ביקורת ספרות תאמין בה' - תאמין בעצמך?!?!?

שלחן עורך

מהמשתמשים המובילים!
פרסום וקופי
עריכה תורנית
מזמן כבר התבלבלו היוצרות בין שירים לספרות.
אז אנצל את הבמה הזו, להעביר ביקורת חריפה על שיר ששמעתי לאחרונה, ונזדעזעתי.
יצאתי לבדוק את המקורות, והזדעזעתי עוד יותר.

אני בא לבקר את יוצר השיר או את שרו. ומסיבה זו איני מזכיר את שמם. ובפרט שלא מצאתי דרך לפנות אליהם אישית.
אך חשוב לי מאוד לשבור את המסר המעוות והכפרני הנושב מתוך השיר.

הנה מילות השיר:

כשם שצריך אדם להאמין
להאמין בהשם,
כך צריך אדם להאמין
להאמין בעצמו.

תאמין בהשם תאמין בעצמך,
כי בצלם אלוקים ברא אותך.

בחוברת האלבום מובא כי המילים (מלבד הפזמון) הם של רבי צדוק הכהן מלובלין זי"ע.

האמנם?
האם יש לאדם מצוה להאמין בעצמו באותה הרמה כמו האמונה בה'?
האם האיש המאמין בעצמו ואינו מאמין רח"ל בה', שווה לאיש המאמין בה' ואינו מאמין בעצמו?
ומה עושים אם האמונה העצמית סותרת חלילה את האמונה בה', אם צו מצפוני האישי אומר לי אחרת ממצות ה'? ספק השקול?!
ובכלל, היכן מצאנו מצוה כזאת 'אמונה עצמית'? ומהי בכלל האמונה העצמית?

אולי זה יהיה כבד, אולי זה לא מתאים לכל אחד. אבל אביא כאן את לשונו הטהור של רבי צדוק, וננסה להבין האם זהו אכן כוונת דבריו.

צדקת הצדיק סי' קנד
כְּשֵׁם שֶׁצָּרִיךְ אָדָם לְהַאֲמִין בְּהַשֵׁם יִתְבָּרַךְ - כָּךְ צָרִיךְ אַחַר כָּךְ לְהַאֲמִין בְּעַצְמוֹ.
רוֹצֶה לוֹמַר שֶׁיֵּשׁ לְהַשֵׁם יִתְבָּרֵךְ עֵסֶק עִמּוֹ, ‏וְשֶׁאֵינֶנּוּ פּוֹעֵל בָּטֵל שֶׁבִּן לַיְלָה הָיָה וּבִן לַיְלָה אָבָד. וּכְחַיְתוֹ שָׂדֶה שֶׁלְּאַחַר מִיתָתָם נֶאֶבְדוּ וְאֵינָם.
רַק צָרִיךְ לְהַאֲמִין כִּי ‏נַפְשׁוֹ מִמָּקוֹר הַחַיִּים יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ, וְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ מִתְעַנֵּג וּמִשְׁתַּעֲשֵׁעַ בָּהּ כְּשֶׁעוֹשֶׂה רְצוֹנוֹ.

מפורש בדברי רבי צדוק זי"ע, שכל המושג להאמין בעצמו הוא רק לאחר שהוא מאמין בה', וזהו כדי שידע שריבונו של עולם מתענג ומשתעשע בכל מצווה שהוא עושה.
אין כאן שום מסר של אמונה בעצמית באדם, באשר הוא אדם, 'כי בצלם אלוקים' וכו', אלא אך ורק ערך וגדולה בכל מצווה שאנו עושים! וזו המצווה היחידה שיש לאדם להאמין בעצמו.
האם השומע את השיר מקבל את המסר הזה?
האם השיר כפי שהוא מושר אינו כפירה מוחלטת?
 

בובה בובה

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
מוזיקה ונגינה
צילום מקצועי
הפקות ואירועים
יישר כח
מילה בסלע
אפשר להוסיף ולדייק שכוונת רבי צדוק היתה
מתוך האמונה בד' אדם מגיע לאמונה בעצמו וכן להיפך=
חלק מהערך האמיתי והבלתי מותנה של האדם הוא היותו חלק אלו-ק ממעל
(לך לאומן שעשאני.. בגד עם תווית ייצור של אומן מפורסם יהיה שווה הרבה יותר מבגד זהה מאותם חומרים עם תוית ייצור של אומן לא מוכר. על אחת כמה וכמה ואא"ה אנחנו שהאומן שעשאנו הוא קב"ה ולו יתברך היה חשוב מספיק ליצור אותנו)
 

הווה פשוט

מהמשתמשים המובילים!
כתיבה ספרותית
אהבתי את ההתרגזות שלך.
זה מראה עליך הרבה.
זו קנאות להשם ולאמונה הפשוטה בו, וקריאת תיגר על כל הסגנון של ה"עידן החדש" שחדר למחננו.

אבל.
תרשה לי.

האדם נברא בצלם אלקים, וכבר הסבירו המפרשים (גם מהצד החסידי וגם מבעלי המוסר הליטאיים) שהכוונה היא שכשם שהאלקים בורא עולמות ויוצר יש מאין.
גם לאדם ניתן הכח הזה, כלומר שמצווה שלו יכולה ליצור עולמות או להורסם. האדם פועל בבריאה כמו אלקים (האומר ויכולו נעשה שותף לה' בבריאת העולם, קרי ביה וִיכַלּוּ ששניהם ביחד עשו, כך כתוב בגמרא).

הידיעה הזו היא מעלה עצומה לאדם אך גם אחריות כבדה.
להאמין בידיעה הזו זה הפירוש להאמין בעצמו.

זה שונה מהמושג להאמין באלקים שפירושו להאמין שהוא קיים.
להאמין בעצמו פירושו שיש לנו בתוכנו כפתורים שאפשר להפעיל איתם עולם ומלואו
 

REBEKA997

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
צילום מקצועי
בלתק
אכן גם לי הפריע וצרם
אם אינני טועה הציטוט המדוייק הוא
כשם שצריך אדם להאמין בהשם כך צריך אחר כך להאמין בעצמו
אם אתה לא תאמין בעצמך לא תוכל לעבוד את אלוקיך!
ואם היה לי כח וזמן הייתי כותבת עמודים שלמים על זה...
ולאחסרים מדרשים בנושאים הללו
 

רק תורה

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
אהבתי את ההתרגזות שלך.
זה מראה עליך הרבה.
זו קנאות להשם ולאמונה הפשוטה בו, וקריאת תיגר על כל הסגנון של ה"עידן החדש" שחדר למחננו.

אבל.
תרשה לי.

האדם נברא בצלם אלקים, וכבר הסבירו המפרשים (גם מהצד החסידי וגם מבעלי המוסר הליטאיים) שהכוונה היא שכשם שהאלקים בורא עולמות ויוצר יש מאין.
גם לאדם ניתן הכח הזה, כלומר שמצווה שלו יכולה ליצור עולמות או להורסם. האדם פועל בבריאה כמו אלקים (האומר ויכולו נעשה שותף לה' בבריאת העולם, קרי ביה וִיכַלּוּ ששניהם ביחד עשו, כך כתוב בגמרא).

הידיעה הזו היא מעלה עצומה לאדם אך גם אחריות כבדה.
להאמין בידיעה הזו זה הפירוש להאמין בעצמו.

זה שונה מהמושג להאמין באלקים שפירושו להאמין שהוא קיים.
להאמין בעצמו פירושו שיש לנו בתוכנו כפתורים שאפשר להפעיל איתם עולם ומלואו
הוא לא מתווכח עם זה.
פשוט נשמע לו שכוונת המשורר היא ל -
אמונה בעצמית באדם, באשר הוא אדם
 

רבינו מנחם

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
פרסום וקופי
זו סוגיה עמוקה וידועה:

מצד אחד - צריך להאמין בעצמו,

מצד שני - אל תאמין בעצמך עד יום מותך,

מצד שלישי - 'ואם גם אתאמץ בעצות ותחבולות - מבלעדי עוזך ועזרתך אין עזרה וישועה',

ומצד רביעי - מהי אמונה בהשם, ובמה היא שונה מהנ"ל?



הרעיון הוא:

אמונה בהשם - שרק הוא כל יכול, וכל מה שקורה בעולם, כולל מה שאני עושה ומצליח - זה מכוחותיו!

אמונה בעצמי - שיש בי חלק אלוק ממעל, ושיש בי כוחות אלוקיים למלא את שליחותי בעולם, ושהקב"ה שמח ואוהב אותי באהבה שאינה תלויה בדבר, ושזה הערך העצמי שלי!

'מבלעדי עוזך ועזרתך' - זה בדיוק זה, כי כל הכוחות שלי הם ממנו!

אל תאמין בעצמך - זה גם בדיוק זה, כי על עצמך אין סיבה לסמוך, שהרי אם הבורא לא ישמור עיר - שווא שקד שומר!
 

כותב השורות

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
תאמין בה'
תאמין בעצמך
ההשוואה במחשבה ראשונה נשמעת הזויה
את האמת, גם במחשבה שנייה ושלישית ועשירית וכו'

אך אם האמת חשובה, נצטרך לברר בין ה"עצמי" כפי שאנחנו חווים אותו לבין ה"עצמי" כפי שהוא באמת
שאלת ה"אני" רלוונטית פה יותר מתמיד
אם ננסה להתחבר לאמת הפנימית
אם ננסה להזדהות באמת כ"חלק אלוק ממעל"
אם נצליח לחוש לפחות פעם אחת באיזה שבריר רגע קטן את המציאות ש"קודשא בריך וישראל ואורייתא חד הוא"
אנחנו נגלה שכתוצאה וכחלק בלתי נפרד מאמונה בה'
אנחנו בעצם מוכרחים להאמין בעצמנו
להאמין ב"אני" האמיתי שלנו שמסתתר מתחת שכבות אינסופיות של חומריות
להאמין בו כגילוי אלוקי שמחפש לפרוץ ולגלות את כבוד ה' בעולם
שנזכה להכיר בזה, להרגיש את זה, וליישם את תפקידנו להביא את העולם למצב בו -
ביום ההוא יהיה ה' אחד ושמו אחד.

לעניין השיר...
ניכר שיש שם פרשנות מרחיבה לדבריו של ר' צדוק ברוח הדברים שכתבתי
כמו שנראה מהפזמון שמדבר על "צלם אלוקים" עי"ש.
ואכמ"ל בכוונת המשורר, כי אם במהות הדברים.
 

רבינו מנחם

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
פרסום וקופי
כל האמור לעיל לא סותר את העובדה היבשה והעצובה שזמרי ומלחיני ימינו לוקחים מילים ומעוותים אותם עד כאב.

ע"ע טוב טוב הבעל שם טוב (או בגירסה הליטאית: איש איש החזון איש)
 

forty thousand feet

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
בדומה לכך כתב בשפת אמת (וארא תרסג): ובאמת כמו שצריכין להאמין בהקב"ה אף שאין יכולין להבין הנהגה הנעלמת של הקדוש ברוך הוא, כמו כן צריכין להאמין בבנ"י, אפי' שנראין כעורין ושחורין, כמ"ש 'שחורה אני ונאוה'.

ומשום מה לא הזדעזעתי כל כך, לא חושב שהשיר נשמע כפרני. אבל זו רק דעתי, ומי אני שאעמוד במקום גדולים??
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכז

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לִשְׁלֹמֹה אִם יְהוָה לֹא יִבְנֶה בַיִת שָׁוְא עָמְלוּ בוֹנָיו בּוֹ אִם יְהוָה לֹא יִשְׁמָר עִיר שָׁוְא שָׁקַד שׁוֹמֵר:ב שָׁוְא לָכֶם מַשְׁכִּימֵי קוּם מְאַחֲרֵי שֶׁבֶת אֹכְלֵי לֶחֶם הָעֲצָבִים כֵּן יִתֵּן לִידִידוֹ שֵׁנָא:ג הִנֵּה נַחֲלַת יְהוָה בָּנִים שָׂכָר פְּרִי הַבָּטֶן:ד כְּחִצִּים בְּיַד גִּבּוֹר כֵּן בְּנֵי הַנְּעוּרִים:ה אַשְׁרֵי הַגֶּבֶר אֲשֶׁר מִלֵּא אֶת אַשְׁפָּתוֹ מֵהֶם לֹא יֵבֹשׁוּ כִּי יְדַבְּרוּ אֶת אוֹיְבִים בַּשָּׁעַר:
נקרא  4  פעמים

לוח מודעות

למעלה