ב.ד.ה. שריפת התורה: בבית המדרש סאטמאר ברך משה

משה שולמן

משתמש מקצוען
בהוראת הבד"צ: הערב הלווית ענק לספרי התורה שנשרפו
לאחר ישיבה ממושכת של בד"צ העדה החרדית הוחלט כי הלווית שני ספרי התורה והתפילין שנשרפו באש בשבת קודש פרשת תרומה בבית המדרש סאטמר בירושלים תיערך הערב מרחבת בית המדרש ברחוב יונה לחלקת גניזת הסת"ם בהר המנוחות. כל הפרטים
לאחר שעה וחצי של ישיבה כאובה וממושכת במשרדי בד"צ ‘העדה החרדית’ בבנייני זופניק בירושלים הוציאו בהנהלת העדה החרדית מכתב של חברי הבד"ץ ובראשם פוסק הדור הגאון רבי משה שטרנבוך בהוראות מה לעשות לאחר השריפה בליל שבת בבית המדרש סאטמר ברחוב יונה בירושלים שם נשרפו ספרי תורה ותפילין.
במהלך הישיבה הכאובה, הדיין הגאון רבי משה טייטלבוים רב הקהילה לא היה יכול לדבר ופרץ בבכי ונשנק מדמעות, גם שאר הדוברים בכו בתיאור הזוועה שהייתה שם רח"ל, חברי הבד"צ נתנו מענה לכל השאלות וכן ענו לשאלות ההלכתיות של חברה קדישא שפנו אל הבד"צ בכמה שאלות בהלכות וסדר הקבורה והמסתעף.
במכתב תחת הכותרת ‘שאלי שרופה באש’ כותבים חברי הבד"צ “ע"ד שריפת ב’ ספרי תורה וזוגות תפילין בדליקה שהיתה בליל שב"ק העבר פר’ תרומה בבית הכנסת ברך משה דסאטמאר בפעיה"ק עם התלמוד תורה והישיב"ק וכולל האברכים שניזוקו קשות, ובעקבות כך תשב"ר גלו ממקום לימודם”.
“על זה ידוו כל הדווים ובמר יבכו כל יראי ה’ החרדים לתורת א’לוקינו, על מה עשה ה’ ככה ומה חרי האף הגדול הזה, וכבר כתב המ"א (סוס"י תק"פ) וזל"ק: ואיתא בכתבים שראוי לכל בר ישראל לבכות על שריפת התורה שמכח זה נמסרה התורה לקליפות המקום יחזירה לנו במהרה בימינו”.
בבד"ץ מכריזים על מסע הלוויה "אשר ע"כ יתאספו כל קהל הקודש שבירושלם עיה"ק הערביום שני תצוה אור ליום ז’ אדר יומ"ד קדישא של משה רעיא מהימנא קדישא מוסר התורה שנקבע ליום תשובה ותענית כידוע, בשעה 6:30 בערב ע"פ רחוב יונה והרחובות הסמוכים ליד ביהמ"ד הנ"ל, להלווית ספרי התורה ואפר הקודש של תשמישי קדושה שעלו באש, ויאמרו תהילים וסליחות וישמיעו דברי כיבושין, ולפני צאת הלויה יאמרו קינות שאלי שרופה באש מקינות לת"ב, ואח"כ יביאו אותם לגניזה בכבוד בחלקת גניזת סת"ם של ח"ק הראשית והכללית דכוללות הפרושים בהר תמיר הר המנוחות|.
וכל מתפללי ביהמ"ד הנ"ל אשר עלה באש ונשרפו בו ספרי התורה רח"ל:
א) המתפללים הקבועים - גם אלו שמתפללים שם בדר"כ בימות החול - בני י"ח ומעלה, יתענו ביום שלישי ז’ אדר ויקראו ויחל גם בשחרית ויאמרו סליחות, ויקבעו זמן לתפלת רבים באמירת תהילים וי"ג מדות של רחמים.
ב) נשים, וכן מי שאין ביכולתו להתענות, יפדו את התענית בסך של ח"י דולר. ואת הכסף יתנו לנישואי יתומים כמובא בשו"ת דבר"ח (ליקוטים ח"ב סי’ א’).
ג) בחורים פחות מבני י"ח יתענו חצי יום – ולא יאמרו עננו ביום צום תעניתנו.
וקהל הקודש אשר בירושלם עיה"ק. יתעוררו לרחמי שמים המרובים לשוב אל ה’ לתקן תיקונים בשמירת קדושת ביהכ"נ ושלא לדבר בעת התפלה וקריאה"ת, ולהזהר לקנות סת"ם מסופרים ומגיהים ויראי שמים שצריך תיקון גדול.
ובכללות יש להתחזק ולגדור גדרים על שמירת השבת בכניסתו שלא לעשות מלאכות אחרי זמן הדה"נ. והרבה יש להתחזק בשמירה והתחזקות על גדרי הצניעות שנפרצו לאחרונה ה"י, ובהתרחקות מכלים הטכנולוגיים האסורים המכלים מנפש ועד בשר רח"ל.
והשי"ת יגדור פרצותינו וירחם עלינו להוושע בדבר ישועה ורחמים, ונזכה לקנות קניני התורה ללמוד וללמד לשמור ולעשות ולקיים בשמחה עד ביאת גוא"צ בב"א. וע"ז באעה"ח לכבוד התורה בצערי"ך ירושלם הביד"צ דפעיה"ק ת"ו אור ליום ו’ אדר חודש קבלת התורה מאהבה תשפ"ג לפ"ק.
חצקעל
 

משה שולמן

משתמש מקצוען
חברי הנהלת קהילת סאטמר בירושלים עלו במוצאי שבת לביתו של רב הקהילה הגאון רבי משה טייטלבוים, שם שוחחו בטלפון עם האדמו"ר מסאטמר בקשר לשריפה הגדולה שכילתה בין השאר גם ספרי תורה ותפילין, בליל שבת בבית המדרש ברחוב יונה בירושלים.

ל’בחדרי חרדים’ נודע כי האדמו"ר מסאטמר הצטער מאוד ממה ששמע, ומהמראות הקשים של השריפה, האדמו"ר קבע כי יום שלישי הקרוב ז’ אדר, יוכרז ליום תשובה תיקון ותענית ציבור, יום תענית מלא, בחורים חצי יום, ונשים יפדו את עצמם בפדיון מלא.

לאחר מכן שאל הגר"מ טייטלבוים שאלות חשובות וביקש הדרכה לגבי ההתנהלות בהמשך בקשר לתוצאות האסון.

בעקבות השריפה הקשה, בית הכנסת סאטמר בירושלים הועבר החל מהבוקר לתקופה הקרובה להיכל הטישים דחסידי ויז’ניץ ירושלים ברחוב תלמודי. שם יתקיימו מניני תפילות ושיעורי תורה כפי שהיה בבית הכנסת ברחוב יונה.

היום (ראשון) אחה"צ יתקיים מושב בי"ד מיוחד של העדה החרדית לדון על סדרי הלווית ספרי התורה שתתקיים מחר בערב ליל ז’ אדר יומא דהילולא של משה רבנו רעיא מהימנא קדישא.

הבד"צ שלחו את הח"ק הראשית והכללית לטפל באפר הקודש ובגניזת הס"ת והתפילין, שכנראה יובאו לקבורה בחלקת גניזת סת"ם גוש ל"ג הר תמיר בהר
unnamed (12).jpg
06b00677-7bce-4cd7-9d32-92f0e0edee21-image.png

unnamed (11).jpg
be0d19dbe793ce21df52.jpg
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

תודה
נקרא  0  פעמים

לוח מודעות

למעלה