכר, מצד שני נתנו זמן לדברים אלו, מורה יוכל לפגוש מורה מקביל לבניית תכנית עבודה משותפת, לצפות בשיעורים, לשבת לשיחה עם היועץ/רכז/מנהל/הורה/מדריך בתוך שעות העבודה כשיש לו לצורך כך שעות חלון בתשלום (שהיה), מורה יוכל לשבת עם תלמיד/ים לשיח רגשי חברתי, לתגבור לימודי ויקבל תשלום על כך.

גם בנושא פיתוח המקצועי בכדי להתקדם בדרגה (ולהעלות את השכר) מורה יהיה חייב להשתתף כל שנה בהשתלמות לפיתוח מקצועי וצבירת שעות לקידום בדרגה, מה שניתן למורה תמריץ לביצוע וממילא יקדם את איכות ההוראה שלו. (בשונה מבעבר שמורה שהגיע למקסימום גמולים לא היה לו אינטרס ללמוד עוד).

אבל מה? דבר זה דורש מהמנהל והצוות להיערך בהתאם ולהבין את ההזדמנות שישנה כעת ולהתייחס אליה בהתאם, זה לא סוד שאנשים לא אוהבים לצאת מאזור הנוחות שלהם, לשנות הרגלים, לעבוד יותר שעות ולמצוא פתרונות ואלתורים במבנה לצורך למידה פרטנית, (חדר מורים לא מיועד ללמידה פרטנית ומיועד לתת למורים מענה לצרכיהם ברוגע וללא תלמידים ששוהים שם).

מהניסיון בהרבה כיתות ישנה התרופפות בזמן מילוי מקום או מורה שמלמד לימודי חול בזמן שהמחנך לא נמצא, דבר שראוי לקחת בחשבון בבניית המערכת, גם להשאיר תלמידים ללמידה לאחר זמני הלימודים לא תמיד מתאים (במיוחד שתלויים ההסעות וכדו'). במקביל להוציא תלמיד לקידום בגמרא למשל על חשבון חומר אחר זה גם בעייתי, כך שישנם שמעדיפים לא לגעת ולא לשנות.

אם נבנה נכון ונפזר את שעות השהיה והפרטני לאורך כל היום, כך שבזמן שמורה מקצועי בכיתה המחנך נמצא בתלמוד תורה זה יהיה פתרון winwin מעולה לכולם, למורה יהיה זמן לנוח מהוראה פרונטלית מול 30 תלמידים, יהיה לו זמן לקידום וטיפול, לתלמידים יהיה גיוון ובמקביל תהיה משמעת בכיתה.

שעות השהיה נועדו עד שעתיים שבועיות לישיבות עבודה וישיבות צוות והשאר לבדיקת מבחנים (ויש זמן להוסיף הארה לתלמיד על השקעה ומאמץ), להכנת חומרים, לשיח עם הורים בטלפון או במפגש פא"פ (איזה שינוי יהיה שנוכל להרים במהלך השבוע טלפון חיובי להורים ונגרום לכך שלא כל פעם שיראו טלפון מהת"ת לחץ הדם שלהם יעלה מה כבר קרה עם הבן שלי? אלא טלפון של נחת, רק רציתי לעדכן שהבן שלך השבוע התפלל כל כך יפה, הרבה נחת).

שעות פרטניות נועדו ללמידה פרטנית בקבוצות קטנות של 1-5 תלמידים, שימו לב שאת מה לעשות בשעות אלו ועם מי ללמוד קובע המנהל (אך יכול בהחלט לתת למלמד את האפשרות לבחור) ויש לתעד אותם מתי ועם מי ומה למדנו / עשינו.
זה יכול להיות בצורה פרטנית לתלמיד או בהתאם לצרכי הכיתה או המוסד, לדוגמא יש כעת מבחן ארצי בנושא מסויים לכתה מסויימת המנהל יכול להחליט שכל המורים מתגייסים לכך, יש מורה שיודע טוב קריאת התורה וההפטרה המנהל יכול לבחור שיכין תלמידים לבר מצוה, או למשל הכנת תלמידים למבחנים בישיבות לא תהיה הבעיה רק של המחנך של כתה ח' או צורך בצורה פרטי אלא מערכתי. וכך גם בכיתה עצמה המורה לוקח תלמיד אחד או עד חמישה תלמידים בזמן שמורה אחר מלמד ולומד איתם את אותו החומר כך שלא יפסידו חומר לימודי אחר וזה יכול להתבצע גם בתוך הכיתה בעבודה בקבוצות קטנות.

למעשה הרפורמה נותנת לנו הזדמנות פז לקידום האקלים החינוכי במוסד, קידום לימודי, קידום חברתי ומתן זמן למורה לדברים שהיה עושה עד היום על חשבון זמנו הפנוי.

בנוסף ישנו קידום ושיפור שכר המורים בהתאם לקידום בדרגות, וגם גמולי תפקיד גבוהים יותר מבעבר אם למשל רכז מקצוע זה היה בסביבות 300₪ כעת זה יעמוד על 600₪+, חינוך כתה עמד על 500₪ (בניכוי גמול הכשרה) כעת זה יהיה בסביבות 1000₪ ויותר.
כל קפיצה בדרגה (לאחר תקופה של מס' שנים בהתאם לדרגה ושעות פיתוח מקצועי) תעלה את השכר בכמה אחוזים טובים, דבר שיעודד ויחייב את המורה להשתתף בהתפתחות מקצועית תמידית ולחדד באופן קבוע את מיומנויות ההוראה שלו.

אבל כפי שנאמר זה יגרום לצורך בשינוי הרגלים התפיסות קיימות, תגבור כח אדם, חשיבה איזה מקצועות לתת למורים נוספים ובאיזה שעות, המחנך יצטרך להיות אחראי על יותר מורים בכיתתו.

גם התלמידים יצטרכו להתרגל למספר מורים שונים בכיתה, ומערכת שעות שונה. אבל אולי זה יגרום לגיוון לתלמידים, לא לראות כל היום את אותו המורה (כמו שקיים כבר אצל הבנות) או לחלופין תלמיד שלא מסתדר עם מורה מסויים ימצא פתרון אצל מורה אחר ולא ימצא את עצמו כל היום מתוסכל, הם גם ימצאו אותם מדברים על נושאים נוספים מעבר ללימוד כמו מה שלומם וכיצד הם מרגישים בכיתה, בבית או עם חברים.

באנגלית יש משחק מילים בין המילה change שממעותה שינוי למילה chance שמשמעותה הזדמנות, אם נצליח להבין את ההזדמנות שיש לכולנו בשינוי העומד לפנינו ונשלב כוחות יחד אולי בהתחלה זה יהיה קשה אבל נתגבר ונצליח ונגיע בעזרת ה' לאופק חדש וטוב לכולם להורים, לתלמידים ולמורים.


בהצלחה לכולנו בחינוך ילדי ישראל!