2 שאלות לתותחי הדקדוק

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
תהילים ה, ה: לא יְגֻרְךָ רע - הרי"ש בשוא נע למרות שהיא אחרי תנועה קטנה (קובוץ)
תהלים צא, יב: על כפיים יִשָּׂאוּנְךָ - הנו"ן בשוא נח, למרות שהיא אחרי תנועה גדולה (שורוק)

מי יודע מדוע ולמה???
 

feel-הרמוני

משתמש מקצוען
לגבי ישאונך - שווא נע בא אחרי תנועה גדולה בלתי מוטעמת.
אחרי תנועה גדולה מוטעמת יכול לבוא שווא נח, כמו: תספֵּרְנה.
ודרך אגב, בדיוק בימים אלה נתקלתי בעוד כמה חריגים תוך כדי עימוד סידור, ולא הבנתי את פשרם. רק לאחר ששאלת נזכרתי בכלל הזה.
 

קול-התור

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
נכון. גם טעמי המקרא משתתפים במשחק: סוף פסוק או אתנחתא גורמים לעיתים לשינוי מקום הטעם וממילא להגדרת ההברה.
 

מאיר14

משתמש מקצוען
עימוד ספרים
לגבי התיבה "יגרך", יש מתג (געיא) אחר הגימ"ל, ולכן השוא נע.
ולענין התיבה "ישאונך", מי אמר לך שהשוא נח?
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
נכתב ע"י מאיר14;248053:
לגבי התיבה "יגרך", יש מתג (געיא) אחר הגימ"ל, ולכן השוא נע.
ולענין התיבה "ישאונך", מי אמר לך שהשוא נח?

אליהו פריד אמר לי, וכך מופיע בתנ"ך סימנים.
אבל תודה רבה על התשובה לגבי יגֻרך - באמת לא שמתי לב שיש שם מתג...
מעוף - גם אני שכחתי את הכלל הזה... תודה!
 

געוואלדיג

משתמש צעיר
עימוד ספרים
"יגרך", עיין במנחת שי שהוא חסר, ואם כן אין הקובוץ תנועה קטנה. וזה ידוע ומפורסם שהקובוץ הוא לאו דוקא תנועה קטנה, וכגון הללוהו במינים "ועגב" שאין הג' דגש על אף שבא אחרי קובוץ, ועוד.
"ישאונך", הנה הנו"ן הוא מאותיות האמנתיו הנוספות, וללא הנו"ן יש לומר ישאוך, ואין כאן מקום לחצי תנועה (שוא נע).
כלל אומַר, לפעמים יש להסתכל על לב הדברים ולא רק על הכללים היבשים, כמו מתג או ת"ג או טעם. כי כל אלה אינם כי אם 'מפרשים' אבל לא טעמים בפני עצמם.
 

חיטובים

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
'ישאונך' היא מילה מלעילית אמיתית (להבדיל מנסוג אחור), ולאחר ההטעמה אין מקום לשוא נע.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
תוספת לדברי טעם שנאמרו בעניין "יגרך" - השרש הוא גור והכתיב כאן חסר וי"ו.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכד

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד לוּלֵי יְהוָה שֶׁהָיָה לָנוּ יֹאמַר נָא יִשְׂרָאֵל:ב לוּלֵי יְהוָה שֶׁהָיָה לָנוּ בְּקוּם עָלֵינוּ אָדָם:ג אֲזַי חַיִּים בְּלָעוּנוּ בַּחֲרוֹת אַפָּם בָּנוּ:ד אֲזַי הַמַּיִם שְׁטָפוּנוּ נַחְלָה עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ:ה אֲזַי עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ הַמַּיִם הַזֵּידוֹנִים:ו בָּרוּךְ יְהוָה שֶׁלֹּא נְתָנָנוּ טֶרֶף לְשִׁנֵּיהֶם:ז נַפְשֵׁנוּ כְּצִפּוֹר נִמְלְטָה מִפַּח יוֹקְשִׁים הַפַּח נִשְׁבָּר וַאֲנַחְנוּ נִמְלָטְנוּ:ח עֶזְרֵנוּ בְּשֵׁם יְהוָה עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:
נקרא  6  פעמים

לוח מודעות

למעלה