שאלה/קושיה: ה"א הנקוד בחטף פתח - לשון תימה היא?!

פסיק

עורך תורני וכותב תוכן
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עריכה תורנית
באמרי 'אותו דבר' התכוונתי לפן הדקדוקי. אותם כללי דקדוק בדיוק חלים הן על ה"א התימה והן על ה"א השאלה.
ברוך שכיוונתי.
מן הנראה שרש"י הקדוש כינה את ה' השאלה גם בלשון ה' התימה. אדרבה אשמח לשמוע מהחברים דהכא אם כן הדבר.

ב. האם יש הסבר לפשר הדגש כשהוא מופיע? והאם יש למר דוגמאות נוספות (על מה שהובאו לעיל) של ה"א השאלה לפני אות שוואית דגושה?
עיין מש"כ ר' חגי להלן.
 
נערך לאחרונה ב:

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
הַבְּמַחֲנִים אִם בְּמִבְצָרִים, הַשְּׁמֵנָה הִוא אִם רָזָה
הפלא ופלא! באותיות בי"ת וכ"ף שוואיות אנו רואים דגש אחרי ה"א השאלה, מה שאין כן בשי"ן של 'השמנה' (ואולי יש למישהו דוגמאות נוספות?), ולגבי יו"ד שוואית - כבר הזכרנו שדרכה לשמט את הדגשים אחרי אותיות השימוש.
ואם כן, אז למה בפסוק "הברכה אחת היא לך אבי" האות ב' במילה ברכה לא מודגשת?
בתנ"ך קורן יש חטף-פתח בבי"ת, ואולי זו הסיבה שאין דגש, כי בדוגמאות הדגושות שהביאו היה שווא תחתיהן.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
יש דגש בשין פשוט לא רואים אותו.
תודה על ההפניה. פתחתי עכשיו ליתר בטחון את קורן ומצאתי באותה נשימה - 'המעט' - במ"ם רפה, 'הבמחנים' - בבי"ת דגושה, 'השמנה' - בשי"ן דגושה... זה נראה שאין כלל קבוע לגבי הדגש באות שוואית לאחר ה"א השאלה.
אגב, @חגי פאהן האם ידוע לך איך משנים גופן בהודעות בפרוג? הגופן הזה שונא דגשים...
 

סמינר דוד

משתמש מקצוען
לכאורה, אין כלל קבוע.
בתנ"ך קורן יש חטף-פתח בבי"ת, ואולי זו הסיבה שאין דגש, כי בדוגמאות הדגושות שהביאו היה שווא תחתיהן.
החטף פתח, מקבל את כללי השוא. ולכן אין חטף פתח לפני אות שואית. שאין שני שואים נעים בראש מילה.
 

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
'המעט' - במ"ם רפה
יש לומר שכּמו הרבּה מ"מין שמּקבּרות דגשיהן כשהן בשוא אחרי ה' הידיעה, כחלק מאותיות ל"י נק"ם.
האם ידוע לך איך משנים גופן בהודעות בפרוג?
עכשיו כן
1638212413010.png
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
לכאורה, אין כלל קבוע.

החטף פתח, מקבל את כללי השוא. ולכן אין חטף פתח לפני אות שואית. שאין שני שואים נעים בראש מילה.
ברור, דברים אלה מבהירים מדוע הה"א בפתח, אך לא מתיחסים לדגש שאחריה.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
יש לומר שכּמו הרבּה מ"מין שמּקבּרות דגשיהן כשהן בשוא אחרי ה' הידיעה, כחלק מאותיות ל"י נק"ם.

עכשיו כןצפה בקובץ המצורף 1014758
השאלה היא אם ה"א השאלה מתנהגת תמיד כמו ה"א הידיעה (כלומר, מושכת דגש אחריה, בסייגים של המ"ם והיו"ד) כשהיא באה לפני אות שוואית. מישהו יכול לעשות מחקר קטן? (כנראה מפאת גילי יש לי ליקוי כלשהו המפריע לי לבצע חיפוש מסוג זה. זה אמור להיות משהו כמו חיפוש של כל ה"א פתוחה במקרא שבראש מלה ושלאחריה שווא, ולסנן מבין התוצאות רק את ה"א השאלה. האמנם?)
ייש"כ לגבי הגופן.
 

חזקי ☆

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
מוזיקה ונגינה
עיצוב ואדריכלות פנים
והאם יש למר דוגמאות נוספות (על מה שהובאו לעיל) של ה"א השאלה לפני אות שוואית דגושה?
וַיִּפֹּל אַבְרָהָם עַל פָּנָיו וַיִּצְחָק וַיֹּאמֶר בְּלִבּוֹ הַלְּבֶן מֵאָה שָׁנָה יִוָּלֵד וְאִם שָׂרָה הֲבַת תִּשְׁעִים שָׁנָה תֵּלֵד.
 

חזקי ☆

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
מוזיקה ונגינה
עיצוב ואדריכלות פנים
בדר"כ אות שוואית אחרי ה"א השאלה אינה אמורה לבוא בדגש.
Screenshot.png
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
וַיִּפֹּל אַבְרָהָם עַל פָּנָיו וַיִּצְחָק וַיֹּאמֶר בְּלִבּוֹ הַלְּבֶן מֵאָה שָׁנָה יִוָּלֵד וְאִם שָׂרָה הֲבַת תִּשְׁעִים שָׁנָה תֵּלֵד.
זה מחזק בלבי את ההשערה, שיש עוד כלל (נעלם, שלא למדנוהו בשעה שלמדו את כללי ה"א השאלה) - בבוא ה"א השאלה לפני אות שוואית שאינה מ"ם או יו"ד היא תקבל דגש חזק.
כעת ראיתי את הטבלה שהעלה @חזקי ☆ - מנין שלף מר טבלה זו? ובכ"א מעניין לי לבדוק באופן שיטתי האמנם הדגש נשמט רק ביו"דין ובמ"מין שוואיות או במקרים נוספים.
 

חזקי ☆

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
מוזיקה ונגינה
עיצוב ואדריכלות פנים
זה מחזק בלבי את ההשערה, שיש עוד כלל (נעלם, שלא למדנוהו בשעה שלמדו את כללי ה"א השאלה) - בבוא ה"א השאלה לפני אות שוואית שאינה מ"ם או יו"ד היא תקבל דגש חזק.
בדר"כ אות שוואית אחרי ה"א השאלה אינה אמורה לבוא בדגש.
צפה בקובץ המצורף 1014839
 

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים

חזקי ☆

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
מוזיקה ונגינה
עיצוב ואדריכלות פנים

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכג

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת אֵלֶיךָ נָשָׂאתִי אֶת עֵינַי הַיֹּשְׁבִי בַּשָּׁמָיִם:ב הִנֵּה כְעֵינֵי עֲבָדִים אֶל יַד אֲדוֹנֵיהֶם כְּעֵינֵי שִׁפְחָה אֶל יַד גְּבִרְתָּהּ כֵּן עֵינֵינוּ אֶל יְהוָה אֱלֹהֵינוּ עַד שֶׁיְּחָנֵּנוּ:ג חָנֵּנוּ יְהוָה חָנֵּנוּ כִּי רַב שָׂבַעְנוּ בוּז:ד רַבַּת שָׂבְעָה לָּהּ נַפְשֵׁנוּ הַלַּעַג הַשַּׁאֲנַנִּים הַבּוּז לִגְאֵיוֹנִים:
נקרא  6  פעמים

לוח מודעות

למעלה