שיר תפילת רבקה

מ"ם

משתמש סופר
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
"זה עומד בזוית זו ומתפלל וזו עומדת בזוית זו ומתפללת.
ויעתר לו. ולא לה, שאין דומה תפילת צדיק בן צדיק לתפילת צדיק בן רשע".

(רש"י)

*

זו שוב אני, אלוקַי
רבקה בת בתואל, שפחתך
כבר עשרים שנה בעורקיי
זורמת רק אמונתך

את אופיי אתה כבר מכיר
לעצמי דבר איני מבקשת
בעלי הצדיק בפינה מול הקיר
לכן גם אני כאן לוחשת

בטוחה אני בהשגחתך
איני מתרעמת על גורלי
אך הבטחת לְאברהם עבדך
שיהיה לו זרע מבעלי

לכן יהי רצון מלפניך
מבקשת אני ממרחק
אם טובה תפילתי בעיניך
היעתר לתפילתו של יצחק...

(אורי הולצמן)
 

מ"ם

משתמש סופר
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
ודאתינן להכי,
אולי יש לפרש את דברי רש"י להיפך ממש מהמקובל, בהקדים:

מצינו בגמרא סיפור על אבא חלקיה שהתפילה של אשתו התקבלה לפני תפילתו (בגלל שהיא נותנת לעני לחם מוכן והוא נותן כסף לקנות בו), וכיצד ידעו חכמים שתפילתה נענתה קודם? כי ענן הגשמים הגיע מהכיוון שלה ולא מהכיוון שלו.

ויש לשאול: שם הייתה משמעות לכך שתפילתה נענתה. אך כאן, איזו משמעות יש לעובדה שתפילתו נענתה קודם? הרי שניהם התפללו, ורבקה הרתה לבסוף, אז מהי המשמעות שתפילתו נענתה ולא תפילתה? האם התורה מגלה לנו סודות מלמעלה רק כדי שנדע שתפילת צדיק בן צדיק קודמת לתפילת צדיק בן רשע?


אלא שיש לכך משמעות. המשמעות היא, שליצחק אמר הקדוש ברוך הוא להפסיק להתפלל, כי נעתר לו. דבר שלא נאמר לרבקה...

כי הנה ידוע שהסיבה שהאמהות היו עקרות היא כי הקדוש ברוך הוא מתאווה לתפילתן של צדיקים ורצה שיתפללו אליו...

ושימו לב שברש"י הקודם מסביר רש"י (על אותן מילים - ויעתר לו) - שויעתר הוא לשון ריבוי, ומביא פסוק להוכחה "נעתרות נשיקות שונא", דומות למרובות והן למשא...

ובהמשך לזה אומר רש"י: ויעתר לו ולו לה, ליצחק אמר הקדוש ברוך הוא להפסיק להתפלל, "רב לך, אל תוסף דבר אלי עוד", פעלת. אך לרבקה לא אמר כן, כי הקדוש ברוך הוא רצה לשמוע את תפילותיה עוד ועוד...

ועל כך אומר רש"י: מדוע לו אמר ה' להפסיק ולו לה? לפי שאינה דומה תפילת צדיק בן צדיק לתפילת צדיק בן רשע! כי התפילות של הצדיק בן הצדיק לא מגיעות למעלת התפילות של הצדיק בן הרשע, ולכן את תפילותיה מחבב הקב"ה במיוחד ומחכה שתמשיך להתפלל!


וכך מדויק, שכל ה"אינו דומה" מתחיל מהנמוך ועובר לגבוה. כגון:

"אינה דומה שמיעה לראיה" - שמיעה אינה מספיק חזקה כמו ראיה.

"אינו דומה שונה פרקו מאה פעמים לשונה פרקו מאה ואחת" - שמאה ואחת זו מעלה מיוחדת.

"אינו דומה מועטין העושין את התורה למרובין העושין את התורה" - שהאחרונים מעלתן גדלה...

אף כאן:

אינה דומה תפילת צדיק בן צדיק, שהיא תפילת צדיק רגילה - לתפילת צדיק בן רשע, שהיא מיוחדת וחביבה ולכן הקדוש ברוך הוא מתאווה לה במיוחד...
 

הדוויג

עורך תוכן ראשי
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
עריכה תורנית
הזכרת לי וורט:

'אף נח מקטני אמנה היה,
מאמין ואינו מאמין שיבוא המבול ולא נכנס לתיבה עד שדחקוהו המים'
(רש"י שם, שם)
(למה באמת אין פה בפרוג פונט של רש"י, אולי זה לא בדיוק המקום לוורטים שכאלה?)

שואלים השואלים: הייתכן? נח?! מקטני אמנה?!?!

עונים העונים:
נח הצדיק האמין בבני דורו שבסוף הם יחזרו בתשובה - אע"פ שהם היו 'קטני אמנה' - והמבול לא יבוא.
וכך צריך לפסק את רש"י;
אף נח - מקטני אמנה היה מאמין,
ואינו מאמין שיבוא המבול, ולא נכנס לתיבה עד שדחקוהו המים'
 

מ"ם

משתמש סופר
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
הזכרת לי וורט:

'אף נח מקטני אמנה היה,
מאמין ואינו מאמין שיבוא המבול ולא נכנס לתיבה עד שדחקוהו המים'
(רש"י שם, שם)
(למה באמת אין פה בפרוג פונט של רש"י, אולי זה לא בדיוק המקום לוורטים שכאלה?)

שואלים השואלים: הייתכן? נח?! מקטני אמנה?!?!

עונים העונים:
נח הצדיק האמין בבני דורו שבסוף הם יחזרו בתשובה - אע"פ שהם היו 'קטני אמנה' - והמבול לא יבוא.
וכך צריך לפסק את רש"י;
אף נח - מקטני אמנה היה מאמין,
ואינו מאמין שיבוא המבול, ולא נכנס לתיבה עד שדחקוהו המים'

פלאי פלאים, בדיוק אמרתי את הווארט הזה בפרשת נח להרב אורי הולצמן דלעיל.
 

א-ירושלמית

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
איור וציור מקצועי
פרסום וקופי
UX UI
D I G I T A L

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
ודאתינן להכי,
אולי יש לפרש את דברי רש"י להיפך ממש מהמקובל, בהקדים:

מצינו בגמרא סיפור על אבא חלקיה שהתפילה של אשתו התקבלה לפני תפילתו (בגלל שהיא נותנת לעני לחם מוכן והוא נותן כסף לקנות בו), וכיצד ידעו חכמים שתפילתה נענתה קודם? כי ענן הגשמים הגיע מהכיוון שלה ולא מהכיוון שלו.

ויש לשאול: שם הייתה משמעות לכך שתפילתה נענתה. אך כאן, איזו משמעות יש לעובדה שתפילתו נענתה קודם? הרי שניהם התפללו, ורבקה הרתה לבסוף, אז מהי המשמעות שתפילתו נענתה ולא תפילתה? האם התורה מגלה לנו סודות מלמעלה רק כדי שנדע שתפילת צדיק בן צדיק קודמת לתפילת צדיק בן רשע?


אלא שיש לכך משמעות. המשמעות היא, שליצחק אמר הקדוש ברוך הוא להפסיק להתפלל, כי נעתר לו. דבר שלא נאמר לרבקה...

כי הנה ידוע שהסיבה שהאמהות היו עקרות היא כי הקדוש ברוך הוא מתאווה לתפילתן של צדיקים ורצה שיתפללו אליו...

ושימו לב שברש"י הקודם מסביר רש"י (על אותן מילים - ויעתר לו) - שויעתר הוא לשון ריבוי, ומביא פסוק להוכחה "נעתרות נשיקות שונא", דומות למרובות והן למשא...

ובהמשך לזה אומר רש"י: ויעתר לו ולו לה, ליצחק אמר הקדוש ברוך הוא להפסיק להתפלל, "רב לך, אל תוסף דבר אלי עוד", פעלת. אך לרבקה לא אמר כן, כי הקדוש ברוך הוא רצה לשמוע את תפילותיה עוד ועוד...

ועל כך אומר רש"י: מדוע לו אמר ה' להפסיק ולו לה? לפי שאינה דומה תפילת צדיק בן צדיק לתפילת צדיק בן רשע! כי התפילות של הצדיק בן הצדיק לא מגיעות למעלת התפילות של הצדיק בן הרשע, ולכן את תפילותיה מחבב הקב"ה במיוחד ומחכה שתמשיך להתפלל!


וכך מדויק, שכל ה"אינו דומה" מתחיל מהנמוך ועובר לגבוה. כגון:

"אינה דומה שמיעה לראיה" - שמיעה אינה מספיק חזקה כמו ראיה.

"אינו דומה שונה פרקו מאה פעמים לשונה פרקו מאה ואחת" - שמאה ואחת זו מעלה מיוחדת.

"אינו דומה מועטין העושין את התורה למרובין העושין את התורה" - שהאחרונים מעלתן גדלה...

אף כאן:

אינה דומה תפילת צדיק בן צדיק, שהיא תפילת צדיק רגילה - לתפילת צדיק בן רשע, שהיא מיוחדת וחביבה ולכן הקדוש ברוך הוא מתאווה לה במיוחד...
א אמת'ע חסידישע ווארט...
 

מ"ם

משתמש סופר
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
א אמת'ע חסידישע ווארט...

ראוי לשקול לפתוח אשכול לווארטים. כתיבת ווארטים היא אמנות בפני עצמה.
יש את סגנון אז נדברו שכולם כאן כל כך אוהבים, יש את הסגנון החרד"לי הנקי והשכלתני, יש את הסגנון המתלהב וכהנה רבות.

כמובן שמעלה ההודעה יהיה חייב להיות מנסח הווארט ולא איזה העתבק מהמייל.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יְהוָה אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יְהוָה לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יְהוָה לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יְהוָה אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  36  פעמים

לוח מודעות

למעלה