תוקפם של פיטורי עובד בעל פה

יהודה מילר

מנהל פורום חשבונאות ומס
מנהל
מנוי פרימיום גולד
חגי, יועץ מס במשרד רואי חשבון מזה 5 שנים, פוטר עקב צמצומים במשרד. הודעת הפיטורים נמסרה לחגי בשיחה בעל פה עמו. לטענת חגי, משלא נמסר לו מכתב פיטורים ביד, אין תוקף מחייב לפיטוריו. האם צודק חגי בטענתו?

הילה פורת, עו"ד, משיבה:
פיטורים הוא מעשה רצוני של המעביד לשים קץ לחוזה העבודה עם העובד והבאת רצון זה לידיעת העובד בצורה ברורה וחד משמעית, בכתב, בעל פה או בהתנהגות (הוא הדין אף לגבי מעשה התפטרות של העובד). מכאן כי פיטורי עובד שנעשו בע"פ הם בעלי תוקף לכל דבר וענין, במידה ולא נעשו בזמן כעס או מריבה עם העובד (שאז המעביד יוכל לחזור בו סמוך מאוד לאירוע).

יתירה מזאת, בע"ב 2226/02 אבוטבול מיטל נ. אוטוויק מרכזי בע"מ (ניתן ביום 20.1.2005, בבית הדין האזורי לעבודה בירושלים), נפסק כי אמירה של מעביד לעובדת "את יכולה לקחת את הרגליים שלך וללכת, אנחנו נסתדר בלעדיך" נחשבת להודעת פיטורים המזכה את העובדת בפיצויי פיטורים. בית הדין קבע כי גם אם לכאורה דברי המעביד נאמרו בשעת כעס, בחינת מכלול הנסיבות מובילה למסקנה כי התובעת פוטרה באמירה מפורשת.

יצוין כי, אמנם עפ"י חוק הודעה מוקדמת לפיטורים ולהתפטרות, התשס"א-2001 (להלן – החוק), מעביד המבקש לפטר עובד חייב לתת לעובד הודעה מוקדמת בכתב באופן שההודעה תציין את יום הוצאת ההודעה ואת יום הכניסה לתוקף של הפיטורים, אך נראה כי אין הדבר גורע מתוקפה של הודעת הפיטורים, שניתנה בעל-פה.

כמובן שבמקרה בו לא יצאה הודעת פיטורים בכתב, עלולה להיות בעיה בכל הקשור לפן הראייתי, דהיינו, במקרה של מחלוקת בסוגיה זו יהיה צורך להוכיח את אקט הפיטורים בדרך אחרת.
הדף עודכן בתאריך 05.09.2012

____________
המאמר באדיבות עו"ד הילה פורת, מנהלת ובעלת משרד עורכי דין הילה פורת ושות' המתמחה במתן שירותים משפטיים מגוונים למעסיקים בתחום דיני העבודה, מנהלת הפורטל "עולם העבודה" ומחברת הספרים : "דיני עבודה – המדריך המלא" ו-"חוזים והסכמים בדיני עבודה".
לאתר האינטרנט של עו"ד הילה פורת: http://www.hilaporat.co.i

.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קמ

א לַמְנַצֵּחַ מִזְמוֹר לְדָוִד:ב חַלְּצֵנִי יְהוָה מֵאָדָם רָע מֵאִישׁ חֲמָסִים תִּנְצְרֵנִי:ג אֲשֶׁר חָשְׁבוּ רָעוֹת בְּלֵב כָּל יוֹם יָגוּרוּ מִלְחָמוֹת:ד שָׁנֲנוּ לְשׁוֹנָם כְּמוֹ נָחָשׁ חֲמַת עַכְשׁוּב תַּחַת שְׂפָתֵימוֹ סֶלָה:ה שָׁמְרֵנִי יְהוָה מִידֵי רָשָׁע מֵאִישׁ חֲמָסִים תִּנְצְרֵנִי אֲשֶׁר חָשְׁבוּ לִדְחוֹת פְּעָמָי:ו טָמְנוּ גֵאִים פַּח לִי וַחֲבָלִים פָּרְשׂוּ רֶשֶׁת לְיַד מַעְגָּל מֹקְשִׁים שָׁתוּ לִי סֶלָה:ז אָמַרְתִּי לַיהוָה אֵלִי אָתָּה הַאֲזִינָה יְהוָה קוֹל תַּחֲנוּנָי:ח יְהוִֹה אֲדֹנָי עֹז יְשׁוּעָתִי סַכֹּתָה לְרֹאשִׁי בְּיוֹם נָשֶׁק:ט אַל תִּתֵּן יְהוָה מַאֲוַיֵּי רָשָׁע זְמָמוֹ אַל תָּפֵק יָרוּמוּ סֶלָה:י רֹאשׁ מְסִבָּי עֲמַל שְׂפָתֵימוֹ (יכסומו) יְכַסֵּמוֹ:יא (ימיטו) יִמּוֹטוּ עֲלֵיהֶם גֶּחָלִים בָּאֵשׁ יַפִּלֵם בְּמַהֲמֹרוֹת בַּל יָקוּמוּ:יב אִישׁ לָשׁוֹן בַּל יִכּוֹן בָּאָרֶץ אִישׁ חָמָס רָע יְצוּדֶנּוּ לְמַדְחֵפֹת:יג (ידעת) יָדַעְתִּי כִּי יַעֲשֶׂה יְהוָה דִּין עָנִי מִשְׁפַּט אֶבְיֹנִים:יד אַךְ צַדִּיקִים יוֹדוּ לִשְׁמֶךָ יֵשְׁבוּ יְשָׁרִים אֶת פָּנֶיךָ:
נקרא  18  פעמים

ספירת העומר

לוח מודעות

למעלה