רמב"ן - אין הסתר שאי אפשר לתקן אותו.

למאי נפקא מינה

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
לשון השפ"א שמות תרל"ד
'
גוף הנקודה אין שם מגע נכרי רק התפשטות הנקודה שזה הי' בגלות. עכ"ז אין הסתר רק מה שיכולין לתקן. כמ"ש הרמב"ן ז"ל'

היכן כתב זאת הרמב"ן?

[ג. נ. - מהדורות אור עציון ובני בינה לא מצאו.]
@פינחס רוזנצוויג @טראכטער @מוישה
[סליחה על התיוג, פשוט קצת דחוף לי.]

מי מומחה בחיפוש ושכחתי לתייג?
תייגו כאן ;)
 

גוט

משתמש פעיל
עימוד ספרים
עריכה תורנית
לשון השפ"א שמות תרל"ד
'
גוף הנקודה אין שם מגע נכרי רק התפשטות הנקודה שזה הי' בגלות. עכ"ז אין הסתר רק מה שיכולין לתקן. כמ"ש הרמב"ן ז"ל'

היכן כתב זאת הרמב"ן?

[ג. נ. - מהדורות אור עציון ובני בינה לא מצאו.]
@פינחס רוזנצוויג @טראכטער @מוישה
[סליחה על התיוג, פשוט קצת דחוף לי.]

מי מומחה בחיפוש ושכחתי לתייג?
תייגו כאן ;)
בתקוה שהבנתי נכונה את דברי השפת אמת, שהוא: ש[חשכת הגלות וה]הסתר הינה סיבה לתיקון.
וזה מבואר ברמב"ן על הפסוק (דברים לא, יח) 'ואנכי אסתר הסתיר', שמטרת הסתרת פני הגאולה היא שתביא להרהורי חרטה ותשובה שלמה.
כלומר, מטרת ההסתרה איננה עונש. מטרתה היא להניע את האדם לחפש אחריה ולגלותה, ולתקן את הצריך תיקון.
 
נערך לאחרונה ב:

למאי נפקא מינה

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
בתקוה שהבנתי נכונה את דברי השפת אמת [לא נראה לי], שהוא: שחשכת הגלות וההסתר הינה סיבה לתיקון.
וזה מבואר ברמב"ן על הפסוק (דברים לא, יח) 'ואנכי אסתר הסתיר', שמטרת הסתרת פני הגאולה היא שתביא להרהורי חרטה ותשובה שלמה.
להבנתי הוא כותב את זה על המילים אין הסתר רק מה שיכולין לתקן. כתבתי עוד כמה מילים בשביל מנועי החיפוש.
 

ר.ב.ב.ש

משתמש סופר מקצוען
עריכה תורנית
בשפת אמת הוצאת אור עציון כתבו שלא מצאו מקור לכך,

לדעתי עיקר פירוש דבריו הוא בשפת אמת ליקוטים ריש פרשת לך לך, [ואולי גם שם אפשר לפתור התעלומה מדוע לא נמצאו הדברים ברמב"ן לפנינו], ובתוספת לכך פרשת דברים תרל''א.

וכן בדרך אחרת אפשר לבאר על פי דבריו בפרשת צו [תרמ''ז תרמ''ח]
 

גליל555

משתמש פעיל
עריכה תורנית
בשפת אמת הוצאת אור עציון כתבו שלא מצאו מקור לכך,

לדעתי עיקר פירוש דבריו הוא בשפת אמת ליקוטים ריש פרשת לך לך, [ואולי גם שם אפשר לפתור התעלומה מדוע לא נמצאו הדברים ברמב"ן לפנינו], ובתוספת לכך פרשת דברים תרל''א.

וכן בדרך אחרת אפשר לבאר על פי דבריו בפרשת צו [תרמ''ז תרמ''ח]
ספר שפת אמת - דברים - פרשת דברים - שנת [תרל"א]
איתא בשם הרמב"ן ז"ל ע"פ אשר יקשה מכם תקריבון אלי. שכל דבר שמסתפק אי מותר לעשותו יסלק הנאתו וכשירצה לידע באמת אם זה רצונו ית' יראה האמת. ע"כ בכתר ש"ט וכן שמעתי מפי אמו"ז ז"ל בשמו. והפי' תקריבון אלי לחיות הש"י שיש בדבר ההוא. כי כל קישוי רק מבחוץ ע"י הסתר החיצוניות, אבל כשמדבק עצמו בכח הפנימי אין הסתר כלל:

וראה גם
שפת אמת ליקוטים - פרשת שופטים
וכן כתוב בכתר שם טוב שאמר הרמב"ן ז"ל לבנו פירוש דבר הקשה תקריבון אלי שכשמסתפק אם הוא דבר האסור יסלק הנאתו ושמעתיו עיין שם:
 

למאי נפקא מינה

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
@למאי נפקא מינה
אני המום שהיה לך צד שאצליח למצוא את הרמב"ן
אחרי שכבודו בעצמו לא מצאו.
נסחפת! רחוק!
אתה כן יכול להיות המום מהמחשבה אחרי שאור עציון ובני בינה לא מצאו.
אך האמת שלעתים יש חידושים - כמו ההברקה היפה של @ר.ב.ב.ש


אלא אם התכוונת לכך שאני חסיד ואתה - חידשת באשכול המודיע-המבשר שאתה ליטאי...
 

פינחס רוזנצוויג

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
די, זה היה לך חידוש?
אבל אני נהנה מוורט חסידי טוב לא פחות מפילפול בריסקאי.
אבל את חידושו של @ר.ב.ב.ש כנראה רק חסיד שורשי יצליח לחדש

אני מקווה שכיוונתי לעיתון הנכון באשכול הנ"ל...[/USER]
 

גליל555

משתמש פעיל
עריכה תורנית
ומעניין לעניין,
אצרף מה שחידש מרן ה'אמרי אמת' זיע"א במכתבו,
על מש"כ התולדות יוסף בשם הרמב"ן, ומקורו אינו ידוע.
1609758854311.png
 

ר.ב.ב.ש

משתמש סופר מקצוען
עריכה תורנית
אבל את חידושו של @ר.ב.ב.ש כנראה רק חסיד שורשי יצליח לחדש
חושש אני להתקרב למצבת קבורת אבותי ורבותי בימים אלו,
המתהפכים בקברם על החשד :)

ליטאי, שורשי, עם מגילת יוחסין המתחילה אי שם בימי בעלי התוספות, וכולם באזור ליטא, גרמניה, הונגריה. בלי יוצא מן הכלל
 

למאי נפקא מינה

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
אבל את חידושו של @ר.ב.ב.ש כנראה רק חסיד שורשי יצליח לחדש
במחילת כבוד אבותיו ורבותיו של @ר.ב.ב.ש אני לא רחוק מלהסכים...

אגב, מורי ורבי שהוא חסידישע תלמיד חכם אמיתי, תלמידו המובהק של השפת אמת מתוך כתביו, היה אומר לנו בישיבה שמשפת אמת על התורה אפשר גם ללמוד איך מבינים גמרא. ההברקות הגאוניות שלו ולו רק בשאלות כמו 'מה נהיה מיושב בתירוץ?' הם קורס מצוין!
 

פינחס רוזנצוויג

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
כמדומה שיהדות ליטא לא היתה קיימת בימי בעלי התוספות.
ההתיישבות היהודית במזרח אירופה ובפרט בחלק הכל כך צפוני לכאורה החלה בעקבות המגיפה השחורה ורדיפות היהודים שבאו אחריה.
 

ר.ב.ב.ש

משתמש סופר מקצוען
עריכה תורנית
היה אומר לנו בישיבה שמשפת אמת על התורה אפשר גם ללמוד איך מבינים גמרא
בלי להיות חסיד, מסכים עם המשפט הזה לגמרי.

כמדומה שיהדות ליטא לא היתה קיימת בימי בעלי התוספות.
יהדות וורמזיא הייתה קיימת בוודאי אחרי חורבן בית שני, לדעות מסויימות אף קודם לכן.
בנוסף יהדות מיינץ [מגנצא] שפיירא, היו קיימות בשנים מוקדמות.

מעבר לעדות הקברים, ניתן לראות מסמכים המופיעים בבית העירייה [המשופץ] בוורמייזא על תשלומים של יהודים מקומיים בשנים מוקדמות מאד. [והנחות במיסים :) ]
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכג

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת אֵלֶיךָ נָשָׂאתִי אֶת עֵינַי הַיֹּשְׁבִי בַּשָּׁמָיִם:ב הִנֵּה כְעֵינֵי עֲבָדִים אֶל יַד אֲדוֹנֵיהֶם כְּעֵינֵי שִׁפְחָה אֶל יַד גְּבִרְתָּהּ כֵּן עֵינֵינוּ אֶל יְהוָה אֱלֹהֵינוּ עַד שֶׁיְּחָנֵּנוּ:ג חָנֵּנוּ יְהוָה חָנֵּנוּ כִּי רַב שָׂבַעְנוּ בוּז:ד רַבַּת שָׂבְעָה לָּהּ נַפְשֵׁנוּ הַלַּעַג הַשַּׁאֲנַנִּים הַבּוּז לִגְאֵיוֹנִים:
נקרא  14  פעמים

לוח מודעות

למעלה