סיפור בהמשכים קשה הדרך הביתה

המלמד מבני ברק

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
הנה פרק נוסף,
פרק 25

בבית מורה כיתתם של פיטר והנריק, סרג'י מולס, שררה דממה, מולס ישב על הכיסא בחדר העבודה, רכון על השולחן. הוא עבר כעת על חומר הלימודים אותו הוא ילמד מחר, ביד אחת החזיק ספר לימודים עב כרס, ובידו השנייה אחז סרג'י מקטרת ממנה שאף לעיתים קרובות שאיפה ארוכה.

דפיקה קלה נשמעה בדלת הכניסה לבית, הדפיקות נהיו חזקות יותר ויותר, עד שצלצול רם קרע את מולס מעבודתו, הוא קם באנחה וניגש לדלת, "מי שם?" הוא קרא.

"ידיד של אביך" הייתה התשובה.

סרג'י תמה, בסקרנות שאל:

"מותר לי לדעת מה שמך?!"...

"פתח לי את הדלת, אתה מיד תזהה אותי" הגיעה התשובה.

סרג'י היה מאוד סקרן לראות מי בפתח, לולא זה, היה סב על עקבותיו וחוזר לחדר העבודה שלו, הוא סובב את המפתח ופתח את הדלת.

"אה!, פישטו קלרפילר!!, איזו הפתעה, לשכן כה טוב של אבי לא פיללתי, אני מוכרח להתנצל, יתכן והקשת מספר פעמים על הדלת ואני לא עניתי, הייתי מאוד עסוק בעבודתי, אני מורה בבית ספר והכנתי את חומר הלימודים למחר".

"זה בסדר, סרג'יק" כינה אותו פישטו בכינוי החיבה משנות הילדות, "אין צורך להתנצל, אני כה שמח לראות שטוב לך כאן בבודפסט, יש לך דירה יפה ורחבה, גדלת והתבגרת, ואפילו נהיית מורה?!, כל הכבוד, אביך יוז'י בודאי רווה ממך נחת" קרא פישטו.

"אני בטוח שהדבר שבפיך מאוד חשוב, אחרת לא היית מטריח את עצמך לנסוע ממישקולץ הנה" חייך סרג'י כאשר ישבו השניים לשולחן מלא מכל טוב, סרג'י הרווק המבוגר למד להכין מאכלים משובחים בעצמו, "אם יש משהו שאוכל לעזור לך, אשמח לעשות זאת".

"צדקת סרג'י" נאנח פישטו, "יש לי לדבר איתך על דבר מסוים ואולי תוכל אפילו לעזור לי".

"בסדר, הבה ואשמע במה מדובר, רגע, המתן ואמזוג לך כוס קפה משובח".

"תודה, זה באמת יהיה נהדר בשבילי, במיוחד שרק אתמול הגעתי ממישקולץ ואני עדיין מותש מהדרך".

פישטו לגם לאט מן הקפה, וסרג'י שאל אותו בעניין:

"מה קורה בעיר שלנו, מאז שקיבלתי את המשרה כאן בבודפסט, עוד לא יצא לי לבקר במישקולץ"...

פישטו לגם לגימה ארוכה ואמר, "אין שום חדש, הכול כרגיל".

"טוב, אז מה בפיך?".

"טוב" התמתח פישטו בכורסא, "הבה נדבר ברורות!, מילה אחת מהשיחה בינינו לא יוצאת מכותלי הבית הזה, אפשר לסמוך עליך, כן?".

"כמובן".

פישטו נראה מרוצה, הוא גחן אל סרג'י ושאל אותו:

"אתה אולי זוכר שכן שלנו, יהודי בשם בערל וינברגר?"...

"בערל וינברגר?! השם שלו מחזיר אותי לתקופה אותה הייתי מאוד רוצה לשכוח ולמצב בו הייתי בצרה איומה, רק בערל ואשתו עזרו לי".

"מה היה המעשה? ספר לי!" קרא פישטו במתח...

"לפני עשר שנים, הייתי אז נער כבן שתים עשרה, אבי ואני לא חיינו מעולם בשלום. להיפך, אבי היה מתרגז עלי לעיתים קרובות על זוטות. יום אחד מעונן וגשום אבי תפס אותי וזרק אותי לרחוב, עמדתי ליד ביתי, ולמרות שהייתי נער פרצתי בבכי נסער. עשרות אנשים חלפו לידי, הבחינו בבכיי ומיהרו לדרכם. הרגשתי אבוד, גמור".

"לאחר שחיכיתי שם כמה שעות, עברו לידי בערל ואשתו, מיד כאשר ראה אותי בערל, הוא מיהר אלי ושאל בחום למה אני עומד ברחוב הרטוב ובוכה?, לא יכולתי לענות, ובערל נטל את ידי הקפואה ולקח אותי לביתו, לאחר שנרגעתי וסיפרתי לו את הסיפור, הוא נטל אותי וביחד הלכנו לביתו של אבי, בדרכי נועם בערל הצליח לשכנע את אבי שיסכים להחזירני הביתה. מאז, השתנה יחסו של אבי אלי מן הקצה אל הקצה, הוא חדל להציק לי ולכעוס עלי. עד היום אני מרגיש הכרת הטוב עצומה לזוג וינברגר שעמדו לצידי בשעת צרה, ולעולם לא אשכח להם את המעשה הזה" סיים סרג'י את הסיפור המרטיט...

פישטו שמע את הסיפור בעניין גובר, הוא שמח לשמוע שגם סרג'י מולס מעוניין להחזיר טובה לבערל. הוא לגם לגימה מן הקפה, קינח את שפמו וקרא:

"כשהגעתי אליך לבקש ממך עזרה, לא ידעתי שהינך אסיר תודה למר וינברגר, חשבתי שאני אנסה לדבר איתך מעט על העניין, כעת, אחרי שסיפרת לי על הטובה העצומה שבערל וינברגר עשה לך, יש לך כעת הזדמנות להחזיר לו בעד זה טובה, שמע משהו, הטובה שאתה תעשה לבערל, תהייה כמעט כמו הטובה שהוא עשה לך"...

סרג'י היה מאוד מסוקרן לשמוע מה הוא יכול להחזיר לבערל, בעניין רב הסכית סרג'י לדבריו של פישטו:

"לפני תחילת המלחמה, פנו אלי הזוג וינברגר, בבקשה שאחביא את הילד היחיד שלהם, פנחס'ל, בביתי, עד סיום המלחמה, ואז הוא יחזור לקחתו".

"בגלל סיבות שונות לא יכולתי להשאירו אצלי, באישון לילה העברתי אותו לבית אביך, שם הוא שהה כמה ימים עד שהצלחתי למצוא לו זוג הורים מאמצים. הם גרים כאן בבודפסט וקוראים להם מרק וקלרה קסטלר, לילד קוראים פיטר".

סרג'י הרגיש שעוד מעט ונשמתו תפרח ממנו, הוא הרים את קולו ואמר בהתרגשות:

"פיטר קסטלר הוא תלמיד שלי!! הוא אחד התלמידים הטובים ביותר, הוא בכלל ילד של בערל וינברגר, איזה צירוף מקרים מעניין!!"....

"מה?!" נדהם פישטו וכמעט נחנק מפשטידת הגבינה, הוא השתעל. "אתה המורה שלו?!, הוי ק-לי שבשמיים, מעכשיו כל התוכנית תהייה משחק ילדים!! אני רואה שאלוקי היהודים עוזר גם לנו".

סרג'י לא יכול היה יותר לעמוד במתח, "ספר לי כבר מה התוכנית שלך, מה אני יכול לעזור?".

"בערל וינברגר שרד את השואה, הוא גר בירושלים, בישראל, הוא ביקש ממני שאספר לו היכן נמצא בנו, אבל מרק קסטלר לעולם לא יסכים שהילד יחזור לאביו, לכן, אני רוצה לנסות תוכנית, שפיטר כן יוכל לבקר את הוריו ויישאר אצלם, זה ממש כמו מה שהוא עשה לך, לא כן? כעת אנצל את היותך המורה שלהם, ספר לי במה הם טובים?".

סרג'י הביט בפישטו כלא מבין.

"מה אתה בוהה בי?" סנט פישטו בחביבות "ספר לי במה פיטר והנריק טובים?".

"פיטר משחק נפלא שחמט, הוא נציג בית הספר בתחרויות השחמט בבתי הספר בבודפשט, הנריק לא טוב כמו אחיו, במה הנריק טוב?" חכך המורה, אך לפישטו זה הספיק, "ייתכן שעובדת היותו של פיטר נציג בית הספר בבודפשט לתחרויות שחמט תעזור לנו דיה, הנריק כבר יסתדר בכוחות עצמו, תן לי לחשוב על משהו ואני כבר אצור אתך קשר, היה נעים סרג'יק"

"מה שאתה רוצה לעשות" סיכם סרג'י בעודו מלווה את פישטו אל הדלת "הוא למצוא רעיון מבריק להוציא את הילד מהונגריה ברשותו של האבא, כך יוכלו להבריח אותו לישראל".

פישטו הביט בחיבה במורה, "מעולם לא היית טיפש מולס הצעיר" סרג'י קרץ בעינו כתגובה.

השניים נפרדו בלבביות תוך הבטחה לשמור על קשר רציף, עד שהפתרון יימצא...

* * *

סרג'י נכנס לכיתה, הוא פשט את הז'קט הקליל שלבש ויישר את עניבתו, הוא הביט בפני תלמידיו, נתן מבט בוחן בפיטר קסטלר והתחיל בלימודים.

פיטר חש במבטים של המורה ותהה לעצמו מה קרה, הוא היה אחד מטובי התלמידים ולמרות היותו אלוף השחמט ולדעת המנהל עליו להשקיע זמן גם בלימודים הרגילים, עדיין לא הבין מהם המבטים הללו.

בהפסקה קרא לו המורה.

"פיטר, היום בצהריים אני מעוניין שתלווה אותי לביתי, טוב?".

פיטר הנהן ותמיהתו גברה.

כל אותו יום הרגיש פיטר שהמורה מביט עליו שוב ושוב.

בצהריים אמר פיטר להנריק שעליו ללכת לבדו כי המורה מעוניין לשוחח איתו.

המורה הדף ברגלו איצטרובל שכוח ואמר לפיטר:

"אתה יודע פיטר, הרהרתי רבות בהיותך אלוף בית הספר לשחמט".

ליבו של פיטר החסיר פעימה.

"נו" הוא פלט באדישות מדומה.

"אל תצטנע" צחק המורה "בית הספר גאה בך, אתה כהיום מועמד להיות אלוף הנוער בבודפשט לשחמט, אתה טוב, ואני חושב למה להסתפק בבודפשט?".

"לא הבנתי" אמר פיטר, "המנהל תמיד כועס שאני משקיע בלימודים פחות משחמט, אז מה אדוני המורה רוצה להגיד לי, להשקיע יותר בשחמט?".

"פיטר" חייך המורה "תן לי להסתדר עם המנהל, אני רוצה להזניק אותך למעלה, אני חושב שבכל העולם צריכים להתגאות בך, הנה, בחודש שעבר ניצח נער בגילך מכפר קטן ברומניה מתחרים כמוהו בלונדון, אתה יודע שהוא קיבל מהמפלגה מלגת לימודים במכללה? אינך רוצה לקבל מילגה? שמע לי פיטר, אתה עדיף פי כמה מאותו נער, למה לך לדחות את ההצלחה?".

"לא יודע" ענה פיטר, "תן לי לחשוב על זה".

"אבל לא הרבה זמן" אמר המורה "כי בחודש הבא יש שוב תחרות שחמט לנוער, הפעם זה בפריז, או צרפת היפה" התפייט המורה "לא היית רוצה לנסוע לשם ולשוב עטור זרי תהילה?".

פיטר התלבט, במוחו פעמו דבריו הקורצים של המורה, אך בליבו השתוללה סערה עזה, הוא הלא זכר את דברי פישטו שעליו לחכות בסבלנות עד לפתרון, איך יקום עכשיו ויעזוב את הונגריה?!, הוא לא ידע מה לעשות.

המורה שהבחין במצוקתו אמר לו "פיטר, אני ממהר לביתי, חשוב על כך, תתייעץ עם הוריך ועם אחיך הנריק וענה לי תשובה עד תחילת שבוע הבא, בסדר?".

"בסדר" ענה פיטר ובלב כבד מיהר אף הוא לביתו.
 

המלמד מבני ברק

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
הודות לגב' @מנוחה כהן שהואילה לעבור על הפרקים לפני העלאתם לפורום, מוכנים לי כבר כשש פרקים בקליע, מעכשיו זה יהיה הרבה יותר מהר, הנה פרק 26.
עשיתי היום רפרוף על הסיפור המקורי, לכאורה עד חנוכה אני גומר אותו.
פרק 26, מחכה להערות ותיקונים אם יש.
"פיטר"

"פיטר"

"פיטר, כבר שלוש פעמים אני פונה אליך"..

"מממה" פיטר התנער, הוא הביט בפניו הקרובות של הנריק "מה אתה רוצה הנריק? תן לי לחלום".

הנריק הצטחק "בצהרים המורה לוקח איתך לשיחה פרטית, עכשיו אתה חולם, לא תגלה לאחיך מה מציק לך?".

הנריק התיישב על כיסא ליד מיטתו של פיטר ממתין למענה.

"אה הנריק הנריק, מה אענה לך, אני היום מהורהר".

"אולי משחק שחמט יעזור לך לצאת מהקדרות" חייך הנריק.

"בסדר, תביא את הכלים".

"אבל אני בוחר בלבן".

"נו טוב, אתה יודע שגם כך אני אנצח" חייך פיטר במשובה נערית, תלתליו הבהירים קיפצו להם כאשר הוא זינק ממיטתו והתיישב ליד השולחן.

"אגב שחמט, נחש מה המורה רצה?!".

"נו, מה?"

"שאסע לתחרות שחמט לנוער בפריז בעוד חודש" פלט פיטר.

"רעיון כביר" שרק הנריק "אתה בודאי תנצח את המתחרים בני גילך, אבל" הנמיך הנריק את קולו "מה עם פישטו, אנחנו צריכים לפגוש אותו, הוא הולך לעזור לנו למצוא את הוריך, ואתה תסע לפריז?" לא הבין הנריק.

"ועל זה בדיוק אני מהרהר" השיב פיטר והזניק החוצה את הרץ הימני.

הנריק השתתק והמשיך לשחק עד המט הברור של פיטר, הנערים סדרו במקומם את כלי המשחק ויצאו מהבית בדממה.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
פיטר והנריק נכנסו לבית הקפה סוקרים את כל פינותיו, פישטו לא היה שם, באנחה התיישבו השניים ליד שולחן והזמינו זוג כוסות קקאו וקיורטוש (מאפה הונגרי) לכל אחד מהם.

פיטר נגס במאפה הפריך ואמר בפה מלא פירורים "הנריק, אין לי סבלנות, נמתין כאן כחצי שעה ואז נלך".

הנריק לגם מן משקה הקקאו החם והנהן בהסכמה.

"ואז אדע שאוכל להודיע למורה על הסכמתי לנסיעה בלב שקט".

"לנסיעה לאן?" קול נשמע מימינם והנערים התנשמו בבהלה, היה זה פישטו המחייך.

"תרגיל נאה, מה בחורים?" אמר "ראיתי שחיפשתם אותי ובדיוק לכן התחבאתי מאחורי הבר, קיוויתי שתגיעו לבד, אך במקרה שאחד מהוריכם היה בא אתכם, כלל לא הייתי מופיע, אז מה" אמר פישטו בעודו מתיישב ליד השולחן "נפגשים שוב, הא? אני רעב, אני חייב לומר שהקיורטוש מאוד מגרה, הוא גם טעים?" שאל פישטו רטורית, קרץ לנערים וקרא "מלצר, לכאן בבקשה".

המלצר הופיע, פישטו הודיע את הזמנתו, בקבוק סיידר תפוחים צונן ופרוסת עוגת דובוש.

פישטו נגס בהנאה בעוגה, לגם לגימה ארוכה מהסיידר ונשען על משענת הכסא.

הנערים חיכו במתח לדברי פישטו, אך הוא, כמי שכל הזמן לפניו, הציץ בשעונו, השתעל פעם ופעמיים ופתח.

"אז לאן רצית לנסוע פיטר?".

כתפיו של פיטר שקעו באכזבה, זה לא היה צריך להיות הנושא המדובר! בחוסר חשק ענה "יש תחרות שחמט לנוער בפריז והמורה ביקש שאסע לשם".

"נו, אז סע לשם, הרי אתה טוב בשחמט, לא כן?".

פיטר נטה לחייך בענווה אך לפתע זקר את ראשו בחדות, עיניו הירוקות הביטו לתוך עיניו הכהות של פישטו, הוא סינן בקול נמוך: "לא זכור לי ששוחחנו על כך, מר פישטו"...

פישטו הרגיע "הכל בסדר פיטר, הירגע ושתה מהקקאו שלך, מיד תבין הכול".

פישטו הציץ שוב בשעונו כאשר הדלת נפתחה.

בפתח עמד המורה סרג'י מולס.

פיטר והנריק החווירו כסיד בעוד המורה ניגש היישר אליהם.

"שלום נערים, מה שלומכם?".

פישטו קם ממקומו, "סרג'י הבט בהם, הם חיוורים יותר מהקיר, שב שב, הגיע הזמן לחשוף קצת סודות, אה?" קרץ פישטו לסרג'י מולס, בעוד זה האחרון מתיישב מול פיטר והנריק החשדניים.

המלצר הופיע וקיבל את הזמנתו של סרג'י, בקבוק יין טוקאי.

"אני אתחיל לגלות סודות" פתח פישטו, "אתם כבר מכירים את המורה שלכם, אבל קבלו עליו עוד מידע, הוא חבר ילדות שלי, שנינו באנו ממישקולץ".

"ואני אמשיך פישטו יקירי" המשיך המורה ופנה לפיטר שהאדים מהתרגשות "הייתי שכן של אביך"

"נכון" המשיך פישטו "הוא היה שכן של הוריך, הם גם עזרו לו בשעתו הקשה, הוא כמובן, כפי שראיתם, יודע הכל, והוא גם יעזור לשניכם להגיע לישראל".

"ותחרות השחמט?" שאל הנריק.

"אמנם יש תחרות כזאת בפריז בשבוע הבא, אבל אתם לא תגיעו לשם".

פיטר והנריק התרגשו, בשכלו החד הבין פיטר את התוכנית, אך עדיין לא הבין משהו "ואיך הנריק יצא לשם?".

"או, זאת אכן בעייה קטנה, אך אנו נתגבר עליה, הרי זה ברור שאתה צריך מלווה, אמך תסכים לנסוע איתך, הנריק יבקש לבוא גם, יתכן שהיא תסכים, אך אם לא"...

"היא תסכים" קטע פיטר "אמא תמיד אהבה מאוד את הנריק, מה שהוא ביקש היא בדרך כלל קנתה". הוא הגניב חיוך להנריק.

"אם היא תסכים, הרעיון יעבוד כך" הוא שיתף אותם בפרטי התוכנית, הנערים הנרגשים בקושי הצליחו לדבר.

"ואם היא לא תסכים?" שאל המורה.

"הנריק יעשה מאמץ עליון שהיא תסכים, אך אם לא נשחרר כרגע את פיטר שידוע מי הם הוריו, בהמשך ננסה להוציא גם את הנריק".

"אני לא יוצא מכאן בלי אחי" אמר פיטר בקול ברור "גם אם בגלל זה לא ראה את אבי".

"נעשה כל מאמץ, וכעת לתוכנית, מחר בבית הספר המורה מבקש ממך תשובה, אתה מבטיח לדבר עם הוריך, כאשר הם יסכימו ומישהו מהם ייסע אתך לליווי, יגיע תורו של הנריק לבקש לנסוע, ואז, אני אקנה לכם כרטיסים 'כביכול' בשם המפלגה, המורה יעביר לכם את הכרטיסים וזהו, אתם נוסעים לפריז, שם יהיה החלק השני של התוכנית".

"ומה יהיה אם האיי. וי. אייטש. (המשטרה החשאית ההונגרית) יעלו על זה?" שאל פיטר בחשש.

"ששש" היסה אותו סרג'י "יהיה בסדר, האלוקים של היהודים יעזור לנו".
- - -​
מאחורי החלון גיחכה הדמות בשקט, הפעם צייד אותה גרהרד במצלמת מרגלים זעירה, היא צילמה כמה תמונות, היא התבוננה על הדף וסיכמה לעצמה:

"פנחס'ל השנוא גילה מיהם הוריו, פישטו הטיפש עוזר לו וגם המורה בתרמית, הם יסעו לפריז לתחרות שחמט ומשם ייחטפו לישראל, אהה"...

מריה התכוננה לעזוב, אך התלבטות קטנה עדיין ניקרה בה, האם לחזור לגרהרד שהגיע לבודפשט ומתגורר במלון, או ללכת מיד למשפחת קסטלר התמימים ולספר להם?

לבסוף החליטה לנסוע למלון ולהיפגש עם גרהרד.

מריה קמה ממקומה, מפילה תוך כדי כד חרסינה מעוטר "איזו חוסר זהירות" נזפה בעצמה ומיהרה לצאת מהחצר.

במסעדה, פישטו החוויר "מה עושה כאן מריה?" הוא הרהר "אולי נודעה לה התוכנית שלי, אוי ואבוי, המבצע עתיד להיכשל, עלי לעשות משהו!!"..
 

המלמד מבני ברק

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
הנה עוד פרק.
קצת ארוך.
הערב ירד על בודפשט, הטלפון צלצל בבית משפחת קסטלר.

"הלו" קלרה ענתה בעייפות.

"שלום קלרה, מדבר סרג'י מולס".

"אה, כבוד המורה" חייכה קלרה "מה שלומך? איך הבנים שלי, אה?".

"הכל בסדר, לומדים טוב, יש להם חברים טובים, הכל בסדר".

קלרה ציפתה להמשך דברי המורה.

"פיטר סיפר לך על השיחה שלנו?" התעניין המורה.

"אה" נזכרה קלרה "התחרות בפריז, כן, הוא סיפר לי על כך בשמחה".

"ואת ובעלך מעוניינים לשלוח אותו?".

"בודאי, למה לא?" זרחה האמא הגאה "הוא בודאי ינצח ויביא לנו המון כבוד".

"אז זהו ש" נבוך סרג'י "דיברתי היום עם מרכז אמנויות השחמט בפריז, התחרות לא תערך עוד חודש כמו שחשבתי, אלא בעוד שבוע".

"אוהו, אנחנו נתארגן שפיטר ייסע לשם כבר מחר, אפילו אם נצטרך לטוס לשם כך".

"אז אני מארגן לכם כרטיסים לרכבת של השעה 8 בבוקר, אני כמובן אסע איתו ואחד ההורים".

"מצוין" התרגשה קלרה ונזעקה לחפש את פיטר.

"פיטר, אתה לא תאמין, מר מולס התקשר והודיע שהתחרות היא כבר בתחילת שבוע הבא"..

"מה את אומרת מאמא?" 'נרעש' פיטר, הנריק המתין בצד לחלק שלו בהצגה..

"הוא הזמין לנו ולו כרטיסים לרכבת של מחר בבוקר, רוץ לארוז מזודה, אני מקווה שנספיק קצת לטייל בפריז עד התחרות" סנטה קלרה בחביבות.

"מי יספיק לטייל בפריז" התערב הנריק בשיחה, "פיטר, אתה נוסע עם מאמא לפריז ואני אשאר לבד בבית" התכרכמו פניו של הנריק.

"הנריק שלי החמוד, הפעם אתה תישאר לשמור על הבית" ליטפה קלרה את שער הבלונד של הנריק.

"מה?! מאמא! את תשאירי אותי בבית הריק והשומם הזה? פאפא חוזר מהעבודה לא לפני תשע, מה אעשה כאן מסיום יום הלימודים? אנ'לא מסכים! אני גם רוצה" ייבב הנריק.

"הנריק, אתה זוכר בן כמה אתה? אני מצפה ממך להתנהגות בוגרת יותר" נזפה קלרה.

"לא מאמא, הפעם אני לא מוותר, אני נוסע אתכם לפריז, גם לי מגיע טיול! למה רק לפיטר?" הנריק פרץ בבכי משכנע.

קלרה הרהרה.

"אני אדבר עם אבא ואז נחליט, כעת, לך לחדרך וסיים את שיעורי הבית שלך".

"אתה מקנא בי" נזף פיטר באחיו "מה אכפת לך שאני נוסע לבד עם מאמא, הא? איריג' (קנאי) שכמותך"..

"מאמא" פרץ הנריק ביבבה "פיטר העליב אותי".

קלרה נאנחה "אני לא מבינה להיכן נעלמים השכל והכישרונות שלכם כשאתם רבים זה עם זה" היא זנחה אותם ושבה למטבח.

פיטר קרץ קריצה רבת משמעות לאחיו וחזר לעיסוקיו.

השעה הקבועה בה מרק קסטלר היה חוזר לביתו, כבר עברה, אך היום הוא התעכב בעבודה עקב עניין לא צפוי, סידור העניין הזה היה מאוד קשה עבורו והוא הגיע הביתה עייף ורעב.

הוא נכנס הביתה והשתרע בבגדיו על מיטתו למנוחה קלה.

לאחר שהספיק לנוח מעט, נכנס בפנים זועפות למטבח לאכול את ארוחת הערב.

"היכן ארוחת הערב שלי??" נשמעה הצעקה "למה היא לא מוכנה על השולחן?".

אשתו, שהייתה עסוקה באחד מהחדרים הפנימיים, יצאה מהחדר לשמע הצעקות, וענתה לו:

"שלום מרק, מיד אגיש לך את הארוחה" ובעוד היא מדברת כבר היתה עסוקה בלהעמיס כל טוב על צלחת.

הוא התיישב ליד השולחן, ובתוך דקה הייתה הצלחת ריקה.

"שימי לי עוד, בבקשה".

קלרה ניגשה לכיריים ומילאה את הצלחת, הפעם, אחרי שמרק גמר חצי מתוכן הצלחת, נרגע רעבונו, הוא חלט לעצמו כוס קפה והצית סיגר.

אשתו, שחיכתה לו עד שהוא יירגע, החליטה שזה הזמן הכי מתאים לעדכן אותו בחדשות, היא קירבה כיסא למול בעלה ואמרה לו:

"שמעת את החדשות האחרונות?".

"לא, מה חדש? ספרי לי!" הוא ביקש.

"היום צלצל המורה של פיטר והודיע שהתחרות בפריז היא כלל לא בעוד חודש אלא בתחילת השבוע הבא, פיטר ואני נהיה מוכנים ליציאה כבר מחר ברכבת של הבוקר, כעת הנריק לא מוכן לוותר ורוצה גם לנסוע איתנו".

"מה יש להנריק לעשות שם?" תמה מרק "הוא לא יתחרה בתחרות, הוא לא כל כך טוב בשחמט".

"גם אני התפלאתי" השיבה אשתו "אבל לדעתי הוא יותר רוצה ליהנות מן הטיול. בזמן התחרויות הוא ישתעמם כהוגן. אבל אתה יודע מה חשבתי? מגיע לבנים ליהנות ביחד, הם מעולם לא עזבו את הונגריה, למה שלא ניתן להם לנסוע להנאתם".

"עשי כהבנתך" הפטיר מרק "האם המפלגה משלמת כרטיסים למתחרים?" התעניין.

"שני כרטיסים לכל משפחה מלבד המתחרה".

"נו, אז תיסעי את ו" מרק נדם באמצע המשפט "הנריק הרי רוצה לנסוע, אז מה נעשה?".

"רגע" ענתה קלרה "המורה שלהם אמר לי שגם הוא ילווה אותם על חשבונו, אז יש להם מלווה, אולי שהנערים יסעו לבדם ויגלו אחריות על מעשיהם? הם אכן גדולים כבר".

"מממ.. לא יודע" מרק לא חיבב את הרעיון "ניתן לשני נערים בני שלוש עשרה לנסוע עם המורה שלהם לארץ זרה?"...

מרק ישב דומם למשך דקות ארוכות, הוא שאף מהסיגריה שבידיו ומצחו נחרש תלמים, היה ניכר עליו שהוא צולל בנבכי מחשבותיו, הוא התרומם מהכיסא עליו ישב לסעוד את ארוחת הערב, הוא טייל במטבח אנה ואנה, לבסוף הוא נעצר מול אשתו וקרא:

"אני מרגיש שמשהו מסתתר כאן, כבר כאשר הם חקרו אותי השבוע בקשר למוצא שלהם, הרגשתי שהם לא מרוצים מהתשובות שלי, והם רוצים לבד לחקור ולגלות את המוצא האמיתי שלהם, אולי כל התחרות היא סתם תרמית והם ינסו לפתוח בחיפושים שלהם שם".

"אתה צודק" קראה בהתרגשות קלרה, "הרגשתי לאחרונה שהם מדברים ביניהם בסודיות רבה, אני קוראת להם לבוא לאכול והם כלל לא שומעים אותי, הם מדברים ביניהם בשקט ובהתרגשות מהוסה, ניסיתי לשכנע את עצמי, שאני סתם חשדנית, והם מדברים כך רק בגלל הקרבה הנפשית ביניהם, אבל עכשיו שאתה מספר שהם חקרו אותך השבוע על מוצאם, יכול להיות שזה מתקשר לתחרות הזאת בפריז".

מרק התיישב בשנית על הכיסא, הוא חשב לעצמו מעט והכריז:

"אני אגיד לך את האמת, דבר שמעולם לא סיפרתי לך, את אולי תופתעי לגלות שאני לא מרגיש שום קרבה אליהם, הם כבר לא מעניינים אותי, אפילו אם אראה אותם פצועים ודם זב מהם, ואראה אותם מתים מפצעיהם, הדבר לא ישפיע עלי במאום, להיפך... הדבר הזה ישמח אותי מאוד, הם בכלל לא הילדים שלי, הם סתם יהודונים מזוהמים... וליהודים אני רוחש שנאה עזה, ויותר מכך, אות ההצטיינות שהם קיבלו מעלה בי את התיעוב עליהם, כי הנה אני רואה, שמה שהיטלר תמיד אמר ואף כתב בספרו מיין קאמפף, צודק ביותר, שם כתב היטלר שהעם היהודי, עם כל היותו העם השפל ביותר, הינו עם חכם ונבון, וההשמדה נגדם צריכה להיות מתוחכמת ביותר, הנה, הביטי בשני 'הבנים' שלי" ירק מרק את דבריו בחרון, "איזה חכמים הם, אף על פי כן, הדבר לא מוסיף לי גאווה, כי אחרי הכול, הם יהודונים מלוכלכים!!!" סיים מרק בסערה...

קלרה נדהמה לשמוע את דברי בעלה, מיום נישואיהם הוא לא היה נראה לה כשונא יהודים, תמיד הוא כה אהב את הילדים, היא נשארה ללא מענה, לאחר כמה דקות היא נרגעה ואמרה לו:

"אז אתה בעצם רוצה להגיד לי שאתה מוכן לחפש את המשפחות שלהם ולהחזיר להם אותם?"...

"לא ולא, אני לעולם לא אסכים לשלוח אותם להוריהם, אני כלל לא מוכן שבגיני ישמחו ההורים שלהם, אם השנאה אליהם תגבר עד שלא ארצה שיגורו בביתנו, אשלח אותם למנזר או לביתו של אחד מחברי, אבל להוריהם?! אני אפילו לא חושב בכיוון הזה"...

"מה נעשה כעת, שנאסור עליהם לנסוע?" שאלה קלרה.

"אני רוצה לחשוב על העניין, ייתכן שהצטרפותו של המורה, שאני מכיר אותו והוא איש חינוך מעולה, תפחית מעט את חששותי, הוא יידע לשמור עליהם, עכשיו כבר מאוחר, אני חושב שנלך לישון ומחר נחשוב מה לעשות בעניין".

"אבל מחר בשש וחצי סיכמתי עם המורה לחכות לו למטה" נרעשה קלרה.

"אז תודיעי לו" פיהק מרק "שיעביר את הכרטיסים לרכבת הצהריים, היא רכבת אקספרס ומחר בערב הם יהיו בפריז, בינתיים אחשוב על כך ואולי" הפציע הרעיון במוחו של מרק "אולי אשוחח עם המורה שלהם בעניין, כעת לילה טוב לך".
- - -​
פיטר נשם עמוקות, הוא נשאר לעמוד צמוד לקיר חדר הכניסה עד שהוא שמע את נחירותיו של מרק, רק אז הוא הרשה לעצמו לנוע באיטיות לחדרו ולכבות את כפתור ההקלטה במכשיר הרשמקול הקטן שעמד לידו, הוא חייך בשביעות רצון כאשר הוא ראה שסרט ההקלטה עומד כבר באמצעו, משמע שכל השיחה הזאת הוקלטה, הוא הוציא את הקלטת, שלשל אותה לכיס מכנסי הפיג'מה שלו, הוא ניגש למדרגות, חלץ את נעליו ועלה בשקט בחזרה לחדרו.

הוא נכנס למיטתו והתכסה בשמיכה, רק כעת הוא הרגיש כיצד ליבו הולם בקרבו, הוא לא ידע מה לעשות עם ההקלטה שבידו, הוא הרגיש שהוא חייב להעיר את הנריק ולספר לו על הכול.

בצעדים שקטים הוא קם ממיטתו, הוא ניגש למיטת אחיו ולחש:

"הנריק.. הנריק"...

הנריק, שבטבעו היה מהיר להתעורר מכל רעש, מה שהפליא את פיטר, הכיצד אין הנריק מתעורר מצעקותיו של אביהם, אלא ממשיך לישון, פקח מיד את עיניו.

הוא הסתובב ושפשף את עיניו, ברגע שהוא הבחין בפיטר עומד ליד מיטתו, הבין הנריק מיד שמשהו קרה, הוא מיד שאל בבהלה:

"מה קרה?"...

"אני שוכב במיטה מאוד מהורהר" פתח פיטר, "אני לא מצליח להירדם, אולי זה לא יפה שאני מעיר אותך משינה מתוקה, אבל פשוט, אין לי ברירה".

"פאפא ומאמא דיברו עכשיו ביניהם שיחה ארוכה ומרתקת, אני הקשבתי לכל מילה מהשיחה, הדברים ששמעתי מאוד הרתיחו אותי, וקשה לי אפילו לחזור עליהם בפניך".

"אם זה חשוב, אתה חייב לספר לי" אמר הנריק בקול שקט.

"אבל בכל אופן, קשה לי לספר, אבל בוא תשמע את ההקלטה של השיחה, הקלטתי את הכול".

"מעניין, מה פתאום הקלטת את השיחה?, ידעת מראש על מה הם הולכים לדבר?" תמה הנריק.

"התעוררתי מהצעקות של פאפא, התחלתי להקשיב להם, פתאום שמעתי שמאמא מתחילה לדבר על הנסיעה שלי לפריז, זה כבר התחיל לעניין אותי, החלטתי להקליט אותם, מי יודע, אולי זה עוד יבוא לנו לעזר".

פיטר הכניס את הקלטת למכשיר הרשמקול בחדרם, הוא סובב את כפתור הווליום לגובה הנמוך ביותר עד שהנריק היה צריך לגהור מעל הרשמקול כדי לזהות את הקולות.

אך הקולות נשמעו ברורים לחלוטין, ופיטר הבחין לחרדתו, שהנריק מתחיל לאבד צבע, הנריק פשוט לא האמין למה שאוזניו שומעות...

ואפילו אם אראה אותם פצועים ודם זב מהם... הדבר לא ישפיע עלי במאום, להיפך... הדבר הזה ישמח אותי מאוד, הם בכלל לא הילדים שלי, הם סתם יהודונים מזוהמים... וליהודים אני רוחש שנאה עזה... הדבר לא מוסיף לי גאווה, כי אחרי הכול, הם יהודונים מלוכלכים....

מרוב תסכול הוא רצה לחבוט ברשמקול, הוא נדהם מהשנאה שנטפה מדברי אביו...

מיד כאשר הסתיימה השמעת השיחה, נכנסו שניהם בשקט למיטותיהם, פיטר פתח ושאל בלחש:

"מה אתה אומר?, היית מאמין לשמוע מפאפא כאלו דיבורים?"...

הנריק שתק, הוא חשב כדקה ואז קרא:

"פיטר, עכשיו זה לא הזמן לדון על האנטישמיות של פאפא, ועל השנאה שלו נגדנו שהייתה מוסתרת בליבו עד היום, כי את זה כבר לא נוכל לשנות, זה טוב שאנחנו כעת יודעים שצריך להיזהר ממנו, אבל עכשיו אנחנו צריכים לחשוב מה עושים הלאה, הרי שמעת שהוא אמר שהוא רוצה לחשוב אם לאפשר לנו את הנסיעה, מה נעשה אם הוא יקיים את האיום ולא ירשה לנו לנסוע?"...

השיחה נמשכה ביניהם עוד כמחצית השעה, בסופה יצא פיטר בזהירות לפרוזדור, חיוך עלה על שפתיו כאשר שמע את הנחירות שהזדמרו מחדר השינה בדואט מרשים.

הוא הלך לסלון על קצות אצבעותיו, ניגש לטלפון הכבד, ניתק אותו מן השקע ופסע בזהירות לחדרו.

"הבאת?" כמעט התנפל עליו הנריק.

"ששש, כן הבאתי" לחש פיטר.

הנריק חיבר את הטלפון לשקע שבקיר חדרם, אחר כך פיטר חייג מספר שהיה רשום ביומנו.

"הלו"

"שלום, סליחה על השעה המאוחרת, פיטר קסטלר מדבר, המורה, אפשר לשוחח אתך?"...
- - -​
ארוחת הבוקר ביום למחרת כבר הייתה מוכנה, פיטר והנריק התיישבו ליד השולחן וקלרה הגישה להם את האוכל, היא הניחה את צלחת דייסת הקינמון על השולחן, הנריק טעם מעט ונוכח שהדייסה רותחת וצריך לחכות מספר דקות שהוא יתקרר מעט, הוא קרץ לפיטר שזה הזמן המתאים להמשיך לפעול כמו שהם תכננו אמש.

"מאמא מה קורה עם הנסיעה שלנו?"

"לגבי הנסיעה" בלעה קלרה את רוקה "יש לי הפתעה ענקית בשבילכם" היא ניסתה לדבר בחיוניות למרות שפיה היה יבש "בסוף שניכם נוסעים לבד, בלעדי".

"מה?" התמיהה זעקה מעיני הנערים.

"כן, המורה צלצל אלינו היום וזירז אותנו להגיע להחלטה, אנחנו סומכים על מר מולס שישמור עליכם שלא תעשו שום שטות או מעשה נערי ולא מכובד ושניכם, סליחה, שלושתכם" היא תיקנה "עולים היום על הרכבת של שתיים, היא רכבת שינה ודי נוחה, תתחילו לארוז ואל תביטו בי כך" היא צחקה צחוק מזויף.

המשפטים שאמר פיטר בשיחה שערך עם המורה בשלוש לפנות בוקר, פעלה את פעולתה, וקלרה הצליחה לשכנע את מרק שאין לנערים שום כוונות לחפש את הוריהם ומרק הסכים לנסיעה...

התוכנית יצאה לדרך והשלושה יצאו לפריז....
 

המלמד מבני ברק

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
הנה לכם עוד פרק, אם אין הערות סימן שאין תיקונים? התקדמנו!!
פרק 28
גרהרד הוציא את התמונות מהמעטפה החומה ובחן אותם בחמיצות.

"זה לקח זמן רב מדי" הוא העיר למריה הנבוכה שעמדה בצד.

"אני מצטערת גרהרד, עד שמצאתי צלמנייה פתוחה ועד שהתמונות פותחו כבר עברו צהרי היום".

"מי יודע אם הציפורים עדיין בקן, אבוי לך אם לא, עזבתי את העבודה ואת משפחתי ונסעתי במהירות לבודפשט כדי לתפוס אותם, אני לא מבין" קונן גרהרד "למה לא הלכת למשפחת קסטלר להזהיר אותם?"...

"נו" פלטה מריה "אז היית צורח עלי למה אני עושה משהו בלי לשאול אותך, מה זה חשוב, ממילא היית צורח עלי, בכלל נראה לי שאחזור הביתה ואספר לפישטו הכול".

"את לא תעשי זאת" נבהל גרהרד, הוא הבין שהחבל נמתח מדי, הוא הוציא מהארון בקבוק גזוז וזוג כוסות וערך אותם על השולחן "שבי, שבי" הוא אמר בקול מפייס "האמת היא שאת מאוד עוזרת לי, בואי ונחשוב מה צריך כעת לעשות".

"אני בטוח" אמר גרהרד בעודו פולט ענני עשן מהסיגר העבה "שאיחרנו את המועד, המורה הזה, מה שמו, סרג'י מולס והנערים כבר נסעו לפריז, השאלה היא, האם לעדכן את משפחת קסטלר או לשלוח לפריז את אחד מחברי שם"...

עוד דקות של הרהורים, שאיפות עשן ושיעולים חנוקים....

"אני חושב" מלמל גרהרד "שקודם אצור קשר עם מוריס, הוא יעקוב אחריהם מהרגע שהרכבת תעצור, רק רגע, מיד אצלצל אליו".

לאחר מספר דקות המתנה, העבירה המרכזנית את השיחה למרכזיית פריז, ומשם לביתו של מוריס.

"הלו, מוריס?".

"כן, מי מדבר?".

"גרהרד, זוכר?".

"גרהרד שמידט?" נשמע הקול ההמום מעבר לקו.

"נכון, מה שלומך ידידי, שנים לא נפגשנו, הא?".

"כן, איפה אתה גר היום מון א מי (ידידי)?".

"אני גר בהונגריה, ארץ יפה. עכשיו תקשיב טוב מוריס, אתה רוצה לארגן מבצע?".

"מבצע?" חייך הקול "כמו פעם בימים הטובים?".

"כן" גרהרד לא חייך "עכשיו אתה שולח חבר'ה שימתינו בכל תחנות הרכבת של פריז, גאר דה ליון, גאר דה נור, גאר דה ל'אסט ואפילו בגאר דה אוסטרליץ" הפגין גרהרד ידע רב "באחת מהתחנות הללו ירדו מחר בערב, שני נערים ואדם צעיר בשנות העשרים, כבר אתן לך את הסגנית שלי שתתן לך תיאור מדויק עליהם. האנשים שלך נצמדים אליהם ולא זזים עד שתקבל הוראה ממני".

"או לה לה" התפעל מוריס "גרהרד, אתה יודע, על מבצע כזה שמים המון כסף על השולחן" גיחך מוריס גיחוך לא נעים "יש לך הרבה פרנקים בכספת, הא?"..

"אל תדאג לתשלום מוריס, תדאג לאנשים, והכי חשוב, ברגע שמשהו קורה עם השלושה, אתה מתקשר למספר שאתן לך ומעדכן אותי, אד'וו קלר? (ברור)".

"קלר, קלר קומדלו דה רוש', (ברור כשמש), אל תדאג גרהרד, המבצע מתגלגל, תן לי את האדג'וו (סגנית) שלך ומיד הקלסתרונים יהיו מוכנים" התרברב מוריס.

מריה תיארה בשיבוש של הונגרית-אנגלית-צרפתית את תיאורם של מר מולס והנערים, מוריס הקשיב וברקע נשמעו רק קולות חריטת העט על הדף.

"דאקור (בסדר)" אמר מוריס לבסוף "אני אצור עם הבוס שלך קשר מיד כאשר אשמע משהו עליהם".

גרהרד החליט לעדכן את מרק רק כשיהיה לו מידע, לכן עזב את בודפשט ונסע ברכבו המהיר לביתו, לוקח עימו ברכב את מריה.

* * *

"סוף סוף" נאנח הנריק.

"איזה מסלול מפרך" התלונן גם פיטר.

"אבל העיקר" חייך המורה "שהגענו. בעוד שתי דקות תעצור הרכבת בתחנת 'גאר דה ליון', ושם ניקח מונית למלון שהמפלגה הזמינה עבורנו".

מר מולס והנערים ירדו במדרגות התחנה ולקחו מונית למלון. מיד אחריהם יצא אדם לבוש חליפה משובצת. הוא נכנס לרכבו ונסע בעקבות המונית.

בעל המשבצות רשם את כתובת המלון וצלצל מטלפון ציבורי למוריס.

"הם הגיעו" הוא פלט מיד כאשר הרימו את השפופרת בצד השני, "הם נמצאים במלון בפאלאס דה ווז', כמה דקות מכיכר הבסטיליה".

"מצוין. כעת, שכור חדר במלון, תהיה בלובי רוב שעות היום ותעקוב אחריהם לכל מקום אליו הם יוצאים, מובן?".

הבלש ששמו היה פיליפ שכר חדר במלון 'לה פאויליון דלה ריינה' ועקב בעיני נץ על הנערים.

"הלו, גרהרד?".

"כן מוריס, מה נשמע בפריז?".

"כלום".

"מה? מה זאת אומרת כלום?" התפלא גרהרד.

"הם כל יום יוצאים לטיול בוקר, אחר כך הולכים לאכול במסעדה, בהמשך מונית לוקחת אותם למועדון שחמט ב'רו דה פרדיס', בהמשך הם מטיילים במוזיאונים וגלריות, וחוזרים למלון".

"וזהו?".

"כן גרהרד, שעמום אחד גדול, האנשים שלי רוצים להפסיק, זה מתסכל אותם".

"לא, אל תעצרו" הזדעק גרהרד "הם בודאי זוממים משהו, רגע, אולי הם גילו את המעקב והם מייבשים אתכם?" זעם גרהרד.

"לא גרהרד" הרגיע מוריס "האנשים שלי מיומנים בבילוש, אנחנו נמשיך לעקב ואעדכן אותך בכל התפתחות".

"שיהיה ברור מוריס" אמר גרהרד בקול שקט ומאיים "אתם עוקבים אחריהם עד שהם עולים לרכבת חזרה להונגריה, כן?".

"כן, אל תדאג גרהרד".

יום רביעי בבוקר, פיטר והנריק ארזו בהתרגשות את החפצים שלהם, בתיק קטן הם השאירו דברים נחוצים לדרך.

"זה יקרה היום".

זה היה מר מולס, שבא לראות האם הם מוכנים.

"אתם זוכרים את הכללים, כן?".

פיטר והנריק הנהנו בהתרגשות, גרונם נשנק והם לא יכלו לאמר מילה.

דפיקה קלה נשמעה על הדלת, סרג'י פתח ולחדר נכנס נער שירות חייכן.

"אני מחברת ההובלות, ז'אן שלח אותי".

"בסדר, המזודות כבר מוכנות".

הנער העמיס את המזודות והתיקים על עגלת שירות, סרג'י העניק לו טיפ נכבד והנער פנה לכיוון המעליות.

"ועכשיו נסתכל מהחלון" אמר פיטר.

רק כאשר ראו שרכב ההובלות עוזב את המקום, ירדו פיטר, הנריק והמורה לרחוב, עצרו מונית שהוזמנה עבורם ויצאו לדרך.

פיליפ יצא ברכבו מיד אחריהם.

ברכב אמר פיטר "המשובץ נוסע אחרינו".

סרג'י הביט דרך המראה, הוא מיד הבחין באיש שהסתובב לידם כה הרבה בימים האחרונים, "הכל בסדר בחורים, אל תדאגו".

הנהג עצר בגני לוקסמבורג, הנוסעים יצאו החוצה וטיילו לאיטם בין עצי הגן.

העוקב ראה שהנערים הלכו לגן השעשועים, דעתו נחה והוא ישב לעשן סיגר.

לרגע הזה המתינו הנערים, הם זינקו מן המתקנים ופתחו בריצה מהירה ליציאה מהפארק ברחוב 'רוגיינמר'.

העוקב התבלבל לרגע אך מיד זינק בעקבותיהם...

הנערים פרצו לרחוב. מונית נעצרה לידם, ונהגה המחייך הזמין אותם להיכנס פנימה. בעל המשבצות שהגיע למקום חצי דקה אחריהם, ראה רק מונית שחורה משתלבת בתנועת המכוניות בכביש, דורסת את קצה החוט עליו עמל לשמור.
 

המלמד מבני ברק

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
הרופא אמר להעלות את המינון, אז לקראת סוף הסיפור אני מגדיל לשלושה פרקים בשבוע, וכמובן עלי להודות לניק @מנוחה כהן על עזרתה הרבה בתיקון הפרקים האחרונים.
אז הנה פרק 29.
אם אתם זוכרים את הפרולוג, בפרק הזה מגיעים לקטע השני שכתוב שם..

ירושלים, ארץ ישראל, אביב תשי"ד.

צלצול הטלפון נשמע בדירה הקטנה בבתי אונגרין, ר' בערל ניגש לטלפון והרים את השפופרת השחורה:

"הלו, מי מדבר?" שאל ר' בערל.

בצידה השני של השפופרת נשמע קול מרוגש ששפך מילים בהונגרית.

"הלו, קי בעסייל? (מי מדבר: הונגרית)" שאל שוב ר' בערל.

"פישטו קלרפילר"...

"פישטו?!, אני פשוט לא מאמין, כמה זמן אני כבר מחכה לשמוע ממך, קודם כל אני רוצה להודות לך על המכתב ששלחת לנו, הוא מאוד עודד אותנו, אני לא יודע איך להודות לך, באמת, קוסונום סייפן (תודה רבה: הונגרית)" קרא ר' בערל בהתרגשות.

"אין בעד מה, אבל אני מצלצל אליך לבשר לך בשורה מאוד טובה, בשורה שתביא סוף טוב לכל הצרות שלך"...

ר' בערל דמם וחיכה בקוצר רוח להמשך דברי פישטו.

"בעוד מספר שעות" הכריז פישטו בחגיגיות, "ירד מהמטוס שינחת בשדה התעופה בלוד, לא אחר מפיטר שלכם"...

"סליחה על השאלה, אבל על איזה פיטר אתה מדבר?" שאל ר' בערל בחוסר הבנה.

"סליחה, אני מדבר על פנחס'ל שלכם"...

"אני לא מאמין!! זה נשמע לי כמו דמיון פרוע!! פנחס'ל הולך להגיע לארץ ישראל תוך כמה שעות?!?!" צהל ר' בערל משמחה...

"צא מיד לשדה התעופה בלוד, וחכה שם לנער בשם פיטר קסטלר, איתו יגיע נער בשם הנריק קסטלר, שגם הוא ילד יהודי שאומץ על ידי 'הוריו' של פנחס'ל שלך"...

"תודה לק-ל שהתפילות שלי במשך כל השנים לא היו לריק, פישטו, אין לי מספיק מילים כיצד להודות לך רק האלוקים שלי יוכל לשלם לך על החסד שעשית איתי".

ר' בערל הרגיש שהוא עוד מעט ירקוד מרוב שמחה...

"איך הצלחת לשלוח אותו אלי?" לא הבין עדיין ר' בערל.

"אוי בערל, עוד מוקדם לספר, כשיהיה לך זמן אספר לך הכול, עכשיו הזדרז" ביקש פישטו.

"שוב תודה רבה פישטו" סיים ר' בערל את השיחה ורץ לספר לפייגה אשתו, הזוג המאושר התארגנו במהירות לנסוע ללוד לשדה התעופה ולהמתין שם לפנחס'ל שלהם...

פישטו כלל לא שם לב כיצד אשתו מורידה בשקט את השפופרת בחדר השני ויוצאת במהירות לביתו של גרהרד שמידט....

בודפסט, הונגריה, אביב תשי"ד.

שעה לאחר שהמריא המטוס.

"מה פשר המכתב הזה, אני לא מכיר את האיש שכתב לי אותו?" תהה מרק קסטלר כאשר דפק שליח מיוחד על דלת ביתו והושיט לו את המעטפה.

בסקרנות הוא התחיל לקרוא:
לכבוד מרק קסטלר.

התוכנית שלי הייתה לנסוע ולדבר איתך פנים אל פנים, אבל מכיוון שהזמן קצר, העדפתי להתבטא במכתב ולשולחו אליך על אופנוע מהיר ואני מקווה שהספקתי.

אכתוב לך במלים פשוטות, פיטר, הילד אותו קנית לפני עשר שנים מפישטו קלרפילר, בדרך לישראל לפגוש את הוריו הגרים בשכונת מאה שערים בירושלים ונקראים דב ופייגה וינברגר.

הנער יחד עם אחיו נסעו לפריז לתחרות שחמט, אך אני שלחתי מישהו שיעקוב אחריהם, הוא הצליח לגלות באיזו טיסה טסים הנערים ומתי היא תנחת בתל אביב.

אם אתה רוצה לעשות משהו, עשה אותו עכשיו! כי הזמן קצר, הטיסה תנחת בישראל להערכתי בעוד כשלוש שעות.

רק שתדע גם שפישטו עומד מאחורי כל זה, אבל אשתו מריה עזרה לי רבות.

אם יש לך שאלות, שלח לכתובת שלי הרשומה על המעטפה.

גרהרד

מרק קסטלר בהה במכתב כלא מאמין, הוא מלמל לעצמו:

"לא טעיתי!, הרי הבנתי מה מטרתה של הנסיעה הזאת, ידעתי שהוא רוצה לפגוש את הוריו, אז למה הסכמתי לנסיעה?"...

לאחר שהוא שיתף את קלרה בתוכן המכתב המרעיש והמשיך לתכנן איתה את הצעדים הבאים, יצא מרק מביתו ונסע במהירות לקונסוליה הישראלית בבודפסט...
* * *
פיטר והנריק ישבו על מקומותיהם במטוס והביטו דרך החלון העגול, סקרנים לראות כיצד נראה כדור הארץ דרך העננים.

זאת לא הייתה ההתרגשות הטבעית ממי שטס בפעם הראשונה בחייו, כי מוחם היה עסוק בדברים אחרים, פיטר חושב על אביו, שלפי דברי מורו סרג'י מולס, מחכה לו כבר בשדה התעופה, גם הנריק היה עסוק בבעיותיו הפרטיות, כך שההתעניינות במטוס ובטיסה לא עומדת בראש מעיינם.

המורה שיושב לידם סיפר לפיטר על טוב ליבו של אביו, כיצד הוא היה היחיד שעזר לו ברחוב הגשום כאשר היה ילד ואביו זרק אותו מהבית, פיטר הקשיב באוזן קשבת, הוא נהנה לגלות שהוא הולך לקבל אבא טוב לב וחביב.

כעת היה פיטר נתון במחשבות כיצד תיראה הפגישה עם אביו, קולו של הטייס קרע אותו מחלומותיו:

"נוסעים יקרים!, בעוד מספר דקות ננחת בשדה התעופה 'לוד', כל הנוסעים מתבקשים לחגור עצמם בחגורות הבטיחות"...

המטוס התקרב לקרקע במהירות ונחת על המסלול, הטייס הכריז בשנית:

"נוסעים יקרים, כרגע נחתנו בשדה התעופה לוד, תודה שטסתם עמנו, נא לא לשכוח חפצים ופריטים אישיים במטוס, מקווים שנהניתם, כאן היה אתכם צוות טיסה 127 מפריז לתל אביב".

הנוסעים נטלו את תיקיהם וירדו מן המטוס, הם נכנסו לבניין ונעמדו בקצה התור של ביקורת הגבולות, סרג'י אחז בידיהם של פיטר והנריק והם התקדמו בעקבות התור עד שהגיעו מול הדלפק.

"דרכון, בבקשה".

פיטר והנריק הושיטו את הדרכונים שלהם לפקיד הגבולות.

הפקיד הביט היטב בדרכונים, הוא הוציא ממגירת הדלפק מסמך וקרא אותו בעיון, אחר, הוא נשא את מבטו אל הנערים ואמר להם, "נערים, עמדו בבקשה בצד, מיד מישהו ייגש אליכם"...

סרג'י, שכבר עבר את הביקורת, התבלבל, הוא ניגש לפקיד ושאלו, "סליחה, אני המלווה שלהם, אולי תוכל להסביר לי למה הם אינם יכולים לעבור את הביקורת?"...

הפקיד ענה לו, "קיבלנו היום מברק מיוחד מקונסול ישראל בהונגריה, שם הוא מודיע לנו ששני הנערים פיטר קסטלר והנריק קסטלר, יוחזרו להונגריה מייד עם נחיתתם בישראל".....

סרג'י מולס נדהם, חיוורון כיסה את פניו כאשר הבין שזה הוא הבין שזה מכשול שהניח מרק בפני הנערים...

הוא שאל את הפקיד בשנית, "אולי אתה יכול להסביר לי מה קורה כאן?".

"אני לא יודע, חכה איתם בצד ועוד מעט מישהו ייגש אליכם".

סרג'י חזר אל המקום ששם חיכו הנערים, הוא ראה שהם מאוד מבוהלים ונבוכים.

"מה, אנחנו פושעים שאסור לנו להיכנס לישראל?" שאל פיטר מפוחד כשדמעות חונקות את גרונו.

"אני לא יודע מה להגיד לכם, נחכה כאן ועוד מעט אולי מישהו יסביר לנו מה קורה כאן".

עצובים ונבוכים התיישבו השלושה על המזוודות והסתכלו בעצב על כל התיירים שזורמים פנימה ורק הם צריכים לשבת ולחכות שמישהו יבוא לדבר איתם...
- - -
בין מאות האנשים שהמתינו באולם קבלת הפנים לקרוביהם וחבריהם שהגיעו מעבר לים, עמדו גם ר' בערל ופייגה וינברגר שחיכו בקוצר רוח לבואו של ילדם יקירם, אליו הם כה התגעגעו בעשר השנים האחרונות, הם סופרים את הדקות ואת השניות, מתי פנחס'ל שלהם יצא...

הזוג זוכרים בזיכרון מעורפל את מראהו של פינחס'ל שלהם. אך לדמיין את פניו ומראהו אחרי עשר שנים הם לא מצליחים. לכן הם ממתינים ובוחנים היטב את כל הבחורים, מדמים שהנה הנה פינחס'ל מגיע.

אבל אף אחד מהנערים לא צועד קדימה בהיסוס, מחפש את משפחתו. כל אחד רץ לעבר קרוביו שחיכו לו בקוצר רוח, ורק אליהם אף נער לא ניגש.

הדאגה חודרת ללב. בני הזוג מבחינים שזרם היוצאים מתדלדל לאיטו, ופינחס'ל שלהם עוד לא הופיע…

איזו סיבה יכולה לגרום לו להתעכב באולם הנוסעים כל כך הרבה זמן?

חמש עשרה דקות נוספות חלפו וזרם האנשים פסק לחלוטין. ''אני מתחיל לחשוש שפנחס'ל לא היה על הטיסה הזו'' מלמל ר' בערל באוזני אשתו.

'אני לא חושבת כך'' התנגדה פייגה. ''הרי פישטו אמר לך שסרג'י מולס צלצל אליו משדה התעופה 'אורלי' והודיע שהנה הם כבר עולים למטוס. בוודאי הוא מתעכב בפנים ומיד יצא" הוסיפה בתקווה.

אולם קבלת הפנים התרוקן לחלוטין. הנוסעים הרבים יצאו מן הבניין יחד עם קרוביהם ופנו לחכות בתחנות שעל הכביש לאוטובוס שיוביל אותם לעיר מגוריהם. היו אף כאלה שעצרו מונית ובמחיר המופרז של מאה לירות נסעו במהירות ובנוחות לביתם.

כעת נותרו בני הזוג לבדם באולם הגדול, נבוכים למדי.

משום מקום ניגש אליהם שוטר ובהבעת ביטחון וידא "אתם משפחת וינברגר, הלא כן?"

בני הזוג השיבו בחיוב, והדאגה בליבם הפכה לחרדה.

''התלוו אלי בבקשה", דרש.

מחשבה משותפת חלפה במוחם בצליל מבוהל, מה השתבש?.
 
נערך לאחרונה ב:

המלמד מבני ברק

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
הנה עוד פרק.
שבת שלום.
בשבוע הבא כנראה אסיים את הספר.

פרק 30

בלב כבד הלכו ר' בערל ואשתו אחרי השוטר לתחנת המשטרה בשדה התעופה, הוא הוביל אותם למשרדו של מפקד התחנה שהיה מרוהט בפשטות, מכתבה ישנה כיסא עץ וספסל צר, והורה להם לשבת.
- - -​
חצי שעה מתוחה עברה על סרג'י והנערים הישובים על מזוודותיהם באולם המבקרים, מחכים בקוצר רוח למישהו יבוא ויספר להם מה קרה.

סרג'י היה מהורהר, " בודאי מרק הנבל עירב את הקונסוליה הישראלית בבודפסט והוא זה שהוציא את הבקשה להסגיר את הנערים חזרה, מה נעשה עכשיו?"...

אחר חצי שעה התקרב אליהם שוטר ממשטרת הגבולות, בידיו אחז מעטפה צהובה ועבה, הוא פנה אל הנערים ושאל, "פיטר והנריק קסטלר?".

"כן" ענו בבהלה.

"בואו בבקשה אחרי" הוא ציווה והתחיל ללכת.

סרג'י עמד נבוך, והנערים שחיכו להוראתו, לא התקדמו בעקבות השוטר. לאחר מספר שניות השוטר שם לב לכך שהוא הולך לבדו, וחזר על עקבותיו. הוא פנה לסרג'י, "אתה המלווה שלהם?".

סרג'י הנהן בראשו. השוטר חכך בדעתו כמה רגעים ואז הורה: "אם כך, בא גם אתה".

השלושה פסעו בעקבות השוטר עד שהגיעו למשרד קטן בתחנת ביקורת הגבולות.

"שבו בבקשה" הורה להם השוטר על שלושה כיסאות עץ.

השוטר התיישב בצד השני של המכתבה, שלף מן המעטפה מסמך, קרא בו בעיון, לאחר פתח, "מרק קסטלר פנה לקונסוליה הישראלית בבודפסט, בבקשת הסגרה לשני הנערים פיטר והנריק קסטלר" ציין השוטר.

"אבל למה, מה הבעייה?" ניסה סרג'י להיתמם.

"אדון מלווה" דקרו עיניו של איש הבטחון את סרג'י, "האם הנסיעה המקורית לא הייתה לפריז?".

סרג'י שתק.

"אם כן" חגג השוטר את נצחונו "התפקיד שלי הוא אינו להבהיר מניעים של אב שביקש בקשת הסגרה לבניו שיצאו לארץ אחרת ללא רשותו, זאת היא זכותו שלו, אני כאן רק בשביל להודיע שהנערים הללו, יחזרו עוד היום להונגריה, אבל משהו אחד אני יכול להגיד לך, אם תנסה להוסיף ולהיתמם, גם אתה לא תצא זכאי בדין, אתה היית המלווה שלהם, אז איך עלית אתם על טיסה ללא רשות אביהם?"

סרג'י שתק לרגע, ואחר כך הוא ביקש, "אני יכול לדבר עם המפקד שלכם? אולי יש לו סמכות לאשר לנו להיכנס למדינה?"...

"הסיכוי קלוש אבל אנסה, חכו כאן, מיד אחזור" ענה השוטר.

"תודה רבה" אמר סרג'י.

לאחר כחמש דקות חזר השוטר לחדר ואמר:

"אין על מה לדבר, אפילו מר שטרית שר המשטרה לא יעזור לכם כאן, זאת הפקודה שקיבלנו ואסור לנו להתחמק ממנה, עוד הלילה הנערים יחזרו להונגריה, אתה מר סרג'י מולס, אם תרצה, תוכל להיכנס לישראל, אבל פיטר והנריק, אתם תחזרו עוד הלילה בטיסה ישירה לבודפסט" סיים השוטר בטון קשוח.

השוטר הוביל אותם דרך מסדרונות ארוכים עד ליציאה בצד השני של שדה התעופה, ליד אולם הטיסות היוצאות, נתן בידי סרג'י את המעטפה ואמר להם, "כאן נמצאים הדרכונים שלכם. בעוד שעתיים יצא המטוס שלכם, טיסה נעימה".

כמובן שסרג'י הודיע כי הוא חוזר איתם, וכך, שבורים ומזועזעים חיכו השלושה למטוס שיחזיר אותם להונגריה.

- - -​

ר' בערל ואשתו ישבו שותקים על הספסל הצר במשרדו של מפקד תחנת המשטרה בשדה התעופה, הם חיכו בקוצר רוח לבואו של המפקד.

הם אפילו לא יודעים אילו שאלות ישאלו אותם, ולמה בכלל קראו להם, דבר אחד הם ידעו בוודאות, שהדבר קשור עם פנחס'ל-פיטר שלהם, שהיה צריך להגיע עם הטיסה מבודפסט, ולא הגיע...

כך הם ישבו זמן מה עד שסוף סוף נכנס המפקד לחדר.

המפקד החזיק בידו מספר מסמכים, הוא התיישב על הכיסא מולם, הניח את הניירות על השולחן ופתח בשאלה הראשונה:

"שלום לכם דב ופייגה וינברגר, שמי תת ניצב אורי גרוסמן, אני מפקד תחנת המשטרה בשטח שדה התעופה, בתוקף סמכותי, אני מבקש מכם תשובה לכל שאלה שתישאל בחדר הזה, אי ציות עלול לגרום לפתיחת תיק משפטי נגדכם, ברור לכם?".

"כן" ענה ר' בערל בפחד.

"הגעתם היום לשדה התעופה, אני משער, לחכות למישהו, אמת?".

"כן, הגענו לחכות לבננו המגיע מצרפת, אם אפשר, רציתי לשמוע מה קורה איתו, אנחנו די מודאגים, הוא היה על המטוס?".

"כן, הוא הגיע לישראל, וכעת הוא מחכה למטוס שיחזיר אותו להונגריה, אין בסמכותי לתת לכם עוד פרטים, כי העניין חסוי".

"מה קרה לילד שלי, לו שאני מחכה לו כבר שנים?" זעקה פייגה ופרצה בבכי...

"צר לי גברתי, אך אמרתי שהעניין חסוי ולא אוכל לספר לכם עוד פרטים, וכעת רק עוד שאלה אחת, מה הקשר שלכם לילד, פיטר קסטלר?"...

"אני אביו ואשתי אימו" ענה ר' בערל.

תנ"צ אורי גרוסמן אסף בחזרה את הניירות לתוך תיק אותו שלף ממגרת המכתבה, פתק אחד הוא הותיר בחוץ, הכניס אותו למעטפה חומה קטנה והגיש אותה לר' בערל.

"אתם חופשיים ללכת" הפטיר תנ"צ אורי גרוסמן.

- - -​

בלב שבור ישבו סרג'י מולס, ופיטר והנריק קסטלר על המטוס שהמריא ממש עכשיו משדה התעופה בלוד לכיוון הונגריה.

הם הרגישו בחוש, כיצד ההרגשה שלהם בטיסה זו, הפוכה לחלוטין מהרגשת השמחה וההתרגשות אותה הם חשו בטיסה הקודמת... הם לא ידעו מה יהיה הלאה...

* * *
ובבודפסט.

מרק קסטלר חזר לביתו מהקונסוליה הישראלית וקרא לאשתו בקול מרוצה:

"את האמנת להמצאה של הנערים על התחרות בפריז, כעת הודיעו לי בקונסוליה שמיסטר וינברגר, האיש שגרהרד שמידט כתב לי שהוא האב האמיתי, אכן המתין בשדה התעופה בישראל לבנו פיטר קסטלר, את מבינה? " שאל מרק בלעג.

"ומה עם פיטר והנריק?" שאלה קלרה.

"מיד ביקשתי מהקונסול בכבודו ובעצמו בקשת הסגרה. כעת אני שמח לבשר לך, שפיטר והנריק כלל לא הורשו להיכנס לישראל, בעצם הם כבר על המטוס בחזרה לבודפסט, אני רק צריך לכתוב מכתב דחוף, וכבר אצא לשדה התעופה להחזיר אותם אלינו".

"מצוין" נהנתה קלרה, "אני מרוצה מההתנהלות שלך" היא החמיאה לבעלה.

לכבוד גרהרד שמידט היקר...

קיבלתי את המכתב ששלחת אלי בדחיפות, ואין לי מילים להודות לך, על המידע החשוב ששלחת לי, המידע שהגיע אלי ברגע שהזדקקתי לו.

קיבלתי את המכתב שלך, חששתי שמא הפסדתי את הרכבת, או את המטוס... מיהרתי אפוא לשגרירות ישראל, ואמרתי להם, שבניי כלל לא קיבלו ממני היתר לטוס לישראל, ושם מחכה להם איש רע שארגן את החטיפה שלהם, ושמו בערל וינברגר...

ולמרות שפיטר והנריק ניסו לשקר ולספר לי שהם נוסעים לפריז לתחרות השחמט, ואפילו אחרי קבלת מכתבך, עדיין חששתי אולי הם דיברו אמת, אבל מיד כאשר סיפר לי השגריר, שזוג בשם דב ופייגה וינברגר חיכו לנערים בשדה התעופה, נוכחתי שצדקת, וכל התודות שבעולם מגיעות, אך ורק לך.

כדי שיאמינו לי שיש לי קשר הורי לפיטר, הבאתי איתי מסמך שאני בעצמי הנפקתי, כאילו הילד נולד בשוודיה לפני שלוש עשרה שנה. התעודה הייתה חתומה בחותמת משרד הפנים השוודי. החותמת נמצאת בביתי, כי פעם עבדתי במשרד הפנים בשוודיה וללא ידיעת השלטונות לקחתי אותה איתי, וכך יש לי מסמך חתום, ובו כתוב שפיטר הינו אזרח שוודי שקניתי אותו בבית יתומים בסטוקהולם.

לומר את האמת? אני מצידי, מוכן בחפץ לב להחזיר אותו להוריו, כשהכנסתי אותו לביתי, היה לי רגש אליו, אהבתי אותו, אני זוכר כיצד הגעתי לבית של יוז'י מולס בעירך, מישקולץ, וכיצד אשתי ואני שיחקנו איתו בהנאה. למרות שמאז ומעולם שנאתי יהודים, לא חשבתי שזה יפה לקחת ילדים יהודיים חסרי ישע ולרצוח אותם כמו כלבים מצורעים, עימך הסליחה...

כעת, גדלו הנערים, והרגש אליהם פרח לו, אני כעת שונא אותם בכל ליבי, שנאה ליהודים שתמיד הסתרתי.

לכן, אני כלל לא אצטער אם הם ימותו או ייעלמו אל מעבר להרי החושך, מה שיפריע לי, זה השמחה שתהיה בבית הוריהם, ובזה אלחם במלוא המרץ, אני גם מוכן ללכת למשפט בעניין, ולשלם במיטב כספי, על מנת שפיטר יישאר אצלי, והוא לעולם לא יחזור לאביו.

אני מסיים את המכתב בתודה רבה על שטרחת להודיע לי, ואני מקווה להמשיך ולשמור על קשר.

ידידך, מרק קסטלר.
 

המלמד מבני ברק

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
שבוע טוב ומוצלח.
הנה פרק 31

ליד שדה התעופה בלוד-ישראל

מיד כאשר יצאו ר' בערל ופייגה וינברגר מבניין שדה התעופה ונעמדו לחכות לאוטובוס שייקח אותם לירושלים, החליט ר' בערל שזה הזמן לבדוק מה מונח במעטפה שמסר להם תת ניצב אורי גרוסמן.

הוא שלף מן המעטפה מכתב רשמי של משטרת ישראל וקרא בקול:

משטרת ישראל – רמת גן

לכבוד דב ופייגה וינברגר.

הינכם מוזמנים להגיע לתחנת המשטרה מחר בשעה תשע בבוקר, לחקירה אודות תביעה שהוגשה נגדכם בקשר לחשד חטיפת הנער פיטר קסטלר.

אי בואכם במועד שנקבע, יהווה עילה למאסר ללא תנאים.

משטרת רמת גן

רב פקד שלום מזרחי

"אוי ואבוי!! לא רק שאנחנו לא יכולים לראות את פנחס'ל שלנו, עוד מעלילים עלינו, שרצינו לחטוף את ילדנו האמיתי!!" זעק ר' בערל בכאב לעבר אשתו כאשר הוא סיים לקרוא את המכתב.

הוא נתן את המכתב לאשתו, וגם היא נחרדה ואמרה בקול רועד אך בטוח:

"יש ה' בשמיים, שעשה איתנו כה הרבה חסדים עד עתה. ה' לא יעזוב אותנו גם עכשיו, אנחנו רק צריכים לבטוח בו"...

ר' בערל הביט בפייגה בהערכה, "מה עברה האשה הזאת?" חשב לעצמו "והיא מחזקת אותי?!"..

מיד כאשר הם הגיעו הביתה, צלצל ר' בערל להונגריה, לפישטו קלרפילר.

הוא סיפר לפישטו בקול נשנק מבכי אודות כל מה שהתרחש בשדה התעופה, הוא סיפר לו שפיטר כבר בדרך חזרה להונגריה ועל החשד שווא, כאילו הוא רצה לחטוף את פנחס'ל-פיטר...

פישטו נדהם לשמע ההתרחשויות, הוא התרגז מאוד.

"אל תדאג ידידי הטוב בערל, העניין בטיפול"...

במשך כל הלילה לא עצם ר' בערל עין, הוא לא הצליח להירגע מכל מה שעבר עליו ביום אחד . היום התחיל בבשורה הטובה שפנחס'ל בדרך לארץ ישראל; הנסיעה המרגשת לשדה התעופה, במחשבה שעוד מעט הוא הולך לפגוש את בנו; ובערב הוא חוזר הביתה, לא רק בלי לראות את פניו של פנחס'ל שלו, אלא גם עם הזמנה לחקירה בתחנת המשטרה אודות חטיפת בנו. למרות הביטחון שהיה לו שהקב"ה יעזור והכול ייגמר לטובה, החוויות המתישות של אותו יום לא הניחו לו לישון...

הוא הביט בשעון ונחרד לגלות שכבר שלוש לפנות בוקר, "בשביל מה סתם להתגלגל במיטה ללא יכולת לישון?" הוא חשב לעצמו, "עדיף להגיד תהלים בהתעוררות, ובתפילה לה' שיחלץ אותנו מהצרה הזאת ויחזיר לנו את בננו", עד אור הבוקר ישב ר' בערל בסלון ביתו והשתפך באמירת מזמורי תהילים.

כאשר נראה אור ראשון בחלונות בית מש' וינברגר, יצא ר' בערל לבית המדרש לתפילת שחרית.

ר' בערל שפך דמעות כמים כאשר אמר את היהי רצון אחרי ברכות השחר, "ותצילני היום ובכל יום מעזי פנים... מעדות שקר וממלשינות"...

הוא ביקש מהקב"ה שיעזור לו, שהוא יינצל מהפגע רע שמחפש להרע לו, ושהוא יחזה בישועה האמיתית עם בנו פנחס'ל.

שעתיים לפני הזמן המיועד, יצאו הזוג וינברגר לתל אביב ומשם לרמת גן במונית.

הם הגיעו לתחנת המשטרה, הציגו תעודת זהות והלכו לפי ההוראות שניתנו להם במזכירות.

הם הגיעו לפרוזדור ארוך, שבצידו הימני נקבעו דלתות, הם חיכו מול דלת מספר 423 כפי שהורו להם.

לאחר כמה דקות נשמע הקול, "הבא בתור, דב ופייגה וינברגר, בבקשה להיכנס".

הם נכנסו לחדר, לאחר כדקה נכנס לחדר שלום מזרחי, האיש ששלח להם את המכתב.

הוא התיישב על כיסא מנהלים רחב, הוא הורה לר' בערל ולאשתו לשבת מולו.

שלום מזרחי כבר רצה לשאול את השאלה הראשונה, כשלפתע צלצל הטלפון.

"הלו" ענה החוקר.

הוא הקשיב לנאמר כחצי דקה ואז הוא אמר, "רק רגע".

הוא נשא את עיניו אל הזוג וינברגר ואמר להם, "חכו בחוץ בבקשה עד שאקרא לכם, קיבלתי כרגע שיחת טלפון חשובה".

ר' בערל ופייגה וינברגר יצאו לפרוזדור והמתינו.



* * *

בודפסט-הונגריה

"הבא בתור" קרא עובד הקונסוליה הישראלית בבודפסט בהונגרית לציבור הממתינים.

פישטו קלרפילר, שחיכה בתור למעלה מחצי שעה, התרומם ממקומו ונכנס לחדר הקונסול.

הוא נכנס ופתח:

"הגעתי לדבר איתך, לא בשבילי, אלא בשביל מישהו אחר, אזרח ישראל. נודע לי שאתמול נתת פקודה לביקורת הגבולות במדינת ישראל, בקשר לאזרח ישראל, חרדי בשם דב וינברגר, שיעצרו אותו בשדה התעופה בלוד, ושיקראו לו לחקירה אודות חטיפת נער בשם פיטר קסטלר, שאותו וינברגר המתין לו בשדה התעופה. האם כל זה נכון?"...

"נכון" ענה השגריר וקימט את מצחו "מאין לך מה קרה שם? אתה, בכלל, מכיר את מר וינברגר? ובכלל, עם מי יש לי הכבוד?".

"שמי פישטו קלרפילר ואני ממישקולץ, אני מכיר את מר וינברגר כבר שנים, ואני הוא שסידרתי שהנער יישלח לישראל. הנער הינו בנו, הוא נתן לי אותו לפני פרוץ המלחמה, כדי שאשמור עליו מפני הנאצים, הכנסתי את הילד לביתי והוא היה אצלי בבית זמן רב. למען שלום הילד, הייתי חייב למכור אותו למי שיסכים לאמץ ילד, מרק וקלרה קסטלר היו חשוכי ילדים, מרק פנה אלי והוא קנה ממני את הילד" סיים פישטו.

"סליחה, מר קלרפילר, אני שומע את מה שאמרת" ענה הקונסול, "אבל רק אתמול היה כאן מרק קסטלר, והוא הציג לפני הקונסול, תעודה של משרד הפנים בשוודיה, שם כתוב שהילד פיטר קסטלר נולד בסטוקהולם, הוריו מתו והוא גדל בבית יתומים, ומרק קסטלר קנה אותו משם. הבנו שמרק קסטלר צדק אודות הנער, ובגלל שהוא הופיע כאביו של הנער, הבנו שזה שהתחזה כאביו של פיטר שמחכה לו בלוד, הינו מתחזה שרוצה לחטוף את הנער, ונתנו הוראה לעצור אותו"...

פישטו חייך בעגמומיות. הוא נזכר בלילה שבו נמכר פנחס'ל למשפחת קסטלר, מרק אמר אז שהוא מתכנן לזייף מסמכים של משרד הפנים בשוודיה ועל ידי זה הוא יוכיח שפנחס'ל הינו אזרח שוודי, הוא שתק ולא אמר מילה לפקיד, היו לו עוד דרכים לנסות...

"אבל גם למר ווינברגר ישנם ראיות שהנער הזה הוא בנו. איך יכולתם להכריע על פי שמיעתו של צד אחד? אני יכול להעיד שמר וינברגר הינו האדם הישר ביותר בעולם שפגשתי מעודי, איך אפשר אפילו לחשוד בו במעשה שכזה?!"...

"מה שאני עוד לא מבין" המשיך פישטו, "מה לשלטונות בישראל ולסיפור הזה?! מה פתאום הם מחליטים החלטות על נער שכלל לא עבר את מעבר הגבול למדינת ישראל? במקרה כזה, הסמכות לטפל בעניין, היא של שלטונות הונגריה, בית המשפט בהונגריה יחליט למי שייך הנער!"...

"בסדר מר פישטו, שמעתי אותך, אני חושב שאתה צודק, מיד אצלצל למשרד החוץ, שיבררו מה עשתה משטרת ישראל בעניין, המתן בחוץ, מיד אקרא לך".

פישטו יצא והמתין באולם ההמתנה לתשובה.

לאחר עשר דקות נקרא פישטו בחזרה. השגריר אמר לו:

"כאשר צלצלתי למשרד החוץ בישראל, נודע לי שמר וינברגר ואשתו נמצאים ממש כעת בחקירה במשטרת רמת גן בישראל. צלצלתי לשם ודיברתי עם החוקר שלהם, אמרתי לו בדיוק את מה שאמרת לי, והוא הבטיח לחשוב בשנית על העניין ולהגיע להחלטה נבונה".

"תודה לך, אני נוסע כעת לביתי, אצלצל אליך כדי לשמוע מה חדש" אמר פישטו.

פישטו, רגוע יותר, חזר לביתו.

* * *

משטרת רמת גן – ישראל

למעלה מחצי שעה חיכו ר' בערל ואשתו בפרוזדור, עד שהם נקראו פנימה.

שלום מזרחי אמר להם בקולו העבה:

"בזמן שהמתנתם בחוץ, עברתי שוב על הפרטים והגעתי למסקנה, במסקנה שהגעתי אליה ישנם שתי נקודות":

"בגלל שבשטח מדינת ישראל, לא נעשתה שום עבירה מצדכם, כי הנער לא חצה את ביקורת הגבולות, אין לזה כלום איתנו, אנחנו מצידנו מבטלים את התלונה.

נודע לנו שגם לך צד בבעלות על פיטר קסטלר, על זה אני ממליץ לך להגיש תביעה נגד מר קסטלר. כל אחד מכם יוכיח שהנער שייך אליו ואני מקווה, שבית המשפט בהונגריה יוציא את הצדק לאור".

ר' בערל ואשתו נשמו לרווחה, הם ראו כבר בחלק מהישועה שלהם, הם קיוו שההמשך יהיה טוב יותר והם יזכו לפגוש את פנחס'ל שלהם בקרוב...

הם חזרו לירושלים בלב קל יותר.

ר' בערל מיד יצר קשר עם ידידם, פישטו.

הם החליטו שהצעד הבא יהיה, הגשת תלונה נגד מרק קסטלר בבית המשפט בבודפסט, ור' בערל ופייגה ייסעו להונגריה להתייצב מול קסטלר.

לפי בקשת בערל וינברגר, פישטו הגיש את התביעה. הוא ביקש שעד תאריך המשפט, יגורו פיטר והנריק אצל אדם שלישי, עד המשפט שיקבע לאיזה עם ולאיזה משפחה הם שייכים.

הבקשה התמלאה לשביעות רצונם של פיטר והנריק והם עברו לגור בביתו של מורם סרג'י מולס עד תאריך המשפט.

באחד הימים לפני פתיחת המשפט, רצה פישטו לנסוע לסדר משהו, הוא הכניס את ידו לכיסו ונוכח לראות שמפתחות הרכב אינם שם, הוא בדק במדף שלו וגם לא מצא אותם.

הוא נזכר שמריה, אשתו, ביקשה ממנו את המפתחות היום בצהריים כשהיא נסעה לקניות.

הוא ניגש לתיק שלה, הוא רצה להוציא את המפתחות, אבל ביחד איתם שלף פישטו דף ועיין בו בסקרנות, חיוך ערמומי התפשט על פניו.

"יפה מאוד מריה" מלמל לעצמו "אין לך מושג כמה עזרת לנו" פישטו גיחך בשביעות רצון, קיפל את המכתב יפה והכניסו לכיס מכנסיו.
 

המלמד מבני ברק

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
וואו! פרק המשפט, פרק דרמטי ועוצמתי, ממתין להארות ותיקונים אם ישנם.
@מנוחה כהן, התודה נתונה בעיקר לכם..

פרק 32

בבית המשפט בבודפסט היה כבר הכול מוכן לקראת תחילת המשפט. הספסלים היו מלאים בסקרנים למיניהם. בצד התובעים ישבו ר' בערל פייגה אשתו ומכרם, פישטו קלרפילר. בצד הנתבעים ישבו מרק וקלרה קסטלר, וידידם האנטישמי גרהרד שמידט, שהגיע לשבת לידם ולתמוך בהם במהלך המשפט.

שמש בית המשפט פתח דלת צדדית והכריז, "בית המשפט!"...

כולם קמו ממקומותיהם, צוות השופטים נכנס פנימה והתיישבו על כיסאותיהם שהוכנו להם ליד השולחן במרכז הבמה.

שמש בית המשפט הכריז:

"כבוד השופטים, תיק מספר 4722614 דב ופייגה וינברגר נגד מרק וקלרה קסטלר"...

"התובע, מר וינברגר מתבקש לעמוד ולספר לשופטים על התביעה" קרא השופט הראשי.

ר' בערל נעמד ממקומו, הוא עצם את עיניו לרגע קט בתפילה ופתח בקול צלול:

"כבוד השופטים!, שמי דב וינברגר, הנני אזרח הונגריה לשעבר, תושב העיר מישקולץ. לאחר מלחמת העולם השנייה, בה ניצלו חיי וחיי אשתי בנס, עברנו לגור בישראל. לפני כיבוש הונגריה בידי הנאצים, מסרנו את בננו פינחס לאיש שיושב לידי ששמו פישטו קלרפילר, כדי שישמור עליו עד תום המלחמה, ואז יחזיר אותו לי, או, במקרה שחלילה לא אחזור, לאחי היהודים. מר קלרפילר, בגלל סיבות שאין כאן המקום לפרטן, לא יכול היה להחזיק בביתו את בני, לכן מכר אותו לנתבעים מרק וקלרה קסטלר. כעת, מכיוון שהמלחמה כבר תמה לפני תשע שנים ועדיין בני לא הוחזר אלי, בקשתי היא אחת, שיוחזר לי בני הנקרא היום פיטר קסטלר. בקשה זאת אני מבקש בתור אב שיש לו את הזכויות המלאות על בניו!"....

השופטים הקשיבו בערנות. בשולחן צדדי, ליד מכונת כתיבה, ישב המזכיר וכתב כל מילה בפרוטוקול. השופט פנה לר' בערל:

"יש לך הוכחות כלשהם שפיטר קסטלר הינו בנך, מסמכים וכדומה?"...

"האמת היא, כבוד השופט, שאין לי שום מסמכים המעידים כי הנער הינו בני. אין לי גם כל מסמכים עם שמו היהודי, במרוצת המלחמה, אבדו לי כל המסמכים".

"נו, אם כך" שילב ראש השופטים את ידיו על השולחן ורכן מעט קדימה "כיצד אתה יכול לבקש את החזרת הילד אם אין לך שום מסמכים שיעידו כי דבריך צודקים?".

"הייתי מבקש מכבוד השופט לשאול את אותה שאלה את הנתבע מר מרק קסטלר".

ר' בערל התיישב במקומו לפי הוראה מהשופט שפנה למרק קסטלר ולאחר שביקשו לקום על רגליו, שאל אותו:

"מר קסטלר, האם ישנם ברשותך הוכחות כלשהם שפיטר קסטלר הוא בנך שקנית מבית יתומים בשוודיה, כטענתך?".

"כן, יש לי הוכחה חזקה שפיטר הינו בני והוא אזרח שוודיה. ההוכחה תוכיח שמר וינברגר משקר במצח נחושה. ישנם בידי מסמכי אימוץ שמוכיחים על אבהותי".

"הגש אותם בבקשה".

מרק קסטלר ניגש מיד אל במת השופטים, הוא הטיל על השולחן מספר מסמכים חתומים בחותמת משרד הפנים בסטוקהולם.

השופטים עיינו היטב במסמכים, אחר נשא השופט הראשי את עיניו על ר' בערל וינברגר ואמר לו:

"מר וינברגר, אני מאוד מצטער, ההוכחות שמר קסטלר הביא מראות באופן גלוי שהילד נולד בשוודיה, הוריו מתו והוא גדל בבית היתומים בסטוקהולם, כשאחר כך קנה אותו מרק קסטלר. מה יש לך להגיד על מסמכים שכאלו?".

"ההוכחה שלי תהיה קלטת טייפ שתוכיח שהצדק עימי, אני מבקש שהשופט ישמיע את הקלטת לקהל הנוכחים" ענה ר' בערל בעודו קם וניגש למזכיר, אוחז בידו קלטת טייפ.

המית הפתעה נשמעה בשורות הסקרנים, מרק וקלרה צמצמו את עיניהם בחשד.

השופט פנה אל השמש ואמר לו שיביא במהירות רשמקול.

השמש יצא וחזר אחרי כדקה כשבידו הוא אוחז רשמקול, השופט הניח את הרשמקול על שולחנו, הכניס את הקלטת ולחץ על כפתור ההפעלה.

קול דו שיח בין גבר לאישה נשמע בחלל בית המשפט, השופט עצר לרגע את ההשמעה, הביט על ר' בערל ושאל:

"את מי אנחנו שומעים כאן?".

ר' בערל ענה, "כבודו מיד יזהה את קולו של מרק קסטלר, האישה המדברת עימו, היא אשתו, קלרה קסטלר. שכבודו יאזין היטב, הם מדברים אודות הילדים".

השופט הרצין, הוא המשיך להשמיע את ההקלטה מנסה לקלוט כל מילה...

"לא ולא, אני לעולם לא אסכים לשלוח אותם להוריהם, אני כלל לא מוכן שבגיני ישמחו ההורים שלהם"...

"הם כבר לא מעניינים אותי, ואפילו אם אראה אותם פצועים ודם זב מהם, ואראה אותם מתים מפצעיהם, הדבר לא ישפיע עלי במאום, להיפך הדבר הזה ישמח אותי מאוד, הם בכלל לא הילדים שלי, הם סתם יהודונים מזוהמים וליהודים אני רוחש שנאה עזה"...

מרק וקלרה קסטלר החווירו. מרק הרגיש בזרם חשמלי חולף בגופו, הוא לא האמין למשמע אוזניו, "מי הקליט אותנו?" חשב בזעם, "ולמה משמיעים דווקא את המלים הללו?"...

השופט עצר את השמעת הקלטת ופנה אל מרק קסטלר:

"נו? אתה מזהה את הקול שלך?! אילו דיבורים יפים דיברת עם אשתך?! הא?"...

מרק קסטלר זינק ממקומו, וצווח בקול לא לו:

"הקלטת מזויפת!! חיקו את קולי ואת קול אשתי!! היהודי רוצה לגנוב את בני, כבוד השופט, אל תאמין לו!!"...

השופט פנה לר' בערל ואמר לו:

"מיסטר וינברגר, יש לך הוכחה שהקלטת אמיתית? מרק קסטלר טוען בתוקף שהוא מעולם לא דיבר כך על הילדים".

"הקלטת אמיתית מאה אחוז. אם כבוד השופט יסכים, יעידו על כך אלו שהקליטו אותם מדברים כך, אלו היו פיטר והנריק קסטלר" ענה ר' בערל בשלווה.

מרק וקלרה נדהמו לגלות שהנערים הקליטו אותם, ואילו השופט שאל את ר' בערל:

"בכל אופן, קלטת יכול כל אחד לזייף, האם יש לך עוד הוכחה?"...

"יש לי הוכחה" חייך ר' בערל, "הוכחה חזקה הרבה יותר"...

"מה היא?" קרא השופט בפליאה.

"יש בידי מכתב שהייתי רוצה שכבוד השופט יקרא אותו" ענה ר' בערל.

"נו, הבא לי את המכתב".

ר' בערל שלף מכיסו מעטפה סגורה, קם ממקומו והגיש לשופט הראשי את המעטפה.

השופט קרע את המעטפה ושלף מתוכה את המכתב. הרכיב על עיניו זוג משקפי קריאה והתחיל לקרוא את המכתב. כבר באמצע הקריאה היה נראה השופט מזועזע, עיניו הרושפות ירקו גיצים לעבר מרק וקלרה המבוהלים, "מה קורא השופט שמעלה את חמתו?" הם הרהרו.

השופט סיים לקרוא וקרא ללא שהיות למרק קסטלר לעלות על דוכן העדים.

השופט קם ממקומו, ניגש לדוכן, הוא קיפל את המכתב כך שרק חתימתו נראתה. הוא הציגו בפני מרק המפוחד שרעד כדג, ושאל אותו:

"האם זוהי חתימת ידך?".

מרק קסטלר לא ידע מה כתוב בכלל במכתב, הוא זיהה אומנם את חתימתו, אך ניסה לקלוט מילה שאולי תסביר לו על איזה מכתב מדובר, אך לשווא. בלית ברירה ענה מרק ברעד:

"כן, זאת חתימתי".

השופט נטל מטלית, כיסה בה את המכתב והשאיר רק שני מילים. השופט הראה את המכתב המכוסה למרק ושאל בשנית:

"האם אתה מזהה את כתב ידך?".

מרק המסכן ניסה לקלוט משני המלים הללו את תוכן המכתב, אך שני המלים היו, "עדיין חששתי". הוא זיהה את כתב ידו, וניסה ללא הצלחה לזהות באיזה מכתב מדובר. שתי דקות עברו ומרק עדיין מביט במכתב ושותק.

"האם זהו כתב ידך או לא?" צעק עליו השופט, "אתה מבזבז את זמנו של בית המשפט!!"...

"כן" גמגם מרק חלושות.

"חזור למקומך" ציווה עליו השופט.

"אבל השופט, אני לא יודע"..

"חזור למקומך" שיסע אותו השופט ומרק המושפל נגרר למקומו וצנח על מושבו המום ומפוחד.

השופט התיישב בשנית על מקומו ופתח בשקט:

"קהל נכבד, חברי השופטים, כולכם שמעתם כיצד מרק קסטלר מודה שזאת חתימתו וזהו כתב ידו, כעת אקריא בפניכם מספר קטעים בודדים מן המכתב שמרק קסטלר מודה שהוא כתב אותו"...

"לכבוד גרהרד שמידט היקר...

קיבלתי את המכתב ששלחת אלי בדחיפות, ואין לי מילים להודות לך, על המידע החשוב ששלחת לי, המידע שהגיע אלי ברגע שהזדקקתי לו.

כדי שיאמינו לי שיש לי קשר הורי לפיטר, הבאתי איתי מסמך שאני בעצמי הנפקתי, כאילו הילד נולד בשוודיה לפני שלוש עשרה שנה. התעודה הייתה חתומה בחותמת משרד הפנים השוודי. החותמת היא בביתי, כי פעם עבדתי במשרד הפנים בשוודיה, וכך יש לי מסמך חתום, ובו כתוב שפיטר הינו אזרח שוודי שקניתי אותו בבית יתומים בסטוקהולם.

כעת, גדלו הנערים, והרגש אליהם פרח לו, אני כעת שונא אותם בכל ליבי, שנאה ליהודים שתמיד הסתרתי.

לכן, אני כלל לא אצטער אם הם ימותו או ייעלמו אל מעבר להרי החושך, מה שמפריע לי, זה השמחה שתהיה בבית הוריהם, ולכן, אלחם בזה במלוא המרץ, אני גם מוכן ללכת למשפט בעניין, ולשלם במיטב כספי, על מנת שפיטר יישאר אצלי, והוא לעולם לא יחזור לאביו.

השופט סיים את ההקראה. מרק שבמשך כל זמן ההקראה החוויר מרגע לרגע, שמע בחצי אוזן כיצד השופט צועק עליו, "נבל!! אתה העדת בעצמך שאתה כתבת את המכתב הזה" וצנח ארצה מתעלף.

השופט ציווה על השמש להעיר את מרק קסטלר מעלפונו, לאחר מכן יצאו השופטים להתייעצות קצרה.

לאחר חמש דקות חזר מרק לעצמו.

השמש הודיע שבעוד עשר דקות יחזרו השופטים ותינתן ההכרעה.

מרק קסטלר ניגש בצעד מהיר לגרהרד שמידט, לברר כיצד הגיע לבערל וינברגר המכתב, אך גם גרהרד לא ידע כיצד.

"האם הראית את המכתב למישהו?" צעק מרק נסער.

גרהרד חשב לרגע ואז אמר, "אה, הבאתי את המכתב למריה קלרפילר".

"אה!! אז הכול מובן לי!" זעק מרק.

מרק קסטלר רץ אל מקומם של ר' בערל, אשתו, ופישטו קלרפילר וכשהוא מנופף באגרופיו התחיל לצרוח עליהם כמטורף...

השוטרים שעמדו בצד, מיד רצו אליו, תפסו אותו והחזירו אותו למקומו.

לאחר עשר דקות חזרו השופטים כדי לתת את ההכרעה ודממה השתררה באולם.

מרק ישב במקומו מובס, קלרה הייתה חיוורת וגרהרד חשק את שפתיו בתסכול. מאידך, ר' בערל לחש פרק תהילים, פייגה עצמה את עיניה בתפילה ופישטו הביט נכחו בדריכות.

השופט הראשי קם ממקומו, הוציא פתק מתיק החקירה וקרא בקול:

"הכרעה! לפי ההוכחות שהביא מיסטר וינברגר, שלאחת מהם הודה הנאשם בכבודו ובעצמו, המסמכים משוודיה, הינם מזויפים! כמו כן, בגלל שלפני בית המשפט נחשפה האנטישמיות הנוראה בה נגוע מר קסטלר, הוא אינו ראוי לגדל בביתו ילד יהודי. מכל הסיבות הללו, החלטת בית המשפט היא, שפיטר קסטלר, יחזור סופית להוריו האמיתיים, דב ופייגה וינברגר!"...

"כמו כן, בית המשפט מרגיש עצמו אחראי לנער היהודי הנוסף שגדל בבית קסטלר, אך לא ידוע מי הם הוריו, ושמו הנריק קסטלר. בית המשפט חושש שמרק וקלרה קסטלר יתאנו לנער על כך שהוא הקליט אותם, לכן החלטנו, שגם הנריק קסטלר יעזוב את בית הוריו המאמצים ועד שימצא את הוריו יגור הנער אצל משפחת וינברגר הוריו של פיטר-פינחס וינברגר".

"בנוסף, מדינתנו תגיש בקשת הסגרה לשלטונות שוודיה, לפושע, מזייף התעודות, מרק קסטלר. הוא יוסגר לשוודיה, שם יפתח נגדו תיק על זיוף מסמכים, עד העברתו לסטוקהולם ישהה מרק במאסר בית"...

השופט סיים.

"בית המשפט" נשמעה הקריאה, כולם קמו על רגליהם והשופטים יצאו מהאולם.

ר' בערל ואשתו ישבו במקומותיהם נדהמים, הם לא ידעו מה לעשות עם עצמם מרוב התרגשות.

מרק כבר נלקח על ידי השוטרים וגרהרד הרשע נעלם מן העין מזמן, אך הם עוד לא הצליחו להתנתק מההרגשת הניצחון.

לפתע ניגש אליהם אדם ולידו נער צעיר.

פישטו לחש לר' בערל, "זה סרג'י מולס, בנו של יוז'י מולס, אתה זוכר אותו?".

סרג'י ענה במקומו, "הוא זוכר אותי טוב מאוד. בערל, אתה בודאי זוכר שהצלת אותי ברחוב הגשום והחזרת אותי לבית אבי?".

"איך אוכל לשכוח" דמע ר' בערל.

"אז, אני שמח לעשות לך כמעט אותו דבר. הכר, בערל" הניח סרג'י את ידו על כתפו של הנער, "פנחס'ל שלכם"...

ר' בערל ופייגה קמו ממקומותיהם באחת...

ר' בערל ניגש לפנחס'ל ושתק, הוא הניח את ידו על עיניו וכמו יעקב אבינו בשעתו, קרא קריאת שמע. אחר כך חיבק את פנחס'ל חיבוק אבהי וחם, כשדמעותיו מרטיבות את לחייו של פנחס'ל, פנחס'ל בעצמו הרגיש משהו חם ורטוב זורם מעיניו, הוא בכה בכי תמרורים על שנות ילדותו שעברו עליו באהבה לאנשים שכלל לא היו הוריו.

אחרי שגם פייגה חיבקה את ילדה שחזר אליה, אמר לו ר' בערל:

"פנחס'ל שלנו, אחרי כל כך הרבה שנים שלא קיבלת חינוך יהודי, הרשה לי להתחיל לתת לך את החינוך היהודי הטהור. אני כל כך רוצה לזכות אותך בכל מה שאבותיי זיכו אותי, אולי זה מעט מאוחר, אבל ברוך ה' שהגענו ליום הזה, אתה מסכים פנחס'ל שלי?".

פנחס'ל נאנח, "אוי אבא, מהרגע שגיליתי שאני יהודי, אני כל הזמן מנסה לברר על יהדות. אתה שואל אם אני מסכים? בודאי! מדוע שלא אסכים?! פאפא, לא.. טאטי! אני רוצה להיות בדיוק כמוך!" הצהיר פנחס'ל נרגשות.

"את השיעור הראשון אלמד אותך כבר עכשיו" אמר ר' בערל.

"שים את ידך הימנית על עיניך ואמור אחרי"...

שמע..שמע..ישראל..ישראל..ה'...ה'...אלוקינו..אלוקינו..ה'...ה'...אחד...אחד...

ודמעות רותחות נטפו על הרצפה הקרה של בית המשפט.

סרג'י הביא גם את הנער היהודי השני, הנריק, גם אותו חיבק ר' בערל ואמר לו:

"הנריק היקר, האם אתה מסכים שעד שנמצא את אביך, תהיה לי לבן ותלמד גם אתה את חוקי היהדות?".

הנריק הנהן בראשו בהתרגשות, הוא לא הצליח להוציא מפיו מילה...

ר' בערל ניגש לפישטו והודה לו נרגשות על כל העזרה.

ר' בערל, אשתו, פנחס'ל והנריק, שעדיין לא היה ידוע להם שמו היהודי, אביגדור, עלו לארץ בשמחה.
- - -​
עד גיל 20 גדל הנריק בבית משפחת וינברגר. אז החליט בעידודם של פנחס אחיו המאומץ ור' בערל אביו לצאת לארצות הברית לחפש שם את אביו.

לפני שנפרד מבני המשפחה שאימצו אותו אל לבם, פנה אליו ר' בערל "אינני יודע מה פתאום נזכרתי בזה עכשיו" אמר ר' בערל להנריק שעמד בכניסה לבית כשהמזודה הכבדה לידו "אבל כשעזבתי את הונגריה פגשתי בשדה התעופה יהודי שסיפר לי שגם ילדו נאבד בשנות המלחמה, הוא סיפר לי משהו על רכבת, אינני זוכר, כבר עברו מאז יותר מעשר שנים, עכשיו אני חושב שייתכן שזה היה אביך".

"אבי?" קפץ הנריק בהתרגשות "מה היה שמו? נסה להזכר ר' בערל, איך קראו לו?".

"הוא לא הזדהה, אבל אתה ממילא נוסע לארצות הברית וגם הוא טס לשם, נסה לחפש אותו שם, ה' יעזור שתמצא את אביך, אך גם אם חלילה לא, תמיד יישאר בליבנו ובביתנו מקום עבורך, סע לשלום הנריק וזכור שהנך מוזמן לשוב אלינו בכל עת שתרצה".

ביום חמישי בעזרת ה' - האפילוג!!!
וואו!
 

Reizy Esh

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
עריכה והפקת סרטים
מחר סוף הסיפור...
מרגש!
מעריצה את יכולת ההתמדה הזו.
משום מה נראה לי שאני היחיד שמתרגש פה...
טוב, אני הולך לחגוג לבד, בחושך....
צריך לזכור שלרוב האנשים קשה לעקוב אחרי סיפור בהמשכים, בטח בדיגיטל, בטח כשהפרקים ארוכים ורבים.
שימו לב שבסיפורים בהמשכים אחרים בפורום, אורך פרק ממוצע קצר בהרבה מהפרקים בסיפור כאן (לא אומרת אם זה נכון או לא, מציינת עובדה יבשה).
אישית, אני כמעט לא עוקבת אחרי סיפורים בהמשכים, למעט אשכולות כמו זה למשל שהשתתפתי בדיון ואז אני מקבלת התראות למייל על פרקים חדשים.
אולי כדאי ליידע בהודעה נפרדת בפורום שהסיפור מגיע לסיומו. כך גם ניקים שלא עקבו אחרי האשכול באופן רציף יוכלו להיכנס.
בהצלחה רבה.
 

מנוחה כהן

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
משום מה נראה לי שאני היחיד שמתרגש פה...
ממש לא!
לסיים סיפור בהמשכים זה מאורע מרגש למדי!
מה גם שמדובר בסיפור מקורי, לא מוכר, שנותן כיוונים אחרים ולא בנאלים לסיפורי שואה.
וספציפית, אני נהנתי לעקוב אחרי הסיפור, להעיר ולדון בו. חושבת שלמדתי הרבה מזה, וגם - עשיתם חשק ללכת לתרגם לבד ספר :)
תודה!
 

המלמד מבני ברק

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
@מנוחה כהן.
אתם גם כשרים לעדות כי עברתם על הסיפור ואתם יכולים להעיד על איכות הכתיבה (לא שלי!!) ואיכות התרגום (כן שלי... תשואות!!! הרכנת ראש בענווה...) אבל גם פסולים לעדות כי פיתחתם קשר סנטימנטלי עם הסיפור (מה שמסביר את כמות התיקונים שפחתה והלכה...) אני התכוונתי במלים האלו לכל אלו שהפסיקו להגיב ולהעיר למרות שביקשתי זאת כאן..
אולי הפרקים הארוכים אשמים? מי יודע, אבל אני למדתי את הלקח ולא אפרסם כאן את שאר הספרים שתרגמתי...
חברי הפורום יתחלקו עכשיו כנראה לשתי קבוצות, אחת תגיב ב - "מה? חבל!! למה לא להמשיך הלאה?" והשנייה תגיב ב- "סוף סוף הנודניק הזה הבין שהוא לא מוצלח, שיפנה את מקומו לחבר'ה טובים הרבה יותר ממנו"...
 

המלמד מבני ברק

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
אולי הפרקים הארוכים אשמים?
עברתי עכשיו על כל הפרקים והכי קצר זה 488 מילה (הפרולוג יותר קצר אבל הוא הרי לא פרק) והכי ארוך זה (הגזמתי!) 2069 (הפרק הקודם)
אבל רובם נעים בין 605 ל1300
נו נו
 

המלמד מבני ברק

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
פרק ל"ג

חשוון תשמ"ד-בורו פארק ניו יורק ארה"ב.

כל המניינים לתפילת שחרית כבר הסתיימו ובית המדרש התרוקן. רק השמש נשאר לטפל בכל הדברים האחרונים, החזרת הספרים לארונות, פינוי כל האשפה מהמטבח, או בקצרה, שהבית מדרש יהיה מוכן ליהודים שיבואו בעוד כמה שעות להתפלל מנחה.

חוץ מהשמש נמצא עוד מישהו, ר' מאיר פרייליך יושב בפינה ליד ספר גמרא מנסה להבין פירושה של סוגיה קשה.

דלת בית המדרש נפתחה ויהודי זר נכנס פנימה, על פניו של היהודי ניכר היה שזאת לו הפעם הראשונה בבית כנסת זה ובכלל, פעם ראשונה בביקור בארה"ב. הזר הוציא ספר מארון הספרים והתיישב ללמוד, שולחן לפני שולחנו של ר' מאיר.

הוא פתח את הכריכה ונעצר. לא יכול היה להמשיך לדפדף. החותמת... המלים הכתובות בה... המלים החזירו לו זיכרונות מימים עברו...

ר' מנדל ליטף את זקנו הלבן והארוך ומלמל לעצמו בצער "ר' אברהם אפטר נפטר?! ברוך דיין האמת!, מתי זה קרה?".

מבטו חלף בשנית על מילות החותמת, תמיהה גדולה עלתה על פניו. "מה פירוש המלים, 'שלא הניח אחריו זש"ק', הוא מעולם לא מצא את אביגדור שלו?!, אוי!"...

הזר סגר בתנופה את הספר והתיישב כשראשו נתון בין כפות ידיו.

"אני חייב לדעת מה קרה!" מלמל לעצמו, " אולי מישהו כאן יידע לספר לי".

הוא קם ממקומו וכשהספר בין ידיו ניגש לשולחן אחד מאחוריו, שם ישב ר' מאיר שקוע בלימודו.

ר' מאיר כלל לא הרגיש שמישהו ניצב ליד שולחנו וממתין לו, רק לאחר עשר דקות הרים את עיניו והבחין בזר.

הוא קם ממקומו, בחיוך הושיט את ידו לזר וקרא בשמחה:

"שלום עליכם ר' יהודי, האם אתה אורח בבורו פארק?".

"כן! אני גר בארץ ישראל והגעתי לכאן להשתתף בשמחה, עוד כשבועיים אני חוזר ארצה. יש לי שאלה גדולה לשאול אותך, ואני מקווה שתוכל לענות לי עליה, בתור תושב השכונה".

"בשמחה, שאל, ואם תהיה לי תשובה, אשמח לעזור לך".

"אני רואה כאן בחותמת שעל הספר הזה, שר' אברהם אפטר נפטר, הייתי פעם מאוד מקורב אליו, מתי הוא נפטר?".

"הוא נפטר לפני שלושה שבועות".

ר' מאיר שתק לרגע ואז הוא המשיך, "בהשגחה פרטית ניגשת לאדם הנכון, כי אני הייתי איתו בימיו האחרונים, למרות שעד שבוע לפני פטירתו כלל לא הכרתי אותו, אמרת שהיית מקורב אליו, מעניין, מה שמך רבי יהודי?".

"קוראים לי מנדל הייזלר, אח, אתה אומר שלא הכרת אותו, אני יכול לספר לך שהוא היה יהודי חביב" אמר ר' מנדל בכאב, "פעם היה לי איתו קשר הדוק. כה חבל שלא הספקתי לבקר אותו, כי זאת הייתה אחת מתוכניותי בביקורי בארה"ב, והנה, אני מגלה שהוא נפטר שבוע לפני שהגעתי לארה"ב" סיים היהודי ונאנח אנחה עמוקה...

"שמרתי עליו במיטת חוליו בימיו האחרונים, אז אולי אתה תוכל לספר לי משהו מקורות חייו. למשל, דבר אחד אותו שמעתי ממנו כבר בביקורי הראשון אצלו, שמאוד מעניין אותי לדעת מה פירוש הדבר. הוא פרץ לפתע בבכי והזכיר איזה אביגדור, יש לך אולי מושג מדוע השם הזה כה העציב אותו?" שאל ר' מאיר.

"אוי, אביגדור'ל! אתה מזכיר לי נשכחות, כמה בכה ר' אברהם בטלפון אודות אביגדור שלו, אביגדור זה, היה בנו היחיד שנותר לו לפליטה אחרי השואה, הוא שמר עליו כעל בבת עינו. אוי, כמה מצער היה זה שדווקא בביתי ברומניה נחטף אביגדור'ל שלו"...

"אה" הופתע ר' מאיר, "אז ר' אברהם התאכסן בביתך ברומניה?"...

"כן, הוא הסתתר בביתי יחד עם אביגדור'ל, כאשר השלטונות הרומניים חיפשו אותו. הוא סייע להנפיק דרכונים ליהודים ניצולי שואה, שיוכלו לעזוב את רומניה. לשלטונות נודע הדבר והם הוציאו נגדו צו חיפוש, הוא ברח והשאיר אצלי את אביגדור'ל שלו. אחר כך תפסו אותו החיילים הרומניים, ומאז אף אחד לא ראה אותו".

ר' מאיר שהיה בטבעו סקרן גדול, רצה לדעת לפרטי פרטים מה קרה עם ר' אברהם וכיצד הוא הגיע לארה"ב, הוא פנה אל ר' מנדל בשאלה:

"ר' אברהם באמת לא ראה מאותו יום והלאה את אביגדור'ל?"..

"פעם אחת הוא עוד ראה אותו. זה קרה לפני שר' אברהם עזב את הונגריה, הוא נסע ברכבת לבודפסט, באחת מהתחנות עלו זוג גויים עם ילד, ר' אברהם זיהה לפי סימן בפני הילד שזה אביגדור שלו, הוא התחיל לבקש מהגוי שיחזיר לו את בנו. זוג הגויים מאוד נבהלו, הם תפסו את אביגדור בידיהם ומיהרו לרדת מן הרכבת, זאת הייתה הפעם האחרונה בה ראה ר' אברהם את בנו, רגע! ר' יהודי, מה קרה לך? אתה לא חש בטוב?? אתה חיוור לגמרי ורועד בכל גופך, ר' יהודי, אתה שומע אותי? להזעיק עזרה??"...

ר' מאיר החוויר מרגע לרגע...

"מה קרה לך פתאום? אתה צריך עזרה? אולי לקרוא לרופא, ר' יהודי, אתה מתעלף!!"...

ר' מאיר לא ענה, בפנים חיוורות הוא קרס על הספסל, ובקול חלוש הוא אמר:

"סליחה, אני חייב לנוח לרגע, אני לא יכול לדבר, אני לא כל כך מרגיש טוב" ראשו נשמט על הספסל...

ר' מנדל רץ בבהלה למטבח, הוא חזר כשבידו נטלה מלאה במים, הוא התיז מעט מים קרירים על פניו של ר' מאיר החיוור כסיד...

ר' מאיר המשיך להחוויר, הוא הרגיש שהוא מתעלף עוד רגע...

"אלווה אותך לביתך" הציע ר' מנדל המודאג.

"אין לי כוח ללכת הביתה, אני אשכב פה מעט עד שאחזור לעצמי" בקושי נשמע קולו של ר' מאיר...

ר' מנדל נשאר לידו לשמור שלא יקרה לו כלום בשנתו.

עשר דקות תמימות שכב ר' מאיר ללא תנועה, רק עיניו ריצדו בחוריהן בחוסר מנוחה, פרץ דמעות שטף פתאום את לחייו ובשארית כוחותיו הוא התרומם וצעק לפתע:

"א ו י!!! ט א ט ע!!! ט א ט ע!! א ו י ! ! א ב א ש ל י ה י ק ר ! ! ! !".........

ואז צנח שוב על הספסל מתעלף...

ר' מנדל לא הבין מה קורה כאן. הוא נטל את הנטלה שנשארה לידו ושפך את תכולתה על מצחו של ר' מאיר וללא שהיות רץ להביא נטלה נוספת מלאה במים. אך כאשר חזר, נוכח לראות שר' מאיר כבר התעורר והתיישב על הספסל...

ר' מאיר לגם מן המים הקרירים שהביא לו ר' מנדל, שטף את פניו ובקול העולה מן האוב אמר:

"גם אם תאמין לי וגם אם לא, אני הוא אותו אביגדור עליו אנחנו מדברים כבר חצי שעה!!!"....

ר' מנדל נדהם! "אני לא מאמין למשמע אוזני, אתה אביגדור אפטר???".

"כן" ענה ר' מאיר בפשטות.

ר' מנדל בחן בחשד את ר' מאיר, הוא היסס רגע בטרם שאל "יש לי שאלה אליך, למה כשסיפרתי את סיפורי והזכרתי את שמי, זה לא הזכיר לך כלום, רק כשהזכרתי את מה שקרה ברכבת, נזכרת לפתע מהכול?"...

"אני אסביר לך, שכחתי את כל חוויות הילדות שלי, מחלה אכזרית תקפה אותי בשנות נעורי בבית היתומים, מה שקרה מאז, אני זוכר, אבל כל מה שקרה איתי עד אז, נמחק לי מהזיכרון, הסיפור עם הרכבת נשאר לי חקוק במוח וזה גרם לי להתחיל להתחקות אחר שורשי"...

"ראייה חזקה ביותר יש לי לכך שהילד ברכבת הינו אני, היא, לאחר שהצלחתי להימלט מהונגריה, אמר לי אז יהודי בשם ר' בערל וינברגר, שכשהיה בשדה התעופה בדרך לישראל, פגש יהודי שסיפר לו את הסיפור עם הרכבת, אותו סיפור שמלווה אותי כל חיי, ויתכן מאוד שזה אבא שלי. ר' בערל לא ידע לספר לי איך קוראים לו, הוא רק ידע שאותו יהודי היגר לארה"ב".

ר' מנדל עמד על מקומו ובהתרגשות אמר:

"יש לי עוד ראייה בה נבדוק האם אתה אביגדור. ר' אברהם סיפר לי תמיד שלבנו יש סימן היכר. בפניו מתחת לחי שמאל, ישנו עיגול שנמשך כמו טיפה. זה יהיה הסימן וכך תדע האם אתה אביגדור אפטר או"...

"אין צורך!" קטע אותו ר' מאיר בגיל, "הרי זה ברור שאני אביגדור. אבל, כדי להוכיח לך באופן נחרץ, הנה" וכאן הזיז ר' מאיר את זקנו לצד ימין, בצד שמאל התגלה כתם עגול שיורד עד הסנטר בצורת טיפה....

ר' מאיר צהל משמחה, שמחתו הייתה כה רבה שה' סיבב שהוא יזכה להיות לעזר לאביו האמיתי, שבוע לפני פטירתו, ניהל שיחה ממשית עם אביו ואף קיבל ממנו ברכה לפני מותו, זכה להיות בלוויה של אביו ואמר קדיש ליד קברו. דבר שגורם נחת רוח לנשמה בעולם הבא...

אחר כך שאל אותו ר' מנדל:

"אגב, איך הגעת לשמך ר' מאיר פרייליך?".

ר' מאיר ענה ברוגע:

"המועד בו הגעתי לארה"ב היה שבוע לפני פורים תש"ך, נכנסתי לטיש פורים של רבי של עדה קטנה בבורו פארק, מיד כשנכנסתי קרא לי האדמו"ר ושאל אותי איך קוראים לי. עניתי לו בבושה שעדיין אין לי שם יהודי, וסיפרתי לו בקצרה את קורות חיי"...

הוא היה בגילופין "ברוך ה' שזכית כבר להגיד בפה מלא את המלים אותם אומרים בתפילה, 'המאיר לארץ ולדרים עליה ברחמים' מהיום שמך הוא מאיר, הוא הציע לי את שם המשפחה פרייליך, שפירושו שמח, בגלל יום הפורים שבו יש את מצוות משתה ושמחה. אחר כך אמר לי הרעבע לבוא לבית המדרש שלו ביום שני או חמישי, הוא יכבד אותי בעלייה, ויעשה לי מי שברך עם השם החדש מאיר. וזהו, מאז אני מאיר פרייליך ב"ר אברהם. גם שם האבא, כמו גר, היה המלצת הרבי, כעת נודע לי שאני באמת בן ר' אברהם"...

"אבל כעת נודע לך ששמך הינו אביגדור, השם הזה אביך נתן לך ביום השמיני, זה יישאר איתך לעולם" אמר ר' מנדל.

"אז מעכשיו אני רק אביגדור?" שאל ר' מאיר.

"תראה, את השם מאיר, נתנו לך בעלייה ליד ספר תורה. מעכשיו תיקרא ר' אביגדור מאיר" ענה לו ר' מנדל.

ר' אביגדור מאיר חייך בהסכמה.

אחר כך סיפר ר' אביגדור מאיר לר' מנדל על משפחתו. שלוש בנות יש לו, ולהם לקח שלושה חתנים תלמידי חכמים.

ר' מנדל נהנה לשמוע, אך לפתע התעננו פניו, כאילו נזכר במשהו "תזכיר לי רגע, מה אמרת לי, מתי אביך ז"ל נפטר?".

"לפני שלושה שבועות".

"אם כך, אתה עדיין נמצא בתוך ה'שלושים', ועליך לשבת 'שבעה' לפי ההלכה" קרא ר' מנדל.

ר' אביגדור מאיר הרצין לפתע, הוא קם ממקומו, וללא אמירת שלום לר' מנדל על פי ההלכה, פנה מיד לביתו...

מה גדולה הייתה הפתעתם של אשתו, בנותיו וחתניו כאשר הם שמעו ממנו את החדשות המרעישות...

מודעה נתלתה במהירות על כל בתי הכנסת בעיר, המודעה הודיעה כדלהלן:
ניחום אבלים
ר' אביגדור מאיר פרייליך (אפטר), (ר' מאיר פרייליך נ"י), יושב שבעה על פטירת אביו הרב אברהם אפטר, בביתו רחוב 46 מספר 1572 מיום ד' פר' לך לך עד יום ג' פר' וירא.
מהר מאוד נפוצה הידיעה המרעישה בעיר, שר' אברהם אפטר היה אביו של ר' מאיר פרייליך. ידידיו של ר' מאיר ששמעו ממנו את הסיפור הפיצו את זה הלאה.

ביתו המה במאות מנחמים, ידידיו הקרובים שהגיעו לנחמו.

בין מאות האנשים היו גם ר' בערל וינברגר ובנו ר' פינחס, שהגיעו במיוחד מארץ ישראל לנחם את ידידם מימים עברו...
 

המלמד מבני ברק

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
והנה האפילוג...

מיד לאחר שקם ר' אביגדור מאיר מן השבעה, התחיל לטפל בעניין הספרים של אביו.

למרות שהרבה אנשים ניסו לשכנעו שיחזיר את הספרים אליו וישאיר אותם אצלו בתור ירושה מאביו "אביך נידב אותם" כך אמרו לו "כי לא ידע שאתה בנו, אם כך היה זה מקח טעות" למרות זאת, ר' אביגדור מאיר לא השתכנע כי הספרים כבר היו מוקדשים לבתי הכנסת...

הוא הזמין מדבקות גדולות, עליהם הוא הדפיס את המלים הבאות:

הספר הזה נלקח מעיזבונו של אוצר הספרים של הרה"ח ר' אברהם ב"ר אביגדור אפטר ז"ל על ידי השתדלות בנו ר' אביגדור מאיר אפטר (פרייליך).
על פי צוואתו מתבקשים הלומדים בספר, לומר לפני הלימוד, "יהי רצון שהלימוד בספר הזה יהא לעילוי נשמת ר' אברהם בן ר' אביגדור ז"ל"
יישר כוחכם
ת. נ. צ. ב. ה

הוא הורה לחתניו להדביק את המדבקות על כל הספרים, באופן שיסתיר את המדבקה הקודמת.

חתניו מיהרו לעשות את בקשתו והוא קיווה שאבא ז"ל יסלח לו על הטעות.

במשך כל שנת האבל עבר ר' אביגדור מאיר לפני העמוד, ולמד משניות לעילוי נשמת אביו.

קצת אחרי שנגמרה שנת האבל, זיכה ה' את ר' אביגדור מאיר ובגיל די מבוגר נולד לו אחרי שלוש בנות בן ראשון, השמחה שלו הייתה רבה, הוא עלה על קברו של אביו וביקש מהקב"ה הצלחה ושיזכה לראות רוב נחת מבנו ולהכניסו בבריתו של אברהם אבינו בעתו ובזמנו, ושיזכה גם לרקוד ביום חתונתו...

עשרות ידידיו של ר' אביגדור מאיר הגיעו לברית.

הרב המבוגר שכובד בברכות אמר "ויקרא שמו בישראל", והביט על ר' אביגדור מאיר...

ר' אביגדור מאיר עצם את עיניו: "אברהם"...

הרב אמר בהתרגשות, "אברהם בן ר' אביגדור מאיר, ישמח האב"...

בשעה שכל המסובים ישבו ונהנו בסעודת הברית, ניגש ר' אביגדור מאיר לחלון כשבידיו אבריימי הקטן...

הוא הביט על הרחוב בעיניים מצועפות ומלמל לעצמו ולבנו "קשה הייתה הדרך הביתה, אבל יש המשך.... יש המשכיות. נכון, אברהם ב"ר אביגדור מאיר ב"ר אברהם אפטר, נכון?"..

סוף...

תודה לה' יתברך שסיימתי את הסיפור !!!​
 

המלמד מבני ברק

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
ועכשיו הגיעה שלב התודות!!
אחרי שהודיתי לה' יתברך, אני חייב להכיר טובה לכמה מן החברים כאן שעזרו לי בהערותיהם/הארותיהם/תיקוניהם/שתיקתם.. להשלים את המלאכה.
דבר ראשון תודה רבה ועצומה ל @מנוחה כהן על עזרתה העצומה לתיקון פרקי הסיפור, כה לחי ויישר כחכם!!
והנה עוד מספר ניקים יקרים שקישטו את הסיפור בהערות מחכימות.

@וי שלוק

@אנטיפטרוס

@עטרה ד

@מוצג

@יאן

@תירוש ענבים

@reizy esh

תודה רבה לכולכם.
תודה גם למי שעשה לי לייק, או את שאר הפרצופונים...
אני מאוד נהניתי מקווה שגם אתם.
כעת המלמד חוזר לצאן מרעיתו הילדים היקרים שמצפים ללמוד תורה...
את הסיפורים אני משאיר לכותבים החשובים שבפורום, אולי אקפוץ לבקר יום אחד...
 

עט להשקיע

עימוד ועיצוב מקצועי
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עיצוב פונטים
עימוד ספרים
עריכה תורנית
עימוד ספרים
@המלמד מבני ברק
ראשית כל: תודה רבה על הסיפור, מעניין ומרתק!
שנית, כפי שנראה לי, אתם מעוניינים בביקורת, אז הנה שלי:
העלילה זורמת וזה מצוין.
המשלב נראה קצת עתיק וברמת וסגנון ספרי האגדות לילדים (החרדיים) שלפני עשורים אחדים.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכג

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת אֵלֶיךָ נָשָׂאתִי אֶת עֵינַי הַיֹּשְׁבִי בַּשָּׁמָיִם:ב הִנֵּה כְעֵינֵי עֲבָדִים אֶל יַד אֲדוֹנֵיהֶם כְּעֵינֵי שִׁפְחָה אֶל יַד גְּבִרְתָּהּ כֵּן עֵינֵינוּ אֶל יְהוָה אֱלֹהֵינוּ עַד שֶׁיְּחָנֵּנוּ:ג חָנֵּנוּ יְהוָה חָנֵּנוּ כִּי רַב שָׂבַעְנוּ בוּז:ד רַבַּת שָׂבְעָה לָּהּ נַפְשֵׁנוּ הַלַּעַג הַשַּׁאֲנַנִּים הַבּוּז לִגְאֵיוֹנִים:
נקרא  9  פעמים

לוח מודעות

למעלה